Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Bij een wetsvoorstel tot een begrotingswijziging wordt geen algemene toelichting opgenomen. De beleidsinhoudelijke toelichting bij de begroting(sstaat) wordt opgenomen in onderdeel B van de memorie van toelichting (de begrotingstoelichting).

Wetsartikel 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Compatibiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van de begroting voor Jeugd en Gezin voor het jaar 2009 te wijzigen.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenoemde begrotingstoelichting).

De Minister voor Jeugd en Gezin,

A. Rouvoet

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. LEESWIJZER

In deze suppletore begroting zijn de wijzigingen van de begroting 2009 voor Jeugd en Gezin opgenomen. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Voorjaarsnota 2009, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.

Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende criteria voor het toelichten van wijzigingen van de begroting toegepast:

1. Naast de beleidsmatig relevante mutaties worden de mutaties toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag voor de programma-uitgaven op doelstellingsniveau hoger is dan 3% van de vastgestelde begroting of groter dan € 3 miljoen.

2. Mutaties die afzonderlijk lager zijn dan deze criteria en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van Jeugd en Gezin, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst Overige mutaties. Hierdoor kan dat saldo uiteindelijk hoger zijn dan de bovengenoemde normen.

3. Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven;

In paragraaf 2 wordt het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven- en ontvangsten besproken. Ten slotte volgt in paragraaf 3 de artikelsgewijze toelichting.

2. HET BELEID MET BETREKKING TOT DE BEGROTINGSUITGAVEN ENONTVANGSTEN

In paragraaf 2.1 wordt een overzicht gegeven van de tijdens de begrotingsbehandeling aangenomen amendementen en de moties met een directe relatie tot de begroting.

In paragraaf 2.2 worden de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties op de begroting toegelicht.

2.1. Nota van wijziging en amendementen en moties

De budgettaire consequenties van het aangenomen amendement naar aanleiding van de begrotingsbehandeling Jeugd en Gezin eind 2008, is in tabel 1 opgenomen.

Ter informatie bevat tabel 2 de toelichting bij de mutaties zoals vermeld in de nota van wijziging 31 700 XVII, nummer 4 naar aanleiding van de Algemene Politieke Beschouwingen.

Tabel 1: Budgettaire consequenties (bedragen x € 1 000)

ArtikelBijstelling budget (Kas = Verplichting)Toelichting
2250Amendement 31 700 XVII, nr. 30 van lid Bouwmeester. Financiële ondersteuning in 2009 aan Gezin in Balans van Humanitas, dat opvoedingsondersteuning en gezinsbegeleiding biedt in combinatie met maatschappelijke re-integratie voor (ex-)gedetineerde moeders. Dekking budget binnen artikel 2.

Tabel 2: Budgettaire consequenties (bedragen x € 1 000)

ArtikelBijstelling budget (Kas = Verplichting)Toelichting
26 000De toevoeging ad € 6 miljoen voor 2009 (tevens € 6 miljoen voor de jaren 2010 en 2011) is de uitvoering van de motie Slob, en betreft de impuls vrijwilligerswerk in de vorm van innovatieve projecten voor gezinnen en jongeren. Hiertoe is het budget van artikel 2 verhoogd met € 6 miljoen. Zie Nota van wijziging 31 700 XVII, nummer 4.
35 000De toevoeging ad € 5 miljoen voor 2009 (tevens € 10 miljoen voor de jaren 2010 en 2011) zullen dienen ter bevordering van snelle toewijzing van gezinsvoogden en het verzekeren van voldoende tijd voor begeleiding van kinderen. Zie Nota van wijziging 31 700 XVII, nummer 4.
99– 1 692Budget ad -/- € 1 692 miljoen bestemd voor dekking van intensiveringen die voortvloeien uit de Algemene Politieke Beschouwingen. Het betreft een structurele subsidietaakstelling.

2.2. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Onderstaand overzicht geeft inzicht in de belangrijkste beleidsmatige mutaties. Hierbij is een ondergrens van € 5 miljoen gehanteerd.

Tabel 3: Belangrijkste begrotingsuitgavenmutaties (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting 2009ArtikelUitgaven
1Financiële tegemoetkoming in de kosten van kinderen1134 000
2Bijdrage aan de drie grootstedelijke regio’s bestemd voor jeugdzorg36 000
3Bijdrage ten gunste van de Raad voor de Kinderbescherming36 868

Hieronder worden bovenstaande mutaties toegelicht.

Ad 1) Het voorschotbedrag dat de Belastingdienst voor januari 2009 heeft uitgekeerd ten behoeve van het Kindgebonden Budget (WKB) is hoger dan geraamd. Op basis van deze hogere bevoorschotting wordt voor 2009 een tegenvaller ingeboekt ad € 134 miljoen.

Ad 2) In 2008 is met de grootstedelijke regio’s afgesproken dat de helft van de bijdrage die zij uit eigen middelen zouden moeten leveren voor het oplossen van de wachtlijsten in de jeugdzorg, door Jeugd en Gezin wordt betaald. Tevens heeft Jeugd en Gezin € 2 miljoen van de resterende eigen bijdrage voorgefinancierd. Het totale bedrag van € 6 miljoen is gedekt uit 2008-budget en in 2009 toegevoegd aan het budget voor de uitkering jeugdzorg.

Ad 3) Overboeking naar Jeugd en Gezin ten gunste van de Raad voor de Kinderbescherming. Deze middelen zijn voornamelijk bestemd voor het opvangen van autonome groei als gevolg van groei elders in de jeugdketen. Het gaat met name om een toename van het aantal door de Raad uit te voeren beschermingsonderzoeken, die plaatsvinden voorafgaand aan een uitspraak door de kinderrechter over een ondertoezichtstelling of een voogdijmaatregel. Tevens is budget bestemd voor het opleiden van nieuwe medewerkers.

3. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Beleidsartikel 1 Gezin en Inkomen

1.1 Algemene doelstelling

Gezinnen ontvangen een financiële tegemoetkoming in de kosten van het opvoeden en het onderhouden van kinderen.

1.2 Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerp begrotingMutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore wetStand 1e suppletore begrotingMutaties 2010Mutaties 2011 Mutaties 2012Mutaties 2013
 123(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen4 267 3910134 0004 401 3910000
         
Uitgaven4 267 3910134 0004 401 3910000
         
Programma-uitgaven4 267 3910134 0004 401 3910000
1. Financiële tegemoetkoming in de kosten van kinderen4 267 3910134 0004 401 3910000
Ontvangsten272002720000

1.3.1 Financiële tegemoetkoming in de kosten van kinderen

Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000)4 267 391
Mutaties 1e suppletore begroting: 
1. Het voorschotbedrag dat de Belastingdienst voor januari 2009 heeft uitgekeerd ten behoeve van het Kindgebonden Budget (WKB) is hoger dan geraamd. Op basis van deze hogere bevoorschotting wordt voor 2009 een tegenvaller ingeboekt ad € 134 miljoen.134 000
Stand 1e suppletore begroting4 401 391

Beleidsartikel 2 Gezond opgroeien

2.1 Algemene doelstelling

Kinderen groeien lichamelijk en geestelijk gezond op.

2.2 Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerp begrotingMutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore wetStand 1e suppletore begrotingMutaties 2010Mutaties 2011Mutaties 2012Mutaties 2013
 123(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen52 6086 0004 84563 4534 4294 542462662
         
Uitgaven342 1796 0007 128355 3075 2114 792462662
         
Programma-uitgaven342 1796 0007 128355 3075 2114 792462662
1. Kinderen en hun ouders/verzorgers krijgen laagdrempelige ondersteuning bij het opgroeien, opvoeden en verzorgen.329 91805 891335 809– 1 849– 2 181– 511– 311
2. Kinderen hebben een gezonde leefstijl en zijn actief en positief betrokken bij hun leefomgeving. 12 2616 0001 23719 4987 0606 973973973 
Ontvangsten1 54505 1426 687432000

2.3 Operationele doelstellingen

Er zijn 2 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:

1. Kinderen en hun ouders/verzorgers krijgen laagdrempelige ondersteuning bij het opgroeien, opvoeden en verzorgen;

2. Kinderen hebben een gezonde leefstijl en zijn actief en positief betrokken bij hun leefomgeving.

2.3.1 Kinderen en hun ouders/verzorgers krijgen laagdrempelige ondersteuning bij het opgroeien, opvoeden en verzorgen

Stand vastgestelde ontwerpbegroting 2009 (bedragen x € 1 000)329 918
Mutaties 1e suppletore begroting: 
1. Overboeking van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties naar Jeugd en Gezin. De Ministerraad heeft op 25 april 2008 incidentele middelen beschikbaar gesteld voor Jeugd en Gezin om op korte termijn zichtbare verbeteringen op het gebied van Jeugd en Gezin te realiseren op de BES-eilanden, te weten Bonaire, Sint Eustatius en Saba.3 000
2. In 2009 wordt € 4,1 miljoen terugverwacht vanwege liquidatie van de stichting EKD.NL. Volgens afspraak worden deze middelen ingezet voor het Elektronisch Kinddossier (EKD). Het gaat onder meer om de kosten voor de zogenaamde landelijke kop. 4 100
3. Overige mutaties– 1 209
Stand 1e suppletore begroting335 809

2.3.2 Kinderen hebben een gezonde leefstijl en zijn actief en positief betrokken bij hun leefomgeving

Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000)18 261
Mutaties 1e suppletore begroting: 
1. De middelen die bij het voormalige kennisinstituut Collegio zijn vrijgevallen, zijn conform afspraak toegevoegd aan de stucturele middelen voor het nieuwe kennisinstituut voor Jeugd en Gezin: het Nederlands Jeugd Instituut (NJi).662
2. Overige mutaties575
Stand 1e suppletore begroting19 498

Beleidsartikel 3 Zorg en bescherming

3.1 Algemene doelstelling

Kinderen die ernstig in hun ontwikkeling worden bedreigd, krijgen zorg en worden, indien nodig, in bescherming genomen, zodat zij veilig kunnen opgroeien en zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige burgers.

3.2 Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerp begrotingMutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore wetStand 1e suppletore begrotingMutaties 2010Mutaties 2011Mutaties 2012Mutaties 2013
 123(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen1 601 7445 000218 2611 825 00524 37726 67617 38017 681
         
Uitgaven1 601 7445 00031 1081 637 85225 61626 83917 38017 681
         
Programma-uitgaven1 601 7445 00031 1081 637 85225 61626 83917 38017 681
1. Tijdig effectieve hulp bij een zorgaanbieder1 229 557016 5491 246 1066 7016 6207 1617 462
2. Snelle inzet van de meest adequate dwangmiddelen367 4375 00013 686386 12318 91520 21910 21910 219
3. Campussen4 75008735 6230000
Ontvangsten11 698070012 3981 0001 2001 5001 500

3.3 Operationele doelstellingen

Er zijn 3 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:

1. Tijdig effectieve hulp bij een zorgaanbieder;

2. Snelle inzet van de meest adequate dwangmiddelen;

3. Campussen.

3.3.1 Tijdig effectieve hulp bij een zorgaanbieder

Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000)1 229 557
Mutaties 1e suppletore begroting: 
1. Overboeking van het ministerie van Justitie naar Jeugd en Gezin in verband met een nabetaling eerste tranche Justitiële Jeugdinrichtingen.3 064
2. In 2008 is met de grootstedelijke regio’s afgesproken dat de helft van de bijdrage die zij uit eigen middelen zouden moeten leveren voor het oplossen van de wachtlijsten in de jeugdzorg, door Jeugd en Gezin wordt betaald. Tevens heeft Jeugd en Gezin € 2 miljoen van de resterende eigen bijdrage voorgefinancierd. Het totale bedrag van € 6 miljoen is gedekt uit 2008-budget en in 2009 toegevoegd aan het budget voor de uitkering jeugdzorg. 6 000
3. Bij de invoering van maatregelen in de AWBZ is een bedrag beschikbaar gehouden voor compensatie van een groter beroep op aanpalende zorgvormen. Voor de geïndiceerde jeugdzorg is in 2009 € 3 miljoen beschikbaar gekomen om de extra groei in de geïndiceerde jeugdzorg op te vangen.3 000
4. Overige mutaties4 485
Stand 1e suppletore begroting1 246 106

3.3.2 Snelle inzet van de meest adequate hulpmiddelen

Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000)372 437
Mutaties 1e suppletore begroting: 
1. Overboeking naar Jeugd en Gezin ten gunste van de Raad voor de Kinderbescherming. Deze middelen zijn voornamelijk bestemd voor het opvangen van autonome groei als gevolg van groei elders in de jeugdketen. Het gaat met name om een toename van het aantal door de Raad uit te voeren beschermingsonderzoeken, die plaatsvinden voorafgaand aan een uitspraak door de kinderrechter over een ondertoezichtstelling of een voogdijmaatregel. Tevens is budget bestemd voor het opleiden van nieuwe medewerkers. 6 886
2. Overige mutaties6 800
Stand 1e suppletore begroting386 123

3.3.3 Campussen

Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000)4 750
Mutaties 1e suppletore begroting: 
1. In 2008 is er onderuitputting bij de campussen opgetreden omdat een aantal geplande activiteiten door zijn geschoven naar 2009.873
Stand 1e suppletore begroting5 623

3.3.4 Toelichting ontvangsten

Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000)11 698
Mutaties 1e suppletore begroting: 
1. De raming van de door het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) te innen ouderbijdragen, is opwaarts bijgesteld.700
Stand 1e suppletore begroting12 389

Niet-beleidsartikel 98: Algemeen

98.1 Algemeen

Hieronder valt de verzameluitkering Jeugd en Gezin. Deze bevat de uitkering van bestuurskosten aan de drie grootstedelijke regio’s, namelijk de stadsregio Amsterdam, het stadsgewest Haaglanden en de stadsregio Rotterdam.

98.2 Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerp begrotingMutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore wetStand 1e suppletore begrotingMutaties 2010Mutaties 2011Mutaties 2012Mutaties 2013
 123(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen300003000000
         
Uitgaven300003000000
         
Programma-uitgaven300003000000
1. Verzameluitkering Jeugd en Gezin300003000000

Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:

Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000)300
Mutaties 1e suppletore begroting: 
Geen mutaties0
Stand 1e suppletore begroting300

Niet-beleidsartikel 99 Nominaal en Onvoorzien

Dit is een technisch, administratief artikel, waarop middelen voor de loon en prijsbijstelling worden geparkeerd voordat ze worden overgeheveld naar de desbetreffende beleidsartikelen. Ook worden hierop de onvoorziene uitgaven geraamd. Daarnaast worden op dit artikel de taakstellingen geboekt, voordat deze verder worden verdeeld over de beleidsartikelen.

99.2 Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerp begrotingMutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore wetStand 1e suppletore begrotingMutaties 2010Mutaties 2011Mutaties 2012Mutaties 2013
 123(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen916– 1 69260 91560 13961 53063 03763 04963 006
         
Uitgaven916– 1 69260 91560 13961 53063 03763 04963 006
         
Programma-uitgaven916– 1 69260 91560 13961 5306 3 03763 04963 006
1 – Loonbijstelling2 216050 69152 90753 23154 61754 62654 584
2 – Prijsbijstelling007 2327 2326 9997 1207 1237 122
3 – Onvoorzien00000000
4 – Taakstelling– 1 300– 1 6922 99201 3001 3001 3001 300

Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:

99.3.1 Loonbijstelling

Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000)2 216
Mutaties 1e suppletore begroting: 
1. Mutaties loonbijstelling50 691
Stand 1e suppletore begroting52 907

99.3.2 Prijsbijstelling

Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000)0
Mutaties 1e suppletore begroting: 
1. Mutaties prijsbijstelling7 232
Stand 1e suppletore begroting7 232

99.3.3 Onvoorzien

Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000)0
Mutaties 1e suppletore begroting: 
1. Geen mutaties0
Stand 1e suppletore begroting0

99.3.4 Taakstelling

Stand vastgestelde begroting 2009 (bedragen x € 1 000)– 2 292
Mutaties 1e suppletore begroting: 
1. Mutaties loonbijstelling2 992
Stand 1e suppletore begroting0
Licence