Base description which applies to whole site

4.8 Artikel 8 Defensie Ondersteuningscommando

Het Defensie Ondersteuningscommando (DOSCO) ondersteunt de krijgsmacht in haar taken. Het DOSCO doet dit door te zorgen voor personele diensten, opleidingen, huisvesting, vastgoed, catering, beveiliging, bewaking, facilitaire zaken, gezondheidszorg, logistiek en transport. Het DOSCO voorziet zelf in die ondersteuning en koopt een deel van de producten en diensten in bij organisaties buiten het ministerie van Defensie.

De Minister is verantwoordelijk voor een doeltreffende en doelmatige ondersteuning van de krijgsmacht. Het DOSCO kreeg in 2024, net als de operationele commando's, een generieke gereedstellingsopdracht. DOSCO kreeg deze voor specialistische medische zorg en strategisch transport.

DOSCO ondersteunt de krijgsmacht altijd en overal en heeft dit ook in 2024 maximaal gedaan. Onder normale omstandigheden in vredestijd, maar ook in tijden van crises én conflicten. DOSCO heeft de noodzakelijke diensten geleverd waarmee de Krijgsmacht zich specifiek voorbereidt op een inzet in het kader van hoofdtaak 1.

De ondersteuning van DOSCO aan Oekraïne is in 2024 onverminderd doorgegaan, onder meer met het leveren van diverse goederen, de opvang van ontheemden uit Oekraïne, behandeling van Oekraïense revalidanten en het opleiden van Oekraïense militairen.

Verder is de verhoogde inzet van militairen van invloed geweest op de ondersteuning van DOSCO. Dit leidt tot extra vraag naar geneeskundige artikelen als voorraad ten behoeve van deze inzet.

In het afgelopen jaar was de vraag naar transport onverminderd hoog. Daarnaast is met ingang van 1 november 2024 de nieuwe organisatiestructuur van de Defensie Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO) ingericht. De DBBO bewaakt en beveiligt Defensieobjecten zoals terreinen, gebouwen en voertuigen.

In 2024 hebben zo’n 4000 aanstelbare militairen het selectieproces succesvol doorlopen, 500 meer dan in 2023. Deze toename is onder andere te verklaren door succesvolle arbeidsmarktcampagnes, verhoogde inspanningen op werving en recruitment en meer centrale en regionale selectie- en keuringscapaciteit. Een mooi resultaat gezien de krapte op de arbeidsmarkt. Door de toegenomen dreiging in de wereld is er een sterk groeiende vraag naar tolken bij Defensie. Het Talencentrum is in 2024 gestart met een nieuwe civiel-militaire tolkenopleiding, zodat in de toekomst beter in deze behoefte kan worden voorzien. DOSCO ondersteunt waar mogelijk innovatieve ideeën ten behoeve van hoofdtaak 1, en om deze tot uitvoering te brengen, zoals het House of Practice van het Defensie Gezondheidszorg Opleidings- en Trainingscentrum( DGOTC). Wat vastgoed betreft lag de focus op het verhogen van het realisatievermogen, waarbij de prioriteit bij de realisatie ook is uitgegaan naar de ondersteuning in het kader van hoofdtaak 1.

In 2024 is de Defensienota 2024 uitgekomen. Hierbij zijn het verder optimaliseren van de geneeskundige keten bij operationele inzet en het versterken van de transport- en bevoorradingsketen voor nationaal en strategisch transport voor DOSCO van belang.

Tabel 16 Budgettaire gevolgen van beleidsartikel 8 (bedragen x € 1.000)
  

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

  

2020

2021

2022

2023

2024

2024

2024

Art.

Verplichtingen

1.541.365

1.238.835

1.331.844

1.592.958

1.723.254

1.476.122

247.132

         
 

Uitgaven

1.531.401

1.214.400

1.290.733

1.555.312

1.727.664

1.494.930

232.734

         
 

Apparaatsuitgaven

1.452.038

1.127.584

1.197.408

1.433.671

1.591.480

1.367.670

223.810

         

8.2

Apparaatsuitgaven

1.452.038

1.127.584

1.197.408

1.433.671

1.591.480

1.367.670

223.810

 

Personele uitgaven

774.498

857.609

866.280

952.839

1.135.256

1.018.535

116.721

 

Eigen personeel

604.573

617.054

661.840

693.773

810.803

777.048

33.755

 

Externe inhuur

27.498

22.006

23.509

29.269

39.730

3.910

35.820

 

Overige personele exploitatie

128.562

203.830

166.778

213.077

266.395

219.127

47.268

 

Attaches

13.865

14.719

14.153

16.720

18.328

18.450

‒ 122

 

Materiële uitgaven

677.540

269.975

331.128

480.832

456.224

349.135

107.089

 

Instandhouding infrastructuur

434.153

0

0

0

0

0

0

 

Instandhouding IT

28

0

0

0

0

0

0

 

Overige materiële exploitatie

238.698

266.685

325.172

473.972

446.103

343.773

102.330

 

Attaches

4.661

3.290

5.956

6.860

10.121

5.362

4.759

         
 

Programmauitgaven

79.363

86.816

93.325

121.641

136.184

127.260

8.924

         

8.1

Programmauitgaven

79.363

86.816

93.325

121.641

136.184

127.260

8.924

 

Opdrachten

11.737

152

184

224

320

0

320

 

Gereedstelling

76

152

184

224

320

0

320

 

Inkomensoverdrachten

67.626

86.664

0

0

0

0

0

 

Nationaal Fonds Ereschuld

67.174

85.922

0

0

0

0

0

 

Regeling Uitkering chroom 6 Defensie

452

742

0

0

0

0

0

 

(Schade)vergoeding

0

0

93.141

121.417

135.864

127.260

8.604

 

Schadevergoeding overig

0

0

10.547

7.425

7.983

8.775

‒ 792

 

Nationaal Fonds Ereschuld

0

0

82.193

113.628

127.600

114.407

13.193

 

Reservering schadevergoedingen Chroom-6 Defensie

0

0

401

364

281

4.078

‒ 3.797

         
 

Ontvangsten

90.346

58.178

74.696

77.985

73.274

68.995

4.279

Verplichtingen

In 2024 is voor € 247,1 miljoen meer aan verplichtingen aangegaan dan in de vastgestelde begroting, wat grotendeels samenhangt met de hogere kasuitgaven (€ 232,7 miljoen) die hieronder worden toegelicht.

Uitgaven

Personele uitgaven

De personele uitgaven zijn in 2024 gestegen met € 116,7 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting, waarvan een stijging van € 33,8 miljoen binnen het budget voor Eigen personeel. De stijging binnen Eigen personeel wordt grotendeels verklaard door de invoering van nieuwe arbeidsvoorwaarden (AVW) en door de uitvoering van nieuwe opdrachten. Vanwege personeelstekorten vielen de uitgaven voor eigen personeel lager uit, hiermee is extra budget aangewend voor de inhuur van personeel. Daarnaast is in december de factuur voor pensioenafdrachten betaald (€ 7,0 miljoen), terwijl deze normaliter pas in januari 2025 zou worden betaald. Personeelstekorten zijn deels ingevuld met onder andere externe inhuur. Daardoor zijn de uitgaven voor de externe inhuur van personeel met € 35,8 miljoen gestegen ten op zichte van de vastgestelde begroting. Dit om zo te voorzien in alternatieve personele capaciteit voor DOSCO.

Op het budget Overige personele exploitatie is € 47,3 miljoen meer uitgegeven dan vastgesteld in de begroting. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een naheffingsaanslag die van de Belastingdienst ontvangen is in het kader van de werkkostenregeling (WKR) en een hogere realisatie op dit WKR-budget, waardoor er € 21,0 miljoen meer uitgegeven is dan begroot. Daarnaast is er meer uitgegeven aan defensiebrede werving van nieuw personeel (€ 13,1 miljoen), onder andere door extra uitgaven in het kader van behouden, binden en inspireren (BBI) en het Dienjaar. Ook is er € 8,3 miljoen als duurzaamheidsbudget uitgekeerd aan het personeel, wat ook onderdeel uitmaakte van de nieuwe AVW. Tenslotte zijn ook de uitgaven voor geneeskundige opleidingen € 3,1 miljoen hoger uitgevallen.

Materiële uitgaven

De realisatie van de materiële uitgaven is per saldo € 107,1 miljoen hoger dan begroot. Deze stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere uitgaven voor energie en water door de gestegen prijzen (€ 68,8 miljoen). Daarnaast vallen de uitgaven voor transport hoger uit dan begroot als gevolg van de toegenomen vraag (€ 34,8 miljoen).

(Schade)vergoeding

De realisatie op het budget schadevergoeding is € 8,6 miljoen hoger uitgevallen dan de vastgestelde begroting. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er € 13,2 miljoen meer is uitgegeven voor het Nationaal Fonds Ereschuld (NFE) voor betalingen aan veteranen die een beroep op dit fonds hebben gedaan. De hoogte, de hoeveelheid en het betalingsmoment van de schadevergoedingen kunnen gedurende het jaar verschillen. Deze uitgaven kennen daardoor een grillig verloop en zijn lastig exact te ramen. Dit verklaart de hoger dan verwachte realisatie. Voor het overige was sprake van € 3,8 miljoen lagere uitgaven voor uitkeringen in het kader van Chroom 6, doordat hier minder aanvullende claims voor tot uitbetaling gekomen zijn.

Licence