Nederland is door digitalisering ingrijpend veranderd in de manier waarop wij communiceren en toegang hebben tot diensten en informatie. De digitalisering is in toenemende mate verweven geraakt met bijna alle aspecten van ons dagelijks leven en biedt grote kansen voor de maatschappij en economie. We zien een diepgaande maatschappelijke afhankelijkheid van digitalisering en tegelijkertijd een toename van dreigingen en potentiële verstoringen. De samenleving moet er op kunnen vertrouwen dat maatschappelijke vraagstukken rond de digitale infrastructuur tijdig worden gedetecteerd, risico’s worden gesignaleerd en belangen worden beschermd. Het doel van RDI is dan ook dat Nederland kan vertrouwen op de beschikbaarheid van de digitale infrastructuur, die continu en veilig te gebruiken is. Deze jaarverantwoording geeft u het inzicht in de financiële staat van het agentschap.
Conform de mogelijkheid in de Rijksbegrotingsvoorschriften 2025 is voor de agentschaps-verantwoording over boekjaar 2024 gebruik gemaakt van het ‘oude’ model uit de Rijksbegrotingsvoorschriften 2024. Met ingang van het volgende boekjaar zal het nieuwe model worden toegepast in de verantwoording.
Vastgestelde begroting (1)1 | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2) - (1) | Realisatie 2023 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
- Omzet | 90.920 | 90.473 | ‒ 447 | 79.255 |
waarvan omzet moederdepartement | 59.365 | 55.964 | ‒ 3.401 | 46.541 |
waarvan omzet overige departementen | 8.241 | 8.048 | ‒ 193 | 6.451 |
waarvan omzet derden | 23.314 | 26.461 | 3.147 | 26.264 |
Rentebaten | 0 | 1.505 | 1.505 | 943 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 302 | 302 | 297 |
Totaal baten | 90.920 | 92.280 | 1.360 | 80.496 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 86.545 | 83.544 | ‒ 3.001 | 70.482 |
- Personele kosten | 54.357 | 60.179 | 5.822 | 51.041 |
waarvan eigen personeel | 40.094 | 46.312 | 6.218 | 37.935 |
waarvan inhuur externen | 11.352 | 10.028 | ‒ 1.324 | 10.391 |
waarvan overige personele kosten | 2.911 | 3.839 | 928 | 2.715 |
- Materiële kosten | 32.188 | 23.365 | ‒ 8.823 | 19.440 |
waarvan apparaat ICT | 325 | 405 | 80 | 120 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 13.570 | 17.952 | 4.382 | 14.814 |
waarvan overige materiële kosten | 18.293 | 5.008 | ‒ 13.285 | 4.506 |
Rentelasten | 100 | 212 | 112 | 135 |
Afschrijvingskosten | 4.200 | 2.992 | ‒ 1.208 | 4.534 |
- Materieel | 2.000 | 2.136 | 136 | 2.153 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 601 | 601 | 679 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 2.000 | 1.535 | ‒ 465 | 1.473 |
- Immaterieel | 2.200 | 856 | ‒ 1.344 | 2.382 |
Overige lasten | 75 | 1.686 | 1611 | 4.126 |
waarvan dotaties voorzieningen | 75 | 22 | ‒ 53 | ‒ 250 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 1.664 | 1.664 | 4.376 |
Totaal lasten | 90.920 | 88.434 | ‒ 2.486 | 79.277 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 3.846 | 3.846 | 1.219 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 3.846 | 3.846 | 1.219 |
Toelichting op het saldo van baten en lasten
Het boekjaar 2024 is afgesloten met een resultaat van € 3,8 mln. Dit bedrag komt voor € 0,07 mln op rekening van Caribisch Nederland (CN) en maakt onderdeel uit van de afbouw van de post ‘te verrekenen met CN’.
Vastgestelde begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2023 | |
---|---|---|---|---|
Structurele bijdragen moederdepartement | ||||
Beleidsopdrachten | 11.477 | 9.189 | ‒ 2.288 | 9.605 |
Toezichttaken | 35.416 | 30.505 | ‒ 4.911 | 23.260 |
Subtotaal structurele bijdragen | 46.893 | 39.694 | ‒ 7.199 | 32.865 |
Incidentele bijdragen | ||||
Projecten | 12.472 | 16.270 | 3.798 | 13.676 |
Subtotaal projecten | 12.472 | 16.270 | 3.798 | 13.676 |
Totaal omzet moederdepartement | 59.365 | 55.964 | ‒ 3.401 | 46.541 |
Toelichting op de baten
De gerealiseerde omzet op de structurele taken is lager ten opzichte van de vastgestelde begroting. Hier liggen een aantal oorzaken aan ten grondslag zoals uitgestelde wetgeving, de krapte op de arbeidsmarkt en het absorptievermogen. In 2024 heeft het agentschap ten opzichte van de vastgestelde begroting één extra project uitgevoerd, namelijk het project Energiemeter Wissel (EMW).
Naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) en het programma Werk aan Uitvoering (WaU) zijn middelen vrijgemaakt ter versterking van taakorganisaties. Voorheen werden deze gelden gepresenteerd als bestemmingsreserve, maar met toestemming van het ministerie van Financiën worden deze onder de omzet en, voor het nog niet aangewende deel, onder de schulden verantwoord. Met terugwerkende kracht zijn de gerealiseerde POK en WAU gelden gepresenteerd als Omzet moederdepartement onder de Incidentele bijdragen bij Projecten. Realisatie POK en WAU 2023 bedraagt € 5,3 mln. en de realisatie in 2024 bedraagt € 5,8 mln.
Vastgestelde begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2023 | |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Defensie | 1.409 | 1.565 | 156 | 1.432 |
Ministerie van I&W | 1.180 | 1.328 | 148 | 1.196 |
Ministerie van J&V | 707 | 721 | 14 | 660 |
Ministerie van OC&W | 75 | 75 | 0 | 69 |
Ministerie VWS | 690 | 572 | ‒ 118 | 119 |
Ministerie van BZK | 4.181 | 3.787 | ‒ 394 | 2.975 |
Totaal omzet overige departementen | 8.242 | 8.048 | ‒ 194 | 6.451 |
De gerealiseerde omzet overige departementen in 2024 is in lijn met de vastgestelde begroting. Dit betreffen structurele opdrachten en projecten zoals de Toegankelijkheidsrichtlijn en de Wet Digitale Overheid.
Vastgestelde begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2023 | |
---|---|---|---|---|
Vergunninghouders en overige | 21.389 | 24.256 | 2.867 | 24.259 |
- landelijke exclusieve vergunningen (exclusief omroep) | 3.247 | 4.303 | 1.056 | 3.338 |
- vergunningen met algemene planning met regionaal bereik | 2.775 | 2.970 | 195 | 2.695 |
- vergunningen met individuele planning met regionaal bereik | 3.710 | 4.098 | 388 | 3.644 |
- Vergunning regionale planning tijdelijk gebruik | 681 | 535 | ‒ 146 | 540 |
- omroep | 5.637 | 6.699 | 1.062 | 6.019 |
- vergunningen straalverbindingen | 1.849 | 1.734 | ‒ 115 | 1.918 |
- registratie RZAM en Maritiem | 3.490 | 3.650 | 160 | 3.321 |
- certificaten | 0 | 267 | 267 | 626 |
- eindapparaten | 0 | 0 | 0 | 2.158 |
Satellietoperators | 615 | 702 | 87 | 618 |
CN | 1.200 | 1.444 | 244 | 1.375 |
Hercontrole meetinstrumenten | 55 | 59 | 4 | 12 |
Diversen / verlengingen overdracht | 55 | 0 | ‒ 55 | 0 |
Totaal omzet derden | 23.314 | 26.461 | 3.147 | 26.264 |
De gerealiseerde omzet derden is ten opzichte van de vastgestelde begroting hoger. Hier liggen een aantal oorzaken aan ten grondslag zoals de veiling van de 3,5 GHz-band (landelijke exclusieve vergunningen (exclusief omroep)), het moeten bijstellen van de tarieven voor omroep en door de vertraging van de overdracht van de certificaten naar het CBR met negen maanden (per 1 september 2024).
Rentebaten
De rentebaten zijn hoger dan begroot, voornamelijk door een toename van liquide middelen en hogere rentepercentages op het saldo van de rekening-courant in 2024 dan oorspronkelijk geraamd.
Bijzondere baten
De realisatie bestaat uit de restwaarde op afgeschreven auto’s bij verkoop en de bijdrage die de RDI heeft ontvangen voor uitgevoerde werkzaamheden tijdens de Olympische Spelen 2024.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De gerealiseerde gemiddelde bezetting in fte inclusief externe inhuur bedraagt 482,4 fte (begroot: 452,6 fte). De gerealiseerde gemiddelde loonsom (intern- en extern personeel) is hoger dan de begroting door CAO loonbijstellingen. De overige personele kosten liggen hoger ten opzichte van de vastgestelde begroting door een toename in kosten woon- en werkverkeer (openbaar vervoer) en het budget voor opleidingen is bewust overschreden als beheersmaatregel op de krapte op de arbeidsmarkt.
Materiële kosten
De materiele kosten zijn met uitzondering van de budgetten voor de informatievoorziening (bijdrage aan SSO) lager ten opzichte van de vastgestelde begroting. Dit geldt voor zowel de kosten voor de huisvesting als voor de materiele budgetten (diensten derden) voor de uitvoering van de structurele en incidentele taken moeder en overige departementen. De materiele kosten voor de informatievoorziening zijn hoger begroot als gevolg van het moeten uitvoeren van het project UPW-03 (DigiD). Dit project heeft als doel te voldoen aan de norm U/PW.03, één van de twintig normen die worden getoetst bij een DigiD-assessment, welke vereist is voor het gebruik van DigiD-identificatie.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten zijn lager dan begroot doordat de geplande investeringen in immateriële- en materiele vaste activa achterblijven en door de in 2023 doorgevoerde waardevermindering van het zaaksysteem GENIUS.
Overige lasten
Er is een bijzondere waardevermindering doorgevoerd met betrekking tot het zaaksysteem GENIUS van € 1,4 mln. Dit als gevolg van het moeten uitvoeren van het project UPW-03 (DigiD). Dit project, welke geen waarde heeft gecreëerd, heeft als doel te voldoen aan de norm U/PW.03, één van de twintig normen die worden getoetst bij een DigiD-assessment, welke vereist is voor het gebruik van DigiD-identificatie.
Balans 2024 | Balans 2023 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 10.545 | 13.066 |
Immateriële vaste activa | 3.954 | 4.935 |
Materiële vaste activa | 6.591 | 8.131 |
waarvan grond en gebouwen | 0 | 0 |
waarvan installaties en inventarissen | 5.322 | 6.267 |
waarvan projecten in uitvoering | 0 | 0 |
waarvan overige materiële vaste activa | 1.269 | 1.864 |
Vlottende activa | 39.126 | 31.564 |
Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 0 |
Debiteuren | 1.634 | 1.420 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 2.712 | 1.917 |
Liquide middelen | 34.780 | 28.227 |
Totaal activa | 49.671 | 44.630 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 7.120 | 3.466 |
Exploitatiereserve | 3.275 | 2.247 |
Onverdeeld resultaat | 3.846 | 1.219 |
Bestemmingsreserve | 0 | 0 |
Voorzieningen | 965 | 643 |
Langlopende schulden | 7.895 | 11.391 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 7.895 | 11.391 |
Kortlopende schulden | 33.691 | 29.130 |
Crediteuren | 197 | 1.420 |
Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 5 |
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 3.593 | 4.372 |
Overige schulden en overlopende passiva | 29.901 | 23.333 |
Totaal passiva | 49.671 | 44.630 |
Activa
Immateriële vaste activa
De investeringen in immateriële vaste activa blijven achter bij de prognoses. Zie toelichting overige lasten.
Materiële vaste activa
De boekwaarde van de materiele vaste activa is in omvang ongeveer gelijk gebleven. Voorbeelden van materiele vaste activa zijn auto’s, elektronische apparatuur en antennes.
Overige vorderingen en overlopende activa
Deze post bestaat uit nog te facturen aan derden (€ 0,8 mln) en de overige nog te ontvangen bedragen (€ 1,9 mln (rentebaten)).
Liquide middelen
De post liquide middelen is in omvang toegenomen. Een gedeeltelijke toename van de liquiditeit is toe te rekenen aan de plus op de IKB-schuld met € 3,0 mln.
Passiva
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|
1. Eigen vermogen per 1/1 | ‒ 464 | 2.011 | 2.107 | 3.466 |
1.a Bestemmingsreserve | ||||
2. Saldo van baten en lasten | ‒ 268 | ‒ 586 | 1.219 | 3.845 |
3. Directe mutaties in het eigen vermogen | 2.743 | 682 | 140 | ‒ 191 |
‒ 3a uitkering aan moederdepartement | 0 | ‒ 26 | 0 | ‒ 137 |
‒ 3b bijdrage moederdepartement ter versterking eigen vermogen | 2.187 | 0 | 0 | 0 |
‒ 3c overige mutaties | 556 | 708 | 140 | ‒ 54 |
4. Eigen vermogen per 31/12 | 2.011 | 2.107 | 3.466 | 7.120 |
Het eigen vermogen van het agentschap na resultaatsbestemming 2023 bedraagt € 3,5 mln. Het resultaat bij het agentschap in 2024 bedraagt € 3,8 mln (inclusief resultaat CN € 0,07 mln). Het voornemen is om dit resultaat, na verrekening met CN, toe te voegen aan het eigen vermogen. Het eigen vermogen heeft een omvang van € 7,1 mln (maximum: € 3,9 mln). De omvang van de post ‘Te verrekenen met CN’ na resultaatsbestemming 2024 bedraagt € 0,6 mln.
Voorzieningen
Boekwaarde 1-1-2024 | Dotaties | Onttrekkingen | Vrijval | Boekwaarde 31-12-2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Ambtsjubilea | 643 | 322 | 0 | 0 | 965 |
Totaal | 643 | 322 | 0 | 0 | 965 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën
Voor de financiering van de gerealiseerde investeringen in 2024 is geen beroep gedaan op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën.
Crediteuren
De omvang van de post crediteuren is afgenomen, omdat de RDI in 2024 98,8% (norm 95%) van de facturen voor leveranciers binnen de termijn heeft betaald.
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financië
De post Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën bestaat uit de aflossingen op de lopende leningen bij het Ministerie van Financiën 2025.
Overige schulden en overlopende passiva
De post overige schulden en overlopende passiva is toegenomen. Deze post bestaat uit diverse grootboekrekeningen, zoals de IKB-schuld, de (nog) af te dragen bestuurlijke boetes die door het CJIB zijn geïncasseerd, nog te ontvangen facturen, de vooruit ontvangen bedragen opdrachtgevers en de POK/WAU gelden. De omvang van de schuld POK/WAU gelden bedraagt ultimo 2024 € 1,4 mln.
Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2024 + stand depositorekeningen | 23.686 | 28.227 | 4.541 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 85.212 | 91.272 | 6.060 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 86.720 | ‒ 79.875 | 6.845 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | ‒ 1.508 | 11.397 | 12.905 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 5.750 | ‒ 472 | 5.278 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | ||
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 5.750 | ‒ 472 | 5.278 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | ‒ 4.315 | 0 | 4.315 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 5.708 | ‒ 5.708 | ||
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 5.750 | ‒ 4.372 | 1.378 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 5.750 | 0 | ‒ 5.750 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 1.393 | ‒ 4.372 | ‒ 5.765 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2024 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 17.821 | 34.780 | 16.959 |
Toelichting kasstroomoverzicht
Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
Investeringskasstroom
In 2024 heeft het agentschap geïnvesteerd in materiële vaste activa zoals auto’s, elektronische apparatuur en antennes.
Financieringsstroom
Voor de financiering van de gerealiseerde investeringen is in 2024 geen beroep gedaan op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2024 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Realisatie | Vastgestelde begroting | ||||
Omschrijving generiek deel | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 |
Kostprijzen per product (reële stijging Regeling Vergoedingen) | 1,04% | 3,85% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
Tarieven/uur (Reële stijging) | 1,59% | 3,53% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
FTE-totaal (excl. Externe inhuur | 323,2 | 338,3 | 377,1 | 434,3 | 391,0 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0% | ‒ 1% | 2% | 4% | 0% |
Toelichting
Personeelskosten per FTE / Kosten inhuur externen
De gerealiseerde gemiddelde personeelskosten per FTE zijn hoger dan de vastgestelde begroting door de CAO wijzigingen. Het percentage externe inhuur uitgedrukt in euro’s bedraagt 17% (begroot 22%). Dit is het resultaat als gevolg van het beleid om daar waar mogelijk extern personeel te verambtelijken.