Base description which applies to whole site

2.2 De productartikelen

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

11 Hoofwatersystemen

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting Milj.nota

Najaarsnota

Stand 2e suppletoire begroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2t/m4)

Verplichtingen

781 215

1 288 660

– 304 861

– 381 301

602 498

Uitgaven

1 008 689

1 067 739

17 524

– 236 596

848 667

11.01 Watermanagement

83 838

14 216

587

0

14 803

11.01.01 Basispakket watermanagement

83 838

14 216

587

0

14 803

11.02 Beheer en Onderhoud

249 082

142 810

2 180

– 5 497

139 493

11.02.01 Basispakket waterkeren

130 542

63 242

810

44 411

108 463

11.02.05 Basispakket integraal waterbeheren

77 213

26 702

343

0

27 045

11.02.08 Groot var.onderh.waterbeheer

41 327

52 866

1 027

– 49 908

3 985

11.03 Aanleg

658 314

636 572

1 682

– 216 852

421 402

11.03.01 Real.programma waterkeren

488 097

344 708

18 198

– 80 748

282 158

11.03.02 Real.programma waterbeheren

170 217

291 864

– 16 516

– 136 104

139 244

11.05 Verkenning en planstudie

13 357

26 299

17 062

– 14 247

29 114

11.05.01 Verkenn.progr.hoofdwatersystemen

3 656

9 641

12 256

– 1 486

20 411

11.05.02 Planstudieprogr. waterkeren

8 354

10 029

– 2 325

– 5 544

2 160

11.05.03 Planstudieprogr. waterbeheer

1 347

6 629

7 131

– 7 217

6 543

11.06 Staf Deltacommissaris

4 098

5 663

– 437

0

5 226

11.06.01 Staf Deltacommissaris

4 098

5 663

– 437

0

5 226

11.07 Netwerkgebonden kosten HWS

0

242 179

– 3 550

0

238 629

11.07.01 Apparaatskosten RWS

0

193 524

– 4 174

0

189 350

11.07.02 Overige netwerkgebonden kosten

0

48 655

624

0

49 279

Van totale uitgaven:

         

– Apparaatsuitgaven

       

3 378

– Bijdrage aan baten-lastendienst

       

402 037

– Restant

       

443 252

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

       

100%

11.09 Ontvangsten

114 300

121 689

6 102

– 12 274

115 517

OD 11.02

De mutatie op het hoofdproduct Basispakket waterkeren van ca. € 44,4 mln. houdt verband met het in lijn brengen van het benodigde budget met de onderhoudsplanning voor 2011.

De daling van het budget op het hoofdproduct Groot Variabel Onderhoud Waterbeheren van ca. € 50 mln. wordt verklaard door:

  • Vertraging als gevolg van een afgebroken aanbesteding op het project renovatie Stuwen in de Lek (€ 44,3 mlln.). Om onaanvaardbaar risico op falen van de sluis- en stuwcomplexen te voorkomen is op basis van de evaluaties van de beëindigde aanbesteding een advies voor het vervolgtraject opgesteld. Dit heeft geleid tot een aantal hoofdactiviteiten, met name Levensduurverlengend Variabel onderhoud (LVO). Voorafgaand aan de renovatie wordt nu een aantal noodzakelijke maatregelen opgepakt om uitval te voorkomen en de veiligheid te waarborgen. Deze nieuwe situatie heeft voor dit project geleid tot een nieuwe kasreeks.

  • Op het project Haringvliet is de overgang naar de volgende fase vertraagd, waardoor ook de uitgaven (€ 5,6 mln.) in de tijd verschuiven.

OD 11.03

Najaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatieprojecten Waterkeren (11.03.01)

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Gevolgen MIRT

     

Milj. nota 1

Najaarsnota

 

Budget

Oplevering

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5=2 t/m 4)

   

Uitgaven

488

345

18

– 81

282

   

Deltaplan grote rivieren

0

3

 

1

4

2

 

Maatregelen i.r.t. rivierverruiming

13

22

2

– 18

6

   

Dijkversterking en Herstel steenbekleding

74

83

– 21

– 5

57

– 1

 

Hoogwaterbeschermingsprogramma

283

89

36

– 24

101

   

Deltares Deltafaciliteit

8

9

 

– 1

8

   

IJsselsprong Zutphen (smalle geul)

0

0

   

0

   

IJsseldelta Kampen (hoogwatergeul)

0

0

   

0

   

Pilot Zandmotor

39

67

1

– 6

62

pm

 

Overige onderzoeken en kleine projecten

70

71

1

– 27

45

pm

 

Afronding

1

1

– 1

– 1

– 1

   
1

Deze mutaties zijn in het MIRT-projectenboek 2012 toegelicht (Zie Kamerstukken II, 2011–2012, 33 000 A, nr. 3)

  • 1. De budgetreeks van de projecten NURG (Nadere uitwerking Rivierengebied) en Keent wordt door middel van een kasschuif (naar latere jaren) aangepast op basis van een door de aannemer, op basis van contract/uitvoeringsplanning, ander gewenst kasritme.

  • 2. Om meer inzicht te hebben in het productieproces bij de waterschappen is het contact tussen HWBP-programmabureau en de subsidienemer geïntensiveerd. Hierdoor is informatie gekomen van de uitvoerders van de subsidieprojecten HWBP waarop de prognose voor 2011 naar beneden bijgesteld.

  • 3. De daadwerkelijke aanleg van de zandmotor verloopt voorspoediger dan eerder dit jaar werd verwacht. De werkzaamheden met betrekking tot de aanleg zullen naar huidige inzichten dit jaar worden afgerond. Naast het aanleg deel moet er ook nog een budget worden overgeheveld naar Delflandse kust en zijn er middelen gereserveerd voor de monitoring na aanleg. Deze budgetten schuiven vooralsnog door naar 2012.

  • 4. De lagere uitgaven 2011 hebben met name betrekking op het project HHS Delfland inzake Delflandse Kust. Deze zijn een gevolg van een planningsaanpassing van de aannemer. Het project zal in 2013 volgens planning worden opgeleverd.

Najaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
 

Realisatieprojecten Waterbeheren (11.03.02)

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Gevolgen MIRT

       

Milj.nota 1

Najaarsnota

 

Budget

Oplevering

   

(1)

(2)

(3)

(4)

(5=2 t/m 4)

   
 

Uitgaven

170

291

– 17

– 136

138

   
 

Proef Grootschalige Verwerking Baggerspecie (GVB)

0

2

– 2

 

0

   
 

Stimuleringsregeling verwerking baggerspecie (SVB)

0

1

– 1

 

0

   

1

Subsidie baggeren bebouwd gebied (SUBBIED)

6

14

– 3

– 4

7

pm

 

2

Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren

86

121

– 2

– 75

44

   

3

Tijdelijke regeling bestrijding regionale wateroverlast

7

37

 

– 17

20

pm

 

4

Natte natuurprojecten IJsselmeergebied

0

18

– 7

– 10

1

   

5

Natuurlijker Markermeer/IJmeer

11

10

 

– 7

3

   
 

Sanering Vecht

0

0

   

0

   
 

Depot Hollandsch Diep

0

0

   

0

   
 

Natuurcompensatie Perkpolder

9

5

   

5

   

5

Verruiming vaargeul Westerschelde

3

9

 

– 9

0

   
 

Inrichting IJsselmonding

0

1

– 1

 

0

   
 

Integrale inrichting Veluwe randmeer (IIVR)

17

20

 

2

22

   

6

Innovatie KRW/WB21

12

33

 

– 15

18

   
 

Synergie KRW/WB21

18

19

 

– 1

18

   
 

Kleine projecten

0

0

   

0

   
 

Afronding

1

1

– 1

 

0

   
1

Deze mutaties zijn in het MIRT-projectenboek 2012 toegelicht (Zie Kamerstukken II, 2011–2012, 33 000 A, nr. 3)

  • 1. Deze subsidieregeling loopt ten einde. Jaarlijks worden beschikte subsidiebedragen niet opgehaald. Op het totale project worden op dit moment lagere uitgaven voorzien van bijna € 4 mln. In verband met eventuele nabetalingen wordt dit bedrag door middel van een kasschuif doorgeschoven naar 2012.

  • 2. In algemene zin is de uitvoeringsplanning van het verbeterprogramma waterkwaliteit Rijkswateren geactualiseerd. Specifieke oorzaken voor de lagere betalingen in 2011 zijn verder:

    • Inmiddels is duidelijk geworden dat de provincie de aanleg van zoetwaterkanalen niet zal uitvoeren. Deze moeten echter wel worden aangelegd. Op basis van de huidige inzichten zullen de werkzaamheden waarschijnlijk door het Waterschap uitgevoerd gaan worden. Definitieve besluitvorming hieromtrent is nog niet genomen en de kosten hiervoor zullen dan ook niet in 2011 gemaakt gaan worden, maar hoogstwaarschijnlijk in 2012.

    • De KRW taakstelling heeft een vertragend effect gehad op enkele aanbestedingen waardoor uitgaven ook later zullen plaatsvinden.

  • 3. Naar verwachting zal een deel van het budget ten behoeve van de Tijdelijke regeling bestrijding regionale wateroverlast vrijvallen aangezien mede overheden geen aanspraak meer maken op de middelen. Na 2011 is hier meer zekerheid over.

  • 4. De lagere uitgaven worden veroorzaakt doordat er voor het project Raam (€ 7 mln.) nog geen sluitende afspraken zijn gemaakt over de dekking van de onderhoudscomponent. Derhalve is het project nog niet gestart. Daarnaast is een bedrag van ca. € 3 mln. vanuit ICES toegevoegd voor KRW-projecten. Dit bedrag is niet tot betaling gekomen daar de besluitvorming over de toedeling naar de afzonderlijke projecten nog niet rond is.

  • 5. De verruiming van de vaargeul is door Vlaanderen uitgevoerd, de wrakken zijn geborgen en het monitoringsprogramma draait op volle toeren. In de raming werd rekening gehouden met een zekere mate van herstelwerkzaamheden. Tot nu toe zijn uit de monitoring echter nog geen onvoorziene effecten van de verruiming geconstateerd in de Westerschelde, dus zijn ook nog geen herstelwerkzaamheden nodig geweest. Het in 2011 gereserveerde deel voor herstelwerkzaamheden is derhalve niet in 2011 tot betaling gekomen. Gezien de afspraak met Vlaanderen dat Nederland maximaal € 30 mln. bijdraagt is het wel van belang dat het totale budget beschikbaar blijft (tot definitieve afronding van het project heeft plaatsgevonden). Het in 2011 niet benodigde budget zou dan ook vooralsnog door moeten schuiven naar latere jaren.

  • 6. Door vertraging bij het publiceren van de 2e tender van de regeling Innovatie KRW/WB21 zijn de subsidiemiddelen later gecommitteerd dan verwacht. Analoog daaraan schuiven de voorschotbetalingen door naar later.

OD 11.05

Najaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Projectenoverzicht behorende bij 11.05.02

Planstudieprogramma waterkeren

Stand projectbudget MIRT 2012

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand projectbudget 2e suppl. begroting

Projectomschrijving

Kasmutatie

Budgetwijziging

Extra spuicapaciteit Afsluitdijk

203

   

203

Diversen

 

– 6

 

2

Najaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Projectenoverzicht behorende bij 11.05.03

Planstudieprogramma waterbeheren

Stand projectbudget MIRT 2012

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand projectbudget 2e suppl. begroting

Projectomschrijving

Kasmutatie

Budgetwijziging

Volkerak Zoommeer

210

   

210

Diversen

 

– 7

 

7

Op dit artikelonderdeel ontstaat een kasoverschot van in totaal ruim € 14 mln., dat voornamelijk veroorzaakt wordt doordat de uitvoering van het Toekomstbestendig Ecologisch Systeem (TBES) Markermeer naar verwachting vanaf 2016 plaats vindt en doordat de planning van het DP-Veiligheid vertraagd is als gevolg van de besluitvorming omtrent de consultatie van andere overheden, met betrekking tot het onderzoek naar de veiligheidsnormen die meer tijd vraagt dan was voorzien. Tevens worden ten aanzien van studiekosten waterkeren de eindrapportages van de deelprogramma's , op basis waarvan maatregelen in de uitvoering worden genomen, niet in 2011 opgeleverd.

Daarnaast zijn enkele budgetoverhevelingen van het ministerie EL&I aangebracht.

Verplichtingen

De lagere raming van het verplichtingenbudget staat voor een groot deel in relatie tot de lagere uitgaven op de hierboven genoemde artikelonderdelen. Die verplichtingenbudgetten, die vooral te vinden zijn op de diverse projecten in het Hoogwaterbeschermingsprogramma, worden verschoven naar het jaar 2012.

Ontvangsten

Een deel (€ 19,1 mln.) van de geraamde ontvangst van het Hoogheemraadschap Delfland voor de versterking van de Delflandse kust zal dit jaar niet worden ontvangen en schuift derhalve door naar 2012. Anderzijds wordt verwacht dat € 6,8 mln. van de in 2012 geraamde ontvangsten in het kader van de uitvoering van het project de Zandmotor reeds in 2011 zal worden ontvangen.

Per saldo kan de raming dan ook met ca. € 12,3 mln. neerwaarts worden bijgesteld.

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

12 Hoofdwegennet

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

     

Milj.nota

Najaarsnota

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2t/m4)

Verplichtingen

3 673 148

4 073 276

– 367 095

– 903 053

2 803 128

Uitgaven

3 032 303

2 504 253

86 107

– 51 735

2 538 625

12.01 Verkeersmanagement

50 529

49 502

635

0

50 137

12.01.01 Basispakket verkeersmanagement

50 529

49 502

635

0

50 137

12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement

0

0

0

0

0

12.02 Beheer en onderhoud

1 023 854

324 564

– 49 239

53 986

329 311

12.02.01 Basispakket B&O

835 014

140 379

– 497

38 658

178 540

12.02.02 Servicepakket B&O

61 357

61 357

10 758

0

72 115

12.02.04 Groot variabel onderhoud

127 483

122 828

– 59 500

15 328

78 656

12.03 Aanleg en planst.na tracébesluit

1 743 617

1 341 746

175 386

– 209 215

1 307 917

12.03.01 Realisatieprogramma

1 629 128

1 233 603

283 529

– 209 215

1 307 917

12.03.02 Planstudie na tracébesluit

114 489

108 143

– 108 143

0

0

12.04.01 GIV/PPS

190 564

216 088

– 49 191

184 169

351 066

12.05 Verk.en planst.voor tracébesluit

23 739

129 765

4 233

– 80 675

53 323

12.05.01 Verkenningen

2 927

8 164

13 000

0

21 164

12.05.02 Planstudie voor tracébesluit

20 812

121 601

– 8 767

– 80 675

32 159

12.06 Netwerkgebonden kosten HWN

0

442 588

4 283

0

446 871

12.06.01 Apparaatskosten RWS

0

383 548

3 526

0

387 074

12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

0

59 040

757

0

59 797

Van totale uitgaven:

         

– Apparaatsuitgaven

       

7 866

– Bijdrage aan baten-lastendienst

       

767 473

– Restant

       

1 763 286

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

       

100%

12.09 Ontvangsten

159 772

192 898

– 80 329

– 5 502

107 067

OD 12.02

De mutatie op het hoofdproduct Basispakket Beheer en Onderhoud van ca. € 38,5 mln. wordt verklaard door:

  • Een versnelling van de onderhoudswerkzaamheden 2012 als gevolg van vorstschade ca. € 5 mln.;

  • Het in lijn brengen van het benodigde budget met de onderhoudsplanning voor 2011 ca. € 47 mln.;

  • Een verlaging van het budget als gevolg van de DBFM omzetting A15-MaVa. ca. € 13,5 mln.

De mutatie op het hoofdproduct Groot Variabel Onderhoud van ca. € 15,3 mln. wordt verklaard door:

  • Een verhoging van het budget ten behoeve van de Vlaketunnelproblematiek (renovatie van de tunnel en vervanging van objecten) van ca. € 37 mln.;

  • Een verlaging van het budget ten behoeve van de levensduurproblematiek van de stalen kunstwerken van ca. € 22 mln. Het huidige beschikbare budget voor 2011 voor groot variabel onderhoud ten behoeve van stalen kunstwerken is gebaseerd op globale ramingen van het totale project. Inmiddels is er meer inzicht in de daadwerkelijke planning en de bijbehorende (meerjarige) kostenramingen. Op basis van deze inzichten dient het budget voor 2011 te worden verlaagd met ca. € 22 mln.

OD 12.03

Najaarsnotamutaties (Bedragen in EUR 1 mln)
 

Realisatieprojecten hoofdwegennet (12.03.01)

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Gevolgen MIRT

       

Milj. nota 1

Najaarsnota

 

Budget

Oplevering

   

(1)

(2)

(3)

(4)

(5=2 t/m 4)

   
 

Uitgaven

1 629

1 234

284

– 209

1 309

   
 

A10 Amsterdam praktijkproef FES

13

16

– 14

 

2

   
 

N9 Koedijk–De Stolpen

10

12

– 3

 

9

   

1

A28 Utrecht–Amersfoort

99

85

– 16

– 16

53

   

2

A2 Holendrecht–Oudenrijn

150

77

– 4

26

99

   
 

A2 Oudenrijn–Everdingen

52

66

– 4

 

62

   
 

A4 Burgerveen–Leiden

89

43

27

3

73

   
 

A4 Delft–Schiedam

 

– 4

17

3

16

   

3

A15 Maasvlakte Vaanplein

221

191

 

– 191

0

   
 

A12 Zoetermeer-Zoetermeer Centrum

 

– 5

24

 

19

   
 

A57 Veersedam–Middelburg

26

25

– 5

 

20

   

4

A2 Maasbrach–Geleen, 2e fase

77

70

– 5

7

72

   
 

A73/74 Venlo–Maasbracht ism A74, N68 en OTR

19

29

– 1

 

28

   

5

A74 Venlo

60

63

– 19

15

59

   

6

A2 Passage Maastricht

 

– 11

60

23

72

   

7

A2/A76 Maatregelenpakket Limburg

28

55

 

– 54

1

   
 

A2 Everdingen–Deil–Zaltbommel–Empel

53

26

– 20

 

6

– 10

 
 

N34 omleiding Ommen

8

6

– 2

 

4

– 2

 
 

N35 Zwolle–Almelo (traverse Nijverdal)

49

40

– 1

 

39

   
 

N50 Viaduct Hanzelijn Toekomstvast

 

– 5

5

 

0

   

8

N50 Ramspol–Ens

35

28

– 6

19

41

   
 

A50 Ewijk-Valburg

 

6

44

 

50

   
 

A4 Dinteloord–Bergen op Zoom

 

24

– 2

 

22

   
 

N2 Meerenakkerweg (A2 zone)

 

0

   

0

   
 

A7 Rondweg Sneek

21

18

   

18

   
 

N31 Leeuwarden (De Haak)

 

0

14

 

14

   

9

ZSM 1+2 (spoedwetwegverbreding)

464

244

– 24

37

257

   

10

Dynamisch verkeersmanagement

28

48

5

– 15

38

   

11

Kleine projecten/Afronding projecten

49

66

– 18

– 18

30

– 12

 
 

Programma aansluitingen

35

36

– 16

 

20

   
 

Quick Wins FES

12

19

– 9

 

10

   

12

A1/6/9 Schiphol/A'dam–Almere

0

– 109

224

– 55

60

   

13

Realisatieuitg.op IF 12.03.01 mbt planstudieuitg.

32

75

31

7

113

   
 

Afronding

– 1

0

2

 

2

   
1

Deze mutaties zijn in het MIRT-projectenboek 2012 toegelicht (Zie Kamerstukken II, 2011–2012, 33 000 A, nr. 3)

  • 1. Door vertraging van het Wegaanpassingsbesluit en de daarmee samenhangende start van de realisatie van het MIRT-project, wordt de kasprognose voor 2011 naar beneden bijgesteld. De eerder geraamde betalingen worden doorgeschoven naar latere jaren.

  • 2. Door noodzakelijke aanvullende werkzaamheden zijn aanvullende afspraken met de aannemer gemaakt. Dit heeft geleid tot een aanpassing van het kasbudget teneinde dit in overeenstemming te krijgen met de totale verwachte kosten (inclusief de gemaakte aanvullende afspraken).

  • 3. Het beschikbare budget wordt bij Najaarsnota omgezet naar het geïntegreerde contractartikel inclusief een DBFM reeks (Design Build Finance Maintain – ontwerp, bouw, financiering en onderhoud). Voorts is sprake van een herziening van de niet DBFM gerelateerde kosten (kabels en leidingen, grondaankopen, etc).

  • 4. De kasraming is in lijn gebracht met de actuele betalingsafspraken met de aannemer die de spitsstrook Maasbracht-Geleen in 2011 versneld heeft gerealiseerd.

  • 5. De uitvoering verloopt voorspoedig; hogere kasbetalingen worden dit jaar voorzien bij het projectonderdeel Zuiderbrug. Daarnaast worden in 2011 betalingen aan de provincie verricht in verband met mitigerende maatregelen die de provincie uitvoert in het effect- en plangebied van de A74 op basis van het convenant Bereikbaarheidsimpuls Limburg.

  • 6. In verband met een versnelling van grondverwerving worden extra kasuitgaven verwacht in 2011. Voorts worden dit jaar uitgaven versneld in verband met een te verkrijgen TEN subsidie.

  • 7. In het budget is inbegrepen een raming van € 50 mln. ten behoeve van de aansluiting Nuth. Naar verwachting zal dit budget niet in 2011 maar in 2012 worden betaald aan de provincie die de aansluiting zal uitvoeren (betaling volgt pas na onherroepelijk Provinciaal Inrichtingsplan). Voorgesteld wordt het budget door te schuiven naar 2012.

  • 8. Door de voortvarende uitvoering is de kasraming voor 2011 naar boven bijgesteld. Daarnaast is er sprake van een budgettaire tegenvaller (van € 7,5 mln.) als gevolg van een conflict tussen RWS en de aannemer. Deze wordt vooralsnog door middel van een verschuiving uit 2012 naar 2011 binnen het totale budget van het project opgevangen.

  • 9. Om de kasreeks van het project Spoedwet Wegverbreding/Fileplan ZSM weer in overeenstemming te brengen met de actuele planning van de onderliggende projecten is een aanvulling van het budget in 2011 noodzakelijk. Dit heeft onder meer te maken met versnelde betalingen op de projecten Rw27 Lunetten-Rijnsweerd, Rw 12 Waterberg–Velperbroek en Rw4 Badhoevedorp–Amstel.

  • 10. Op basis van een bijgestelde meerjarenprognose waarbij onder andere rekening is gehouden met enige vertraging in de uitvoering vanwege problemen bij de opdrachtnemer, wordt voorgesteld € 15 mln. van het kasbudget door te schuiven naar 2012.

  • 11. De lagere uitgaven betreft een saldo van hogere- en lagere uitgaven op de volgende kleine/afgeronde projecten:

    • De provincie Friesland heeft met de ondertekening van de realisatieovereenkomst de verantwoordelijkheid voor de resterende werkzaamheden voor de Rondweg Sneek overgenomen. De kosten voor RWS zijn daarmee beperkt tot enkele bijdragen aan de provincie. Vanwege technische redenen kan de resterende bijdrage aan de provincie niet in 2011 plaatsvinden en schuift dit door naar 2012. Daarnaast is er sprake van een aanvullende tegenvaller op dit project. Dit heeft te maken met de aanpassing van de Woudvaartbrug, deze dient te worden verbreed en te worden aangepast voor gemotoriseerd verkeer (voorheen fietspad). Uit onderzoek is gebleken dat de brug kampt met constructieve gebreken en er versterkingsmaatregelen getroffen moeten worden. Het onderzoek, de vaststelling van de te nemen maatregelen en vervolgens de onderhandelingen met de gemeente over de kostenverdeling hebben de nodige tijd gekost. Inmiddels zijn kosten en verdeling daarvan duidelijk (ruim € 2 mln.). Het Rijksaandeel in deze aanvullende kosten bedraagt € 0,6 mln.

    • Na afronding van het project A37 Hoogeveen – Duitse grens resteert een meevaller van € 1,4 mln.;

    • Op het project Rw2 Rondweg Den Bosch en Tangenten Eindhoven is sprake van een meevaller van bijna € 15,3 mln. Dit kasoverschot wordt vooralsnog doorgeschoven naar 2012;

    • In het kader van de tunnelproblematiek is het taakstellend budget van het project Rw73 N68 en OTR +Koninginnelaan via de begroting 2012 verhoogd met € 15,5 mln., wat aan het jaar 2011 is toegevoegd. Op basis van de actuele kasplanning van de totale projectkosten wordt thans voorgesteld het budget in 2011 met € 17,3 mln. te verlagen ten gunste van het jaar 2012;

    • Conform eerdere besluitvorming in het najaar van 2010 over de mee- en tegenvallers wordt het taakstellend budget voor kleine projecten verhoogd met bijna € 8,6 mln. Dit om het historisch ontstane tekort op de EBA's (Erkende Bestuursafspraken) af te dekken.

  • 12. Voor het deel A10-Oost van het project A1/6/9 Schiphol/Amsterdam–Almere verschuift de «schop in de grond» van het 3e kwartaal 2011 naar het 4e kwartaal 2011/1e kwartaal 2012 vanwege een verschuiving van het TB-onherroepelijk van 3e naar 4e kwartaal. Dit heeft uiteraard gevolgen voor het kasritme. Daarnaast is de planning voor de grondverwerving en het tempo van verwerving in overeenstemming gebracht met de projectfasering. Hierdoor kan bijna € 174 mln. van het beschikbare budget ten behoeve van de vastlegging van betalingsverplichtingen in 2011 worden verminderd en worden doorgeschoven naar 2012.

  • 13. De grondverwerving in het kader van het project Rw18 Varsseveld – Enschede verloopt voorspoediger dan eerder was voorzien waardoor in 2011 ca. € 13,9 mln. meer uitgaven zullen worden verricht.

Anderzijds is bij het project A59 Geluidsschermen ter hoogte van de gemeente Heusden vertraging ontstaan. Een deel van de schermen kan pas later worden geplaatst in verband met uitstel van de reconstructie van een verkeersplein ter plaatse door de gemeente. Tevens loopt de productie vertraging op als gevolg van brand bij de leverancier van de schermen. Hierdoor verschuiven de geraamde uitgaven ad € 6,9 mln. naar 2012.

OD 12.04

Najaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
 

Geintegreerde contractvormen (12.04)

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Gevolgen MIRT

       

Milj. nota 1

Najaarsnota

 

Budget

Oplevering

   

(1)

(2)

(3)

(4)

(5=2 t/m 4)

   
 

Uitgaven

191

216

– 49

184

351

   
 

Aflossing tunnels

51

55

– 4

 

51

   

1

A10 2e Coentunnel

120

69

19

22

110

   

2

A12 Lunetten Veenendaal

 

71

– 64

13

20

   

3

A59 Rosmalen-Geffen, PPS

14

15

 

107

122

   

4

A15 Maasvlakte Vaanplein

     

42

42

   
 

N31 Leeuwarden-Drachten

5

5

   

5

   
 

Afronding

1

1

   

1

   
1

Deze mutaties zijn in het MIRT-projectenboek 2012 toegelicht (Zie Kamerstukken II, 2011–2012, 33 000 A, nr. 3)

  • 1 Om stagnatie te voorkomen is de aannemer tijdelijk een eenmalige betaling ter beschikking gesteld vooruitlopend op te verrekenen meerkosten.

  • 2. Het project is afgesplitst van het ZSM-programma en als DBFM-project thans als zelfstandig MIRT-project in de Ontwerpbegroting 2012 opgenomen. Bij de conversie naar het geïntegreerde contractartikel is een te laag budget overgeboekt dat thans wordt gecorrigeerd.

  • 3. Met de provincie Noord-Brabant is overeengekomen om de jaarlijkse betaling voor het PPS contract A59 versneld en in één bedrag te betalen. Het gaat om een bedrag van ca. € 107 mln.

  • 4. Het beschikbare budget bij dit project wordt (meerjarig) omgezet naar het geïntegreerde contractartikel inclusief een DBFM reeks (Design Build Finance Maintain – ontwerp, bouw, financiering en onderhoud). Het meerjarige deel zal worden verwerkt in de Voorjaarsnota 2012.

OD 12.05

Najaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
 

Projectenoverzicht behorende bij 12.03.02 en 12.05.02:

Planstudie hoofdwegennet voor en na tracebesluit

Stand projectbudget MIRT 2012

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand projectbudget 2e suppl.begroting

Projectomschrijving

Kasmutatie

Budgetwijziging

 

A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere

4 094

   

4 094

 

A9 Omlegging Badhoevedorp

318

   

318

 

A27/A1 Utrecht Noord-knooppunt Eemnes–Aansluiting Bunschoten

252

   

252

 

N61 Hoek–Schoondijke

115

   

115

 

A12 Ede–Grijsoord

107

   

107

 

A1 Beekbergen–Apeldoorn Zuid

35

   

35

 

N18 Varsseveld–Enschede

303

   

303

 

N33 Assen–Zuidbroek

190

   

190

 

N31 Harlingen (traverse Harlingen)

143

   

143

 

A10 Zuidas (hoofdweggedeelte)

301

   

301

 

A28/A1 Knooppunt Hoevelaken

676

   

676

 

A2/A12/A27 Ring Utrecht

1 065

   

1 065

 

A12/A15 Bereikbaarheid regio Arnhem–Nijmegen

800

   

800

 

N35 Zwolle–Wythmen

45

   

45

 

A6/A7 Knooppunt Joure

76

   

76

 

A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 2

575

   

575

1

Benutting

 

5

 

5

2

Overplanning

 

– 85

   
  • 1. Dit betreft de terugboeking vanuit Hoofdstuk XII van de niet benutte middelen voor het programma Beter Benutten. Het programma is trager op gang gekomen dan verwacht. Het gaat om communicatie, taskforce mobiliteitsmanagement en proceskosten regio’s. Omdat het programma volledig uit het Infrastructuurfonds is gefinancierd, worden de middelen teruggeboekt naar het oorspronkelijk budget zodat deze beschikbaar kunnen blijven voor de uitvoering van deze beleidsprioriteit.

  • 2. De voorgestelde mutatie betreft een terugboeking van de in de Voorjaarsnota 2011 opgenomen technische kasschuif ten behoeve van de rijksbrede problematiek.

Verplichtingen

De lagere raming van het verplichtingenbudget is een saldo van mutaties op vrijwel alle projecten en staat voor een deel in relatie tot de lagere uitgaven.

De belangrijkste zijn hieronder weergegeven:

  • Rw A1/6/9 Schiphol/Adam–Almere. De planning voor de grondverwerving en het tempo van verwervingen is in overeenstemming gebracht met de projectfasering (zie ook de toelichting bij ad 12 onder artikel 12.03.01).

  • Rw 4 omlegging Badhoevedorp; Het beschikbare budget blijkt naar de huidige inzichten niet in 2011 benodigd. De gunning van de realisatiefase is thans voorzien in het 4e kwartaal 2012. De verschuiving komt voort uit onder andere het bestuurlijk overleg dat meer tijd vergde dan eerder voorzien.

  • A15 Maasvlakte-Vaanplein; Op basis van de actuele prognoses wordt voorgesteld om de niet in 2011 benodigde verplichtingenruimte voorshands door te schuiven naar 2012.

Ontvangsten

De verwachting is dat ca. € 5,5 mln. van de ontvangstenraming dit jaar niet zal worden gerealiseerd.

Dit bedrag wat een saldering is van hogere en lagere ontvangsten doet zich voor op de volgende projecten:

  • Rw 12 Utrecht west;

  • Rw 34 Ommen;

  • Rw 2 Holendrecht–Oudenrijn;

  • Rw 2 Everdingen–Deil–Zaltbommel–Empel;

  • Rw 31 Leeuwarden–Drachten;

  • Rw 2 Tangenten Eindhoven;

  • Rw 12 Den Haag–Gouda;

  • Rw 57 Veersedam–Middelburg;

  • A1/6/9 Schiphol/Amsterdam–Almere;

  • Programma Aansluitingen.

De meerjarige ontvangstenraming voor deze projecten zal in de Voorjaarsnota 2011 worden aangepast.

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

13 Spoorwegen

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

     

Milj. nota

Najaarsnota

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2t/m4)

Verplichtingen

2 563 179

2 957 010

– 711 646

331 773

2 577 137

Uitgaven

2 435 678

2 440 843

– 7 171

85 370

2 519 042

13.02 Onderhoud en vervanging

1 497 363

1 478 256

58 145

119 025

1 655 426

13.02.01 Regulier onderhoud

620 373

629 476

159 003

0

788 479

13.02.02 Grote onderhoudsprojecten

468 124

491 619

– 109 500

0

382 119

13.02.03 Rentelasten

46 570

46 620

16 290

152 428

215 338

13.02.04 Betuweroute

37 589

10 077

47 734

0

57 811

13.02.05 Kleine infra en overige projecten

324 707

300 464

– 55 382

– 33 403

211 679

13.03 Aanleg

748 762

739 255

– 42 481

20 034

716 808

13.03.01 Real.progr. personenvervoer

725 853

721 986

– 44 921

21 699

698 764

13.03.02 Real.progr. goederenvervoer

22 909

17 269

2 440

– 1 665

18 044

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

140 179

162 133

– 25 000

– 12 133

125 000

13.05 Verkenningen en planstudies

49 374

61 199

2 165

– 41 556

21 808

13.05.01 Planstudieprogr. personenvervoer

43 357

56 905

125

– 35 536

21 494

13.05.02 Planstudieprogr. goederenvervoer

6 017

4 294

2 040

– 6 020

314

13.05.03 Verkenningenprogramma

0

0

0

0

0

Van totale uitgaven:

         

– Apparaatsuitgaven

       

12 318

– Bijdrage aan baten-lastendienst

       

0

– Restant

       

2 506 724

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

       

100%

13.09 Ontvangsten

29 000

30 928

12 754

38

43 720

– HSA

0

0

0

0

0

– Overig

29 000

30 928

12 754

38

43 720

OD 13.02

Op het budget ten behoeve van de kleine infra- en overige projecten worden lagere uitgaven geraamd van ca. € 33,4 mln., wat het gevolg is van de volgende oorzaken:

  • het niet aanwenden van het budget Actieplan Groei op het Spoor ad € 13 mln. en

  • de afrekening over 2009 voor Beheer en Instandhouding (B&I) die leidt tot een vordering van € 20 mln. De feitelijke B&I-activiteiten voor 2011 liggen op schema.

De hogere rentelasten hebben betrekking op enerzijds de rentevrijval (€ 2,1 mln.) in verband met de verkoop van de NS-dochter Strukton. Deze gelden worden ten gunste van de algemene middelen gebracht.

Anderzijds wordt voorgesteld uit de opbrengst van de verkoop van Strukton een bedrag van € 154,6 mln. aan ProRail te betalen voor de aflossingen van de leningen van ProRail.

Najaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
 

Realisatieprojecten Personenvervoer (13.03.01)

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Gevolgen MIRT

       

Milj. nota 1

Najaarsnota

 

Budget

Oplevering

   

(1)

(2)

(3)

(4)

(5=2 t/m 4)

   
 

Uitgaven

726

723

– 45

22

700

   
 

BB21 (ontw. Bev21, VPT+,VPT2)

0

5

 

– 3

2

   

1

ERMTS pilot Amsterdam–Utrecht

0

38

– 33

– 5

0

   

2

Geluidsanering Spoorwegen

2

– 3

5

– 1

1

   
 

Geluid (empl. en innovatieve ontwikkelingen)

0

0

   

0

   
 

Kleine projecten

2

1

– 1

 

0

   
 

HSA Claim

0

0

   

0

   
 

Integrale spooruitbreiding Amsterdam – Utrecht

5

2

   

2

   

3

Kleine stations

9

10

 

– 3

7

   

4

Afdekking risico's spoorprogramma's

0

75

– 36

– 39

0

   
 

AKI-plan en veiligheidsknelpunten

20

14

– 2

– 1

11

   

5

Intensivering Spoor in steden (I)

10

14

– 4

– 8

2

   
 

Intensivering Spoor in steden (II)

0

0

   

0

   

6

Nazorg gereedgekomen lijnen/halten

7

9

– 4

– 4

1

   
 

Ontsnippering

13

17

– 9

– 2

6

   
 

OV SAAL korte termijn

66

88

– 70

3

21

   
 

Amsterdam Centraal spoor 10/15

0

0

   

0

   
 

Amsterdam Centraal Cuyperhal

7

11

– 6

– 2

3

   
 

Amsterdam Centraal Fietsenstalling

0

0

1

 

1

   

7

Regionet (inclusief verkeersmaatregelen Schiphol)

34

38

– 17

– 6

15

   

8

Vleuten – Geldermalsen 4/6 sp. (incl. RSS)

79

32

23

53

108

   

9

OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP)

40

41

12

– 18

35

 

2016

10

Spoorwegovergang Soestdijkseweg te Bilthoven

17

18

– 6

– 6

6

   

11

Den Haag Centraal (t.b.v. NSP)

28

31

– 10

6

27

   

12

Den Haag CS: terugbouwen sporen 11/12

2

1

2

– 3

0

   

13

Rotterdam Centraal (t.b.v. NSP)

48

44

– 9

21

56

   

14

Rijswijk–Schiedam incl. spoorcorridor Delft

53

33

43

20

96

   
 

Breda Centraal (t.b.v. NSP)

10

11

– 8

– 1

2

   
 

Traject Oost (perronverbredingen)

1

1

– 1

 

0

   

15

Traject Oost uitv. convenant DMB

3

3

– 2

– 1

0

   

16

Sporen in Arnhem

80

26

65

5

96

   

17

Arnhem Centraal (t.b.v. NSP)

15

22

– 4

4

22

   
 

Spoorzone Ede

8

10

– 10

 

0

   

18

Hanzelijn

168

129

22

15

166

   
 

Sporendriehoek Noord Nederland

 

0

12

– 2

10

   
 

Partiele spooruitbreiding spoor Groningen Leeuwarden

 

0

2

 

2

   
 

Afronding

– 1

2

   

2

   
1

Deze mutaties zijn in het MIRT-projectenboek 2012 toegelicht (Zie Kamerstukken II, 2011–2012, 33 000 A, nr. 3)

  • 1. In december 2010 heeft de gezamenlijke spoorsector, ProRail, NS en KNV, bij IenM een voorstel inclusief subsidieaanvraag ingediend voor de «ERTMS-pilot Amsterdam-Utrecht en ERTMS-expertisecentrum». Bij de beoordeling hiervan bleek dat nader overleg met de spoorsector nodig was over enkele onderdelen, alvorens op basis hiervan beschikt zou kunnen worden. Naar verwachting zal besluitvorming hierover begin 2012 plaatsvinden. De kasuitgaven zullen dan ook pas vanaf 2012 plaatsvinden.

  • 2. Het wetsvoorstel Swung-1 is nog niet aangenomen door de Eerste Kamer en daardoor nog niet in werking getreden. Ook de onderliggende regelgeving is nog niet afgerond. Als gevolg van bovenstaande oorzaken kan het meerjarenprogramma geluidsanering nog niet formeel van start en worden de financiële middelen die gereserveerd waren voor 2011 niet allemaal besteed.

  • 3. Als gevolg van het nog niet gereed zijn van de voorpleinactiviteiten van de gemeente is een deel van de geplande activiteiten in Sassenheim doorgeschoven. De indienststelling van de halte is verschoven van april 2011 naar december 2011.

    Verder is als gevolg van capaciteitsproblemen bij de aannemer de start van de bouw (Groningen Europapark) verschoven waardoor ook de hierbij behorende uitgaven niet in 2011 worden gerealiseerd.

  • 4. Dit jaar wordt geen beroep gedaan op de risicoreservering spoorprogramma.

  • 5. Bij het realiseren van uitgaven op dit budget is IenM afhankelijk van hetgeen de betreffende gemeenten aan uitkeringen opvragen. Vooralsnog blijven deze aanvragen achter bij de oorspronkelijke verwachting.

  • 6. De afhandeling is als gevolg van afhankelijkheid van derden lastig te prognosticeren. Het betreffen met name de afwikkeling van claims, grond-juridische zaken en geluidssanering.

  • 7. Het Regionetprogramma bestaat uit een groot aantal deelprojecten. Hieronder zijn de voornaamste oorzaken aangegeven waarvan wordt verwacht dat deze zullen leiden tot een lagere realisatie van de kasuitgaven in 2011:

    • Verkorte treinopvolging Zaanlijn

      Op dit deelproject is sprake van een positief aanbestedingsresultaat eind december 2010, waardoor er minder bouwkosten zijn in 2011.

    • Maatregelen Beverwijk

      De fasering is herzien als gevolg van discussie over de scope (oplossing middels lange of korte tunnel) en daarmee verband houdende planologische besluiten. De planstudie duurt hierdoor langer dan vooraf aangenomen. De regio voorziet geen problemen als gevolg van deze vertraging.

    • Verbetering inhaling Wormerveer (realisatie)

      De uitvoering van verleggen kabels en leidingen loopt iets achter als gevolg van extra afstemming tussen verschillende partijen (gemeente, eigenaren etc.) doordat er sprake is van meerdere projecten op één locatie.

    • Station Halfweg/Zwanenburg

      Er is vertraging bij de start van de bouw opgetreden als gevolg van latere toekenning van Trein Vrije Perioden en noodzakelijk aanvullend onderzoek naar mogelijke explosieven. Hierdoor worden uitgaven verschoven naar 2012. Daarnaast wordt minder uitgegeven als gevolg van een gunstig aanbestedingsresultaat.

  • 8. Het project Vleuten–Geldermalsen bestaat uit een groot aantal deelprojecten. Naast bijdragen vanuit IenM zijn er ook bijdragen van ondermeer de gemeente Utrecht en RWS aan de deelprojecten. Bij het opstellen van de kasprognose 2011 is de benodigde bijdrage van IenM fors te laag ingeschat.

  • 9. In 2011 is de realisatie van Utrecht CS gestart. Gedurende de eerste helft van 2011 werden de consequenties van de vertraging in het voortraject van dit project (overleg stakeholders, planologische procedures) op de planning duidelijk. De planning van de oplevering schuift door van 2015 naar 2016.

  • 10. Er is besloten om werkterreinen te huren in plaats van te kopen. Tevens is de verwerving van de voor het project benodigde gronden vertraagd als gevolg van het nog niet definitief zijn van de projectgrenzen. Naar verwachting zullen beide ontwikkelingen leiden tot een lagere kasrealisatie in 2011.

  • 11. Binnen het project hebben diverse bijstellingen van deelplanningen plaatsgevonden, waarbij kan worden gedacht aan het uitvoeren van activiteiten in een andere volgorde. Deze bijstellingen hebben geen effect op de totaalplanning van het project maar hebben wel geleid tot een herziene kasstroom.

  • 12. Momenteel worden de mogelijkheden bezien om het ontwerp te vereenvoudigen, met een betrouwbaardere dienstregeling als resultaat. Dit leidt tot een vertraging van de geprognosticeerde kasuitgaven.

  • 13. De hogere uitgaven worden voornamelijk veroorzaakt door:

    • inzicht in de hoogte van stelposten voor onder andere installaties en afbouw, deze waren bij de totstandkoming van de planning in december 2010 nog niet ingevuld;

    • een in samenspraak met de financiers aangepaste wijziging in de volgorde van verrekening van kosten;

    • een herziene bouwfasering met daaraan gekoppeld een actualisering van de bij IenM te declareren bedragen.

  • 14. De voortgang van het betonwerk van de tunnel verloopt voorspoediger dan gepland (einddatum project blijft gelijk). Daarnaast hebben afrekeningen meerwerk plaatsgevonden als gevolg van met name grondwaterproblematiek. Tijdelijke bouwconstructies (stempels) en tunnelwanden moesten extra worden versterkt als gevolg van hoge tegendruk van grondwater in de tunnel. Verwacht wordt dat beide effecten dit jaar tot hogere uitgaven zullen leiden.

  • 15. Gesprekken met RWS hebben geleid tot aanpassing van het ontwerp, waardoor een aanpassing van het bestemmingsplan nodig is. Hierdoor verschuift de planning van het deelproject Maarsbergen-Realisatie en zal de oplevering een jaar later plaatsvinden.

  • 16. Gedurende de uitvoering van het project zijn, in de aanloop naar een grote buitendienststelling, wijzigingsvoorstellen (van zowel aannemer als ProRail) gedaan op het realisatiecontract. Deze voorstellen hebben onder meer betrekking op optimalisatie van de uitvoering en meerwerken. Dit zal in 2011 leiden tot een geringe afwijking van de geraamde kasuitgaven.

  • 17. Op dit project is ten onrechte een deel van de forfaitaire aftrek 2011 geboekt. Feitelijk is sprake van een onderbesteding door vertraging in de aanbestedingsprocedure (te hoge inschrijving). Hierdoor is de start van de bouw en daarmee ook de kasuitgaven in 2011 verschoven.

  • 18. De voortgang van het project verloopt voorspoedig. Contracten (zoals Nieuwe Land en Tunnel Drontermeer) worden eerder afgerond en financieel afgerekend dan waarmee rekening was gehouden. Deze trend heeft zich in de tweede helft van 2011 voortgezet voor de contracten Oude Land, Bypass IJssel, IJsselbrug en Ombouw Lelystad.

Najaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
 

Realisatieprojecten Goederenvervoer (13.03.02)

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Gevolgen MIRT

       

Milj. nota 1

Najaarsnota

 

Budget

Oplevering

   

(1)

(2)

(3)

(4)

(5=2 t/m 4)

   
 

Uitgaven

23

17

2

– 2

17

   
 

PAGE risico reductie

3

4

– 3

 

1

   
 

Geluidspilot Goederenvervoer

0

0

   

0

   
 

Optimalisering Goederencorridor Rotterdam–Genua

   

1

 

1

   
 

Electr. empl. Maasvlakte West en passeerspoor Botlek

1

3

– 3

 

0

   
 

Uitv.progr. Goed. route Elst–Deventer–Twente (NaNov)

16

11

3

 

14

   
 

Sloelijn/geluidmaatregelen Zeeuwselijn

2

0

   

0

   
 

Kleine projecten

1

– 2

3

 

1

   

1

Nazorg gereedgekomen lijnen-halten

1

2

 

– 2

0

   
 

Afronding

– 1

– 1

1

 

0

   
1

Deze mutaties zijn in het MIRT-projectenboek 2012 toegelicht (Zie Kamerstukken II, 2011–2012, 33 000 A, nr. 3)

  • 1. De afhandeling is als gevolg van afhankelijkheid van derden lastig te prognosticeren. Het betreffen met name de afwikkeling van claims, grond-juridische zaken en geluidssanering.

OD 13.04

De lagere uitgavenraming heeft betrekking op het contract met de infraprovider en wordt geheel veroorzaakt door de lage rentestand. In het contract is gerekend met een voorcalculatorische rentestand, die jaarlijks wordt aangepast aan de vigerende rentestand.

OD 13.05

Najaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
 

Projectenoverzicht behorende bij 13.05.01

Spoorwegen personenvervoer; planstudie

Stand projectbudget MIRT 2012

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand projectbudget 2e suppl.begroting

 

Projectomschrijving

 

Kasmutatie

Budgetwijziging

 

1

Programma Hoogfequent Spoorvervoer

2 841

– 19

 

2 822

 

Amsterdam Zuidas: deel station (tbv NSP)

231

   

231

2

Amsterdam Zuidas WTC 4-sp + keersporen

95

– 4

 

91

3

OV Schiphol–Amsterdam–Almere–Lelystad

989

– 7

 

982

 

Quick-scan Decentraal Spoor Gelderland

31

– 1

 

30

4

Traject Oost

8

– 4

 

4

 

Grensoverschrijdend Spoorvervoer

43

   

43

 

Kleine projecten

5

   

5

  • 1. De start van de planuitwerkingsfase PHS heeft meer tijd in beslag genomen dan verwacht. Vooralsnog is er geen sprake van een vertraagde oplevering van de projecten. Realisatie van PHS uiterlijk in 2020 blijft de doelstelling.

  • 2. In 2011 is gewerkt aan de voorbereiding van een voorkeursbesluit over de Zuidas. De kosten daarvan worden gedeeld tussen Rijk en Regio. Onderlinge verrekeningen en declaraties van deelnemende partijen zoals ProRail en RWS vergen meer tijd, hetgeen in dit jaar tot lagere uitgaven ten opzichte van de raming zullen leiden.

  • 3. Binnen het OV SAAL project lopen diverse planstudies. Twee planstudies zijn afgerond en goedkoper uitgevallen dan oorspronkelijk geraamd. Bij 3 andere planstudies is sprake van vertraging onder andere vanwege de koppeling aan de besluitvorming OV SAAL lange termijn en herdefiniëring vanwege «Kort Volgen».

  • 4. De planstudie Driebergen–Zeist is nog niet geheel afgerond. Het indienen van de beschikkingsaanvraag, op basis waarvan een declaratie kan worden ingediend, verschuift hierdoor naar 2012.

Voorts is door wisselingen bij de stakeholders (onder meer gemeente) extra afstemming met betrekking tot heroverweging van het ontwerp nodig geweest. Hierdoor kan de beschikkingsaanvraag pas in 2012 worden ingediend en verschuiven de hiermee samenhangende geplande uitgaven voor de planstudie Bunnik.

Najaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
 

Projectenoverzicht behorende bij 13.05.02

Spoorwegen goederenvervoer; planstudie

Stand projectbudget MIRT 2012

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand projectbudget 2e suppl. begroting

 

Projectomschrijving

 

Kasmutatie

Budgetwijziging

 
 

Aslasten Cluster III

38

   

38

 

Optimalisering Goederencorridor R'dam–Genua

28

– 2

 

26

1

ERTMS Amsterdamse haven–Betuweroute

3

– 1

 

2

1

ERTMS Rotterdam-Antwerpen

3

– 1

 

2

 

Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverb.

212

– 2

 

210

 

Goederenverbinding Antwerpen–Roergebied (IJzeren Rijn)

0

   

0

 

Goederenroute Elst–Deventer–Twente (NaNOV)

5

   

5

 

Kleine projecten/studies

5

   

5

  • 1. Het overleg met ProRail over de wijze waarop de planstudiefase ingericht zal worden neemt meer tijd in beslag dan vooraf aangenomen. Dit heeft er toe geleid dat de oorspronkelijk voor 2011 geplande werkzaamheden in 2012 zullen worden gerealiseerd, maar vormt geen bedreiging voor de geplande ingebruikname.

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

14 Regionaal/lokale infra.

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

     

Milj. nota

Najaarsnota

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2t/m4)

Verplichtingen

159 787

386 353

– 641

150 900

536 612

Uitgaven

231 355

275 667

36 190

14 666

326 523

14.01 Grote regionaal/lokale projecten

161 526

224 252

41 999

– 128 089

138 162

14.01.01 Verkenningen

0

0

0

0

0

14.01.02 Planstudieprogr.reg./lok

18 300

13 496

31 933

– 45 428

1

14.01.03 Real.progr. reg./lok.

143 226

210 756

10 066

– 82 661

138 161

14.02 Regionale Mob. Fondsen

25 105

25 870

89

0

25 959

14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid

44 724

25 545

– 5 898

142 755

162 402

14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten

39 495

25 450

– 5 837

– 7 381

12 232

14.03.02 RSP – ZZL: RB mob.fondsen

0

0

0

150 000

150 000

14.03.03 RSP – ZZL: REP

5 229

95

– 61

136

170

Van totale uitgaven:

         

– Apparaatsuitgaven

       

23

– Bijdrage aan baten-lastendienst

       

0

– Restant

       

326 500

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

       

96%

14.09 Ontvangsten

0

0

0

0

0

OD 14.01.02

Najaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
 

14.01.02 Regionale/lokale infrastructuur;planstudie

Stand projectbudget MIRT 2012

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand projectbudget 2e suppl.begroting

Projectomschrijving

Kasmutatie

Budgetwijziging

 

Haaglanden/Den Haag, R’damsebaan (vh. Trekvliettrace)

228

   

228

1

A12/A20 Parallelstructuur Gouweknoop

109

– 16

 

93

 

Rijn Gouwelijn West

46

   

46

 

Utrecht Tram–CS-De Uithof

110

   

110

2

Eindhoven Helmond, voltooiing verkeersruit (T-str.)

259

– 13

 

246

3

Overige projecten

var.

– 17

 

var.

  • 1. Omdat er nog geen overeenkomst of beschikking is zullen dit jaar geen uitgaven op het project Parallelstructuur A12/Gouwe worden verricht.

  • 2. Het project BOSE is onderdeel geworden van de T-structuur Eindhoven Helmond. Dit onderzoek loopt nog en er is geen beschikking afgegeven.

  • 3. De verwachting is dat de in de begroting geraamde gelden ten behoeve van onder andere WROOV, Claim Stadsregio Rotterdam OV Chip en het fietsbeleid dit jaar niet tot betaling zullen leiden.

Najaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
 

Real.progr.reg.lok. (14.01.03)

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Gevolgen MIRT

       

Milj. nota 1

Najaarsnota

 

Budget

Oplevering

   

(1)

(2)

(3)

(4)

(5=2 t/m 4)

   
 

Uitgaven

143

211

10

– 83

138

   
 

Noord/Zuidlijn Noord-WTC

64

37

56

– 3

90

   

1

N201

19

30

2

– 22

10

   

2

Rijn Gouwelijn Oost

41

71

1

– 72

0

   
 

Scheveningen Boulevard

2

3

1

 

4

   

3

Randstadrail (incl. voorbereidingskosten en aanlanding)

0

51

– 52

17

16

   

4

Startstation Erasmuslijn

   

2

– 2

0

   

5

Beneluxmetro (ecl.Bodemsanering)

0

2

 

– 2

0

   
 

Tilburg Noordwesttangent

0

0

   

0

   
 

Nijmegen 2e stadsbrug

16

16

   

16

   
 

Afronding

1

1

 

1

2

   
1

Deze mutaties zijn in het MIRT-projectenboek 2012 toegelicht (Zie Kamerstukken II, 2011–2012, 33 000 A, nr. 3)

  • 1. Het subsidieproject is vertraagd door twee exogene oorzaken a) de Provinciale Staten hebben de planning van de mijlpalen aangepast omdat de uitvoering is vertraagd en b) de minister is akkoord gegaan met de gestrekte Boerenland-variant, waardoor een onteigeningsprocedure gestart moet worden. De in 2011 geplande grondaankopen en bijdragen daarvoor, kunnen daarom niet doorgaan. Via een kort geding wordt getracht met de werkzaamheden te kunnen starten vooruitlopend op de onteigening, waardoor er geen vertraging voor de oplevering van het project hoeft te ontstaan.

  • 2. Door gewijzigde plannen van de provincie Zuid-Holland kon er geen beschikking worden afgegeven. Verwacht wordt dat er begin volgend jaar meer duidelijkheid is omtrent de plannen.

  • 3. Het project is vertraagd door problemen met de grondaankopen. Er zal in 2011 één betaling voor de ZORO bus van bijna € 18 mln. worden verricht. De rest volgt in 2012/2013.

  • 4. Door uitstel van de planaanpak worden dit jaar geen uitgaven verwacht.

  • 5. Het geraamde budget is bestemd voor de betaling van de subsidie-eindafrekening waarvoor reed de betalingsverplichting is vastgelegd. De concrete betaling wordt dit jaar echter niet verwacht, waardoor het budget kan doorschuiven naar 2012.

OD 14.03.02

De bestuursovereenkomst RSP-ZZL met Het Noorden omvat onder andere een mobiliteitsfonds.

De regio heeft aangegeven nog in december een extra storting te doen. Dit ondermeer om met de extra middelen in het fonds financieringsmanagement op het totale pakket aan maatregelen van de RSP-ZZL deal toe te kunnen passen. Met de noordelijke provincies wordt overleg gevoerd om dit jaar nog een betaling ad € 150 mln. aan dit fonds te verrichten.

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

15 Hoofdvaarwegennet

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

     

Milj. nota

Najaarsnota

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2t/m4)

Verplichtingen

1 105 352

1 284 763

– 295 958

– 64 815

923 990

Uitgaven

928 122

969 882

– 205 497

177 322

941 707

15.01 Verkeersmanagement

74 753

23 070

296

0

23 366

15.01.01 Basispakket verkeersmanagement

74 753

23 070

296

0

23 366

15.01.02 Servicepakket verkeersmanagement

0

0

0

0

0

15.02 Beheer en onderhoud

488 579

289 667

– 28 404

185 451

446 714

15.02.01 Basispakket B&O hoofdvaarwegen

402 108

196 477

6 107

0

202 584

15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen

29 060

29 645

– 6 862

184 306

207 089

15.02.04 Groot var.onderhoud hoofdvaarwegen

57 411

63 545

– 27 649

1 145

37 041

15.03 Aanleg en planstudie na tracébesluit

344 707

375 517

– 164 529

– 8 129

202 859

15.03.01 Realisatieprogr. hoofdvaarwegen

336 100

342 132

– 132 113

– 7 223

202 796

15.03.02 Planstudieprogr. na tracébesluit

8 607

33 385

– 32 416

– 906

63

15.05 Verk. en planstudies voor tracébesluit

20 083

22 225

– 13 676

0

8 549

15.05.01 Verkenningen

8 475

0

0

0

0

15.05.02 Planstudieprogramma voor tracébesluit

11 608

22 225

– 13 676

0

8 549

15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN

0

259 403

816

0

260 219

15.06.01 Apparaatskosten RWS

0

246 701

653

0

247 354

15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

0

12 702

163

0

12 865

Van totale uitgaven:

         

– Apparaatsuitgaven

         

– Bijdrage aan baten-lastendienst

       

504 189

– waarvan 15.03 Aanleg en planst.na tb.

       

0

– Restant

       

437 518

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

       

100%

15.09 Ontvangsten

56 874

74 837

– 26 461

– 16 547

31 829

OD 15.02

In het Bestuurlijk Overleg MIRT Voorjaar 2011 is tussen de provincies Friesland, Groningen en het ministerie van IenM afgesproken om een eensluidend voorstel voor het beheer en onderhoud van de noordelijke vaarwegen uit te werken ter besluitvorming in het Bestuurlijk Overleg MIRT najaar 2011.

Tussen IenM en de provincies is in principe overeenstemming bereikt over de overdracht van het  Harinxmakanaal en Winschoterdiep naar de provincies en het opnemen van de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl binnen het hoofdvaarwegennet.

De intentie is om het hiermee gemoeide bedrag geheel in 2011 te betalen aan de Noordelijke provincies, maar is onder voorbehoud van goedkeuring Provinciale Staten.

OD 15.03

Najaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
 

Realisatieprojecten hoofdvaarwegen (15.03.01)

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Gevolgen MIRT

       

Milj. nota 1

Najaarsnota

 

Budget

Oplevering

   

(1)

(2)

(3)

(4)

(5=2 t/m 4)

   
 

Uitgaven

336

342

– 132

– 7

203

   

1

Dynamisch verkeersmanagement

35

32

– 16

– 6

10

   
 

Quick Wins binnenhavens

20

29

– 7

 

22

   
 

Renovatie Noordzeesluizen IJmuiden

0

0

   

0

   

2

Verbeteren vaargeul IJsselmeer (Amsterdam-Lemmer)

1

3

 

– 3

0

   

3

Walradar Noordzeekanaal

0

14

– 4

– 4

6

   
 

Lekkanaal, verbreding kanaalzijde en uitbreiding ligpl.

0

9

– 9

 

0

   
 

Burgemeester Delenkanaal Oss

0

0

   

0

   
 

Tweede Sluis Lith

0

0

   

0

   
 

Wilhelminakanaal Tilburg

23

36

– 36

 

0

   

4

Zuid-Willemsvaart, oml. en opwaarderen (Maas-Veghel)

48

29

– 4

11

36

   
 

Zuid-Willemsvaart; renovatie middendeel klasse II

0

5

– 4

 

1

   
 

Zuid-Willemsvaart; vervanging sluizen 4, 5 en 6

25

12

– 12

1

1

– 8

 
 

Maasroute, modernisering fase 2

133

109

– 1

– 2

106

   
 

Bouw 4e sluiskolk Ternaaien

   

9

– 1

8

   
 

Twentekanalen, verruiming (fase 1)

0

2

– 2

 

0

   
 

Vaarweg Lemmer–Delfzijl fase 1; verb. tot klasse Va

18

17

– 10

 

7

   
 

Verruiming vaarweg Eemshaven Noordzee

17

30

– 28

 

2

   
 

Duurzame havens

2

3

– 1

 

2

   
 

Kleine projecten

0

1

– 1

 

0

   
 

Ligplaatsvoorzieningen

0

0

   

0

   

5

Walradarsystemen

10

11

– 6

– 3

2

pm

 
 

Afronding

4

     

0

   
1

Deze mutaties zijn in het MIRT-projectenboek 2012 toegelicht (Zie Kamerstukken II, 2011–2012, 33 000 A, nr. 3)

  • 1. Dit project bestaat uit 13 deelprojecten. Er bleek meer tijd benodigd voor het verkrijgen van draagvlak bij partners en de voorbereiding van marktwerking. De oorspronkelijk ingeboekte reeks was gebaseerd op een ruwe schatting van de kosten over de jaren. Inmiddels zijn de plannen verder uitgewerkt en is er meer zicht op de daadwerkelijke kosten en meerjarige planning. Hierop dient de meerjarige kasplanning dan ook te worden aangepast.

  • 2. Binnen dit project is één deelproject in overleg met de opdrachtgever stopgezet.

  • 3. Als gevolg van planningsproblemen bij de aannemer is de aanvang van het project vertraagd. Dit heeft tot gevolg dat ook een groot deel van de kosten later gemaakt zullen worden.

  • 4. Het betalingspatroon van de aannemer wijkt af van de vooraf door het projectteam ingeschatte planning en bijbehorende kasreeksen zoals deze in de begroting zijn geraamd.

  • 5. De aanleg van de Zeeverkeerscentrale is in 2011 stopgezet. Mede als gevolg daarvan zal een deel van het kasbudget niet in 2011 benut worden. Vooralsnog wordt voorgesteld dit budget door te schuiven naar 2012. Bij de herijking van de totale raming van dit project zal bezien worden of er mogelijk sprake is van een meevaller en wat de omvang daarvan is.

OD 15.05

Najaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

15.03.02/15.05.02 Planstudieprogramma voor- en na tracébesluit/projectbesluit

Projectomschrijving

Stand projectbudget MIRT 2012

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand projectbudget 2e suppl. begroting

   

Kasmutatie

Budgetwijziging

 

Maasroute, modernisering fase 2, verbreding Julianakanaal

65

– 1

 

64

Verbreding Maasgeul

3

   

3

Amsterdam-Rijnkanaal, verwijderen keersluis Zeeburg

14

   

14

Lichteren Buitenhaven IJmuiden

63

   

63

Vaarweg IJsselmeer–Meppel

35

   

35

Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam-Lemmer

6

   

6

Zeetoegang IJmond

0

   

0

Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis

177

   

177

Cap.uitbreiding overnachtingsplaatsen Merwedes

28

   

28

Uitbreiding ligplaatscapaciteit Beneden Lek

3

   

3

Verkeerssituatie Splitsing Hollandsch Diep-Dordtsche Kil

9

   

9

Bovenloop IJssel

36

   

36

Verruiming Twentekanalen (fase 2) en capaciteitsuitbreiding sluis Eefde

     

0

capaciteitsuitbreiding sluis Eefde

95

   

95

Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel

27

   

27

Waal, toekomstvisie

142

   

142

Vaarweg Lemmer–Delfzijl fase 2; verbetering tot klasse Va

0

   

0

Verdieping vaarweg Harlingen–Kornwerderzand (Boontjes)

5

   

5

Verplichtingen

De neerwaartse bijstelling van de verplichtingenraming staat voor een deel in relatie tot de hierboven genoemde lagere uitgaven.

Daarnaast wordt nog een aantal verschuivingen in de projectramingen uit/naar 2011 aangebracht voornamelijk door bijstellingen van de planning, actualisatie van de ramingen en vertraagde besluitvorming.

Dit doet zich voornamelijk voor op de volgende projecten:

  • Impuls groot onderhoud;

  • Lemmer-Delfzijl;

  • Maasroute fase 2;

  • Zuid-Willemsvaart, omlegging en opwaarderen (Maas-Veghel);

  • Verruiming Eemshaven-Noordzee;

  • Waal, toekomstvisie.

Ontvangsten

De neerwaartse bijstelling van de ontvangstenraming is het gevolg van de volgende voornaamste oorzaken:

  • De overige aanleg ontvangsten zijn nauwelijks te voorzien, waardoor de in de begroting opgenomen reeks dan ook geen werkelijke grondslag heeft. Vooralsnog wordt voorgesteld deze raming van ca. € 12,7 mln. door te schuiven naar 2012, waarna uit een nadere analyse zal moeten blijken of deze reeks niet als tegenvaller moet worden afgeboekt;

  • Door tegenvallende resultaten bij het vermarkten van gebaggerd zand (afnemers blijken niet bereid hiervoor te betalen);

  • Als gevolg van vertragingen in de start van project Walradar Noordzeekanaal kanaal zullen ook de ontvangsten later gerealiseerd worden (zie ook de toelichting bij ad 3 onder 15.03).

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

16 Megaproj.niet Verkeer en Vervoer

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

     

Milj. nota

Najaarsnota

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2t/m4)

Verplichtingen

370 609

529 455

– 26 185

– 99 610

403 660

Uitgaven

658 605

645 969

– 8 481

– 11 079

626 409

16.01 Project Mainportontwikkeling R'dam

443 318

447 126

16 366

– 14 454

449 038

16.01.01 Planstudie PMR

0

0

0

0

0

16.01.02 Realisatieprogramma PMR

443 318

447 126

16 366

– 14 454

449 038

16.02 Ruimte voor de Rivier

172 831

132 657

– 19 792

27 000

139 865

16.03 Maaswerken

42 456

44 619

1 696

– 23 625

22 690

16.04 Netwerkgebonden kosten

         

megaproj. niet VenV

0

21 567

– 6 751

0

14 816

16.04.01 Apparaatskosten RWS

0

21 567

– 6 751

0

14 816

16.04.02 Overige netwerkgebonden kosten

0

0

0

0

0

Van totale uitgaven:

         

– Apparaatsuitgaven

       

2

– Bijdrage aan baten-lastendienst

       

14 816

– Restant

       

611 591

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

       

100%

16.09 Ontvangsten

20 186

22 787

– 22 787

0

0

Najaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
 

Realisatie Megaprojecten niet VenV (16)

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Gevolgen MIRT

       

Milj. nota 1

Najaarsnota

 

Budget

Oplevering

   

(1)

(2)

(3)

(4)

(5=2 t/m 4)

   
 

Uitgaven

658

646

– 8

– 11

627

   
 

Project Mainport Rotterdam

443

447

17

– 14

450

   

1

Uitvoeringsorganisatie

1

4

 

– 2

2

   
 

750 ha

0

0

   

0

   
 

Groene verbinding

8

8

   

8

   
 

Bestaand Rotterdams Gebied (BRG)

0

0

   

0

   
 

Voorfinanciering FES monitoringsprogramma

0

0

   

0

   

2

Voorfinanciering FES natuurcompensatie

10

11

1

– 6

6

   
 

Landaanwinning

356

356

7

 

363

   
 

BTW Buitencontour

68

68

1

 

69

   

3

Onvoorzien

0

0

8

– 6

2

   

4

Ruimte voor de rivier

173

133

– 20

27

140

   
 

Uitvoeringskosten

135

94

– 20

25

99

   
 

Planstudiekosten

5

19

 

2

21

   
 

Projectorganisatie en projectmanagement

13

0

   

0

   
 

EU en projectgebonden ontvangsten

20

20

   

20

   

5

Maaswerken

42

44

2

– 24

22

   
 

Zandmaas

38

34

1

– 18

17

   
 

Grensmaas

4

10

1

– 6

5

   
 

Apparaatskosten RWS

 

22

– 7

 

15

   
1

Deze mutaties zijn in het MIRT-projectenboek 2012 toegelicht (Zie Kamerstukken II, 2011–2012, 33 000 A, nr. 3)

  • 1. Deze lagere uitgaven kunnen voor een deel worden verklaard doordat er in deze fase van het project minder personele inzet wordt gepleegd ten behoeve van dit project. De inhuur is de laatste jaren fors verminderd, waardoor de jaarlijkse uitgaven voor de projectorganisatie een dalende tendens vertonen. Daarnaast is de in het verleden opgevoerde kasreeks nooit aangepast aan deze ontwikkeling. Doordat er een aantal jaren voordelig saldo is meegenomen, is dit gecumuleerd tot een budget dat niet in overeenstemming was met een reële planning.

    Zoals het er op dit moment uitziet zullen er voor de projectorganisatie ook na 2014 nog uitgaven gedaan dienen te worden, reden waarom wordt voorgesteld dit kasoverschot door te schuiven naar later.

  • 2. De lagere uitgaven op dit deelproject ie worden onder andere veroorzaakt doordat was voorzien in de betaling van ca. € 2 mln. aan nadeelcompensatie in 2011. Tot op heden is er slechts door 3 partijen een beroep gedaan op nadeelcompensatie en twee van deze zaken zijn afgewezen. Er kan nog wel beroep worden aangetekend.

    Een andere oorzaak is gelegen in het feit dat de kasreeks, zoals die in de begroting is opgenomen, sedert 2009 niet meer is aangepast. Inmiddels is duidelijk dat het uitgavenpatroon anders verloopt dan eerder was voorzien. Bij de begroting 2013 zal de kasreeks daarop worden geactualiseerd.

  • 3. Het karakter van dit budget is dat het een risicoreservering is waaruit geput kan worden indien bepaalde risico’s zich voordoen. De opgenomen kasreeks in de begroting is betrekkelijk willekeurig, omdat het karakter van risico’s nu eenmaal is dat ze moeilijk te voorspellen zijn. Tot op heden zijn er slechts 2 risico’s bekend, waarvoor een beroep op de post onvoorzien zal worden gedaan.

    De reden van de onderuitputting is gelegen in het feit dat de voorziene risico’s zich tot op heden slechts op zeer beperkte mate hebben voorgedaan. Echter het totale budget voor de post onvoorzien dient wel gehandhaafd te blijven, omdat de mogelijkheid zeker nog aanwezig is dat risico’s zich in de toekomst alsnog zullen voordoen.

  • 4. Deze mutatie is noodzakelijk om nog dit jaar grondaankopen in het kader van Ruimte voor de rivier te kunnen verrichten.

  • 5. Deze mutatie is noodzakelijk om aansluiting te krijgen met de reële kasplanning van beide projecten.

Verplichtingen

De mutatie op de verplichtingraming bestaat enerzijds uit een verhoging ten behoeve van reeds bij Miljoenennota 2012 toegevoegde prijsbijstelling en anderzijds een verlaging van de verplichtingraming voor het project Zandmaas wat noodzakelijk is om aansluiting te krijgen met de reële verplichtingenplanning van het project.

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

     

Milj.nota

Najaarsnota

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2t/m4)

Verplichtingen

132 220

295 610

– 124 239

– 2 440

168 931

Uitgaven

0

81 583

39 500

– 50 086

70 997

17.01 Westerscheldetunnel

0

5 147

0

0

5 147

17.02 Betuweroute

0

19 749

2 500

– 14 500

7 749

17.03 Hoge snelheidslijn

0

53 346

37 000

– 33 146

57 200

17.03.01 Realisatie HSL-zuid

0

53 346

37 000

– 33 146

57 200

17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen

0

0

0

0

0

17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen

0

0

0

0

0

17.04 Anders betalen voor mobiliteit

0

3 341

0

– 2 440

901

17.05 Zuiderzeelijn

0

0

0

0

0

Van totale uitgaven:

         

– Apparaatsuitgaven

         

– Bijdrage aan baten-lastendienst

         

– Restant

       

70 997

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

       

58%

17.09 Ontvangsten

0

0

2 500

0

2 500

OD 17.02

De oorzaak van de lagere kasuitgaven betreft een vertraging op de activiteiten BB21 en plasverkleinende maatregelen. Deze gelden worden aan de jaren 2013 tot en met 2015 toegevoegd.

OD 17.03

Op basis van een herziene kasraming blijkt dat het budget ten behoeve van de HSL-zuid met ruim € 33 mln. kan worden verminderd.

OD 17.04

Voor 2011 worden uitgaven van bijna € 1 mln. voorzien. Het opgenomen kasoverschot wordt overgeboekt naar Planstudies voor tracébesluit op artikel 12.

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

18 Overige uitgaven en ontvangsten

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

     

Milj. nota

Najaarsnota

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2t/m4)

Verplichtingen

20 920

308 418

15 020

191

323 629

Uitgaven

27 103

315 668

– 10 015

– 8 421

297 232

18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen

0

0

0

0

0

18.03 Intermodaal vervoer

6 377

12 790

– 4 143

– 8 525

122

18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR)

0

2 250

3 625

231

6 106

18.05 Railinfrabeheer

5 525

5 525

0

0

5 525

18.06 Externe veiligheid

9 397

13 382

– 13 255

– 127

0

18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expert.

5 804

565

0

0

565

18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven

5 804

427

0

0

427

18.07.02 Subsidies algemeen

0

138

0

0

138

18.08 Netwerkoverstijgende kosten

0

281 156

3 758

0

284 914

18.08.01 Apparaatskosten RWS

0

219 284

2 840

0

222 124

18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten

0

61 872

918

0

62 790

Van totale uitgaven:

         

– Apparaatsuitgaven

       

604

– Bijdrage aan baten-lastendienst

       

284 914

– Restant

       

11 714

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

       

92%

18.09 Ontvangsten

5 525

5 291

125

0

5 416

18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen

0

354 756

0

0

354 756

OD 18.03

De lagere kasraming op dit hoofdproduct wordt veroorzaakt doordat, als gevolg van een discussie tussen de private exploitant en het Havenbedrijf Rotterdam, een voorzien voorschot op de subsidie aan het Containertransferium Alblasserdam naar verwachting dit jaar niet meer kan worden betaald.

Verder wordt in 2011 door het Agentschap NL de uitvoering van de subsidieregeling Spoorgoederenknooppunten voorbereid, waardoor subsidieverlening en daarmee samenhangende betalingen pas vanaf 2012 aan de orde zijn. Deze gelden dienen hierdoor door te schuiven naar 2012–2014.

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

19 Bijdragen andere begrotingen Rijk

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

     

Milj. nota

Najaarsnota

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2t/m4)

Ontvangsten

7 936 198

7 498 418

56 253

128 097

7 682 768

19.09 Ten laste van begroting IenM

6 376 891

7 498 418

56 253

128 097

7 682 768

19.10 Ten laste van het FES

1 559 307

0

0

0

0

OD 19.09

De bijstelling van de in de Najaarsnota opgenomen inkomstenraming betreft voor deel overboekingen naar het ministerie van Financiën voor de inpassing van het DBFM-contract A15 Maasvlakte–Vaanplein en de rentevrijval in verband met de verkoop van de NS-dochter Strukton.

Voor een ander deel wordt door het ministerie van Financiën uit de opbrengst van de verkoop van Strukton € 154,6 mln. beschikbaar gesteld ten behoeve van versnelde aflossingen van leningen van ProRail (zie ook artikel 13.02).

Verder vinden via dit bijdrageartikel enkele relatief kleine overboekingen plaats van en naar de begroting van hoofdstuk XII en de ministeries van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Licence