Programma- en apparaatskosten | |
---|---|
1. Interim-management | 58.906 |
2. Organisatie- en Formatieadvies | 8.299 |
3. Beleidsadvies | 60.582 |
4. Communicatieadvisering | 14.660 |
Beleidsgevoelig (som 1 t/m 4) | 142.446 |
5. Juridisch Advies | 21.364 |
6. Advisering opdrachtgevers automatisering | 229.813 |
7. Accountancy, financiën en administratieve organisatie | 32.318 |
(Beleids)ondersteunend (som 5 t/m 7) | 283.495 |
8. Uitzendkrachten (formatie & piek) | 44.432 |
Ondersteuning bedrijfsvoering | 44.432 |
Totaal uitgaven inhuur externen | 470.373 |
2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|
Kerndepartement | 9,1% | 11,8% | 10,6% |
Autoriteit Consument & Markt | 7,3% | 13,5% | 15,7% |
Centraal Planbureau | 0,0% | 0,2% | 0,7% |
Staatstoezicht op de Mijnen1 | 17,9% | 16,3% | 24,6% |
Nationaal Coördinator Groningen2 | 63,1% | 62,7% | 61,7% |
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 29,5% | 27,3% | 24,9% |
Rijksinspectie Digitale Infrastructuur | 19,7% | 20,8% | 16,6% |
Dienst ICT Uitvoering | 58,9% | 58,0% | 51,8% |
Nederlandse Emissie Autoriteit3 | 8,9% | 6,8% | 10,0% |
Totaal | 32,1% | 30,9% | 28,6% |
Toelichting op het inhuurpercentage 2024
Het kabinet hanteert, naar aanleiding van de motie Roemer, een norm voor externe inhuur van 10% van de totale personeelskosten. Evenals over voorgaande jaren wordt ook dit jaar deze norm overschreden. Het inhuurpercentage voor EZ/KGG komt over de periode 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 uit op 28,5%. De overschrijding van de norm voor inhuur van extern personeel is vooral veroorzaakt door de NCG, DICTU en RVO. Het inhuurpercentage voor EZ/KGG over de periode 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 zonder de NCG, DICTU en RVO komt uit op 12,7%.
De NCG organisatie kenmerkt zich als een projectorganisatie en is van tijdelijke aard (t/m 2028). Er wordt zwaar ingezet op werving. Echter, NCG heeft te maken met de volgende omstandigheden:
1. Krapte in de arbeidsmarkt over de volle breedte.
2. Voor een groot aantal specifieke (vaak technisch) georiënteerde functies/vacatures bestaat relatief weinig belangstelling omdat het salarisniveau van het Rijk niet voldoende kan concurreren met de vergoedingen die verstrekt worden via detacheringsbureaus.
3. De behoefte aan bepaalde functies bestaat voor een relatief korte periode. Er is behoefte aan het aanhouden van een relatief ruime flexibele schil.
Het hogere aandeel van externen bij DICTU wordt veroorzaakt door de behoefte aan specifieke ICT-expertise, vooral bij ontwikkeling van nieuwe applicaties en de structureel toenemende vraag van opdrachtgevers (o.a. door rijks digitalisering en overheid op orde). Gezien de kerntaken en de fluctuerende opdrachtenportefeuilles van DICTU is de Roemer-norm van 10% voor DICTU niet haalbaar in de huidige zeer krappe arbeidsmarkt.
Met een inhuurpercentage van afgerond 25% zit RVO boven de Roemernorm. Sinds halverwege 2023 is er een langzaam dalende lijn ontstaan doordat steeds meer wordt ingezet op verambtelijking. Vanaf Q2 2024 is het percentage blijven staan op 25%. Dit wordt veroorzaakt door extra inhuur bij IMG i.v.m. de nieuwe KCDV-regeling. In Q4 is de inhuur bij IMG nog verder toegenomen. Vanwege het tijdelijke karakter en de benodigde specialistische kennis maakt IMG grotendeels gebruik van externe inhuur. Zonder IMG zou het inhuurpercentage uitkomen op 18%. Exclusief IMG wordt de dalende lijn wel voortgezet.
Rapportage overschrijding maximumuurtarief externe inhuur buiten mantelcontracten
In onderstaande tabel wordt weergegeven in hoeveel gevallen in 2024 door het ministerie buiten de mantelcontracten om externe krachten zijn ingehuurd boven het voor de organisaties van het rijk afgesproken maximumtarief van € 225 (exclusief btw).
Inhuur externen buiten raamovereenkomsten | 2024 |
---|---|
Aantal overschrijdingen maximumuurtarief | 0 |
Toelichting |