ID1 | Omschrijving | Vindplaats | Stand van zaken |
---|---|---|---|
1423 | Motie-Palland over de wet monitoren, er jaarlijks over rapporteren en na drie jaar evalueren | Kamerstukken II, 2019-2020, 35 358, nr. 16 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 28-10-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 29 861, nr. 149) |
ID | Omschrijving | Vindplaats | Stand van zaken |
---|---|---|---|
1624 | Motie-Palland/Van Weyenberg over het monitoren van effecten van het wetsvoorstel | Kamerstukken II, 2020-2021, 35 613, nr. 18 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 05-11-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 26 447, nr. 60) |
1643 | Motie-Van Weyenberg/ Maatoug over een brede adviescommissie om vast te stellen in welke sectoren en beroepen arbeidsmigranten nodig zijn | Kamerstukken II, 2020-2021, 35 680, nr. 10 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 14-11-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 29 851, nr. 150) |
1648 | Motie-Gijs van Dijk/Ceder over een oplossing voor de nadelige gevolgen van een loonloze periode | Kamerstukken II, 2020-2021, 35 830 XV, nr. 10 | Door uitspraak van Centrale Raad van Beroep d.d. 30-07-2024 is de geschetste problematiek van deze motie opgelost. De uitspraak heeft direct effect op nieuwe WIA-uitkeringsgerechtigden. De motie kan daarom als afgedaan worden beschouwd |
ID | Omschrijving | Vindplaats | Stand van zaken |
---|---|---|---|
1703 | Gewijzigde motie-De Kort over gemeenten oproepen meer bijstandsgerechtigden zonder startkwalificatie naar praktijkopleidingen toe te leiden | Kamerstukken II, 2021-2022, 35 925 XV, nr. 46 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 22-11-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 30 012, nr. 158) |
1712 | Motie-Maatoug/Simons over een bevoegdheid voor de Inspectie SZW tot bestuursrechtelijke stillegging bij een vermoeden van ernstige benadeling | Kamerstukken II, 2021-2022, 35 925 XV, nr. 62 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 10-02-2025 (Kamerstukken II, 2024-2025, 29 861, nr. 157) |
1742 | Motie-Van Beukering-Huijbregts over voor 1 juli duidelijkheid over de mogelijkheid om voltijdsbonussen in cao’s op te nemen | Kamerstukken II, 2021-2022, 35 925 XV, nr. 1105 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 13-12-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 29 544, nr. 1260) |
1752 | Motie-Podt over het uitvoeren van maatschappelijke kosten-batenanalyses in het sociaal domein | Kamerstukken II, 2021-2022, 34 352, nr. 239 | Onderzoek naar brede baten zal doorlopend gedaan blijven worden. In de monitoringsbrief Participatiewet van 15 oktober 2024 wordt uitgebreid ingegaan op motie Podt en deze kan daarmee als afgedaan worden beschouwd. In de beantwoording op Kamervragen van de leden Welzijn, Van Vroonhoven en Omtzigt over een plan om het verhuren van een kamer aan studenten veel gemakkelijker te maken namens MVRO & SPI van 2 december 2024 is dit nog eens bevestigd |
1789 | Gewijzigde motie-Kathmann/Maatoug over rechten voor ouders bij een fusie of overname van een kinderopvangorganisatie | Kamerstukken II, 2021-2022, 31 322, nr. 451 | Het onderzoek naar ouderbetrokkenheid (Ipsos I&O) is afgerond en afgehandeld met brief aan Tweede Kamer d.d. 3 en 11 december 2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 31 322, nr. 550 en 31 322, nr. 551) |
1803 | Motie-Palland/Ceder over criteria ontwikkelen om de bredewelvaartsbenadering te concretiseren in het arbeidsmigratiebeleid | Kamerstukken II, 2021-2022, 29 861, nr. 89 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 14-11-2024 (Kamerstukken II, 2024-205, 29 861, nr. 150) |
ID | Omschrijving | Vindplaats | Stand van zaken |
---|---|---|---|
1814 | Motie-Dassen over een plan om het STAP-budget gericht in te zetten voor maatschappelijk cruciale sectoren zoals techniek en ICT | Kamerstukken II, 2022-2023, 36 200, nr. 47 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 22-11-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 30 012, nr. 158) |
1820 | Motie-Azarkan/Gündogan over onderzoeken of een loondoorbetalingstermijn van twee jaar bij ziekte een belemmering vormt tot het deelnemen aan de arbeidsmarkt | Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1124 | De minister heeft in het debat over de krapte op de arbeidsmarkt van 29 september 2022 aangegeven dit te laten onderzoeken door de commissie OCTAS. In de tussenrapportage van oktober 2023 (Kamerstukken II, 2023-2024, 26 448, nr. 730) is aangegeven dat de re-integratie bij de eigen werkgever in de loondoorbetalingsperiode voorafgaand aan de WIA-aanvraag goed gaat. In het eindrapport van februari 2024 (Bijlage bij Kamerstukken II, 2023-2024, 26 448, nr. 748) is tevens vermeld dat inkorting van deze periode uiteindelijk leidt tot verlies van werkgelegenheid. De Kamer is hiervan op de hoogte gesteld in de toegezegde brief met de ambtelijke uitwerking van de OCTAS-varianten (Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 799). De motie is hiermee afgedaan |
1822 | Motie-Maatoug/Kathmann over het ontwikkelen van een toolkit om voorbereid te zijn op de bewegingen van de arbeidsmarkt | Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1129 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 13-12-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 29 544, nr. 1260) |
1823 | Motie-Van Haga/Léon de Jong over onderzoeken of de arbeidskosten van 55-plussers verlaagd kunnen worden | Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1131 | In de Kamerbrief van 13 december 2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 29 544, nr. 1260) in bijlage 3 is deze motie behandeld. De motie is hiermee afgedaan |
1834 | Motie-Paternotte/Hermans inzake concrete acties waarbij meer werken wordt gestimuleerd door middel van volgbonus, roosteraanpassingen, en leeftijdsontslag binnen het Rijk | Kamerstukken II, 2022-2023, 36 200, nr. 24 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 13-12-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 29 544, nr. 1260) |
1838 | Motie-Strolenburg over het korten van de gestelde periode van tien jaar voor verbetering van de uitvoering en dienstverlening | Kamerstukken II, 2022-2023, 36 200 VII, nr. 24 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 18-01-2023 (Kamerstukken II, 2022-2023, 29 362, nr. 321) |
1860 | Motie-Palland c.s. over het doorontwikkelen van de STAP-regeling | Kamerstukken II, 2022-2023, 36 200 XV, nr. 56 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 22-11-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 30 012, nr. 158) |
1868 | Motie-Den Haan over verkennen of procedures eenvoudiger kunnen zodat mensen met een arbeidsbeperking sneller een baan kunnen krijgen bij mkb-bedrijven | Kamerstukken II, 2022-2023, 36 200 XV, nr. 71 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 16-07-2024 (Kamerstukken II, 2023-2024, 34 352, nr. 320) |
1911 | Motie-Ceder over een verkenning naar een eventuele uitbreiding van de pilot toevoeging verzoek toelating Wsnp | Kamerstukken II, 2022-2023, 24 515, nr. 678 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 19-12-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 779) |
1969 | Motie-Warmerdam over uitwerken hoe re-integratiebeleid, regionale arbeidsmarktdienstverlening en LLO-beleid elkaar raken | Kamerstukken II, 2022-2023, 34 352, nr. 291 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 22-11-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 30 012, nr. 158) |
1877 | Motie-Nijboer/Maatoug over een nieuwe regeling waardoor het voor mensen met zware beroepen ook na 2025 mogelijk is eerder met pensioen te gaan of minder dagen te werken | Kamerstukken II, 2022-2023, 36 067, nr. 140 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 16-09-2024 (Kamerstukken II, 2023-2024, 32 043, nr. 658) |
1887 | Motie-Stoffer/Smals over het onderzoeken van de mogelijkheden om de pensioenopbouw voor zelfstandigen te verbeteren, zowel in de tweede als de derde pijler | Kamerstukken II, 2022-2023, 36 067, nr. 162 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 12-11-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 32 043, nr. 667) |
1912 | Motie-Van Baarle/Ceder over een oplossing voor de weerslag van de lagere beslagvrije voet voor AOW-gerechtigden op de financiële zelfredzaamheid van ouderen | Kamerstukken II, 2022-2023, 24 515, nr. 681 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 03-09-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 768) |
1914 | Gewijzigde motie-Kat c.s. over de wet zo aanpassen zodat bij substantiële wijzingen hier eerder en beter op ingespeeld kan worden | Kamerstukken II, 2022-2023, 24 515, nr. 686 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 03-09-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 768) |
1939 | Motie van de leden Romke de Jong en Ceder over met sociale partners in gesprek gaan over het belang van wendbare werkenden en de mogelijkheden om arbeidsmobiliteit tussen sectoren eenvoudiger te maken | Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1189 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 22-11-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 30 012, nr. 158) |
1957 | Motie-Piri/Kröger over uitzendbureaus verantwoordelijk houden voor een accurate registratie in de BRP van hun buitenlandse werknemers | Kamerstukken II, 2022-2023, 29 861, nr. 112 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 21-02-2025 (Kamerstukken II, 2024-2025, 27 859, nr. 159) |
1959 | Motie-Van den Brink/De Kort over het oneigenlijk innemen van reisdocumenten en bankpassen van arbeidsmigranten niet alleen bestraffen via artikel 447b van het Wetboek van Strafrecht | Kamerstukken II, 2022-2023, 29 861, nr. 115 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 10-02-2025 (Kamerstukken II, 2024-2025, 29 861, nr. 157) |
1968 | Motie-Léon de Jong over het inventariseren van belemmeringen voor werkgevers bij het in dienst nemen van mensen met een arbeidsbeperking | Kamerstukken II, 2022-2023, 34 352, nr. 287 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 16-07-2024 (Kamerstukken II, 2023-2024, 34 352, nr. 320) |
1977 | Motie-Warmerdam c.s. over het proactief benaderen van de groep huishoudens die onbedoeld onder het bestaansminimum terechtkomt | Kamerstukken II, 2022-2023, 26 448, nr. 719 | Gemeenten hebben in juli 2024 de lijsten ontvangen op basis waarvan zij mogelijke alleenverdieners pro-actief kunnen benaderen zoals beoogd met de motie Warmerdam. De Kamer is bij brief van 24 juni 2024 (Kamerstukken II, 2023-2024, 26 448, nr. 763) en in het CD Uitvoering van 2 oktober 2024 geïnformeerd |
2003 | Gewijzigde motie-Bontenbal/Marijnissen over in samenwerking met vakbonden en bedrijven onderzoeken welke fiscale of andere obstakels winstdeling belemmeren | Kamerstukken II, 2023-2024, 36 410, nr. 28 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 23-09-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 25 883, nr. 502) |
2010 | Motie-Omtzigt c.s. over de 10.000 gezinnen die onder het bestaansminimum leven nog voor de behandeling van de begroting van SZW aanschrijven | Kamerstukken II, 2023-2024, 36 410, nr. 70 | De Kamer is bij brieven van 24 juni en 27 september 2024 geïnformeerd over de oplossingsrichtingen en het huidige handelingsperspectief voor de alleenverdienersproblematiek. Het wetsvoorstel Tijdelijke regeling Alleenverdieners is 7 november behandeld in het WGO en aangenomen. De regeling is op 1-1-2025 in werking getreden |
2011 | Motie-Palland c.s. over een normkader voor kinderen die als influencer werken of figureren op social media | Kamerstukken II, 2023-2024, 25 883, nr. 468 | Afgerond en naar de Tweede Kamer gestuurd (Kamerstukken II, 2024-2025, 25 883, nr. 501) |
2020 | Motie-Palland over het belang van contacten met verschillende (religieuze) gemeenschappen in beleid en overheidshandelen | Kamerstukken II, 2023-2024, 32 824, nr. 403 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 21-11-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 32 824, nr. 445) |
2128 | Motie Romke de Jong en Kat naar aanleiding van initiatiefnota van het lid Kat over sneller uit de schulden | Kamerstukken II, 2022-2023, 36 260, nr. 5 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 19-12-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 779) |
ID | Omschrijving | Vindplaats | Stand van zaken |
---|---|---|---|
2035 | Motie-Smals c.s. over het beter borgen van draagvlak en representativiteit bij cao-onderhandelingen | Kamerstukken II, 2023-2024, 36 410 XV, nr. 40 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 19-11-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 29 544, nr. 1255) |
2036 | Gewijzigde motie-Smals over de positie van zelfstandigen in de polder versterken met onder andere het bestuurslidmaatschap van de Stichting van de Arbeid | Kamerstukken II, 2023-2024, 36 410 XV, nr. 54 | Tijdens de begrotingsbehandeling van SZW heeft de minister mondeling gereageerd op de positie van de Stichting van de Arbeid en de inhoud van de motie. De motie is daarmee afgehandeld |
2039 | Motie-Kat over de maatschappelijke opbrengsten en kosten van het afschaffen van de preferente status van de overheid meenemen in het IBO naar problematische schulden | Kamerstukken II, 2023-2024, 36 410 XV, nr. 43 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 19-12-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 779) |
2041 | Motie-Palland over het in beeld brengen van de maatschappelijke kosten en baten van het afschaffen van de kostendelersnorm voor familieleden | Kamerstukken II, 2023-2024, 36 410 XV, nr. 48 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 02-12-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 31 322, nr. 549) |
2043 | Motie-Pouw-Verweij c.s. over voorkomen dat de middeninkomens achterblijven en de marginale druk verder oploopt | Kamerstukken II, 2023-2024, 36 410 XV, nr. 51 | Deze motie is afgedaan. Het kabinet heeft de motie meegewogen bij de augustusbesluitvorming en dit is benoemd in paragraaf 5.2 van de SZW-begroting |
2052 | Motie-Podt over de aanpak van personeelstekorten in publieke sectoren | Kamerstukken II, 2023-2024, 29 544, nr. 1238 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 13-12-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 29 544, nr. 1260) |
2059 | Gewijzigde motie-De Kort c.s. over onderzoeken waarom het nog zo eenvoudig is om de "buy now, pay later"-leeftijdscontroles te omzeilen | Kamerstukken II, 2023-2024, 24 515, nr. 747 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 21-01-2025 (Kamerstukken II, 2024-2025, 27 879, nr. 108) |
2062 | Motie-Maatoug/Grinwis over verder werken aan voorstellen voor inkomensonafhankelijke en inkomensafhankelijke directe financiering van kinderopvang | Kamerstukken II, 2023-2024, 31 322, nr. 526 | Afgerond. Het kabinet werkt een inkomensonafhankelijk stelsel uit cf. HLA. Het parlement is hier in november 2024 nader over geïnformeerd met de hoofdlijnenbrief financieringsstelsel kinderopvang d.d. 11 november 2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 31 322, nr. 547) |
2068 | Motie-Aartsen c.s. over verkennen hoe toetsings- of toezichtkaders aangescherpt kunnen worden om het behalen van een koopkrachtig pensioen bij fondsen centraal te laten staan | Kamerstukken II, 2023-2024, 32 043, nr. 642 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 08-11-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 32 043, nr. 666) |
2067 | Motie-Joseph/Vermeer over onafhankelijk laten onderzoeken of het hoorrecht in de praktijk voldoet aan de wensen van de deelnemers en juridisch voldoet | Kamerstukken II, 2023-2024, 32 043, nr. 639 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 08-11-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 32 043, nr. 666) |
2071 | Motie-Mohandis/Palmen over onderzoeken hoe inkomensondersteunende regelingen van gemeenten ambtshalve verstrekt kunnen worden | Kamerstukken II, 2023-2024, 34 352, nr. 317 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 12-09-2024 (Kamerstukken II, 2023-2024, 34 352, nr. 324) |
2078 | Motie-Ceder/Becker over met werkgeversorganisaties plannen maken ter bevordering van het beheersen van de Nederlandse taal door EU-arbeidsmigranten en niet-EU-expats | Kamerstukken II, 2023-2024, 32 824, nr. 428 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 18-06-2024 (Kamerstukken II, 2023-2024, 29 861, nr. 125) |
2079 | Motie-Maatoug c.s. over de wetgeving ter ondersteuning van eenverdienersgezinnen naar de Kamer sturen zodra deze klaar is en uitspreken dat de Kamer deze stukken met voorrang behandelt | Kamerstukken II, 2023-2024, 26 448, nr. 757 | Regeling is in werking getreden per 1-1-2025 |
2080 | Motie-Flach over diverse concrete opties en richtingen in kaart brengen om eerder stoppen met werken en duurzame inzetbaarheid structureel mogelijk te maken | Kamerstukken II, 2023-2024, 32 043, nr. 641 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 16-09-2024 (Kamerstukken II, 2023-2024, 32 043, nr. 658) |
2084 | Gewijzigde motie Van Hijum en Inge van Dijk inz. dat burgers door een samenloop van verschillende betalingsregelingen van publieke en/of private schuldeisers onder het bestaansminimum terecht kunnen komen | Kamerstukken II, 2023-2024, 36 560, nr. 10 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 11-10-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 770) |
2086 | Motie-Patijn over de mogelijkheid onderzoeken voor een ontslagverbod voor mensen met een arbeidsongeschiktheidspercentage van minder dan 35% | Kamerstukken II, 2023-2024, 26 448, nr. 770 | Uitwerking van de motie is in de OCTAS brief d.d. 28-01-2025 (Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 799) naar de Tweede Kamer gestuurd. Daarmee is deze motie afgedaan |
2088 | Motie Becker verzoekt breed in haar beleid en handelen contacten te onderhouden met verschillende (religieuze) gemeenschappen ten behoeve van maatschappelijke stabiliteit en emancipatie, en daarbij open en transparant te handelen en organisaties van deze gemeenschappen in beginsel tevens als maatschappelijke partners te zien | Kamerstukken II, 2023-2024, 35 228, nr. 45 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 21-11-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 32 824, nr. 445) |
2125 | Motie-Van der Goot (OPNL) en Bakker-Klein (CDA) c.s. over het fiscale knelpunt bij hybride werken van grensarbeiders | Kamerstukken I, 2023-2024, 35 714, H | De Staatssecretaris van Financiën is in verschillende brieven (35714 I, 35 714 J, 35 714 K en 35 714 L) ingegaan op de uitvoering van deze motie |
2126 | Motie-Heijnen (BBB) c.s. over het terugdraaien van belastingverhogingen om het wetsvoorstel te dekken | Kamerstukken I, 2023-2024, 36 488, F | De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel voor de Wet verhoging wettelijk minimumloon 2024 (36488) op 16 april 2024 verworpen. Vervolgens heeft het kabinet in de begroting voor 2025 de dekking voor dit wetsvoorstel teruggedraaid |
ID | Omschrijving | Vindplaats | Stand van zaken |
---|---|---|---|
2102 | Motie-Flach over verkennen hoe de agrarische sector kan worden uitgezonderd van de arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen | Kamerstukken II, 2024-2025, 31 311, nr. 267 | Afgedaan met Kamerbrief voortgang Wet basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen en wetsvoorstellen hervorming arbeidsmarkt d.d. 22-11-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 31 311, nr. 278) |
2109 | Gewijzigde motie-Saris over komen met een herstelplan voor de gemaakte fouten bij het UWV | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 154, nr. 14 | Deze motie is afgerond. Met de Kamerbrief van 22 november 2024 is de Verbeteraanpak van UWV gedeeld (Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 793) |
2110 | Motie-Ceder over de geleerde lessen samen met het UWV toepassen op het WIA-beleid | Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 779 | Deze motie is afgerond. In bijlage 4 bij de Verbeteraanpak heeft UWV de verschillende lessen en inzichten op een rij gezet en aangegeven hoe deze zijn toegepast met een referentie naar de betreffende onderdelen in de Verbeteraanpak (Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 793) |
2112 | Motie-Ergin over een laagdrempelig vraag- en adviespunt instellen bij de inrichting van de hersteloperatie van het UWV | Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 782 | Deze motie is afgerond. In de Kamerbrief van 22 november is gemeld dat het hersteldossier voor de cliënt toegankelijk zal zijn en UWV voor cliënten die daar behoefte aan hebben, persoonlijke ondersteuning organiseert via cliëntondersteuners. Zij kunnen als vast aanspreekpunt dienen en hulp bieden wanneer er aanvullende ondersteuning nodig is (Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 793) |
2114 | Gewijzigde motie-Van Kent over vakbonden en belanghebbenden betrekken bij de hersteloperatie bij het UWV | Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 785 | Deze motie is afgerond. Bij het opstellen van de Verbeteraanpak heeft UWV de relevante belanghebbenden betrokken. Ook bij de verdere realisatie van de verbeteraanpak en het herstel, zal UWV cliënten en andere betrokken partijen structureel blijven horen en informeren. Wat betreft de inhuur van consultancybureaus geldt dat de insteek is en blijft om dit zo min mogelijk te doen. De hersteloperatie vraagt wel om capaciteit en die capaciteit is binnen UWV al schaars. Het is daarom niet uit te sluiten dat UWV gebruik moet maken van externe inhuur van medewerkers. (Kamerstukken II, 2024-25, 26 448, nr. 793) |
2115 | Gewijzigde motie-Patijn over iedere vier jaar de hoogte van het wettelijk minimumloon vaststellen aan de hand van de vier criteria uit de Europese richtlijn | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 545, nr. 12 | MSZW heeft tijdens het debat richting indiener aangegeven dat wat de motie vraagt reeds staande praktijk is. Uitvoering van de motie vraagt daarom geen aanvullende actie |
2118 | Motie-Flach c.s. over in het nationaal programma armoede en schulden inzetten op versterking van de preventieve aanpak van kinderarmoede | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 IX, nr. 18 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 19-12-2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 779) |
2134 | Motie van de leden Van Kent en Patijn over bindende afspraken maken met Schiphol over het naleven van de maximale tilnorm conform de NIOSH-methode | Kamerstukken II, 2024-2025, 25 883, nr. 509 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 28-01-2025 (Kamerstukken II, 2024-2025, 29 665, nr. 528) |
2136 | Motie-Welzijn c.s. over een onderzoek naar de consequenties van het opheffen van het voorbehoud ten aanzien van artikel 26 van het Kinderrechtenverdrag | Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 775 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 19-12-2024 (Kamerstukken II, 2024-2024, 24 515, nr. 779) |
2158 | Motie Welzijn/Ceder/Inge van Dijk/Flach/Lahla over aanbieders van buy now, pay later verplichten tot een zorgplicht, BKR-toets en registratie | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 63 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 21-01-2025 (Kamerstukken II, 2024-2025, 27 879, nr. 108) |
2191 | Motie-Ceder c.s. over uitspreken dat de Wtta uiterlijk in Q1 van 2025 in de Kamer wordt behandeld en streven naar 1 juli 2026 als ingangsdatum | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 446, nr. 24 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 23-01-2025 (Kamerstukken II, 2024-2025, 36 446, nr. 29) |
2192 | Motie-Postma/Ceder over een bevorderings-, vergewis- en meldplicht voor alle werkgevers ten aanzien van een correcte registratie van arbeidsmigranten in de Basisregistratie Personen | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 446, nr. 24 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 21-02-2025 (Kamerstukken II, 2024-2025, 27 859, nr. 159) |
2205 | Motie van het lid Baarle constaterende dat de parlementaire enquêtecommissie naar het regeerakkoord van het kabinet-Rutte I verwijst, waarin een taakstelling van 180 miljoen euro voor fraudebestrijding in de sociale zekerheid was opgenomen | Kamerstukken II, 2024-2025, 35 867, nr. 23 | Afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 25-04-2024 (Kamerstukken II, 2023-2024, 24 515, nr. 765) |
2216 | Motie-Becker/Bontenbal over binnen de EU aandringen op het opnemen van een EU-equivalent van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen in het werkprogramma van de nieuwe Commissie | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 410, nr. 119 | Ambtelijk SZW heeft dit in aanloop naar het op 11 februari jl. gepubliceerde Commissiewerkprogramma 2025 opgebracht in gesprek met de Europese Commissie. Na publicatie bleek een dergelijk initiatief niet te zijn opgenomen in het Werkprogramma. SZW zal op gepaste momenten de komende periode aandacht vragen voor het belang van het meewegen van demografische uitdagingen in relatie tot de Europese beleidsvorming |