Base description which applies to whole site

13 Spoorwegen

Opbouw uitgaven vanaf de vorige ontwerpbegroting (x € 1 000)

13 Spoorwegen

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Stand ontwerpbegroting 2010

2 975 622

2 385 914

2 263 857

2 258 156

2 200 291

2 513 940

Amendement

      

1e suppletore wet 2010

712 049

– 47 550

– 11 922

– 23 614

 

– 3 356

Nieuwe mutaties

– 1 031 313

97 314

– 20 741

70 166

187 755

38 682

Stand ontwerpbegroting 2011

2 656 358

2 435 678

2 231 194

2 304 708

2 388 046

2 549 266

Specificatie amendementen en nieuwe mutaties (x € 1 000)

Uitgaven

2010

2011

2012

2013

2014

2015

1a.

Loonbijstelling 2010

0

0

0

0

0

0

1b.

Prijsbijstelling 2010

 

5 517

5 210

5 088

4 889

5 719

2

Kasschuiven:

      
 

a. Beheer en instandhouding

– 75 150

420 000

170 005

92 731

150 596

– 4 748

 

b. Aanleg

– 907 989

– 217 322

– 142 981

– 78 628

– 50 637

119 707

3

Mandje Spoor: techn. omzetting vanuit ontvangsten

– 225 000

– 130 000

– 140 000

– 140 000

– 150 000

– 150 000

 

Mandje Spoor: kasprobleem 2010 door omzetting

171 500

     

4

Naar IF 12 ZSM: Ecoduct Rumelaar, A12 MV

   

– 4 800

  

5

Van IF12: NoMo-Geluid: groei gevallen langs spoor

 

10 000

    

6

Naar XII/34: Internet in de trein

– 10 000

– 270

– 194

   

7

Naar 35.04: brandweer en piketdiensten HSL/BR

– 1 400

– 2 100

– 2 100

– 2 100

– 2 100

– 2 100

8

kasschuif met XII/34: subsidie tv concessiefee NS

– 1 000

– 7 000

– 5 000

– 3 000

10 000

 

9

Van 39.02 BDU: Amend. Cramer (quick-scan)

10 000

     
 

Naar 39.02 BDU: ihkv actieplan

– 5 085

– 3 311

– 2 339

   

10

OV-enveloppe (FES): PHS

12 858

22 190

87 854

160 875

185 007

30 104

11

Dekking PHS

   

40 000

40 000

40 000

12

Efficiencyverbetering BenO infrastructuur

 

– 10 000

– 10 000

– 10 000

– 10 000

– 10 000

13

Spanning BenO

 

10 000

10 000

10 000

10 000

10 000

14

FES: Quick-scanmaatregelen Glederland

  

8 803

   
 

Diversen

– 47

– 392

5

   
 

Totaal

– 1 031 313

97 312

– 20 737

70 656

188 245

39 172

Ad 1a.

Het kabinet heeft in het aanvullend beleidakkoord een besparing van € 3,2 miljard verondersteld uit hoofde van loonmatiging. Omdat loonmatiging niet in de veronderstelde mate is opgetreden, neemt het kabinet zijn verantwoordelijkheid en kiest het voor een alternatieve invulling. Deze invulling wordt verder toegelicht in de Miljoenennota. Eén van de maatregelen betreft de opbrengst in 2011 en verder van het inhouden van de tranche 2010 van de loonbijstelling.

Ad 1b.

Dit betreft de toevoeging van de prijsbijstelling 2010.

Ad 2a.

Met deze kasschuif kan met name het budget voor Beheer en Instandhouding voor 2011 op het niveau Beheerplan worden gebracht.

Ad 2b.

Deze kasschuif binnen het aanlegprogramma is naar aanleiding van de uitkomst 2009 en is verder met name zichtbaar op het project Zuidas.

Ad 3.

Eind 2009 is definitief overeenstemming bereikt tussen de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de Staat over de uitkering van een superdividend van € 1,4 mlrd. aan de Staat. Met dit akkoord is de financiering van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) rond. De Kamer is hierover schriftelijk geïnformeerd (Kamerstukken II, 2009–2010, 28 165, nr. 105 ). Het gaat om een omvangrijk pakket van € 2 mlrd, dat uit diverse onderdelen bestaat en waarbij onder andere schuldaflossing van ProRail aan de orde is.

In deze begroting vindt nu de juiste verwerking plaats van de € 2 mlrd. aan de uitgaven- en ontvangstenkant. Eerder was deze € 2 mlrd. in de begroting 2009 onder de noemer «Mandje spoor» kasmatig ingeschat en technisch geheel verwerkt onder de ontvangstenraming. Dit in afwachting van de uitkomst van de gesprekken tussen de aandeelhouder en de NS.

Alleen het element van de concessievergoeding NS blijft nu onder de ontvangsten spoor geraamd. De overige onderdelen van het pakket (schuldreductie/rentevrijval, leenfaciliteit) zijn verwerkt aan de uitgavenkant; de ontvangstenkant wordt hiervoor nu gecorrigeerd.

Het kasritmeprobleem dat met deze technische omzetting ontstaat is voor 2010 gecorrigeerd.

Ad 4.

Het ecoduct Rumelaar wordt tegelijkertijd gerealiseerd met het project A12 Maarsbergen–Veenendaal. Deze middelen worden daarom overgeboekt naar IF/12.

Ad 5.

Door de grote toename van het aantal gevallen van geluidsoverlast langs het spoor wordt dit bedrag overgeboekt van het geluidsprogramma op IF/12 naar IF/13 .

Ad 6.

Dit betreft een overboeking naar artikel 34 van de Hoofdstuk XII begroting voor de realisatie van Internet in de trein.

Ad 7.

Dit betreft een overboeking naar artikel 35 van de Hoofdstuk XII begroting voor compensatie brandweer en voor piketdiensten Betuweroute.

Ad 8.

Dit betreft de doorwerking van een kasschuif uit 2009 met artikel 34 van de Hoofdstuk XII begroting voor de subsidie contractsectorlijnen als onderdeel van de vermogensconversie (uitkering superdividend) vanuit NS naar ProRail (mandje spoor).

Ad 9.

Dit betreft een tweetal overboekingen met artikel 39.02 BDU van de Hoofdstuk XII begroting voor Quick scan Regionaal spoor (Amendement Cramer) en voor het actieplan Spoor (decentrale vervoerders, PenR voorzieningen).

Ad 10.

Op 4 juni 2010 is een voorkeursbeslissing genomen over de invulling van PHS (zie brief met kenmerk VENW/DGMo-2010/5651). Het betreft een besluit over de 4 planstudies PHS, exclusief het genoemde deel voor Noord Nederland (€ 160 mln) en OV SAAL (€ 1,4 mld). In dit kader worden nu de FES-middelen uit de enveloppe Openbaar Vervoer aan de begroting van VenW toegevoegd.

Ad 11.

Het kabinet heeft in het aanvullend beleidakkoord een besparing van € 3,2 miljard verondersteld uit hoofde van loonmatiging. Omdat loonmatiging niet in de veronderstelde mate is opgetreden, neemt het kabinet zijn verantwoordelijkheid en kiest het voor een alternatieve invulling. Deze invulling wordt verder toegelicht in de Miljoenennota. Eén van de maatregelen betreft het niet uitkeren van de op de aanvullende post gereserveerde uitgavenenveloppen uit het Coalitieakkoord. Om dit op te vangen worden middels herschikking middelen toegevoegd aan de betreffende posten.

Ad 12.

Een andere maatregel ter invulling van het pakket van € 3,2 miljard betreft het inzetten op efficiencyverbetering beheer en onderhoud infrastructuur. In de heroverweging Mobiliteit en water zijn besparingsmogelijkheden opgenomen voor efficiencyverbetering bij beheer en onderhoud van het spoor. Vanaf 2011 wordt € 10 miljoen aan besparingsmogelijkheden zonder functieverlies ingepast.

Ad 13.

Om de spanning op het beheer en onderhoud te verminderen, worden middels herschikking middelen toegevoegd aan de diverse onderhoudsbudgetten.

Ad 14.

Dit betreft de FES-bijdrage voor de quick-scanmaatrgelen in Gelderland en de stadsregio Arnhem Nijmegen (zie ook ad 9.). De overige quick-scanmaatregelen worden via de BDU beschikbaar gesteld. De totale FES-bijdrage bedraagt € 44 mln.

Opbouw ontvangsten vanaf de vorige ontwerpbegroting (x € 1 000)

13 Spoorwegen

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Stand ontwerpbegroting 2010

125 000

159 000

219 140

312 294

334 530

334 530

Mutatie amendement

      

1e suppletore wet 2010

117 036

     

Nieuwe mutaties

– 224 261

– 130 000

– 132 994

– 138 189

– 148 041

– 148 041

Stand ontwerpbegroting 2011

17 775

29 000

86 146

174 105

186 489

186 489

Specificatie amendementen en nieuwe mutaties (x € 1 000)

Ontvangsten

2010

2011

2012

2013

2014

2015

1.

Afspraken ihkv mandje spoor/PHS mandje

– 225 000

– 130 000

– 140 000

– 140 000

– 150 000

– 150 000

2.

Prijspeilaanpassing

  

7 006

1 811

1 959

1 959

 

Diversen

739

     
 

Totaal

– 224 261

– 130 000

– 132 994

– 138 189

– 148 041

– 148 041

Ad 1.

Zie toelichting bij uitgaven onder 3.

Ad 2.

Dit betreft de prijspeilaanpassing 2010 voor HSA.

Licence