Op dit artikel worden de IenW-brede programma-uitgaven verantwoord.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | ||
Verplichtingen | 38.084 | 209.091 | 37.417 | 55.728 | 42.466 | 49.995 | ‒ 7.529 | 1 |
Uitgaven | 64.508 | 161.676 | 62.721 | 59.129 | 58.082 | 48.709 | 9.373 | |
1 Algemeen departement | 57.808 | 62.094 | 51.503 | 57.696 | 58.057 | 48.709 | 9.348 | |
Opdrachten | 31.038 | 35.009 | 37.060 | 39.802 | 42.789 | 35.456 | 7.333 | 2 |
Van A naar Beter | 1.316 | 1.440 | 1.795 | 1.472 | 1.532 | 1.735 | ‒ 203 | |
Ext. Juridische adv. | 1.583 | 1.365 | 1.011 | 2.403 | 3.860 | 1.936 | 1.924 | |
Onderzoeken PBL | 6.118 | 5.920 | 5.980 | 5.257 | 5.568 | 2.841 | 2.727 | |
Onderzoeken ANVS | 3.921 | 2.667 | 2.212 | 2.737 | 2.059 | 4.476 | ‒ 2.417 | |
DCC | 6.832 | 7.702 | 7.853 | 6.878 | 9.458 | 8.899 | 559 | |
Regeringsvliegtuig | 8.944 | 13.775 | 15.905 | 17.664 | 17.323 | 9.859 | 7.464 | |
Overige Opdrachten | 2.324 | 2.140 | 2.304 | 3.391 | 2.989 | 5.710 | ‒ 2.721 | |
Subsidies | 1.000 | 250 | 0 | 90 | 18 | 388 | ‒ 370 | |
KIS | 1.000 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige subsidies | 0 | 0 | 0 | 90 | 18 | 388 | ‒ 370 | |
Bijdragen aan agentschappen | 25.770 | 26.835 | 14.443 | 17.254 | 14.449 | 12.865 | 1.584 | 3 |
Waarvan bijdrage aan RWS | 2.806 | 2.874 | 3.223 | 3.164 | 3.343 | 3.191 | 152 | |
Waarvan bijdrage aan KNMI | 2.608 | 2.673 | 2.436 | 2.457 | 246 | 237 | 9 | |
Waarvan bijdrage aan ILT | 13.118 | 13.404 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige bijdragen | 7.238 | 7.884 | 8.784 | 11.633 | 10.860 | 9.437 | 1.423 | |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 550 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 801 | 0 | 801 | |
2 Sanering Thermphos | 6.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | 6.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Sanering Thermphos | 6.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | ||||||||
3 COVID-19 Testen | 0 | 99.582 | 11.218 | 1.433 | 25 | 0 | 25 | |
Opdrachten COVID-19 | 0 | 99.491 | 11.218 | 1.433 | 25 | 0 | 25 | |
Subsidies COVID-19 | 0 | 91 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 2.772 | 6.231 | 20.813 | 2.102 | 3.139 | 1.101 | 2.038 | 4 |
Toelichting
Onderstaand wordt op het niveau van financieel instrument, de verplichtingen en ontvangsten een toelichting gegeven op de verschillen (de mutaties) tussen de begroting en de realisatie. Zie voor de gehanteerde norm de toelichting ‘normering jaarverslag’ zoals opgenomen in de leeswijzer.
1. De lagere verplichtingen betreft een verplichting met het RIVM ten behoeve van het Programma Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing IenW, die al in 2023 is aangegaan (- € 17,4 miljoen), en wordt daarom op het verplichtingenbudget van 2024 gecorrigeerd. Verder vallen exploitatiekosten voor het regeringsvliegtuig hoger uit, waarvoor € 7,1 miljoen is toegevoegd aan de begroting van atikel 97. Het resterende saldo wordt verklaard door diverse kleinere mutaties (€ 2,6 miljoen).
2. De hogere realisatie van de opdrachten wordt verklaard door:
• Externe juridische advisering (€ 1,9 miljoen). De uitgaven van landsadvocaten vielen hoger uit door toename van de looptijd en hoeveelheid aan rechtszaken;
• Onderzoeken Planbureau voor de Leefomgeving (€ 2,7 miljoen). Dit betreft uitgaven ten behoeve van onderzoeksactiviteiten van PBL, zoals de aanschaf van databestanden, ontwikkeling van modellen, uitbesteding van onderzoek en vervaardiging van (web)publicaties. Een deel van deze uitgaven wordt door externe opdrachtgevers vergoed. Voor nieuws en publicaties van het PBL, zie de website van het PBL (www.pbl.nl). Er zijn ook bijdragen gedaan aan EZK TNO voor diverse onderzoekprogramma’s (o.a. KEV, Klimaatadaptie en Circulaire economie);
• Onderzoeken Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (-€ 2,7 miljoen). Lagere uitgaven zijn het gevolg van vertraagde facturering voor TSO (nucleaire adviesdiensten), vertraagde planning voor nieuwe kerncentrales vanuit EZK. Een herschikking met Agentschapsbijdrage t.b.v. de eindafrekening RIVM 2022 en 2023 en bijdrage aan Noodzakelijke verbetering RIVM-ongevalsorganisatie 2024. Uitgekeerde LPO;
• Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (€ 0,6 miljoen). DCC is verantwoordelijk voor een effectief crisisbeheersingsbeleid en een professionele aanpak van crises. De hogere uitgaven betreffen met name de vervangen AV-installatie en inrichting van het Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (DCC)-crisiscentrum in Rijkskantoor Rijnstraat 8 Den Haag, verspreidingsberekeningen en toxicologie;
• Regeringsvliegtuig (€ 7,5 miljoen). Dit betreft overwegend de toegenomen exploitatiekosten (o.a. onderhoud, personeel, brandstof) en ontvangen Loon- en prijsbijstelling;
• Overig opdrachten (-€ 2,7 miljoen). Dit betreft o.a. een overboeking naar artikel 18 t.b.v. een bijdrage aan het jubilieum van de Koninklijke Nederlandse reddingsmaatschappij voor de historische zeilvloot, een overboeking naar artikel 98 ter verbetering van de algemeen werkomgeving. Tevens was sprake van een meevaller op uitgekeerde LPO en zijn er door vertraging minder onderzoeken door het Kennis Instituut Mobiliteit gelden ingezet ter dekking van de extra kosten voor externe juridische advisering.
9. De hogere bijdragen aan agentschappen wordt met name verklaard door een herschikking vanuit Opdrachten t.b.v. de eindafrekening RIVM 2022 en 2023 en de bijdrage aan Noodzakelijke verbetering RIVM-ongevalsorganisatie 2024.
10. De hogere ontvangsten zijn met name het gevolg van een ontvangen creditnota van Boeing en onvoorzien ontvangsten door PBL van opdrachten vanuit de EU voor onderzoeksprojecten: CASRI, ACHIEVE, DG CLIMA 2024, EAT, OECD ENVIRONMENTAL OUTLOOK, Ondersteuning internationaal biodiversiteitsbeleid inzet PBL CBD Mechanisme, unep Emissions Gap report 2024, Special impact of EU policies.
Onderstaand is per artikelonderdeel, zoals opgenomen in de budgettaire tabel, voor de financiële instrumenten zoveel mogelijk aangegeven waarvoor de financiële overdracht in het jaar 2024 is aangewend.
1 Algemeen departement (€ 58,1 miljoen)
Opdrachten: (€ 42,8 miljoen)
– Van A naar Beter (€ 1,5 miljoen). Het betreft de uitgaven voor beleidscommunicatie voor de grote publiekscampagne van A naar Beter.
– Externe juridische advisering (€ 3,9 miljoen). Om de kosten voor het inhuren van juridische expertise, voornamelijk voor het inschakelen van de Landsadvocaat, (en andere advocaten) beheersbaar te houden, zijn opdrachten hiertoe centraal gegeven door de Bestuurskern. Dit om de kwaliteit te bewaken en tevens wordt hiermee voorkomen dat er meerdere malen vanuit verschillende diensten dezelfde vragen worden uitgezet.
– Onderzoeken PBL (€ 5,6 miljoen). Dit betreft uitgaven ten behoeve van onderzoeksactiviteiten van PBL, zoals de aanschaf van databestanden, onderhoud en ontwikkeling van modellen, uitbesteding van onderzoek en vervaardiging van (web)publicaties. Een deel van deze uitgaven wordt door externe opdrachtgevers vergoed. Voor nieuws en publicaties van het PBL, zie de website van het PBL (www.pbl.nl).
– Onderzoeken ANVS (€ 2,1 miljoen). Het betreft uitgaven voor opdrachten aan (inter)nationale technische supportorganisaties inzake technische ondersteuning, advisering en onderzoek op terreinen van nucleaire veiligheid, stralingsbescherming alsmede beveiliging en waarborging (safeguards). Daarnaast worden ook de uitgaven die verband houden met samenwerking tussen ANVS en internationale organisaties (zoals bijvoorbeeld HERCA, OECD/NEA en IAEA) inzake voornoemde terreinen op dit artikel verantwoord.
– Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (DCC) (€ 9,5 miljoen). DCC is verantwoordelijk voor een effectief crisisbeheersingsbeleid en een professionele aanpak van crises. De uitgaven betreffen o.a. de financiering van assets en programma’s, het jaarlijkse IenW opleidings-, trainings- en oefeningsprogramma, kosten van het aansluiten van nationale kennisinstituten op het crisis expert team milieu en drinkwater (CET-md) en het 24/7 beschikbaar houden van de daarvoor noodzakelijke kennis en kunde. Tevens is het DCC is verantwoordelijk voor de inrichting, werking en kwaliteit van het CET-md en systeemverantwoordelijk voor de Milieu-ongevallendienst (MOD) van het RIVM. Daarnaast is DCC verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van meetapparatuur en het leveren van kennis en expertise aan RIVM op het gebied van monstername, metingen en analyses, verspreidingsberekeningen en toxicologie.
– Regeringsvliegtuig (€ 17,3 miljoen). Dit betreft de uitgaven van IenW voor het onderhoud en exploitatie van het regeringsvliegtuig.
– Onderzoeksprojecten en overige opdrachten (€ 3 miljoen). Dit betreft uitgaven voor communicatie, voor opdrachten op het gebied van strategisch advies en voor analyses van mobiliteit en mobiliteitsbeleid door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) die doorwerken in de beleidsafwegingen. Soms worden deelonderzoeken uitbesteed, omdat expertise op een bepaald deelonderwerp niet in huis is. Vanuit het Klimaatfonds zijn middelen ontvangen voor nucleaire initiatieven (ANVS). Tot slot is geld gereserveerd voor de NAVO Top 2025.
Subsidies (€ 0,02 miljoen)
– Deze uitgaven hangen samen met subsidies die IenW verstrekt. In de tabel Budgettaire gevolgen van beleid bij dit beleidsartikel is in regel 1 een bedrag van maximaal €18.000 aan subsidieverplichtingen voor het jaar 2024 opgenomen. Dit bedrag heeft betrekking op de (mogelijke) verlening van een subsidie voor de Praktijkleerstoel Gebiedsontwikkeling aan de Technische Universiteit Delft. Ook in de jaren 2025 en 2026 zal die subsidie jaarlijks voor maximaal € 18.000 verstrekt worden.
Bijdragen aan agentschappen (€ 14,4 miljoen)
– RWS (€ 3,3 miljoen). Dit betreft de bijdrage aan RWS voor de capaciteitsinzet in het kader van beleidsondersteuning en advies en de capaciteitsinzet van het DCC.
– KNMI (€ 0,2 miljoen). Dit betreft de bijdrage van ANVS aan het KNMI voor de afname van maatwerkdienstverlening.
– Overige bijdragen (€ 10,9 miljoen). Het RIVM is de vaste partner van de ANVS voor een aantal taken op het terrein van stralingsbescherming. Dit zijn taken als het beheer van de ongeval-organisatie, het in stand houden van het Radionucliden laboratorium alsmede het beheer van het Nationaal Meetnet Radioactiviteit en de stralingsmeetwagens. De bijdrage aan het RIVM hangt hiermee samen.
Ontvangsten (€ 3,1 miljoen)
Het betreft de geraamde ontvangsten voor het gebruik van het Regeringsvliegtuig door andere departementen en voor onderzoeken door het PBL in opdracht van de Europese Commissie. Daarnaast is er in 2024 sprake van een ontvangen creditnota van Boeing en onvoorziene ontvangsten door PBL van opdrachten vanuit de EU voor onderzoeksprojecten.