Base description which applies to whole site

4.3 Toelichting mutaties per artikel

De onderstaande tabellen geven een cijfermatig overzicht per artikel. Tabel 4 geeft de mutaties vanaf de stand ontwerpbegroting 2010 tot aan de 1e suppletore begroting 2010 op artikelniveau weer. Relevante mutaties worden in de artikelsgewijze toelichting verder toegelicht.

Het totaal van premiegefinancierde zorguitgaven is € 320 miljoen hoger dan het totaal van de bruto-BKZ-uitgaven. Deze € 320 miljoen betreft de middelen die in het kader van het stimuleringspakket uit het aanvullend beleidsakkoord voor de bouw in de zorg beschikbaar zijn gesteld. Deze middelen zijn niet relevant voor het werkelijk kader/BKZ.

Tabel 4 Premiegefinancierde zorguitgaven per artikel 2010 (bedragen x € 1 000 000)
 

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

Mutaties 1e suppletore begroting 2010

Stand VWS 1e suppletore begroting 2010

Mutaties 2011

Mutaties 2012

Mutaties 2013

Mutaties 2014

41 Volksgezondheid

107,8

– 15,7

92,1

0,0

0,0

0,0

0,0

42 Gezondheidszorg

33 346,8

669,5

34 016,3

797,7

797,7

797,7

797,7

43 Langdurige zorg

22 484,6

556,5

23 041,1

440,7

394,4

394,4

394,4

44 Maatschappelijke ondersteuning

178,0

0,0

178,0

0,0

0,0

0,0

0,0

99 Nominaal en onvoorzien

934,8

– 303,2

631,6

17,8

93,7

200,7

325,4

Wmo (Gemeentefonds)

1 626,6

– 82,0

1 544,6

– 89,6

– 89,6

– 89,6

– 89,6

Opleidingsfonds (begroting VWS)

839,7

5,3

845,0

10,3

10,3

10,3

10,3

Wtcg (begroting VWS)

499,3

16,1

515,4

31,1

38,8

48,0

48,0

Begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven

36,8

– 32,9

3,9

– 99,0

– 97,4

– 90,6

– 84,9

Totaal

60 054,4

813,6

60 868,0

1 109,0

1 147,9

1 270,9

1 401,3

Alleen mutaties na de begroting die groter zijn dan € 10 miljoen worden toegelicht. In enkele gevallen is om beleidsmatige redenen van deze regel afgeweken en zijn ook kleinere mutaties toegelicht. De overige en technische mutaties betreffen een saldo van kleinere mutaties en worden daardoor niet beschreven. Verder is de financieringsschuif in paragraaf 4 1 reeds toegelicht.

41 Volksgezondheid (bedragen x € 1 000 000)

Uitgaven

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

107,8

Mutaties 1e suppletore begroting 2010

 

Financieringsschuif

– 15,7

Stand 1e suppletore begroting 2010

92,1

Toelichting mutaties:

N.v.t.

42 Gezondheidszorg (bedragen x € 1 000 000)

Uitgaven

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

33 346,8

Mutaties 1e suppletore begroting 2010

 

1.

Actualisering zorguitgaven

1 014,7

2.

FLO-middelen

8,0

3.

Maatregel medisch specialisten

– 137,0

4.

Farmaceutische hulp

– 158,0

5.

Verloskundige zorg

10,0

6.

Huisartsen

7,0

Financieringsschuif

– 75,2

Stand 1e suppletore begroting 2010

34 016,3

Toelichting mutaties:

  • 1. Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn de zorguitgaven 2010 geactualiseerd, dit betreft echter nog een voorlopig beeld. Uit de huidige actualisering volgt een tegenvaller van € 1 014,7 miljoen. Deze tegenvaller bestaat uit hogere uitgaven bij de huisartsenzorg (€ 30 miljoen), tandheelkundige zorg (€ 99 miljoen), paramedische zorg (€ 57 miljoen), dieetadvisering (€ 6 miljoen), ziekenhuizen (€ 241 miljoen), medisch specialisten (€ 348 miljoen), ZBC’s (€ 132 miljoen), hulpmiddelen (€ 19 miljoen) geneeskundige ggz (€ 67 miljoen) en buitenland (€ 20 miljoen). Naast deze hogere uitgaven zijn de uitgaven bij het ziekenvervoer (€ 4 miljoen) gedaald.

  • 2. Betreft de overheveling van artikel 99 naar artikel 42 van de middelen die zijn bedoeld voor de financiering van de FLO-akkoorden met de B3-ambulancediensten.

  • 3. Eind 2009 is aangekondigd dat in 2010 aanvullende tariefsmaatregelen worden genomen in aanvulling op de korting van € 375 miljoen op basis van de aanwijzing van 6 juli 2009, met kenmerk CZ/TSZ-2940850. Bij de verwerking van de tariefskorting houdt de Nza redelijkerwijs rekening met de consequenties van de differentiatie van de korting per specialisme.

  • 4. Dit betreft het saldo van een aantal mutaties. Bij de geraamde uitgaven voor geneesmiddelen was er voor 2010 een reservering opgenomen. Gezien de huidige omstandigheden is besloten deze reservering te laten vervallen en de beschikbare middelen voor 2010 met dit bedrag neerwaarts bij te stellen (€ 53 miljoen). Daarnaast zijn er lagere uitgaven (€ 220 miljoen) door de beperking van de aanspraak op slaap- en kalmeringsmiddelen en de effecten van prijsverlagingen (o.a. door het aflopen van patenten en door intensiveringen van het preferentiebeleid). Als laatste heeft de Nza besloten de vergoeding die apothekers per receptregel ontvangen per 1 januari 2010 te verhogen (€ 115 miljoen).

  • 5. De Nza heeft per 1 januari 2010 beleidsregels verloskunde vastgesteld die onder andere uitgaan van een lagere rekennorm voor het aantal bevallingen (van 110 naar 105 per jaar) en een stijging van het norminkomen. De Nza zal de tarieven tussen 2010 en 2012 in drie stappen verhogen naar het gewenste niveau.

  • 6. Bij de huisartsen treedt een besparingsverlies op bij twee maatregelen die vorig jaar zijn genomen, te weten het onder het inschrijftarief brengen van de herhaalrecepten en het verhogen van de ANW-tarieven.

43 Langdurige zorg (bedragen x € 1 000 000)

Uitgaven

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

22 484,6

Mutaties 1e suppletore begroting 2010

 

1.

Actualisering zorguitgaven

558,4

2.

Correctie invoering eigen bijdrage begeleiding

– 80,0

3.

Stimuleringsregeling kleinschalig wonen

24,8

4.

SVB

– 5,0

5.

Besparingsverlies eigen bijdrage voor functie begeleiding

12,0

Financieringsschuif

46,3

Stand 1e suppletore begroting 2010

23 041,1

Toelichting mutaties:

  • 1. Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn de zorguitgaven 2010 geactualiseerd. Hieruit volgt een tegenvaller in de AWBZ van € 558,4 miljoen. Deze tegenvaller bestaat uit hogere uitgaven bij de zorg in natura door AWBZ-instellingen (€ 423 miljoen), persoongebonden budgetten (€ 120 miljoen), bovenbudgettaire vergoedingen (€ 21 miljoen) en de Sociale Verzekerings Bank (€ 6 miljoen) gedaald.

  • 2. Dit betreft een technische mutatie ten aanzien van de opbrengsten door gedragseffecten van de invoering eigen bijdrage voor begeleiding. Het gaat om een verlaging van de uitgaven en ontvangsten (artikel 99).

  • 3. De mutatie betreft een overheveling van de VWS-begroting van de middelen voor de uitvoering van de NZa-beleidsregel «Stimulering kleinschalige zorg voor dementerenden».

  • 4. De vergoeding die de Sociale Verzekeringsbank (SVB) jaarlijks ontvangt voor werkzaamheden voor het Servicecentrum PGB was tot 2009 gebaseerd op een vast bedrag per budgethouder. Aangezien deze vergoeding hoger bleek dan de werkelijke kosten is bij de SVB een bestemmingsreserve opgebouwd, die in 2010 door SZW en VWS wordt afgeroomd. De bijdrage aan de SVB kan daardoor in 2010 met € 5 miljoen worden verlaagd.

  • 5. De eigen bijdrage voor de functie begeleiding bij zorg in natura kan pas per 1 juli 2010 worden ingevoerd in plaats van per 1 januari, waardoor een tegenvaller ontstaat van € 12 miljoen.

44 Maatschappelijke ondersteuning (bedragen x € 1 000 000)

Uitgaven

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

178,0

Mutaties 1e suppletore begroting 2010

 

n.v.t.

n.v.t.

Stand 1e suppletore begroting 2010

178,0

99 Nominaal en onvoorzien (bedragen x € 1 000 000)

Uitgaven

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

934,8

Mutaties 1e suppletore begroting 2010

 

1.

Actualisering zorguitgaven

– 88,8

2.

Aanpassing raming loon- en prijsbijstelling

– 211,4

3.

FLO-middelen

– 8,0

Overig

5,0

Stand 1e suppletore begroting 2010

631,6

Toelichting mutaties:

  • 1. Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn de zorguitgaven 2009 geactualiseerd, dit betreft echter nog een voorlopig beeld. Uit de huidige actualisering volgt een meevaller van € 88,8 miljoen. Deze meevaller is het saldo van diverse posten.

  • 2. De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de meest recente macro-economische inzichten in het CEP 2009 van het CPB.

  • 3. Betreft de overheveling van artikel 99 naar artikel 42 van de middelen die zijn bedoeld voor de financiering van de FLO-akkoorden met de B3-ambulancediensten.

99 Nominaal en onvoorzien (bedragen x € 1 000 000)

Ontvangsten

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

2 975,2

Mutaties 1e suppletore begroting 2010

 

1.

Actualisering zorguitgaven

– 37,0

2.

Correctie invoering eigen voor bijdrage begeleiding

– 80,0

3.

Besparingsverlies eigen bijdrage functie begeleiding

– 3,0

Stand 1e suppletore begroting 2010

2 855,2

Toelichting mutaties:

  • 1. Uit de actualisering van de zorguitgaven blijkt dat de eigen betalingen in de AWBZ € 37 miljoen lager uitvallen dan geraamd. De tegenvaller wordt veroorzaakt door het anticumulatiebeding van de eigen bijdragen AWBZ en Wmo en doordat de inning van de eigen bijdrage van de Wmo voorgaat op de inning van de eigen bijdrage van de AWBZ.

  • 2. Dit betreft een technische mutatie ten aanzien van de opbrengsten door gedragseffecten van de invoering eigen bijdrage voor begeleiding. Het gaat om een verlaging van de uitgaven (art. 43) en ontvangsten.

  • 3. De eigen bijdrage voor de functie begeleiding bij zorg in natura kan pas per 1 juli 2010 worden ingevoerd in plaats van per 1 januari, waardoor een tegenvaller in de ontvangsten ontstaat van € 3 miljoen.

Wmo (gemeentefonds, op de begroting van BZK) (bedragen x € 1 000 000)

Uitgaven

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

1 626,6

Mutaties 1e suppletore begroting 2010

 

1.

Actualisering zorguitgaven

6,6

2.

Dure woningaanpassingen

9,0

3.

Algemene uitkering Gemeentefonds

– 68,0

4.

Integratie-uitkering nadeelgemeenten Wmo

– 34,0

5.

Uitvoeringskosten

2,8

6.

Compensatie gemeenten

2,0

Overig

– 0,4

Stand 1e suppletore begroting 2010

1 544,6

Toelichting mutaties:

  • 1. Een bedrag van € 6,6 miljoen is in 2009 niet meer tot uitbetaling gekomen ten behoeve van de Wmo. Dit zal alsnog uitbetaald worden in 2010.

  • 2. Er wordt voor dure woningaanpassingen structureel een bedrag van € 9 miljoen toegevoegd aan het Wmo budget.

  • 3. Overheveling naar de algemene uitkering Gemeentefonds voor compensatie pakketmaatregelen AWBZ.

  • 4. Overheveling tbv een aparte integratie-uitkering «nadeelgemeenten Wmo». Het betreft compensatie voor gemeenten die bij de overgang van het historische naar het objectieve verdeelmodel Wmo een negatief herverdeeleffect hadden.

  • 5. Vergoeding gemeenten in verband met uitvoerings/registratiekosten vanwege de Wtcg.

  • 6. Bijstelling van raming middelen compensatie voor gemiste eigen bijdrage gemeenten als gevolg van de Wtcg.

Opleidingsfonds (op de begroting van VWS) (bedragen x € 1 000 000)

Uitgaven

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

839,7

Mutaties 1e suppletore begroting 2010

 

1.

Huisartsenopleiding

– 5,0

2.

Bijstelling opleidingsfonds

10,3

Stand 1e suppletore begroting 2010

845,0

Toelichting mutaties:

  • 1. Om de op basis van de meest recente gegevens van het Capaciteitsorgaan minimaal benodigde stabilisering van de instroom van de huisartsenopleiding in 2010 te kunnen financieren, wordt een in 2010 binnen het BKZ-budget voor medisch specialisten in het opleidingsfonds vrijvallend bedrag van € 5 miljoen overgeheveld naar het niet-BKZ budget waaruit van oudsher de huisartsenopleiding wordt betaald.

  • 2. Voor de begrotingsgefinancierde uitgaven wordt in 2010 geen loonbijstelling uitgekeerd. Omdat VWS als gevolg van het OVA-convenant gehouden is om het opleidingsfonds wel te indexeren ontstaat een tegenvaller

Opleidingsfonds (op de begroting van VWS) (bedragen x € 1 000 000)

Ontvangsten

2010

Stand ontwerpbegroting 2010

0,0

Mutaties 1e suppletore begroting 2010:

 

1.

Terugontvangsten

30,0

Stand 1e suppletore begroting 2010

30,0

Toelichting mutaties:

  • 1. De vaststelling van de subsidieverlening eerste en tweede tranche 2009 leidt naar verwachting tot hogere terugontvangsten.

Wtcg (op de begroting van VWS) (bedragen x € 1 000 000)

Uitgaven

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

499,3

Mutaties 1e suppletore begroting 2010

 

1.

Resultaat betere afbakening

– 36,9

2.

Ramingsbijstelling

53,0

Stand 1e suppletore begroting 2010

515,4

Toelichting mutaties:

  • 1. Vanaf 2010 is € 50 miljoen structureel beschikbaar om de afbakening van de doelgroep Wtcg (voorstellen Commissie Linschoten) te verbeteren. Een deel van de verbeteringen gaat per 2010 in. De maatregelen hebben een geleidelijke ingroei, waardoor in 2010 een deel van de € 50 miljoen niet wordt benut.

  • 2. Op basis van geactualiseerde berekeningen van Vektis is het aantal mensen dat op grond van zorggebruik in aanmerking komt voor een forfait hoger dan eerder aangenomen. Met het oog hierop dient de raming structureel met € 53 miljoen te worden bijgesteld.

Begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven (o.a. op de begroting van Financiën) (bedragen x € 1 000 000)

Uitgaven

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

36,8

Mutaties 1e suppletore begroting 2010

 

1.

Aanpassing raming loon- en prijsbijstelling

– 8,4

2.

Inzet reserve AWBZ-knelpunten

– 4,0

3.

Niet uitkeren loon- en prijsbijstelling

– 20,5

Stand 1e suppletore begroting 2010

3,9

Toelichting mutaties:

  • 1. De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de meest recente inzichten in het CEP 2010 van het CPB.

  • 2. In het kader van de pakketmaatregel begeleiding zijn middelen gereserveerd ter compensatie van mogelijke negatieve effecten. Deze middelen worden nu ingezet om het tekort in de AWBZ te beperken.

  • 3. De loon- en prijsbijstelling voor 2010 wordt in 2010 niet uitgekeerd.

Licence