Base description which applies to whole site

BIJLAGE 9 VOORLICHTINGSUITGAVEN

Directie Voorlichting

Bij de Directie Voorlichting (DVO) zijn 55 medewerkers direct werkzaam met voorlichting. De loonkosten bedragen ca. f 5,5 mln. De materiële uitgaven bedragen f 0,4 mln. De programmauitgaven van de directie bedragen ca. f 4,9 mln.

Mediavoorlichting

Voor het jaar 2000 en 2001 is voor mediavoorlichting een bedrag begroot van f 0,8 mln.

Voorlichting is het afgelopen jaar vaker ingezet als instument om de samenhang en maatschappelijke relevantie van VenW-beleid beter bekend te maken voor politiek en maatschappelijk draagvlak dat voor het beleid noodzakelijk is.

Belangrijke beeldbepalende gebeurtenissen van 2000 waren:

• De grote projecten als de HSL en de Betuweroute

• ONL

• BOR

• NVVP

• Veilingen van frequenties

• Ruimte voor het water

Communicatieonderzoek

Communicatieonderzoek (0.9 mln.) bestaat onder andere uit de volgende componenten die alle tot doel hebben meer doelgroepgericht te kunnen communiceren:

• Media-analyses: hierbij wordt de berichtgeving over voor VenW relevante onderwerpen geanalyseerd op de aanwezigheid en ontwikkeling van trends;

• Stakeholderanalyses: de visies en standpunten van voor VenW relevante partijen worden geanalyseerd en in kaart gebracht. Ook ontwikkelingen in standpunten worden gevolgd;

• Pretests en evaluatie-onderzoeken: elke campagne wordt voorafgegaan door een zogenaamde pretest, teneinde vooraf inzicht te krijgen in de begrijpelijkheid, duidelijkheid, relevantie en mogelijke effectiviteit van de nieuwe campagne. Achteraf worden middels een evaluatie de werkelijke effecten van de campagnes onderzocht;

• Interne communicatie onderzoeken: om zicht te krijgen op de dynamiek van interne informatiestromen in het ministerie wordt onderzoek verricht dat tot doel heeft de communicatie binnen en tussen de dienstonderdelen van VenW te optimaliseren;

• Opinie-onderzoek: hierbij gaat het om diverse vormen van ad-hoc en anticiperend (structureel) kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar (aspecten van) de publieke opinie;

• Monitor-onderzoek: om de ontwikkeling van publieksopvattingen over specifieke beleidsterreinen in kaart te brengen wordt periodiek een monitor-onderzoek gehouden. Met behulp van de resultaten kan de communicatie zodanig worden ingericht dat beter kan worden ingespeeld op de informatiebehoefte van de verschillende doelgroepen.

Campagnes 2001

De volgende thema's zullen in 2001 onderwerp van campagne zijn:

• bestuurders van rechts voorrang

• rijden onder invloed

• jongerenparticipatie/pilot verkeersveiligheid

Samenwerking

Een belangrijke ontwikkeling van de laatste jaren is dat ons ministerie intensiever de samenwerking zoekt als het gaat om het ontplooien van communicatie-activiteiten. Organisaties als de ANWB, Veilig Verkeer Nederland, Transport en Logistiek Nederland, Regionale Organen Verkeersveiligheid, politie en justitie zijn vaste samenwerkingspartners.

Bovendien trekken de departementen sterker met elkaar op dan voorheen. Ook vertegenwoordigers van andere overheden laten zich met grote regelmaat aan de vergadertafel zien. Het project Jongerenparticipatie/pilot Verkeersveiligheid is een bijzondere vorm van samenwerking. Een selecte groep jongeren, ondergebracht in een stichting, adviseert de minister van VenW over verkeersveiligheid: onderwerpen zijn meest geschikte manier van benaderen van de doelgroepen, ideeën die leven bij jongeren.

Het team Alert is in 2000 gestart en zal z'n werk doen tot medio 2002.

Licence