Conform de mogelijkheid in de Rijksbegrotingsvoorschriften 2025 is voor de agentschapsverantwoording over boekjaar 2024 gebruikgemaakt van het ‘oude’ model uit de Rijksbegrotingsvoorschriften 2024. Met ingang van het volgende boekjaar zal het nieuwe model worden toegepast in de verantwoording.
Vastgestelde begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil realisatie -/- begroting | Realisatie 2023 | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
- Omzet | 74.138 | 78.308 | 4.170 | 66.022 |
waarvan omzet moederdepartement | 11.777 | 12.736 | 959 | 8.108 |
waarvan omzet overige departementen | 1.010 | 1.083 | 73 | 1.086 |
waarvan omzet derden | 61.351 | 64.489 | 3.138 | 56.828 |
Rentebaten | 0 | 924 | 924 | 852 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 18 | 18 | 2 |
Totaal baten | 74.138 | 79.250 | 5.112 | 66.876 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 72.762 | 76.297 | 3.535 | 68.084 |
- Personele kosten | 58.188 | 62.612 | 4.424 | 55.245 |
waarvan eigen personeel | 49.931 | 54.000 | 4.069 | 46.931 |
waarvan inhuur externen | 6.456 | 6.406 | ‒ 50 | 6.593 |
waarvan overige personele kosten | 1.801 | 2.206 | 405 | 1.721 |
- Materiële kosten | 14.574 | 13.685 | ‒ 889 | 12.839 |
waarvan apparaat ICT | 5.364 | 5.418 | 54 | 4.586 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële kosten | 9.210 | 8.267 | ‒ 943 | 8.253 |
ZBO College | 753 | 688 | ‒ 65 | 648 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 623 | 408 | ‒ 215 | 496 |
- Materieel | 623 | 408 | ‒ 215 | 496 |
waarvan apparaat ICT | 623 | 402 | ‒ 221 | 493 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 6 | 6 | 3 |
- Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 96 | 96 | 110 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 96 | 96 | 110 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 74.138 | 77.489 | 3.351 | 69.338 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 1.761 | 1.761 | ‒ 2.462 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 1.761 | 1.761 | ‒ 2.462 |
Toelichting op de staat van baten en lasten
Opmerking vooraf
Het aCBG is een tarief gefinancierde organisatie. Voor zijn omzet is het sterk afhankelijk van aanvragen (procedures) vanuit de farmaceutische industrie. Bij het indienen van de begroting in het voorjaar is er beperkt zicht op het werkaanbod voor het volgende jaar. Op basis van voortschrijdend inzicht is in het najaar van 2023 de financiële paragraaf bij het jaarplan opgesteld. Dit jaarplan is in december door de pSG goedgekeurd. Gedurende het jaar is de in- en uitstroom van procedures gemonitord in relatie tot de beschikbare capaciteit. Waar mogelijk zijn er maatregelen genomen om de werkvoorraad beheersbaar te houden en procedures binnen de daarvoor geldende termijnen af te ronden.
Resultaat
Het aCBG heeft over 2024 een positief resultaat behaald van € 1,8 miljoen. Dit wordt verklaard door € 5,1 miljoen hogere baten en € 3,3 miljoen hogere kosten dan begroot. Het voorstel is om het saldo van € 1,8 miljoen toe te voegen aan het eigen vermogen.
Vastgestelde begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil realisatie-/- begroting | Realisatie 2023 | |
---|---|---|---|---|
Toevoeging/ onttrekking: | ||||
- Pok/ Wau | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Exploitatiereserve | 0 | 1.761 | 1.761 | ‒ 2.462 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 1.761 | 1.761 | ‒ 2.462 |
Baten
De € 5,1 miljoen hogere baten ten opzichte van de begroting zijn te verklaren door € 2,6 miljoen hogere opbrengsten uit procedures en € 0,6 miljoen uit jaarvergoedingen (omzet derden). De bijdragen van de ministeries van VWS en LVVN zijn respectievelijk € 1,0 miljoen en € 0,1 miljoen hoger dan begroot, subsidies uit andere bronnen, zoals de Europese Commissie, zijn € 0,1 miljoen lager. De rentebaten van € 0,9 miljoen waren niet begroot.
De hogere bijdrage moederdepartement van € 1,0 miljoen komt enerzijds door de compensatie voor de gestegen kosten als gevolg van de cao (€ 3,5 miljoen) en de bijdrage voor de inzet ten behoeve van de Europese Farmawetgeving (€ 0,4 miljoen) en anderzijds door lagere subsidieopbrengsten voor andere projectmatige activiteiten. Een deel van deze activiteiten en budget schuiven door naar 2025.
De bijdrage voor programma Informatiehuishouding op Orde inclusief de implementatie van de Wet Open Overheid is € 1,1 miljoen lager uitgekomen. Binnen het aCBG heeft de kwartiermaker Open Overheid inmiddels gezorgd voor een goed staand programma en lijnorganisatie.
Als gevolg van de vertraging die is opgetreden bij het project Vervanging kernsysteem zijn diverse deelprojecten gefinancierd vanuit de WaU middelen (Werk aan Uitvoering) doorgeschoven naar 2025, wat heeft geleid tot € 1,3 miljoen lagere opbrengsten. Het project Vervanging kernsysteem is goed door de aanvullende AC ICT toets gekomen en eind 2024 is overgegaan tot gunning van de opdracht aan de leverancier. Als gevolg hebben ook andere projecten met een ICT component vertraging opgelopen waardoor de gerealiseerde opbrengsten € 0,5 miljoen lager zijn dan begroot.
De hogere omzet uit procedures en jaarvergoedingen van € 3,2 miljoen komt per saldo door lagere opbrengsten dan begroot voor nationale (€ 0,3 miljoen) en centrale procedures (€ 0,5 miljoen). Daar staan hogere opbrengsten tegenover voor wederzijdse erkenningsprocedures / MRP (€ 0,1 miljoen), decentrale procedures (€ 2,9 miljoen), diergeneesmiddelen (€ 0,4 miljoen) en voor jaarvergoedingen (€ 0,6 miljoen). Ten opzichte van 2023 zijn de opbrengsten uit de procedures en jaarvergoedingen gestegen met € 7,7 miljoen.
Lasten
Door de nieuwe cao afspraken die gelden sinds 1 juli 2024 en door uitbreiding van de mogelijkheid om IKB-uren te sparen met ingang van 2023, zijn de kosten eigen personeel € 4,1 miljoen hoger uitgekomen dan begroot. In het verlengde daarvan zijn ook de overige personele kosten € 0,4 miljoen hoger dan begroot. De kosten van externe inhuur zijn op hetzelfde niveau gebleven als in 2023 en in lijn met de begroting. Voor een deel van de moeilijk in te vullen vacatures is het in de loop van 2024 gelukt om ambtelijk medewerkers te werven. Echter, voor de tijdelijke en specialistische werkzaamheden (bijvoorbeeld op ICT gebied) voor de diverse programma’s en projecten blijft de inzet van externen noodzakelijk en gewenst.
De overige materiële kosten zijn € 1,1 miljoen lager dan begroot. Oorzaken zijn uitgestelde geplande werkzaamheden (als gevolg van enerzijds de vertraging die is opgetreden bij de het project Vervanging kernsysteem en anderzijds door in Q4 door het aCBG genomen maatregelen om de uitgaven te beperken) en lagere huisvestingskosten. Ook de vervanging van de laptops is uitgesteld waardoor de afschrijvingskosten € 0,2 miljoen lager zijn.
Balans 2024 | Balans 2023 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 632 | 985 |
Immateriële vaste activa | 0 | 0 |
Materiële vaste activa | 632 | 985 |
waarvan grond en gebouwen | 0 | 0 |
waarvan installaties en inventarissen | 632 | 985 |
waarvan projecten in uitvoering | 0 | 0 |
waarvan overige materiële vaste activa | 0 | 0 |
Vlottende activa | 33.311 | 26.763 |
Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 0 |
Debiteuren | 6.347 | 6.014 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 2.422 | 1.610 |
Liquide middelen | 24.542 | 19.139 |
Totaal activa | 33.943 | 27.748 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 2.222 | 461 |
Pok/ Wau reserve | 0 | 0 |
Exploitatiereserve | 461 | 2.923 |
Onverdeeld resultaat | 1.761 | ‒ 2.461 |
Voorzieningen | 0 | 0 |
Langlopende schulden | 0 | 0 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 0 |
Kortlopende schulden | 31.721 | 27.287 |
Crediteuren | 1.377 | 1.376 |
Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 0 |
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 0 |
Overige schulden en overlopende passiva | 30.344 | 25.911 |
Totaal passiva | 33.943 | 27.748 |
Toelichting op de balans
Materiële vaste activa
De voor 2024 geplande investering in hardware (vervanging laptops) is uitgesteld naar 2025.
Debiteuren
De hogere omzet van procedures heeft geleid tot een lichte stijging van het debiteurensaldo met € 0,3 miljoen. De debiteuren worden gewaardeerd tegen nominale waarde, waarbij rekening is gehouden met een voorziening voor mogelijke oninbaarheid van € 0,4 miljoen.
Eigen vermogen
Het eigen vermogen bedraagt maximaal 5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen drie jaar. Voor 2024 komt dit neer op een bedrag van maximaal € 3,5 miljoen. Door het positieve saldo van de exploitatie (€ 1,8 miljoen) is het eigen vermogen in 2024 gestegen naar € 2,2 miljoen.
Kortlopende schulden
Onder vooruit gefactureerd/nog te betalen staat een bedrag van € 14,7 miljoen voor vooruit gefactureerde beoordelingswerkzaamheden. Dit betreft het onderhanden werk van het aCBG. Het agentschap ontvangt de verschuldigde vergoeding voor een groot deel van de aanvragen voordat de werkzaamheden worden verricht. Het onderhanden werk is in 2024 met € 1,7 miljoen toegenomen. Het saldo vooruit ontvangen subsidies bedraagt € 5,5 miljoen en is toegenomen met € 0,8 miljoen. Daarnaast is er € 2,1 miljoen toegevoegd aan het saldo verlofuren en is het saldo nog te ontvangen facturen met € 0,3 miljoen toegenomen. Omdat jubileumuitkeringen niet materieel zijn en de jaarlijkse lasten in lijn liggen met elkaar is hiervoor (net als voorgaande jaren) geen schatting in de jaarrekening opgenomen.
Onderlinge vorderingen/schulden ministeries en agentschappen
Op 31 december 2024 hebben de volgende vorderingen/schulden betrekking op ministeries en agentschappen:
– Vorderingen: nog te ontvangen VWS € 0,97 miljoen, IGJ € 0,05 miljoen, LVVN € 0,09 miljoen en BZK € 0,01 miljoen.
– Schulden: nog te betalen VWS € 0,01 miljoen, IGJ € 0,15 miljoen, RIVM € 0,1 miljoen, AZ € 0,03 miljoen en BZK € 0,02 miljoen.
Kasstroomoverzicht
Vastgestelde begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil realisatie -/- begroting | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 18.777 | 19.139 | 362 |
totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 74.138 | 89.096 | 14.958 | |
totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 73.515 | ‒ 83.638 | ‒ 10.123 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 623 | 5.458 | 4.835 |
totaal investeringen (-/-) | ‒ 650 | ‒ 55 | 595 | |
totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | ||
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 650 | ‒ 55 | 595 |
eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | |
eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
aflossingen op leningen (-/-) | 0 | 0 | 0 | |
beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 18.750 | 24.542 | 5.792 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Het liquiditeitssaldo van het aCBG is in 2024 met € 5,4 miljoen gestegen. Behalve door het positieve resultaat van € 1,8 miljoen wordt dit verklaard doordat het bedrag aan vooruit gefactureerde beoordelingswerkzaamheden eind 2024 € 1,7 miljoen hoger was dan eind 2023 en er is voor € 0,4 miljoen afgeschreven op vaste activa. Ook is het bedrag aan vooruit ontvangen subsidies VWS met € 0,7 miljoen gestegen, o.a. als gevolg van de vertraging die is opgetreden bij de het project Vervanging kernsysteem, gefinancierd uit de WaU middelen. Het saldo overige schulden en vorderingen is gestegen met € 1,1 miljoen; hier staat een stijging van het debiteurensaldo tegenover van € 0,3 miljoen.
Een bedrag van € 2,1 miljoen is toegevoegd aan het saldo voor verlofuren. Deze boeking betreft wel kosten maar is geen operationele kasstroom.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Realisatie | Vastgestelde begroting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | |
Omschrijving Generiek Deel | ||||||
1. Tarieven/uur | 97 | 103 | 117 | 111 | 121 | 117 |
2. Omzet per productgroep (PxQ) | ||||||
- Beoordelen van nationale aanvragen: Humaan | 2.324 | 2.503 | 2.630 | 2.917 | 2.625 | 2.893 |
- Beoordelen van Europese aanvragen: centraal Humaan en Veterinair | 10.577 | 11.999 | 13.060 | 12.014 | 14.765 | 15.296 |
- Beoordelen van Europese aanvragen: MRP Humaan | 631 | 875 | 784 | 618 | 988 | 862 |
- Beoordelen van Europese aanvragen: DCP Humaan | 9.267 | 8.958 | 8.606 | 9.565 | 12.357 | 9.468 |
- Beoordelen van homeopathische aanvragen, kruiden en nieuwe voedingsmiddelen | 9 | 18 | 35 | 27 | 10 | 38 |
- Beoordelen veterinaire aanvragen door Bureau Diergeneesmiddelen | 2.604 | 2.517 | 2.339 | 2.985 | 3.095 | 2.735 |
- Jaarvergoedingen Humaan en Veterinair | 25.266 | 25.565 | 26.350 | 28.275 | 30.287 | 29.640 |
- Overig | 4.482 | 6.062 | 9.265 | 10.476 | 15.123 | 13.206 |
totaal baten | 55.160 | 58.496 | 63.068 | 66.876 | 79.250 | 74.138 |
3. FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 374 | 395 | 424 | 476 | 480 | 466 |
4. Saldo van baten en lasten (%) | ‒ 1,23% | 1,98% | 0,21% | ‒ 3,68% | 2,22% | 0% |
Kwaliteitsindicatoren | ||||||
Gegronde klachten | 16 | 9 | 8 | 2 | 9 | 15 |
% externe inhuur ten opzichte van totale personele kosten | 12,2% | 12,2% | 13,3% | 11,9% | 10,2% | 11,1% |
% facturen betaald binnen 30 dagen | 96,7% | 98,1% | 98,3% | 98,6% | 98,2% | > 95% |
Toelichting doelmatigheidsindicatoren
Tarieven per uur
Het gemiddelde uurtarief wordt bijgehouden om de kostenefficiency aan te tonen. Deze indicator is een gemiddelde van alle functies van het primaire proces. De sterk gestegen salariskosten in 2024 als gevolg van de nieuwe cao afspraken hebben ertoe geleid dat het uurtarief met 9% is gestegen.
Omzet per productgroep
De omzet per productgroep geeft inzicht in de samenstelling van de omzet van het aCBG. De totale omzet is in 2024 opnieuw sterk toegenomen ten opzichte van 2023. Dit geldt voor alle productgroepen met uitzondering van de nationale procedures. Na de stabiel stijgende lijn in de omzet van nationale aanvragen van de afgelopen jaren, is er in 2024 sprake van een trendbreuk en is de instroom wat achtergebleven bij de verwachting. Daar staat tegenover dat de omzet Europese procedures die in 2023 nog een daling liet zien, in 2024 sterk is gestegen. Ondanks deze stijging waren instroom en uitstroom met elkaar in evenwicht. Opvallend is de toename in 2024 van de wederzijdse erkenningsprocedures (MRP / Repeat Use Procedure) die wordt verklaard door beperkte capaciteit op Europees niveau voor de decentrale procedures en fabrikanten voor MRP als alternatief kiezen. De verwachting is dat ook in de 2025 de instroom hoger zal blijven. De instroom en omzet van decentrale procedures is in 2024 opnieuw sterk gestegen, waardoor de werkvoorraad verder is opgelopen en de werkdruk is toegenomen. In de tweede helft van 2024 zijn daarom maatregelen genomen om (tijdelijk) een rem te zetten op de instroom en tegelijkertijd de capaciteit uit te breiden. Voor de omzet veterinaire procedures (Bureau Diergeneesmiddelen) geldt dat de stijgende lijn die in 2023 (na de dip in 2022 als gevolg van de invoering van de nieuwe veterinaire verordening) is ingezet ook zichtbaar is in 2024. De stijging van de omzet uit jaarvergoedingen houdt gelijke tred met de jaarlijkse tariefstijging.
De overige omzet heeft betrekking op bijdragen van het moederdepartement, andere ministeries en Europese subsidies. De VWS-bijdragen voor het programma Informatiehuishouding op Orde en voor de implementatie van Wet Open Overheid zijn in totaal € 1,1 miljoen lager dan begroot en verder is € 1,3 miljoen minder besteed aan de projecten die vallen onder Werk aan Uitvoering (WaU), o.a. door vertraging in de geplande aanbesteding voor het project Vervanging kernsysteem. Daar staat tegenover dat een bedrag van € 3,5 miljoen als compensatie is ontvangen voor de financiële consequenties van de nieuwe cao die op 1 juli is ingegaan en waarvan de kostenstijging (veel) hoger was dan waar in de reguliere tariefstijging vanuit was gegaan. Ook is een extra bedrag ontvangen van € 0,4 miljoen voor de inzet ten behoeve van de nieuwe Europese Farmawetgeving.
Totaal aantal fte
Dit kengetal betreft het totaal aantal fulltime-equivalenten (fte) dat werkzaam was bij het aCBG per 31 december 2024, exclusief externe inhuur en stagiair(e)s.
Na de groei in de afgelopen drie jaar – het noodzakelijk gevolg van de toegenomen instroom, de extra COVID-19 werkzaamheden en de inzet voor diverse programma’s en projecten – is het personeelsbestand in 2024 gestabiliseerd. Een deel van de externe medewerkers die in voorgaande jaren werden ingezet op moeilijk in te vullen vacatures is inmiddels vervangen door ambtelijk medewerkers.
Saldo van baten en lasten (% van de baten)
De ontwikkeling van het procentuele saldo is een weergave van de realisatie, zoals de afgelopen jaren in de jaarrekening gepresenteerd.
Aantal gegronde klachten
Het aantal gegronde klachten wordt bijgehouden om inzicht te krijgen in de geleverde kwaliteit van de productie. In 2024 zijn 9 klachten gegrond verklaard; dit is een lichte stijging ten opzichte van 2023 maar blijft ruim binnen de norm van 15.
Percentage externe inhuur
In 2024 zijn wervingsactiviteiten succesvol gebleken. Voor diverse vacatures die eerdere jaren door krapte op de arbeidsmarkt werden ingevuld door externe medewerkers zijn in de loop van het jaar ambtelijk medewerkers geworven. Het percentage externe inhuur is hierdoor met 1,7% gedaald ten opzichte van 2023 en is binnen het plafondbedrag van de begroting gebleven.
Percentage tijdige betaalde facturen
Het percentage facturen dat binnen 30 dagen betaald wordt is al jaren stabiel en met 98,2% ruim boven de norm van 95%.