De Dienst ICT Uitvoering (DICTU) is een van de grotere ICT-dienstverleners binnen de Rijksoverheid. DICTU ondersteunt met name de primaire processen van de ministeries van Economische Zaken (EZ), Klimaat en Groene Groei (KGG) en Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) en gelieerde uitvoeringsorganisaties.
Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2) - (1) | Realisatie 2023 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
- Omzet | 374.000 | 397.731 | 23.731 | 372.222 |
waarvan omzet moederdepartement | 259.623 | 273.349 | 13.726 | 264.459 |
waarvan omzet overige departementen | 113.935 | 123.522 | 9.587 | 106.867 |
waarvan omzet derden | 442 | 860 | 418 | 896 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 39 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 818 |
Bijzondere baten | 0 | 23 | 23 | 10 |
Totaal baten | 374.000 | 397.754 | 23.754 | 373.089 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 356.598 | 371.484 | 14.886 | 357.569 |
- Personele kosten | 236.549 | 236.164 | ‒ 385 | 240.598 |
waarvan eigen personeel | 117.857 | 111.406 | ‒ 6.451 | 98.833 |
waarvan inhuur externen | 111.520 | 121.413 | 9.893 | 138.387 |
waarvan overige personele kosten | 7.172 | 3.345 | ‒ 3.827 | 3.378 |
- Materiële kosten | 120.049 | 135.320 | 15.271 | 116.971 |
waarvan apparaat ICT | 36.605 | 40.417 | 3.812 | 26.695 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 25.832 | 26.317 | 485 | 26.263 |
waarvan overige materiële kosten | 57.612 | 68.586 | 10.974 | 64.013 |
Rentelasten | 300 | 759 | 459 | 413 |
Afschrijvingskosten | 16.602 | 14.928 | ‒ 1.674 | 15.430 |
- Materieel | 12.940 | 11.346 | ‒ 1.594 | 11.430 |
waarvan apparaat ICT | 12.940 | 11.346 | ‒ 1.594 | 11.430 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 3.662 | 3.582 | ‒ 80 | 4.000 |
Overige lasten | 500 | 3.188 | 2.688 | 108 |
waarvan dotaties voorzieningen | 500 | 822 | 322 | 12 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 2.366 | 2.366 | 96 |
Totaal lasten | 374.000 | 390.359 | 16.359 | 373.520 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 7.395 | 7.395 | ‒ 431 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 7.395 | 7.395 | ‒ 431 |
Toelichting op de baten
De totale baten zijn € 23,8 mln hoger ten opzichte van de ontwerpbegroting. De gerealiseerde omzet van € 397,8 mln is 6,3% hoger dan begroot.
De hogere omzet wordt op totaal niveau met name veroorzaakt door een hogere vraag naar dienstverlening met betrekking tot werkplekservices (€ 15,6 mln), Generieke Diensten (€ 5,2 mln) en ontwikkelopdrachten (€ 2,6 mln).
De omzetverdeling per productgroep wordt in de onderstaande tabellen weergegeven:
Vastgestelde begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2023 | |
---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer (applicatieservices) | 90.689 | 81.958 | ‒ 8.731 | 81.484 |
Ontwikkelopdrachten | 50.462 | 54.664 | 4.202 | 107.694 |
Generieke Diensten | 40.834 | 40.631 | ‒ 203 | 0 |
Werkplekservices | 69.869 | 84.908 | 15.039 | 66.179 |
Overige omzet | 512 | 2.148 | 1.636 | 1.524 |
Generieke eBS | 7.257 | 9.039 | 1.782 | 7.579 |
Totaal | 259.623 | 273.349 | 13.726 | 264.459 |
De lagere omzet bij Applicatiebeheer (€ 8,7 mln) en de omzetstijging bij Werkplekservices (€ 15,0 mln) worden voornamelijk veroorzaakt door een verschuiving in de verantwoording ten opzichte van de ontwerpbegroting waarbij een deel van de begrote omzet Applicatiebeheer beter wordt verantwoord onder Werkplekservices. Naast de hierboven beschreven verschuiving, is de realisatie van omzet met betrekking tot hardware levering en beheer onder locatie gebonden diensten hoger dan opgenomen in de begroting (€ 6,3 mln).
In 2022 en 2023 werd de omzet Generieke Diensten gerapporteerd onder Ontwikkelopdrachten. Om het type dienstverlening beter inzichtelijk te maken wordt deze omzet nu apart gepresenteerd.
De stijging bij Overige Omzet wordt veroorzaakt door een hogere vraag naar o.a. Strategisch Leveranciers Management Oracle dan begroot.
Vastgestelde begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2023 | |
---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer (applicatieservices) | 54.375 | 63.222 | 8.847 | 55.885 |
Ontwikkelopdrachten | 10.851 | 9.175 | ‒ 1.676 | 25.498 |
Generieke Diensten | 17.115 | 22.485 | 5.370 | 0 |
Werkplekservices | 22.287 | 22.855 | 568 | 19.509 |
Overige omzet | 7.911 | 4.356 | ‒ 3.555 | 4.683 |
Generieke eBS | 1.396 | 1.429 | 33 | 1.292 |
Totaal | 113.935 | 123.522 | 9.587 | 106.867 |
De hogere omzet Applicatiebeheer zien we met name bij de klanten Ministerie van Binnenlandse Zaken (€ 3,6 mln) met betrekking tot dienstverlening Rijkszaak. De hogere omzet Generieke Diensten komt met name door een hogere rijksbrede vraag naar dienstverlening Rijkszaak, TVS en nieuwe platformdiensten.
Vastgestelde begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2023 | |
---|---|---|---|---|
Ministerie van BZK | 37.493 | 40.347 | 2.854 | 31.007 |
Ministerie van Fin | 556 | 71 | ‒ 485 | 134 |
Ministerie van IenW | 10.782 | 11.791 | 1.009 | 11.489 |
Ministerie van J&V | 2.702 | 2.645 | ‒ 57 | 1.535 |
Ministerie van LNV -> LVVN | 50.192 | 56.652 | 6.459 | 52.841 |
Ministerie van OCW | 196 | 189 | ‒ 7 | 168 |
Ministerie van SZW | 1.659 | 67 | ‒ 1.592 | 285 |
Ministerie van VWS | 9.584 | 10.036 | 452 | 8.716 |
Overig | 771 | 1.724 | 953 | 692 |
Totaal | 113.935 | 123.522 | 9.587 | 106.867 |
Toelichting op de lasten
De totale lasten zijn met € 16,4 mln toegenomen.
Personele kosten
De personele kosten zijn in de realisatie per saldo 0,2% lager dan begroot. Voor intern personeel is in de ontwerpbegroting uitgegaan van gemiddeld 1.058 FTE. Door krapte op de arbeidsmarkt is DICTU er niet in geslaagd de wervingsdoelstelling voor interne FTE’s te realiseren waardoor de gemiddelde bezetting uitkomt op 973 FTE. Daarnaast zijn de kosten van intern personeel gestegen als gevolg van CAO effecten. Hiermee wordt het effect van lagere kosten als gevolg van een gemiddeld lager aantal FTE grotendeels opgeheven.
De post inhuur externen is met € 9,9 mln toegenomen ten opzichte van de begroting maar met 12,3 % gedaald ten opzichte van vorig jaar. Het aantal extern ingehuurde FTE’s is minder gedaald dan opgenomen in de begroting (569 FTE) en uitgekomen op gemiddeld 660 FTE. Hier zijn twee onderliggende verklaringen voor. Enerzijds een rijksbrede stijgende vraag naar ICT diensten. Anderzijds doordat het sourcingstraject voor ICT diensten in 2024 is vertraagd.
Materiele kosten
De materiele kosten zijn in de realisatie hoger dan opgenomen in de ontwerpbegroting. Dit betreft voornamelijk hogere licentiekosten voor werkplekdiensten door een nieuw contract met hogere licentietarieven gecombineerd met een groei van het aantal werkplekken en clouddiensten. Daarnaast stijgen de licentiekosten door meer vraag naar Zaakgerichte dienstverlening.
Rentelasten
De rentelasten zijn hoger dan begroot door een stijging van rente percentages in 2024.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten zijn lager dan begroot als gevolg van minder investeringen, met name met betrekking tot infrastructurele componenten en hardware als gevolg van het voornemen om meer diensten af te nemen van Rijkspartners of met de cloud te gaan werken.
Overige Lasten
De hogere dotatie voorzieningen betreft voornamelijk de personeelsvoorziening in verband met externe begeleiding van personeel. Daarnaast heeft DICTU een nieuwe voorziening getroffen voor de jubileum gratificatie. De bijzondere lasten betreffen een afwaardering van ontwikkelde software.
Balans 2024 | Balans 2023 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 37.300 | 40.742 |
Immateriële vaste activa | 6.693 | 9.855 |
Materiële vaste activa | 30.607 | 30.887 |
waarvan grond en gebouwen | 0 | 0 |
waarvan machines en installaties | 28.575 | 28.680 |
waarvan vaste bedrijfsmiddelen in uitvoering en vooruitbetaald op materiële vaste activa | 0 | 0 |
waarvan andere vaste bedrijfsmiddelen | 2.032 | 2.207 |
waarvan niet aan de bedrijfsuitvoering dienstbaar | 0 | 0 |
Vlottende activa | 77.728 | 68.645 |
Voorraden | 0 | 0 |
waarvan grond- en hulpstoffen | 0 | 0 |
waarvan onderhanden werk | 0 | 0 |
waarvan gereed product en handelsgoederen | 0 | 0 |
waarvan vooruitbetaald op voorraaden | 0 | 0 |
Vorderingen | 46.364 | 48.815 |
waarvan debiteuren | 19.617 | 23.611 |
waarvan overige vorderingen | 4.769 | 4.547 |
waarvan overlopende activa | 21.978 | 20.657 |
Liquide middelen | 31.364 | 19.830 |
Totaal activa | 115.028 | 109.387 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 24.881 | 17.121 |
Bestemmingsfonds(en) | 0 | 0 |
Pok/ Wau reserve | 0 | 0 |
Exploitatiereserve | 17.486 | 17.552 |
Onverdeeld resultaat | 7.395 | ‒ 431 |
Voorzieningen | 824 | 167 |
Langlopende schulden | 25.273 | 21.325 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 25.273 | 21.325 |
Kortlopende schulden | 64.050 | 70.774 |
Crediteuren | 3.177 | 15.663 |
Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 0 |
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 13.971 | 14.462 |
Overige schulden | 35.375 | 31.624 |
Overlopende passiva | 11.527 | 9.025 |
Totaal passiva | 115.028 | 109.387 |
Activa
Vaste Activa
De immateriële vaste activa zijn ten opzichte van vorig jaar met € 3,2 mln gedaald. Dit komt doordat in 2024 een afwaardering heeft plaatsgevonden van de op ontwikkelde software voor Rijkszaak dienstverlening en Datadiensten.
De materiele vaste activa zijn constant ten opzichte van vorig jaar. In 2024 is er voor € 13,8 mln geïnvesteerd, voornamelijk in laptops (€ 5,3 mln), storage en back up (€ 3,8 mln), onderzoek en ontwikkeling (€ 1,9 mln) en licenties (€ 0,7 mln).
Vlottende activa
De debiteuren positie is ten opzichte van 2023 met € 4,0 mln gedaald. In 2024 is wederom extra aandacht geweest op het debiteurenbeheer en dit heeft geresulteerd in een lager openstaand saldo.
De liquide middelen zijn gestegen als gevolg van het positieve resultaat van € 7,4 mln en het deels afroepen van leningen in 2024 van eind 2023 gedane investeringen (€ 4,1 mln).
Passiva
Eigen vermogen
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|
1. Eigen vermogen per 1/1 | 16.627 | 31.207 | 34.290 | 17.121 |
2. Saldo baten en lasten | 20.900 | 18.477 | ‒ 431 | 7.395 |
3. Directe mutaties in het eigen vermogen | ‒ 6.320 | ‒ 15.394 | ‒ 16.738 | 365 |
‒ 3a Uitkering aan moederdepartement | ‒ 6.400 | ‒ 15.701 | ‒ 17.100 | 0 |
‒ 3b Bijdrage door moederdepartement ter versterking eigen vermogen | 0 | 307 | 362 | 365 |
‒ 3c Overige mutaties | 80 | 0 | 0 | 0 |
4. Eigen vermogen per 31/12 | 31.207 | 34.290 | 17.121 | 24.881 |
Het eigen vermogen ultimo 2024 bedraagt € 24,9 mln. Dit is 6,7% van de gemiddelde jaaromzet over de laatste drie jaar en dat valt boven de maximum grens van 5%. Het Eigen Vermogen is derhalve € 6,2 mln te hoog. Uiterlijk bij eerstvolgende suppletoire wet zal worden aangegeven hoe dit is hersteld.
Boekwaarde 1-1-2024 | Dotaties | Onttrekkingen | Vrijval | Boekwaarde 31-12-2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Voorziening personeel | 167 | 550 | 147 | 0 | 570 |
Voorziening jubilea | 0 | 254 | 0 | 0 | 254 |
Overige Voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorzieningen
De voorziening personeel wordt benut als voorziening voor contractuele afspraken met medewerkers.
De voorziening Jubilea is een nieuwe voorziening.
Kortlopende schulden
Crediteuren
De afname van het crediteurensaldo van € 12,5 mln komt doordat in 2023 sprake was van een incidenteel hoge crediteurenstand.
Overige schulden en overlopende passiva
De Overige Schulden post is € 3,8 mln hoger dan in 2023. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een passivering van IKB-verlofuren op basis van Rijks Cao-afspraken.
De overlopende passiva betreft bevoorschotting van dienstverlening aan het moederdepartement EZ/KGG. Deze post is hoger ten opzichte van 2023 doordat de ontvangen voorschotten in lijn zijn met de gestegen omzet.
Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2024 + stand depositorekeningen | 15.407 | 19.828 | 4.421 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 374.000 | 403.952 | 29.952 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 357.398 | ‒ 382.412 | ‒ 25.014 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 16.602 | 21.540 | 4.938 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 20.000 | ‒ 13.852 | 6.148 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 23 | 23 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 20.000 | ‒ 13.829 | 6.171 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 365 | 365 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 16.601 | ‒ 14.462 | 2.139 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 20.000 | 17.919 | ‒ 2.081 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 3.399 | 3.822 | 423 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2024 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 15.407 | 31.361 | 15.954 |
Het rekening-courantkrediet bij de Rijksschatkist bedraagt voor een agentschap per eindejaar maximaal € - 0,5 mln DICTU voldoet per 31-12 aan deze norm met een positief saldo van € 31,4 mln.
Toelichting kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
In 2024 zijn de ontvangsten in de operationele kasstroom € 30,0 mln hoger dan begroot door een grotere hoeveelheid geleverde diensten van DICTU. Dit wordt versterkt door een beter debiteurenbeleid. De uitgaven van de operationele kasstroom liggen € 25,0 mln boven het niveau van de begroting. Dit komt door een grotere hoeveelheid geleverde diensten van DICTU, waardoor de uitgaven mee stijgen. DICTU heeft een resultaat van € 7,4 mln.
Investeringskasstroom
De investeringskasstroom is € 6,2 mln lager dan begroot. De investeringen in Zaakgerichte diensten zijn lager uitgevallen door omvorming van Zaakgerichte dienstverlening naar platformdienstverlening. Daarnaast komt dit door het achterblijven van vervangingsinvesteringen op de infrastructurele componenten als gevolg van het voornemen om meer diensten af te nemen van Rijkspartners of met de cloud te gaan werken.
Financieringskasstroom
In 2024 is voor € 17,9 mln aan leningen afgeroepen. Dit bedrag is hoger dan de investeringen (€ 13,8 mln) doordat een deel van de leningen (€ 6,2 mln) in 2024 betrekking heeft op investeringen die eind 2023 zijn gedaan. Daarnaast wordt begin 2025 leningen afgeroepen voor investeringen die eind 2024 (€ 2,0 mln) zijn gedaan.
Realisatie | Vastgestelde begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | |
Omschrijving generiek deel | |||||
Kostprijzen per product (groep) | |||||
a. Basistarief werkplek CW | 3.516 | 3.126 | 3.026 | 2.960 | 2.960 |
Tarieven/uur | |||||
a. Senior medewerker (ontwikkeling) | 136 | 135 | 141 | 161 | 161 |
b. Medior medewerker (bouw) | 112 | 111 | 116 | 132 | 132 |
c. Junior medewerker (test en beheer) | 100 | 99 | 103 | 118 | 118 |
Indicatoren | |||||
Aantal werkplekken CW1 | 16.027 | 18.042 | 19.186 | 20.029 | 19.431 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur)2 | 905 | 927 | 925 | 973 | 1.058 |
Aantal interne FTE’s in percentage van het totale aantal FTE’s | 55% | 54% | 54% | 60% | 65% |
Saldo van baten en lasten (%)3 | 6,02% | 5,24% | ‒ 0,12% | 1,86% | 0,00% |
Ziekteverzuim | 4,8% | 6,3% | 6,1% | 5,1% | 4,0% |
Klanttevredenheid | 7,8 | 7,7 | 7,3 | 7,5 | 7,0 |
Beschikbaarheid applicaties | 99,7% | 99,5% | 99,7% | 99,7% | 98,0% |
Aantal grote verstoringen | 4 | 5 | 6 | max 5 | |
Eindgebruikerstevredenheid afhandeling incidenten | 8,4 | 8,5 | 8,5 | 7,0 ‒ 7,5 | |
Oplospercentage 1ste lijn helpdesk | 70% | 81% | 83% | 83% | 75% |
Servicedesk; directe afhandeling | 84% | 80% | |||
Servicedesk; dienstverleningsniveau volgens afspraken | 42% | 85% |
Basistarief werkplek CW
Het tarief voor de basis Cloudwerkplek is in 2024 verlaagd ten opzichte van 2023 door een nieuwe rekensystematiek waarmee wordt aangesloten aan Rijksbrede kaders.
Aantal werkplekken CW
In de ontwerpbegroting is een gemiddeld aantal van 19.431 Cloudwerkplekken begroot. De vraag naar werkplekken door klanten is hoger uitgevallen waardoor de realisatie van het aantal geleverde werkplekken is uitgekomen op 20.029 Cloudwerkplekken eind 2024.
Aantal interne FTE in % van het totale aantal FTE
Het aantal interne FTE als percentage van het totale aantal FTE is lager dan begroot. Dit is het gevolg van hogere vraag dan voorzien naar ICT dienstverlening en krapte op de arbeidsmarkt.
Saldo van baten en lasten
DICTU heeft in 2024 een positief resultaat geboekt van € 7,4 mln.
Ziekteverzuim
In 2024 is onverminderd aandacht voor het terugdringen van ziekteverzuim. Dit heeft geresulteerd in een verdere daling van het ziekteverzuim. Het verzuimpercentage eind 2024 is 5,1%, ten opzichte van 6,1% in 2023. Het streven is om in 2025 de dalende trend vast te houden en de doelstelling van 4,0% verder te naderen.
Klanttevredenheid
Iedere maand ontvangt een aantal willekeurige eindgebruikers een vragenlijst, waarin een oordeel gegeven kan worden over de werkplek, kantoor applicaties en bedrijfsapplicaties. De gemeten klanttevredenheid in 2024 is onverminderd hoog met een 8,5 waarbij de doelstelling van 7,0-7,5 ruimschoots wordt gehaald.
Aantal grote verstoringen
Een grote verstoring is minimaal een type C1 verstoring conform de prioriteitenmatrix Incidenten DICTU.
In 2024 zijn er 6 grote verstoringen geweest waarmee de doelstelling (max. 5) niet is gehaald. In de eerste helft van 2024 is er een aantal Cloudwerkplek gerelateerde verstoringen geweest waarvan de oorzaak medio 2024 is achterhaald. Eind oktober is de oorzaak van de verstoringen opgelost.
Beschikbaarheid Applicaties
Maandelijks wordt de beschikbaarheid van frontend-applicaties gemeten door middel van tooling (BSM). Het gemeten percentage in 2024 (99,7%) ligt boven de doelstelling (98,0%).
Oplospercentage 1e lijn helpdesk
Dit percentage geeft weer hoeveel procent van de meldingen door de 1e lijn (frontdesk) is opgelost. Het gemeten percentage (83%) in 2024 ligt ruim boven de doelstelling (75%).
Servicedesk: directe afhandeling
Van elke melding die bij de Servicedesk binnenkomt, werd in 2024 over het jaar genomen, gemiddeld 84% direct opgelost (first time fix). Dit ligt ruim boven de doelstelling van 80%.
Servicedesk; dienstverleningsniveau volgens afspraken
De afspraken zoals opgenomen in de Service Level Agreement (SLA) op meldingen zijn niet gehaald. Het gemeten percentage (42 %) in 2024 ligt ruim onder de doelstelling (85%). De reden hiervan is dat tijdens grote verstoringen de telefonische reactietijd van de servicedesk onder druk heeft gestaan door een veelheid aan telefonische meldingen. De bereikbaarheid buiten de momenten van grote verstoringen is wel op of boven het niveau van de doelstelling.