Base description which applies to whole site

Toelichting

Verplichtingen

De lagere verplichtingenrealisatie houdt naast de uitgavenmutaties hoofdzakelijk verband met het volgende.

De meerjarige reeks 2e tranche FES gelden voor alternatief natuurherstel van het gebied rond de Westerschelde staat met ingang van 2011 op de begroting van E&LI. Het budget loopt vanaf 2012 mee in de decentralisatie-uitkering. De verplichtingen ad € 86 mln zijn derhalve in 2011 niet aangegaan en schuiven door naar 2012.

De bijdrage aan Staatsbosbeheer, onderdeel beheer binnen EHS, wordt vanaf 2012 gedecentraliseerd. De verplichtingen voor 2011 ad € 52 mln die betrekking hebben op de uitgaven 2012 zijn derhalve niet gerealiseerd maar schuiven door naar 2012.

In verband met de decentralisatie van het verwervingsbudget Natuur hebben de particuliere natuurbeschermingsorganisaties geen beroep gedaan op de garantieleningen in 2011. Dit leidt tot lagere verplichtingen van € 28 mln.

Uitgaven

OD33.12 Inrichten Ecologische Hoofdstructuur

De hogere uitgaven houden voornamelijk verband met het feit dat in het kader van de NURG (Nadere Uitwerking Rivieren Gebied) gronden zijn ingericht. Deze zijn gefinancierd uit de extra opbrengsten van verkopen van slib en ruilgrond ten behoeve van de NURG. Deze ontvangsten zijn verantwoord op de ontvangstenbegroting.

OD33.13 Beheren Ecologische Hoofdstructuur

De hogere uitgaven houden voor € 1 mln verband met de afwikkeling van de herstelactie ganzenaanvragen over 2009 en 2010 die pas in 2011 zijn betaald aangezien de aanvragen niet voldeden aan de EU-normen.

Voorts zijn de uitgaven € 1,4 mln hoger uitgevallen als gevolg van investeringen in het perceelsregister en versterking van het geïntegreerd beheers- en controlesysteem (GBCS). Deze investeringen zijn het gevolg van Audits van de Europese Commissie met betrekking tot het perceelsregister. De Europese Commissie constateerde dat het perceelsregister niet geheel aan nauwkeurigheidseisen van de EC voldeed.

Tenslotte is € 1,1 mln meer uitgegeven op grond van een afgesproken bijdrage aan het ILG

voor riettelers.

Apparaat

De hoger uitgavenrealisatie op apparaat houdt verband met een te laag geraamde middensom voor ambtelijk personeel en de loonkosten van het Faunafonds die niet in de begroting waren geraamd.

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

34 Landschap en recreatie

Stand begroting t/m ISB1

Mutaties 1e suppletoire begroting

2011

Mutaties 2e suppletoire begroting 2011

Totaal geraamd

Realisatie

Slotwetmutaties

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

(5)

(6)=(5)-(4)

Verplichtingen

82 324

– 3 423

– 3 450

75 451

68 987

– 6 464

Uitgaven

257 823

– 623

– 12 341

244 859

236 037

– 8 822

             

Programma-uitgaven

225 693

– 623

– 14 249

210 821

202 103

– 8 718

             

34.11 Nationale Landschappen

24 936

 

– 6 180

18 756

18 447

– 309

34.12 Landschap Algemeen

17 573

– 3 423

– 1 390

12 760

12 700

– 60

34.13 Groen en de Stad

146 452

2 800

– 9 553

139 699

130 597

– 9 102

34.14 Recreatie

36 732

 

2 874

39 606

40 359

753

             

Apparaatsuitgaven

32 130

 

1 908

34 038

33 933

– 105

34.21 Apparaat

 

 

 

     

34.22 baten- lastendiensten

32 130

 

1 908

34 038

33 933

– 105

 

 

         

Ontvangsten

7 560

12 916

– 4 910

15 566

13 405

– 2 161

1

ISB=Incidentele suppletoire begroting departementale herindeling.

Licence