Base description which applies to whole site

Rijksinspectie Digitale Infrastructuur  (RDI)

Nederland is door digitalisering ingrijpend veranderd in de manier waarop wij communiceren en toegang hebben tot diensten en informatie. De digitalisering is in toenemende mate verweven geraakt met bijna alle aspecten van ons dagelijks leven en biedt grote kansen voor de maatschappij en economie. We zien een diepgaande maatschappelijke afhankelijkheid van digitalisering en tegelijkertijd een toename van dreigingen en potentiële verstoringen. De samenleving moet er op kunnen vertrouwen dat maatschappelijke vraagstukken rond de digitale infrastructuur tijdig worden gedetecteerd, risico’s worden gesignaleerd en belangen worden beschermd. Het doel van RDI is dan ook dat Nederland kan vertrouwen op de beschikbaarheid van de digitale infrastructuur, die continu en veilig te gebruiken is. Deze jaarverantwoording geeft u het inzicht in de financiële staat van het agentschap.

Conform de mogelijkheid in de Rijksbegrotingsvoorschriften 2025 is voor de agentschaps-verantwoording over boekjaar 2024 gebruik gemaakt van het ‘oude’ model uit de Rijksbegrotingsvoorschriften 2024. Met ingang van het volgende boekjaar zal het nieuwe model worden toegepast in de verantwoording.

Tabel 58 Verantwoording van het baten-lastenagentschap RDI voor het jaar 2024 (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)1

Realisatie (2)

Verschil (3) = (2) - (1)

Realisatie 2023 (4)

Baten

    

- Omzet

90.920

90.473

‒ 447

79.255

waarvan omzet moederdepartement

59.365

55.964

‒ 3.401

46.541

waarvan omzet overige departementen

8.241

8.048

‒ 193

6.451

waarvan omzet derden

23.314

26.461

3.147

26.264

Rentebaten

0

1.505

1.505

943

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

302

302

297

Totaal baten

90.920

92.280

1.360

80.496

     

Lasten

    

Apparaatskosten

86.545

83.544

‒ 3.001

70.482

- Personele kosten

54.357

60.179

5.822

51.041

waarvan eigen personeel

40.094

46.312

6.218

37.935

waarvan inhuur externen

11.352

10.028

‒ 1.324

10.391

waarvan overige personele kosten

2.911

3.839

928

2.715

- Materiële kosten

32.188

23.365

‒ 8.823

19.440

waarvan apparaat ICT

325

405

80

120

waarvan bijdrage aan SSO's

13.570

17.952

4.382

14.814

waarvan overige materiële kosten

18.293

5.008

‒ 13.285

4.506

Rentelasten

100

212

112

135

Afschrijvingskosten

4.200

2.992

‒ 1.208

4.534

- Materieel

2.000

2.136

136

2.153

waarvan apparaat ICT

0

601

601

679

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

2.000

1.535

‒ 465

1.473

- Immaterieel

2.200

856

‒ 1.344

2.382

Overige lasten

75

1.686

1611

4.126

waarvan dotaties voorzieningen

75

22

‒ 53

‒ 250

waarvan bijzondere lasten

0

1.664

1.664

4.376

Totaal lasten

90.920

88.434

‒ 2.486

79.277

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

3.846

3.846

1.219

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

0

3.846

3.846

1.219

1

Stand inclusief amendementen, moties en NvW

Toelichting op het saldo van baten en lasten

Het boekjaar 2024 is afgesloten met een resultaat van € 3,8 mln. Dit bedrag komt voor € 0,07 mln op rekening van Caribisch Nederland (CN) en maakt onderdeel uit van de afbouw van de post ‘te verrekenen met CN’.

Tabel 59 Omzet moederdepartement (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2023

Structurele bijdragen moederdepartement

    

Beleidsopdrachten

11.477

9.189

‒ 2.288

9.605

Toezichttaken

35.416

30.505

‒ 4.911

23.260

Subtotaal structurele bijdragen

46.893

39.694

‒ 7.199

32.865

     

Incidentele bijdragen

    

Projecten

12.472

16.270

3.798

13.676

Subtotaal projecten

12.472

16.270

3.798

13.676

     

Totaal omzet moederdepartement

59.365

55.964

‒ 3.401

46.541

Toelichting op de baten

De gerealiseerde omzet op de structurele taken is lager ten opzichte van de vastgestelde begroting. Hier liggen een aantal oorzaken aan ten grondslag zoals uitgestelde wetgeving, de krapte op de arbeidsmarkt en het absorptievermogen. In 2024 heeft het agentschap ten opzichte van de vastgestelde begroting één extra project uitgevoerd, namelijk het project Energiemeter Wissel (EMW).

Naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) en het programma Werk aan Uitvoering (WaU) zijn middelen vrijgemaakt ter versterking van taakorganisaties. Voorheen werden deze gelden gepresenteerd als bestemmingsreserve, maar met toestemming van het ministerie van Financiën worden deze onder de omzet en, voor het nog niet aangewende deel, onder de schulden verantwoord. Met terugwerkende kracht zijn de gerealiseerde POK en WAU gelden gepresenteerd als Omzet moederdepartement onder de Incidentele bijdragen bij Projecten. Realisatie POK en WAU 2023 bedraagt € 5,3 mln. en de realisatie in 2024 bedraagt € 5,8 mln.

Tabel 60 Omzet overige departementen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2023

Ministerie van Defensie

1.409

1.565

156

1.432

Ministerie van I&W

1.180

1.328

148

1.196

Ministerie van J&V

707

721

14

660

Ministerie van OC&W

75

75

0

69

Ministerie VWS

690

572

‒ 118

119

Ministerie van BZK

4.181

3.787

‒ 394

2.975

Totaal omzet overige departementen

8.242

8.048

‒ 194

6.451

De gerealiseerde omzet overige departementen in 2024 is in lijn met de vastgestelde begroting. Dit betreffen structurele opdrachten en projecten zoals de Toegankelijkheidsrichtlijn en de Wet Digitale Overheid.

Tabel 61 Omzet derden (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2023

Vergunninghouders en overige

21.389

24.256

2.867

24.259

- landelijke exclusieve vergunningen (exclusief omroep)

3.247

4.303

1.056

3.338

- vergunningen met algemene planning met regionaal bereik

2.775

2.970

195

2.695

- vergunningen met individuele planning met regionaal bereik

3.710

4.098

388

3.644

- Vergunning regionale planning tijdelijk gebruik

681

535

‒ 146

540

- omroep

5.637

6.699

1.062

6.019

- vergunningen straalverbindingen

1.849

1.734

‒ 115

1.918

- registratie RZAM en Maritiem

3.490

3.650

160

3.321

- certificaten

0

267

267

626

- eindapparaten

0

0

0

2.158

Satellietoperators

615

702

87

618

CN

1.200

1.444

244

1.375

Hercontrole meetinstrumenten

55

59

4

12

Diversen / verlengingen overdracht

55

0

‒ 55

0

     

Totaal omzet derden

23.314

26.461

3.147

26.264

De gerealiseerde omzet derden is ten opzichte van de vastgestelde begroting hoger. Hier liggen een aantal oorzaken aan ten grondslag zoals de veiling van de 3,5 GHz-band (landelijke exclusieve vergunningen (exclusief omroep)), het moeten bijstellen van de tarieven voor omroep en door de vertraging van de overdracht van de certificaten naar het CBR met negen maanden (per 1 september 2024).

Rentebaten

De rentebaten zijn hoger dan begroot, voornamelijk door een toename van liquide middelen en hogere rentepercentages op het saldo van de rekening-courant in 2024 dan oorspronkelijk geraamd.

Bijzondere baten

De realisatie bestaat uit de restwaarde op afgeschreven auto’s bij verkoop en de bijdrage die de RDI heeft ontvangen voor uitgevoerde werkzaamheden tijdens de Olympische Spelen 2024.

Toelichting op de lasten

Personele kosten

De gerealiseerde gemiddelde bezetting in fte inclusief externe inhuur bedraagt 482,4 fte (begroot: 452,6 fte). De gerealiseerde gemiddelde loonsom (intern- en extern personeel) is hoger dan de begroting door CAO loonbijstellingen. De overige personele kosten liggen hoger ten opzichte van de vastgestelde begroting door een toename in kosten woon- en werkverkeer (openbaar vervoer) en het budget voor opleidingen is bewust overschreden als beheersmaatregel op de krapte op de arbeidsmarkt.

Materiële kosten

De materiele kosten zijn met uitzondering van de budgetten voor de informatievoorziening (bijdrage aan SSO) lager ten opzichte van de vastgestelde begroting. Dit geldt voor zowel de kosten voor de huisvesting als voor de materiele budgetten (diensten derden) voor de uitvoering van de structurele en incidentele taken moeder en overige departementen. De materiele kosten voor de informatievoorziening zijn hoger begroot als gevolg van het moeten uitvoeren van het project UPW-03 (DigiD). Dit project heeft als doel te voldoen aan de norm U/PW.03, één van de twintig normen die worden getoetst bij een DigiD-assessment, welke vereist is voor het gebruik van DigiD-identificatie.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten zijn lager dan begroot doordat de geplande investeringen in immateriële- en materiele vaste activa achterblijven en door de in 2023 doorgevoerde waardevermindering van het zaaksysteem GENIUS.

Overige lasten

Er is een bijzondere waardevermindering doorgevoerd met betrekking tot het zaaksysteem GENIUS van € 1,4 mln. Dit als gevolg van het moeten uitvoeren van het project UPW-03 (DigiD). Dit project, welke geen waarde heeft gecreëerd, heeft als doel te voldoen aan de norm U/PW.03, één van de twintig normen die worden getoetst bij een DigiD-assessment, welke vereist is voor het gebruik van DigiD-identificatie.

Tabel 62 Balans per 31 december 2024 (bedragen x € 1.000)
 

Balans 2024

Balans 2023

Activa

  

Vaste activa

10.545

13.066

Immateriële vaste activa

3.954

4.935

Materiële vaste activa

6.591

8.131

waarvan grond en gebouwen

0

0

waarvan installaties en inventarissen

5.322

6.267

waarvan projecten in uitvoering

0

0

waarvan overige materiële vaste activa

1.269

1.864

Vlottende activa

39.126

31.564

Voorraden en onderhanden projecten

0

0

Debiteuren

1.634

1.420

Overige vorderingen en overlopende activa

2.712

1.917

Liquide middelen

34.780

28.227

Totaal activa

49.671

44.630

   

Passiva

  

Eigen Vermogen

7.120

3.466

Exploitatiereserve

3.275

2.247

Onverdeeld resultaat

3.846

1.219

Bestemmingsreserve

0

0

Voorzieningen

965

643

Langlopende schulden

7.895

11.391

Leningen bij het Ministerie van Financiën

7.895

11.391

Kortlopende schulden

33.691

29.130

Crediteuren

197

1.420

Belastingen en premies sociale lasten

0

5

Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

3.593

4.372

Overige schulden en overlopende passiva

29.901

23.333

Totaal passiva

49.671

44.630

Activa

Immateriële vaste activa

De investeringen in immateriële vaste activa blijven achter bij de prognoses. Zie toelichting overige lasten.

Materiële vaste activa

De boekwaarde van de materiele vaste activa is in omvang ongeveer gelijk gebleven. Voorbeelden van materiele vaste activa zijn auto’s, elektronische apparatuur en antennes.

Overige vorderingen en overlopende activa

Deze post bestaat uit nog te facturen aan derden (€ 0,8 mln) en de overige nog te ontvangen bedragen (€ 1,9 mln (rentebaten)).

Liquide middelen

De post liquide middelen is in omvang toegenomen. Een gedeeltelijke toename van de liquiditeit is toe te rekenen aan de plus op de IKB-schuld met € 3,0 mln.

Passiva

Tabel 63 Vermogensontwikkeling (bedragen x € 1.000)
 

2021

2022

2023

2024

1. Eigen vermogen per 1/1

‒ 464

2.011

2.107

3.466

1.a Bestemmingsreserve

    

2. Saldo van baten en lasten

‒ 268

‒ 586

1.219

3.845

3. Directe mutaties in het eigen vermogen

2.743

682

140

‒ 191

‒ 3a uitkering aan moederdepartement

0

‒ 26

0

‒ 137

‒ 3b bijdrage moederdepartement ter versterking eigen vermogen

2.187

0

0

0

‒ 3c overige mutaties

556

708

140

‒ 54

4. Eigen vermogen per 31/12

2.011

2.107

3.466

7.120

Het eigen vermogen van het agentschap na resultaatsbestemming 2023 bedraagt € 3,5 mln. Het resultaat bij het agentschap in 2024 bedraagt € 3,8 mln (inclusief resultaat CN € 0,07 mln). Het voornemen is om dit resultaat, na verrekening met CN, toe te voegen aan het eigen vermogen. Het eigen vermogen heeft een omvang van € 7,1 mln (maximum: € 3,9 mln). De omvang van de post ‘Te verrekenen met CN’ na resultaatsbestemming 2024 bedraagt € 0,6 mln.

Voorzieningen

Tabel 64 Verloop en stand van de voorzieningen (bedragen x € 1.000)
 

Boekwaarde 1-1-2024

Dotaties

Onttrekkingen

Vrijval

Boekwaarde 31-12-2024

Ambtsjubilea

643

322

0

0

965

Totaal

643

322

0

0

965

Leningen bij het Ministerie van Financiën

Voor de financiering van de gerealiseerde investeringen in 2024 is geen beroep gedaan op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën.

Crediteuren

De omvang van de post crediteuren is afgenomen, omdat de RDI in 2024 98,8% (norm 95%) van de facturen voor leveranciers binnen de termijn heeft betaald.

Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financië

De post Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën bestaat uit de aflossingen op de lopende leningen bij het Ministerie van Financiën 2025.

Overige schulden en overlopende passiva

De post overige schulden en overlopende passiva is toegenomen. Deze post bestaat uit diverse grootboekrekeningen, zoals de IKB-schuld, de (nog) af te dragen bestuurlijke boetes die door het CJIB zijn geïncasseerd, nog te ontvangen facturen, de vooruit ontvangen bedragen opdrachtgevers en de POK/WAU gelden. De omvang van de schuld POK/WAU gelden bedraagt ultimo 2024 € 1,4 mln. 

Tabel 65 Kasstroomoverzicht over het jaar 2024 (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3)=(2)-(1)

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2024 + stand depositorekeningen

23.686

28.227

4.541

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

85.212

91.272

6.060

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 86.720

‒ 79.875

6.845

2.

Totaal operationele kasstroom

‒ 1.508

11.397

12.905

 

Totaal investeringen (-/-)

‒ 5.750

‒ 472

5.278

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

 

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 5.750

‒ 472

5.278

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

‒ 4.315

0

4.315

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

5.708

 

‒ 5.708

 

Aflossingen op leningen (-/-)

‒ 5.750

‒ 4.372

1.378

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

5.750

0

‒ 5.750

4.

Totaal financieringskasstroom

1.393

‒ 4.372

‒ 5.765

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2024 + stand depositorekeningen  (=1+2+3+4)

17.821

34.780

16.959

Toelichting kasstroomoverzicht

Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling.

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom bestaat uit het saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.

Investeringskasstroom

In 2024 heeft het agentschap geïnvesteerd in materiële vaste activa zoals auto’s, elektronische apparatuur en antennes.

Financieringsstroom

Voor de financiering van de gerealiseerde investeringen is in 2024 geen beroep gedaan op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën.

Tabel 66 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2024

Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2024

     
 

Realisatie

   

Vastgestelde begroting

Omschrijving generiek deel

2021

2022

2023

2024

2024

Kostprijzen per product (reële stijging Regeling Vergoedingen)

1,04%

3,85%

0,00%

0,00%

0,00%

Tarieven/uur (Reële stijging)

1,59%

3,53%

0,00%

0,00%

0,00%

FTE-totaal (excl. Externe inhuur

323,2

338,3

377,1

434,3

391,0

Saldo van baten en lasten (%)

0%

‒ 1%

2%

4%

0%

Toelichting

Personeelskosten per FTE / Kosten inhuur externen

De gerealiseerde gemiddelde personeelskosten per FTE zijn hoger dan de vastgestelde begroting door de CAO wijzigingen. Het percentage externe inhuur uitgedrukt in euro’s bedraagt 17% (begroot 22%). Dit is het resultaat als gevolg van het beleid om daar waar mogelijk extern personeel te verambtelijken.

Licence