Base description which applies to whole site

4.2 Werkelijk kader/BKZ

Het werkelijk kader/BKZ is door het kabinet Balkenende IV vastgesteld in het coalitieakkoord. Gedurende een kabinetsperiode verandert dit kader in principe niet meer, afgezien van ijklijnmutaties, nominale bijstellingen en technische bijstellingen. De ijklijnmutaties betreffen zoals eerder beschreven verschuivingen van uitgaven tussen de verschillende kaders.

De nominale bijstelling is het aanpassen van het kader aan de ontwikkeling van de prijs nationale bestedingen (pNB). Hierdoor beweegt het kader mee met een hogere of lagere prijsontwikkeling. Sinds het opstellen van het coalitieakkoord is de verwachte prijsontwikkeling licht gedaald, waardoor het kader lager uitvalt. Daarnaast is het kader neerwaarts aangepast als gevolg van technische bijstellingen. In het Aanvullende Beleidsakkoord van maart 2009 heeft het kabinet vastgelegd dat vanaf de ontwerpbegroting 2009 de uitgavenkaders gecorrigeerd worden voor macro-economische ontwikkelingen. Dit houdt in dat het kader aangepast wordt aan het verschil tussen de ontwikkeling van de prijs nationale bestedingen en de daadwerkelijke ontwikkeling van de lonen en prijzen in de zorg (dit is de zogenaamde ruilvoet).

Als gevolg van alle hierboven genoemde ontwikkelingen is het kader voor 2010 ten tijde van de 1e suppletore wet € 306 miljoen lager dan in de ontwerpbegroting 2010.

Tabel 2 geeft een overzicht van de bijstelling van het werkelijk kader/BKZ1.

Tabel 2 Mutaties van het werkelijk kader/BKZ 2010 (bedragen x € 1 000 000)
 

2010

BKZ-plafond stand VWS ontwerpbegroting 2010

57 415,6

Macro loon- en prijsbijstelling (CEP tranche 2010)

– 219,8

IJklijnmutaties begrotingsgefinancieerde uitgaven

– 86,0

BKZ-plafond stand 1e suppletore begroting 2010

57 109,8

Tabel 3 geeft de ontwikkeling van de uitgaven en ontvangsten onder het werkelijk kader/BKZ1 weer.

Tabel 3 Ontwikkeling van de uitgaven en ontvangsten onder het werkelijk kader/BKZ 2010 (bedragen x € 1 000 000)
 

Bruto BKZ uitgaven

BKZ ontvangsten

Netto BKZ uitgaven

Werkelijk kader/BKZ

Overschrijding (+) / onderschrijding (-)

 

a

b

c=a-b

d

e=c-d

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

59 734

2 975

56 759

57 416

– 656

Stand 1e suppletore begroting 2010

60 548

2 885

57 663

57 110

553

Mutatie t.o.v. stand VWS ontwerpbegroting 2010

814

– 90

904

– 306

1 209

Als gevolg van ijklijn- en technische mutaties, een daling van de verwachte loon- en prijsontwikkeling en de tegenvallers die volgen uit de actualisering van de zorguitgaven, zijn de bruto-BKZ-uitgaven (€ 814 miljoen), -ontvangsten (– € 90 miljoen) en dus ook netto-BKZ-uitgaven (€ 904 miljoen) toegenomen.

Ten opzichte van het werkelijk kader/BKZ is er sprake van een overschrijding van € 553 miljoen. De totale mutatie ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2010 is € 1 209 miljoen.

1

Door afrondingsverschillen kan de som van de delen afwijken van het totaal.

Licence