Het Defensie Ondersteuningscommando (DOSCO) ondersteunt de krijgsmacht in haar taken. Het DOSCO doet dit door te zorgen voor personele diensten, opleidingen, huisvesting, vastgoed, catering, beveiliging, bewaking, facilitaire zaken, gezondheidszorg, logistiek en transport. Het DOSCO voorziet zelf in die ondersteuning en koopt een deel van de producten en diensten in bij organisaties buiten het ministerie van Defensie.
De Minister is verantwoordelijk voor een doeltreffende en doelmatige ondersteuning van de krijgsmacht. Het DOSCO kreeg in 2024, net als de operationele commando's, een generieke gereedstellingsopdracht. DOSCO kreeg deze voor specialistische medische zorg en strategisch transport.
DOSCO ondersteunt de krijgsmacht altijd en overal en heeft dit ook in 2024 maximaal gedaan. Onder normale omstandigheden in vredestijd, maar ook in tijden van crises én conflicten. DOSCO heeft de noodzakelijke diensten geleverd waarmee de Krijgsmacht zich specifiek voorbereidt op een inzet in het kader van hoofdtaak 1.
De ondersteuning van DOSCO aan Oekraïne is in 2024 onverminderd doorgegaan, onder meer met het leveren van diverse goederen, de opvang van ontheemden uit Oekraïne, behandeling van Oekraïense revalidanten en het opleiden van Oekraïense militairen.
Verder is de verhoogde inzet van militairen van invloed geweest op de ondersteuning van DOSCO. Dit leidt tot extra vraag naar geneeskundige artikelen als voorraad ten behoeve van deze inzet.
In het afgelopen jaar was de vraag naar transport onverminderd hoog. Daarnaast is met ingang van 1 november 2024 de nieuwe organisatiestructuur van de Defensie Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO) ingericht. De DBBO bewaakt en beveiligt Defensieobjecten zoals terreinen, gebouwen en voertuigen.
In 2024 hebben zo’n 4000 aanstelbare militairen het selectieproces succesvol doorlopen, 500 meer dan in 2023. Deze toename is onder andere te verklaren door succesvolle arbeidsmarktcampagnes, verhoogde inspanningen op werving en recruitment en meer centrale en regionale selectie- en keuringscapaciteit. Een mooi resultaat gezien de krapte op de arbeidsmarkt. Door de toegenomen dreiging in de wereld is er een sterk groeiende vraag naar tolken bij Defensie. Het Talencentrum is in 2024 gestart met een nieuwe civiel-militaire tolkenopleiding, zodat in de toekomst beter in deze behoefte kan worden voorzien. DOSCO ondersteunt waar mogelijk innovatieve ideeën ten behoeve van hoofdtaak 1, en om deze tot uitvoering te brengen, zoals het House of Practice van het Defensie Gezondheidszorg Opleidings- en Trainingscentrum( DGOTC). Wat vastgoed betreft lag de focus op het verhogen van het realisatievermogen, waarbij de prioriteit bij de realisatie ook is uitgegaan naar de ondersteuning in het kader van hoofdtaak 1.
In 2024 is de Defensienota 2024 uitgekomen. Hierbij zijn het verder optimaliseren van de geneeskundige keten bij operationele inzet en het versterken van de transport- en bevoorradingsketen voor nationaal en strategisch transport voor DOSCO van belang.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | ||
Art. | Verplichtingen | 1.541.365 | 1.238.835 | 1.331.844 | 1.592.958 | 1.723.254 | 1.476.122 | 247.132 |
Uitgaven | 1.531.401 | 1.214.400 | 1.290.733 | 1.555.312 | 1.727.664 | 1.494.930 | 232.734 | |
Apparaatsuitgaven | 1.452.038 | 1.127.584 | 1.197.408 | 1.433.671 | 1.591.480 | 1.367.670 | 223.810 | |
8.2 | Apparaatsuitgaven | 1.452.038 | 1.127.584 | 1.197.408 | 1.433.671 | 1.591.480 | 1.367.670 | 223.810 |
Personele uitgaven | 774.498 | 857.609 | 866.280 | 952.839 | 1.135.256 | 1.018.535 | 116.721 | |
Eigen personeel | 604.573 | 617.054 | 661.840 | 693.773 | 810.803 | 777.048 | 33.755 | |
Externe inhuur | 27.498 | 22.006 | 23.509 | 29.269 | 39.730 | 3.910 | 35.820 | |
Overige personele exploitatie | 128.562 | 203.830 | 166.778 | 213.077 | 266.395 | 219.127 | 47.268 | |
Attaches | 13.865 | 14.719 | 14.153 | 16.720 | 18.328 | 18.450 | ‒ 122 | |
Materiële uitgaven | 677.540 | 269.975 | 331.128 | 480.832 | 456.224 | 349.135 | 107.089 | |
Instandhouding infrastructuur | 434.153 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Instandhouding IT | 28 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige materiële exploitatie | 238.698 | 266.685 | 325.172 | 473.972 | 446.103 | 343.773 | 102.330 | |
Attaches | 4.661 | 3.290 | 5.956 | 6.860 | 10.121 | 5.362 | 4.759 | |
Programmauitgaven | 79.363 | 86.816 | 93.325 | 121.641 | 136.184 | 127.260 | 8.924 | |
8.1 | Programmauitgaven | 79.363 | 86.816 | 93.325 | 121.641 | 136.184 | 127.260 | 8.924 |
Opdrachten | 11.737 | 152 | 184 | 224 | 320 | 0 | 320 | |
Gereedstelling | 76 | 152 | 184 | 224 | 320 | 0 | 320 | |
Inkomensoverdrachten | 67.626 | 86.664 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nationaal Fonds Ereschuld | 67.174 | 85.922 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Regeling Uitkering chroom 6 Defensie | 452 | 742 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
(Schade)vergoeding | 0 | 0 | 93.141 | 121.417 | 135.864 | 127.260 | 8.604 | |
Schadevergoeding overig | 0 | 0 | 10.547 | 7.425 | 7.983 | 8.775 | ‒ 792 | |
Nationaal Fonds Ereschuld | 0 | 0 | 82.193 | 113.628 | 127.600 | 114.407 | 13.193 | |
Reservering schadevergoedingen Chroom-6 Defensie | 0 | 0 | 401 | 364 | 281 | 4.078 | ‒ 3.797 | |
Ontvangsten | 90.346 | 58.178 | 74.696 | 77.985 | 73.274 | 68.995 | 4.279 |
Verplichtingen
In 2024 is voor € 247,1 miljoen meer aan verplichtingen aangegaan dan in de vastgestelde begroting, wat grotendeels samenhangt met de hogere kasuitgaven (€ 232,7 miljoen) die hieronder worden toegelicht.
Uitgaven
Personele uitgaven
De personele uitgaven zijn in 2024 gestegen met € 116,7 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting, waarvan een stijging van € 33,8 miljoen binnen het budget voor Eigen personeel. De stijging binnen Eigen personeel wordt grotendeels verklaard door de invoering van nieuwe arbeidsvoorwaarden (AVW) en door de uitvoering van nieuwe opdrachten. Vanwege personeelstekorten vielen de uitgaven voor eigen personeel lager uit, hiermee is extra budget aangewend voor de inhuur van personeel. Daarnaast is in december de factuur voor pensioenafdrachten betaald (€ 7,0 miljoen), terwijl deze normaliter pas in januari 2025 zou worden betaald. Personeelstekorten zijn deels ingevuld met onder andere externe inhuur. Daardoor zijn de uitgaven voor de externe inhuur van personeel met € 35,8 miljoen gestegen ten op zichte van de vastgestelde begroting. Dit om zo te voorzien in alternatieve personele capaciteit voor DOSCO.
Op het budget Overige personele exploitatie is € 47,3 miljoen meer uitgegeven dan vastgesteld in de begroting. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een naheffingsaanslag die van de Belastingdienst ontvangen is in het kader van de werkkostenregeling (WKR) en een hogere realisatie op dit WKR-budget, waardoor er € 21,0 miljoen meer uitgegeven is dan begroot. Daarnaast is er meer uitgegeven aan defensiebrede werving van nieuw personeel (€ 13,1 miljoen), onder andere door extra uitgaven in het kader van behouden, binden en inspireren (BBI) en het Dienjaar. Ook is er € 8,3 miljoen als duurzaamheidsbudget uitgekeerd aan het personeel, wat ook onderdeel uitmaakte van de nieuwe AVW. Tenslotte zijn ook de uitgaven voor geneeskundige opleidingen € 3,1 miljoen hoger uitgevallen.
Materiële uitgaven
De realisatie van de materiële uitgaven is per saldo € 107,1 miljoen hoger dan begroot. Deze stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere uitgaven voor energie en water door de gestegen prijzen (€ 68,8 miljoen). Daarnaast vallen de uitgaven voor transport hoger uit dan begroot als gevolg van de toegenomen vraag (€ 34,8 miljoen).
(Schade)vergoeding
De realisatie op het budget schadevergoeding is € 8,6 miljoen hoger uitgevallen dan de vastgestelde begroting. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er € 13,2 miljoen meer is uitgegeven voor het Nationaal Fonds Ereschuld (NFE) voor betalingen aan veteranen die een beroep op dit fonds hebben gedaan. De hoogte, de hoeveelheid en het betalingsmoment van de schadevergoedingen kunnen gedurende het jaar verschillen. Deze uitgaven kennen daardoor een grillig verloop en zijn lastig exact te ramen. Dit verklaart de hoger dan verwachte realisatie. Voor het overige was sprake van € 3,8 miljoen lagere uitgaven voor uitkeringen in het kader van Chroom 6, doordat hier minder aanvullende claims voor tot uitbetaling gekomen zijn.