Base description which applies to whole site

2.3 Niet-beleidsartikelen

Artikel 17. Nominaal en Onvoorzien

Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen van beleid artikel 17 (bedragen x € 1 000)
   

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Stand vastge-stelde mutaties ISB 2011*

Mutaties suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

Verplichtingen

11 449

0

154 373

165 822

– 135 870

– 31 428

– 42 943

– 68 928

Waarvan garantieverplichtingen

               

Uitgaven

11 449

0

154 373

165 822

– 135 870

– 31 428

– 42 943

– 68 928

Loonbijstelling

0

0

131 013

131 013

128 558

125 984

125 031

123 710

Prijsbijstelling

13 944

0

12 598

26 542

2 991

58 642

119 395

116 798

Nader te verdelen

– 2 495

0

10 762

8 267

– 267 419

– 216 054

– 287 369

– 309 436

Ontvangsten

957

0

– 957

0

– 957

– 957

– 957

– 957

* Incidentele suppletoire begroting

Toelichting:

Loonbijstelling

In het regeerakkoord is besloten om een nullijn te hanteren voor de lonen in 2011. Dit betekent dat de loonbijstelling tranche 2011 die aan de departementen wordt uitgekeerd geen vergoeding bevat voor contractloonstijging, maar alleen voor de ontwikkeling in de sociale werkgeverslasten. Het gaat in 2011 om een mutatie van € 131,0 miljoen. De doorverdeling naar de verschillende beleidsterreinen wordt in de ontwerpbegroting 2012 en de 2e suppletoire begroting verwerkt.

Prijsbijstelling

De prijsbijstelling tranche 2011 is aan de OCW-begroting toegevoegd. Voor 2011 gaat het om een bedrag van € 197,1 miljoen. Er wordt € 120,0 miljoen ingezet ter dekking van de fasering van de maatregelen langstudeerders en passend onderwijs uit het regeerakkoord. Daarnaast is het wettelijke deel van de prijsbijstelling tranche 2011 doorverdeeld naar de desbetreffende beleidsterreinen. Het resterende deel van de prijsbijstelling wordt ingezet bij miljoenennota.

Nader te verdelen

De mutatie in 2011 wordt voornamelijk verklaard door de toevoeging en uitdeling van de eindejaarsmarge 2010/2011 ad € 141,6 miljoen. Het restant wordt ingezet bij miljoenennota.

Ontvangsten

De ontvangsten op artikel 17 betreffen de vorderingen die nog openstaan in het kader van de commissie Schutte. De ontvangsten die hieruit voortvloeien, komen binnen op het beleidsartikel hoger beroepsonderwijs. Daarom worden deze ontvangsten bij voorjaarsnota overgeboekt naar artikel 6 (hoger beroepsonderwijs).

Artikel 18. Ministerie Algemeen

Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen van beleid artikel 18 (bedragen x € 1 000)
   

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Stand vastgestelde mutaties ISB 2011*

Mutaties suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

Verplichtingen

115 758

– 2 321

11 127

124 564

7 367

7 165

12 353

12 330

Waarvan garantieverplichtingen

               

Uitgaven

115 758

– 2 321

11 127

124 564

7 367

7 165

12 353

12 330

Bestuursdepartement (niet toe te rekenen uitgaven)

105 595

– 2 321

11 017

114 291

7 821

7 467

13 122

13 097

Uitvoeringsorganisaties onverdeeld

10 163

0

110

10 273

– 454

– 302

– 769

– 767

Ontvangsten

567

0

0

567

0

0

0

0

* Incidentele suppletoire begroting

Toelichting mutaties

Het totale budget op artikel 18 is met € 11,1 miljoen verhoogd.

Er is per saldo € 1,2 miljoen afgeboekt door technische overboekingen tussen artikelen of departementen. Daarnaast is beleidsmatig budget toegevoegd ad € 12,3 miljoen. Dit wordt deels verklaard door kasschuiven zoals voor projecten in het kader van de Vernieuwing RijksDienst en vertragingen in de transitie naar de nieuwe ICT aanbieder. Voorts is € 3,4 miljoen toegevoegd voor het project centralisatie inkoopfunctie OCW en € 3,0 miljoen ter compensatie van het niet uitkeren van de loonbijstelling.

Artikel 19. Inspecties

Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen van beleid artikel 19 (bedragen x € 1 000)
   

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Stand vastgestelde mutaties ISB 2011*

Mutaties suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

Verplichtingen

57 982

0

746

58 728

– 20

0

0

0

Waarvan garantieverplichtingen

               

Uitgaven

57 982

0

746

58 728

– 20

0

0

0

Erfgoedinspectie

2 688

0

37

2 725

       

Inspectie van het Onderwijs

55 294

0

709

56 003

– 20

     

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

* Incidentele suppletoire begroting

Toelichting mutaties

Het totale budget op artikel 19 is met € 0,7 miljoen verhoogd als gevolg van een kasschuif wegens vertraging in de afkoop van 2 panden van de Inspectie van het Onderwijs.

Artikel 20. Adviesraden

Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen van beleid artikel 20 (bedragen x € 1 000)
   

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Stand vastgestelde mutaties ISB 2011*

Mutaties suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

Verplichtingen

5 793

0

494

6 287

0

0

0

0

Waarvan garantieverplichtingen

               

Uitgaven

5 793

0

494

6 287

0

0

0

0

Onderwijsraad

2 384

0

 

2 384

       

Raad voor Cultuur

2 691

0

494

3 185

       

Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid

718

0

 

718

       

Ontvangsten

0

0

 0

0

0

0

0

0

* Incidentele suppletoire begroting

Toelichting mutaties

Het totale budget op artikel 20 is met € 0,5 miljoen verhoogd. Er is € 0,1 miljoen toegevoegd door een technische overboeking. Daarnaast is beleidsmatig budget toegevoegd ad € 0,4 miljoen als gevolg van een kasschuif wegens vertraging van een renovatieproject van de Raad voor Cultuur.

Licence