Base description which applies to whole site

3.1. Opbouw verplichtingen, uitgaven en ontvangsten vanaf de vorige ontwerpbegroting

Verplichtingen

Onderstaande tabel geeft de opbouw aan van de verplichtingen van het gemeentefonds vanaf de stand ontwerpbegroting 2010 naar de stand ontwerpbegroting 2011.

Tabel 3.1.1. Opbouw verplichtingen gemeentefonds (x € 1 000)
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Stand ontwerpbegroting 2010

18 046 569

17 701 503

17 610 061

17 623 980

17 601 780

17 600 980

Mutaties 1e suppletore begroting 2010

355 856

173 935

106 618

129 911

101 812

84 403

Stand 1e suppletore begroting 2010

18 402 425

17 875 438

17 716 679

17 753 891

17 703 592

17 685 383

Nieuwe mutaties

43 042

235 426

103 341

108 061

94 271

– 44 791

Stand ontwerpbegroting 2011

18 445 467

18 110 864

17 820 020

17 861 952

17 797 863

17 640 592

Waarvan verplichtingenbedrag kosten Financiële-verhoudingswet

3 020

2 091

2 091

2 091

2 091

2 091

Waarvan verplichtingenbedrag kosten Waarderingskamer

1 328

1 158

1 158

1 158

1 158

1 158

Waarvan verplichtingenbedrag budget A+O-fonds

5 996

6 032

6 032

6 032

6 032

6 032

Waarvan bijdrage aan VNG inzake WOZ-kosten

1 000

1 000

1 000

1 000

1 000

1 000

Waarvan verplichtingenbedrag bijdrage gemeenten inzake KING

6 436

7 464

7 464

7 464

7 464

7 464

Waarvan verplichtingenbedrag algemene uitkering

15 782 743

15 801 286

15 727 872

15 773 789

15 754 709

15 753 909

Waarvan verplichtingenbedrag integratie-uitkeringen

1 639 792

1 406 942

1 407 049

1 407 135

1 404 015

1 404 015

Waarvan verplichtingenbedrag decentralisatie-uitkeringen

1 005 152

884 891

667 354

663 283

621 394

464 923

Uitgaven

Onderstaande tabel geeft de opbouw aan van de uitgaven van het gemeentefonds vanaf de stand ontwerpbegroting 2010 naar de stand ontwerpbegroting 2011.

Tabel 3.1.2. Opbouw uitgaven gemeentefonds (x € 1 000)
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Stand ontwerpbegroting 2010

18 046 569

17 701 503

17 610 061

17 623 980

17 601 780

17 600 980

Mutaties 1e suppletore begroting 2010

375 098

173 935

106 618

129 911

101 812

84 403

Stand 1e suppletore begroting 2010

18 421 667

17 875 438

17 716 679

17 753 891

17 703 592

17 685 383

Mutaties nog niet eerder opgenomen in een begrotingsstuk:

      

1) Uitname t.b.v. Burgerzakensysteem-kern

  

– 1 300

   

2) Overheveling BDU SIV: vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering)

 

88 979

88 979

88 759

88 759

88 759

3a) Bijdrage aan de apparaatsuitgaven A+O-fonds

 

36

36

36

36

36

3b) Bijdrage uit de algemene uitkering aan het A+O-fonds

 

– 36

– 36

– 36

– 36

– 36

4) Pilots gemengde scholen (decentralisatie-uitkering)

50

50

    

5) Bommenregeling

22 100

21 700

21 700

21 700

21 700

21 700

6) Terugontvangsten Waarderingskamer 2009 naar AU

149

     

7) Herbestemming aandachtswijken 2e tranche (decentralisatie-uitkering)

400

2 000

400

   

8a) Amendement De Pater (integratie-uitkering)

 

– 25 000

– 25 000

– 25 000

– 25 000

– 25 000

8b) Amendement De Pater (algemene uitkering))

 

25 000

25 000

25 000

25 000

25 000

9) Pieken in de Deltaproject Amsterdam

400

     

10) Maatschappelijke opvang: aanpassing budget (decentralisatie-uitkering)

10 300

9 700

1 000

   

11) European Polutant Release Transfer Register E-PRTR

 

414

414

414

414

414

12) Uitname t.b.v. Militaire bijstand en steunverlening

– 1 750

– 1 750

– 1 750

– 1 750

– 1 750

– 1 750

13a) WMO: correctie uitgaven PGB (integratie-uitkering)

 

– 150 000

– 150 000

– 150 000

– 150 000

– 150 000

13b) WMO: correctie kader WMO (integratie-uitkeringen

 

– 3 914

– 3 914

– 3 914

– 3 914

– 3 914

14a) WMO: compensatie pakketmaatregel AWBZ nadeelgemeenten (integratie-uitkering)

 

– 34 000

– 34 000

– 34 000

– 34 000

– 34 000

14b) WMO: compensatie pakketmaatregel AWBZ nadeelgemeenten (algemene uitkering)

 

34 000

34 000

34 000

34 000

34 000

15a) Impuls Brede Scholen 3e tranche en correctie 1e en 2e tranche 2010 (VWS-deel)

7 766

     

15b) Impuls Brede Scholen 3e tranche en correctie 1e en 2e tranche 2010 (OCW-deel)

3 627

     

16) Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (decentralisatie-uitkering)

 

209 929

147 812

152 852

139 062

 

17) Uitvoeringskosten inburgering

 

48 830

    

18) Aanvullende bewonersbudgetten G-31 en aantal andere gemeenten (decentralisatie-uitkering)

 

9 488

    

Totaal nieuwe mutaties

43 042

235 426

103 341

108 061

94 271

– 44 791

Stand ontwerpbegroting 2011

18 464 709

18 110 864

17 820 020

17 861 952

17 797 863

17 640 592

Waarvan uitgavenbedrag kosten Financiële-verhoudingswet

3 020

2 091

2 091

2 091

2 091

2 091

Waarvan uitgavenbedrag kosten Waarderingskamer

1 328

1 158

1 158

1 158

1 158

1 158

Waarvan uitgavenbedrag budget A+O-fonds

5 996

6 032

6 032

6 032

6 032

6 032

Waarvan bijdrage aan VNG inzake WOZ-kosten

1 000

1 000

1 000

1 000

1 000

1 000

Waarvan uitgavenbedrag bijdrage gemeenten inzake KING

6 436

7 464

7 464

7 464

7 464

7 464

Waarvan uitgavenbedrag algemene uitkering

15 793 825

15 801 286

15 727 872

15 773 789

15 754 709

15 753 909

Waarvan uitgavenbedrag integratie-uitkeringen

1 647 459

1 406 942

1 407 049

1 407 135

1 404 015

1 404 015

Waarvan uitgavenbedrag decentralisatie-uitkeringen

1 005 645

884 891

667 354

663 283

621 394

464 923

Toelichting op de nieuwe mutaties

1) Uitname t.b.v. Burgerzakensysteem-kern

Ten behoeve van de ontwikkeling van de lokale variant van het Burgerzakensysteem-kern is afgesproken om de bijdrage die gemeenten hieraan leveren te financieren door een eenmalige uitname uit het gemeentefonds van € 1,3 miljoen in 2012.

2) Overheveling BDU SIV: vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering)

De middelen die 35 centrumgemeenten ontvangen voor beleid op het terrein van de vrouwenopvang en de aanpak van huiselijk geweld zullen met ingang van 1 januari 2011 verstrekt worden via een decentralisatie-uitkering. Er is gekozen voor 2011 omdat op verzoek van de Tweede Kamer tijdens de behandeling van de VWS-begroting 2009 besloten is eerst een stelselonderzoek naar de vrouwenopvang te doen. Voor 2011 gaat het om € 89 miljoen.

3a en b) Bijdrage aan de apparaatsuitgaven A+O-fonds

De bijdrage aan het A+O-fonds voor het jaar 2011 en verder is vastgesteld op een bedrag van € 6 032 000. Ten opzichte van de 1e suppletore begroting 2010 betekent dit een verhoging van € 36 000. Deze verhoging wordt aan de algemene uitkering van het gemeentefonds onttrokken en overgeboekt naar het onderdeel Bijdrage aan het A+O-fonds.

4) Pilots gemengde scholen (decentralisatie-uitkering)

Voor de uitvoering van een pilot ter bestrijding van de onderwijssegregatie in het basisonderwijs ontvangt de gemeente Almelo € 50 000 per jaar in 2010 en 2011.

5) Bommenregeling

In het Bestuursakkoord Rijk-gemeenten is afgesproken dat het Bijdragebesluit kosten opsporing en ruiming conventionele explosieven Tweede Wereldoorlog 2006 wordt overgeheveld naar het Gemeentefonds. Voor 2010 wordt € 22,1 miljoen overgeheveld. Vanaf 2011 wordt structureel € 21,7 miljoen overgeheveld.

6) Terugontvangsten Waarderingskamer 2009 naar AU

De waarderingskamer heeft de jaarrekening over 2009 uiteindelijk € 298 748 lager vastgesteld. Vanuit het gemeentefonds wordt voorzien in een gedeeltelijke financiering van de apparaatsuitgaven van de waarderingskamer. Volgens bestaande afspraken komt nu 50% van het genoemde bedrag ten goede aan de algemene uitkering van het fonds.

7) Herbestemming aandachtswijken 2e tranche (decentralisatie-uitkering)

In de nota «Een cultuur van ontwerpen, visie architectuur en ruimtelijk ontwerp» is voor de periode 2009–2012 een impuls aangekondigd voor het stimuleren van herbestemming van waardevol en karakteristiek erfgoed en herontwikkeling van bijzondere terreinen in de veertig aandachtswijken. De impuls is bedoeld als financiële bijdrage in de planontwikkelingsfase van herbestemmings- en herontwikkelingsprojecten.

8) Amendement De Pater

Per 2011 wordt de integratie-uitkering amendement De Pater van € 25 miljoen beëindigd. Compensatie hiervoor zal plaatsvinden via het maatstavenstelsel van de algemene uitkering, door rekening te houden met de verlaging van de OZB-capaciteit als gevolg van het amendement De Pater en een verhoging van de uitkeringsfactor.

9) Pieken in de Deltaproject Amsterdam

De gemeente Amsterdam krijgt van het Ministerie van Economische Zaken een eenmalige bijdrage van € 0,4 miljoen voor het Pieken In de Deltaproject Amsterdam Bezoeken, Holland Zien, onderdeel Giro d‘Italia. Deze bijdrage komt uit het beschikbare budget PID Noordvleugel. De middelen worden verdeeld via het vaste bedrag van Amsterdam binnen het cluster overig.

10) Maatschappelijke opvang: aanpassing budget (decentralisatie-uitkering)

Met ingang van 1 januari 2010 ontvangen de 43 centrumgemeenten middelen voor maatschappelijke opvang, openbare geestelijke gezondheidszorg en verslavingsbeleid via een decentralisatie-uitkering ten behoeve van beleid op deze prestatievelden uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Vanwege de invoering van het verdeelmodel wordt het macrobudget opgehoogd met € 10,3 miljoen in 2010, € 9,7 miljoen in 2011 en € 1 miljoen in 2012.

11) European Polutant Release Transfer Register E-PRTR

Bij Voorjaarsnota 2008 zijn er voor de periode 2008–2010 middelen toegevoegd ter compensatie van de bestuurlijke lasten die de gemeenten naar verwachting moeten dragen in verband met de werkzaamheden die zij moeten verrichten in het kader van de Uitvoeringswet EG-verordening PRTR en PRTR-protocol (Stb.2008, 28). Na evaluatie van de hoogte van de bestuurlijke lasten, is geconcludeerd dat de hoogte van de in 2008 toegevoegde bedragen nog steeds juist is. Daarom wordt nu vanaf 2011 structureel € 414 000 toegevoegd aan het gemeentefonds.

12) Uitname t.b.v. Militaire bijstand en steunverlening

Betreft een structurele uitname uit het gemeentefonds van € 1,75 miljoen ten behoeve van de vergoeding van de inzet van het Ministerie van Defensie bij militaire bijstand en steunverlening, zoals de inzet van de explosievenopruimingsdienst en blushelikopters. De meer structurele samenwerking tussen defensie en de gemeenten en problemen met de oude verrekensystematiek (versturen van facturen) nopen tot deze nieuwe financieringsconstructie van militaire bijstand en steunverlening.

13) WMO (integratie-uitkering)

Het budget Wmo wordt bepaald op basis van het advies van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP). Daarnaast is in het budget rekening gehouden met extra middelen voor uitvoeringskosten en beleidseffecten waar SCP geen rekening mee heeft gehouden. Ook is een doelmatigheidskorting en een correctie vanwege door SCP te hoog ingeschatte pgb-uitgaven verwerkt. Per saldo resteert een verlaging van het Wmo-kader van € 153,914 miljoen.

14) WMO: compensatie pakketmaatregel AWBZ nadeelgemeenten

De integratie-uitkering «WMO: compensatie pakketmaatregel AWBZ nadeelgemeenten» van € 34 miljoen betreft het op verzoek van de VNG specifiek verdeelde bedrag over die gemeenten die bij de overgang van het historische naar het objectieve verdeelmodel WMO een negatief herverdeeleffect hadden van meer dan € 5,00 per inwoner. Per 2011 wordt dit bedrag toegevoegd aan de algemene uitkering en verdeeld via de maatstaven in het cluster Maatschappelijke zorg.

15) Impuls Brede Scholen 3e tranche en correctie 1e en 2e tranche 2010

De impuls brede scholen richt zich op de realisatie van de zogenaamde combinatiefuncties. Dit zijn functies waarbij een werknemer in dienst is bij één werkgever, maar werkzaam is ten behoeve van twee of meer sectoren. Op 10 december 2007 hebben het Rijk (OCW en VWS), de VNG en vertegenwoordigers van de onderwijs-, sport- en cultuursector bestuurlijke afspraken gemaakt met als doel de realisatie van in totaal 2 500 (fte’s) combinatiefuncties in 2012. De toevoeging aan het gemeentefonds van in totaal € 11,393 miljoen betreft een correctie i.v.m. afvallers van de eerste en tweede tranche en de start van de derde tranche.

16) Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (decentralisatie-uitkering)

In het coalitieakkoord van Balkenende IV (Kamerstukken II 2006/07, 30 891, nr. 4) is in het kader van de decentralisatie afgesproken de Wet stedelijke vernieuwing (Wsv) in te trekken. Dit is bij het afsluiten van de bestuursakkoorden met gemeenten en provincies in 2007 en 2008 herbevestigd. Het verstrekken van financiële middelen voor stedelijke vernieuwing door het Rijk aan gemeenten (de G-31, de zogenaamde rechtstreekse gemeenten) en provincies (ten behoeve van de zogenaamde niet-rechtstreekse gemeenten), vindt met ingang van 1 januari 2011 voor het tijdvak tot en met 2014 plaats via een decentralisatie-uitkering op basis van de Financiële-verhoudingswet (Fvw). Het intrekken van de Wsv is daartoe in procedure gebracht. De intrekking zal naar verwachting in de loop van 2011 zijn beslag krijgen en zal door middel van overgangsrecht terugwerken tot 1 januari 2011. Op basis van de gemaakte afspraken is WWI begin 2010 bij beschikking de verplichting voor de periode 2010 tot en met 2014 aangegaan. Uitgangspunt voor de verdeling in het kader van de decentralisatie-uitkering zijn de door WWI aangegane verplichtingen.

17) Uitvoeringskosten inburgering

In 2008 is door de minister van Wonen, Wijken en Integratie besloten de uitvoeringskosten voor de Wet inburgering over te hevelen naar het gemeentefonds. Vanaf 2010 zijn de middelen ondergebracht in de algemene uitkering van het fonds. Na verlaging van het algemene inburgeringsbudget in 2011 door invulling van de motie Koolmees, betreft de uitkering voor 2011 € 48,83 miljoen.

18) Aanvullende bewonersbudgetten G-31 en aantal andere gemeenten (decentralisatie-uitkering)

Voor 2009 heeft het kabinet middelen beschikbaar gesteld voor bewonersinitiatieven wijken. Voor de besteding van deze budgetten kunnen bewoners initiatieven indienen om de leefbaarheid in hun wijk te verbeteren en de sociale cohesie te versterken. Via een decentralisatie-uitkering in het gemeentefonds wordt in 2011 € 9 488 000 aanvullend beschikbaar gesteld voor de G-31 gemeenten plus de 18 gemeenten met 40+ wijken.

Licence