ID | Omschrijving | Vindplaats | Stand van zaken |
---|---|---|---|
771 | Motie-Van Ojik/Kerstens over het eventueel verhogen van de heffing | Kamerstukken II, 2014-2015, 33 981, nr. 40 | Deze motie vraagt de heffing te verhogen als werkgevers ervoor kiezen de heffing te betalen in plaats van meer mensen met een beperking in dienst te nemen. Het wetsvoorstel Vereenvoudiging Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperking is op 17 oktober 2024 ingediend bij de Tweede Kamer. Het verhogen van de heffing als werkgevers ervoor kiezen de heffing te betalen in plaats van meer mensen in dienst te nemen is pas aan de orde als de quotumheffing is geactiveerd. Dat is gezien de nog lopende parlementaire behandeling van het wetsvoorstel voorlopige niet aan de orde. Planning: 4e kwartaal 2026 |
785 | Motie-Elzinga (SP) c.s. inzake evaluatie van de wet twee jaar na de inwerkingtreding van quotumheffing | Kamerstukken I, 2014-2015, 33 981, nr. F | De motie betreft de evaluatie twee jaar na inwerkingtreding van het instrument ‘quotumheffing’ en de Kamer over de uitkomsten ervan te informeren. De quotumheffing is echter opgeschort. Om de in het sociaal akkoord afgesproken quotumregeling uitvoerbaar te maken en de mogelijkheden voor werkgevers om banen te realiseren te vergroten, heeft het kabinet Rutte III op 17 oktober 2023 het wetsvoorstel vereenvoudigde banenafspraak ingediend bij de Tweede Kamer. Een evaluatie van de quotumheffing is pas aan de orde als het wetsvoorstel is aangenomen en de quotumregeling is geactiveerd. Dit is voorlopig niet aan de orde. Planning: vierde kwartaal 2026 |
ID | Omschrijving | Vindplaats | Stand van zaken |
---|---|---|---|
1040 | Motie-Wiersma c.s. over een woonlandbeginsel voor de gezinsbijslagen | Kamerstukken II, 2017-2018, 21 501-31, nr. 469 | De EPSCO Raad van 21 juni 2018 is een algemene oriëntatie over de herziening van Verordening 883/2004 overeengekomen. Indexatie van gezinsbijslagen of alternatieven daarvoor vormden geen onderdeel van deze algemene oriëntatie vanwege grote bezwaren hiertegen van de huidige Europese Commissie en een meerderheid van de lidstaten. Nederland heeft tegen de algemene oriëntatie gestemd. Nederland heeft samen met Denemarken, Duitsland, Oostenrijk en Ierland een brief over het belang van indexatie van gezinsbijslagen gezonden aan het voorzitterschap, de Europese Commissie en aan alle lidstaten. Indexatie van gezinsbijslagen vormt geen onderdeel van de besprekingen |
1063 | Motie-Strik overwegende, dat het kabinet zegt in te zetten op een inclusieve samenleving en dat onder meer vertaalt in maatregelen om de arbeidsparticipatie te verbeteren van mensen met een beperking, arbeidsongeschikten en Wajongers | Kamerstukken I, 2017-2018, 34 775, nr. G | Het eindrapport zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2025 aan de Kamer worden aangeboden |
ID | Omschrijving | Vindplaats | Stand van zaken |
---|---|---|---|
1148 | Motie-Nijkerken-de Haan c.s. over opheffen van het onderscheid tussen markt en overheid | Kamerstukken II, 2018-2019, 34 352, nr. 126 | Het opheffen van het onderscheid tussen markt en overheid is onderdeel van het wetsvoorstel vereenvoudiging banenafspraak dat op 17 oktober 2023 is aangeboden aan de Tweede Kamer. Er is een schriftelijke vragenronde gehouden en de nota naar aanleiding van het verslag is op 22 mei 2024 aangeboden aan de Tweede Kamer. Op 4 juni 2024 heeft de commissie SZW besloten dat het wetsvoorstel wordt aangemeld voor plenaire behandeling. Behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer heeft plaatsgevonden op 5 februari 2025 |
1159 | Motie-Ziengs/Stoffer over een eenvoudiger certificering voor bedrijven | Kamerstukken II, 2018-2019, 34 675, nr. 19 | De oorspronkelijke aanleiding voor deze motie was het (geplande en later geschrapte) asbestdakenverbod met als doel toch zo snel mogelijk alle daken te verwijderen. Nu de regelgeving wordt aangepast naar aanleiding van de EU-richtlijn asbest, wordt dit punt meegenomen binnen de differentiatie van het vergunningstelsel. De Tweede Kamer is over het vergunningstelsel op hoofdlijnen geïnformeerd per brief, d.d. 23 september 2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 25 834, nr. 197) |
1245 | Gewijzigde motie-Renkema/Van Weyenberg over een externe evaluatie | Kamerstukken II, 2018-2019, 25 834, nr. 159 | Minister Koolmees heeft in het Commissiedebat van 24 juni 2021 aangegeven deze evaluatie van het asbeststelsel te willen uitvoeren een half jaar na ingang van de nieuwe regelgeving. Door de implementatie van de EU-richtlijn is de stelselherziening vertraagd. De Tweede Kamer is hierover geïnformeerd per brief, d.d. 22 april 2024. Dit betekent dat een evaluatie (een half jaar na inwerkingtreding) op z’n vroegst in 2026 kan plaatsvinden. De implementatie van de Richtlijn moet 21 december 2025 zijn afgerond maar in de brief van 23 september 2024 is reeds aangegeven dat dit ambitieus is (Kamerstukken II, 2024-2025, 25 834, nr. 197) |
ID | Omschrijving | Vindplaats | Stand van zaken |
---|---|---|---|
1349 | Motie-Tielen over opdrachtgevers rechtszekerheid bieden bij het inhuren van een zelfstandige opdrachtnemer | Kamerstukken II, 2019-2020, 25 300 XV, nr. 48 | Planning: wordt meegenomen in de volgende Voortgangsbrief werken als zelfstandige, maart 2025 naar de Tweede Kamer |
1386 | Motie-Palland/Smeulders over de toepassing van de WAS uitbreiden naar de sector personenvervoer | Kamerstukken II, 2019-2020, 29 544, nr. 971 | Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025 |
1387 | Motie-Smeulders/Palland over verbetering van de mogelijkheden voor werknemersorganisaties in het kader van de WAS | Kamerstukken II, 2019-2020, 29 544, nr. 972 | Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025 |
1406 | Motie-Van Beukering-Huijbrechts c.s. over borging van privacy betrekken bij de evaluatie | Kamerstukken II, 2019-2020, 35 316, nr. 12 | De wijziging van de wet gemeentelijke schuldhulpverlening in verband met vroegsignalering wordt na 4 jaar geëvalueerd. De borging van de privacy wordt daarbij betrokken. De Tweede Kamer wordt voor eind 2025 geïnformeerd. Planning: eind december 2025 |
1489 | Motie-Jasper van Dijk/ Tielen over intensivering van de controle op uitbetaling van uitkeringen in het buitenland | Kamerstukken II, 2019-2020, 26 448, nr. 635 | In de brief Stand van de Uitvoering van juli 2021 (Kamerstukken II, 2020/21, 26 448, nr. 652) is aangegeven hoe invulling wordt gegeven aan deze motie. In het kader van de doorlichting van de sociale zekerheidswetten op misbruikrisico’s en het opstellen van een afwegingskader voor de sociale verzekeringswetten die UWV uitvoert worden de misbruikrisico’s geïnventariseerd en geprioriteerd. In de gesprekken over beheersmaatregelen op basis van dat afwegingskader zal deze motie worden meegenomen. UWV zal besluitvorming over de internationale risico’s van deze wetten naar verwachting in 2025 afronden |
ID | Omschrijving | Datum/Vindplaats | Stand van zaken |
---|---|---|---|
1527 | Motie-Nijkerken-de Haan/Tielen over startbanen voor jonge mensen die aan hun loopbaan willen beginnen | Kamerstukken II, 2020-2021, 35 570 XV, nr. 31 | Motie is inhoudelijk afgerond; er wordt gezocht naar een passende brief om Tweede Kamer te informeren, mogelijk via een brief van OCW mede namens SZW in maart 2025 |
1560 | Motie-Stoffer over uitspreken dat de EU geen richtlijnen dient uit te vaardigen op terreinen waar de EU niet bevoegd is | Kamerstukken II, 2020-2021, 21 501-31, nr. 588 | Het kabinet bewaakt bij ieder EU-richtlijnvoorstel dat het richtlijnvoorstel niet ziet op terreinen waar de EU niet bevoegd is. Het kabinet staat hierbij stil in het BNC-fiche waarin de kabinetsappreciatie over het voorstel uiteen wordt gezet |
1577 | Motie-Gijs van Dijk over alle kwetsbare jongeren in de bijstand een leer-werkaanbod aanbieden | Kamerstukken II, 2020-2021, 35 669, nr. 5 | Motie is inhoudelijk afgerond; er wordt gezocht naar een passende brief om Tweede Kamer te informeren, mogelijk via een brief van OCW mede namens SZW in maart 2025 |
1597 | Motie-Gijs van Dijk over het maximumaantal opvolgende uitzendcontracten in de wet beperken | Kamerstukken II, 2020-2021, 29 861, nr. 60 | Planning: wordt meegenomen in wetsvoorstel flex, maart 2025 indiening wetsvoorstel bij de Tweede Kamer |
1598 | Motie-Gijs van Dijk/Jasper van Dijk over een landelijke pilot van de Bouwplaats-ID mogelijk maken | Kamerstukken II, 2020-2021, 29 861, nr. 61 | Stand van zaken uitvoering motie in brief aan Tweede Kamer d.d. 11-01-2023 (Kamerstukken II, 2022-2023, 29 861, nr. 99). Planning: afhandeling motie eerste kwartaal 2025 |
1627 | Motie-Oomen-Ruijten c.s. uitvoering van het keuzerecht op een eenmalige uitkering tot verschillende complexe situaties kan leiden, zoals bijvoorbeeld ten aanzien van de samenloop met fiscale regelingen en huur- en zorgtoeslagen | Kamerstukken I, 2020-2021, 35 555, nr. H | Planning inwerkingtredingsdatum 1 juli 2025. Gemeld in brief aan de Eerste Kamer d.d. 10-09-2024 (Kamerstukken I, 2023-2024, 36 154, B) |
1644 | Gewijzigde motie-Van Baarle over een evaluatie van de wetswijziging binnen drie jaar na inwerkingtreding | Kamerstukken II, 2020-2021, 35 680, nr. 16 | Planning: evaluatie en brief maart 2025 naar de Tweede Kamer |
1650 | Motie-Van den Berg c.s. over een werkloosheidsvoorziening in Caribisch Nederland | Kamerstukken II, 2020-2021, 35 420, nr. 334 | Ambtelijk SZW werkt aan de uitwerking van een conceptregeling Werkloosheidsvoorziening BES. De verwachting is dat deze conceptregeling in 2025 voor formele consultatie kan worden uitgezet. De input uit de preconsultatie bij betrokken partijen in Caribisch Nederland (medio 2023) wordt hierin meegenomen. Over de haalbare invoeringsdatum wordt na het doorlopen van de consultaties en uitvoeringstoets beslist |
2120 | Motie-Oomen-Ruijten (CDA) c.s. over het keuzerecht voor een bedrag ineens | Kamerstukken I, 2020-2021, 35 555, H | Het wetsvoorstel bedrag ineens ligt voor in de Eerste Kamer, planning afhandeling motie voor de zomer van 2025 |
ID | Omschrijving | Datum/Vindplaats | Stand van zaken |
---|---|---|---|
1666 | Motie-Gijs van Dijk/Maatoug over het principe «niet terugvorderen, tenzij» | Kamerstukken II, 2021-2021, 26 448, nr. 658 | Wordt meegenomen in de herijking van het handhavingsinstrumentarium. Momenteel wordt het wetsvoorstel Handhaving sociale zekerheid voorbereid voor verzending aan de Raad van State. De planning is om het wetsvoorstel in 2025 bij de Tweede Kamer in te dienen |
1667 | Motie-Van Kent/Palland over verlaging van de arbeidsongeschiktheidsdrempel naar 15% | Kamerstukken II, 2021-2022, 26 448, nr. 659 | Het onderwerp drempelverlaging is onderdeel van de mogelijke aanpassingen aan het arbeidsongeschiktheidsstelsel naar aanleiding van het rapport van de onafhankelijke commissie Toekomst arbeidsongeschiktheidsstelsel (OCTAS). Begin 2025 is de Kamer geïnformeerd over de uitkomsten van de ambtelijke uitwerking van de door OCTAS gegeven adviezen (Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 799) |
1681 | Motie-Maatoug/Gijs van Dijk over het inzetten van de webmodule in één sector, bijvoorbeeld de gezondheidszorg, inzet webmodule in nabije toekomst | Kamerstukken II, 2021-2022, 29 544, nr. 1078 | Planning: wordt meegenomen in de volgende Voortgangsbrief werken als zelfstandige, maart 2025 naar de Tweede Kamer |
1684 | Motie-Kwint over fors verlagen van de standaardboete bij de SVB | Kamerstukken II, 2021-2022, 35 845, nr. 12 | Wordt meegenomen in de herijking van het handhavingsinstrumentarium. Momenteel wordt het wetsvoorstel Handhaving sociale zekerheid voorbereid voor verzending aan de Raad van State. De planning is om het wetsvoorstel in het derde kwartaal van 2025 bij de Tweede Kamer in te dienen. Ook het Boetebesluit socialezekerheidswetten zal worden gewijzigd. |
1709 | Motie-Van Beukering-Huijbregts/Gijs van Dijk over het aanpassen van het concurrentiebeding | Kamerstukken II, 2021-2022, 35 925 XV, nr. 56 | Vervolg uitvoering en voortgang motie in brief aan de Kamer d.d. 02-06-2023 (Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1196). Planning: einde van het jaar 2025 indiening wetsvoorstel bij de Tweede Kamer |
1710 | Motie-Palland/Ceder over onderzoeken ten behoeve van een nieuwe nota Gezinsbeleid | Kamerstukken II, 2021-2022, 35 925 XV, nr. 59 | In het eerste kwartaal 2025 wordt op dit onderzoek gereageerd in de Kamerbrief over arbeid en zorg. Het onderzoek wordt dan ook naar de Kamer verzonden |
1746 | Motie-Inge van Dijk/Van der Graaf over bij uitvoeringsorganisaties aandringen op het in het jaarverslag opnemen van een top drie van gesignaleerde problemen in de uitvoering en de aanpak daarvan | Kamerstukken II, 2021-2022, 35 387, nr. 12 | Via individuele standen van de uitvoering of brieven/rapportage met knelpunten wordt per uitvoeringsorganisatie, toezichthouder of domein inzicht gegeven in de relevante ontwikkelingen – wat goed gaat, wat extra aandacht behoeft en waar burgers en ondernemers in de knel komen door knellende wet- en regelgeving of de dienstverlening. Met inachtneming van de aangenomen motie Van Dijk/Van der Graaf kan worden gekozen voor een aparte rapportage of worden aangesloten bij de bestaande producten zoals het jaarverslag |
1767 | Gewijzigde motie-Kathmann/Maatoug over onderzoeken of en hoe een onafhankelijk medisch oordeel (financieel) toegankelijker kan worden voor zieke werknemers | Kamerstukken II, 2021-2022, 26 448, nr. 670 | Er wordt nagedacht over de invulling / plan van aanpak en er wordt informatie opgehaald bij UWV en de rechtspraak. Voor de zomer 2025 wordt de Tweede Kamer over vervolgstappen geïnformeerd |
1769 | Motie-Van Kent over een protocol waarbij moeilijk objectiveerbare ziektes door het UWV bij keuringen worden erkend en serieus genomen | Kamerstukken II, 2021-2022, 26 448, nr. 674 | In juli en september hebben bijeenkomsten plaatsgevonden. In gezamenlijkheid zijn er acties geïdentificeerd ter bevordering van de sociale zekerheidspositie van mensen met ‘moeilijk objectiveerbare’ aandoeningen. Voorjaar 2025 wordt de Kamer geïnformeerd over de acties waarmee de motie wordt afgedaan |
1771 | Motie-Maatoug/Kathmann over de informatievoorziening over de loonheffingskorting bij twee banen verbeteren | Kamerstukken II, 2021-2022, 35 962, nr. 12 | Planning: brief naar de Tweede Kamer voorjaar 2025 |
1784 | Motie-Van Baarle over de mogelijkheid voor opdrachtgevers om overeenkomsten te ontbinden wanneer opdrachtnemers zich schuldig hebben gemaakt aan discriminatie | Kamerstukken II, 2021-2022, 29 544, nr. 1103 | Een stand van zaken is gegeven in Voortgangsbrief Actieplan Arbeidsmarktdiscriminatie d.d. 07-09-2023 (Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1217). Planning brief aan de Tweede Kamer voorjaar 2025 |
1785 | Motie-Van Beukering-Huijbregts c.s. over een betere bescherming voor werknemers met slechts gedeeltelijk onvoorspelbare werktijden | Kamerstukken II, 2021-2022, 29 544, nr. 1104 | Planning: motie wordt afgedaan met indiening wetsvoorstel flex, maart 2025 naar de Tweede Kamer |
1788 | Motie-Van Kent over onderzoeken welke begrippen togevoegd, gewijzigd of verhelderd moeten worden voor helderheid | Kamerstukken II, 2021-2022, 35 335, nr. 19 | Planning: brief naar de Tweede Kamer april 2025 |
1795 | Gewijzigde motie-Van Kent/Kathmann over een onderzoek naar de bouwplaats-ID | Kamerstukken II, 2021-2022, 25 883, nr. 441 | Stand van zaken uitvoering motie in brief aan Tweede Kamer d.d. 11-01-2023 (Kamerstukken II, 2022-2023, 29 861, nr. 99). Planning: afhandeling motie 1e kwartaal 2025 |
1796 | Gewijzigde motie-Kathmann/Maatoug over punten om te betrekken in het actieplan verhoging dekkingsgraad cao’s | Kamerstukken II, 2021-2022, 21 501-31, nr. 673 | Het actieplan vindt zijn grondslag in de Europese Richtlijn toereikende minimumlonen. Nadat de implementatie van de richtlijn is afgerond, zal het actieplan aan bod komen. Planning: oktober 2025 naar de Tweede Kamer |
1800 | Motie-Piri c.s. over het aanpakken van malafide uitzendbureaus hoog op de agenda zetten in de EU | Kamerstukken II, 2021-2022, 29 861, nr. 85 | Tijdens een hoogambtelijk bezoek van de ELA op 7 juli 2023 heeft Nederland de aanpak van malafide uitzendbureaus aangedragen om in Europees verband tussen de lidstaten op te pakken en de onderlinge samenwerking op dit thema te bevorderen. De ELA heeft gezegd terug te komen met de mogelijkheden om het thema in ELA-verband te bespreken, bijvoorbeeld tijdens één van de bestaande werkgroepen of een themabijeenkomst |
1802 | Motie-Maatoug c.s. over in kaart brengen in hoeverre in cao’s afspraken worden gemaakt over toegang tot de werkvloer voor vakbonden | Kamerstukken II, 2021-2022, 29 861, nr. 87 | De motie is gedeeltelijk afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 18-09-2023 (Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1218). Planning: brief naar de Tweede Kamer april 2025 |
1810 | Gewijzigde motie-Podt inzake dat een deel van het participatiebudget overgeheveld is naar het gemeentefonds | Kamerstukken II, 2021-2022, 35 394, nr. 44 | Op dit moment wordt onderzocht hoe uitvoering te geven aan de motie |
ID | Omschrijving | Vindplaats | Stand van zaken |
---|---|---|---|
1832 | Motie-Van Beukering-Huijbregts/Smals over een onderzoek naar de rol van flexibele arbeidstijden in het verbreken van de deeltijdcultuur | Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1147 | De Tweede Kamer is per brief d.d. 14-11-2022 geïnformeerd over de uitvoering van de motie (Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1156). Planning: brief naar de Tweede Kamer in het voorjaar van 2025 |
1856 | Motie-Kat over onderzoeken welke effecten het heeft om geld uit compensatieregelingen niet in de boedel te laten vallen voor schuldsaneringsregelingen | Kamerstukken II, 2022-2023, 36 200 XV, nr. 50 | In afwachting van kabinetsreactie JenV op WODC onderzoek naar het buiten de boedel houden van compensatieregelingen. Planning: juni 2025 |
1861 | Motie-Palland c.s. over in de EU pleiten voor bilaterale gesprekken over EU-arbeidsmigratie | Kamerstukken II, 2022-2023, 36 200 XV, nr. 57 | De beantwoording van de motie Palland wordt meegenomen in de Kamerbrief over het IBO arbeidsmigratie die rond de zomer van 2025 naar de Kamer gaat |
1864 | Motie-Stoffer c.s. over het alsnog starten van een breed en integraal onderzoek naar de situatie van gezinnen in Nederland om te komen tot een nieuwe nota Gezinsbeleid | Kamerstukken II, 2022-2023, 36 200 XV, nr. 65 | In het eerste kwartaal 2025 wordt op dit onderzoek gereageerd in de Kamerbrief over arbeid en zorg. Het onderzoek wordt dan ook naar de Kamer verzonden |
1869 | Motie-Van der Plas over de BKR-registratie van mensen uit de Wsnp zes maanden na afronding van het schuldhulptraject verwijderen als zij aan bepaalde voorwaarden voldoen | Kamerstukken II, 2022-2023, 36 200 XV, nr. 73 | Planning: 1e kwartaal 2025 |
1871 | Motie-Smals over onderzoeken hoe het overgangsrecht voor partnerpensioenaanspraken gestroomlijnd kan worden | Kamerstukken II, 2022-2023, 36 067, nr. 119 | Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2026 |
1873 | Motie-Van Beukering-Huijbregts/Nijboer over ervoor zorgen dat alle externe werknemers die via een aanbestede of uitbestede opdracht voor de overheid werken, pensioen opbouwen | Kamerstukken II, 2022-2023, 36 067, nr. 126 | Planning: brief naar de Tweede Kamer eind maart 2025 |
1878 | Motie-Nijboer/Maatoug over verzekerden beter beschermen bij de doorverkoop van portefeuilles door verzekeraars | Kamerstukken II, 2022-2023, 36 067, nr. 141 | Planning: brief naar de Tweede Kamer voor november 2025 |
1893 | Motie-Palland/Van den Hil over bij de stelselwijziging van de kinderopvang kansen voor verdere harmonisatie met peuterspeelzaalwerk verkennen en meenemen | Kamerstukken II, 2022-2023, 31 322, nr. 476 | We nemen deze motie doorlopend mee bij de samenwerking onderwijs en KO |
1894 | Motie-Van Beukering-Huijbregts over een pilot starten waarbij UWV cliënten voorafgaand aan de WIA-claimbeoordeling vraagt om vrijwillig relevante medische gegevens te delen | Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1164 | De pilot is in september 2023 gestart. Aan het eind van november 2023 zijn de eerste beelden besproken tussen UWV en het Ministerie van SZW. De eerste beelden zijn positief. Het definitieve rapport zal binnenkort door UWV met het Ministerie van SZW worden besproken. Aan de hand daarvan wordt het vervolg voor de motie besproken |
1895 | Motie-Ceder/Van Kent over zich inzetten voor betere expertise van verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen op het gebied van minder zichtbare arbeidsbeperkingen | Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1169 | Op 23 april 2024 is de Tweede Kamer bij brief (Kamerstukken II, 2023-2024, 26 448, nr. 753) geïnformeerd over de stand van zaken. In het voorjaar van 2025 wordt de Tweede Kamer opnieuw geïnformeerd over de stand van zaken |
1898 | Motie-Kat c.s. over het sneller verwijderen van BKR-registraties na afloop van een minnelijke schuldregeling en de registratieduur gelijkstellen aan die van de wettelijke schuldregeling | Kamerstukken II, 2022-2023, 24 515, nr. 663 | Afspraak met VNG gemaakt, VNG heeft gemeenten hiertoe opgeroepen. Feitelijk dus uitgevoerd, moeten nog wel in a.s. VGR aan Tweede Kamer rapporteren. Planning: april 2025 |
1909 | Gewijzigde motie van de leden El Yassini en Van der Molen; De Tweede Kamer verzoekt de regering het tweede project van de Ambachtsacademie na afronding daarvan te evalueren en de Tweede Kamer daarover te informeren | Kamerstukken II, 2022-2023, 36 200 VIII, nr. 186 | Het tweede project van de Ambachtsacademie liep tot eind 2023. De Ambachtsacademie moet hierover een eindverantwoording opleveren. Op basis van die eindverantwoording vindt vervolgens de evaluatie plaats. De Tweede Kamer wordt in Q1 2025 hier nader over geïnformeerd per brief |
1924 | Motie-Van der Lee over onderzoeken of zelfstandigen ook onder de reikwijdte van de wet moeten vallen | Kamerstukken II, 2022-2023, 35 592, nr. 16 | Het initiatiefwetsvoorstel van GroenLinks over de verplichte vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen wacht momenteel op behandeling in de Eerste Kamer. Na inwerkingtreding wordt bij evaluatie van de wet bekeken of zelfstandigen ook onder de wet moeten vallen |
1927 | Motie-Oomen-Ruijten (CDA) c.s. over de vrijwillige voortzetting van het partnerpensioen | Kamerstukken I, 2022-2023, 36 067, AS | Planning: brief naar de Eerste Kamer voor de zomer van 2025 |
1928 | Motie-Oomen-Ruijten (CDA) c.s. over de dekking voor wezenpensioen | Kamerstukken I, 2022-2023, 36 067, AR | Stand van zaken motie in brief aan de Eerste Kamer d.d. 19-06-2024 (Kamerstukken I, 2023-2024, 36 067, BR). Planning afhandeling motie voor de zomer van 2025 |
1929 | Gewijzigde motie-Moonen (D66) c.s. over een regeling voor externe geschilbeslechting | Kamerstukken I, 2022-2023, 36 067, AP | Het Besluit toekomst pensioenen is gepubliceerd d.d. 30-06-2023 in Staatsblad 2023, nr. 217. Planning: motie wordt na drie jaar (in 2027) geëvalueerd en medio 2027 naar de Eerste Kamer gestuurd |
1932 | Motie-Moonen (D66) c.s. over het dichten van een pensioenkloof | Kamerstukken I, 2022-2023, 36 067, Z | Planning: brief naar de Eerste Kamer september 2025 |
1938 | Motie-Van Kent c.s. over een campagne om werknemers ervan bewust te maken dat ze na drie gewerkte maanden kunnen vragen om een contract met het gemiddeld aantal uren | Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1188 | Planning: motie wordt afgedaan met indiening wetsvoorstel flex, maart 2025 naar de Tweede Kamer |
1940 | Motie-Ceder c.s. over bij de uitwerking van het wetsvoorstel voor wijziging van loondoorbetaling bij ziekte duidelijke kaders ontwerpen om willekeur en ongewenste situaties te voorkomen | Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1191 | Het conceptwetsvoorstel is 13 oktober 2023 voor internetconsultatie gepubliceerd en daarna voor toetsen/adviezen uitgezet bij verschillende organisaties. Planning is dit voorstel in het voorjaar 2025 naar de Raad van State te sturen |
1941 | Motie-Smals en Den Haan over de effecten van afschaffing van nulurencontracten op de arbeidsparticipatie van gepensioneerden in kaart brengen | Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1193 | Planning: motie wordt afgedaan met indiening wetsvoorstel flex, maart 2025 naar de Tweede Kamer |
1942 | Gewijzigde motie Smals en Bisschop over zelfstandigen en betrokken instanties voorbereiden op een opt-outregeling bij een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (t.v.v. 29544-1194) | Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1197 | Deze motie vraagt een inspanning voor zolang de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen in voorbereiding is. Verwachting is dat de aanbieding van het wetsvoorstel aan de Kamer niet vóór Q3 2025 zal zijn |
1943 | Motie van het lid Kathmann c.s. over maatregelen nemen om risico's rondom terugvorderingen van de kinderopvangtoeslag te beperken | Kamerstukken II, 2022-2023, 33 322, nr. 494 | We blijven hierop met Dienst Toeslagen acties nemen binnen het huidige stelsel |
1944 | Gewijzigde motie van het lid Kathmann c.s. over prijsregulerende, winstregulerende en/of tariefregulerende maatregelen toepassen wanneer kinderopvang nagenoeg gratis wordt (t.v.v. 31322-495) | Kamerstukken II, 2022-2023, 33 322, nr. 495 (504) | De verkenning naar tariefregulering loopt nog |
1945 | Motie van de leden Van der Lee en Kathmann over onderzoeken of sprake is van overwinsten bij de verkoop van ondernemingen in de kinderopvang | Kamerstukken II, 2022-2023, 33 322, nr. 498 | Het is niet goed mogelijk om een gedegen kwantitatieve inschatting te maken van (over)winsten bij verkoop. Hier is zeer bedrijfsgevoelige informatie voor nodig. Deze informatie is niet openbaar. De motie blijkt daarom onuitvoerbaar. De Kamer wordt hier nader over geïnformeerd bij het schriftelijk overleg over private equity |
1948 | Motie van het lid Van Weyenberg c.s. over gerichte maatregelen in de Miljoenennota om armoede en kinderarmoede in 2024 te laten afnemen | Kamerstukken II, 2022-2023, 36 350, nr. 15 | Planning: 1e kwartaal 2025 |
1949 | Motie-Podt c.s. over de persoonlijke kenmerken van de werkende als ondernemer mee laten wegen bij de beoordeling van arbeidsrelaties | Kamerstukken II, 2022-2023, 31 311, nr. 248 | Planning: wordt meegenomen in de volgende Voortgangsbrief werken als zelfstandige, maart 2025 naar de Tweede Kamer |
1950 | Motie-Podt c.s. over een inventarisatie van de wensen en zorgen van zelfstandige bijverdieners voor de arbeidsmarkt van de toekomst | Kamerstukken II, 2022-2023, 31 311, nr. 249 | Planning: wordt meegenomen in de volgende Voortgangsbrief werken als zelfstandige, maart 2025 naar de Tweede Kamer |
1961 | Motie-Ceder/De Kort over uitzoeken of ketenaansprakelijkheid voor arbeidsomstandigheden mogelijk is | Kamerstukken II, 2022-2023, 29 861, nr. 118 | De Kamer zal hier in de kabinetsreactie op het tweede deeladvies Arbovisie 2040 van de SER nader over geïnformeerd worden |
1965 | Motie-Mutluer over haast maken met het wettelijk opnemen dat bedrijven en organisaties moeten beschikken over een door hen zelf opgestelde en gedragen gedragscode | Kamerstukken II, 2022-2023, 34 843, nr. 81 | Het streven is om de internetconsultatie van het wetsvoorstel gedragscode ongewenst gedrag te starten in Q1 2025 |
1966 | Gewijzigde motie-Werner/Van der Laan over het garanderen van goede begeleiding van melders in gedragscodes en meldprotocollen | Kamerstukken II, 2022-2023, 34 843, nr. 83 | In het voorjaar van 2025 wordt de 2e voortgangsrapportage over het Nationaal Actieprogramma Aanpak seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld naar de Tweede Kamer gestuurd. In deze brief wordt de stand van zaken ten aanzien van deze motie toegelicht |
1973 | Motie-Van Baarle c.s. over werken aan de bekendheid van de mogelijkheid tot aanvraag van het eenmalige onverplichte gebaar | Kamerstukken II, 2022-2023, 20 361, nr. 211 | Planning: brief naar de Tweede Kamer voor 1 juli 2025 |
1974 | Motie-Van Weyenberg c.s. over het niet in de tijd beperken van de vrijstelling van de vermogenstoets van de AIO | Kamerstukken II, 2022-2023, 20 361, nr. 214 | Het kabinet heeft met het besluit van de ministerraad van 6 oktober 2023 besloten om het eenmalige bedrag op grond van het Tijdelijk besluit eenmalig bedrag ouderen van Surinaamse herkomst toe te voegen als zogenaamde vermogensvrijlating aan relevante regelingen ten aanzien van toeslagen en uitkeringen. De feitelijke vermogensuitzondering wordt in de Participatiewet en Awir geregeld, niet in het Tijdelijke besluit. Hiermee is de vermogensuitzondering in essentie al niet in de tijd beperkt |
1976 | Motie-Sylvana Simons c.s. over het eenmalige bedrag van € 5.000 buiten de boedel laten vallen voor mensen die onder bewind staan | Kamerstukken II, 2022-2023, 20 361, nr. 218 | Planning: brief naar de Tweede Kamer voor 1 juli 2025 |
1989 | Motie-Kröger over geen onderscheid maken tussen groepen asielzoekers bij toegang tot de arbeidsmarkt | Kamerstukken II, 2022-2023, 36 139, nr. 9 | Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025 |
1991 | Motie-Den Haan c.s. verzoekt de regering Caribisch Nederland mee te nemen in de opdracht aan de Staatscommissie Demografische ontwikkelingen 2050 | Kamerstukken II, 2022-2023, 36 200 IV, nr. 23 | De Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050 heeft op 4 juli jl. een adviesrapport over Caribisch Nederland, «Gerichte Groei» aangeboden aan het kabinet en aan de Tweede Kamer. In Q1 2025 volgt er een kabinetsreactie op dit rapport (wordt onder coördinatie van Koninkrijksrelaties opgesteld) |
ID | Omschrijving | Vindplaats | Stand van zaken |
---|---|---|---|
2012 | Motie-Kathmann over onderzoek naar de mogelijkheid om het vakbondsrecht op toegang tot de werkplek wettelijk te waarborgen | Kamerstukken II, 2023-2024, 25 883, nr. 469 | Planning: brief naar de Tweede Kamer april 2025 |
2025 | Motie-Agema over meer bekendheid geven aan de richtlijn voor herstel en re-integratie van werknemers met long covid / postcovid | Kamerstukken II, 2023-2024, 25 295, nr. 2138 | In overleg met UWV wordt op dit moment bezien hoe er meer bekendheid gegeven kan worden aan deze bestaande richtlijn. Op 23 april 2024 is de Kamer per brief (Kamerstukken II, 2023-2024, 26 448, nr. 753) geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot moeilijk objectiveerbare aandoeningen (zie ook moties 1769 en 1895). In het voorjaar 2025 wordt de Kamer opnieuw geïnformeerd over de stand van zaken en daar wordt ook deze motie bij betrokken |
2034 | Motie-Smals/Pouw-Verweij over een impactanalyse van de Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden | Kamerstukken II, 2023-2024, 36 410 XV, nr. 38 | Planning: wordt meegenomen in de volgende Voortgangsbrief werken als zelfstandige, maart 2025 naar de Tweede Kamer |
2038 | Motie-Palland c.s. over verkennen of via gegevenskoppeling het niet-gebruik van kindregelingen kan worden tegengegaan | Kamerstukken II, 2023-2024, 36 410 XV, nr. 46 | SVB is in gesprek met gemeenten, in 2025 wordt verder gekeken hoe een mogelijke pilot er uit kan zien en wat het kan opleveren |
2046 | Motie-Palland/Kathmann over een experiment om vanuit de bijstand in deeltijd aan het werk te gaan bij een reguliere werkgever voor het wettelijk minimumloon of cao-loon | Kamerstukken II, 2023-2024, 36 410 XV, nr. 47 | Minister Schouten heeft de Tweede Kamer gemeld: in 2024 heeft er een gesprek plaatsgevonden met gemeenten en sociaal ontwikkelbedrijven om te bezien welke ervaringen er specifiek zijn met het bevorderen van deeltijdwerk voor langdurig bijstandsgerechtigden en er wordt gekeken hoe nader invulling gegeven kan worden aan het verzoek in de motie. Daarbij worden de hierboven genoemde elementen uit de motie betrokken. Er zal daarbij gebruik gemaakt worden van de ervaringen die bij Scalabor zijn opgedaan. Voorstel is dat Staatssecretaris P&I nader bekijkt hoe de motie kan worden ingevuld. Eind 2025 wordt de Kamer nader geinformeerd |
2049 | Gewijzigde motie-Van Kent over een compensatieregeling met kostenoverzicht uitwerken voor zzp’ers met een AOW-gat | Kamerstukken II, 2023-2024, 32 043, nr. 633 | De Kamer wordt hier binnenkort, in het kader van de Voorjaarsnota, over geïnformeerd |
2054 | Gewijzigde motie-Mohandis/Palmen over een structurele oplossing voor met name Wajongers die als onbedoeld effect van overheidsbeleid niet meer in aanmerking komen voor een kwijtschelding | Kamerstukken II, 2023-2024, 24 515, nr. 740 | Met betrokken departementen zoeken we naar een structurele oplossing. Beoogd wordt om de Kamer nog dit voorjaar over de voortgang te informeren |
2056 | Motie-Palmen over bevorderen dat in opleidingen voor medewerkers van uitvoeringsinstanties meer aandacht is voor toepassing van grondrechten en rechtsbeginselen | Kamerstukken II, 2023-2024, 24 515, nr. 743 | Planning: eind 2025 |
2060 | Motie-Flach over een invoeringstoets waarin wordt ingegaan op de effectiviteit en de gevolgen voor werknemers en mkb-werkgevers | Kamerstukkken II, 2023-2024, 36 488, nr. 8 | De motie is in uitvoering. Belangrijke toelichting hierbij is dat de indiener Flach tijdens het debat akkoord is gegaan met de interpretatie van MSZW. Die interpretatie is dat MSZW de motie «oordeel Kamer» heeft gegeven, omdat zij de effecten van de verhoging van het minimumloon in kaart zou brengen met drie reeds lopende trajecten. Die drie trajecten zijn:1. Een CPB-onderzoek naar de effecten van de invoering van het minimumloon (in 2024) en verhoging van het minimumloon (in 2023)2. De evaluatie van de hoogte van het minimumloon (gepland voor 2027)3. Periodieke rapportage arbeidsverhoudingen en arbeidsvoorwaarden |
2061 | Motie-Aartsen over de effecten van de verzwaring van werkgeverslasten altijd berekenen en meewegen in de besluitvorming | Kamerstukken II, 2023-2024, 36 488, nr. 13 | Er wordt onderzocht hoe MSZW deze motie kan invullen |
2064 | Motie-White over actief meedenken bij verzoeken uit de praktijk om te innoveren met de kinderopvang op de BES-eilanden | Kamerstukken II, 2023-2024, 36 306, nr. 11 | De beleidsreactie op het rapport van de Inspectie van het Onderwijs zal in het voorjaar van 2025 aan de Tweede Kamer worden verstuurd |
2070 | Motie-Mohandis/Palmen over uitspreken dat de voorgenomen aanpassing van hardheden in de Participatiewet doorgang moet vinden | Kamerstukken II, 2023-2024, 34 352, nr. 316 | Planning: eind maart 2025 |
2072 | Motie-Zeedijk/Mohandis over mogelijkheden onderzoeken om niet-gebruik van inkomensvoorzieningen tegen te gaan met automatische, geautomatiseerde en vooringevulde aanvragen | Kamerstukken II, 2023-2024, 34 352, nr. 319 | Voor de beantwoording zijn de uitkomsten van de evaluatie wet eenmalige gegevensuitvraag (WEU) relevant. Plan is om motie te beantwoorden in Kamerbrief waarmee ook evaluatie WEU wordt gepubliceerd. In voortgangsbrief werkagenda SUWI – die najaar 2025 wordt verstuurd – wordt Kamer over dit proces geïnformeerd |
2075 | Motie-Ergin over het borgen van de Werkagenda Voor een Inclusieve Arbeidsmarkt | Kamerstukken II, 2023-2024, 32 824, nr. 419 | De Tweede Kamer wordt in Q2 2025 hierover geïnformeerd |
2077 | Gewijzigde motie-Becker over een juridische definitie uitwerken van problematisch gedrag zodat erop gehandhaafd kan worden | Kamerstukken II, 2023-2024, 32 824, nr. 427 | De Tweede Kamer wordt in Q2 2025 hierover geïnformeerd |
2081 | Motie van het lid Van Baarle over in het aankomende nationaal plan tegen discriminatie specifieke maatregelen voorstellen om de strijd tegen moslimdiscriminatie op te voeren | Kamerstukken II, 2023-2024, 30 950, nr. 401 | Om te bezien of en waar aanvullende maatregelen voor de aanpak van moslimdiscriminatie nodig zijn, laat de Minister van SZW, in uitvoering van het amendement Van Baarle, momenteel een Nationaal Onderzoek naar Moslimdiscriminatie uitvoeren. De resultaten van dit onderzoek worden verwacht in het eerste kwartaal van 2025. Het volgende Nationaal Programma van de NCDR wordt verwacht aan het eind van 2024. Dat betekent dat de uitkomsten van het Nationaal Onderzoek naar Moslimdiscriminatie helaas nog niet meegenomen kunnen worden in het Nationaal Programma. De Tweede Kamer zal in Q1 2025 geïnformeerd worden over mogelijke aanvullende versterkingen gericht op het tegengaan van moslimdiscriminatie |
2082 | Motie van de leden Chakor en Bamenga over bij het eerstvolgende Nationaal Programma tegen Discriminatie en Racisme komen tot concrete maatregelen om moslimdiscriminatie aan te pakken | Kamerstukken II, 2023-2024, 30 950, nr. 460 | Om te bezien of en waar aanvullende maatregelen voor de aanpak van moslimdiscriminatie nodig zijn, laat de Minister van SZW, in uitvoering van het amendement Van Baarle, momenteel een Nationaal Onderzoek naar Moslimdiscriminatie uitvoeren. De resultaten van dit onderzoek worden verwacht in het eerste kwartaal van 2025. Het volgende Nationaal Programma van de NCDR wordt verwacht aan het eind van 2024. Dat betekent dat de uitkomsten van het Nationaal Onderzoek naar Moslimdiscriminatie helaas nog niet meegenomen kunnen worden in het Nationaal Programma. De Tweede Kamer zal in Q1 2025 geïnformeerd worden over mogelijke aanvullende versterkingen gericht op het tegengaan van moslimdiscriminatie |
2083 | Gewijzigde motie van de leden Becker en Flach over asielzoekers waarbij het niet waarschijnlijk is dat hun aanvraag wordt ingewilligd de toegang tot de Nederlandse arbeidsmarkt ontzeggen (t.v.v. 32824-426) | Kamerstukken II, 2023-2024, 32 824, nr. 435 | Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025 |
2085 | Motie-Patijn over in kaart brengen wat er nodig is om het arbeidsongeschiktheidsstelsel in overeenstemming te brengen met het ILO-verdrag | Kamerstukken II, 2023-2024, 26 448, nr. 769 | Nadere uitwerking van de motie vindt momenteel plaats. In de volgende Kamerbrief rondom de uitwerking OCTAS (zomer 2025) wordt de Kamer hierover geïnformeerd |
2087 | Motie-De Kort over een forse verbetering van de gegevensoverdracht tussen bedrijfsartsen en verzekeringsartsen om wachtlijsten te verkorten | Kamerstukken II, 2023-2024, 26 448, nr. 771 | In de Kamerbrief van 23 oktober 2024 is gemeld dat we samen met UWV werken aan een actieplan. Deze motie loopt daarin mee. De Kamer wordt in het voorjaar 2025 over het actieplan geïnformeerd. Het plan zal naar verwachting op de middellange of langere termijn effect hebben. (Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 793) |
2089 | Motie-Paternotte c.s. over binnen de Handhavingsrichtlijn de maximale ruimte opzoeken om de oneigenlijke detachering van derdelanders via EU-lidstaten zo veel mogelijk te stoppen | Kamerstukken II, 2023-2024, 29 861, nr. 126 | Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025 |
2090 | Motie-Paternotte c.s. over onderzoek naar verplichtstelling van de bedrijfseffectrapportage bij de vestiging van een bedrijf van ten minste 2.000 vierkante meter | Kamerstukken II, 2023-2024, 29 861, nr. 127 | Planning: brief naar de Tweede Kamer voor het einde van het jaar 2025 |
2091 | Motie-Bikker c.s. over het definiëren van een bandbreedte voor het arbeidsmigratiesaldo | Kamerstukken II, 2023-2024, 29 861, nr. 129 | Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025 |
2092 | Motie-Bikker over koppeling van de loonaangifteketen aan het BRP en de RNI als eerste stap om de registratie van buitenlandse werknemers te verbeteren | Kamerstukken II, 2023-2024, 29 861, nr. 131 | Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025 |
2093 | Motie-Ergin over de economische en maatschappelijke gevolgen van het terugdringen van arbeidsmigratie in kaart brengen | Kamerstukken II, 2023-2024, 29 861, nr. 133 | Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025 |
2094 | Motie-Van der Plas over de Arbeidsinspectie proactief laten toezien op onderbetaling van arbeidsmigranten op basis van informatie uit de loonheffingsketen | Kamerstukken II, 2023-2024, 29 861, nr. 136 | Planning: 3e kwartaal 2025 |
2095 | Gewijzigde motie-Van der Plas over er voor zorgdragen dat onderbetaalde arbeidsmigranten hun achterstallige loon uitgekeerd kunnen krijgen via de Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten | Kamerstukken II, 2023-2024, 29 861, nr. 137 | Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025 |
2096 | Motie-Aartsen over een rijksbrede verkenning van meer sturing op arbeidsbesparing en arbeidsproductiviteit binnen bestaande regelingen | Kamerstukken II, 2023-2024, 29 861, nr. 142 | Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025 |
2097 | Motie-Inge van Dijk/Van Oostenbruggen over een arbeidsmigratietop beleggen om arbeidsmigratie in de toekomst af te remmen | Kamerstukken II, 2023-2024, 29 861, nr. 145 | Planning: brief naar de Tweede Kamer na de zomer van 2025 |
ID | Omschrijving | Datum/Vindplaats | Stand van zaken |
---|---|---|---|
2098 | Motie-Ceder/Joseph over doelstellingen uitwerken om werkgevers in sectoren met zware beroepen aantoonbaar verantwoordelijk te houden voor hun inspanningen om hun werknemers duurzamer inzetbaar te maken | Kamerstukken II, 2024-2025, 32 043, nr. 661 | Planning: brief naar de Tweede Kamer mei 2025 |
2105 | Motie-Flach over het onderzoek naar de afname van het aantal gastouders en de rol van de kostprijs daarin versneld uitvoeren | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 513, nr. 16 | In het onderzoek dat Significant uitvoert naar redenen van uitstroom van gastouders is aandacht voor de verdiensten en toegenomen kosten van gastouders. Het rapport wordt in het voorjaar van 2025 verwacht |
2106 | Motie-Welzijn c.s. over in overleg met betrokken brancheorganisaties en de GGD met een plan van aanpak komen om de regeldruk in de kinderopvang en gastouderopvang te verlagen | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 513, nr. 17 | Er zijn gesprekken met de brancheorganisaties, GGD GHOR NL en VNG over regeldruk. Planning: 1 juni 2025 |
2107 | Motie-Van der Plas/Welzijn over in lopende onderzoeken naar gastouderlocaties extra aandacht besteden aan het verdwijnen van locaties in krimpgebieden | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 513, nr. 18 | In het onderzoek dat Significant uitvoert naar redenen van uitstroom van gastouders is aandacht voor krimp- en anticipeerregio's. Het rapport wordt voorjaar 2025 verwacht |
2108 | Motie-Flach c.s. over op basis van monitoring en evaluatie van de Wet herziening bedrag ineens bezien of en hoe de doelgroep kan worden uitgebreid | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 154, nr. 14 | Planning: brief naar de Tweede Kamer einde van het jaar 2025 |
2111 | Motie-Ceder c.s. over er bij het UWV op aandringen om jurisprudentie en regelgeving zo veel mogelijk in het voordeel van de uitkeringsgerechtigde uit te leggen | Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 780 | In de Kamerbrief van 22 november is gemeld dat er terughoudend zal worden omgegaan met terugvorderingen. Alleen als redelijkerwijs echt duidelijk kon zijn dat er een fout werd gemaakt, kan er aanleiding zijn voor een terugvordering. Op een later moment zal nog een afweging op doelmatigheidsgronden moeten worden gemaakt, zodra er een preciezer beeld is over de aantallen, impact en kosten. De eerstvolgende brief staat gepland voor maart 2025. (Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 793) |
2113 | Motie-Inge van Dijk c.s. over onderzoeken of een vorm van rechtsbescherming met belangenbehartigers binnen de organisatie kan worden opgezet bij het UWV | Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 784 | In de Kamerbrief van 23 oktober 2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 793) is gemeld dat het hersteldossier voor de cliënt toegankelijk zal zijn en UWV voor cliënten die daar behoefte aan hebben, persoonlijke ondersteuning organiseert via cliëntondersteuners. Zij kunnen als vast aanspreekpunt dienen en hulp bieden wanneer er aanvullende ondersteuning nodig is. We onderzoeken of aanvullende initiatieven voor rechtsbescherming een meerwaarde hebben, waarbij in elk geval gekeken zal worden naar de belangenbehartiger. Naar verwachting is dit onderzoek voor de zomer 2025 gereed |
2116 | Motie-Van Kent/Patijn over een onderzoek naar de gevolgen voor volwassenen van het huidige minimumjeugdloon | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 545, nr. 14 | Planning: brief naar de Tweede Kamer voorjaar 2025 |
2117 | Motie-Inge van Dijk c.s. over onderzoeken of inkomensondersteunende regelingen van de overheid op een vast moment in de maand kunnen worden uitbetaald | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 IX, nr. 11 | Onderzoek wordt begin 2025 opgestart |
2119 | Motie-Ceder inzake dat ontwikkelingen betreffende subsidies en het Gemeentefonds de gemeenten zullen raken in hun financiële positie; overwegende dat het kabinet de doelstelling heeft om kinderarmoede niet te laten toenemen | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 VII, nr. 40 | Beantwoording loopt mee in voorjaarsbrief rondom Nationaal Programma armoede en schulden (maart/april 2025) |
2129 | Motie van het lid Kisteman c.s. over een voor het mkb werkbare wijze van werken met gevaarlijke stoffen | Kamerstukken II, 2024-2025, 25 883, nr. 505 | SZW bekijkt de mogelijkheden die er zijn voor het verbeteren van de werkwijze voor het mkb met betrekking tot gevaarlijke stoffen. Hierbij wordt ook gekeken naar ervaringen in de toezichtspraktijk en in andere EU-lidstaten. In de voortgangsbrief over de Arbovisie wordt hierover aan de Tweede Kamer gerapporteerd. De brief wordt in de eerste helft van 2025 aan de Tweede Kamer verzonden |
2130 | Motie van het lid Kisteman c.s. over een vereenvoudiging van de RI&E-verplichtingen en de mogelijkheid om organisaties tot 25 werknemers uit te zonderen van de schriftelijke RI&E | Kamerstukken II, 2024-2025, 25 883, nr. 506 | Er wordt uitgezocht of en zo ja hoe diverse andere lidstaten de mogelijkheid om organisaties tot 25 werknemers uit te zonderen van de schriftelijke RI&E hebben geregeld. In de verzamelbrief G&VW die naar verwachting in juni 2025 aan de Tweede Kamer wordt gestuurd, zal over de uitkomst hiervan bericht worden |
2131 | Motie van het lid Kisteman c.s. over uitspreken dat de 30-jarige verjaringstermijn voor alle asbestslachtoffers moet vervallen | Kamerstukken II, 2024-2024, 25 883, nr. 507 | Planning brief naar de Tweede Kamer: voor 1 juli 2025 |
2132 | Motie-Van Eijk over constaterende dat het Nibud samen met het CBS en het SCP het pakket aan basisbehoeften en de bijbehorende minimumbedragen die ten grondslag liggen aan de armoedegrens vierjaarlijks zal herijken | Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 774 | Planning brief naar de Tweede Kamer: maart 2025 |
2133 | Motie van het lid Flach c.s. over toetsing van de RI&E door maximaal één kerndeskundige en verkenning van vervolgstappen om de regeldruk te verminderen | Kamerstukken II, 2024-2025, 25 883, nr. 508 | Er wordt op dit moment uitgezocht welke mogelijkheden de Arbowet hiervoor biedt. In de verzamelbrief G&VW die naar verwachting in juni 2025 aan de Tweede Kamer wordt gestuurd, zal de stand van zaken bericht worden |
2135 | Motie-Van Eijk over een onderzoek naar aard en omvang van de gemeentelijke minimaregelingen en het effect daarvan op armoedeval en marginale druk | Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 773 | Het voornemen is om deze motie af te doen via het Nationaal Programma Armoede en Schulden dat in het voorjaar van 2025 aan de Tweede Kamer wordt aangeboden, in samenhang met de ambitie uit het regeerprogramma om het (kinder-)armoedebeleid te verbeteren |
2137 | Motie-Welzijn/Ceder over het omdraaien van de toerekenvolgorde van schulden waarbij de overheid de schuldeiser is, zodat de openstaande schuld eerst wordt afbetaald | Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 776 | Planning: voorjaar 2025 |
2138 | Motie-Flach over in overleg met gemeenten bezien welke maatregelen kunnen worden genomen om armoede onder eenverdieners tegen te gaan | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 617, nr. 13 | Planning: zomer 2025 |
2139 | Motie-Welzijn over onderzoeken of de doelgroep in het wetsvoorstel juist is bepaald en wat nodig is indien de doelgroep groter blijkt te zijn | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 617, nr. 14 | Planning: zomer 2025 |
2140 | Motie Ceder inzake ontwikkelingen betreffende subsidies en het Gemeentefonds de gemeenten zullen raken in hun financiële positie | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 VII, nr. 40 | Is onderdeel van motie 2119. Beantwoording loopt mee in voorjaarsbrief rondom Nationaal Programma armoede en schulden (maart/april 2025) |
2141 | Motie-Saris over met de VNG verkennen hoe er meer ruimte kan komen voor gemeenten om pilots te starten bij wetswijzigingen | Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 794 | Planning: 1e kwartaal 2025 |
2142 | Motie-Van Kent/Patijn over als doel vastleggen dat in 2028 het aandeel vaste contracten op de werkzame beroepsbevolking 70% bedraagt | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 38 | Wordt meegenomen in memorie van toelichting wetsvoorstel flex maart 2025 |
2143 | Motie-Van Dijk/Patijn over in kaart brengen hoe de pilot aanpak dakloze EU-burgers structureel naar andere gemeenten kan worden uitgebreid | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 41 | Planning: brief naar de Tweede Kamer medio mei 2025 (bij Voorjaarsbesluitvorming) |
2144 | Motie-De Jong/Rikkers-Oosterkamp over het UWV de opdracht geven om de uitvoeringsproblematiek in kaart te brengen en de informatie over het aantal gedupeerden actief te delen | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 45 | De Tweede Kamer wordt ieder kwartaal geïnformeerd over de voortgang en stand van zaken verbeterplan UWV. De eerstvolgende brief staat gepland voor maart 2025 |
2145 | Motie-De Jong/Essers over maatregelen om te voorkomen dat mensen met een WIA-, WW- of Wajong-uitkering een lagere uitkering ontvangen dan waar men recht op heeft | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 46 | De Tweede Kamer wordt ieder kwartaal geïnformeerd over de voortgang en stand van zaken verbeterplan UWV. De eerstvolgende brief staat gepland voor maart 2025 |
2146 | Motie-De Jong/Saris over een plan van aanpak met gerichte doelstellingen om het tekort aan UWV-artsen aan te pakken | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 47 | De Tweede Kamer wordt hier in het voorjaar over geïnformeerd, dit loopt mee in de brief over de voortgang en stand van zaken verbeterplan UWV. De eerstvolgende brief staat gepland voor maart 2025 |
2147 | Motie-Boon/Aartsen/Saris/ Rikkers-Oosterkamp over de Kamer periodiek informeren over de effecten van de handhaving op schijnzelfstandigheid om een zachte landing te bevorderen | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 48 | Planning: wordt meegenomen in de volgende Voortgangsbrief werken als zelfstandige, maart 2025 naar de Tweede Kamer |
2148 | Motie-Aartsen/Boon/Inge van Dijk/Ergin/Flach/Rikkers-Oosterkamp over een opt-outmogelijkheid voor zelfstandigen die aantoonbaar voldoende hebben voorzien in hun arbeidsongeschiktheidsrisico | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 49 | In de appreciatie bij de motie – waarop de indiener heeft «geknikt» – is aangegeven dat als de motie mag worden geïnterpreteerd om een verzoek om de reeds in het voorstel zittende opt-out te behouden, deze «oordeel Kamer» kon worden gegeven. Daarmee is de motie onderdeel van de reguliere uitwerking van het voorstel. Verwachting is dat de indiening in de Kamer na Q3 2025 zal zijn |
2149 | Motie-Vijlbrief inzake voorstel om mensen meer te laten werken en werken meer te belonen | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 51 | In het voorjaar komt de Staatssecretaris Fiscaliteit & Belastingdienst met een Kamerbrief over de hervorming van belastingen en toeslagen. Hierbij is het streven om de uitwerking van moties Vijlbrief (36 600 XV, nr. 51) en Vijlbrief/Aartsen (36 600 XV, nr. 53) mee te nemen |
2150 | Motie-Aartsen over de instrumenten om werken meer te laten lonen zo uitwerken dat financiële prikkels begrijpelijk zijn voor de burger | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 53 | In het voorjaar komt de Staatssecretaris Fiscaliteit & Belastingdienst met een Kamerbrief over de hervorming van belastingen en toeslagen. Hierbij is het streven om de uitwerking van moties Vijlbrief (36 600 XV, nr. 51) en Vijlbrief/Aartsen (36 600 XV, nr. 53) mee te nemen |
2151 | Motie-Aartsen over de kosten van kinderopvang meenemen in de berekening van de marginale druk | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 54 | SZW beziet op dit moment in welke berekeningen over marginale druk beter rekening kan worden gehouden met de kosten van kinderopvang, en rapport hierover in de eerstvolgende SZW-begroting (begroting 2026) aan de Kamer |
2152 | Motie-Aartsen over alles op alles zetten om de wachtlijsten voor de kinderopvang te beperken en het nieuwe stelsel zo snel mogelijk in te voeren | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 56 | SZW werkt aan een wetswijziging ten behoeve van de nieuwe financiering van kinderopvang. Dit concept-wetsvoorstel zal uiterlijk in de zomer van 2025 in internetconsultatie gaan, zodat we op koers blijven voor een zo snel mogelijke parlementaire behandeling |
2153 | Motie-Inge van Dijk c.s. over onderzoeken of het Duitse systeem van een urenbank meerwaarde heeft voor het combineren van werk en zorg | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 57 | Planning: brief naar de Tweede Kamer voorjaar 2025 |
2154 | Motie-Inge van Dijk/Flach/Dassen over onderzoeken welke aspecten van het Belgische systeem kunnen bijdragen aan een toekomstbestendiger socialezekerheidsstelsel | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 58 | Planning: wordt meegenomen in de volgende Voortgangsbrief werken als zelfstandige, maart 2025 naar de Tweede Kamer |
2155 | Motie-Saris over een analyse door de parlementair advocaat van wetgeving die mogelijk in strijd is met het ILO-verdrag over arbeidsongeschiktheid | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 60 | Nadere uitwerking van de motie vindt momenteel plaats. In de volgende Kamerbrief rondom de uitwerking OCTAS (zomer 2025) wordt de Kamer hierover geïnformeerd |
2156 | Motie-Saris over concrete scenario's voor hoe de aankomende WIA-hersteloperatie zo veel mogelijk kan worden uitgezonderd van keteneffecten bij andere instanties | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 61 | De Tweede Kamer wordt ieder kwartaal geïnformeerd over de voortgang en stand van zaken verbeteraanpak UWV. De eerstvolgende brief staat gepland voor maart 2025 |
2157 | Motie-Saris over een voorstel om de mogelijkheden voor re-integratie van mensen in de WIA substantieel te verbeteren | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 62 | - Met UWV zijn voor 2025 nieuwe prestatieafspraken gemaakt. Opgenomen in jaarplan UWV 2025.- Rapport scholingsexperiment openbaar in Q1/25.- Rapport experiment WGA-dienstverlening verwacht eind Q1/25.Op basis van deze rapporten worden Q2 2025 afspraken gemaakt met UWV en brief aan Tweede Kamer opgesteld |
2159 | Motie-Ceder/Welzijn/Flach/Inge van Dijk over in beeld brengen wat nodig is voor een dekkend sociaal minimum | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 64 | SZW doet een analyse voor de verschillende trajecten in het kader van de hervorming inkomensondersteuning. De Kamer wordt voor de zomer geïnformeerd over de voortgang van deze trajecten |
2160 | Motie-Welzijn/Ceder/Flach/Lahla/Inge van Dijk over in kaart brengen welke groepen na de huidige maatregelen nog een inkomen hebben onder het sociaal minimum en hoe groot die groepen zijn | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 65 | Op het moment wordt er gewerkt aan het in kaart brengen van de doelgroep van deze motie. Zodra dit scherp is, kan worden bekeken wat er nodig is om de grootte van verschillende groepen vast te stellen. Een eventueel onderzoeksrapport kan eind 2025 worden opgeleverd |
2162 | Motie Rikkers-Oosterkamp over aandacht voor langdurig arbeidsongeschikten in de uitwerking van de hervorming van het arbeidsongeschiktheidsstelsel | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 69 | Planning: 1e kwartaal 2025 |
2163 | Motie-Lahla/Ceder/Dassen/Inge van Dijk/Ergin/Van Kent over onderzoeken hoe het recht op werk voor mensen met een arbeidsbeperking via sociale ontwikkelbedrijven ingevoerd kan worden | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 67 | De motie wordt momenteel uitgevoerd. Wij beogen de motie af te doen in een Kamerbrief over spoor 2 van Participatiewet in balans. Deze brief wordt medio juni met de Tweede Kamer gedeeld. Dit betekent dat we – anders dan de motie vraagt – ná publicatie van de Voorjaarsnota (een) uitwerking(en) van het recht op werk met de Tweede Kamer delen |
2164 | Motie-Rikkers-Oosterkamp over meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk helpen door de doelgroep van de banenafspraak te verbreden | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 70 | Deze motie wordt meegenomen in de verdere uitwerking van de verbreding van de doelgroep Banenafspraak. Medio mei 2025 brief naar de Tweede Kamer |
2165 | Motie-Flach over één onlinegezinsportaal waarin alle gezinsregelingen zijn ondergebracht | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 73 | Planning: 1e kwartaal 2025 |
2166 | Motie-Flach/Ceder/Inge van Dijk over in het wetsvoorstel Basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen een uitzondering opnemen voor de agrarische sector | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 75 | Motie verzoekt om in de verdere uitwerking van het voorstel een uitzondering voor de agrarische sector op te nemen; dit moet dus verder worden opgenomen (in de beraadslaging ) ten behoeve van het wetsvoorstel. Verwachting is dat de indiening in de Kamer niet vóór Q3 2025 zal zijn |
2167 | Motie-Ceder inzake een gezamenlijk regulier bestuurlijk overleg met de organisaties die verenigd zijn in de Alliantie Vrijwillige Schuldhulp | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 76 | Planning: voor de zomer van 2025 een overleg met het AVS bestuur en de staatssecretaris |
2168 | Motie-Flach over de keuzevrijheid voor ouders als uitgangspunt hanteren bij het arbeidsmarktbeleid en afzien van rolbeïnvloeding | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 74 | Wordt meegenomen in brief aan de Tweede Kamer over Arbeid en zorg april 2025 |
2169 | Motie-Lahla/Ceder/Inge van Dijk/ Ergin/Flach/Kent, van/Welzijn over prioritaire aandacht in de herziening van de Participatiewet voor de inkomensondersteuning van chronisch zieken | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 78 | De motie wordt momenteel uitgevoerd. De planning is om de Tweede Kamer vóór de zomer van 2025 te informeren over de herziening van de Participatiewet ten aanzien van inkomensondersteuning voor chronisch zieken |
2171 | Motie-Tseggai over de arbeidspositie van NT2-docenten verbeteren door goede arbeidsvoorwaarden en toezicht daarop | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 14 | Overleg met de relevante ketenpartners is gaande (BVNT2, NRTO, VNG, Blik op Werk). Uitkomst gesprekken gaat in Q3 2025 naar de Tweede Kamer |
2172 | Motie-Bamenga c.s. over de plannen ter bestrijding van arbeidsmarktdisciriminatie uitwerken en hieraan heldere doelen koppelen | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 16 | Planning: brief naar de Tweede Kamer april 2025 |
2173 | Motie-Becker over het voorbereiden van een nieuw meerjarenplan zelfbeschikking en een versterkte aanpak schadelijke praktijken | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 17 | Voorbereiding extra inzet zelfbeschikking: voorjaar 2025 (huidige meerjarenplan loopt tot eind dit jaar) |
2174 | Motie-Becker over gegevens bijhouden over culturele en religieuze normen en waarden van Nederlanders met een migratieachtergrond | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 18 | Het Sociaal en Cultureel Planbureau bereidt het Survey Samenleven in Meervoud (SIM2025) voor en voert dit in 2025/26 uit. Dit SIM2025 vormt de bron waaraan de informatie wordt ontleend. De publicatie van de gegevens zal naar verwachting in de 2e helft van 2026 plaatsvinden. Daarna zal de Tweede Kamer worden geïnformeerd |
2175 | Motie-Becker over uitspreken dat het cruciaal is om tot een juridisch houdbare definitie van problematisch gedrag te komen en dit ook uitwerken op sectorniveau | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 19 | Beoogd wordt de Kamer hierover in Q2 2025 te informeren |
2176 | Motie-Flach over in 2025 een wetsvoorstel indienen dat de versterkte gebedsgroepen beter reguleert | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 24 | Beoogd wordt de Kamer in Q1 2026 hierover te informeren |
2178 | Motie-Ceder over vrijwillige maatschappelijke inzet om integratie en inburgering te bevorderen | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 27 | De Kamer zal naar verwachting in juni 2025 hierover worden geïnformeerd in de verzamelbrief Inburgering |
2179 | Motie-Ceder/Tseggai over arbeidsmigranten die langer dan 4 maanden in dienst zijn een taaleis op A2-niveau opleggen | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 28 | Planning: brief naar de Tweede Kamer eind maart 2025 |
2183 | Motie-Joseph c.s. over verkennen hoe verenigingen van slapers en gepensioneerden blijvend betrokken kunnen worden bij de implementatie van de transitieplannen | Kamerstukken II, 2024-2025, 32 043, nr. 672 | Planning: brief naar de Tweede Kamer eerste kwartaal van 2025 |
2184 | Motie-Joseph/Vermeer over nu al onderzoeken hoe de indexatieregels voor pensioenfondsen die niet invaren versoepeld kunnen worden | Kamerstukken II, 2024-2025, 32 043, nr. 673 | Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025 |
2185 | Motie-Joseph c.s. over een evaluatie van het invaren van de eerste drie pensioenfondsen | Kamerstukken II, 2024-2025, 32 043, nr. 674 | Planning: brief naar de Tweede Kamer juni 2025 |
2186 | Motie-Patijn/Mutluer over een gesprek met de VNG over de vestigingsvergunningen voor uitzendbureaus binnen de gemeenten | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 446, nr. 18 | Planning: brief naar de Tweede Kamer eerste kwartaal 2025 |
2187 | Motie-Patijn/Van Kent over de extra 45 fte voor de Arbeidsinspectie lokaal inzetten voor handhaving | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 446, nr. 19 | Planning: brief naar de Tweede Kamer maart 2025 |
2188 | Motie-Patijn c.s. over zzp'ers zich alleen laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel als zij ingeschreven staan in het bevolkingsregister | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 446, nr. 20 | Planning: brief naar de Tweede Kamer voor april 2025 |
2189 | Motie-Ceder/Patijn over een voorstel om de randvoorwaarden voor het ontwikkelen van nieuwe bedrijvigheid te borgen in het uniform verplichtende afwegingskader bedrijfseffectrapportage | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 446, nr. 22 | Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025 |
2190 | Motie-Ceder over belemmeringen wegnemen voor gegevensuitwisseling tussen handhavingsinstanties en gemeenten over misstanden rondom arbeidsmigratie | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 446, nr. 23 | Planning: wordt meegenomen in de Jaarrapportage arbeidsmigranten december 2025 naar de Tweede Kamer |
2194 | Motie-Westerveld c.s. over een stappenplan met concrete en meetbare doelen voor de verbetering van bestaanszekerheid voor mensen met een beperking | Kamerstukken II, 2024-2025, 24 170, nr. 336 | Planning: 1e kwartaal 2025 |
2202 | Motie-El Abassi over maatregelen nemen die de werkgelegenheid voor mensen met een arbeidsbeperking verbeteren, en discriminatie op de arbeidsmarkt tegengaan | Kamerstukken II, 2024-2025, 24 170, nr. 349 | Motie wordt afgedaan met een inhoudelijke reactie in Kamerbrief (bij het Actieplan arbeidsmarktdiscriminatie 2022-2025). Planning: 2e kwartaal 2025 |
2203 | Motie-White c.s. overwegende dat kwalitatief goed onderwijs van groot belang is voor de kinderen in Caribisch Nederland en het ook bijdraagt aan het versterken van de lokale economie | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 IV, nr. 14 | De motie wordt meegenomen bij een eventuele beleidsreactie op het inspectierapport naar de kwaliteit van de kinderopvang. Planning: juni 2025 |
2204 | Motie van het lid Baarle constaterende dat de parlementaire enquêtecommissie naar het regeerakkoord van het kabinet-Rutte I verwijst, waarin een taakstelling van 180 miljoen euro voor fraudebestrijding in de sociale zekerheid was opgenomen | Kamerstukken II, 2024-2025, 35 867, nr. 22 | Beoogd wordt de Kamer voor mei 2025 te informeren |
2206 | Motie-Flach c.s. over het in kaart brengen van mogelijkheden voor een positief gezinsbeleid en het wegnemen van belemmeringen voor ouders | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 410, nr. 97 | In het eerste kwartaal van 2025 wordt een brief over arbeid en zorg aan de Kamer verzonden. Hierin wordt deze motie meegenomen |
2207 | Motie-Timmermans c.s. over het rapport van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen integraal overnemen en vierjaarlijks een Staat van de Demografie opstellen | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 410, nr. 101 | Motie Timmermans kent nog een derde verzoek, namelijk om in het eerste kwartaal van 2025 geïnformeerd te worden over de implementatie (van het rapport), concrete beleidskeuzes en een tijdlijn die de komende jaren in alle relevante domeinen zullen moeten worden doorgevoerd. Op dit moment wordt dus nog bezien hoe hier uitvoering aan gegeven zal worden |
2208 | Motie-Timmermans/Dijk over een actueel overzicht publiceren van uitzendbedrijven die door de Arbeidsinspectie beboet zijn op grond van de Wet aanpak schijnconstructies | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 410, nr. 103 | Planning: 1e kwartaal 2025 |
2209 | Motie-Koekkoek over een plan van aanpak op basis van best practices uit de EUREGIO en andere Europese lidstaten om internationale studenten en talent voor Nederland te behouden | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 410, nr. 108 | Planning: 1e kwartaal 2025 |
2210 | Motie-Van der Plas over in het beleid rekening houden met de grote waarde die arbeidsmigranten die praktische werkzaamheden verrichten, toevoegen aan onze economie en voedselproductie | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 410, nr. 110 | Wordt voorzien in de kabinetsreactie op het IBO en evt. SER-advies in de zomer van 2025. Planning: brief naar de Tweede Kamer na de zomer van 2025 |
2212 | Gewijzigde motie-Omtzigt over wettelijk en qua kennisinfrastructuur borgen dat er elke vier jaar of na het aantreden van een nieuw kabinet een Staat van de Demografie wordt gepubliceerd | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 410, nr. 113 | Planning: 1e kwartaal 2025 |
2213 | Motie-Vijlbrief c.s. over de Kamer voor de begroting SZW een toekomstvisie op de economie doen toekomen | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 410, nr. 115 | Deze motie zal in de zomer van 2025 worden opgepakt. Als een aantal rapporten en adviezen zijn verschenen, zoals het SER-advies arbeidsmigratie en het IBO-arbeidsmigratie. Verzending zal in het najaar zijn (voor de begrotingsbehandeling SZW) |
2214 | Motie-Bikker c.s. over de Kamer concreet informeren over hoe en wanneer het kabinet komt tot een bandbreedte voor het arbeidsmigratiesaldo inclusief beleidsvoorstellen hiertoe | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 410, nr. 117 | Wordt voorzien in de kabinetsreactie op het IBO en evt. SER-advies in de zomer van 2025. Planning: brief naar de Tweede Kamer na de zomer van 2025 |
2215 | Motie-Bikker c.s. over een duidelijke visie op EU-arbeidsmigratie en inzetten op afspraken over arbeidsmigratie met lidstaten | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 410, nr. 118 | Planning: de reactie op deze motie wordt meegenomen in de Kamerbrief over het IBO arbeidsmigratie die rond de zomer van 2025 naar de Kamer gaat |
2218 | Motie van het lid White c.s. over voor het zomerreces de uitkomsten van de verkenning naar de mogelijkheid voor een aanvullende kindregeling met de Kamer delen | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 IV, nr. 42 | Beoogd wordt de Kamer voor mei 2025 te informeren |
2220 | Motie van het lid De Kort over het herzien van de toekenning van werk- en/of vervoersvoorzieningen | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 449, nr. 11 | Planning: 1e kwartaal 2025 |
2221 | Motie van het lid Ceder c.s. over er alles aan doen om "buy now, pay later"-dienstverlening in fysieke winkels tegen te houden | Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 780 | Planning: 1e kwartaal 2025 |
2222 | Motie van het lid Lahlah c.s. over onderzoeken hoe de banenafspraak ruimer kan worden ingevuld door vooral het werk zelf als criterium te nemen | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 449, nr. 12 | Planning: 1e kwartaal 2025 |
2223 | Motie van het lid Ceder over analoog aan het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen een register voor consumptieve kredieten en leningen ontwikkelen | Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 781 | Planning: 1e kwartaal 2025 |
2224 | Motie van het lid Lahlah c.s. over onderzoek naar extra stimulansen om werkgevers te ondersteunen bij het aanbieden van vaste contracten aan werknemers uit de doelgroep | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 449, nr. 13 | Planning: 1e kwartaal 2025 |
2225 | Motie van het lid Ceder over een pilot waarbij Wki-gecertificeerde incassobureaus inzagerecht krijgen in een gelimiteerd deel van de Basisregistratie Personen | Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 782 | Planning: 1e kwartaal 2025 |
2226 | Motie van het lid Van Kent over een forse verlaging van de aanmanings- en incassokosten bij verkeersboetes | Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 783 | Planning 3e kwartaal 2025 |
2227 | Motie van het lid Ceder c.s. over een nieuwe banenafspraak waarbij de ondersteuningsbehoefte van de persoon met een arbeidsbeperking centraal staat | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 449, nr. 15 | Planning 3e kwartaal 2025 |
2228 | Motie van de leden Welzijn en Ceder over monitoren in hoeverre aanbieders van BNPL-dienstverlening voldoen aan de Consumer Credit Directive | Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 785 | Planning 3e kwartaal 2025 |
2229 | Motie van de leden Welzijn en Lahlah over regionale afspraken over de te realiseren banen voor mensen met een arbeidsbeperking | Kamerstukken II, 2024-2025, 36 449, nr. 16 | Planning: 1e kwartaal 2025 |
2230 | Motie van de leden Inge van Dijk en Ceder over bekijken of het mogelijk is BNPL-betalingen in fysieke winkels te verbieden of te ontmoedigen | Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 786 | Planning: 1e kwartaal 2025 |
2231 | Motie van het lid Inge van Dijk over ervoor zorgen dat de consumentenbescherming van de CCD II-regelgeving ook geldt voor webshops met achteraf betalen | Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 787 | Planning: 1e kwartaal 2025 |
2232 | Motie van de leden Lahlah en Ceder over schuldeisers, incassobureaus en gerechtsdeurwaarders scholen in suïcidepreventie | Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 790 | Planning: 1e kwartaal 2025 |
2233 | Gewijzigde motie van de leden Van Eijk en Inge van Dijk over nieuwe problematische schulden voorkomen door te zorgen dat na de volledige kwijtschelding de schuldhulpverlening gedurende 12 maanden verplicht in beeld blijft (t.v.v. 24515-791) | Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 791 | Planning: 1e kwartaal 2025 |
2234 | Motie van het lid Heutink over iedereen die aan of op het spoor werkt onder de normen van de Arbeidstijdenwet laten vallen | Kamerstukken II, 2024-2025, 29 893, nr. 274 | Planning: 1e kwartaal 2025 |
2235 | Motie van het lid Van Kent over zelfstandigen die werken op en rond het spoor onder de Arbeidstijdenwet laten vallen | Kamerstukken II, 2024-2025, 29 893, nr. 277 | Planning: 1e kwartaal 2025 |