Base description which applies to whole site

BIJLAGE 9

VOORLICHTINGSUITGAVEN

Centrale directie Voorlichting

Bij de centrale directie Voorlichting (DVO) zijn 53 medewerkers direct werkzaam met voorlichting voor 49 voltijdse fte's. De loonkosten voor deze 53 medewerkers bedragen ca. f 5,2 mln. De materiële uitgaven bedragen ca. f 0,35 mln. De programma uitgaven van de centrale directie Voorlichting bedragen ca. f 4,8 mln.

Mediavoorlichting

Voor het jaar 1999 en 2000 is ten behoeve van mediavoorlichting een bedrag begroot van f 0,8 mln.

Voorlichting is het afgelopen jaar vaker ingezet als instrument om de samenhang en maatschappelijke relevantie van V&W-beleid beter bekend te maken omwille van het politieke en maatschappelijke draagvlak dat voor het beleid nodig is.

Belangrijke beeldbepalende gebeurtenissen van 1999 zijn:

• De parlementaire enquête Bijlmerramp;

• De grote projecten als de HSL en de Betuweroute;

• De mogelijke invoering van Rekening rijden;

• De extra beschikbaar gekomen middelen in 1999 voor bereikbaarheid (zie MIT);

• De publicatie van de nota «3e eeuw spoor». Tevens zal het stad- en streekvervoer het komende jaar in het teken staan van een verdere ontwikkeling van de marktwerking.

Communicatiestrategie

Ten behoeve van communicatiestrategie en -onderzoek is voor 1999 f 0,9 mln begroot. Voor het jaar 2000 is eenzelfde bedrag begroot. De communicatiestrategie heeft de volgende kenmerken:

• Alle V&W-producten komen tot stand in de driehoek «kennis, beleid en uitvoering».

• Een doorzichtige kennisinfrastructuur.

• Heldere interne communicatie om «sterk en eenduidig» naar buiten te treden.

Communicatieonderzoek

Communicatieonderzoek bestaat onder andere uit de volgende componenten die alle tot doel hebben meer doelgroepgericht te kunnen communiceren:

• Media analyses: Hierbij wordt de berichtgeving over voor V&W-relevante onderwerpen geanalyseerd op de aanwezigheid en ontwikkeling van trends;

• Stakeholder analyses: De visies en standpunten van voor V&W relevante partijen worden geanalyseerd en in kaart gebracht. Ook ontwikkelingen in standpunten worden gevolgd;

• Pretests en evaluatie onderzoeken Elke campagne wordt voorafgegaan door een zogenaamde pretest, teneinde vooraf inzicht te krijgen in de begrijpelijkheid, duidelijkheid, relevantie en mogelijke effectiviteit van de nieuwe campagne Achteraf worden middels een evaluatie de werkelijke effecten van de campagnes onderzocht;

• Interne communicatie onderzoeken. Om zicht te krijgen op de dynamiek van interne informatiestromen in het ministerie wordtonderzoek verricht dat tot doel heeft de communicatie binnen en tussen dienstonderdelen van V&W te optimaliseren;

• Opinie-onderzoek. Hierbij gaat het om diverse vormen van ad-hoc en anticiperend (structureel) kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar (aspecten van) de publieke opinie;

• Monitor-onderzoek. Om de ontwikkeling van publieksopvattingen over specifieke beleidsterreinen in kaart te brengen wordt periodiek een monitor-onderzoek gehouden. Met behulp van de resultaten kan de communicatie zodanig worden ingericht dat beter kan worden ingespeeld op de informatiebehoefte van de verschillende doelgroepen.

Campagnes 1999

In 1999 voerde V&W samen met andere ministeries/partijen achtereenvolgens campagne over de volgende onderwerpen:

a. Daarom autogordels om;

b. Ritsen;

c. GSM in de auto;

d. Bromfiets op de rijbaan;

e. Rijden onder invloed;

f. Deltaplan grote rivieren.

ad a. Daarom autogordels om – maart, april, mei 1999

Het betrof een herhaling van de campagne uit 1997. Doel van deze campagne is verdere verbetering van het autogordelgebruik; het dragen van een autogordel moet op de langere termijn een welhaast instinctieve, volstrekt automatische gewoonte worden, waar mensen niet meer over nadenken.

Kosten van deze campagne waren f 0,12 mln.

ad b. Ritsen – juni, juli, augustus 1999

Doel van de campagne is dat de autosnelweggebruiker weet welk gedrag van hem verwacht wordt in een ritssituatie en welk gedrag hij van medeweggebruikers kan verwachten. De snelweggebruiker voelt zich veiliger en ervaart minder agressie.

Kosten van deze campagne waren circa f 0,6 mln.

ad c. GSM in de auto – augustus, september 1999

Doel van de campagne is automobilisten te wijzen op de risico's van het gebruik van GSM tijdens het autorijden.

Kosten van deze campagne waren circa f 0,4 mln.

ad d. Bromfiets op de rijbaan – november, december 1999

Met ingang van 1 december 1999 zal de maatregel bromfiets op de rijbaan in werking treden (Convenant Duurzaam Veilig). De maatregel houdt kort in dat de bromfietser per 1 december 1999 binnen de bebouwde kom niet langer van het fietspad of de fietsstrook gebruik mag maken, maar zich op de rijbaan moet voegen. In november en december 1999 zal deze maatregel in een campagne naar het Nederlands publiek worden gecommuniceerd.

Kosten: circa f 2 mln.

ad e. Rijden onder invloed – december 1999 – januari, februari 2000

Alcohol veroorzaakt een aanzienlijk aantal verkeersongevallen. Vooral jongeren zijn hierbij betrokken. In de afgelopen 10 jaar is de aanpak om rijden onder invloed te ontmoedigen breed en op structurele basis neergezet. Met succes, want het rijden onder invloed is met name onder jongeren met meer dan de helft gedaald. Ook in 1999 is deze campagne weer gevoerd.

Kosten: circa f 0,65 mln.

ad f. Deltaplan grote rivieren

In 1999 werkten waterschappen verder aan de uitvoering van de tweede fase van het Deltaplan Grote Rivieren. De werkgroep communicatie DPGR (een samenwerkingsverband van de ministeries van V&W, VROM en LNV, betrokken provincies en gemeenten, waterschappen, IPO, VNG en de Unie van Waterschappen) ontwikkelt in 1999 verschillende communicatiemiddelen om het landelijk draagvlak voor het project te behouden (drukwerk, nieuwsbrieven, AV). Tevens worden bijeenkomsten georganiseerd met het doel aandacht te besteden aan de voortgang van het project. Daarnaast faciliteert de werkgroep de regio m.b.t. de communicatie rond het DPGR. Hiertoe wordt bijvoorbeeld het jaarlijkse monitor onderzoek op de regio afgestemd. Met het oog op het einde van het project in 2000 worden voorbereidingen getroffen voor de organisatie van twee afsluitende evenementen en de productie van een documentaire.

Campagnes 2000

De volgende thema's kunnen in 2000 onderwerp van campagne zijn

• Fietsers van rechts (wetswijziging, waarschijnlijk in 1999 of 2000);

• Rijden onder invloed (trekker is het ministerie van VWS);

• Jongerendraaggolfcampagne.

Samenwerking

Een belangrijke ontwikkeling van de laatste jaren is dat ons ministerie intensiever de samenwerking zoekt als het gaat om het ontplooien van communicatie-activiteiten. Organisaties als de ANWB, Veilig Verkeer Nederland, Transport en Logistiek Nederland, Regionale Organen Verkeersveiligheid, politie en justitie zijn vaste samenwerkingspartners. Bovendien trekken de departementen sterker met elkaar op dan voorheen. Ook vertegenwoordigers van andere overheden laten zich met grote regelmaat aan de vergadertafel zien. Het project «Deltaplan Grote Rivieren» is bij uitstek een voorbeeld hoe bestuursleden op alle niveaus in gezamenlijkheid plannen smeden, óók op het terrein van communicatie.

Licence