Base description which applies to whole site

Lopende moties

Tabel 140 Overzicht van door de bewindspersonen nog af te handelen moties, vergaderjaar 2014-2015

ID

Omschrijving

Vindplaats

Stand van zaken

771

Motie-Van Ojik/Kerstens over het eventueel verhogen van de heffing

Kamerstukken II, 2014-2015, 33 981, nr. 40

Deze motie vraagt de heffing te verhogen als werkgevers ervoor kiezen de heffing te betalen in plaats van meer mensen met een beperking in dienst te nemen. Het wetsvoorstel Vereenvoudiging Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperking is op 17 oktober 2024 ingediend bij de Tweede Kamer. Het verhogen van de heffing als werkgevers ervoor kiezen de heffing te betalen in plaats van meer mensen in dienst te nemen is pas aan de orde als de quotumheffing is geactiveerd. Dat is gezien de nog lopende parlementaire behandeling van het wetsvoorstel voorlopige niet aan de orde. Planning: 4e kwartaal 2026

785

Motie-Elzinga (SP) c.s. inzake evaluatie van de wet twee jaar na de inwerkingtreding van quotumheffing

Kamerstukken I, 2014-2015, 33 981, nr. F

De motie betreft de evaluatie twee jaar na inwerkingtreding van het instrument ‘quotumheffing’ en de Kamer over de uitkomsten ervan te informeren. De quotumheffing is echter opgeschort. Om de in het sociaal akkoord afgesproken quotumregeling uitvoerbaar te maken en de mogelijkheden voor werkgevers om banen te realiseren te vergroten, heeft het kabinet Rutte III op 17 oktober 2023 het wetsvoorstel vereenvoudigde banenafspraak ingediend bij de Tweede Kamer. Een evaluatie van de quotumheffing is pas aan de orde als het wetsvoorstel is aangenomen en de quotumregeling is geactiveerd. Dit is voorlopig niet aan de orde. Planning: vierde kwartaal 2026

Tabel 141 Overzicht van door de bewindspersonen nog af te handelen moties, vergaderjaar 2017-2018

ID

Omschrijving

Vindplaats

Stand van zaken

1040

Motie-Wiersma c.s. over een woonlandbeginsel voor de gezinsbijslagen

Kamerstukken II, 2017-2018, 21 501-31, nr. 469

De EPSCO Raad van 21 juni 2018 is een algemene oriëntatie over de herziening van Verordening 883/2004 overeengekomen. Indexatie van gezinsbijslagen of alternatieven daarvoor vormden geen onderdeel van deze algemene oriëntatie vanwege grote bezwaren hiertegen van de huidige Europese Commissie en een meerderheid van de lidstaten. Nederland heeft tegen de algemene oriëntatie gestemd. Nederland heeft samen met Denemarken, Duitsland, Oostenrijk en Ierland een brief over het belang van indexatie van gezinsbijslagen gezonden aan het voorzitterschap, de Europese Commissie en aan alle lidstaten. Indexatie van gezinsbijslagen vormt geen onderdeel van de besprekingen

1063

Motie-Strik overwegende, dat het kabinet zegt in te zetten op een inclusieve samenleving en dat onder meer vertaalt in maatregelen om de arbeidsparticipatie te verbeteren van mensen met een beperking, arbeidsongeschikten en Wajongers

Kamerstukken I, 2017-2018, 34 775, nr. G

Het eindrapport zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2025 aan de Kamer worden aangeboden

Tabel 142 Overzicht van door de bewindspersonen nog af te handelen moties, vergaderjaar 2018-2019

ID

Omschrijving

Vindplaats

Stand van zaken

1148

Motie-Nijkerken-de Haan c.s. over opheffen van het onderscheid tussen markt en overheid

Kamerstukken II, 2018-2019, 34 352, nr. 126

Het opheffen van het onderscheid tussen markt en overheid is onderdeel van het wetsvoorstel vereenvoudiging banenafspraak dat op 17 oktober 2023 is aangeboden aan de Tweede Kamer. Er is een schriftelijke vragenronde gehouden en de nota naar aanleiding van het verslag is op 22 mei 2024 aangeboden aan de Tweede Kamer. Op 4 juni 2024 heeft de commissie SZW besloten dat het wetsvoorstel wordt aangemeld voor plenaire behandeling. Behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer heeft plaatsgevonden op 5 februari 2025

1159

Motie-Ziengs/Stoffer over een eenvoudiger certificering voor bedrijven

Kamerstukken II, 2018-2019, 34 675, nr. 19

De oorspronkelijke aanleiding voor deze motie was het (geplande en later geschrapte) asbestdakenverbod met als doel toch zo snel mogelijk alle daken te verwijderen. Nu de regelgeving wordt aangepast naar aanleiding van de EU-richtlijn asbest, wordt dit punt meegenomen binnen de differentiatie van het vergunningstelsel. De Tweede Kamer is over het vergunningstelsel op hoofdlijnen geïnformeerd per brief, d.d. 23 september 2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 25 834, nr. 197)

1245

Gewijzigde motie-Renkema/Van Weyenberg over een externe evaluatie

Kamerstukken II, 2018-2019, 25 834, nr. 159

Minister Koolmees heeft in het Commissiedebat van 24 juni 2021 aangegeven deze evaluatie van het asbeststelsel te willen uitvoeren een half jaar na ingang van de nieuwe regelgeving. Door de implementatie van de EU-richtlijn is de stelselherziening vertraagd. De Tweede Kamer is hierover geïnformeerd per brief, d.d. 22 april 2024. Dit betekent dat een evaluatie (een half jaar na inwerkingtreding) op z’n vroegst in 2026 kan plaatsvinden. De implementatie van de Richtlijn moet 21 december 2025 zijn afgerond maar in de brief van 23 september 2024 is reeds aangegeven dat dit ambitieus is (Kamerstukken II, 2024-2025, 25 834, nr. 197)

Tabel 143 Overzicht van door de bewindspersonen nog af te handelen moties, vergaderjaar 2019-2020

ID

Omschrijving

Vindplaats

Stand van zaken

1349

Motie-Tielen over opdrachtgevers rechtszekerheid bieden bij het inhuren van een zelfstandige opdrachtnemer

Kamerstukken II, 2019-2020, 25 300 XV, nr. 48

Planning: wordt meegenomen in de volgende Voortgangsbrief werken als zelfstandige, maart 2025 naar de Tweede Kamer

1386

Motie-Palland/Smeulders over de toepassing van de WAS uitbreiden naar de sector personenvervoer

Kamerstukken II, 2019-2020, 29 544, nr. 971

Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025

1387

Motie-Smeulders/Palland over verbetering van de mogelijkheden voor werknemersorganisaties in het kader van de WAS

Kamerstukken II, 2019-2020, 29 544, nr. 972

Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025

1406

Motie-Van Beukering-Huijbrechts c.s. over borging van privacy betrekken bij de evaluatie

Kamerstukken II, 2019-2020, 35 316, nr. 12

De wijziging van de wet gemeentelijke schuldhulpverlening in verband met vroegsignalering wordt na 4 jaar geëvalueerd. De borging van de privacy wordt daarbij betrokken. De Tweede Kamer wordt voor eind 2025 geïnformeerd. Planning: eind december 2025

1489

Motie-Jasper van Dijk/ Tielen over intensivering van de controle op uitbetaling van uitkeringen in het buitenland

Kamerstukken II, 2019-2020, 26 448, nr. 635

In de brief Stand van de Uitvoering van juli 2021 (Kamerstukken II, 2020/21, 26 448, nr. 652) is aangegeven hoe invulling wordt gegeven aan deze motie. In het kader van de doorlichting van de sociale zekerheidswetten op misbruikrisico’s en het opstellen van een afwegingskader voor de sociale verzekeringswetten die UWV uitvoert worden de misbruikrisico’s geïnventariseerd en geprioriteerd. In de gesprekken over beheersmaatregelen op basis van dat afwegingskader zal deze motie worden meegenomen. UWV zal besluitvorming over de internationale risico’s van deze wetten naar verwachting in 2025 afronden

Tabel 144 Overzicht van door de bewindspersonen nog af te handelen moties, vergaderjaar 2020-2021

ID

Omschrijving

Datum/Vindplaats

Stand van zaken

1527

Motie-Nijkerken-de Haan/Tielen over startbanen voor jonge mensen die aan hun loopbaan willen beginnen

Kamerstukken II, 2020-2021, 35 570 XV, nr. 31

Motie is inhoudelijk afgerond; er wordt gezocht naar een passende brief om Tweede Kamer te informeren, mogelijk via een brief van OCW mede namens SZW in maart 2025

1560

Motie-Stoffer over uitspreken dat de EU geen richtlijnen dient uit te vaardigen op terreinen waar de EU niet bevoegd is

Kamerstukken II, 2020-2021, 21 501-31, nr. 588

Het kabinet bewaakt bij ieder EU-richtlijnvoorstel dat het richtlijnvoorstel niet ziet op terreinen waar de EU niet bevoegd is. Het kabinet staat hierbij stil in het BNC-fiche waarin de kabinetsappreciatie over het voorstel uiteen wordt gezet

1577

Motie-Gijs van Dijk over alle kwetsbare jongeren in de bijstand een leer-werkaanbod aanbieden

Kamerstukken II, 2020-2021, 35 669, nr. 5

Motie is inhoudelijk afgerond; er wordt gezocht naar een passende brief om Tweede Kamer te informeren, mogelijk via een brief van OCW mede namens SZW in maart 2025

1597

Motie-Gijs van Dijk over het maximumaantal opvolgende uitzendcontracten in de wet beperken

Kamerstukken II, 2020-2021, 29 861, nr. 60

Planning: wordt meegenomen in wetsvoorstel flex, maart 2025 indiening wetsvoorstel bij de Tweede Kamer

1598

Motie-Gijs van Dijk/Jasper van Dijk over een landelijke pilot van de Bouwplaats-ID mogelijk maken

Kamerstukken II, 2020-2021, 29 861, nr. 61

Stand van zaken uitvoering motie in brief aan Tweede Kamer d.d. 11-01-2023 (Kamerstukken II, 2022-2023, 29 861, nr. 99). Planning: afhandeling motie eerste kwartaal 2025

1627

Motie-Oomen-Ruijten c.s. uitvoering van het keuzerecht op een eenmalige uitkering tot verschillende complexe situaties kan leiden, zoals bijvoorbeeld ten aanzien van de samenloop met fiscale regelingen en huur- en zorgtoeslagen

Kamerstukken I, 2020-2021, 35 555, nr. H

Planning inwerkingtredingsdatum 1 juli 2025. Gemeld in brief aan de Eerste Kamer d.d. 10-09-2024 (Kamerstukken I, 2023-2024, 36 154, B)

1644

Gewijzigde motie-Van Baarle over een evaluatie van de wetswijziging binnen drie jaar na inwerkingtreding

Kamerstukken II, 2020-2021, 35 680, nr. 16

Planning: evaluatie en brief maart 2025 naar de Tweede Kamer

1650

Motie-Van den Berg c.s. over een werkloosheidsvoorziening in Caribisch Nederland

Kamerstukken II, 2020-2021, 35 420, nr. 334

Ambtelijk SZW werkt aan de uitwerking van een conceptregeling Werkloosheidsvoorziening BES. De verwachting is dat deze conceptregeling in 2025 voor formele consultatie kan worden uitgezet. De input uit de preconsultatie bij betrokken partijen in Caribisch Nederland (medio 2023) wordt hierin meegenomen. Over de haalbare invoeringsdatum wordt na het doorlopen van de consultaties en uitvoeringstoets beslist

2120

Motie-Oomen-Ruijten (CDA) c.s. over het keuzerecht voor een bedrag ineens

Kamerstukken I, 2020-2021, 35 555, H

Het wetsvoorstel bedrag ineens ligt voor in de Eerste Kamer, planning afhandeling motie voor de zomer van 2025

Tabel 145 Overzicht van door de bewindspersonen nog af te handelen moties, vergaderjaar 2021-2022

ID

Omschrijving

Datum/Vindplaats

Stand van zaken

1666

Motie-Gijs van Dijk/Maatoug over het principe «niet terugvorderen, tenzij»

Kamerstukken II, 2021-2021, 26 448, nr. 658

Wordt meegenomen in de herijking van het handhavingsinstrumentarium. Momenteel wordt het wetsvoorstel Handhaving sociale zekerheid voorbereid voor verzending aan de Raad van State. De planning is om het wetsvoorstel in 2025 bij de Tweede Kamer in te dienen

1667

Motie-Van Kent/Palland over verlaging van de arbeidsongeschiktheidsdrempel naar 15%

Kamerstukken II, 2021-2022, 26 448, nr. 659

Het onderwerp drempelverlaging is onderdeel van de mogelijke aanpassingen aan het arbeidsongeschiktheidsstelsel naar aanleiding van het rapport van de onafhankelijke commissie Toekomst arbeidsongeschiktheidsstelsel (OCTAS). Begin 2025 is de Kamer geïnformeerd over de uitkomsten van de ambtelijke uitwerking van de door OCTAS gegeven adviezen (Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 799)

1681

Motie-Maatoug/Gijs van Dijk over het inzetten van de webmodule in één sector, bijvoorbeeld de gezondheidszorg, inzet webmodule in nabije toekomst

Kamerstukken II, 2021-2022, 29 544, nr. 1078

Planning: wordt meegenomen in de volgende Voortgangsbrief werken als zelfstandige, maart 2025 naar de Tweede Kamer

1684

Motie-Kwint over fors verlagen van de standaardboete bij de SVB

Kamerstukken II, 2021-2022, 35 845, nr. 12

Wordt meegenomen in de herijking van het handhavingsinstrumentarium. Momenteel wordt het wetsvoorstel Handhaving sociale zekerheid voorbereid voor verzending aan de Raad van State. De planning is om het wetsvoorstel in het derde kwartaal van 2025 bij de Tweede Kamer in te dienen. Ook het Boetebesluit socialezekerheidswetten zal worden gewijzigd.

1709

Motie-Van Beukering-Huijbregts/Gijs van Dijk over het aanpassen van het concurrentiebeding

Kamerstukken II, 2021-2022, 35 925 XV, nr. 56

Vervolg uitvoering en voortgang motie in brief aan de Kamer d.d. 02-06-2023 (Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1196). Planning: einde van het jaar 2025 indiening wetsvoorstel bij de Tweede Kamer

1710

Motie-Palland/Ceder over onderzoeken ten behoeve van een nieuwe nota Gezinsbeleid

Kamerstukken II, 2021-2022, 35 925 XV, nr. 59

In het eerste kwartaal 2025 wordt op dit onderzoek gereageerd in de Kamerbrief over arbeid en zorg. Het onderzoek wordt dan ook naar de Kamer verzonden

1746

Motie-Inge van Dijk/Van der Graaf over bij uitvoeringsorganisaties aandringen op het in het jaarverslag opnemen van een top drie van gesignaleerde problemen in de uitvoering en de aanpak daarvan

Kamerstukken II, 2021-2022, 35 387, nr. 12

Via individuele standen van de uitvoering of brieven/rapportage met knelpunten wordt per uitvoeringsorganisatie, toezichthouder of domein inzicht gegeven in de relevante ontwikkelingen – wat goed gaat, wat extra aandacht behoeft en waar burgers en ondernemers in de knel komen door knellende wet- en regelgeving of de dienstverlening. Met inachtneming van de aangenomen motie Van Dijk/Van der Graaf kan worden gekozen voor een aparte rapportage of worden aangesloten bij de bestaande producten zoals het jaarverslag

1767

Gewijzigde motie-Kathmann/Maatoug over onderzoeken of en hoe een onafhankelijk medisch oordeel (financieel) toegankelijker kan worden voor zieke werknemers

Kamerstukken II, 2021-2022, 26 448, nr. 670

Er wordt nagedacht over de invulling / plan van aanpak en er wordt informatie opgehaald bij UWV en de rechtspraak. Voor de zomer 2025 wordt de Tweede Kamer over vervolgstappen geïnformeerd

1769

Motie-Van Kent over een protocol waarbij moeilijk objectiveerbare ziektes door het UWV bij keuringen worden erkend en serieus genomen

Kamerstukken II, 2021-2022, 26 448, nr. 674

In juli en september hebben bijeenkomsten plaatsgevonden. In gezamenlijkheid zijn er acties geïdentificeerd ter bevordering van de sociale zekerheidspositie van mensen met ‘moeilijk objectiveerbare’ aandoeningen. Voorjaar 2025 wordt de Kamer geïnformeerd over de acties waarmee de motie wordt afgedaan

1771

Motie-Maatoug/Kathmann over de informatievoorziening over de loonheffingskorting bij twee banen verbeteren

Kamerstukken II, 2021-2022, 35 962, nr. 12

Planning: brief naar de Tweede Kamer voorjaar 2025

1784

Motie-Van Baarle over de mogelijkheid voor opdrachtgevers om overeenkomsten te ontbinden wanneer opdrachtnemers zich schuldig hebben gemaakt aan discriminatie

Kamerstukken II, 2021-2022, 29 544, nr. 1103

Een stand van zaken is gegeven in Voortgangsbrief Actieplan Arbeidsmarktdiscriminatie d.d. 07-09-2023 (Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1217). Planning brief aan de Tweede Kamer voorjaar 2025

1785

Motie-Van Beukering-Huijbregts c.s. over een betere bescherming voor werknemers met slechts gedeeltelijk onvoorspelbare werktijden

Kamerstukken II, 2021-2022, 29 544, nr. 1104

Planning: motie wordt afgedaan met indiening wetsvoorstel flex, maart 2025 naar de Tweede Kamer

1788

Motie-Van Kent over onderzoeken welke begrippen togevoegd, gewijzigd of verhelderd moeten worden voor helderheid

Kamerstukken II, 2021-2022, 35 335, nr. 19

Planning: brief naar de Tweede Kamer april 2025

1795

Gewijzigde motie-Van Kent/Kathmann over een onderzoek naar de bouwplaats-ID

Kamerstukken II, 2021-2022, 25 883, nr. 441

Stand van zaken uitvoering motie in brief aan Tweede Kamer d.d. 11-01-2023 (Kamerstukken II, 2022-2023, 29 861, nr. 99). Planning: afhandeling motie 1e kwartaal 2025

1796

Gewijzigde motie-Kathmann/Maatoug over punten om te betrekken in het actieplan verhoging dekkingsgraad cao’s

Kamerstukken II, 2021-2022, 21 501-31, nr. 673

Het actieplan vindt zijn grondslag in de Europese Richtlijn toereikende minimumlonen. Nadat de implementatie van de richtlijn is afgerond, zal het actieplan aan bod komen. Planning: oktober 2025 naar de Tweede Kamer

1800

Motie-Piri c.s. over het aanpakken van malafide uitzendbureaus hoog op de agenda zetten in de EU

Kamerstukken II, 2021-2022, 29 861, nr. 85

Tijdens een hoogambtelijk bezoek van de ELA op 7 juli 2023 heeft Nederland de aanpak van malafide uitzendbureaus aangedragen om in Europees verband tussen de lidstaten op te pakken en de onderlinge samenwerking op dit thema te bevorderen. De ELA heeft gezegd terug te komen met de mogelijkheden om het thema in ELA-verband te bespreken, bijvoorbeeld tijdens één van de bestaande werkgroepen of een themabijeenkomst

1802

Motie-Maatoug c.s. over in kaart brengen in hoeverre in cao’s afspraken worden gemaakt over toegang tot de werkvloer voor vakbonden

Kamerstukken II, 2021-2022, 29 861, nr. 87

De motie is gedeeltelijk afgehandeld met brief aan de Tweede Kamer d.d. 18-09-2023 (Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1218). Planning: brief naar de Tweede Kamer april 2025

1810

Gewijzigde motie-Podt inzake dat een deel van het participatiebudget overgeheveld is naar het gemeentefonds

Kamerstukken II, 2021-2022, 35 394, nr. 44

Op dit moment wordt onderzocht hoe uitvoering te geven aan de motie

Tabel 146 Overzicht van door de bewindspersonen nog af te handelen moties, vergaderjaar 2022-2023

ID

Omschrijving

Vindplaats

Stand van zaken

1832

Motie-Van Beukering-Huijbregts/Smals over een onderzoek naar de rol van flexibele arbeidstijden in het verbreken van de deeltijdcultuur

Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1147

De Tweede Kamer is per brief d.d. 14-11-2022 geïnformeerd over de uitvoering van de motie (Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1156). Planning: brief naar de Tweede Kamer in het voorjaar van 2025

1856

Motie-Kat over onderzoeken welke effecten het heeft om geld uit compensatieregelingen niet in de boedel te laten vallen voor schuldsaneringsregelingen

Kamerstukken II, 2022-2023, 36 200 XV, nr. 50

In afwachting van kabinetsreactie JenV op WODC onderzoek naar het buiten de boedel houden van compensatieregelingen. Planning: juni 2025

1861

Motie-Palland c.s. over in de EU pleiten voor bilaterale gesprekken over EU-arbeidsmigratie

Kamerstukken II, 2022-2023, 36 200 XV, nr. 57

De beantwoording van de motie Palland wordt meegenomen in de Kamerbrief over het IBO arbeidsmigratie die rond de zomer van 2025 naar de Kamer gaat

1864

Motie-Stoffer c.s. over het alsnog starten van een breed en integraal onderzoek naar de situatie van gezinnen in Nederland om te komen tot een nieuwe nota Gezinsbeleid

Kamerstukken II, 2022-2023, 36 200 XV, nr. 65

In het eerste kwartaal 2025 wordt op dit onderzoek gereageerd in de Kamerbrief over arbeid en zorg. Het onderzoek wordt dan ook naar de Kamer verzonden

1869

Motie-Van der Plas over de BKR-registratie van mensen uit de Wsnp zes maanden na afronding van het schuldhulptraject verwijderen als zij aan bepaalde voorwaarden voldoen

Kamerstukken II, 2022-2023, 36 200 XV, nr. 73

Planning: 1e kwartaal 2025

1871

Motie-Smals over onderzoeken hoe het overgangsrecht voor partnerpensioenaanspraken gestroomlijnd kan worden

Kamerstukken II, 2022-2023, 36 067, nr. 119

Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2026

1873

Motie-Van Beukering-Huijbregts/Nijboer over ervoor zorgen dat alle externe werknemers die via een aanbestede of uitbestede opdracht voor de overheid werken, pensioen opbouwen

Kamerstukken II, 2022-2023, 36 067, nr. 126

Planning: brief naar de Tweede Kamer eind maart 2025

1878

Motie-Nijboer/Maatoug over verzekerden beter beschermen bij de doorverkoop van portefeuilles door verzekeraars

Kamerstukken II, 2022-2023, 36 067, nr. 141

Planning: brief naar de Tweede Kamer voor november 2025

1893

Motie-Palland/Van den Hil over bij de stelselwijziging van de kinderopvang kansen voor verdere harmonisatie met peuterspeelzaalwerk verkennen en meenemen

Kamerstukken II, 2022-2023, 31 322, nr. 476

We nemen deze motie doorlopend mee bij de samenwerking onderwijs en KO

1894

Motie-Van Beukering-Huijbregts over een pilot starten waarbij UWV cliënten voorafgaand aan de WIA-claimbeoordeling vraagt om vrijwillig relevante medische gegevens te delen

Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1164

De pilot is in september 2023 gestart. Aan het eind van november 2023 zijn de eerste beelden besproken tussen UWV en het Ministerie van SZW. De eerste beelden zijn positief. Het definitieve rapport zal binnenkort door UWV met het Ministerie van SZW worden besproken. Aan de hand daarvan wordt het vervolg voor de motie besproken

1895

Motie-Ceder/Van Kent over zich inzetten voor betere expertise van verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen op het gebied van minder zichtbare arbeidsbeperkingen

Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1169

Op 23 april 2024 is de Tweede Kamer bij brief (Kamerstukken II, 2023-2024, 26 448, nr. 753) geïnformeerd over de stand van zaken. In het voorjaar van 2025 wordt de Tweede Kamer opnieuw geïnformeerd over de stand van zaken

1898

Motie-Kat c.s. over het sneller verwijderen van BKR-registraties na afloop van een minnelijke schuldregeling en de registratieduur gelijkstellen aan die van de wettelijke schuldregeling

Kamerstukken II, 2022-2023, 24 515, nr. 663

Afspraak met VNG gemaakt, VNG heeft gemeenten hiertoe opgeroepen. Feitelijk dus uitgevoerd, moeten nog wel in a.s. VGR aan Tweede Kamer rapporteren. Planning: april 2025

1909

Gewijzigde motie van de leden El Yassini en Van der Molen; De Tweede Kamer verzoekt de regering het tweede project van de Ambachtsacademie na afronding daarvan te evalueren en de Tweede Kamer daarover te informeren

Kamerstukken II, 2022-2023, 36 200 VIII, nr. 186

Het tweede project van de Ambachtsacademie liep tot eind 2023. De Ambachtsacademie moet hierover een eindverantwoording opleveren. Op basis van die eindverantwoording vindt vervolgens de evaluatie plaats. De Tweede Kamer wordt in Q1 2025 hier nader over geïnformeerd per brief

1924

Motie-Van der Lee over onderzoeken of zelfstandigen ook onder de reikwijdte van de wet moeten vallen

Kamerstukken II, 2022-2023, 35 592, nr. 16

Het initiatiefwetsvoorstel van GroenLinks over de verplichte vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen wacht momenteel op behandeling in de Eerste Kamer. Na inwerkingtreding wordt bij evaluatie van de wet bekeken of zelfstandigen ook onder de wet moeten vallen

1927

Motie-Oomen-Ruijten (CDA) c.s. over de vrijwillige voortzetting van het partnerpensioen

Kamerstukken I, 2022-2023, 36 067, AS

Planning: brief naar de Eerste Kamer voor de zomer van 2025

1928

Motie-Oomen-Ruijten (CDA) c.s. over de dekking voor wezenpensioen

Kamerstukken I, 2022-2023, 36 067, AR

Stand van zaken motie in brief aan de Eerste Kamer d.d. 19-06-2024 (Kamerstukken I, 2023-2024, 36 067, BR). Planning afhandeling motie voor de zomer van 2025

1929

Gewijzigde motie-Moonen (D66) c.s. over een regeling voor externe geschilbeslechting

Kamerstukken I, 2022-2023, 36 067, AP

Het Besluit toekomst pensioenen is gepubliceerd d.d. 30-06-2023 in Staatsblad 2023, nr. 217. Planning: motie wordt na drie jaar (in 2027) geëvalueerd en medio 2027 naar de Eerste Kamer gestuurd

1932

Motie-Moonen (D66) c.s. over het dichten van een pensioenkloof

Kamerstukken I, 2022-2023, 36 067, Z

Planning: brief naar de Eerste Kamer september 2025

1938

Motie-Van Kent c.s. over een campagne om werknemers ervan bewust te maken dat ze na drie gewerkte maanden kunnen vragen om een contract met het gemiddeld aantal uren

Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1188

Planning: motie wordt afgedaan met indiening wetsvoorstel flex, maart 2025 naar de Tweede Kamer

1940

Motie-Ceder c.s. over bij de uitwerking van het wetsvoorstel voor wijziging van loondoorbetaling bij ziekte duidelijke kaders ontwerpen om willekeur en ongewenste situaties te voorkomen

Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1191

Het conceptwetsvoorstel is 13 oktober 2023 voor internetconsultatie gepubliceerd en daarna voor toetsen/adviezen uitgezet bij verschillende organisaties. Planning is dit voorstel in het voorjaar 2025 naar de Raad van State te sturen

1941

Motie-Smals en Den Haan over de effecten van afschaffing van nulurencontracten op de arbeidsparticipatie van gepensioneerden in kaart brengen

Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1193

Planning: motie wordt afgedaan met indiening wetsvoorstel flex, maart 2025 naar de Tweede Kamer

1942

Gewijzigde motie Smals en Bisschop over zelfstandigen en betrokken instanties voorbereiden op een opt-outregeling bij een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (t.v.v. 29544-1194)

Kamerstukken II, 2022-2023, 29 544, nr. 1197

Deze motie vraagt een inspanning voor zolang de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen in voorbereiding is. Verwachting is dat de aanbieding van het wetsvoorstel aan de Kamer niet vóór Q3 2025 zal zijn

1943

Motie van het lid Kathmann c.s. over maatregelen nemen om risico's rondom terugvorderingen van de kinderopvangtoeslag te beperken

Kamerstukken II, 2022-2023, 33 322, nr. 494

We blijven hierop met Dienst Toeslagen acties nemen binnen het huidige stelsel

1944

Gewijzigde motie van het lid Kathmann c.s. over prijsregulerende, winstregulerende en/of tariefregulerende maatregelen toepassen wanneer kinderopvang nagenoeg gratis wordt (t.v.v. 31322-495)

Kamerstukken II, 2022-2023, 33 322, nr. 495 (504)

De verkenning naar tariefregulering loopt nog

1945

Motie van de leden Van der Lee en Kathmann over onderzoeken of sprake is van overwinsten bij de verkoop van ondernemingen in de kinderopvang

Kamerstukken II, 2022-2023, 33 322, nr. 498

Het is niet goed mogelijk om een gedegen kwantitatieve inschatting te maken van (over)winsten bij verkoop. Hier is zeer bedrijfsgevoelige informatie voor nodig. Deze informatie is niet openbaar. De motie blijkt daarom onuitvoerbaar. De Kamer wordt hier nader over geïnformeerd bij het schriftelijk overleg over private equity

1948

Motie van het lid Van Weyenberg c.s. over gerichte maatregelen in de Miljoenennota om armoede en kinderarmoede in 2024 te laten afnemen

Kamerstukken II, 2022-2023, 36 350, nr. 15

Planning: 1e kwartaal 2025

1949

Motie-Podt c.s. over de persoonlijke kenmerken van de werkende als ondernemer mee laten wegen bij de beoordeling van arbeidsrelaties

Kamerstukken II, 2022-2023, 31 311, nr. 248

Planning: wordt meegenomen in de volgende Voortgangsbrief werken als zelfstandige, maart 2025 naar de Tweede Kamer

1950

Motie-Podt c.s. over een inventarisatie van de wensen en zorgen van zelfstandige bijverdieners voor de arbeidsmarkt van de toekomst

Kamerstukken II, 2022-2023, 31 311, nr. 249

Planning: wordt meegenomen in de volgende Voortgangsbrief werken als zelfstandige, maart 2025 naar de Tweede Kamer

1961

Motie-Ceder/De Kort over uitzoeken of ketenaansprakelijkheid voor arbeidsomstandigheden mogelijk is

Kamerstukken II, 2022-2023, 29 861, nr. 118

De Kamer zal hier in de kabinetsreactie op het tweede deeladvies Arbovisie 2040 van de SER nader over geïnformeerd worden

1965

Motie-Mutluer over haast maken met het wettelijk opnemen dat bedrijven en organisaties moeten beschikken over een door hen zelf opgestelde en gedragen gedragscode

Kamerstukken II, 2022-2023, 34 843, nr. 81

Het streven is om de internetconsultatie van het wetsvoorstel gedragscode ongewenst gedrag te starten in Q1 2025

1966

Gewijzigde motie-Werner/Van der Laan over het garanderen van goede begeleiding van melders in gedragscodes en meldprotocollen

Kamerstukken II, 2022-2023, 34 843, nr. 83

In het voorjaar van 2025 wordt de 2e voortgangsrapportage over het Nationaal Actieprogramma Aanpak seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld naar de Tweede Kamer gestuurd. In deze brief wordt de stand van zaken ten aanzien van deze motie toegelicht

1973

Motie-Van Baarle c.s. over werken aan de bekendheid van de mogelijkheid tot aanvraag van het eenmalige onverplichte gebaar

Kamerstukken II, 2022-2023, 20 361, nr. 211

Planning: brief naar de Tweede Kamer voor 1 juli 2025

1974

Motie-Van Weyenberg c.s. over het niet in de tijd beperken van de vrijstelling van de vermogenstoets van de AIO

Kamerstukken II, 2022-2023, 20 361, nr. 214

Het kabinet heeft met het besluit van de ministerraad van 6 oktober 2023 besloten om het eenmalige bedrag op grond van het Tijdelijk besluit eenmalig bedrag ouderen van Surinaamse herkomst toe te voegen als zogenaamde vermogensvrijlating aan relevante regelingen ten aanzien van toeslagen en uitkeringen. De feitelijke vermogensuitzondering wordt in de Participatiewet en Awir geregeld, niet in het Tijdelijke besluit. Hiermee is de vermogensuitzondering in essentie al niet in de tijd beperkt

1976

Motie-Sylvana Simons c.s. over het eenmalige bedrag van € 5.000 buiten de boedel laten vallen voor mensen die onder bewind staan

Kamerstukken II, 2022-2023, 20 361, nr. 218

Planning: brief naar de Tweede Kamer voor 1 juli 2025

1989

Motie-Kröger over geen onderscheid maken tussen groepen asielzoekers bij toegang tot de arbeidsmarkt

Kamerstukken II, 2022-2023, 36 139, nr. 9

Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025

1991

Motie-Den Haan c.s. verzoekt de regering Caribisch Nederland mee te nemen in de opdracht aan de Staatscommissie Demografische ontwikkelingen 2050

Kamerstukken II, 2022-2023, 36 200 IV, nr. 23

De Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050 heeft op 4 juli jl. een adviesrapport over Caribisch Nederland, «Gerichte Groei» aangeboden aan het kabinet en aan de Tweede Kamer. In Q1 2025 volgt er een kabinetsreactie op dit rapport (wordt onder coördinatie van Koninkrijksrelaties opgesteld)

Tabel 147 Overzicht van door de bewindspersonen nog af te handelen moties, vergaderjaar 2023-2024

ID

Omschrijving

Vindplaats

Stand van zaken

2012

Motie-Kathmann over onderzoek naar de mogelijkheid om het vakbondsrecht op toegang tot de werkplek wettelijk te waarborgen

Kamerstukken II, 2023-2024, 25 883, nr. 469

Planning: brief naar de Tweede Kamer april 2025

2025

Motie-Agema over meer bekendheid geven aan de richtlijn voor herstel en re-integratie van werknemers met long covid / postcovid

Kamerstukken II, 2023-2024, 25 295, nr. 2138

In overleg met UWV wordt op dit moment bezien hoe er meer bekendheid gegeven kan worden aan deze bestaande richtlijn. Op 23 april 2024 is de Kamer per brief (Kamerstukken II, 2023-2024, 26 448, nr. 753) geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot moeilijk objectiveerbare aandoeningen (zie ook moties 1769 en 1895). In het voorjaar 2025 wordt de Kamer opnieuw geïnformeerd over de stand van zaken en daar wordt ook deze motie bij betrokken

2034

Motie-Smals/Pouw-Verweij over een impactanalyse van de Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden

Kamerstukken II, 2023-2024, 36 410 XV, nr. 38

Planning: wordt meegenomen in de volgende Voortgangsbrief werken als zelfstandige, maart 2025 naar de Tweede Kamer

2038

Motie-Palland c.s. over verkennen of via gegevenskoppeling het niet-gebruik van kindregelingen kan worden tegengegaan

Kamerstukken II, 2023-2024, 36 410 XV, nr. 46

SVB is in gesprek met gemeenten, in 2025 wordt verder gekeken hoe een mogelijke pilot er uit kan zien en wat het kan opleveren

2046

Motie-Palland/Kathmann over een experiment om vanuit de bijstand in deeltijd aan het werk te gaan bij een reguliere werkgever voor het wettelijk minimumloon of cao-loon

Kamerstukken II, 2023-2024, 36 410 XV, nr. 47

Minister Schouten heeft de Tweede Kamer gemeld: in 2024 heeft er een gesprek plaatsgevonden met gemeenten en sociaal ontwikkelbedrijven om te bezien welke ervaringen er specifiek zijn met het bevorderen van deeltijdwerk voor langdurig bijstandsgerechtigden en er wordt gekeken hoe nader invulling gegeven kan worden aan het verzoek in de motie. Daarbij worden de hierboven genoemde elementen uit de motie betrokken. Er zal daarbij gebruik gemaakt worden van de ervaringen die bij Scalabor zijn opgedaan. Voorstel is dat Staatssecretaris P&I nader bekijkt hoe de motie kan worden ingevuld. Eind 2025 wordt de Kamer nader geinformeerd

2049

Gewijzigde motie-Van Kent over een compensatieregeling met kostenoverzicht uitwerken voor zzp’ers met een AOW-gat

Kamerstukken II, 2023-2024, 32 043, nr. 633

De Kamer wordt hier binnenkort, in het kader van de Voorjaarsnota, over geïnformeerd

2054

Gewijzigde motie-Mohandis/Palmen over een structurele oplossing voor met name Wajongers die als onbedoeld effect van overheidsbeleid niet meer in aanmerking komen voor een kwijtschelding

Kamerstukken II, 2023-2024, 24 515, nr. 740

Met betrokken departementen zoeken we naar een structurele oplossing. Beoogd wordt om de Kamer nog dit voorjaar over de voortgang te informeren

2056

Motie-Palmen over bevorderen dat in opleidingen voor medewerkers van uitvoeringsinstanties meer aandacht is voor toepassing van grondrechten en rechtsbeginselen

Kamerstukken II, 2023-2024, 24 515, nr. 743

Planning: eind 2025

2060

Motie-Flach over een invoeringstoets waarin wordt ingegaan op de effectiviteit en de gevolgen voor werknemers en mkb-werkgevers

Kamerstukkken II, 2023-2024, 36 488, nr. 8

De motie is in uitvoering. Belangrijke toelichting hierbij is dat de indiener Flach tijdens het debat akkoord is gegaan met de interpretatie van MSZW. Die interpretatie is dat MSZW de motie «oordeel Kamer» heeft gegeven, omdat zij de effecten van de verhoging van het minimumloon in kaart zou brengen met drie reeds lopende trajecten. Die drie trajecten zijn:1. Een CPB-onderzoek naar de effecten van de invoering van het minimumloon (in 2024) en verhoging van het minimumloon (in 2023)2. De evaluatie van de hoogte van het minimumloon (gepland voor 2027)3. Periodieke rapportage arbeidsverhoudingen en arbeidsvoorwaarden

2061

Motie-Aartsen over de effecten van de verzwaring van werkgeverslasten altijd berekenen en meewegen in de besluitvorming

Kamerstukken II, 2023-2024, 36 488, nr. 13

Er wordt onderzocht hoe MSZW deze motie kan invullen

2064

Motie-White over actief meedenken bij verzoeken uit de praktijk om te innoveren met de kinderopvang op de BES-eilanden

Kamerstukken II, 2023-2024, 36 306, nr. 11

De beleidsreactie op het rapport van de Inspectie van het Onderwijs zal in het voorjaar van 2025 aan de Tweede Kamer worden verstuurd

2070

Motie-Mohandis/Palmen over uitspreken dat de voorgenomen aanpassing van hardheden in de Participatiewet doorgang moet vinden

Kamerstukken II, 2023-2024, 34 352, nr. 316

Planning: eind maart 2025

2072

Motie-Zeedijk/Mohandis over mogelijkheden onderzoeken om niet-gebruik van inkomensvoorzieningen tegen te gaan met automatische, geautomatiseerde en vooringevulde aanvragen

Kamerstukken II, 2023-2024, 34 352, nr. 319

Voor de beantwoording zijn de uitkomsten van de evaluatie wet eenmalige gegevensuitvraag (WEU) relevant. Plan is om motie te beantwoorden in Kamerbrief waarmee ook evaluatie WEU wordt gepubliceerd. In voortgangsbrief werkagenda SUWI – die najaar 2025 wordt verstuurd – wordt Kamer over dit proces geïnformeerd

2075

Motie-Ergin over het borgen van de Werkagenda Voor een Inclusieve Arbeidsmarkt

Kamerstukken II, 2023-2024, 32 824, nr. 419

De Tweede Kamer wordt in Q2 2025 hierover geïnformeerd

2077

Gewijzigde motie-Becker over een juridische definitie uitwerken van problematisch gedrag zodat erop gehandhaafd kan worden

Kamerstukken II, 2023-2024, 32 824, nr. 427

De Tweede Kamer wordt in Q2 2025 hierover geïnformeerd

2081

Motie van het lid Van Baarle over in het aankomende nationaal plan tegen discriminatie specifieke maatregelen voorstellen om de strijd tegen moslimdiscriminatie op te voeren

Kamerstukken II, 2023-2024, 30 950, nr. 401

Om te bezien of en waar aanvullende maatregelen voor de aanpak van moslimdiscriminatie nodig zijn, laat de Minister van SZW, in uitvoering van het amendement Van Baarle, momenteel een Nationaal Onderzoek naar Moslimdiscriminatie uitvoeren. De resultaten van dit onderzoek worden verwacht in het eerste kwartaal van 2025. Het volgende Nationaal Programma van de NCDR wordt verwacht aan het eind van 2024. Dat betekent dat de uitkomsten van het Nationaal Onderzoek naar Moslimdiscriminatie helaas nog niet meegenomen kunnen worden in het Nationaal Programma. De Tweede Kamer zal in Q1 2025 geïnformeerd worden over mogelijke aanvullende versterkingen gericht op het tegengaan van moslimdiscriminatie

2082

Motie van de leden Chakor en Bamenga over bij het eerstvolgende Nationaal Programma tegen Discriminatie en Racisme komen tot concrete maatregelen om moslimdiscriminatie aan te pakken

Kamerstukken II, 2023-2024, 30 950, nr. 460

Om te bezien of en waar aanvullende maatregelen voor de aanpak van moslimdiscriminatie nodig zijn, laat de Minister van SZW, in uitvoering van het amendement Van Baarle, momenteel een Nationaal Onderzoek naar Moslimdiscriminatie uitvoeren. De resultaten van dit onderzoek worden verwacht in het eerste kwartaal van 2025. Het volgende Nationaal Programma van de NCDR wordt verwacht aan het eind van 2024. Dat betekent dat de uitkomsten van het Nationaal Onderzoek naar Moslimdiscriminatie helaas nog niet meegenomen kunnen worden in het Nationaal Programma. De Tweede Kamer zal in Q1 2025 geïnformeerd worden over mogelijke aanvullende versterkingen gericht op het tegengaan van moslimdiscriminatie

2083

Gewijzigde motie van de leden Becker en Flach over asielzoekers waarbij het niet waarschijnlijk is dat hun aanvraag wordt ingewilligd de toegang tot de Nederlandse arbeidsmarkt ontzeggen (t.v.v. 32824-426)

Kamerstukken II, 2023-2024, 32 824, nr. 435

Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025

2085

Motie-Patijn over in kaart brengen wat er nodig is om het arbeidsongeschiktheidsstelsel in overeenstemming te brengen met het ILO-verdrag

Kamerstukken II, 2023-2024, 26 448, nr. 769

Nadere uitwerking van de motie vindt momenteel plaats. In de volgende Kamerbrief rondom de uitwerking OCTAS (zomer 2025) wordt de Kamer hierover geïnformeerd

2087

Motie-De Kort over een forse verbetering van de gegevensoverdracht tussen bedrijfsartsen en verzekeringsartsen om wachtlijsten te verkorten

Kamerstukken II, 2023-2024, 26 448, nr. 771

In de Kamerbrief van 23 oktober 2024 is gemeld dat we samen met UWV werken aan een actieplan. Deze motie loopt daarin mee. De Kamer wordt in het voorjaar 2025 over het actieplan geïnformeerd. Het plan zal naar verwachting op de middellange of langere termijn effect hebben. (Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 793)

2089

Motie-Paternotte c.s. over binnen de Handhavingsrichtlijn de maximale ruimte opzoeken om de oneigenlijke detachering van derdelanders via EU-lidstaten zo veel mogelijk te stoppen

Kamerstukken II, 2023-2024, 29 861, nr. 126

Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025

2090

Motie-Paternotte c.s. over onderzoek naar verplichtstelling van de bedrijfseffectrapportage bij de vestiging van een bedrijf van ten minste 2.000 vierkante meter

Kamerstukken II, 2023-2024, 29 861, nr. 127

Planning: brief naar de Tweede Kamer voor het einde van het jaar 2025

2091

Motie-Bikker c.s. over het definiëren van een bandbreedte voor het arbeidsmigratiesaldo

Kamerstukken II, 2023-2024, 29 861, nr. 129

Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025

2092

Motie-Bikker over koppeling van de loonaangifteketen aan het BRP en de RNI als eerste stap om de registratie van buitenlandse werknemers te verbeteren

Kamerstukken II, 2023-2024, 29 861, nr. 131

Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025

2093

Motie-Ergin over de economische en maatschappelijke gevolgen van het terugdringen van arbeidsmigratie in kaart brengen

Kamerstukken II, 2023-2024, 29 861, nr. 133

Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025

2094

Motie-Van der Plas over de Arbeidsinspectie proactief laten toezien op onderbetaling van arbeidsmigranten op basis van informatie uit de loonheffingsketen

Kamerstukken II, 2023-2024, 29 861, nr. 136

Planning: 3e kwartaal 2025

2095

Gewijzigde motie-Van der Plas over er voor zorgdragen dat onderbetaalde arbeidsmigranten hun achterstallige loon uitgekeerd kunnen krijgen via de Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten

Kamerstukken II, 2023-2024, 29 861, nr. 137

Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025

2096

Motie-Aartsen over een rijksbrede verkenning van meer sturing op arbeidsbesparing en arbeidsproductiviteit binnen bestaande regelingen

Kamerstukken II, 2023-2024, 29 861, nr. 142

Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025

2097

Motie-Inge van Dijk/Van Oostenbruggen over een arbeidsmigratietop beleggen om arbeidsmigratie in de toekomst af te remmen

Kamerstukken II, 2023-2024, 29 861, nr. 145

Planning: brief naar de Tweede Kamer na de zomer van 2025

Tabel 148 Overzicht van door de bewindspersonen nog af te handelen moties, vergaderjaar 2024-2025

ID

Omschrijving

Datum/Vindplaats

Stand van zaken

2098

Motie-Ceder/Joseph over doelstellingen uitwerken om werkgevers in sectoren met zware beroepen aantoonbaar verantwoordelijk te houden voor hun inspanningen om hun werknemers duurzamer inzetbaar te maken

Kamerstukken II, 2024-2025, 32 043, nr. 661

Planning: brief naar de Tweede Kamer mei 2025

2105

Motie-Flach over het onderzoek naar de afname van het aantal gastouders en de rol van de kostprijs daarin versneld uitvoeren

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 513, nr. 16

In het onderzoek dat Significant uitvoert naar redenen van uitstroom van gastouders is aandacht voor de verdiensten en toegenomen kosten van gastouders. Het rapport wordt in het voorjaar van 2025 verwacht

2106

Motie-Welzijn c.s. over in overleg met betrokken brancheorganisaties en de GGD met een plan van aanpak komen om de regeldruk in de kinderopvang en gastouderopvang te verlagen

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 513, nr. 17

Er zijn gesprekken met de brancheorganisaties, GGD GHOR NL en VNG over regeldruk. Planning: 1 juni 2025

2107

Motie-Van der Plas/Welzijn over in lopende onderzoeken naar gastouderlocaties extra aandacht besteden aan het verdwijnen van locaties in krimpgebieden

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 513, nr. 18

In het onderzoek dat Significant uitvoert naar redenen van uitstroom van gastouders is aandacht voor krimp- en anticipeerregio's. Het rapport wordt voorjaar 2025 verwacht

2108

Motie-Flach c.s. over op basis van monitoring en evaluatie van de Wet herziening bedrag ineens bezien of en hoe de doelgroep kan worden uitgebreid

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 154, nr. 14

Planning: brief naar de Tweede Kamer einde van het jaar 2025

2111

Motie-Ceder c.s. over er bij het UWV op aandringen om jurisprudentie en regelgeving zo veel mogelijk in het voordeel van de uitkeringsgerechtigde uit te leggen

Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 780

In de Kamerbrief van 22 november is gemeld dat er terughoudend zal worden omgegaan met terugvorderingen. Alleen als redelijkerwijs echt duidelijk kon zijn dat er een fout werd gemaakt, kan er aanleiding zijn voor een terugvordering. Op een later moment zal nog een afweging op doelmatigheidsgronden moeten worden gemaakt, zodra er een preciezer beeld is over de aantallen, impact en kosten. De eerstvolgende brief staat gepland voor maart 2025. (Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 793)

2113

Motie-Inge van Dijk c.s. over onderzoeken of een vorm van rechtsbescherming met belangenbehartigers binnen de organisatie kan worden opgezet bij het UWV

Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 784

In de Kamerbrief van 23 oktober 2024 (Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 793) is gemeld dat het hersteldossier voor de cliënt toegankelijk zal zijn en UWV voor cliënten die daar behoefte aan hebben, persoonlijke ondersteuning organiseert via cliëntondersteuners. Zij kunnen als vast aanspreekpunt dienen en hulp bieden wanneer er aanvullende ondersteuning nodig is. We onderzoeken of aanvullende initiatieven voor rechtsbescherming een meerwaarde hebben, waarbij in elk geval gekeken zal worden naar de belangenbehartiger. Naar verwachting is dit onderzoek voor de zomer 2025 gereed

2116

Motie-Van Kent/Patijn over een onderzoek naar de gevolgen voor volwassenen van het huidige minimumjeugdloon

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 545, nr. 14

Planning: brief naar de Tweede Kamer voorjaar 2025

2117

Motie-Inge van Dijk c.s. over onderzoeken of inkomensondersteunende regelingen van de overheid op een vast moment in de maand kunnen worden uitbetaald

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 IX, nr. 11

Onderzoek wordt begin 2025 opgestart

2119

Motie-Ceder inzake dat ontwikkelingen betreffende subsidies en het Gemeentefonds de gemeenten zullen raken in hun financiële positie; overwegende dat het kabinet de doelstelling heeft om kinderarmoede niet te laten toenemen

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 VII, nr. 40

Beantwoording loopt mee in voorjaarsbrief rondom Nationaal Programma armoede en schulden (maart/april 2025)

2129

Motie van het lid Kisteman c.s. over een voor het mkb werkbare wijze van werken met gevaarlijke stoffen

Kamerstukken II, 2024-2025, 25 883, nr. 505

SZW bekijkt de mogelijkheden die er zijn voor het verbeteren van de werkwijze voor het mkb met betrekking tot gevaarlijke stoffen. Hierbij wordt ook gekeken naar ervaringen in de toezichtspraktijk en in andere EU-lidstaten. In de voortgangsbrief over de Arbovisie wordt hierover aan de Tweede Kamer gerapporteerd. De brief wordt in de eerste helft van 2025 aan de Tweede Kamer verzonden

2130

Motie van het lid Kisteman c.s. over een vereenvoudiging van de RI&E-verplichtingen en de mogelijkheid om organisaties tot 25 werknemers uit te zonderen van de schriftelijke RI&E

Kamerstukken II, 2024-2025, 25 883, nr. 506

Er wordt uitgezocht of en zo ja hoe diverse andere lidstaten de mogelijkheid om organisaties tot 25 werknemers uit te zonderen van de schriftelijke RI&E hebben geregeld. In de verzamelbrief G&VW die naar verwachting in juni 2025 aan de Tweede Kamer wordt gestuurd, zal over de uitkomst hiervan bericht worden

2131

Motie van het lid Kisteman c.s. over uitspreken dat de 30-jarige verjaringstermijn voor alle asbestslachtoffers moet vervallen

Kamerstukken II, 2024-2024, 25 883, nr. 507

Planning brief naar de Tweede Kamer: voor 1 juli 2025

2132

Motie-Van Eijk over constaterende dat het Nibud samen met het CBS en het SCP het pakket aan basisbehoeften en de bijbehorende minimumbedragen die ten grondslag liggen aan de armoedegrens vierjaarlijks zal herijken

Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 774

Planning brief naar de Tweede Kamer: maart 2025

2133

Motie van het lid Flach c.s. over toetsing van de RI&E door maximaal één kerndeskundige en verkenning van vervolgstappen om de regeldruk te verminderen

Kamerstukken II, 2024-2025, 25 883, nr. 508

Er wordt op dit moment uitgezocht welke mogelijkheden de Arbowet hiervoor biedt. In de verzamelbrief G&VW die naar verwachting in juni 2025 aan de Tweede Kamer wordt gestuurd, zal de stand van zaken bericht worden

2135

Motie-Van Eijk over een onderzoek naar aard en omvang van de gemeentelijke minimaregelingen en het effect daarvan op armoedeval en marginale druk

Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 773

Het voornemen is om deze motie af te doen via het Nationaal Programma Armoede en Schulden dat in het voorjaar van 2025 aan de Tweede Kamer wordt aangeboden, in samenhang met de ambitie uit het regeerprogramma om het (kinder-)armoedebeleid te verbeteren

2137

Motie-Welzijn/Ceder over het omdraaien van de toerekenvolgorde van schulden waarbij de overheid de schuldeiser is, zodat de openstaande schuld eerst wordt afbetaald

Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 776

Planning: voorjaar 2025

2138

Motie-Flach over in overleg met gemeenten bezien welke maatregelen kunnen worden genomen om armoede onder eenverdieners tegen te gaan

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 617, nr. 13

Planning: zomer 2025

2139

Motie-Welzijn over onderzoeken of de doelgroep in het wetsvoorstel juist is bepaald en wat nodig is indien de doelgroep groter blijkt te zijn

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 617, nr. 14

Planning: zomer 2025

2140

Motie Ceder inzake ontwikkelingen betreffende subsidies en het Gemeentefonds de gemeenten zullen raken in hun financiële positie

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 VII, nr. 40

Is onderdeel van motie 2119. Beantwoording loopt mee in voorjaarsbrief rondom Nationaal Programma armoede en schulden (maart/april 2025)

2141

Motie-Saris over met de VNG verkennen hoe er meer ruimte kan komen voor gemeenten om pilots te starten bij wetswijzigingen

Kamerstukken II, 2024-2025, 26 448, nr. 794

Planning: 1e kwartaal 2025

2142

Motie-Van Kent/Patijn over als doel vastleggen dat in 2028 het aandeel vaste contracten op de werkzame beroepsbevolking 70% bedraagt

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 38

Wordt meegenomen in memorie van toelichting wetsvoorstel flex maart 2025

2143

Motie-Van Dijk/Patijn over in kaart brengen hoe de pilot aanpak dakloze EU-burgers structureel naar andere gemeenten kan worden uitgebreid

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 41

Planning: brief naar de Tweede Kamer medio mei 2025 (bij Voorjaarsbesluitvorming)

2144

Motie-De Jong/Rikkers-Oosterkamp over het UWV de opdracht geven om de uitvoeringsproblematiek in kaart te brengen en de informatie over het aantal gedupeerden actief te delen

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 45

De Tweede Kamer wordt ieder kwartaal geïnformeerd over de voortgang en stand van zaken verbeterplan UWV. De eerstvolgende brief staat gepland voor maart 2025

2145

Motie-De Jong/Essers over maatregelen om te voorkomen dat mensen met een WIA-, WW- of Wajong-uitkering een lagere uitkering ontvangen dan waar men recht op heeft

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 46

De Tweede Kamer wordt ieder kwartaal geïnformeerd over de voortgang en stand van zaken verbeterplan UWV. De eerstvolgende brief staat gepland voor maart 2025

2146

Motie-De Jong/Saris over een plan van aanpak met gerichte doelstellingen om het tekort aan UWV-artsen aan te pakken

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 47

De Tweede Kamer wordt hier in het voorjaar over geïnformeerd, dit loopt mee in de brief over de voortgang en stand van zaken verbeterplan UWV. De eerstvolgende brief staat gepland voor maart 2025

2147

Motie-Boon/Aartsen/Saris/ Rikkers-Oosterkamp over de Kamer periodiek informeren over de effecten van de handhaving op schijnzelfstandigheid om een zachte landing te bevorderen

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 48

Planning: wordt meegenomen in de volgende Voortgangsbrief werken als zelfstandige, maart 2025 naar de Tweede Kamer

2148

Motie-Aartsen/Boon/Inge van Dijk/Ergin/Flach/Rikkers-Oosterkamp over een opt-outmogelijkheid voor zelfstandigen die aantoonbaar voldoende hebben voorzien in hun arbeidsongeschiktheidsrisico

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 49

In de appreciatie bij de motie – waarop de indiener heeft «geknikt» – is aangegeven dat als de motie mag worden geïnterpreteerd om een verzoek om de reeds in het voorstel zittende opt-out te behouden, deze «oordeel Kamer» kon worden gegeven. Daarmee is de motie onderdeel van de reguliere uitwerking van het voorstel. Verwachting is dat de indiening in de Kamer na Q3 2025 zal zijn

2149

Motie-Vijlbrief inzake voorstel om mensen meer te laten werken en werken meer te belonen

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 51

In het voorjaar komt de Staatssecretaris Fiscaliteit & Belastingdienst met een Kamerbrief over de hervorming van belastingen en toeslagen. Hierbij is het streven om de uitwerking van moties Vijlbrief (36 600 XV, nr. 51) en Vijlbrief/Aartsen (36 600 XV, nr. 53) mee te nemen

2150

Motie-Aartsen over de instrumenten om werken meer te laten lonen zo uitwerken dat financiële prikkels begrijpelijk zijn voor de burger

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 53

In het voorjaar komt de Staatssecretaris Fiscaliteit & Belastingdienst met een Kamerbrief over de hervorming van belastingen en toeslagen. Hierbij is het streven om de uitwerking van moties Vijlbrief (36 600 XV, nr. 51) en Vijlbrief/Aartsen (36 600 XV, nr. 53) mee te nemen

2151

Motie-Aartsen over de kosten van kinderopvang meenemen in de berekening van de marginale druk

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 54

SZW beziet op dit moment in welke berekeningen over marginale druk beter rekening kan worden gehouden met de kosten van kinderopvang, en rapport hierover in de eerstvolgende SZW-begroting (begroting 2026) aan de Kamer

2152

Motie-Aartsen over alles op alles zetten om de wachtlijsten voor de kinderopvang te beperken en het nieuwe stelsel zo snel mogelijk in te voeren

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 56

SZW werkt aan een wetswijziging ten behoeve van de nieuwe financiering van kinderopvang. Dit concept-wetsvoorstel zal uiterlijk in de zomer van 2025 in internetconsultatie gaan, zodat we op koers blijven voor een zo snel mogelijke parlementaire behandeling

2153

Motie-Inge van Dijk c.s. over onderzoeken of het Duitse systeem van een urenbank meerwaarde heeft voor het combineren van werk en zorg

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 57

Planning: brief naar de Tweede Kamer voorjaar 2025

2154

Motie-Inge van Dijk/Flach/Dassen over onderzoeken welke aspecten van het Belgische systeem kunnen bijdragen aan een toekomstbestendiger socialezekerheidsstelsel

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 58

Planning: wordt meegenomen in de volgende Voortgangsbrief werken als zelfstandige, maart 2025 naar de Tweede Kamer

2155

Motie-Saris over een analyse door de parlementair advocaat van wetgeving die mogelijk in strijd is met het ILO-verdrag over arbeidsongeschiktheid

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 60

Nadere uitwerking van de motie vindt momenteel plaats. In de volgende Kamerbrief rondom de uitwerking OCTAS (zomer 2025) wordt de Kamer hierover geïnformeerd

2156

Motie-Saris over concrete scenario's voor hoe de aankomende WIA-hersteloperatie zo veel mogelijk kan worden uitgezonderd van keteneffecten bij andere instanties

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 61

De Tweede Kamer wordt ieder kwartaal geïnformeerd over de voortgang en stand van zaken verbeteraanpak UWV. De eerstvolgende brief staat gepland voor maart 2025

2157

Motie-Saris over een voorstel om de mogelijkheden voor re-integratie van mensen in de WIA substantieel te verbeteren

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 62

- Met UWV zijn voor 2025 nieuwe prestatieafspraken gemaakt. Opgenomen in jaarplan UWV 2025.- Rapport scholingsexperiment openbaar in Q1/25.- Rapport experiment WGA-dienstverlening verwacht eind Q1/25.Op basis van deze rapporten worden Q2 2025 afspraken gemaakt met UWV en brief aan Tweede Kamer opgesteld

2159

Motie-Ceder/Welzijn/Flach/Inge van Dijk over in beeld brengen wat nodig is voor een dekkend sociaal minimum

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 64

SZW doet een analyse voor de verschillende trajecten in het kader van de hervorming inkomensondersteuning. De Kamer wordt voor de zomer geïnformeerd over de voortgang van deze trajecten

2160

Motie-Welzijn/Ceder/Flach/Lahla/Inge van Dijk over in kaart brengen welke groepen na de huidige maatregelen nog een inkomen hebben onder het sociaal minimum en hoe groot die groepen zijn

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 65

Op het moment wordt er gewerkt aan het in kaart brengen van de doelgroep van deze motie. Zodra dit scherp is, kan worden bekeken wat er nodig is om de grootte van verschillende groepen vast te stellen. Een eventueel onderzoeksrapport kan eind 2025 worden opgeleverd

2162

Motie Rikkers-Oosterkamp over aandacht voor langdurig arbeidsongeschikten in de uitwerking van de hervorming van het arbeidsongeschiktheidsstelsel

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 69

Planning: 1e kwartaal 2025

2163

Motie-Lahla/Ceder/Dassen/Inge van Dijk/Ergin/Van Kent over onderzoeken hoe het recht op werk voor mensen met een arbeidsbeperking via sociale ontwikkelbedrijven ingevoerd kan worden

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 67

De motie wordt momenteel uitgevoerd. Wij beogen de motie af te doen in een Kamerbrief over spoor 2 van Participatiewet in balans. Deze brief wordt medio juni met de Tweede Kamer gedeeld. Dit betekent dat we – anders dan de motie vraagt – ná publicatie van de Voorjaarsnota (een) uitwerking(en) van het recht op werk met de Tweede Kamer delen

2164

Motie-Rikkers-Oosterkamp over meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk helpen door de doelgroep van de banenafspraak te verbreden

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 70

Deze motie wordt meegenomen in de verdere uitwerking van de verbreding van de doelgroep Banenafspraak. Medio mei 2025 brief naar de Tweede Kamer

2165

Motie-Flach over één onlinegezinsportaal waarin alle gezinsregelingen zijn ondergebracht

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 73

Planning: 1e kwartaal 2025

2166

Motie-Flach/Ceder/Inge van Dijk over in het wetsvoorstel Basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen een uitzondering opnemen voor de agrarische sector

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 75

Motie verzoekt om in de verdere uitwerking van het voorstel een uitzondering voor de agrarische sector op te nemen; dit moet dus verder worden opgenomen (in de beraadslaging ) ten behoeve van het wetsvoorstel. Verwachting is dat de indiening in de Kamer niet vóór Q3 2025 zal zijn

2167

Motie-Ceder inzake een gezamenlijk regulier bestuurlijk overleg met de organisaties die verenigd zijn in de Alliantie Vrijwillige Schuldhulp

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 76

Planning: voor de zomer van 2025 een overleg met het AVS bestuur en de staatssecretaris

2168

Motie-Flach over de keuzevrijheid voor ouders als uitgangspunt hanteren bij het arbeidsmarktbeleid en afzien van rolbeïnvloeding

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 74

Wordt meegenomen in brief aan de Tweede Kamer over Arbeid en zorg april 2025

2169

Motie-Lahla/Ceder/Inge van Dijk/ Ergin/Flach/Kent, van/Welzijn over prioritaire aandacht in de herziening van de Participatiewet voor de inkomensondersteuning van chronisch zieken

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 78

De motie wordt momenteel uitgevoerd. De planning is om de Tweede Kamer vóór de zomer van 2025 te informeren over de herziening van de Participatiewet ten aanzien van inkomensondersteuning voor chronisch zieken

2171

Motie-Tseggai over de arbeidspositie van NT2-docenten verbeteren door goede arbeidsvoorwaarden en toezicht daarop

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 14

Overleg met de relevante ketenpartners is gaande (BVNT2, NRTO, VNG, Blik op Werk). Uitkomst gesprekken gaat in Q3 2025 naar de Tweede Kamer

2172

Motie-Bamenga c.s. over de plannen ter bestrijding van arbeidsmarktdisciriminatie uitwerken en hieraan heldere doelen koppelen

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 16

Planning: brief naar de Tweede Kamer april 2025

2173

Motie-Becker over het voorbereiden van een nieuw meerjarenplan zelfbeschikking en een versterkte aanpak schadelijke praktijken

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 17

Voorbereiding extra inzet zelfbeschikking: voorjaar 2025 (huidige meerjarenplan loopt tot eind dit jaar)

2174

Motie-Becker over gegevens bijhouden over culturele en religieuze normen en waarden van Nederlanders met een migratieachtergrond

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 18

Het Sociaal en Cultureel Planbureau bereidt het Survey Samenleven in Meervoud (SIM2025) voor en voert dit in 2025/26 uit. Dit SIM2025 vormt de bron waaraan de informatie wordt ontleend. De publicatie van de gegevens zal naar verwachting in de 2e helft van 2026 plaatsvinden. Daarna zal de Tweede Kamer worden geïnformeerd

2175

Motie-Becker over uitspreken dat het cruciaal is om tot een juridisch houdbare definitie van problematisch gedrag te komen en dit ook uitwerken op sectorniveau

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 19

Beoogd wordt de Kamer hierover in Q2 2025 te informeren

2176

Motie-Flach over in 2025 een wetsvoorstel indienen dat de versterkte gebedsgroepen beter reguleert

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 24

Beoogd wordt de Kamer in Q1 2026 hierover te informeren

2178

Motie-Ceder over vrijwillige maatschappelijke inzet om integratie en inburgering te bevorderen

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 27

De Kamer zal naar verwachting in juni 2025 hierover worden geïnformeerd in de verzamelbrief Inburgering

2179

Motie-Ceder/Tseggai over arbeidsmigranten die langer dan 4 maanden in dienst zijn een taaleis op A2-niveau opleggen

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 XV, nr. 28

Planning: brief naar de Tweede Kamer eind maart 2025

2183

Motie-Joseph c.s. over verkennen hoe verenigingen van slapers en gepensioneerden blijvend betrokken kunnen worden bij de implementatie van de transitieplannen

Kamerstukken II, 2024-2025, 32 043, nr. 672

Planning: brief naar de Tweede Kamer eerste kwartaal van 2025

2184

Motie-Joseph/Vermeer over nu al onderzoeken hoe de indexatieregels voor pensioenfondsen die niet invaren versoepeld kunnen worden

Kamerstukken II, 2024-2025, 32 043, nr. 673

Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025

2185

Motie-Joseph c.s. over een evaluatie van het invaren van de eerste drie pensioenfondsen

Kamerstukken II, 2024-2025, 32 043, nr. 674

Planning: brief naar de Tweede Kamer juni 2025

2186

Motie-Patijn/Mutluer over een gesprek met de VNG over de vestigingsvergunningen voor uitzendbureaus binnen de gemeenten

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 446, nr. 18

Planning: brief naar de Tweede Kamer eerste kwartaal 2025

2187

Motie-Patijn/Van Kent over de extra 45 fte voor de Arbeidsinspectie lokaal inzetten voor handhaving

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 446, nr. 19

Planning: brief naar de Tweede Kamer maart 2025

2188

Motie-Patijn c.s. over zzp'ers zich alleen laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel als zij ingeschreven staan in het bevolkingsregister

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 446, nr. 20

Planning: brief naar de Tweede Kamer voor april 2025

2189

Motie-Ceder/Patijn over een voorstel om de randvoorwaarden voor het ontwikkelen van nieuwe bedrijvigheid te borgen in het uniform verplichtende afwegingskader bedrijfseffectrapportage

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 446, nr. 22

Planning: brief naar de Tweede Kamer voor de zomer van 2025

2190

Motie-Ceder over belemmeringen wegnemen voor gegevensuitwisseling tussen handhavingsinstanties en gemeenten over misstanden rondom arbeidsmigratie

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 446, nr. 23

Planning: wordt meegenomen in de Jaarrapportage arbeidsmigranten december 2025 naar de Tweede Kamer

2194

Motie-Westerveld c.s. over een stappenplan met concrete en meetbare doelen voor de verbetering van bestaanszekerheid voor mensen met een beperking

Kamerstukken II, 2024-2025, 24 170, nr. 336

Planning: 1e kwartaal 2025

2202

Motie-El Abassi over maatregelen nemen die de werkgelegenheid voor mensen met een arbeidsbeperking verbeteren, en discriminatie op de arbeidsmarkt tegengaan

Kamerstukken II, 2024-2025, 24 170, nr. 349

Motie wordt afgedaan met een inhoudelijke reactie in Kamerbrief (bij het Actieplan arbeidsmarktdiscriminatie 2022-2025). Planning: 2e kwartaal 2025

2203

Motie-White c.s. overwegende dat kwalitatief goed onderwijs van groot belang is voor de kinderen in Caribisch Nederland en het ook bijdraagt aan het versterken van de lokale economie

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 IV, nr. 14

De motie wordt meegenomen bij een eventuele beleidsreactie op het inspectierapport naar de kwaliteit van de kinderopvang. Planning: juni 2025

2204

Motie van het lid Baarle constaterende dat de parlementaire enquêtecommissie naar het regeerakkoord van het kabinet-Rutte I verwijst, waarin een taakstelling van 180 miljoen euro voor fraudebestrijding in de sociale zekerheid was opgenomen

Kamerstukken II, 2024-2025, 35 867, nr. 22

Beoogd wordt de Kamer voor mei 2025 te informeren

2206

Motie-Flach c.s. over het in kaart brengen van mogelijkheden voor een positief gezinsbeleid en het wegnemen van belemmeringen voor ouders

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 410, nr. 97

In het eerste kwartaal van 2025 wordt een brief over arbeid en zorg aan de Kamer verzonden. Hierin wordt deze motie meegenomen

2207

Motie-Timmermans c.s. over het rapport van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen integraal overnemen en vierjaarlijks een Staat van de Demografie opstellen

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 410, nr. 101

Motie Timmermans kent nog een derde verzoek, namelijk om in het eerste kwartaal van 2025 geïnformeerd te worden over de implementatie (van het rapport), concrete beleidskeuzes en een tijdlijn die de komende jaren in alle relevante domeinen zullen moeten worden doorgevoerd. Op dit moment wordt dus nog bezien hoe hier uitvoering aan gegeven zal worden

2208

Motie-Timmermans/Dijk over een actueel overzicht publiceren van uitzendbedrijven die door de Arbeidsinspectie beboet zijn op grond van de Wet aanpak schijnconstructies

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 410, nr. 103

Planning: 1e kwartaal 2025

2209

Motie-Koekkoek over een plan van aanpak op basis van best practices uit de EUREGIO en andere Europese lidstaten om internationale studenten en talent voor Nederland te behouden

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 410, nr. 108

Planning: 1e kwartaal 2025

2210

Motie-Van der Plas over in het beleid rekening houden met de grote waarde die arbeidsmigranten die praktische werkzaamheden verrichten, toevoegen aan onze economie en voedselproductie

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 410, nr. 110

Wordt voorzien in de kabinetsreactie op het IBO en evt. SER-advies in de zomer van 2025. Planning: brief naar de Tweede Kamer na de zomer van 2025

2212

Gewijzigde motie-Omtzigt over wettelijk en qua kennisinfrastructuur borgen dat er elke vier jaar of na het aantreden van een nieuw kabinet een Staat van de Demografie wordt gepubliceerd

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 410, nr. 113

Planning: 1e kwartaal 2025

2213

Motie-Vijlbrief c.s. over de Kamer voor de begroting SZW een toekomstvisie op de economie doen toekomen

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 410, nr. 115

Deze motie zal in de zomer van 2025 worden opgepakt. Als een aantal rapporten en adviezen zijn verschenen, zoals het SER-advies arbeidsmigratie en het IBO-arbeidsmigratie. Verzending zal in het najaar zijn (voor de begrotingsbehandeling SZW)

2214

Motie-Bikker c.s. over de Kamer concreet informeren over hoe en wanneer het kabinet komt tot een bandbreedte voor het arbeidsmigratiesaldo inclusief beleidsvoorstellen hiertoe

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 410, nr. 117

Wordt voorzien in de kabinetsreactie op het IBO en evt. SER-advies in de zomer van 2025. Planning: brief naar de Tweede Kamer na de zomer van 2025

2215

Motie-Bikker c.s. over een duidelijke visie op EU-arbeidsmigratie en inzetten op afspraken over arbeidsmigratie met lidstaten

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 410, nr. 118

Planning: de reactie op deze motie wordt meegenomen in de Kamerbrief over het IBO arbeidsmigratie die rond de zomer van 2025 naar de Kamer gaat

2218

Motie van het lid White c.s. over voor het zomerreces de uitkomsten van de verkenning naar de mogelijkheid voor een aanvullende kindregeling met de Kamer delen

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 600 IV, nr. 42

Beoogd wordt de Kamer voor mei 2025 te informeren

2220

Motie van het lid De Kort over het herzien van de toekenning van werk- en/of vervoersvoorzieningen

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 449, nr. 11

Planning: 1e kwartaal 2025

2221

Motie van het lid Ceder c.s. over er alles aan doen om "buy now, pay later"-dienstverlening in fysieke winkels tegen te houden

Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 780

Planning: 1e kwartaal 2025

2222

Motie van het lid Lahlah c.s. over onderzoeken hoe de banenafspraak ruimer kan worden ingevuld door vooral het werk zelf als criterium te nemen

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 449, nr. 12

Planning: 1e kwartaal 2025

2223

Motie van het lid Ceder over analoog aan het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen een register voor consumptieve kredieten en leningen ontwikkelen

Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 781

Planning: 1e kwartaal 2025

2224

Motie van het lid Lahlah c.s. over onderzoek naar extra stimulansen om werkgevers te ondersteunen bij het aanbieden van vaste contracten aan werknemers uit de doelgroep

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 449, nr. 13

Planning: 1e kwartaal 2025

2225

Motie van het lid Ceder over een pilot waarbij Wki-gecertificeerde incassobureaus inzagerecht krijgen in een gelimiteerd deel van de Basisregistratie Personen

Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 782

Planning: 1e kwartaal 2025

2226

Motie van het lid Van Kent over een forse verlaging van de aanmanings- en incassokosten bij verkeersboetes

Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 783

Planning 3e kwartaal 2025

2227

Motie van het lid Ceder c.s. over een nieuwe banenafspraak waarbij de ondersteuningsbehoefte van de persoon met een arbeidsbeperking centraal staat

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 449, nr. 15

Planning 3e kwartaal 2025

2228

Motie van de leden Welzijn en Ceder over monitoren in hoeverre aanbieders van BNPL-dienstverlening voldoen aan de Consumer Credit Directive

Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 785

Planning 3e kwartaal 2025

2229

Motie van de leden Welzijn en Lahlah over regionale afspraken over de te realiseren banen voor mensen met een arbeidsbeperking

Kamerstukken II, 2024-2025, 36 449, nr. 16

Planning: 1e kwartaal 2025

2230

Motie van de leden Inge van Dijk en Ceder over bekijken of het mogelijk is BNPL-betalingen in fysieke winkels te verbieden of te ontmoedigen

Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 786

Planning: 1e kwartaal 2025

2231

Motie van het lid Inge van Dijk over ervoor zorgen dat de consumentenbescherming van de CCD II-regelgeving ook geldt voor webshops met achteraf betalen

Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 787

Planning: 1e kwartaal 2025

2232

Motie van de leden Lahlah en Ceder over schuldeisers, incassobureaus en gerechtsdeurwaarders scholen in suïcidepreventie

Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 790

Planning: 1e kwartaal 2025

2233

Gewijzigde motie van de leden Van Eijk en Inge van Dijk over nieuwe problematische schulden voorkomen door te zorgen dat na de volledige kwijtschelding de schuldhulpverlening gedurende 12 maanden verplicht in beeld blijft (t.v.v. 24515-791)

Kamerstukken II, 2024-2025, 24 515, nr. 791

Planning: 1e kwartaal 2025

2234

Motie van het lid Heutink over iedereen die aan of op het spoor werkt onder de normen van de Arbeidstijdenwet laten vallen

Kamerstukken II, 2024-2025, 29 893, nr. 274

Planning: 1e kwartaal 2025

2235

Motie van het lid Van Kent over zelfstandigen die werken op en rond het spoor onder de Arbeidstijdenwet laten vallen

Kamerstukken II, 2024-2025, 29 893, nr. 277

Planning: 1e kwartaal 2025

Licence