Base description which applies to whole site

BIJLAGE 3

MOTIES EN TOEZEGGINGEN

(Peildatum augustus 1999)

a. Door de Staten-Generaal aanvaarde Moties

Omschrijving:Vindplaats:Stand van zaken:
MOTIE AUGUSTEIJN-ESSER EN FEENSTRA over ontmoediging van het vliegverkeer op korte afstand.Zj. 98–99. Plenair TK op 29-10-98 (26 200 XI – nr. 11) (begr.beh. VROM)Aangenomen op 17-12-98. Selectiviteitsbeleid wordt gecontinueerd
   
MOTIE VAN MIDDELKOOP C.S. over rapportage inzake de voortgang van het beleid (informatie vóór 1-6-99).Zj. 98–99. VAO op 17-11-98 inzake Riooloverstorten (25 890 nr. 5)Aangenomen op 17-11-98. Op 14-6-99 is een voortgangsrapportage aan de Kamer gezonden.
   
MOTIE VAN MIDDELKOOP/TER VEER over de ontvangstplicht voor bagger.Zj. 98–99. VAO op 17-11-98 inzake Riooloverstorten (25 890 nr. 6)Aangenomen op 17-11-98. Op 14-6-99 is een Voortgangsrapportage aan de Kamer gezonden.
   
MOTIE ATSMA C.S. over medefinanciering uit de Europese structuurgelden van de saneringsoperatie.Zj. 98–99. VAO op 17-11-98 inzake Riooloverstorten (25 890 nr. 7)Aangenomen op 17-11-98. Op 14-6-99 is een Voortgangsrapportage aan de Kamer gezonden.
   
MOTIE STELLINGWERF EN VAN DEN BERG over groei van het internationale goederentransport en Nederland Distributieland.Zj. 98–99. Plenair TK op 19-11-98 (26 200 XII nr. 24 – gew. bij nr. 31) (begr.beh. V&W)Aangenomen op 17-12-98. Op basis van het businessplan van NDL is besloten tot continuering van de subsidie. Zoals is aangekondigd in de brief van 1-4-99 aan de Kamer zal via de in de subsidiebrief aan NDL te stellen voorwaarden voor subsidieverlening tevens uitvoering worden gegeven aan de motie Stellingwerf en Van den Berg. Zie brief d.d. 27 juni 1999.
   
MOTIE VAN GIJZEL C.S.: over vrachtwagenkilometers en de transport-preventie.Zj. 98–99. Plenair TK op 19-11-98 (26 200 XII – nr. 12) (begr.beh. V&W)Aangenomen op 17-12-98. Afspraken worden gemaakt tussen overheid/verladers/vervoerders.
   
MOTIE VAN GIJZEL over slachtofferhulp, agressie en het agressiefonds.Zj. 98–99. Plenair TK op 19-11-98 (26 200 XII nr. 14) (begr.beh. V&W)Aangenomen op 17-12-98. TK is in mei 1999 geïnformeerd.
   
MOTIE VAN HOFSTRA EN GISKES over marktwerking in het spoorvervoer.Zj. 98–99. Plenair TK op 19-11-98 (26 200 XII – nr. 18 nader gew. bij nr. 30) (begr.beh. V&W)Aangenomen op 17-12-98. Nota's e.d. taxi, spoor en stad/streek zijn in maart 99 naar de TK gestuurd.
   
MOTIE VAN GIJZEL C.S.: over punctualiteit bij de spoorwegenZj. 98–99. Plenair TK op 19-11-98 (26 200 XII – nr. 13) (begr.beh. V&W)Aangenomen op 17-12-98. Passage opgenomen in de nota 3e eeuw spoor. In het prestatiecontract dat met NS gesloten zal worden, wordt functionaliteit een belangrijk element.
   
MOTIE GISKES C.S. over de formulering en uitvoering van het mobiliteitsbeleid (decentralisatie).Zj. 98–99. Plenair TK op 19-11-98 (26 200 XII – nr. 22) (begr.beh. V&W)Aangenomen op 17-12-98. Na NVVP.
   
MOTIE VAN DEN BERG over toegankelijkheid van het OV voor gehandicapten.Zj. 98–99. Plenair TK op 19-11-98 (26 200 XII nr. 25) (begr.beh. V&W)Aangenomen op 17-12-98. TK is op 16 juli 1999 geïnformeerd.
   
MOTIE REITSMA over betaalstrokenZj. 98–99. Plenair TK op 19-11-98 (26 200 XII – nr. 11) (begr.beh. V&W)Aangenomen op 17-12-98. Er wordt een experiment met een betaalstrook voorbereid bij Rotterdam. De TK zal in september 1999 nader geïnformeerd worden.
   
MOTIE HOFSTRA C.S. over filezwaarte en het antifileplatform.Zj. 98–99. Plenair TK op 19-11-98 (26 200 XII – nr. 19) (begr.beh. V&W)Aangenomen op 17-12-98. Er wordt zoveel mogelijk bij bestaande gremia (overlegorganen+ bereikbaarheidsoverleg) aangesloten. Initiatief van bedrijfsleven wordt afgewacht.
   
MOTIE VAN HEEMST EN GISKES inz. aanpassing Infrafonds; inpassingskader en de toedeling.Zj. 98–99. Nota overleg MIT op 14-12-98 (26 200 A – nr. 5 (gew. bij nr. 7))Planning najaar 1999.
 
MOTIE VERBUGT C.S. over de Tunnel bij Sluiskil.Zj. 98–99. Nota overleg MIT op 14-12-98 (26 263 – nr. 22)Aangenomen op 17-12-98. Brief dd. 11-3-99.
   
MOTIE GISKES EN VAN HEEMST over Reservelijst; prioriteit voor milieuvriendelijk vervoer.Zj. 98–99. Nota overleg MIT op 14-12-98 (26 263 – nr. 27)Aangenomen op 17-12-98. Opgenomen in MIT 2000.
   
MOTIE LEERS EN BOS over onderzoek naar de regionale participatieof ontwikkelingsmaatschappijen.Zj. 98–99. Nota overleg MIT op 14-12-98 (26 263 – nr. 7)Aangenomen op 17-12-98. Brief d.d. 16-6-1999.
   
MOTIE VAN HEEMST EN GISKES over afvoeren van de A4 Midden-Delfland van het MIT en inzetten van de middelen voor de spoortunnel Delft.Zj. 98–99. Nota overleg MIT op 14-12-98 (26 263 – nr. 13 – gew. bij nr. 39)Aangenomen op 17-12-98. Reactie op rapport Hollandse Werkge-versvereniging op 14-6-99 naar de Kamer gezonden.
   
MOTIE VAN HEEMST C.S. over rijkscoördinatie 1e fase van Rotterdam C.S. in relatie met HSL-Zuid en Randstad Rail.Zj. 98–99. Nota overleg MIT op 14-12-98 (26 263 – nr. 14)Aangenomen op 17-12-98. Brief in relatie tot project nieuwe sleutelprojecten wordt in sept. 1999 naar de TK gezonden.
   
MOTIE VAN DER STEENHOVEN C.S. over Fietsenstallingen bij stations.Zj. 98–99. Nota overleg MIT op 14-12-98 (26 263 – nr. 17 – gew. bij nr. 40)Aangenomen op 17-12-98. Voor het jaar 1999 geregeld in najaarsnota 1999. Voor de latere jaren opgenomen in begrotingsvoorbereiding 2000–2004.
   
MOTIE VERBUGT C.S. over de N9 Koedijk – De Stolpen.Zj. 98–99. Nota overleg MIT op 14-12-98 (26 263 – nr. 21)Aangenomen op 17-12-98. Op het ogenblik vinden nog besprekingen met de regio plaats over de wensen van de regio m.b.t. het opwaarderen van de N9. Zodra hierover meer duidelijkheid is zal standpunt worden ingenomen.
   
MOTIE GISKES EN VAN HEEMST over Prioriteitstelling van het NVVP.Zj. 98–99. Nota overleg MIT op 14-12-98 (26 263 – nr. 26)Aangenomen op 17-12-98. Eind van het jaar NVVP.
   
MOTIE VERBUGT over innovatief aanbesteden in kader van het IBO-project.Zj. 98–99. Nota overleg MIT op 14-12-98 (26 263 nr. 18)Aangenomen op 17-12-98. Onderzoeksopzet en het daarbij aan te houden tijdschema is aangeboden aan de Ambtelijke Commissie Heroverweging. • Tussen rapportage st. v.z. aan het Kabinet: 1 maart 1999; • Afronding IBO-onderzoek: 1 juni 1999 (met mogelijke uitloop tot 1 juli 1999 t.g.v. een verlate start); • Rapportage aan Kabinet: aug./sept. 1999; • Rapportage aan de Kamer: najaar 1999. • V&W levert bijdrage aan voortgangsrapportage Kenniscentrum PPS van Financien over 15 V&W-projecten in kader van gecontro-leerde verbreding PPS-praktijk.
   
MOTIE FEENSTRA over private exploitatie van de Betuwelijn.Zj. 98–99. Plenair TK 15-12-98 (22 589 – nr. 136)Aangenomen op 17-12-98. Feitelijke uitvoering van de motie geschiedt na commentaar marktpartijen. Consultatie van de marktpartijen is 15 juli 1999 gestart.
   
MOTIE HOEKEMA c.s. over het beleid voor de inrichting van de exclusieve economische zone.Zj. 98–99. Plenair TK 18-3-99 inzake «instelling exclusieve economische zone» (25 446, nr. 9).Aangenomen op 23-3-99. Wordt uitgevoerd; momenteel interdepartementaal overleg over milieuvoorschriften; spoedwetgeving ligt bij RvSt.
   
MOTIE STELLINGWERFC.S. over de plaatsing zendinstallatiesZj. 98–99. Plenair TK 18-3-99 inzake «instelling exclusieve economische zone» (25 446, nr. 10).Aangenomen op 23-3-99. In nota RO5 zal inderdaad Noordzeebeleid opgenomen worden.
   
MOTIE AUGUSTEIJN-ESSER C.S. over tussendoelen m.b.t. de normstelling van waterkwaliteitswaarden.Zj. 98–99. Nota-overleg op 14-6-99 inz. de Vierde Nota Waterhuishouding (26 401, nr. 7)Aangenomen op 01-07-99.
   
MOTIE VAN DEN BERG c.s. over het betrekken van waterschappen bij het opstellen van gemeentelijke bestemmingsplannen.Zj. 98–99. Nota-overleg op 14-6-99 inz. de Vierde Nota Waterhuishouding (26 401, nr. 7)Aangenomen op 01-07-99.
   
MOTIE VAN ZUIJLEN C.S. over Schipholtaxi.Zj. 98–99. Plenair TK 24-6-99 inzake Wijz. Van de wet personenvervoer voor het taxivervoer (25 910, nr. 28).Aangenomen op 01-07-99.
   
MOTIE VAN ZUIJLEN C.S. inzake de handhaving van de integriteit in de telecomsector.Zj. 98–99. Plenair TK op 30-6-99. VAO KPN-investeringen in Indonesie (26 200 XII- nr. 42)Aangenomen op 01-07-99.
   
MOTIE VAN GIJZEL over de HSL in samenhang met de nota «De Derde Eeuw Spoor».Zj. 98–99. Plenair TK op 01-07-99. VAO HSL-Zuid (nr. 22 026- nr 92)Aangenomen op 01-07-99.
   
MOTIE VAN HEEMST over de wenselijkheid van de aanleg van de weg bezien in het kader van de startnota van de 5e Nota Ruimtelijke Ordening.Zj. 98–99. Plenair TK op 01-07-99. VAO A4 Midden-Delfland (26 263- nr. 48)Aangenomen op 01-07-99.

b. Door de bewindslieden gedane toezeggingen

Omschrijving:Vindplaats:Stand van zaken:
Met de gemeente Roosendaal zal overleg worden gevoerd over het knooppunt bij de afwikkeling van railvervoer. De Kamer zal worden geïnformeerd zodra de discussie weer is vlot getrokken.Zj. 98–99. AO op 23-9-98 inzake het eindrapport PAGE (Plan van aanpak goederenemplacementen)Momenteel worden integrale studies uitgevoerd (onder meer in verband met corridor Rotterdam-Antwerpen en PAGE).
   
Samen met de minister van VROM zal iedere twee jaar een overzicht worden gegeven omtrent de voortgang van PAGE.Zj. 98–99. AO op 23-9-98 inzake het eindrapport PAGE (Plan van aanpak goederenemplacementen)September 2000: 1e voortgangsrapportage.
   
De Kamer zal schriftelijk worden geïnformeerd over de tot nu toe in Europees kader afgesproken maatregelen ter bevordering van de veiligheid van ro-ro-veerboten.Zj. 98–99. AO verslag Transportraad op 24-9-98De Kamer is in november 1998 geïnformeerd.
   
De Kamer zal schriftelijk worden geïnformeerd over de stand van zaken van het NMA-onderzoek naar de organisatie van de zandwinsector.Zj. 98–99. AO op 29-9-98 inzake taakstelling beton- en metselzand. Het NMA-onderzoek is afgerond. De Kamer wordt spoedig geïnformeerd. 
   
De Kamer zal een schriftelijke uitleg ontvangen over de financierings-systematiek voor de bonus-malusregeling. Ook zal worden aangegeven welke projecten gemoeid zijn met de 130 mln. Die nu in de balans van de holding van VSN zijn ondergebracht.Zj. 98–99. AO op 30-9-98 inzake marktwerking in het streekvervoer en reorganisatie VSN.De Kamer is geïnformeerd bij brief d.d. 18 november 1998.
   
Een internationale verkenning zal worden uitgevoerd naar marktwerking in het streekvervoer.Zj. 98–99. AO op 30-9-98 inzake marktwerking in het streekvervoer en reorganisatie VSN.De Kamer is geïnformeerd bij brief d.d. 18 november 1998.
   
De Kamer zal een voortgangsnotitie ontvangen m.b.t. marktwerking in het streekvervoer.Zj. 98–99. AO op 30-9-98 inzake marktwerking in het streekvervoer en reorganisatie VSN.De Kamer is geïnformeerd bij brief d.d. 18 november 1998.
   
M.b.t. tot artikel 18.2 kan een termijn van vier weken worden afgesproken alvorens het artikel in werking treedt om de Kamer de gelegenheid te geven de zaak nader te beschouwen en er eventueel een oordeel over te vellen.Zj. 98–99. Mondeling overleg in de EK op 6-10-98 inzake de Telecommunicatiewet (25 533)Er zal op korte termijn geen beslissing worden genomen over inwerkingtreding van artikel 18.2. Eerst zal een kabinetsstandpunt over mogelijkheden tot versnelde implementatie met beide Kamers worden besproken. Binnenkort wordt advies van de RvS verwacht. Na verwerking van het advies zal het Parlement worden bericht.
   
Ook bij artikel 13.7 wordt de inwerkingtreding verbonden aan de afronding van de wetgeving in het kader van de bijzondere opsporingsbevoegdheden en de veiligheids- en inlichtingendiensten. Tot die tijd zal artikel 13.7 niet in werking treden. Het kan dan in ieder geval inwerking treden als beide bedoelde wetsvoorstellen de Kamer hebben gepasseerd.Zj. 98–99. Mondeling overleg in de EK op 6-10-98 inzake de Telecommunicatiewet (25 533)Aangezien noch het wetsvoorstel bijzondere opsporingsmethoden, noch het voorstel voor een Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten is afgerond, is inwerkingtreding van artikel 13.7 nog niet aan de orde.
   
Binnen een half jaar zal de Kamer een notitie ontvangen waarin aangegeven in een totaal kader hoe tot de ingebruikname van de 5e baan, de groei vorm krijgt (groei, geluid, In 't Veld, herziening berekeningsmethodiek, etc.)Zj. 98–99. Plenair TK op 7-10-98 inzake geluidszones Schiphol (25 466)Gekoppeld aan aanvaarding MER S4S2.
   
Naar verwachting In februari 1999 zal het kabinetsstandpunt inzake de zero-base herverdeling van frequenties naar de Kamer worden gezonden.Zj. 98–99. AO op 7-10-98 inzake tijdelijke verdeling van etherfrequenties voor niet-landelijke commerciële radio-omroepDe Kamer is bij brief van 9-7-99 geïnformeerd dat het kabinetsstandpunt begin 2000 verwacht kan worden.
   
Nog in 1998 zal een beleidsvoornemen inzake digitale radio, inclusief tijdspad worden gemaakt.Zj. 98–99. AO op 7-10-98 inzake tijdelijke verdeling van etherfrequenties voor niet-landelijke commerciële radio-omroepIn het najaar van 1999 zal de TK worden geïnformeerd over het beleidsvoornemen.
   
Het punt van de opgebouwde «good will» van commerciële radiostations bij het gebruik van frequenties zal nader worden beschouwd in het kader van de zero-base herverdeling van frequenties.Zj. 98–99. AO op 7-10-98 inzake tijdelijke verdeling van etherfrequenties voor niet-landelijke commerciële radio-omroepDe TK wordt betrokken bij de definitieve vormgeving van de zero-baseveiling. Daarbij zal het punt van de «good will» worden meegenomen.
   
De Kamer zal worden geïnformeerd over de stand van zaken m.b.t. het dijkvak bij Sliedrecht.Zj. 98–99. AO op 14-10-98 inzake de voortgang van de rivierdijkversterkingen (18 106, nr. 89).Is gebeurd bij AO grote rivieren 16-6-1999.
   
In 2001 zal verslag worden gedaan van de ontwikkelingen tot op dat moment.Zj. 98–99. AO op 27-10-98 inzake het AR-rapport «Functioneren Kustwacht» (25 865)Voorbereidingen worden ter hand genomen direct na verhuizing van KWC naar Den Helder (begin 2001).
   
De conclusies van de evaluatie van de proef met het douanevaartuig zullen, zodra deze gereed zijn, aan de Kamer worden toegezonden.Zj. 98–99. AO op 27-10-98 inzake het AR-rapport «Functioneren Kustwacht» (25 865)Is in behandeling bij het korps landelijke politiediensten en de douane. De proef is uitgevoerd in maart/april 1998. Knelpunten worden door verschillende diensten nog nader bekeken.
   
Zodra het advies van de SWOV m.b.t. veiligheidsonderzoeken voor langere en zwaardere vrachtwagens (praktijkproeven) gereed is zal de Kamer het regerings-standpunt worden toegezonden.Zj. 98–99. Antw. (4-11-98) op schriftelijke vragen ter voorbereiding op de begr. behandeling.De Kamer is bij brief van 21-4-99 geïnformeerd.
   
De Kamer zal begin 1999 worden geïnformeerd over welke maatregelen het meest geschikt zijn om de toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor mensen met een handicap te verbeteren.Zj. 98–99. Antw. (4-11-98) op schriftelijke vragen ter voorbereiding op de begr. behandeling.Brief aan de Kamer in juli 1999 gezonden.
   
De Kamer zal het komend begrotingsjaar nader worden geïnformeerd over de stand van zaken m.b.t. de startnotitie «Korte Ritten».Zj. 98–99. Antw. (4-11-98) op schriftelijke vragen ter voorbereiding op de begr. behandeling.De Kamer zal in oktober 1999 worden geïnformeerd.
   
De Kamer zal binnen afzienbare tijd d.m.v. een brief op de hoogte worden gesteld van de visie van de regering inzake introductie van 25 kV op het spoor.Zj. 98–99. Antw. (4-11-98) op schriftelijke vragen ter voorbereiding op de begr. behandeling.De Kamer is bij brief van 17-11-1998 geïnformeerd.
   
Een voorstel inzake de introductie van marktwerking in het personenvervoer per spoor zal naar verwachting begin 1999 aan de Kamer worden aangeboden.Zj. 98–99. Antw. (4-11-98) op schriftelijke vragen ter voorbereiding op de begr. behandeling.Is verwerkt in nota 3e eeuw spoor die op 22-3-99 aan de Kamer is aangeboden.
   
Ongeveer gelijktijdig met het nieuwe MIT zal het advies van Railned over het nieuwe systeem voor betere beveiliging en beheersing m.b.t. het veranderen van de tractie op het spoorwegnet aan de Kamer worden aangeboden.Zj. 98–99. Antw. (4-11-98) op schriftelijke vragen ter voorbereiding op de begr. behandeling.Rapport is op 17-11-1998 aangeboden aan Kamer.
   
De Tweede Kamer zal binnen een half jaar worden geïnformeerd over de stand van zaken van de uitwerking van de aanbevelingen van de commissie In 't Veld, die is ondergebracht in het werkprogramma Geluidhandhaving luchtvaartterreinen (GEHALTE).Zj. 98–99. Antw. (4-11-98) op schriftelijke vragen ter voorbereiding op de begr. Behandeling.Bij het aanbieden van de MER voor de lopende herziening van de aanwijzing zal gerapporteerd worden over een deel van de aanbevelingen. De rest van de aanbevelingen wordt o.a. uitgewerkt in het SBL-traject.
   
Het beleidskader externe veiligheid m.b.t. de regionale luchthavens zal naar verwachting medio 1999 aan de Kamer worden aangeboden.Zj. 98–99. Antw. (4-11-98) op schriftelijke vragen ter voorbereiding op de begr. Behandeling.Zie brief Minister VROM dd. 23-7-1999.
   
Onderzocht zal worden of, en indien «ja» op welke wijze, de handhaafbaarheid van een verbod op telefoneren in de auto is gewaarborgd in landen waar dit verbod in wetgeving is vastgelegd. Hierover zal in de zomer van 1999 aan de Kamer gerapporteerd worden.Zj. 98–99. AO op 11-11-98 inzake Verkeersveiligheid (26 115, nrs. 1 en 2)In voorbereiding.
   
Momenteel worden de trajecten waar overdag 100 km/h van toepassing wordt geacht geïnventariseerd en wordt een kostenraming gemaakt. Het totale pakket wordt in de eerste helft van 1999 aan de Kamer toegezonden.Zj. 98–99. AO op 11-11-98 inzake Verkeersveiligheid (26 115, nrs. 1 en 2) + Antw. op sch.vr. m.b.t. MIT 1999–2003 (26 263) dd. 8-12-98 + Vragenuurtje op 2-2-99; mondel. vragen Reitsma inzake maximum snelhedenVoor Prinsjesdag 1999 zal een brief aan de Kamer worden gezonden.
   
Zodra de evaluatie van een proef met mistsignalering op de A16 bij Breda gereed is zal deze aan de Kamer worden toegezonden.Zj. 98–99. AO op 11-11-98 inzake Verkeersveiligheid (26 115, nrs. 1 en 2)De Kamer is in februari 1998 geïnformeerd over de mistsignalering op de A16. Het nader onderzoek naar de vier andere geschikte locaties is niet op korte termijn te verwezenlijken.
   
Samen met de minister van Justitie wordt een wetsontwerp voorbereid waarin de registratie van snor- en bromfietsen is geregeld. Naar verwachting wordt dit ontwerp in september 1999 aan de Kamer gezonden.Zj. 98–99. AO op 11-11-98 inzake Verkeersveiligheid (26 115, nrs. 1 en 2)Wetgevingstraject kan spoedig in gang worden gezet. Behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer is in beginsel nog in 1999 mogelijk.
   
Het Zweedse onderzoek over alcohol en verkeersveiligheidsbeleid worden aan de Vaste Cie voor V&W gezonden ter bespreking.Zj. 98–99. AO op 11-11-98 inzake Verkeersveiligheid (26 115, nrs. 1 en 2)In aansluiting op de toezegging over het Zweedse onderzoek heeft de Minister op 15 december jl. ook de resultaten van een Oostenrijks onderzoek naar een voorlopig rijbewijs toegezegd. Beide stukken zijn vertaald en in februari 1999 aan de Tweede Kamer toegezonden.
   
De evaluatie van de «De Boer gelden» wordt medio 1999 aan de kamer toegezonden.Zj. 98–99. Wetgevingsoverleg op 11-11-98.Begin 1998 is een evaluatie gestart. In de 2e helft van 1999 wordt de eindrapportage aan de TK voorzien.
   
In de volgende begrotingen zal worden bezien in hoeverre de inzichtelijkheid van de meerjarencijfers kan worden verbeterd. (De Commissie zou ook graag informatie op artikelonderdeel over de eerste 5 jaren willen hebben).Zj. 98–99. Wetgevingsoverleg op 11-11-98.T.b.v. de verbetering van de toegankelijkheid van de begroting en inzichtelijkheid van de begroting is een departementsbrede werkgroep «begroting 21e eeuw» ingesteld. Verwacht wordt dat deze werkgroep in 1999 nog haar resultaten zal aanbieden aan de Staten-Generaal. Concepten hiervan zijn al beschikbaar. De besluiten van de Staten-Generaal zijn bepalend voor de inhoud en wijze van presentatie van de begroting.
   
Over de voortgang van het actieprogramma totaal zal voor 1 juni 1999 worden gerapporteerd.Zj. 98–99. Plenair TK; VAO op 17-11-98 inzake Riooloverstorten + Nota-overleg 4e nota Waterhuishouding op 14-6-99 (nr. 26 401)Voorbereiding is in volle gang. Onzeker is of volledig landelijk overzicht van knelpunten (Unie van Waterschappen) tijdig gereed zal zijn. Op 14-6-99 is een VGR aan de Kamer gezonden.
   
   
De Kamer zal worden geïnformeerd over de mogelijkheden van doelgroepstroken op alle achterlandverbindingen.Zj. 98–99. Plenair TK – behandeling begroting op 18/19-11-98 (26 200 XII).Discussie loopt in kader van NVVP.
   
Binnen een half jaar zal de minister het traject schetsen voor de totstandkoming van een kabinetsstandpunt inzake vervoermanagement ten behoeve van het volgende najaarsoverleg.Zj. 98–99. Plenair TK – behandeling begroting op 18/19-11-98 (26 200 XII).Vervoermanagement wordt in het najaarsoverleg aan de orde gesteld.
   
De minister zal de Kamer een schriftelijke toelichting geven inzake de tunnel onder het groene hart. In de toelichting staat hoe het precies bezien kan worden en wat dat procedureel en financieel betekent (zie motie 9).Zj. 98–99. Plenair TK behandeling begroting op 18/19-11-98 (26 200 XII).De Kamer is geïnformeerd bij brief van 25-1-1999.
   
De minister zal de Kamer schriftelijk informeren over de 316 mln. en de onderbouwing daarvan. (Verschuiving van aanleg naar onderhoud).Zj. 98–99. Plenair TK – behandeling begroting op 18/19-11-98 (26 200 XII).De Kamer is geïnformeerd bij brief van 8 december 1998.
   
De Kamer wordt op de hoogte gehouden over de verdeling van de ruimte op het spoor over personen- en goederenvervoer. In het voorjaar van 1999 zal de minister de Kamer informatie geven over het spoorboekje 2000–2001 van de NS.Zj. 98–99. Plenair TK behandeling begroting op 18/19-11-98 (26 200 XII).De Kamer is geïnformeerd bij brief van 19-4-1999.
   
De minister zal de Kamer schriftelijk de reikwijdte van het protocol met de Antillen uiteenzetten, inzake de luchtvaart en het protocol.Zj. 98–99. Plenair TK – behandeling begroting op 18/19-11-98 (26 200 XII).Zie schriftelijke antwoorden d.d. 19-11-1998 (BSG/98/6604)
   
Voor het eind van het jaar zal de Kamer op de hoogte worden gesteld van de uitkomst van het overleg met de regio over de ontwikkelingen rond de Oost-Westbaan.Zj. 98–99. Plenair TK behandeling begroting op 18/19-11-98 (26 200 XII).De Kamer is geïnformeerd bij brief van 7 januari 1999, DGRLD/VI/L 98 350382.
   
Binnen een half jaar zal de minister een visie geven op Schiphol als bedrijf.Zj. 98–99. Plenair TK – behandeling begroting op 18/19-11-98 (26 200 XII).Brief aan de Kamer dd. 22-6-99.
   
De minister zal de Kamer een planning geven inzake een vliegverbod boven stiltegebieden.Zj. 98–99. Plenair TK behandeling begroting op 18/19-11-98 (26 200 XII).Brief aan de Kamer dd. 16-7-1999.
   
De minister zal de Kamer op de hoogte houden van de ontwikkelingen rond Laarbruch.Zj. 98–99. Plenair TK behandeling begroting op 18/19-11-98 (26 200 XII). + Nota-overleg op 6-4-98 inzake Regionale luchtvaartinfrastructuur. + Vragenuurtje op 2-2-99; mondel. vragen Van Walsem over vliegveld LaarbruchIn voorbereiding.
   
Voor het eind van het jaar ontvangt de kamer het rapport over de veiligheids-situatie rondom de luchthaven.Zj. 98–99. Plenair TK – behandeling begroting op 18/19-11-98 (26 200 XII).In voorbereiding.
   
De staatssecretaris zegt toe om begin 1999 aan de Tweede Kamer een nota inzake het internationaal waterbeleid te zenden.Zj. 98–99. Plenair TK – behandeling begroting op 18/19-11-98 (26 200 XII).Najaar 1999. Een interdepartementale stuurgroep buigt zich thans over een eerste volledig concept.
   
Inzake de voortgang waterbodemsanering zal de staatssecretaris de Kamer een notitie doen toekomen waarin de prioriteitsstelling helder wordt aangegeven en tevens wordt aangegeven welke waterbodems niet kunnen worden aangepakt en wat daarvan de risico's zijn.Zj. 98–99. Plenair TK – behandeling begroting op 18/19-11-98 (26 000 XII)Afgehandeld met brief dd. 11-6-99 aan de Kamer. N.a.v. deze brief plant de Kamer een AO in het najaar.
   
De Kamer zal op de hoogte worden gehouden over de liberalisering post.Zj. 98–99. AO op 3-2-99 inzake het verslag Telecom Raad van 27-11-98NnavV is op 9-6-99 aan de Kamer aangeboden.
   
De Kamer wordt te zijner tijd in meer algemene zin geïnformeerd over de mogelijke vormen van betaalstroken, effecten, financiering en relaties met andere beleidsinstrumenten.Zj. 98–99. Antw. op sch.vr. m.b.t. MIT 1999–2003 (26 263) dd. 8-12-98De Kamer is bij brief van 1-7-99 geïnformeerd.
   
Aan het IPO is gevraagd een geactualiseerd overzicht van de tien gevaarlijkste wegen/wegvakken per provincie te leveren. In de 1e helft van 1999 zal de TK hierover nader worden geïnformeerd.Zj. 98–99. Antw. op sch.vr. m.b.t. MIT 1999–2003 (26 263) dd. 8-12-98Voor 1 oktober 1999 zal de TK worden geïnformeerd.
   
Het streven is het genoemde kabinetsstandpunt over «Ambities bundelen en Financieel kader inpassing infrastructuur» nog dit jaar naar de Kamer te sturen.Zj. 98–99. Antw. op sch.vr. m.b.t. MIT 1999–2003 (26 263) dd. 8-12-98Planning najaar 1999.
   
In relatie tot de Hanzelijn zal worden bezien in hoeverre beide lijnen (Hanzelijn en Zuiderzeelijn) rivaliseren en welke gevolgen daaraan worden verbonden.   
Begin 1999 zal de Kamer daarover worden bericht.Zj. 98–99. Antw. op sch.vr. m.b.t. MIT 1999–2003 (26 263) dd. 8-12-98 + Nota-overleg MIT dd. 14-12-98Het aspect van rivalisering komt aan de orde in de Keuzenotitie die aan de Kamer is toegezegd. Alvorens de keuzenotitie aan de Kamer zal worden verzonden zullen de betrokken provincies worden geraadpleegd. Planning: najaar 1999.
   
In de loop van 1999 zal een notitie aan de Kamer worden gezonden waarin aangegeven wordt op welke wijze aan pps verder gewerkt gaat worden. In een volgend MIT kan opgenomen worden bij welke projecten pps aan de orde is.Zj. 98–99. Antw. op sch.vr. m.b.t. MIT 1999–2003 (26 263) dd. 8-12-98Komt in volgend MIT zoals besproken in AO van 22-6-1999.
   
De suggestie van het oprichten van een exploitatie-BV zal op basis van de ervaring met de HSL worden verkend. De Kamer zal in het 2e kwartaal van 1999 over de resultaten worden bericht.Zj. 98–99. AO op 10-12-98 inz. voortgangsrapportages Betuweroute (22 589).De Kamer is in april 1999 schriftelijk geïnformeerd.
   
De Kamer zal worden geïnformeerd over de problematiek van de N50 brug bij Kampen (aangehouden motie 26 263 nr. 30).Zj. 98–99. Nota-overleg MIT 1999–2003 (26 263) dd. 14-12-98Kamer is in juni 1999 geïnformeerd.
   
Afspraken over projecten met financiële verplichtingen voor de betrokken projecten (voorfinanciering en PPS) worden vastgelegd in privaatrechtelijke contracten.Zj. 98–99. Nota-overleg MIT 1999–2003 (26 263) dd. 14-12-98Het vervolgtraject wordt nader uitgewerkt. De brief over financiering van A4 Midden Delfland aan de TK is aan de Kamer gezonden en besproken in het AO op 1-7-99. Overige contracten worden uitgewerkt (N50, A73/74/68, N11, evt. A59).
   
De Kamer wordt geïnformeerd over budgetbeheersing m.b.v. taakstellende budgetten.Zj. 98–99. Nota-overleg MIT 1999–2003 (26 263) dd. 14-12-98Definitie is uitgewerkt. Wordt nu aan projecten getoetst e verwerkt in MIT 2000.
   
De Kamer ontvangt een notitie over mogelijkheden om MIT beter te laten voldoen aan de politieke wensen en meer inzichtelijk te maken o.a. middels projectenboek.Zj. 98–99. Nota-overleg MIT 1999–2003 (26 263) dd. 14-12-98De Kamer is geïnformeerd bij brief van 16 juli 1999.
   
De mogelijkheden zullen bezien worden om de grootste knelpunten in dorpskernen N69 via onderhoudsbudget te verbeteren.Zj. 98–99. Nota-overleg MIT 1999–2003 (26 263) dd. 14-12-98Op het ogenblijk vindt binnen het beheer en onderhoud programma een inventarisatie plaats tot grootste knelpunten in Nederland m.b.t. verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. In inventarisatie wordt Rw 69 meegenomen en worden mogelijkheden bezien om de grootste knelpunten in dorpskernen N69 via onderhoudsbudget te verbeteren. In najaar 1999 meer duidelijkheid.
   
De Kamer zal een uitvoeringsnotitie t.a.v. light rail worden toegezonden.Zj. 98–99. Nota-overleg MIT 1999–2003 (26 263) dd. 14-12-98Planning: najaar 1999.
   
De Kamer zal een notitie met totaal afweging stations worden toegezonden.Zj. 98–99. Nota-overleg MIT 1999–2003 (26 263) dd. 14-12-98Planning: najaar 1999.
   
De Kamer zal worden geïnformeerd over mogelijkheden en consequenties goedkoper aanbesteden boortunnel Groene Hart alvorens definitief ja te geven.Zj. 98–99. Nota-overleg MIT 1999–2003 (26 263) dd. 14-12-98De Kamer is geïnformeerd bij brief van 13-7-1999.
   
De Kamer zal worden geïnformeerd over de juridische gevolgen van geboorde tunnels o.a. voor grondeigendom.Zj. 98–99. Nota-overleg MIT 1999–2003 (26 263) dd. 14-12-98Voorbereidingen lopen nog.
   
De Kamer zal worden geïnformeerd over de bereikbaarheid van het regionaal ziekenhuis bij Ede (A12) (aangehouden motie 26 263 nr. 31).Zj. 98–99. Nota-overleg MIT 1999–2003 (26 263) dd. 14-12-98Planning: september 1999.
   
RWS zal de kosten van de ongelijkvloerse kruising Norah-N44 narekenen t.b.v. PPS.Zj. 98–99. Nota-overleg MIT 1999–2003 (26 263) dd. 14-12-98Dit is gebeurd in januari 1999 en aan de Kamer gemeld.
   
De Kamer zal worden geïnformeerd over de fasering van de HSL-Z/rijksweg 16 rond Breda.Zj. 98–99. Nota-overleg MIT 1999–2003 (26 263) dd. 14-12-98Is gebeurd.
   
De Kamer zullen studies worden toegezonden over de Noord-Zuidlijn alvorens beschikking te verstrekken. Overleg met TK vóór afgeven beschikking.Zj. 98–99. Nota-overleg MIT 1999–2003 (26 263) dd. 14-12-98Op 1-7-99 aan de Kamer gezonden.
   
De Kamer zal worden medegedeeld op welke termijn de wijziging van de Wet voorkoming verontreiniging door schepen (regelgeving m.b.t. luchtverontreiniging door zeeschepen) te verwachten is.Zj. 98–99. AO op 16-12-98 inz. voortgangsnota Milieu en Scheepvaart (25 868, nr. 1)De Kamer zal hierover nader worden geïnformeerd.
   
De Kamer zal in februari 1999 verder geïnformeerd worden over de voortgang van het in de nota geformuleerde beleid.Zj. 98–99. AO op 16-12-98 inz. voortgangsnota Milieu en Scheepvaart (25 868, nr. 1)De Kamer is op 23-8-99 geïnformeerd.
   
De Kamer wordt op de hoogte gesteld van de conclusies van de besprekingen over DUBOGIS zodra deze zijn afgerond.Zj. 98–99. Brief van 22-12-98; nr. DGRLD/VI/L98 340679 Projectvoorstel DUBOGISIn voorbereiding.
   
De Kamer zal schriftelijk opheldering worden gegeven over een aantal knelpunten m.b.t. de «bonus/malus-regeling».Zj. 98–99. AO op 20-1-99 inzake Marktwerking openbaar vervoerDe Kamer is geïnformeerd bij brief van 5 juli 1999.
   
De Kamer zal informatie ontvangen over de nachtvluchten door Transavia op Rotterdam Airport.Zj. 98–99. AO op 27-1-99 inzake «ontwikkeling Schiphol».Brief is aan de Kamer gezonden op 24-3-99.
   
De Kamer zal geïnformeerd worden m.b.t. de motie over het SBL.Zj. 98–99. AO op 27-1-99 inzake «ontwikkeling Schiphol».Wordt voorbereid.
   
De Kamer zal op de hoogte worden gehouden over het advies van de Cie vogelaanvaringen luchtvaartuigen m.b.t. de waterplas in het kader van het plan Meerhoven.Zj. 98–99. AO op 11-3-99 inzake vliegbasis Eindhoven.Op 6-7-99 brief aan de Kamer.
   
De Kamer zal op de hoogte worden gehouden over de uitwerking van het traject m.b.t. veiligheid burgerluchtvaart op militaire terreinen.Zj. 98–99. AO op 11-3-99 inzake vliegbasis Eindhoven.Planning: vóór 31-12-1999.
   
Naar verwachting eind april 1999 zal de Kamer een hoofdlijnen-notitie ontvangen m.b.t. een nieuw structuurschema Burgerluchtvaartterreinen voor middelgrote en kleine luchthavens in Nederland.Zj. 98–99. AO op 11-3-99 inzake vliegbasis Eindhoven.Planning: oktober 1999.
   
De Kamer zal op de hoogte worden gehouden van de evaluatie van de waterschapsverkiezingen in Noord- en Zuid-Holland.Zj. 98–99. Plenair TK op 18-3-99 inzake de wijz. Waterschapswet (26 235)Aan de EK is n.a.v. vragen een overzicht gegeven van de opkomst in Zuid-Holland en Utrecht. Deze notitie zal op korte termijn – in aangepaste vorm – aan de TK worden gezonden.
   
De verslagen van het overleg tussen het ministerie en Delta Radio zullen aan de Kamer worden toegezonden.Zj. 98–99. Plenair TK op 18-3-99 inzake instelling exclusief economische zone (25 466)Zie brief d.d. 16-4-1999.
   
De tussenrapportage PMR op koers is in de maak en zal waarschijnlijk halverwege 1999 aan de Kamer worden toegestuurd.Zj. 98–99. Vragenuurtje in de TK op 30-3-99 inzake de 2e Maasvlakte + eerder in: Zj. 97–98. AO op 16-6-98 over startnotitie PKB+/MER Mainportontwikkeling RotterdamDe Kamer is bij brief van 14 juni 1999 schriftelijk geïnformeerd.
   
Het rapport over het studieproject-PPS zal aan de Kamer worden toegestuurd.Zj. 98–99. Vragenuurtje in de TK op 30-3-99 inzake de 2e MaasvlakteDe Kamer is bij brief van 31 maart 1999 schriftelijk geïnformeerd.
   
In de loop van mei 1999 zullen alle relevante stukken m.b.t. een procesconvenant aan de Kamer worden gezonden.Zj. 98–99. Vragenuurtje in de TK op 30-3-99 inzake de 2e MaasvlakteNaar verwachting in oktober 1999 naar de Kamer.
   
De volgende voortgangsrapportage over de decentralisatie van beheer en onderhoud van natte waterstaatsobjecten («Brokx-nat») zal medio 1999 verschijnen.Zj. 98–99. Antw. op schr. kamervragen van Van Dijke en Van den Berg inzake beheer en onderhoud primaire zeeweringen in Zeeland; dd. 20-4-1999.Najaar 1999.
   
De Kamer zal nader worden geïnformeerd over de overdracht van de Bomvrije of Gevangentoren aan het Waterschap.Zj. 98–99. Antw. op schr. kamervragen van Van Dijke en Van den Berg inzake beheer en onderhoud primaire zeeweringen in Zeeland; dd. 20-4-99Kamer is geïnformeerd bij brief van 20-4-99. Eén vraag wordt later nog aan de Kamer beantwoord.
   
De Kamer zal worden geïnformeerd over deelname van ICD-dragers aan het verkeer zodra het advies van de Gezondheidsraad is ontvangen.Zj. 98–99. Brief aan de vz. VC V&W dd. 26-4-99 inz. ICD en autorijden. In september 1999 wordt het advies van de Gezondheidsraad verwacht. 
   
Omstreeks de zomer '99 zal de Kamer een eerste balans ontvangen naar aanleiding van de marktverkenning.Zj. 98–99. AO op 27-4-99 inz. de voortgang private exploitatie van de Betuweroute (22 589)Consultatie is op 15 juli 1999 van start gegaan. Na consultatie eind oktober 1999 zal de TK worden geïnformeerd.
   
De Kamer zal op de hoogte worden gehouden van de voortgang van het overleg met vervoerders over veiligheid.Zj. 98–99. Mondel. vragen Poppe (SP) op 1-6-99 inzake sluiting loketten op NS-stations.Overleg is nog gaande.
   
In de zomer van 1999 ontvangt de Kamer een notitie over de toegankelijkheid van OV en daarin wordt de suggestie van Van den Berg inzake kaartautomaten meegenomen.Zj. 98–99. Mondel. vragen Poppe (SP) op 1-6-99 inzake sluiting loketten op NS-stations.Brief d.d. 16-7-1999.
   
De Kamer ontvangt een totaal visie op het toekomstig waterbeheer; opgenomen in de rapportage van de Cie waterbeheer 21e eeuw.Zj. 98–99. Nota-overleg 4e nota Waterhuishouding op 14-6-99 (nr. 26 401)Eind 2000.
   
De Kamer zal worden geïnformeerd over de gevolgen van het vernattingsbeleid voor de waterbergingZj. 98–99. Nota-overleg 4e nota Waterhuishouding op 14-6-99 (nr. 26 401)Meenemen in de studie Commissie Waterbeheer 21e Eeuw.
   
De Kamer ontvangt een integrale visie op het IJsselmeergebied.Zj. 98–99. Nota-overleg 4e nota Waterhuishouding op 14-6-99 (nr. 26 401)Medio 2000.
   
De resultaten van de «inspraak open Haringvlietdam», die na de zomer start, zullen in het najaar van 1999 aan de Kamer worden toegezonden.Zj. 98–99. Nota-overleg 4e nota Waterhuishouding op 14-6-99 (nr. 26 401)Najaar 1999.
   
De kosten van het waterbeheer voor de landbouw worden meegenomen in de nota Vitaal platteland die naar de Kamer zal worden gezonden. Indien dat niet mogelijk is zal V&W in een aparte notitie (als aanvulling) deze kosten presenteren.Zj. 98–99. Nota-overleg 4e nota Waterhuishouding op 14-6-99 (nr. 26 401)Zal gebeuren.
   
Over het hoe en waarom van de beslissing inzake het bouwen bij Roermond, zal de staatssecretaris met minister VROM overleggen. De Kamer zal hierover schriftelijk worden geïnformeerd.Zj. 98–99. Nota-overleg 4e nota Waterhuishouding op 14-6-99 (nr. 26 401)Najaar 1999.
   
Het wetsvoorstel ter wijziging van de Wet op de waterhuishouding waarbij de taakverdeling tussen gemeenten en waterschappen wordt geregeld zal in 2000 aan de Kamer worden toegezonden.Zj. 98–99. Nota-overleg 4e nota Waterhuishouding op 14-6-99 (nr. 26 401)In 2000 naar de Kamer.
   
Het CIW advies inzake kleine grondwateronttrekkingen zal de Kamer worden toegezonden.Zj. 98–99. Nota-overleg 4e nota Waterhuishouding op 14-6-99 (nr. 26 401)Op 23-8-99 naar de Kamer gezonden.
   
Aan de minister van VROM zal worden gevraagd een AMvB op te stellen waarmee ondoorlatende lagen worden beschermd (kleine grondwateronttrekkingen).Zj. 98–99. Nota-overleg 4e nota Waterhuishouding op 14-6-99 (nr. 26 401)In voorbereiding. Overleg met VROM is gaande.
   
Over de stand van zaken van de operatie Brokx-nat zal de Kamer schriftelijk worden geïnformeerd.Zj. 98–99. Nota-overleg 4e nota Waterhuishouding op 14-6-99 (nr. 26 401)Najaar 1999.
   
De subsidieregeling gebiedsgericht beleid zal ter info aan de Kamer worden toegezonden.Zj. 98–99. Nota-overleg 4e nota Waterhuishouding op 14-6-99 (nr. 26 401)Najaar 1999.
   
De Kamer zal bij gelegenheid worden geïnformeerd hoe de stand van zaken is bij de overdracht van het grondwaterbeheer van provincies naar waterschappen.Zj. 98–99. Nota-overleg 4e nota Waterhuishouding op 14-6-99 (nr. 26 401)Eind 2000.
   
De Kamer zal schriftelijk worden geïnformeerd over de hoeveelheid dioxine in vis.Zj. 98–99. Nota-overleg 4e nota Waterhuishouding op 14-6-99 (nr. 26 401)Najaar 1999.
   
Er zal een advies worden gevraagd aan de Staatscie v/d Waterstaatswetgeving over de (stroomlijning) van de waterwetgeving als voorloper op een integrale waterwet. De Kamer zal hierover worden geïnformeerd.Zj. 98–99. Nota-overleg 4e nota Waterhuishouding op 14-6-99 (nr. 26 401)Najaar 1999.
   
De Kamer zal op de hoogte worden gehouden van de maatregelen met het oog op het tekort aan Ned. Koopvaardij-officieren.Zj. 98–99. Plenair TK op 15-6-99 inz. intrekking wet stimulering zeescheepvaart (26 116)Najaar 1999.
   
Voor de inwerkingtreding van de wet zal de Kamer een brief ontvangen met informatie over de vraag wat voor investeringsvraagstukken aan de orde zijn aangaande infrastructurele aanpassingen voor de manier van opstellen van de taxi's; evenals het gebruik door taxi's van de bus- en trambanen.Zj. 98–99. Plenair TK op 24-6-99 inz. Wijz. wet Personenvervoer voor het taxivervoer (25 910)Vóór 1-1-2000.
   
M.b.t. problemen met vastsjorren van containers zal de scheepvaartinspectie om reactie worden gevraagd. De Kamer zal op de hoogte worden gesteld van dit antwoord.Zj. 98–99. Plenair TK op 15-6-99 inz. intrekking wet stimulering zeescheepvaart (26 116)De Kamer is geïnformeerd bij brief van 13 juli 1999.
   
De Kamer zal schriftelijk worden geïnformeerd over de opbrengsten van de baggerwerken in het kader van de Maaswerken.Zj. 98–99. AO Deltaplan Grote Rivieren op 16-6-99.Planning: oktober 1999.
   
Bij de nog schriftelijk te geven antwoorden zal nogmaals een overzicht worden verstrekt van de pijplijn-projecten.Zj. 98–99. AO Deltaplan Grote Rivieren op 16-6-99.Planning: oktober 1999.
   
Nagegaan wordt of er ter compensatie van het mislopen van IRMA-gelden gebruik gemaakt zou kunnen worden van de Europese structuurfondsen. Na overleg met Min. VROM en overleg in het Kabinet over de financiële aspecten zal de Kamer een overzicht ontvangen.Zj. 98–99. AO Deltaplan Grote Rivieren op 16-6-99.Planning: oktober 1999.
   
Alle stukken zullen de Kamer vóór 1 september 1999 worden toegezonden.Zj. 98–99. Plenair TK op 1-7-99. VAO inzake Noord-Zuidlijn.Planning: augustus 1999.
   
Bezien zal worden of het mogelijk is om een raamwerk voor een economische-effectrapportage te maken. Als het niet lukt dan zal dat aan de Kamer worden medegedeeld. (E.e.a. n.a.v. de aangehouden motie Rosenmöller nr. 24 786 – nr. 56).Zj. 98–99. VAO op 1-7-99 inz. Strategische beleidskeuze toekomst luchtvaart (TNLI).Planning: september 1999.
Licence