Onderuitputting
In onderstaand overzicht wordt de totale onderuitputting gepresenteerd. Daarbij worden de grootste en/of belangrijkste meevallende realisaties bij de uitgaven apart toegelicht. Naast de post overige uitgaven is een post met meerontvangsten opgenomen. Dit is het bedrag wat per saldo meer is ontvangen aan de ontvangstenkant van de begroting.In deze tabel is het zogenaamde specifieke beeld gepresenteerd. Hiermee worden de posten bedoeld die ten grondslag liggen aan de berekening van de de eindejaarsmarge. Naast dit specifieke beeld is er ook een generaal beeld.
post | bedrag | percentage1 |
---|---|---|
Aanpak Ondermijning | ‒ 87,8 | ‒ 0,38% |
Politie | ‒ 77,7 | ‒ 0,33% |
Rechtsbijstand | ‒ 53,1 | ‒ 0,23% |
Samenwerkingsverbanden asielketen | ‒ 47,7 | ‒ 0,21% |
Versterking vreemdelingenketen | ‒ 21,8 | ‒ 0,09% |
Nog onverdeeld | ‒ 19,7 | ‒ 0,08% |
Slachtofferzorg | ‒ 17,0 | ‒ 0,07% |
intra- en extramurale sanctie uitvoering | ‒ 13,5 | ‒ 0,06% |
overig Opsporing en vervolging | ‒ 9,5 | ‒ 0,04% |
Aanpak criminaliteitsfenomenen | ‒ 5,9 | ‒ 0,03% |
Jeugdbescherming en jeugdsancties | ‒ 5,7 | ‒ 0,02% |
overig Nationale veiligheid en terrorismebestrijding | ‒ 5,6 | ‒ 0,02% |
Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | ‒ 5,4 | ‒ 0,02% |
NCSC | ‒ 5,1 | ‒ 0,02% |
saldo overige onderuitputting en overschrijding uitgaven | 6,4 | 0,03% |
meerontvangsten | ‒ 35,8 | ‒ 0,15% |
Totaal | ‒ 405,0 | ‒ 1,74% |
Aanpak OndermijningBij Ondermijning wordt de onderuitputting onder andere veroorzaakt door de vertraagde behandeling van de wetsvoorstellen NPS en «Versterking strafrechtelijke aanpak ondermijnende criminaliteit II» en worden de gereserveerde middelen voor de invoering van de vernieuwde kroongetuigenregeling niet besteed (€ 49 mln.)
PolitieDe onderuitputting bij Politie betreft een saldo van onder andere bijdragen aan de Politie voor informatiebeveiligingsvraagstukken die later of op een andere wijze gefinancierd werden en incidentele vrijval uit arbeidsvoorwaardenmiddelen. Daar tegenover staat onder andere een tegenvaller zoals deze de tweede supp. is gemeld als gevolg van autonome ontwikkelingen (groei aantal zaken) en door eerdere afspraken over afdoening van lopende restschadedossiers sprake van een tegenvaller vanwege meerkosten PTSS.
Toevoegingen rechtsbijstandDe meevaller bij rechtsbijstand hangt onder andere samen met lagere uitgaven dan geraamd op het terrein van asiel, de reguliere straftoevoegingen en de uitgaven voor het programma stelselvernieuwing rechtsbijstand, naast ontvangen compensatie voor de uitvoering door de Raad voor Rechtsbijstand van de Herstelregelingen Kinderopvangtoeslag en de Regeling Mijnbouwschade Groningen.
Samenwerkingsverbanden asielketenDit betreft de middelen voor de bonussen voor de Spreidingswet. Om de afgesproken systematiek te handhaven is besloten deze bonussen in 2025 uit te keren in plaats van in 2024 (€ 31 mln.). Daarnaast zijn middelen voor gemeenten voor opvang niet tot besteding gekomen. Ook hiervan moet een deel in 2025 worden betaald.
Versterking vreemdelingenketenDe onderbesteding komt enerzijds door het niet tijdig kunnen beschikken de subsidie EES op AAS fase 2 (€ 12,5 mln), anderszijds stonden hier nog middelen die naar Overige Subsidies moesten overgemaakt (€ 4 mln). De resterende meevaller zijn het gevolg van niet starten van de PBL locatie (procesbeschikbaarheidslocatie) in 2024.
Nog onverdeeldVrijval op nog te verdelen posten.
SlachtofferzorgDe reeks van € 21 mln. die aan het begrotingsartikel slachtofferzorg is toegevoegd voor het privacy amendement is in een eerder stadium te ruim gebleken. Dit doordat de wijze waarop invulling wordt gegeven aanmerkelijk minder kostbaar is dan oorspronkelijk verwacht en dan eerder was voorzien. De uitwerking van het amendement Van Wijngaarden/Van Toorenburg heeft vanwege de complexiteit ervan langer geduurd. De in dit verband opgestelde AMvB zal op 1 juli 2025 in werking treden. Tijdens de uitwerking is de hoogte van de benodigde implementatiekosten door betrokken organisaties bijgesteld, omdat gedurende het proces meer duidelijk werd over de precieze reikwijdte.
Intra- en extramurale sanctie uitvoeringDe onderuitputting op intra- en extramurale sanctie uitvoering betreft € 13,5 mln. Een van de oorzaken is de WetSenB, voor verdere implementatie van de Wet SenB bleek in 2024 € 5 mln. minder nodig dan begroot. Dat komt voornamelijk doordat implementatie meer tijd vergde dan vooraf ingeschat, waardoor een deel van de middelen niet al in 2024 tot besteding kwam. Een andere reden zijn de PJ-rapporteurs: begin 2024 leek er € 3 mln. nodig te zijn voor de PJ-rapporteurs vanwege de aanpassing van de tarieven en uren. Deze aanpassing is alleen niet doorgevoerd in 2024 waardoor de middelen vrijgevallen zijn. Bij het opstellen van de bestedingsplannen is er € 2,5 mln. minder kader uitgezet dan beschikbaar was. Ten slotte bestaat het overige gedeelte uit verschillende kleine meevallers die optellen tot € 3 mln.
Opsporing en vervolging overigDe in 2024 beschikbare middelen ter dekking van de door de keten organisaties te maken kosten voor de implementatie van het nieuwe Wetboek voor Strafvordering zijn met name door de betrokken organisaties ingezet om de noodzakelijke implementatie activiteiten goed inzichtelijk te krijgen en op basis hiervan projectorganisaties op te bouwen. Omdat nog wetsvoorstellen in procedure zijn en de planningen voor implementatiewerkzaamheden pas in Q3 2024 gereed kwamen, kon het realiseren van aanpassingen in processen, opleidingen en ICT nog niet worden gestart waardoor niet alle beschikbare middelen al aan de organisaties konden worden toegewezen. Hierdoor is op het implementatie budget in 2024 een bedrag van € 5,8 mln. onbesteed gebleven.Daarnaast een meevaller op diverse overige beleidsbudgetten, onder andere de budgetten voor E-evidence, voor het programma mensenhandel en voor het programma online fraude. De meevaller heeft voor een deel te maken met de vertraagde start van projecten, waardoor de uitgaven een beperkter deel van het jaar betroffen.
Aanpak criminaliteitsfenomenenDe onderuitputting van € 5,8 mln. bij Aanpak criminaliteitsfenomenen wordt onder andere veroorzaakt door de omzetting van specifieke uitkering (SPUKs) naar een fondsuitkering volgens hoofdlijnenakkoord (HLA). Deze transitie heeft gezorgd voor mindere uitgaven richting gemeentes. Het restant van de meevaller komt daarnaast voort uit de ramingbijstelling (€ 2,5 mln.) en loonbijstelling (€ 1,9 mln.).
Nationale veiligheid en terrorismebestrijding overigDe op dit artikel beschikbare middelen voor financiering afscheidsmuur zijn doorgeschoven naar 2025. In 2024 zijn de noodzakelijke betalingen voor OBI (ongewenste buitenlandse inmenging) en onderzoek screening van ruim en cabinebagage niet gerealiseerd (€ 1,3 mln.). Daarnaast hebben activiteiten van het kenniscentrum Bewaken en Beveiligen en voor doorontwikkeling Trip niet allemaal in 2024 plaatsgevonden.
Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM)Het bedrag aan toegekende uitkeringen is licht achtergebleven bij de ramingen. Mede oorzaak hiervan is de stijging van het aantal afgewezen aanvragen.
Nationaal Cyber Security Center (NCSC)Voor een bedrag van € 3 mln. op het beleidsartikel heeft de realisatie op het apparaatsartikel plaatsgevonden (programma Netcode). Daarnaast is € 2,1 mln. minder uitgegeven dan begroot aan diverse beleidsprogramma´ s (dvo, lds, vssr, cyclotron en aps).
arbeidsmarktkrapte in relatie tot onderuitputting
De onderuitputting op de JenV- en AenM-begroting heeft deels te maken met de arbeidsmarkt. De schaarste op de arbeidsmarkt treedt op in de breedte van de uitvoering van beleid. Deze wordt onder andere financieel zichtbaar in de ontvangsten uit terugbetaalde bijdragen die niet tot besteding zijn gekomen in verband met de arbeidsmarktkrapte (naast andere factoren) op het domein Ondermijning. Binnen de sectoren waar zich de effecten van arbeidsmarkt krapte zichtbaar voordoen, zoals politie en bij DJI, wordt de arbeidsmarktsituatie constant gemonitord. Het wervingsbeleid wordt op de situatie op de arbeidsmarkt aangepast, bijvoorbeeld door te verkennen hoe door middel van alternatieve instroom- en doorstroomtrajecten, aanpassingen van arbeidsvoorwaarden, arbeidsmarktcommunicatie en de herziening van loopbaanpaden (ter bevordering van behoud van personeel) de instroom, het behoud van personeel en daarmee de bezetting op een zo hoog mogelijk niveau kan worden gehouden. Daarnaast worden waar mogelijk innovaties toegepast. De krapte op de arbeidsmarkt is geen specifiek onderwerp in de ontwikkeling van beleidsplannen. Bij het opstellen van beleidsplannen wordt rekening gehouden met de uitvoerbaarheid. Dit gebeurt door toepassen van het Beleidskompas en de in- en uitvoeringstoetsen. De benodigde en beschikbare capaciteit maken daar deel van uit.