Base description which applies to whole site

10.2 Nationaal Archief

Het Nationaal Archief (NA) beheert de archieven van de rijksoverheid en archieven van maatschappelijke organisaties en individuele personen die van nationaal belang zijn (geweest). In de depots ligt bijna duizend jaar geschiedenis van Nederland opgeslagen in archieven en in duizenden kaarten, tekeningen en foto’s. De missie van het NA is het dienen van ieders recht op informatie en het geven van inzicht in het verleden van ons land. Dit doet het NA door inzet voor een sterk archiefbestel, een afgewogen beleid voor archiefwaardering en selectie, optimale zorg voor alle rijksarchieven en daarnaast ook het beheren van de nationale archiefcollectie in Den Haag, welke ook onsite en online gepresenteerd word.

Nationaal Archief en Regionale Historische Centra

Op basis van de Archiefwet 1995 heeft de Minister van OCW een specifieke verantwoordelijkheid voor alle rijksarchiefbewaarplaatsen, zijnde het NA in Den Haag en elf rijksarchiefbewaarplaatsen in de provinciehoofdsteden. De archiefbewaarplaatsen in de provinciehoofdsteden maken deel uit van de Regionale Historische Centra (RHC’s). De RHC’s zijn zelfstandige openbare lichamen, die vanuit het Rijk en andere partners een financiële bijdrage ontvangen. Dit jaarverslag handelt alleen om de baten en lasten van het NA. De rijksbijdragen aan de afzonderlijke RHC’s zijn onderdeel van artikel 14 (Cultuur) van de begroting van het Ministerie van OCW.

Oorlog voor de RechterDoel van het project Oorlog voor de Rechter is het online toegankelijk maken van het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR). Het CABR is een zeer complex opgebouwd archief waarin geen zelfstandig onderzoek kon worden gedaan vanwege de openbaarheidsbeperkingen die hierop waren gesteld. Deze archiefwettelijke beperkingen zouden per 1 januari 2025 komen te vervallen.

De rijksarchivaris/algemeen directeur NA heeft op grond van diens bevoegdheid geoordeeld dat de vigerende wet- en regelgeving voldoende ruimte gaf, om dit project uit te voeren en het archief online toegankelijk te maken. Dit besluit is genomen in samenspraak met de belangenorganisaties die in het Ethisch Beraad zitten. Om tot deze belangenafweging te komen heeft het NA hierbij gehandeld op basis van de Archiefwet en de Algemene verordening gegevensbescherming.

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft met een (late) waarschuwing laten weten dat in hun zienswijze de vigerende wet- en regelgeving géén ruimte biedt voor online toegankelijkheid van dit archief. In lijn met het besluit van de Minister om de online toegankelijkheid uit te stellen heeft het NA daarop de benodigde maatregelen genomen. Pas na wijziging van de Archiefwet kan volledige online toegankelijkheid gerealiseerd worden. Het Ministerie van OCW en het NA staan daarbij in contact met AP over de tijdelijke voorziening en het wetstraject dat ruimte biedt voor de afweging van het privacybelang en de belangen uit de Archiefwet, en daarmee voor online toegankelijkheid. Aan de waarschuwing van de AP is hiermee gehoor gegeven.

Er is wel een financiële consequentie met betrekking tot de inrichting van een tijdelijke voorziening (na overleg met Minister en AP) om het archief digitaal te doorzoeken in de studiezaal. Het is mogelijk dat we op grond van gesprekken met de AP extra inspanningen ten aanzien van deze tijdelijke voorziening moeten treffen.

Tabel 64 Staat van baten en lasten van het agentschap NA (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

(1) Vastgestelde begroting

(2) Realisatie

(3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting

(4) Realisatie 2023

Baten

    

Omzet

61.800

72.438

10.638

61.402

waarvan omzet moederdepartement

56.600

70.245

13.645

59.568

waarvan omzet overige departementen

3.900

755

‒ 3.145

400

waarvan omzet derden

1.300

1.439

139

1.433

Rentebaten

 

710

710

571

Mutatie projectgelden

 

0

0

Vrijval voorzieningen

 

82

82

125

Bijzondere baten

  

1

Totaal baten

61.800

73.230

11.430

62.099

     

Lasten

    

Apparaatskosten

59.380

72.421

13.041

58.288

- Personele kosten

30.700

43.016

12.316

36.562

waarvan eigen personeel

26.700

31.559

4.859

26.999

waarvan inhuur externen

3.000

8.739

5.739

7.408

waarvan overige personele kosten

1.000

2.717

1.717

2.155

- Materiële kosten

28.680

29.405

725

21.726

waarvan apparaat ICT

1.000

4.147

3.147

2.093

waarvan bijdrage aan SSO’s

6.500

7.453

953

7.047

waarvan overige materiële kosten

21.180

17.806

‒ 3.374

12.586

Afschrijvingskosten

2.400

2.460

60

2.456

- Materieel

2.400

2.460

60

2.456

waarvan apparaat ICT

200

1.403

1.203

0

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

 

1.057

1.057

2.456

- Immaterieel

 

0

0

0

Overige lasten

 

523

523

194

waarvan dotaties voorzieningen

 

18

18

waarvan bijzondere lasten

 

505

505

194

Rentelasten

20

100

80

Totaal lasten

61.800

75.505

13.705

60.938

     

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

‒ 2.275

‒ 2.275

1.161

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

     

Saldo van baten en lasten

0

‒ 2.275

‒ 2.275

1.161

Onttrekking Eigen Vermogen

0

2.275

2.275

0

Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming

0

0

0

0

Toelichting

Baten

Omzet moederdepartement

De omzet van het moederdepartement over 2024 bedraagt € 70,2 miljoen. Hierin is ook een bijdrage opgenomen voor activiteiten in het kader van Werk aan Uitvoering (WaU-gelden), Oorlog voor de Rechter en de Nieuwe Archiefwet. De bijdrage voor verbetering van de informatiehuishouding (Programma Open Overheid) is ook via het Ministerie van OCW ontvangen.

De stijging van de baten ten opzichte van de begroting komt vooral doordat er meer projectmiddelen voor Oorlog voor de Rechter en Werk aan Uitvoering zijn opgenomen in het resultaat over 2024. Daarnaast is er een stijging door onder andere de loon- en prijsbijstellingen in 2024.

Het NA presenteert de doorbetalingen van gelden van het Ministerie van OCW aan de regionale historische centra niet in de eigen omzet omdat het NA hierbij een kassiersfunctie vervult.

Omzet overige departementen

De omzet overige departementen bedraagt € 0,8 mljoen. Dit betreft o.a. de detachering van NA personeel naar andere departementen en het depotverhuur aan Doc-Direkt.

Omzet derden

De omzet derden is gestegen vanwege bijdragen van derden voor onder andere tentoonstellingen, archiefwerkzaamheden en doorbelastingen van gebruik van het gebouw. De bijdrage van de Provincie Zuid-Holland (€ 0,4 miljoen) is voor het beheer van de archieven Zuid-Holland.

Rentebaten

In de vastgestelde begroting is geen rekening gehouden met rentebaten omdat in de jaren voor 2023 over direct opneembare tegoeden bij het schatkistbankieren aanzienlijk minder rente werd vergoed. In 2024 is € 0,7 miljoen aan rentebaten ontvangen.

Tabel 65 Omzetverantwoording agentschap NA

Omzet moederdepartement (x € 1 miljoen)

70,2

waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten

70,2

 

waarvan productgroep/dienstengroep Fysiek archief

16,1

 

waarvan productgroep/dienstengroep Digitaal archief

17,2

 

waarvan productgroep/dienstengroep Publiek

12,1

 

waarvan productgroep/dienstengroep Digitalisering

14,1

 

waarvan productgroep/dienstengroep Kennis en advies

10,7

Lasten

Apparaatskosten

De apparaatskosten bedragen € 72,4 miljoen en zijn circa € 13,0 miljoen hoger dan de begroting. De personele kosten nemen toe door een uitbreiding van de personele bezettingen en door cao-loonstijgingen. Er is meer uitgegeven aan lopende projecten (hier staan hogere projectopbrengsten tegenover) en aan de inhuur van extern personeel. Dit is met name inhuur voor specialistische (ict-) kennis.

Materiële kosten

De materiële kosten zijn ten opzichte van 2023 met € 7,7 miljoen gestegen vanwege o.a. toename van digitaliseringskosten ten behoeve van het project Oorlog voor de Rechter en hogere kosten voor kantoorautomatisering.

Tabel 66 Balans per 31 december 2024 (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Balans 2024

Balans 2023

Balans 2022

Activa

   

Vaste activa

10.015

10.831

9.994

Materiële vaste activa

10.015

10.831

9.994

waarvan grond en gebouwen

456

559

621

waarvan installaties en inventarissen

9.476

10.208

9.285

waarvan projecten in uitvoering

   

waarvan overige materiële vaste activa

83

64

88

Immateriële vaste activa

   

Vlottende activa

11.030

18.981

25.799

Voorraden en onderhanden projecten

71

55

41

Debiteuren

183

269

1.023

Overige vorderingen en overlopende activa

1.821

1.924

1.025

Liquide middelen

8.956

16.732

23.710

Totaal activa

21.046

29.812

35.793

    

Passiva

   

Eigen Vermogen

456

3.595

8.079

Exploitatiereserve

2.732

2.435

1.966

Onverdeeld resultaat

‒ 2.275

1.161

6.113

Voorzieningen

2.770

131

256

Langlopende schulden

   

Leningen bij het Ministerie van Financiën

6.420

8.203

6.953

Investeringsbijdrage

0

0

0

Projectgelden

0

0

0

Kortlopende schulden

   

Investeringsbijdrage

0

0

0

Projectgelden

0

0

0

Crediteuren

1.591

1.710

1.531

Belastingen en premies sociale lasten

 

0

21

Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

1.783

1.850

1.167

Overige schulden en overlopende passiva

8.025

14.323

17.786

Totaal passiva

21.046

29.812

35.793

Toelichting

Activa

Vaste Activa

De post Vaste Activa is per saldo met € 0,8 miljoen afgenomen door afschrijvingen hierop.

Vlottende Activa

De vlottende activa dalen doordat de liquide middelen zijn afgenomen. Dit is onder andere een gevolg van eigen financiering van investeringen.

Tabel 67 Debiteuren (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

2024

2023

Vorderingen op het moederdepartement

0

0

Vorderingen op overige departementen

143

234

Vorderingen op overige debiteuren

40

36

Stand per 31 december

183

270

Tabel 68 Overige vorderingen en overlopende activa (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

2024

2023

Nog te ontvangen van moederdepartement

634

328

Nog te ontvangen op overige departementen

20

21

Nog te ontvangen van overige organisaties

1.167

1.575

Stand per 31 december

1.821

1.924

Liquide middelen

De liquide middelen bestaan uit de Rekening-Courant met de Rijkshoofdboekhouding (RHB) van het Ministerie van Financiën en een klein saldo kasmiddelen. De liquide middelen zijn afgenomen door onder andere een toename in de projectuitgaven en het niet benutten van de leenfaciliteit.

Passiva

Eigen Vermogen

Het eigen vermogen bedraagt ultimo 2024 € 0,5 miljoen. Hiermee komt het eigen vermogen onder de maximumomvang van 5 procent van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar.

Tabel 69 Overzicht vermogensontwikkeling over de jaren 2022 ‒ 2024 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2023

2022

Eigen Vermogen

   

Saldo per 1 januari

3.596

8.079

5.157

Onverdeeld resultaat

‒ 2.275

1.161

6.113

Overige directe mutaties

4

  

Directe vermogensmutatie

   

Bijdrage door moederdepartement

   

Overige directe mutaties

‒ 869

‒ 5.644

‒ 3.191

Saldo per 31 december

456

3.596

8.079

De verdeling van het onverdeeld resultaat over 2024 komt tot uitdrukking in de jaarrekening 2024 en is in tegenstelling tot voorgaande jaren negatief. Het plafond aan eigen vermogen dat het NA mag aanhouden van 5 procent van de gemiddelde jaaromzet over de afgelopen 3 jaar is € 3,1 miljoen. Omdat er € 0,5 miljoen aan eigen vermogen is, zit het NA onder het plafond.

Voorzieningen

De voorzieningen zijn in 2024 toegenomen als gevolg van het opnemen van de reservering vakantiedagen als voorziening en niet zoals voorgaande jaren is gedaan als kortlopende schuld. De reservering van de vakantiedagen laat de afgelopen jaren een stijging zien met name door toename van het IKB-spaarverlof. Daarnaast is er een dotatie en vrijval geweest van wachtgeld verplichtingen welke betrekking hebben op de voorziening voor verplichtingen aan oud-personeelsleden.

Tabel 70 Voorzieningen (bedragen x € 1.000)
  

Wachtgeld

Vakantiedagen

Reorganisatie

Totaal

Stand 1 januari 2024

130

0

0

130

Dotatie

19

2.702

0

2.720

Onttrekking

0

0

0

0

Vrijval

82

0

0

82

Stand 31 december 2024

67

2.702

0

2.769

Langlopende schulden

De langlopende schulden nemen af in 2024 vanwege aflossing op leningen die zijn afgesloten bij het ministerie van Financiën. Deze werkwijze is passend bij de status van baten-lastenagentschap.

Kortlopende schulden

Tabel 71 Crediteuren (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

2024

2023

Schulden op het moederdepartement

35

225

Schulden op overige departementen

11

363

Schulden op overige crediteuren

1.545

1.122

Stand per 31 december

1.591

1.710

Tabel 72 Overige verplichtingen en overlopende passiva (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

2024

2023

Nog te betalen aan moederdepartement

5.423

8.862

Nog te betalen aan overige departementen

857

447

Nog te betalen aan overige organisaties

1.744

5.014

Stand per 31 december

8.024

14.323

Er waren in 2024 nog te betalen bedragen aan het moederdepartement, overige departementen en overige organisaties die een kortlopend karakter hebben. Het NA f heeft eind 2021 een bijdrage ontvangen van het Ministerie van OCW voor het meerjarige project Oorlog voor de Rechter en hierover zijn met het Ministerie van OCW afspraken gemaakt over meerjarige financiering en bevoorschotting. In 2024 heeft het NA van het Ministerie van OCW financiering ontvangen voor de Nieuwe Archiefwet en het Leerhuis.

Leningen

Er zijn in 2024 geen nieuwe leningen aangegaan bij het Ministerie van Financiën.

Tabel 73 Overzicht leningen

Lening

Hoofdsom

Looptijd (in hele jaren)

Rente %

Begindatum

Einddatum

Aantal aflostermijnen

Openstaande leensom31-12-2024

Deel <1 jaar

Deel >1 en <5 jaar

Deel >5 jaar

L004037

300.000,00

10

3,26%

26-10-2023

26-10-2033

40

270.000

30.000

120.000

120.000

L004036

1.600.000,00

5

3,03%

26-10-2023

26-10-2028

20

1.280.000

320.000

960.000

L004035

1.200.000,00

3

3,06%

26-10-2023

26-10-2026

12

800.000

400.000

400.000

L003877

600.000,00

5

2,07%

30-11-2022

30-11-2027

20

360.000

120.000

240.000

L003684

950.000,00

5

0,00%

7-12-2021

7-12-2026

60

380.000

190.000

190.000

L003625

400.000,00

3

0,00%

25-6-2021

25-6-2024

12

L003624

1.250.000,00

5

0,00%

25-6-2021

25-6-2026

20

375.000

250.000

125.000

L003623

600.000,00

10

0,00%

25-6-2021

25-6-2031

40

390.000

60.000

240.000

90.000

L003622

5.300.000,00

15

0,10%

25-6-2021

25-6-2036

60

4.063.333

353.333

1.413.333

2.296.667

L003284

600.000,00

10

0,00%

16-7-2019

16-7-2029

40

285.000

60.000

225.000

L002083

1.000.000,00

10

2,00%

15-11-2012

15-11-2022

40

 

0

Tabel 74 Kasstroomoverzicht per 31 december 2024 (bedragen x € 1.000)
  

(1) Vastgestelde begroting

(2) Realisatie

(3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting

1.

Rekening courant RHB 1 januari 2024 +  depositorekeningen

16.311

16.775

464

 

totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

61.800

69.628

7.828

 

totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 59.380

‒ 73.084

‒ 13.704

2.

Totaal operationele kasstroom

2.420

‒ 3.456

‒ 5.876

 

totaal investeringen (-/-)

‒ 1.200

‒ 1.644

‒ 444

 

totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

 

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 1.200

‒ 1.644

‒ 444

 

eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

‒ 5.300

‒ 869

4.431

 

eenmalige storting door moederdepartement (+)

 

 

aflossingen op leningen (-/-)

‒ 1.100

‒ 1.850

‒ 750

 

beroep op leenfaciliteit (+)

1.200

‒ 1.200

4.

Totaal financieringskasstroom

‒ 5.200

‒ 2.719

2.481

5.

Rekening courant RHB 31 december 2024 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

12.331

8.956

‒ 3.375

Toelichting

In het kasstroomoverzicht wordt voor de operationele kasstroom een uitsplitsing gemaakt naar ontvangsten en uitgaven. De ontvangsten hebben betrekking op bijdragen van het moederdepartement, andere departementen, omzet derden en projectgelden. De uitgaven betreffen betalingen aan personeel en leveranciers voor de reguliere werkzaamheden, maar ook voor projecten.

De liquide middelen van het NA zijn in 2024 met circa € 8,2 miljoen afgenomen vanwege toegenomen projectuitgaven en het niet benutten van de leenfaciliteit.

Tabel 75 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2024

Omschrijving

   

Vastgestelde begroting

 

2021

2022

2023

2024

2024

Generiek Deel

     
      

Gemiddeld gewogen kostprijs per productgroep

     

- de (gem) prijs per m fysiek archief (capaciteit)

17

18

20

20

21

- de (gem) prijs per Terabyte digitaal archief

1.191

1.253

1.217

1.217

1.300

Gemiddeld gewogen uurtarief intern personeel

     

- primaire taken - activiteiten

58

61

63

62

62

Aantal fte

     

- formatie op lumpsum en projecten

221,78

275,15

303,40

357,39

240-300

- formatie Programma Digitale Taken rijksarchieven

0

0

0

0

0

Saldo baten en lasten

2.995.491

6.113.292

1.160.671

‒ 2.274.884

0

Ontwikkeling aantallen bezoekers

     

- bezoekers - tentoonstellingen

855

5.456

4.270

7.321

20.000

- onderwijs

1.348

4.931

5.263

3.420

13.000

- studiezaal - bezoekers

6.589

10.139

14.157

14.067

12.000

- studiezaal - raadplegingen archiefstukken

95.691

112.986

159.292

175.151

100.000

- Website Nationaal Archief

2.065.979

1.921.015

2.666.524

2.856.674

2.000.000

Cijfer bezoeker tevredenheid

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

7,5

7,5

Voldoen aan webrichtlijnen Rijk

***

***

***

***

***

Beschikbaarheid - bereikbaarheid organisatie

     

- fysieke dienstverlening; geopend:

     

- informatiecentrum en studiezaal

di t/m vr

di t/m vr

di t/m vr

di t/m vr

di t/m vr

- tentoonstelling

di t/m zo

di t/m zo

di t/m zo

di t/m zo

di t/m zo

- ontvangst schoolgroepen

ma t/m vr

ma t/m vr

ma t/m vr

ma t/m vr

ma t/m vr

- Digitale dienstverlening eDepot (basisdienstverlening)

     

- beschikbaarheid (%)

nvt

nvt

nvt

nvt

nvt

- helpdesk openingstijden op werkdagen

8:30–17:00

8:30–17:00

8:30–17:00

8:30–17:00

8:30–17:00

Toelichting

De kostprijzen per productgroep zijn gebaseerd op het kostprijsmodel 2018.

Door uitbreiding van taken en tijdelijke bezetting op projecten neemt de personele bezetting toe. Het effect van de coronapandemie was terug te zien in het fors gedaalde aantal fysieke bezoekers, maar het aantal bezoekers neemt weer geleidelijk toe. Ook vanwege de exploitatie van meerdere pop-up tentoonstellingen in 2024 om een divers en inclusief publiek aan te trekken.

Het aantal bezoekers van de website blijft stijgen.

Licence