Base description which applies to whole site

Dienst ICT Uitvoering (DICTU)

De Dienst ICT Uitvoering (DICTU) is een van de grotere ICT-dienstverleners binnen de Rijksoverheid. DICTU ondersteunt met name de primaire processen van de ministeries van Economische Zaken (EZ), Klimaat en Groene Groei (KGG) en Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) en gelieerde uitvoeringsorganisaties.

Tabel 36 Verantwoording van het baten-lastenagentschap DICTU voor het jaar 2024(bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3) = (2) - (1)

Realisatie 2023 (4)

Baten

    

- Omzet

374.000

397.731

23.731

372.222

waarvan omzet moederdepartement

259.623

273.349

13.726

264.459

waarvan omzet overige departementen

113.935

123.522

9.587

106.867

waarvan omzet derden

442

860

418

896

Rentebaten

0

0

0

39

Vrijval voorzieningen

0

0

0

818

Bijzondere baten

0

23

23

10

Totaal baten

374.000

397.754

23.754

373.089

     

Lasten

    

Apparaatskosten

356.598

371.484

14.886

357.569

- Personele kosten

236.549

236.164

‒ 385

240.598

waarvan eigen personeel

117.857

111.406

‒ 6.451

98.833

waarvan inhuur externen

111.520

121.413

9.893

138.387

waarvan overige personele kosten

7.172

3.345

‒ 3.827

3.378

- Materiële kosten

120.049

135.320

15.271

116.971

waarvan apparaat ICT

36.605

40.417

3.812

26.695

waarvan bijdrage aan SSO's

25.832

26.317

485

26.263

waarvan overige materiële kosten

57.612

68.586

10.974

64.013

Rentelasten

300

759

459

413

Afschrijvingskosten

16.602

14.928

‒ 1.674

15.430

- Materieel

12.940

11.346

‒ 1.594

11.430

waarvan apparaat ICT

12.940

11.346

‒ 1.594

11.430

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

0

0

0

0

- Immaterieel

3.662

3.582

‒ 80

4.000

Overige lasten

500

3.188

2.688

108

waarvan dotaties voorzieningen

500

822

322

12

waarvan bijzondere lasten

0

2.366

2.366

96

Totaal lasten

374.000

390.359

16.359

373.520

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

7.395

7.395

‒ 431

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

0

7.395

7.395

‒ 431

Toelichting op de baten

De totale baten zijn € 23,8 mln hoger ten opzichte van de ontwerpbegroting. De gerealiseerde omzet van € 397,8 mln is 6,3% hoger dan begroot.

De hogere omzet wordt op totaal niveau met name veroorzaakt door een hogere vraag naar dienstverlening met betrekking tot werkplekservices (€ 15,6 mln), Generieke Diensten (€ 5,2 mln) en  ontwikkelopdrachten (€ 2,6 mln).

De omzetverdeling per productgroep wordt in de onderstaande tabellen weergegeven:

Tabel 37 Omzet moederdepartement (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2023

Applicatiebeheer (applicatieservices)

90.689

81.958

‒ 8.731

81.484

Ontwikkelopdrachten

50.462

54.664

4.202

107.694

Generieke Diensten

40.834

40.631

‒ 203

0

Werkplekservices

69.869

84.908

15.039

66.179

Overige omzet

512

2.148

1.636

1.524

Generieke eBS

7.257

9.039

1.782

7.579

Totaal

259.623

273.349

13.726

264.459

De lagere omzet bij Applicatiebeheer (€ 8,7 mln) en de omzetstijging bij Werkplekservices (€ 15,0 mln) worden voornamelijk veroorzaakt door een verschuiving in de verantwoording ten opzichte van de ontwerpbegroting waarbij een deel van de begrote omzet Applicatiebeheer beter wordt verantwoord onder Werkplekservices. Naast de hierboven beschreven verschuiving, is de realisatie van omzet met betrekking tot hardware levering en beheer onder locatie gebonden diensten hoger dan opgenomen in de begroting (€ 6,3 mln).

In 2022 en 2023 werd de omzet Generieke Diensten gerapporteerd onder Ontwikkelopdrachten. Om het type dienstverlening beter inzichtelijk te maken wordt deze omzet nu apart gepresenteerd.

De stijging bij Overige Omzet wordt veroorzaakt door een hogere vraag naar o.a. Strategisch Leveranciers Management Oracle dan begroot.

Tabel 38 Omzet overige departementen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2023

Applicatiebeheer (applicatieservices)

54.375

63.222

8.847

55.885

Ontwikkelopdrachten

10.851

9.175

‒ 1.676

25.498

Generieke Diensten

17.115

22.485

5.370

0

Werkplekservices

22.287

22.855

568

19.509

Overige omzet

7.911

4.356

‒ 3.555

4.683

Generieke eBS

1.396

1.429

33

1.292

Totaal

113.935

123.522

9.587

106.867

De hogere omzet Applicatiebeheer zien we met name bij de klanten Ministerie van Binnenlandse Zaken (€ 3,6 mln) met betrekking tot dienstverlening Rijkszaak. De hogere omzet Generieke Diensten komt met name door een hogere rijksbrede vraag naar dienstverlening Rijkszaak, TVS en nieuwe platformdiensten.

Tabel 39 Omzet overige departementen per departement (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2023

Ministerie van BZK

37.493

40.347

2.854

31.007

Ministerie van Fin

556

71

‒ 485

134

Ministerie van IenW

10.782

11.791

1.009

11.489

Ministerie van J&V

2.702

2.645

‒ 57

1.535

Ministerie van LNV -> LVVN

50.192

56.652

6.459

52.841

Ministerie van OCW

196

189

‒ 7

168

Ministerie van SZW

1.659

67

‒ 1.592

285

Ministerie van VWS

9.584

10.036

452

8.716

Overig

771

1.724

953

692

Totaal

113.935

123.522

9.587

106.867

Toelichting op de lasten

De totale lasten zijn met € 16,4 mln toegenomen.

Personele kosten

De personele kosten zijn in de realisatie per saldo 0,2% lager dan begroot. Voor intern personeel is in de ontwerpbegroting uitgegaan van gemiddeld 1.058 FTE. Door krapte op de arbeidsmarkt is DICTU er niet in geslaagd de wervingsdoelstelling voor interne FTE’s te realiseren waardoor de gemiddelde bezetting uitkomt op 973 FTE. Daarnaast zijn de kosten van intern personeel gestegen als gevolg van CAO effecten. Hiermee wordt het effect van lagere kosten als gevolg van een gemiddeld lager aantal FTE grotendeels opgeheven.

De post inhuur externen is met € 9,9 mln toegenomen ten opzichte van de begroting maar met 12,3 % gedaald ten opzichte van vorig jaar. Het aantal extern ingehuurde FTE’s is minder gedaald dan opgenomen in de begroting (569 FTE) en uitgekomen op gemiddeld 660 FTE. Hier zijn twee onderliggende verklaringen voor. Enerzijds een rijksbrede stijgende vraag naar ICT diensten. Anderzijds doordat het sourcingstraject voor ICT diensten in 2024 is vertraagd.

Materiele kosten

De materiele kosten zijn in de realisatie hoger dan opgenomen in de ontwerpbegroting. Dit betreft voornamelijk hogere licentiekosten voor werkplekdiensten door een nieuw contract met hogere licentietarieven gecombineerd met een groei van het aantal werkplekken en clouddiensten. Daarnaast stijgen de licentiekosten door meer vraag naar Zaakgerichte dienstverlening.

Rentelasten

De rentelasten zijn hoger dan begroot door een stijging van rente percentages in 2024.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten zijn lager dan begroot als gevolg van minder investeringen, met name met betrekking tot infrastructurele componenten en hardware als gevolg van het voornemen om meer diensten af te nemen van Rijkspartners of met de cloud te gaan werken. 

Overige Lasten

De hogere dotatie voorzieningen betreft voornamelijk de personeelsvoorziening in verband met externe begeleiding van personeel. Daarnaast heeft DICTU een nieuwe voorziening getroffen voor de jubileum gratificatie. De bijzondere lasten betreffen een afwaardering van ontwikkelde software. 

Tabel 40 Balans per 31 december 2024 (bedragen x € 1.000)
 

Balans 2024

Balans 2023

Activa

  

Vaste activa

37.300

40.742

Immateriële vaste activa

6.693

9.855

Materiële vaste activa

30.607

30.887

waarvan grond en gebouwen

0

0

waarvan machines en installaties

28.575

28.680

waarvan vaste bedrijfsmiddelen in uitvoering en vooruitbetaald op materiële vaste activa

0

0

waarvan andere vaste bedrijfsmiddelen

2.032

2.207

waarvan niet aan de bedrijfsuitvoering dienstbaar

0

0

Vlottende activa

77.728

68.645

Voorraden

0

0

waarvan grond- en hulpstoffen

0

0

waarvan onderhanden werk

0

0

waarvan gereed product en handelsgoederen

0

0

waarvan vooruitbetaald op voorraaden

0

0

Vorderingen

46.364

48.815

waarvan debiteuren

19.617

23.611

waarvan overige vorderingen

4.769

4.547

waarvan overlopende activa

21.978

20.657

Liquide middelen

31.364

19.830

Totaal activa

115.028

109.387

   

Passiva

  

Eigen Vermogen

24.881

17.121

Bestemmingsfonds(en)

0

0

Pok/ Wau reserve

0

0

Exploitatiereserve

17.486

17.552

Onverdeeld resultaat

7.395

‒ 431

Voorzieningen

824

167

Langlopende schulden

25.273

21.325

Leningen bij het Ministerie van Financiën

25.273

21.325

Kortlopende schulden

64.050

70.774

Crediteuren

3.177

15.663

Belastingen en premies sociale lasten

0

0

Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

13.971

14.462

Overige schulden

35.375

31.624

Overlopende passiva

11.527

9.025

Totaal passiva

115.028

109.387

Activa

Vaste Activa

De immateriële vaste activa zijn ten opzichte van vorig jaar met € 3,2 mln gedaald. Dit komt doordat in 2024 een afwaardering heeft plaatsgevonden van de op ontwikkelde software voor Rijkszaak dienstverlening en Datadiensten.

De materiele vaste activa zijn constant ten opzichte van vorig jaar. In 2024 is er voor € 13,8 mln geïnvesteerd, voornamelijk in laptops (€ 5,3 mln), storage en back up (€ 3,8 mln), onderzoek en ontwikkeling (€ 1,9 mln) en licenties (€ 0,7 mln).

Vlottende activa

De debiteuren positie is ten opzichte van 2023 met € 4,0 mln gedaald. In 2024 is wederom extra aandacht geweest op het debiteurenbeheer en dit heeft geresulteerd in een lager openstaand saldo.

De liquide middelen zijn gestegen als gevolg van het positieve resultaat van € 7,4 mln en het deels afroepen van leningen in 2024 van eind 2023 gedane investeringen (€ 4,1 mln).

Passiva

Eigen vermogen

Tabel 41 Tabel vermogensontwikkeling (bedragen x € 1.000)
 

2021

2022

2023

2024

1. Eigen vermogen per 1/1

16.627

31.207

34.290

17.121

2. Saldo baten en lasten

20.900

18.477

‒ 431

7.395

3. Directe mutaties in het eigen vermogen

‒ 6.320

‒ 15.394

‒ 16.738

365

‒ 3a Uitkering aan moederdepartement

‒ 6.400

‒ 15.701

‒ 17.100

0

‒ 3b Bijdrage door moederdepartement ter versterking eigen vermogen

0

307

362

365

‒ 3c Overige mutaties

80

0

0

0

4. Eigen vermogen per 31/12

31.207

34.290

17.121

24.881

Het eigen vermogen ultimo 2024 bedraagt € 24,9 mln. Dit is 6,7% van de gemiddelde jaaromzet over de laatste drie jaar en dat valt boven de maximum grens van 5%. Het Eigen Vermogen is derhalve € 6,2 mln te hoog. Uiterlijk bij eerstvolgende suppletoire wet zal worden aangegeven hoe dit is hersteld.

Tabel 42 Voorzieningen (bedragen x € 1.000)
 

Boekwaarde 1-1-2024

Dotaties

Onttrekkingen

Vrijval

Boekwaarde 31-12-2024

Voorziening personeel

167

550

147

0

570

Voorziening jubilea

0

254

0

0

254

Overige Voorzieningen

0

0

0

0

0

Voorzieningen

De voorziening personeel wordt benut als voorziening voor contractuele afspraken met medewerkers.

De voorziening Jubilea is een nieuwe voorziening.

Kortlopende schulden

Crediteuren

De afname van het crediteurensaldo van € 12,5 mln komt doordat in 2023 sprake was van een incidenteel hoge crediteurenstand.

Overige schulden en overlopende passiva

De Overige Schulden post is € 3,8 mln hoger dan in 2023. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een passivering van IKB-verlofuren op basis van Rijks Cao-afspraken.

De overlopende passiva betreft bevoorschotting van dienstverlening aan het moederdepartement EZ/KGG. Deze post is hoger ten opzichte van 2023 doordat de ontvangen voorschotten in lijn zijn met de gestegen omzet.

Tabel 43 Kasstroomoverzicht over het jaar 2024 (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3)=(2)-(1)

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2024 + stand depositorekeningen

15.407

19.828

4.421

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

374.000

403.952

29.952

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 357.398

‒ 382.412

‒ 25.014

2.

Totaal operationele kasstroom

16.602

21.540

4.938

 

Totaal investeringen (-/-)

‒ 20.000

‒ 13.852

6.148

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

23

23

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 20.000

‒ 13.829

6.171

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

365

365

 

Aflossingen op leningen (-/-)

‒ 16.601

‒ 14.462

2.139

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

20.000

17.919

‒ 2.081

4.

Totaal financieringskasstroom

3.399

3.822

423

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2024 + stand depositorekeningen  (=1+2+3+4)

15.407

31.361

15.954

Het rekening-courantkrediet bij de Rijksschatkist bedraagt voor een agentschap per eindejaar maximaal € - 0,5 mln DICTU voldoet per 31-12 aan deze norm met een positief saldo van € 31,4 mln.

Toelichting kasstroomoverzicht

Operationele kasstroom

In 2024 zijn de ontvangsten in de operationele kasstroom € 30,0 mln hoger dan begroot door een grotere hoeveelheid geleverde diensten van DICTU. Dit wordt versterkt door een beter debiteurenbeleid. De uitgaven van de operationele kasstroom liggen € 25,0 mln boven het niveau van de begroting. Dit komt door een grotere hoeveelheid geleverde diensten van DICTU, waardoor de uitgaven mee stijgen. DICTU heeft een resultaat van € 7,4 mln.

Investeringskasstroom

De investeringskasstroom is € 6,2 mln lager dan begroot. De investeringen in Zaakgerichte diensten zijn lager uitgevallen door omvorming van Zaakgerichte dienstverlening naar platformdienstverlening. Daarnaast komt dit door het achterblijven van vervangingsinvesteringen op de infrastructurele componenten als gevolg van het voornemen om meer diensten af te nemen van Rijkspartners of met de cloud te gaan werken. 

Financieringskasstroom

In 2024 is voor € 17,9 mln aan leningen afgeroepen. Dit bedrag is hoger dan de investeringen (€ 13,8 mln) doordat een deel van de leningen (€ 6,2 mln) in 2024 betrekking heeft op investeringen die eind 2023 zijn gedaan. Daarnaast wordt begin 2025 leningen afgeroepen voor investeringen die eind 2024 (€ 2,0 mln) zijn gedaan.

Tabel 44 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2024
 

Realisatie

Vastgestelde begroting

 

2021

2022

2023

2024

2024

Omschrijving generiek deel

     

Kostprijzen per product (groep)

     

a. Basistarief werkplek CW

3.516

3.126

3.026

2.960

2.960

Tarieven/uur

     

a. Senior medewerker (ontwikkeling)

136

135

141

161

161

b. Medior medewerker (bouw)

112

111

116

132

132

c. Junior medewerker (test en beheer)

100

99

103

118

118

Indicatoren

     

Aantal werkplekken CW1

16.027

18.042

19.186

20.029

19.431

FTE-totaal (excl. externe inhuur)2

905

927

925

973

1.058

Aantal interne FTE’s in percentage van het totale aantal FTE’s

55%

54%

54%

60%

65%

Saldo van baten en lasten (%)3

6,02%

5,24%

‒ 0,12%

1,86%

0,00%

Ziekteverzuim

4,8%

6,3%

6,1%

5,1%

4,0%

Klanttevredenheid

7,8

7,7

7,3

7,5

7,0

Beschikbaarheid applicaties

99,7%

99,5%

99,7%

99,7%

98,0%

Aantal grote verstoringen

 

4

5

6

max 5

Eindgebruikerstevredenheid afhandeling incidenten

 

8,4

8,5

8,5

7,0 ‒ 7,5

Oplospercentage 1ste lijn helpdesk

70%

81%

83%

83%

75%

Servicedesk; directe afhandeling

   

84%

80%

Servicedesk; dienstverleningsniveau volgens afspraken

   

42%

85%

1

Aantal werkplekken ultimo jaar.

2

Gemiddeld aantal FTE over het jaar.

3

Saldo als percentage van de baten.

Basistarief werkplek CW

Het tarief voor de basis Cloudwerkplek is in 2024 verlaagd ten opzichte van 2023 door een nieuwe rekensystematiek waarmee wordt aangesloten aan Rijksbrede kaders. 

Aantal werkplekken CW

In de ontwerpbegroting is een gemiddeld aantal van 19.431 Cloudwerkplekken begroot. De vraag naar werkplekken door klanten is hoger uitgevallen waardoor de realisatie van het aantal geleverde werkplekken is uitgekomen op 20.029 Cloudwerkplekken eind 2024.

Aantal interne FTE in % van het totale aantal FTE

Het aantal interne FTE als percentage van het totale aantal FTE is lager dan begroot. Dit is het gevolg van hogere vraag dan voorzien naar ICT dienstverlening en krapte op de arbeidsmarkt.

Saldo van baten en lasten

DICTU heeft in 2024 een positief resultaat geboekt van € 7,4 mln.

Ziekteverzuim

In 2024 is onverminderd aandacht voor het terugdringen van ziekteverzuim. Dit heeft geresulteerd in een verdere daling van het ziekteverzuim. Het verzuimpercentage eind 2024 is 5,1%, ten opzichte van 6,1% in 2023. Het streven is om in 2025 de dalende trend vast te houden en de doelstelling van 4,0% verder te naderen.

Klanttevredenheid

Iedere maand ontvangt een aantal willekeurige eindgebruikers een vragenlijst, waarin een oordeel gegeven kan worden over de werkplek, kantoor applicaties en bedrijfsapplicaties. De gemeten klanttevredenheid in 2024 is onverminderd hoog met een 8,5 waarbij de doelstelling van 7,0-7,5 ruimschoots wordt gehaald.

Aantal grote verstoringen

Een grote verstoring is minimaal een type C1 verstoring conform de prioriteitenmatrix Incidenten DICTU.

In 2024 zijn er 6 grote verstoringen geweest waarmee de doelstelling (max. 5) niet is gehaald. In de eerste helft van 2024 is er een aantal Cloudwerkplek gerelateerde verstoringen geweest waarvan de oorzaak medio 2024 is achterhaald. Eind oktober is de oorzaak van de verstoringen opgelost.  

Beschikbaarheid Applicaties

Maandelijks wordt de beschikbaarheid van frontend-applicaties gemeten door middel van tooling (BSM). Het gemeten percentage in 2024 (99,7%) ligt boven de doelstelling (98,0%).

Oplospercentage 1e lijn helpdesk

Dit percentage geeft weer hoeveel procent van de meldingen door de 1e lijn (frontdesk) is opgelost. Het gemeten percentage (83%) in 2024 ligt ruim boven de doelstelling (75%).

Servicedesk: directe afhandeling

Van elke melding die bij de Servicedesk binnenkomt, werd in 2024 over het jaar genomen, gemiddeld 84% direct opgelost (first time fix). Dit ligt ruim boven de doelstelling van 80%.

Servicedesk; dienstverleningsniveau volgens afspraken

De afspraken zoals opgenomen in de Service Level Agreement (SLA) op meldingen zijn niet gehaald. Het gemeten percentage (42 %) in 2024 ligt ruim onder de doelstelling (85%). De reden hiervan is dat tijdens grote verstoringen de telefonische reactietijd van de servicedesk onder druk heeft gestaan door een veelheid aan telefonische meldingen. De bereikbaarheid buiten de momenten van grote verstoringen is wel op of boven het niveau van de doelstelling.

Licence