Base description which applies to whole site

Bijlage 11: Rapportage burgercorrespondentie

1. Inleiding

Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK m.i.v. 2 juli 2024 Economische Zaken (EZ)/Klimaat en Groene Groei (KGG)) rapporteert hierbij over de correspondentie van het kerndepartement, het Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) met burgers voor het kalenderjaar 2024. In deze rapportage wordt een beeld geschetst van de omvang van de correspondentie tussen burgers en EZ/KGG en binnen welke termijn deze correspondentie wordt behandeld.

Onder de term "burgerbrief' wordt volgens de definitie van de Nationale ombudsman verstaan: elk schriftelijk stuk dat een overheidsinstantie van een burger ontvangt. Het medium (brief, fax of e-mail) maakt daarbij niet uit. Ook het begrip burger is breed. Hieronder worden niet alleen individuele burgers begrepen, maar ook groepen en organisaties.

Specifiek betreft het bezwaarschriften, klaagschriften en overige brieven en e-mails. Ook via Rijksoverheid.nl (verzorgd door het Ministerie van Algemene Zaken) zijn er vele contacten met burgers over de EZ/KGG-beleidsterreinen.

2. Aantallen

Tabel 113 Aantal burgerbrieven

Categorie

2023

2024

a. Bezwaarschriften (als bedoeld in de AwB)

5.738

3.178

b. Klaagschriften

302

115

c. Overige brieven en e-mails

2.623

1.841

d. Woo-verzoeken (RVO en RDI)

125

61

a. Bezwaarschriften

Het kerndepartement, RDI en RVO ontvingen in 2024 de volgende aantallen bezwaarschriften:

Tabel 114 Aantal bezwaarschriften
 

Aantal bezwaarschriften

Afgehandeld binnen verdaagde (wettelijke) termijn

 

2023

2024

2023

2024

Kerndepartement EZ/KGG

63

265

45%

81%

RVO

5.470

2.653

75%

94%

RDI

205

260

82%

60%

Toelichting

Kerndepartement: Tegen één besluit werden 182 bezwaren ingediend, die bezwaren zijn binnen de verdaagde termijn beslist.

RVO: In 2024 heeft RVO ruim 2800 bezwaren minder ontvangen dan in 2023. Dit komt vooral door een lagere instroom aan Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL ruim 2100 minder) en in mindere mate Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing kleine apparaten (ISDE KA, ruim 500 minder). Ook de verbetering in tijdigheid is opvallend en is met name te danken aan het mindere volume aan TVL in de bezwaarafhandeling. Vanwege de piek in TVL-bezwaren drukte deze in 2023 zwaar op de tijdigheid (sec TVL 60%, exclusief TVL 92%, inclusief TVL 75%).

RDI: In 2024 zijn 260 afgehandeld. Daarvan was 60% binnen de wettelijke beslistermijn. Er zijn twee belangrijke oorzaken aan te wijzen waarom een aanzienlijk deel van de bezwaren niet binnen de wettelijke termijn zijn afgehandeld.Oorzaak 1: Veel bezwaarzaken hadden betrekking op facturen in verband met toezichtkosten. Tijdens de behandeling van deze zaken is ontdekt dat de facturatie niet in lijn was met de geldende regelgeving. Door een wijziging in de regelgeving van een «vergoeding per kalenderjaar», naar een «jaarlijkse vergoeding» veranderde de peildatum per vergunning/registratie. Het gevolg hiervan was dat burgers in voorkomend geval te veel hebben betaald. Deze onrechtmatigheid in de primaire besluitvorming is in de beslissing op bezwaar ambtshalve hersteld. Daarvoor was veel afstemming nodig met de afdeling Finance. Ook dienden de formats van de beslissingen op bezwaar aangepast te worden op ambtshalve creditering van een deel van de toezichtkosten.Oorzaak 2: Uit een analyse van Juridische Zaken over de bezwaarzaken uit 2024 is gebleken dat een groot deel van de bezwaren betrekking had op ondoorzichtige, gebrekkig gemotiveerde en slecht gedocumenteerde besluitvorming. De functie van een bezwaarprocedure is een inhoudelijke heroverweging van het primaire besluit. Aan een heroverweging kom je pas toe, als de overwegingen bij het besluit in primo duidelijk zijn. Omdat die overwegingen niet uit de besluiten in primo volgde, is er veel tijd gaan zitten in het achterhalen daarvan bij de primaire afdeling. Pas in de bezwaarfase kon daardoor voor het eerst worden voldaan aan het zorgvuldigheids- en motiveringsbeginsel.

b. Klaagschriften

Het kerndepartement, RDI en RVO ontvingen in 2024 de volgende aantallen klaagschriften:

Tabel 115 Aantal klaagschriften
 

Aantal klaagschriften

Afgehandeld binnen de (verdaagde) wettelijke termijn

 

2023

2024

2023

2024

Kerndepartement EZ/KGG

6

5

33%

70%

RVO

293

101

90%

97%

RDI

3

9

100%

100%

c. Overige brieven en e-mails

Het kerndepartement ontving in 2024 de volgende aantallen overige brieven en e-mails:

Tabel 116 Aantal overige brieven en e-mails
 

Aantal overige brieven en e-mails

Tijdig afgehandeld

 

2023

2024

2023

2024

Kerndepartement EZ/KGG

2.623

1.841

70%

77%

Toelichting

Kerndepartement: Het aantal ontvangen overige brieven en e-mails is gedaald met 30% ten opzichte van 2023. Het percentage tijdig afgehandeld is gestegen met 7%.

RVO: Overige brieven en e-mails worden bij RVO niet apart geregistreerd. Wel registreert RVO de eerstelijns berichten. Dit zijn de e-mails en brieven die via de klantcontactcentra binnenkomen. RVO ontving in 2023 33.758 e-mails en brieven met EZ-onderwerpen. De aantallen zijn lager dan voorgaande jaren, omdat er nu specifieker is geselecteerd; namelijk op particulieren en organisaties.

RDI: Overige brieven en e-mails worden bij RDI niet apart geregistreerd.

d. Woo-verzoeken

De RDI en RVO ontvingen in 2024 de volgende aantallen Woo-verzoeken:

Tabel 117 Aantal Woo-verzoeken
 

Aantal Woo-verzoeken

Afgehandeld binnen de (verdaagde) wettelijke termijn

Ingebrekestellingen

 

2023

2024

2023

2024

2023

2024

RVO

83

45

41%

41%

7

9

RDI

42

16

72%

64%

0

0

Toelichting

Kerndepartement: Cijfers over ontvangen en afgehandelde Woo-verzoeken worden in lijn met interdepartementale afspraken gerapporteerd in de Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk en zijn daarom niet opgenomen in deze bijlage.

RVO: Hierbij zijn meegenomen alle afgehandelde verzoeken in 2024 (71 stuks voor EZ en KGG). Daarbij is afgelopen jaar nog geen splitsing gemaakt. In 2025 zal dit alsnog gebeuren van de jaren 2024 en eerder, incl. de doorzendingen en de intrekkingen. Net als voorgaande jaren om een vergelijkbaar beeld te krijgen.Er is niet bekend hoe het kerndepartement en RDI de gegevens berekend hebben. Onderling kunnen de cijfers dus niet vergeleken worden.29 Verzoeken zijn binnen de wettelijke termijnen afgehandeld (incl. verdaging, opschorting, afgesproken datum met verzoeker).Deze cijfers zijn niet te vergelijken met de totalen. Totaal van alle opdrachtgevers levert een tijdigheid op van 42%, berekend zonder doorzendingen en intrekkingen. Dit totaal is niet gesplitst per opdrachtgever.

Licence