Het Nationaal Archief (NA) beheert de archieven van de rijksoverheid en archieven van maatschappelijke organisaties en individuele personen die van nationaal belang zijn (geweest). In de depots ligt bijna duizend jaar geschiedenis van Nederland opgeslagen in archieven en in duizenden kaarten, tekeningen en foto’s. De missie van het NA is het dienen van ieders recht op informatie en het geven van inzicht in het verleden van ons land. Dit doet het NA door inzet voor een sterk archiefbestel, een afgewogen beleid voor archiefwaardering en selectie, optimale zorg voor alle rijksarchieven en daarnaast ook het beheren van de nationale archiefcollectie in Den Haag, welke ook onsite en online gepresenteerd word.
Nationaal Archief en Regionale Historische Centra
Op basis van de Archiefwet 1995 heeft de Minister van OCW een specifieke verantwoordelijkheid voor alle rijksarchiefbewaarplaatsen, zijnde het NA in Den Haag en elf rijksarchiefbewaarplaatsen in de provinciehoofdsteden. De archiefbewaarplaatsen in de provinciehoofdsteden maken deel uit van de Regionale Historische Centra (RHC’s). De RHC’s zijn zelfstandige openbare lichamen, die vanuit het Rijk en andere partners een financiële bijdrage ontvangen. Dit jaarverslag handelt alleen om de baten en lasten van het NA. De rijksbijdragen aan de afzonderlijke RHC’s zijn onderdeel van artikel 14 (Cultuur) van de begroting van het Ministerie van OCW.
Oorlog voor de RechterDoel van het project Oorlog voor de Rechter is het online toegankelijk maken van het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR). Het CABR is een zeer complex opgebouwd archief waarin geen zelfstandig onderzoek kon worden gedaan vanwege de openbaarheidsbeperkingen die hierop waren gesteld. Deze archiefwettelijke beperkingen zouden per 1 januari 2025 komen te vervallen.
De rijksarchivaris/algemeen directeur NA heeft op grond van diens bevoegdheid geoordeeld dat de vigerende wet- en regelgeving voldoende ruimte gaf, om dit project uit te voeren en het archief online toegankelijk te maken. Dit besluit is genomen in samenspraak met de belangenorganisaties die in het Ethisch Beraad zitten. Om tot deze belangenafweging te komen heeft het NA hierbij gehandeld op basis van de Archiefwet en de Algemene verordening gegevensbescherming.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft met een (late) waarschuwing laten weten dat in hun zienswijze de vigerende wet- en regelgeving géén ruimte biedt voor online toegankelijkheid van dit archief. In lijn met het besluit van de Minister om de online toegankelijkheid uit te stellen heeft het NA daarop de benodigde maatregelen genomen. Pas na wijziging van de Archiefwet kan volledige online toegankelijkheid gerealiseerd worden. Het Ministerie van OCW en het NA staan daarbij in contact met AP over de tijdelijke voorziening en het wetstraject dat ruimte biedt voor de afweging van het privacybelang en de belangen uit de Archiefwet, en daarmee voor online toegankelijkheid. Aan de waarschuwing van de AP is hiermee gehoor gegeven.
Er is wel een financiële consequentie met betrekking tot de inrichting van een tijdelijke voorziening (na overleg met Minister en AP) om het archief digitaal te doorzoeken in de studiezaal. Het is mogelijk dat we op grond van gesprekken met de AP extra inspanningen ten aanzien van deze tijdelijke voorziening moeten treffen.
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2023 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet | 61.800 | 72.438 | 10.638 | 61.402 |
waarvan omzet moederdepartement | 56.600 | 70.245 | 13.645 | 59.568 |
waarvan omzet overige departementen | 3.900 | 755 | ‒ 3.145 | 400 |
waarvan omzet derden | 1.300 | 1.439 | 139 | 1.433 |
Rentebaten | 710 | 710 | 571 | |
Mutatie projectgelden | 0 | ‒ | 0 | |
Vrijval voorzieningen | 82 | 82 | 125 | |
Bijzondere baten | ‒ | 1 | ||
Totaal baten | 61.800 | 73.230 | 11.430 | 62.099 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 59.380 | 72.421 | 13.041 | 58.288 |
- Personele kosten | 30.700 | 43.016 | 12.316 | 36.562 |
waarvan eigen personeel | 26.700 | 31.559 | 4.859 | 26.999 |
waarvan inhuur externen | 3.000 | 8.739 | 5.739 | 7.408 |
waarvan overige personele kosten | 1.000 | 2.717 | 1.717 | 2.155 |
- Materiële kosten | 28.680 | 29.405 | 725 | 21.726 |
waarvan apparaat ICT | 1.000 | 4.147 | 3.147 | 2.093 |
waarvan bijdrage aan SSO’s | 6.500 | 7.453 | 953 | 7.047 |
waarvan overige materiële kosten | 21.180 | 17.806 | ‒ 3.374 | 12.586 |
Afschrijvingskosten | 2.400 | 2.460 | 60 | 2.456 |
- Materieel | 2.400 | 2.460 | 60 | 2.456 |
waarvan apparaat ICT | 200 | 1.403 | 1.203 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 1.057 | 1.057 | 2.456 | |
- Immaterieel | 0 | 0 | 0 | |
Overige lasten | 523 | 523 | 194 | |
waarvan dotaties voorzieningen | 18 | 18 | ‒ | |
waarvan bijzondere lasten | 505 | 505 | 194 | |
Rentelasten | 20 | 100 | 80 | ‒ |
Totaal lasten | 61.800 | 75.505 | 13.705 | 60.938 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | ‒ 2.275 | ‒ 2.275 | 1.161 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | ‒ 2.275 | ‒ 2.275 | 1.161 |
Onttrekking Eigen Vermogen | 0 | 2.275 | 2.275 | 0 |
Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet moederdepartement
De omzet van het moederdepartement over 2024 bedraagt € 70,2 miljoen. Hierin is ook een bijdrage opgenomen voor activiteiten in het kader van Werk aan Uitvoering (WaU-gelden), Oorlog voor de Rechter en de Nieuwe Archiefwet. De bijdrage voor verbetering van de informatiehuishouding (Programma Open Overheid) is ook via het Ministerie van OCW ontvangen.
De stijging van de baten ten opzichte van de begroting komt vooral doordat er meer projectmiddelen voor Oorlog voor de Rechter en Werk aan Uitvoering zijn opgenomen in het resultaat over 2024. Daarnaast is er een stijging door onder andere de loon- en prijsbijstellingen in 2024.
Het NA presenteert de doorbetalingen van gelden van het Ministerie van OCW aan de regionale historische centra niet in de eigen omzet omdat het NA hierbij een kassiersfunctie vervult.
Omzet overige departementen
De omzet overige departementen bedraagt € 0,8 mljoen. Dit betreft o.a. de detachering van NA personeel naar andere departementen en het depotverhuur aan Doc-Direkt.
Omzet derden
De omzet derden is gestegen vanwege bijdragen van derden voor onder andere tentoonstellingen, archiefwerkzaamheden en doorbelastingen van gebruik van het gebouw. De bijdrage van de Provincie Zuid-Holland (€ 0,4 miljoen) is voor het beheer van de archieven Zuid-Holland.
Rentebaten
In de vastgestelde begroting is geen rekening gehouden met rentebaten omdat in de jaren voor 2023 over direct opneembare tegoeden bij het schatkistbankieren aanzienlijk minder rente werd vergoed. In 2024 is € 0,7 miljoen aan rentebaten ontvangen.
Omzet moederdepartement (x € 1 miljoen) | 70,2 | |
---|---|---|
waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten | 70,2 | |
waarvan productgroep/dienstengroep Fysiek archief | 16,1 | |
waarvan productgroep/dienstengroep Digitaal archief | 17,2 | |
waarvan productgroep/dienstengroep Publiek | 12,1 | |
waarvan productgroep/dienstengroep Digitalisering | 14,1 | |
waarvan productgroep/dienstengroep Kennis en advies | 10,7 |
Lasten
Apparaatskosten
De apparaatskosten bedragen € 72,4 miljoen en zijn circa € 13,0 miljoen hoger dan de begroting. De personele kosten nemen toe door een uitbreiding van de personele bezettingen en door cao-loonstijgingen. Er is meer uitgegeven aan lopende projecten (hier staan hogere projectopbrengsten tegenover) en aan de inhuur van extern personeel. Dit is met name inhuur voor specialistische (ict-) kennis.
Materiële kosten
De materiële kosten zijn ten opzichte van 2023 met € 7,7 miljoen gestegen vanwege o.a. toename van digitaliseringskosten ten behoeve van het project Oorlog voor de Rechter en hogere kosten voor kantoorautomatisering.
Omschrijving | Balans 2024 | Balans 2023 | Balans 2022 |
---|---|---|---|
Activa | |||
Vaste activa | 10.015 | 10.831 | 9.994 |
Materiële vaste activa | 10.015 | 10.831 | 9.994 |
waarvan grond en gebouwen | 456 | 559 | 621 |
waarvan installaties en inventarissen | 9.476 | 10.208 | 9.285 |
waarvan projecten in uitvoering | |||
waarvan overige materiële vaste activa | 83 | 64 | 88 |
Immateriële vaste activa | |||
Vlottende activa | 11.030 | 18.981 | 25.799 |
Voorraden en onderhanden projecten | 71 | 55 | 41 |
Debiteuren | 183 | 269 | 1.023 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 1.821 | 1.924 | 1.025 |
Liquide middelen | 8.956 | 16.732 | 23.710 |
Totaal activa | 21.046 | 29.812 | 35.793 |
Passiva | |||
Eigen Vermogen | 456 | 3.595 | 8.079 |
Exploitatiereserve | 2.732 | 2.435 | 1.966 |
Onverdeeld resultaat | ‒ 2.275 | 1.161 | 6.113 |
Voorzieningen | 2.770 | 131 | 256 |
Langlopende schulden | |||
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 6.420 | 8.203 | 6.953 |
Investeringsbijdrage | 0 | 0 | 0 |
Projectgelden | 0 | 0 | 0 |
Kortlopende schulden | |||
Investeringsbijdrage | 0 | 0 | 0 |
Projectgelden | 0 | 0 | 0 |
Crediteuren | 1.591 | 1.710 | 1.531 |
Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 21 | |
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 1.783 | 1.850 | 1.167 |
Overige schulden en overlopende passiva | 8.025 | 14.323 | 17.786 |
Totaal passiva | 21.046 | 29.812 | 35.793 |
Toelichting
Activa
Vaste Activa
De post Vaste Activa is per saldo met € 0,8 miljoen afgenomen door afschrijvingen hierop.
Vlottende Activa
De vlottende activa dalen doordat de liquide middelen zijn afgenomen. Dit is onder andere een gevolg van eigen financiering van investeringen.
Omschrijving | 2024 | 2023 | |
---|---|---|---|
Vorderingen op het moederdepartement | 0 | 0 | |
Vorderingen op overige departementen | 143 | 234 | |
Vorderingen op overige debiteuren | 40 | 36 | |
Stand per 31 december | 183 | 270 |
Omschrijving | 2024 | 2023 | |
---|---|---|---|
Nog te ontvangen van moederdepartement | 634 | 328 | |
Nog te ontvangen op overige departementen | 20 | 21 | |
Nog te ontvangen van overige organisaties | 1.167 | 1.575 | |
Stand per 31 december | 1.821 | 1.924 |
Liquide middelen
De liquide middelen bestaan uit de Rekening-Courant met de Rijkshoofdboekhouding (RHB) van het Ministerie van Financiën en een klein saldo kasmiddelen. De liquide middelen zijn afgenomen door onder andere een toename in de projectuitgaven en het niet benutten van de leenfaciliteit.
Passiva
Eigen Vermogen
Het eigen vermogen bedraagt ultimo 2024 € 0,5 miljoen. Hiermee komt het eigen vermogen onder de maximumomvang van 5 procent van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar.
2024 | 2023 | 2022 | |
---|---|---|---|
Eigen Vermogen | |||
Saldo per 1 januari | 3.596 | 8.079 | 5.157 |
Onverdeeld resultaat | ‒ 2.275 | 1.161 | 6.113 |
Overige directe mutaties | 4 | ||
Directe vermogensmutatie | |||
Bijdrage door moederdepartement | |||
Overige directe mutaties | ‒ 869 | ‒ 5.644 | ‒ 3.191 |
Saldo per 31 december | 456 | 3.596 | 8.079 |
De verdeling van het onverdeeld resultaat over 2024 komt tot uitdrukking in de jaarrekening 2024 en is in tegenstelling tot voorgaande jaren negatief. Het plafond aan eigen vermogen dat het NA mag aanhouden van 5 procent van de gemiddelde jaaromzet over de afgelopen 3 jaar is € 3,1 miljoen. Omdat er € 0,5 miljoen aan eigen vermogen is, zit het NA onder het plafond.
Voorzieningen
De voorzieningen zijn in 2024 toegenomen als gevolg van het opnemen van de reservering vakantiedagen als voorziening en niet zoals voorgaande jaren is gedaan als kortlopende schuld. De reservering van de vakantiedagen laat de afgelopen jaren een stijging zien met name door toename van het IKB-spaarverlof. Daarnaast is er een dotatie en vrijval geweest van wachtgeld verplichtingen welke betrekking hebben op de voorziening voor verplichtingen aan oud-personeelsleden.
Wachtgeld | Vakantiedagen | Reorganisatie | Totaal | ||
---|---|---|---|---|---|
Stand 1 januari 2024 | 130 | 0 | 0 | 130 | |
Dotatie | 19 | 2.702 | 0 | 2.720 | |
Onttrekking | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vrijval | 82 | 0 | 0 | 82 | |
Stand 31 december 2024 | 67 | 2.702 | 0 | 2.769 |
Langlopende schulden
De langlopende schulden nemen af in 2024 vanwege aflossing op leningen die zijn afgesloten bij het ministerie van Financiën. Deze werkwijze is passend bij de status van baten-lastenagentschap.
Kortlopende schulden
Omschrijving | 2024 | 2023 | |
---|---|---|---|
Schulden op het moederdepartement | 35 | 225 | |
Schulden op overige departementen | 11 | 363 | |
Schulden op overige crediteuren | 1.545 | 1.122 | |
Stand per 31 december | 1.591 | 1.710 |
Omschrijving | 2024 | 2023 | |
---|---|---|---|
Nog te betalen aan moederdepartement | 5.423 | 8.862 | |
Nog te betalen aan overige departementen | 857 | 447 | |
Nog te betalen aan overige organisaties | 1.744 | 5.014 | |
Stand per 31 december | 8.024 | 14.323 |
Er waren in 2024 nog te betalen bedragen aan het moederdepartement, overige departementen en overige organisaties die een kortlopend karakter hebben. Het NA f heeft eind 2021 een bijdrage ontvangen van het Ministerie van OCW voor het meerjarige project Oorlog voor de Rechter en hierover zijn met het Ministerie van OCW afspraken gemaakt over meerjarige financiering en bevoorschotting. In 2024 heeft het NA van het Ministerie van OCW financiering ontvangen voor de Nieuwe Archiefwet en het Leerhuis.
Leningen
Er zijn in 2024 geen nieuwe leningen aangegaan bij het Ministerie van Financiën.
Lening | Hoofdsom | Looptijd (in hele jaren) | Rente % | Begindatum | Einddatum | Aantal aflostermijnen | Openstaande leensom31-12-2024 | Deel <1 jaar | Deel >1 en <5 jaar | Deel >5 jaar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L004037 | 300.000,00 | 10 | 3,26% | 26-10-2023 | 26-10-2033 | 40 | 270.000 | 30.000 | 120.000 | 120.000 |
L004036 | 1.600.000,00 | 5 | 3,03% | 26-10-2023 | 26-10-2028 | 20 | 1.280.000 | 320.000 | 960.000 | ‒ |
L004035 | 1.200.000,00 | 3 | 3,06% | 26-10-2023 | 26-10-2026 | 12 | 800.000 | 400.000 | 400.000 | ‒ |
L003877 | 600.000,00 | 5 | 2,07% | 30-11-2022 | 30-11-2027 | 20 | 360.000 | 120.000 | 240.000 | ‒ |
L003684 | 950.000,00 | 5 | 0,00% | 7-12-2021 | 7-12-2026 | 60 | 380.000 | 190.000 | 190.000 | ‒ |
L003625 | 400.000,00 | 3 | 0,00% | 25-6-2021 | 25-6-2024 | 12 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
L003624 | 1.250.000,00 | 5 | 0,00% | 25-6-2021 | 25-6-2026 | 20 | 375.000 | 250.000 | 125.000 | ‒ |
L003623 | 600.000,00 | 10 | 0,00% | 25-6-2021 | 25-6-2031 | 40 | 390.000 | 60.000 | 240.000 | 90.000 |
L003622 | 5.300.000,00 | 15 | 0,10% | 25-6-2021 | 25-6-2036 | 60 | 4.063.333 | 353.333 | 1.413.333 | 2.296.667 |
L003284 | 600.000,00 | 10 | 0,00% | 16-7-2019 | 16-7-2029 | 40 | 285.000 | 60.000 | 225.000 | ‒ |
L002083 | 1.000.000,00 | 10 | 2,00% | 15-11-2012 | 15-11-2022 | 40 | 0 | ‒ | ‒ |
(1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari 2024 + depositorekeningen | 16.311 | 16.775 | 464 |
totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 61.800 | 69.628 | 7.828 | |
totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 59.380 | ‒ 73.084 | ‒ 13.704 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 2.420 | ‒ 3.456 | ‒ 5.876 |
totaal investeringen (-/-) | ‒ 1.200 | ‒ 1.644 | ‒ 444 | |
totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | ‒ | ‒ | ||
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 1.200 | ‒ 1.644 | ‒ 444 |
eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | ‒ 5.300 | ‒ 869 | 4.431 | |
eenmalige storting door moederdepartement (+) | ‒ | ‒ | ||
aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 1.100 | ‒ 1.850 | ‒ 750 | |
beroep op leenfaciliteit (+) | 1.200 | ‒ | ‒ 1.200 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 5.200 | ‒ 2.719 | 2.481 |
5. | Rekening courant RHB 31 december 2024 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 12.331 | 8.956 | ‒ 3.375 |
Toelichting
In het kasstroomoverzicht wordt voor de operationele kasstroom een uitsplitsing gemaakt naar ontvangsten en uitgaven. De ontvangsten hebben betrekking op bijdragen van het moederdepartement, andere departementen, omzet derden en projectgelden. De uitgaven betreffen betalingen aan personeel en leveranciers voor de reguliere werkzaamheden, maar ook voor projecten.
De liquide middelen van het NA zijn in 2024 met circa € 8,2 miljoen afgenomen vanwege toegenomen projectuitgaven en het niet benutten van de leenfaciliteit.
Omschrijving | Vastgestelde begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | |
Generiek Deel | |||||
Gemiddeld gewogen kostprijs per productgroep | |||||
- de (gem) prijs per m fysiek archief (capaciteit) | 17 | 18 | 20 | 20 | 21 |
- de (gem) prijs per Terabyte digitaal archief | 1.191 | 1.253 | 1.217 | 1.217 | 1.300 |
Gemiddeld gewogen uurtarief intern personeel | |||||
- primaire taken - activiteiten | 58 | 61 | 63 | 62 | 62 |
Aantal fte | |||||
- formatie op lumpsum en projecten | 221,78 | 275,15 | 303,40 | 357,39 | 240-300 |
- formatie Programma Digitale Taken rijksarchieven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo baten en lasten | 2.995.491 | 6.113.292 | 1.160.671 | ‒ 2.274.884 | 0 |
Ontwikkeling aantallen bezoekers | |||||
- bezoekers - tentoonstellingen | 855 | 5.456 | 4.270 | 7.321 | 20.000 |
- onderwijs | 1.348 | 4.931 | 5.263 | 3.420 | 13.000 |
- studiezaal - bezoekers | 6.589 | 10.139 | 14.157 | 14.067 | 12.000 |
- studiezaal - raadplegingen archiefstukken | 95.691 | 112.986 | 159.292 | 175.151 | 100.000 |
- Website Nationaal Archief | 2.065.979 | 1.921.015 | 2.666.524 | 2.856.674 | 2.000.000 |
Cijfer bezoeker tevredenheid | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | 7,5 | 7,5 |
Voldoen aan webrichtlijnen Rijk | *** | *** | *** | *** | *** |
Beschikbaarheid - bereikbaarheid organisatie | |||||
- fysieke dienstverlening; geopend: | |||||
- informatiecentrum en studiezaal | di t/m vr | di t/m vr | di t/m vr | di t/m vr | di t/m vr |
- tentoonstelling | di t/m zo | di t/m zo | di t/m zo | di t/m zo | di t/m zo |
- ontvangst schoolgroepen | ma t/m vr | ma t/m vr | ma t/m vr | ma t/m vr | ma t/m vr |
- Digitale dienstverlening eDepot (basisdienstverlening) | |||||
- beschikbaarheid (%) | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt |
- helpdesk openingstijden op werkdagen | 8:30–17:00 | 8:30–17:00 | 8:30–17:00 | 8:30–17:00 | 8:30–17:00 |
Toelichting
De kostprijzen per productgroep zijn gebaseerd op het kostprijsmodel 2018.
Door uitbreiding van taken en tijdelijke bezetting op projecten neemt de personele bezetting toe. Het effect van de coronapandemie was terug te zien in het fors gedaalde aantal fysieke bezoekers, maar het aantal bezoekers neemt weer geleidelijk toe. Ook vanwege de exploitatie van meerdere pop-up tentoonstellingen in 2024 om een divers en inclusief publiek aan te trekken.
Het aantal bezoekers van de website blijft stijgen.