Base description which applies to whole site

10.1 Dienst Uitvoering Onderwijs

Inleiding

De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is de uitvoeringsorganisatie van de Rijksoverheid voor het onderwijs. DUO levert producten en diensten op het terrein van bekostiging van instellingen, financiering van studenten, examens, informatievoorziening, alsmede diensten gericht op de verbetering van de verbinding tussen beleid en uitvoering, waarbij de burger en instellingen centraal worden gesteld. Daarnaast verricht DUO werkzaamheden voor overige departementen en derden. Onderdeel van DUO is de Shared Service Organisatie (SSO) Noord waarbinnen het Inkoop Uitvoeringscentrum en het Overheidsdatacenter zijn ondergebracht, welke dienstverlening verricht onder meer voor het concern OCW en haar diensten en andere overheidsorganen.

Tabel 56 Staat van baten en lasten van het agentschap DUO (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3) = (2) - (1)

Realisatie 2023

Baten

    

- Omzet

445.212

534.252

89.040

485.261

waarvan omzet moederdepartement

354.673

426.600

71.927

391.319

waarvan omzet overige departementen

84.128

99.305

15.177

87.536

waarvan omzet derden

6.411

8.347

1.936

6.406

Rentebaten

0

1.647

1.647

1.132

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

Totaal baten

445.212

535.899

90.687

486.393

     

Lasten

    

Apparaatskosten

406.812

489.910

83.098

446.326

- Personele kosten

295.951

349.481

53.530

310.360

waarvan eigen personeel

248.475

256.095

7.620

228.655

waarvan inhuur externen

39.537

80.149

40.612

69.750

waarvan overige personele kosten

7.938

13.237

5.299

11.955

- Materiële kosten

110.862

140.429

29.567

135.966

waarvan apparaat ICT

30.261

49.578

19.317

42.627

waarvan bijdrage aan SSO's

27.219

28.562

1.343

29.641

waarvan overige materiële kosten

53.382

62.289

8.907

63.698

Rentelasten

1.100

1.344

244

637

Afschrijvingskosten

35.700

39.548

3.848

33.483

- Materieel

13.000

14.406

1.406

13.092

waarvan apparaat ICT

12.500

13.995

1.495

12.606

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

500

411

‒ 89

486

- Immaterieel

22.700

25.142

2.442

20.391

Overige lasten

1.500

2.307

807

5.685

waarvan dotaties voorzieningen

1.500

2.307

807

5.685

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

0

Totaal lasten

445.112

533.109

87.997

486.131

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

100

2.790

2.690

262

Agentschapsdeel Vpb-lasten

100

53

‒ 47

53

Saldo van baten en lasten

0

2.737

2.737

209

Tabel 57 Voorgestelde resultaatbestemming (bedragen x € 1.000)

Voorgestelde resultaatbestemming

Vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil

Realisatie t-1

Toevoeging/ onttrekking:

    

- Pok/ Wau

0

0

0

- Exploitatiereserve

0

2.737

‒ 2.737

209

Saldo van baten en lasten

0

2.737

‒ 2.737

209

Toelichting

DUO heeft een positief resultaat van € 2,7 miljoen gerealiseerd. Het positieve resultaat wordt toegevoegd aan het eigen vermogen. In onderstaande beschrijving wordt het resultaat nader toegelicht.

Baten

Omzet moederdepartement

Tabel 58 Omzet verantwoording agentschap DUO

Omzet moederdepartement (bedragen x € 1.000)

426.600

waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten

 
 

waarvan productgroep/dienstengroep Bekostiging

54.794

 

waarvan productgroep/dienstengroep Studiefinanciering

151.963

 

waarvan productgroep/dienstengroep Examendiensten

53.838

 

waarvan productgroep/dienstengroep Basisregister

50.816

 

waarvan productgroep/dienstengroep Informatiediensten

17.128

 

waarvan productgroep/dienstengroep Overige taken

9.178

 

waarvan productgroep/dienstengroep Opdrachten

28.038

 

waarvan productgroep/dienstengroep Vervangingen LCM

53.033

 

waarvan productgroep/dienstengroep Shared Service Organisatie Noord

7.812

De omzet moederdepartement is € 71,9 miljoen hoger dan de oorspronkelijke begroting. De stijging is het gevolg van dienstverlening vanuit de SSO Noord voor € 7,8 miljoen verricht voor het moederdepartement en onder haar vallende diensten welke geen onderdeel is van de omzet in de Rijksbegroting. Daarnaast wordt de stijging verklaard door de looncompensatie 2024 van € 16,4 miljoen en bijstellingen in de (basis)dienstverlening welke per saldo € 47,7 miljoen bedragen.

Dit betreffen middelen uit het coalitieakkoord Rutte IV (€ 13,3 miljoen), additionele middelen voor compliance (€ 7,0 miljoen) en additionele middelen vanuit (Voorjaarsnota) besluitvorming (€ 12,4 miljoen). Daarnaast is sprake van hogere aanwending van middelen uit hoofde van de WaU (€ 5,0 miljoen) en tijdelijke uitbreiding van de werkzaamheden van de afname van schoolexamens (€ 7,1 miljoen). Verder zijn de opbrengsten uit de overige taken gestegen met circa € 4,6 miljoen en is € 2,8 miljoen ingezet ter dekking van de extra opdrachten. Daarnaast is € 4,6 miljoen extra ter beschikking gesteld voor de uitvoering van de werkplekdienstverlening ten behoeve van het departement. Ten slotte is de omzet uit hoofde van Life Cycle Management lager dan begroot, namelijk € 9,1 miljoen.

De genoemde extra omzet van € 71,9 miljoen wordt voor € 7,8 miljoen gedekt vanuit middelen die het Ministerie van OCW en de onder haar vallende diensten in hun eigen apparaatsbegroting hebben opgevoerd. Vanuit de Voorjaarsnota wordt € 37,3 miljoen gedekt en de overige € 26,8 miljoen vanuit middelen die reeds beschikbaar waren op de OCW-begroting.

Omzet overige departementen

Onder de omzet overige departementen (€ 99,3 miljoen) vallen onder meer de werkzaamheden in het kader van de Inburgeringstaak (€ 42,6 miljoen), het Landelijk Register Kinderopvang (€ 8,4 miljoen) en drie overige projecten (€ 0,7 miljoen) allen voor het Ministerie van SZW Verder vallen hieronder activiteiten voor de examens in het kader van de Wet Financieel Toezicht (Wft) (€ 2,6 miljoen) ten behoeve van het Ministerie van Financiën en de print- en couverteerwerkzaamheden die DUO uitvoert voor het Centraal Justitieel Incasso Bureau (€ 2,3 miljoen) ten behoeve van het Ministerie van JenV. Ook de detacheringen vanuit DUO aan de verschillende departementen (€ 1,1 miljoen) worden onder de omzet overige departementen verantwoord.

Daarnaast genereert DUO omzet vanuit de activiteiten op het gebied van inkoopdiensten en datacenter gerelateerde activiteiten van de SSO Noord voor diverse ministeries (€ 41,6 miljoen). De afnemers zijn de Ministeries van BZK (€ 19,4 miljoen), JenV (€ 13,3 miljoen), EZ (€ 5,0 miljoen), VWS(€ 2,1 miljoen), IenW (€ 0,8 miljoen) en Financiën (€ 1,0 miljoen).

De omzet overige departementen stijgt met € 15,2 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijke begroting. De stijging is vooral het gevolg van additionele dienstverlening van het Overheidsdatacenter van de SSO Noord welke met € 11,5 miljoen is gestegen. Daarnaast is er sprake van een stijging van de dienstverlening aan het Ministerie van SZW van € 2,1 miljoen en een stijging van € 1,6 miljoen uit hoofde van overige werkzaamheden voor overige departementen.

Omzet derden

De omzet derden (€ 8,3 miljoen) betreft onder andere de ontvangen examengelden van de kandidaten examens Nederlands als tweede taal en staatsexamen voortgezet onderwijs (€ 5,1 miljoen), inkoop- en housingactiviteiten binnen de SSO Noord (€ 1,9 miljoen) en overige werkzaamheden voor derden binnen het domein onderwijs voortkomend uit OCW-beleidsmaatregelen en bedrijfsvoering DUO (€ 1,3 miljoen).

De stijging ten opzichte van de oorspronkelijke begroting bedraagt € 1,9 miljoen en heeft primair betrekking op de gestegen dienstverlening door de SSO Noord.

Rentebaten

De rentebaten van € 1,6 miljoen hebben betrekking op de ontvangen rente over het uitstaande rekening courant tegoed bij het Ministerie van Financiën.

Vrijval voorziening

De vrijval van de voorzieningen in 2024 is nihil.

Bijzondere baten

De bijzondere baten in 2024 zijn nihil.

Lasten

Apparaatskosten

De apparaatskosten stijgen ten opzichte van de oorspronkelijke begroting met € 83,1 miljoen. De personele kosten zijn € 53,5 miljoen hoger dan begroot. De toename is het gevolg van de additionele werkzaamheden in de reguliere basisdienstverlening, WaU, het coalitieakkoord, compliance en de loonontwikkeling in 2024. Een deel van de personele inzet 2024 is geactiveerd en verantwoord onder immateriële vaste activa. Het gaat hier om gerealiseerde kosten ten behoeve van de ontwikkeling van software, systemen en applicaties. Deze zullen in de toekomst als afschrijvingskosten verantwoord worden. De materiële kosten zijn € 29,6 miljoen hoger dan begroot als gevolg van de eerder genoemde additionele werkzaamheden.

Rentelasten

De rentelasten van € 1,3 miljoen hebben betrekking op de leningen afgesloten ter financiering van de immateriële vaste activa. Dit betreffen met name door DUO zelf ontwikkelde software, systemen en applicaties.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten hebben betrekking op de materiële en immateriële vaste activa. De afschrijvingskosten zijn € 3,8 miljoen hoger dan initieel begroot.

Dotaties voorzieningen

De dotatie aan de voorzieningen bedraagt € 2,3 miljoen. De voorzieningen hebben betrekking op verplichtingen die voortvloeien uit regelingen vallend onder Sociaal Beleid Rijk, specifieke maatwerkafspraken binnen DUO en de cao.

Tabel 59 Balans per 31 december 2024 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2023

Activa

  

Vaste activa

218.826

175.171

Immateriële vaste activa

181.915

143.421

Materiële vaste activa

36.911

31.750

waarvan grond en gebouwen

0

0

waarvan installaties en inventarissen

36.911

31.751

waarvan projecten in uitvoering

0

0

waarvan overige materiële vaste activa

0

0

Vlottende activa

118.090

72.497

Voorraden en onderhanden projecten

1.088

607

Debiteuren

10.107

13.598

Overige vorderingen en overlopende activa

42.110

34.063

Liquide middelen

64.785

24.229

Totaal activa

336.916

247.668

   

Passiva

  

Eigen Vermogen

6.821

4.084

Pok/ Wau reserve

0

0

Exploitatiereserve

4.084

3.875

Onverdeeld resultaat

2.737

209

Voorzieningen

6.475

5.882

Langlopende schulden

136.012

90.167

Leningen bij het Ministerie van Financiën

136.012

90.167

Kortlopende schulden

187.608

147.535

Crediteuren

2.612

6.739

Belastingen en premies sociale lasten

408

159

Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

39.712

25.639

Overige schulden en overlopende passiva

144.876

114.998

Totaal passiva

336.916

247.668

Toelichting

Activa

Immateriële vaste activa

Onder de immateriële vaste activa zijn aangekochte software licenties, activa in ontwikkeling en zelfontwikkelde software opgenomen. De boekwaarde is toegenomen met € 38,5 miljoen ten opzichte van 2023 als gevolg van investeringen in het systeemlandschap (€ 62,1 miljoen) en Software en Licenties (€ 1,7 miljoen). Daarnaast is op de totale immateriële vaste activa € 25,3 miljoen afgeschreven. De voor activering in aanmerking komende projecten zijn als activa in ontwikkeling opgenomen. Het betreft een groot aantal projecten met een totale waarde van € 32,4 miljoen bestaande uit materiële en personele kosten. De waardering van de materiële kosten heeft plaatsgevonden tegen werkelijke kosten. De inzet van externe medewerkers is verantwoord tegen de werkelijke kosten en de inzet van interne medewerkers is verantwoord tegen de kosten zoals opgenomen in de handleiding overheidstarieven. Voor de afschrijvingstermijn van de vervangingen wordt uitgegaan van een gedifferentieerde levensduur tussen de drie en tien jaar. De afschrijvingstermijnen zijn conform de economische levensduur van de zelf ontwikkelde software.

Materiële vaste activa

Onder de materiële vaste activa is hardware en inventaris opgenomen. De boekwaarde van de materiële vaste activa is met € 5,2 miljoen toegenomen ten opzichte van 2023. Het investeringsniveau was in 2024 hoger dan de afschrijvingslast als gevolg van investeringen in het ICT domein. De afschrijvingstermijn van de materiële vaste activa bedraagt drie tot tien jaar conform de economische levensduur.

Voorraden

Dit betreffen de voorraden papier en kantoorartikelen.

Debiteuren

De debiteurenstand ultimo 2024 bedraagt € 10,1 miljoen en is daarmee gedaald ten opzichte van 2023.

Onder de debiteuren is voor € 9,3 miljoen aan vorderingen op andere ministeries opgenomen te weten: het Ministerie van BZK € 7,0 miljoen, het Ministerie van JenV € 0,9 miljoen, het Ministerie van VWS € 0,6 miljoen, het Ministerie van EZ € 0,3 miljoen, het Ministerie van OCW € 0,2 miljoen, het Ministerie van IenW € 0,2 miljoen en het Ministerie van Financiën € 0,1 miljoen.

Overige vorderingen en overlopende activa

De post Overige vorderingen en overlopende activa bedraagt in 2024 € 42,1 miljoen en is € 8,0 miljoen toegenomen ten opzichte van 2023. Onder deze post zijn bedragen opgenomen ten behoeve van softwarelicenties en onderhoudscontracten die in 2024 vooruit zijn betaald. De stijging is het gevolg van een aantal grote vooruitbetalingen in 2024 welke betrekking heeft op komende jaren.

Onder de post Overige vorderingen en overlopende activa is voor € 1,5 miljoen aan vorderingen op andere ministeries opgenomen te weten: het Ministerie van SZW € 1,0 miljoen, het Ministerie van OCW € 0,2 miljoen, het Ministerie van JenV € 0,2 miljoen en het Ministerie van BZK € 0,1 miljoen.

Liquide middelen

De post liquide middelen bedraagt € 64,8 miljoen en is met € 40,5 miljoen gestegen ten opzichte van 2023. Dit als gevolg van de positieve operationele kasstroom van € 62,3 miljoen en de gepleegde investeringen van € 81,7 miljoen waar een lening van € 85,9 miljoen tegenover staat. Daarnaast is er € 26,0 miljoen afgelost op de leningen.

Passiva

Eigen vermogen

Het eigen vermogen DUO bedraagt na verwerking van het exploitatieresultaat 2024 € 6,8 miljoen. Het eigen vermogen bedraagt 1,4% van de gemiddelde omzet in de laatste drie jaar. Dit is onder het plafond van 5% van de gemiddelde omzet in de afgelopen drie jaar (€ 23,9 miljoen).

Voorzieningen

De voorzieningen bestaan uit verplichtingen voor toekomstige jubileumuitkeringen, maatwerkafspraken binnen DUO en afspraken in het kader van Sociaal Beleid Rijk. De jubileumvoorziening (€ 5,2 miljoen) is op individueel niveau gevormd ten behoeve van toekomstige jubileumuitkeringen. Bij de bepaling van de voorziening is rekening gehouden met het uitkeringspercentage van het salaris, verwachte salarisstijgingen, opgebouwde jaren, blijfkans en sterftekans. De voorziening is contant gemaakt tegen een disconteringsvoet van 2,68%. De dotatie is voor het grootste deel het gevolg van de nieuwe cao Rijk 2024-2025 waarin een gedeeltelijke jubileumuitkering is opgenomen bij het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd. Onder de overige voorzieningen (€ 1,0 miljoen) en de wachtgeldvoorziening (€ 0,3 miljoen) zijn de verplichtingen voortvloeiend uit maatwerkafspraken binnen DUO en afspraken in het kader van Sociaal Beleid Rijk opgenomen. Beide voorzieningen zijn op individueel niveau gevormd.

Voorzieningen

Tabel 60 Voorzieningen (bedragen x € 1.000)
     

(x € 1.000)

 

31-12-2023

Onttrekkingen

Dotaties

Vrijval

31-12-2024

Jubilea

4.138

‒ 399

1.449

5.188

Overige

1.252

‒ 839

595

1.008

Wachtgeld

492

‒ 477

264

 

279

Totaal voorzieningen

5.882

‒ 1.715

2.308

6.475

Leningen bij het Ministerie van Financiën

DUO heeft in 2024 gebruik gemaakt van de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën. Het betreffen leningen ten behoeve van de financiering van vervangingen in het systeemlandschap. Van deze leningen is € 39,7 miljoen opgenomen onder het kortlopende deel leningen bij het Ministerie van Financiën, zijnde de aflossingsverplichting 2025. Een bedrag van € 153,4 miljoen dient binnen vijf jaar afgelost te worden en het restantbedrag van € 22,3 miljoen heeft een looptijd langer dan vijf jaar.

Tabel 61 Overzicht leningen

Lening

Hoofdsom

Looptijd(in hele jaren)

Rente %

Begindatum

Einddatum

Aantal aflostermijnen

Openstaande leensom 31-12-2024

        

15203

23.400.000

4

2,17%

24-12-2024

24-12-2028

16

23.400.000

263094

11.100.000

4

2,17%

24-12-2024

24-12-2028

16

11.100.000

655835

4.000.000

6

2,23%

24-12-2024

24-12-2030

24

4.000.000

526188

5.000.000

4

2,17%

24-12-2024

24-12-2028

16

5.000.000

327917

40.000.000

8

2,29%

24-12-2024

24-12-2032

32

40.000.000

163958

2.400.000

8

2,29%

24-12-2024

24-12-2032

32

2.400.000

613954

18.360.000

8

2,28%

20-12-2023

20-12-2031

32

16.065.000

306977

1.230.000

6

2,31%

20-12-2023

20-12-2029

24

1.025.000

179333

18.180.000

4

2,45%

20-12-2023

20-12-2027

16

13.635.000

3904

9.500.000

8

2,54%

21-12-2022

23-12-2030

32

7.125.000

3903

4.500.000

6

2,50%

21-12-2022

21-12-2028

24

3.000.000

3901

11.100.000

4

2,47%

21-12-2022

21-12-2026

16

5.550.000

3702

23.500.000

8

0,00%

16-12-2021

17-12-2029

32

14.687.500

3701

2.500.000

6

0,00%

16-12-2021

16-12-2027

24

1.250.000

3700

11.000.000

4

0,00%

16-12-2021

16-12-2025

16

2.750.000

3540

2.000.000

6

0,00%

18-12-2020

18-12-2026

24

666.667

3539

5.000.000

4

0,00%

18-12-2020

18-12-2024

16

0

3538

21.000.000

8

0,00%

18-12-2020

18-12-2028

32

10.500.000

3361

8.310.000

4

0,00%

30-12-2019

2-1-2024

16

0

3360

13.700.000

10

0,01%

30-12-2019

31-12-2029

40

6.850.000

3167

16.800.000

10

0,57%

5-11-2018

6-11-2028

40

6.720.000

        

Totaal

252.580.000

     

175.724.167

Crediteuren

De crediteurenstand ultimo 2024 bedraagt € 2,6 miljoen en is daarmee gedaald ten opzichte van vorig jaar.

Onder de post crediteuren is € 0,6 miljoen aan schulden aan andere ministeries opgenomen te weten: het Ministerie van Financiën € 0,5 miljoen en het Ministerie van BZK € 0,1 miljoen.

Belastingen en premies sociale lasten

De post belastingen en premies heeft betrekking op nog af te dragen btw en loonheffing.

Overige schulden en overlopende passiva

De balanspost Overige schulden en overlopende passiva van € 144,9 miljoen bestaat voor € 65,6 miljoen aan vooruit ontvangen middelen van het Ministerie van OCW. Het betreft middelen die DUO in het boekjaar 2024 of eerder heeft ontvangen maar waarvoor in het boekjaar nog geen prestatie is verricht. Op het moment dat de prestatie is geleverd, worden de ontvangsten als baten verantwoord. Het betreft hier doorlopende werkzaamheden die in 2025 zullen worden uitgevoerd. Hiervan heeft € 30,2 miljoen betrekking op diverse (doorlopende) werkzaamheden in het kader van Life Cycle Management, € 19,9 miljoen op werkzaamheden basisdienstverlening en € 15,5 miljoen op overige opdrachten.

Daarnaast zijn onder de overige schulden en overlopende passiva de opgebouwde rechten aan reservering individueel keuzebudget en verlofrechten van het personeel in loondienst (€ 43,5 miljoen) opgenomen, nog te ontvangen facturen (€ 17,0 miljoen) en de overige te betalen bedragen (€ 18,5 miljoen). Tenslotte zijn onder deze post de in het verleden ontvangen investering specifieke financiële bijdragen van de ministeries verantwoord. Het betreft bijdragen die in het verleden de financiering van uitbreidingsinvesteringen mogelijk maakten. De onttrekking volgt het afschrijvingspatroon van de betrokken vaste activa en komt ten gunste van de afschrijvingskosten. De ultimo stand bedraagt € 0,3 miljoen waarvan € 0,2 miljoen een looptijd heeft van langer dan één jaar.

Niet uit de balans blijkende verplichtingen

De niet uit de balans blijkende verplichtingen bedragen eind 2024 circa € 152,7 miljoen (2023: € 149,7 miljoen). Het betreffen vooral contracten voor huisvesting (€ 105,5 miljoen), telecommunicatie en informatietechnologie (€ 24,5 miljoen) en support en abonnementen (€ 22,7 miljoen). De volgende totaalbedragen vervallen binnen één jaar (€ 46,8 miljoen), respectievelijk vijf jaar (€ 87,2 miljoen) en later dan vijf jaar (€ 18,7). Er is geen sprake van verplichtingen uit hoofde van langlopende leasecontracten per balansdatum.

Tabel 62 Kasstroomoverzicht over 2024 (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3) = (2) - (1)

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

20.231

24.229

3.998

 

totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

445.212

591.103

145.890

 

totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 406.812

‒ 528.755

‒ 121.942

2.

Totaal operationele kasstroom

38.400

62.348

23.948

 

totaal investeringen (-/-)

‒ 73.600

‒ 81.710

‒ 8.110

 

totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 73.600

‒ 81.710

‒ 8.110

 

eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

 

eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

0

 

aflossingen op leningen (-/-)

‒ 35.700

‒ 25.982

9.718

 

beroep op leenfaciliteit (+)

73.600

85.900

12.300

4.

Totaal financieringskasstroom

37.900

59.918

22.018

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

22.931

64.785

41.854

Toelichting

De positieve operationele kasstroom (€ 62,3 miljoen) is het saldo ontvangsten moederdepartement, overige departementen en derden (€ 591,1 miljoen). Hier staan uitgaven aan de crediteuren en personeel tegenover (€ 528,8 miljoen). De investeringskasstroom van € 81,7 heeft betrekking op investeringen in het rekencentrum en software ten behoeve van de basisdienstverlening alsook investering in zelfontwikkelde software. Het betreft hier software voor de uitvoering van de reguliere dienstverlening binnen DUO. Voor deze investeringen is gebruik gemaakt van de leenfaciliteit voor een bedrag van € 85,9 miljoen. Ten slotte is een bedrag van € 26,0 miljoen afgelost op bestaande leningen. De afwijking van de operationele kasstroom ten opzichte van de begroting laat zich verklaren door toegenomen volumes aan zowel omzet- als kostenzijde. 

Doelmatigheid

De basisindicatoren zijn de kostprijs en kwaliteit per product of dienst. DUO streeft er naar haar dienstverlening continu te verbeteren. De klanttevredenheid van het digitale kanaal is één van de al bestaande indicatoren die dit zichtbaar maken. DUO bevindt zich in een transitie van een organisatie met een complex systeemlandschap gebaseerd op ad hoc financiering, naar een wendbare ICT-gedreven organisatie waarin onderhoud, modernisering en vervanging structureel gefinancierd worden via Life Cycle Management (LCM). Met de invoering van deze LCM-systematiek gaat DUO van grote eenmalige projectinvesteringen naar structurele investeringen die over langere tijd afgeschreven worden. Dit is zichtbaar gemaakt door de post «vervangingskosten», zijnde het totaal van de niet activeerbare ontwikkelkosten van de vervangingen, afschrijvingskosten, rentelasten en eventuele afwaarderingen te specificeren. Daarnaast is de omvang van de zelfontwikkelde software, welke onderdeel is van de totale immateriële vaste activa, gespecificeerd. Deze weerspiegelt de omvang van het ICT-landschap. DUO wil doelmatig zijn in het gebruik van ICT-systemen, door te sturen op een stabilisering en uiteindelijke daling van de omvang van haar ICT-landschap. Dit wil DUO bereiken door «slim» te moderniseren en te vervangen en daarmee te komen tot een onder architectuur ontwikkeld modern, simpel en kleiner ICT-landschap. Ook wil DUO sturen op de stabilisering van de kosten van onderhoud. Onder onderhoud wordt verstaan datgene wat nodig is voor instandhouding van de geautomatiseerde uitvoeringsprocessen. DUO wil dit gaan bereiken door (verouderde) systemen tijdig te moderniseren dan wel te vervangen. Daarnaast heeft DUO een indicator opgenomen voor het aantonen van doelmatigheid bij overhead.

Tabel 63 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2024

Omschrijving Generiek Deel

Realisatie

Vastgestelde begroting

 

2020

2021

2022

2023

2024

2024

Generiek Deel

      

Omzet per productgroep

      

Omzet Bekostiging Instellingen

36,1

37,7

42,8

53,7

54,8

45,7

Omzet Studiefinanciering

96,5

95,3

106,7

136,2

152,0

115,9

Omzet Examendiensten

16,2

34,9

33,3

44,6

53,8

30,3

Omzet Basisregister

31,2

35,5

33,4

39,9

50,8

34,0

Omzet Informatiediensten

10,3

7,1

10,3

13,0

17,1

11,1

Totaal basiscontract excl. LCM

190,3

210,5

226,5

287,4

328,5

237,0

       

Vervangingskosten (x1 mln.)

14,9

29,0

35,9

47,4

53,0

52,1

Kosten met betrekking tot onderhoud en beheer (x1 mln.)

30,9

34,2

44,5

43,7

57,9

43,7

Immateriële vaste activa (x1 mln.)

46,1

75,4

111,6

138,0

177,0

147,3

       

Overheadkosten t.o.v. de totale kosten (%)

23%

21%

22%

20%

18%

20%

       

FTE

      

FTE-Internen

2.459,1

2.567,7

2.719,0

2.961,5

3.103,0

3.213,5

FTE-Extern

397,4

403,6

480,9

510,2

545,0

270,9

       

Tarieven/uur

      

ICT gerelateerd

115,0

118,0

121,5

132,0

140,0

132,0

Overige uren

78,5

78,5

82,0

87,0

94,5

87,0

       

Saldo van baten en lasten (%)

100,8

100,0

100,0

100,0

100,5

100,0

       

Kwaliteitsindicatoren

      

Klantcontact digitaal

7,3

7,1

6,7

6,6

6,5

6,5

Klantcontact traditioneel

7,4

6,9

7,4

7,8

7,9

7,0

Toelichting

Omzet/kostprijs per product: DUO aggregeert haar werkzaamheden in de going concern (basiscontract) naar vijf producten, te weten Bekostiging, Studiefinanciering, Examens, Registers en Informatiediensten. DUO streeft naar verbeterde dienstverlening zichtbaar in de klanttevredenheid bij optimale inzet van middelen. De realisatie 2024 ligt € 91,5 miljoen hoger dan begroot. Dit is het gevolg van loon- en prijsontwikkeling, WaU, de uitvoering van het coalitieakkoord en Voorjaarsnotabesluitvorming. In de totale omzet basiscontract exclusief LCM is een bedrag van € 40,6 miljoen WaU opgenomen.

Vervangingskosten:De effecten van Life Cycle Management zijn inzichtelijk gemaakt door het totaal van de niet activeerbare ontwikkelkosten van de vervangingen, afschrijvingskosten, rentelasten en eventuele afwaarderingen van de immateriële vaste activa (IMVA) te specificeren.

Immateriële vaste activa:De omvang van het ICT-landschap wordt weerspiegeld in de balanspost immateriële vaste activa. Specifiek gaat het hier om de zelfontwikkelde software opgenomen binnen de immateriële vaste activa.

Kosten met betrekking tot onderhoud en beheer:Door het tijdig en slim vervangen van het systeemlandschap streeft DUO (daar waar normaliter sprake is van een autonome groei van circa zes procent) naar een gelijkblijvende kosten voor onderhoud en beheer.

Overheadkosten ten opzichte van de totale kosten (%):De indicator drukt de overhead uit als percentage van de totale kosten.

FTE totaal:De bezetting is gestegen ten opzichte van 2023. Dit is met name het gevolg van WaU, de uitvoer van het coalitieakkoord en de groei op het projectenportfolio.

Projecttarief per uur:Het projecttarief (ICT gerelateerd) is € 140,00 per uur en met € 8,00 gestegen ten opzichte van 2023.

Meerwerktarief per uur:Het meerwerktarief is € 94,50 per uur en met € 7,50 gestegen ten opzichte van 2023.

Saldo baten en lasten:DUO begroot met een exploitatiesaldo van nul. Het positieve saldo van baten en lasten 2024 van € 2,7 miljoen bedraagt 0,5% van de baten.

Met het Ministerie van OCW is een set met indicatoren afgesproken, te weten: Klanttevredenheid klantcontact digitaal en Klanttevredenheid klantcontact traditioneel.

Klanttevredenheid klantcontact digitaal:Over 2024 heeft deze indicator een score van 6,5 op een schaal van 0 tot 10. Over 2023 bedroeg de score 6,6 op een schaal van 0 tot 10.

Klanttevredenheid klantcontact traditioneel:Over 2023 heeft deze indicator een score van 7,9 op een schaal van 0 tot 10. Over 2023 bedroeg de score 7,8 op een schaal van 0 tot 10.

Licence