Base description which applies to whole site

4. Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2011 (x EUR 1,0 mln)

Het voorstel is om de uitgaven te verlagen met EUR 122,7 miljoen en de ontvangsten met EUR 9,4 miljoen te verhogen. De belangrijkste reden voor deze verlaging is de stijging van de toerekening met EUR 83 miljoen voor eerstejaars opvangkosten asielzoekers op de begroting van BZK. Hiervan heeft een deel (EUR 41 miljoen) betrekking op het jaar 2011. Het restant (EUR 42 miljoen) is afkomstig van de naheffing uit 2010. Daarnaast zijn de mutaties het gevolg van de beleidsherverkaveling zoals opgenomen in de basisbrief Ontwikkelingssamenwerking voor het jaar 2011. De financiële gevolgen van de focusbrief Ontwikkelingssamenwerking voor latere jaren zullen in de begroting voor 2012 worden verwerkt. De verhoging van de ontvangsten wordt in belangrijke mate veroorzaakt door de verkoop van onroerend goed in het buitenland.

In de volgende tabel volgt een overzicht van de meest in het oog springende wijzigingen ten opzichte van de incidentele suppletoire begroting 2011 van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V), gevolgd door een toelichting per mutatie. Alleen de mutaties die te maken hebben met beleidsmatige wijzigingen zijn in het overzicht opgenomen.

Artikel

 

Mutatie

2

Goed bestuur

11,6

4

Armoedebestrijding

– 140,9

5

Reproductieve gezondheid

– 29,5

5

Participatie civil society

117,4

6

Milieu en water

– 26,2

Toelichting

2.7 Goed bestuur

De mutatie wordt veroorzaakt door de verhoging van de landenprogramma’s voor goed bestuur en democratisering op basis van liquiditeitsprognoses, en door de overheveling van MATRA-budget vanuit ondersteuning bij pre- en postaccessie (art. 3.2). Daarnaast wordt ook de bijdrage aan Logo South, welke per amendement (32 500 V, nr 22) bij de incidentele suppletoire begroting was verminderd, verhoogd met EUR 1,96 miljoen om de lopende juridische verplichting voor dit programma af te handelen.

4.2 Armoedebestrijding

De mutatie in 2011 wordt veroorzaakt door een verlaging van het budget voor algemene macrosteun. Daarnaast daalt het budget vanwege het terugdraaien van de in de incidentele suppletoire begroting (ISB) opgenomen kasschuif op middelenaanvulling voor multilaterale banken en aanpassing van het Wereldbank partnership programma. Ten slotte worden ook, vanwege het gebruikelijke parkeerkarakter, mutaties op dit artikel verwerkt gerelateerd aan lagere BNP cijfers en een hogere toerekening voor eerstejaarsopvang van asielzoekers die ruim 30 procent hoger is dan bij Prinsjesdag geraamd. Het gaat dan zowel om een verhoging van de toerekening voor 2011 met EUR 41,2 miljoen als ook om een naheffing voor de toerekening uit 2010 met EUR 42 miljoen. Hierdoor komt de totale toerekening aan eerstejaarsopvang asielzoekers uit op EUR 355 miljoen waardoor het beschikbare budget voor ontwikkelingssamenwerking op de begroting van BZ afneemt.

5.5 Reproductieve gezondheid

In de begroting staan de MFS-gerelateerde zaken verspreid over de artikelen. Om goed inzicht te hebben in de MFS-activiteiten is er voor gekozen om deze activiteiten budgetneutraal te plaatsen op het subartikel participatie civil society zodat duidelijk zichtbaar is wat de mutatie is voor MFS waardoor het budget met ruim EUR 29 mln verlaagd is.

5.6 Participatie civil society

Voor MFS I is een verhoging voorzien vanwege het betalen van nog lopende verplichtingen (ca. EUR 20 mln). Daarnaast is voor MFS II een stijging voorzien doordat betalingen voor latere jaren naar voren zijn gehaald, om tegemoet te komen aan de wens van organisaties de bezuinigingen op MFS geleidelijker te laten verlopen (EUR 30 mln). De mutatie in latere jaren is nog niet zichtbaar. Deze wordt in de begroting voor 2012 verwerkt. Ten slotte waren MFS-gerelateerde zaken verspreid over diverse artikelen. Om een makkelijker totaalbeeld te krijgen is er voor gekozen om deze activiteiten over te hevelen naar participatie civil society (ca. EUR 67 mln).

6.1 Milieu en water

De verlaging van het budget voor milieu en water wordt met name veroorzaakt doordat het aantal partnerlanden afneemt. Bij deze exitlanden zullen alleen de lopende programma's nog uitgevoerd worden en geen nieuwe meer worden gestart. Daarnaast is in de In de Basisbrief ontwikkelingssamenwerking opgenomen om de bijdrage aan de VN programma's op dit terrein te verminderen.

Licence