Base description which applies to whole site

2. OVERZICHT BELANGRIJKSTE SUPPLETOIRE UITGAVEN-EN ONTVANGSTEN-MUTATIES

In onderstaande tabel treft u een overzicht aan van de belangrijkste tweede suppletoire uitgavenmutaties 2012 (Najaarsnota)

Bedragen x € 1 mln
 

Artikel

Uitgaven 2012

Stand Ontwerpbegroting 2012

 

5 372,8

Stand na 1e suppletoire begroting 2012

 

5 499,1

     

Mutaties Miljoenennota 2013

 

– 63,9

     

Belangrijkste 2e suppletoire uitgavenmutaties (Najaarsnota):

   

Renovatie huisvesting Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium

12

5,0

Vertraging kasuitgaven Eurekaclusterprojecten, IPC’s en Eurostars

12

– 11,3

Bijdrage Kamers van Koophandel/Ondernemerspleinen

13

15,0

Storting interne begrotingsreserve BMKB

13

30,0

Vertraging uitfinanciering Valorisatie, Onderwijs en Ondernemerschap en BSRI

13

– 10,9

Temporisering Joint Implementation

14

– 19,6

Carbon Capture en Storage

14

– 63,8

Uitvoeringskosten energie-innovatie

14

– 6,4

Financiële bijdragen Green Deals

14

– 6,1

Co-investeringsfaciliteit China en India/Package4Growth

15

– 18,6

Apurement

16

3,7

Bijdrage NVWA

16

21,4

Natuurlijk ondernemen/MER

18

– 10

Rente en aflossing/Natura 2000

18

– 10

Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)

18

– 27,8

Afkoop huren panden EZ bij RGD

40

8,8

DICTU: Harmonisatie ICT en aanzuivering eigen vermogen

40

5,0

Prijsbijstelling 2012

41

– 17,7

Overige mutaties

Div.

1,3

     

Stand na 2e suppletoire begroting 2012

 

5 323,2

Renovatie huisvesting Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR)

Met het penvoerderschap is ook de verplichting naar EZ overgekomen van I&M om te zorgen dat het NLR zijn huisvesting weer op aanvaardbaar peil kan brengen. Daartoe is in de periode 2012–2015 een bedrag van circa € 55 mln nodig. NLR is niet in staat dit bedrag in z'n geheel te lenen, omdat banken terughoudend zijn met vastgoedfinanciering. De totale bijdrage van EL&I bedraagt € 30 mln, waarvan € 5 mln in 2012. Hierdoor kan een eigen inbreng gedaan worden, waardoor banken bereid zijn te financieren (en vanwege het verminderde risico) tegen lagere financieringslasten.

Vertraging kasuitgaven Eurekaclusterprojecten, IPC’s en Eurostars

De verplichting voor de Eurekaclusterprojecten wordt pas op het eind van het jaar aangegaan. Dit resulteert in een vertraging van de kasuitgaven. Ook is vertraging opgetreden in de betalingen voor de Innovatie Prestatie Contracten (IPC’s) en Eurostars. Naar verwachting komen deze middelen in 2013 tot uitbetaling.

Bijdrage Kamers van Koophandel/Ondernemerspleinen

Dit betreft de bijdrage van EZ voor de aanloopfase aan de Kamers van Koophandel/Ondernemerspleinen om aan de eerste financieringsbehoefte te voldoen

Storting interne begrotingsreserve BMKB

Door de economische omstandigheden zijn de schadebetalingen op de BMKB toegenomen. De verwachting is dat ook de komende jaren tekorten zullen optreden. Dit is aanleiding om een storting te doen in de recent ingestelde begrotingsreserve zodat er een buffer is voor toekomstige tegenvallende schadebetalingen.

Vertraging uitfinanciering Valorisatie, Onderwijs en Ondernemerschap en BSRI

Binnen artikel 13 (Een excellent ondernemingsklimaat) zijn verschillende bijstellingen nodig vanwege vertraging in de uitfinanciering van reeds aangegane verplichtingen. De uitfinanciering op deze beleidsonderdelen heeft een ander kasritme dan oorspronkelijk was begroot.

Temporisering Joint Implementation

In 2012 zullen de openstaande verplichtingen Joint Implementation naar verwachting niet geheel tot uitbetaling komen (€ 19,6 mln) vanwege vertragingen en het niet doorgaan van projecten. Bij Voorjaarsnota 2013 zullen deze middelen via de HGIS-eindejaarsmarge weer worden opgevraagd.

Carbon Capture en Storage

Voor 2012 was een voorschot voorzien (€ 63,8 mln) voor het Rotterdam Opslag en Afvang Demonstratieproject (ROAD)-project. Voor dit project is nog geen definitieve go/no go beslissing genomen, de betalingen zullen naar verwachting in latere jaren plaatsvinden.

Uitvoeringskosten energie-innovatie

In het verleden is niet voldoende kasgeld overgeheveld vanuit de programmagelden energie-innovatie om de uitvoeringskosten te dekken. In verband met een verwacht kastekort in 2012 (€ 6,4 mln) wordt daarom de bijdrage aan Agentschap NL ten behoeve van de uitvoeringskosten voor energie-innovatie verhoogd met dekking binnen beleidsartikel 14.

Financiële bijdragen Green Deals

Betreft overheveling van in 2012 aan te wenden Green Deal budget aan Provinciefonds ten behoeve van de provincies Noord-Brabant (€ 3 mln), Limburg (€ 2,5 mln) en Zeeland (€ 0,5 mln). BZK zal deze via de decentralistatie-uitkering aan de provincies toekennen en zal deze in de decembercirculaire van 2012 van het Provinciefonds benoemen. Tevens overheveling aan Gemeentefonds ten behoeve van Green Deals project gemeente Rotterdam (€ 0,06 mln).

Co-investeringsfaciliteit China en India/Package4Growth

Het bestaande instrument Package4Growth is in 2012 voor het non-ODA gedeelte omgezet in het instrument Finance for International Business (FIB). Vertraging in de uitwerking van het nieuwe instrumentarium heeft er voor gezorgd dat publicatie in de Staatscourant in juli 2012 heeft plaatsgevonden en de definitieve opdracht aan AgNL in september 2012. Hierdoor is ook vertraging in de uitvoering opgetreden.

Apurement

Er is in 2012 sprake van correcties die Brussel aan Nederland heeft opgelegd, de zgn. apurementskosten. Deze worden geraamd op € 21 mln en zijn gebaseerd op ontvangen correctiebesluiten. Op de begroting is voor 2012 € 17,3 mln beschikbaar. Het restant van € 3,7 mln wordt aan de interne begrotingsreserve onttrokken en aan het uitgavenbudget toegevoegd. De belangrijkste correctie betreft een bedrag van € 14,5 mln op subsidiebetalingen vanwege het niet toepassen van de controles op het naleven van de randvoorwaarden op het gebied van dierenwelzijn, milieu en diergezondheid over de periode 2005 tot en met 2008 (cross compliance). Daarnaast zijn correcties opgelegd voor het niet toepassen van de controles voor de BTR over de periode 2007–2010 (€ 2,2 mln), agro-milieumaatregelen over de periode 2007–2009 (€ 2,1 mln), slachtpremies over de periode 2007–2008 (1,6 mln) en BSE-monitoring over de periode 2007–2008 (€ 0,5 mln). Om toekomstige correcties te voorkomen zijn in alle gevallen herstelmaatregelen uitgevoerd.

Bijdrage NVWA

De bijdrage aan de NvWA wordt met € 21,4 mln verhoogd. Hiervan houdt € 11,4 mln verband met een bijdrage in het tekort voor 2012. Zoals gemeld in de begroting 2013 komen de opbrengsten van de fusie vertraagd beschikbaar. Hierdoor is er sprake van hogere materiële en personele kosten (huisvesting, ICT en personele kosten ten gevolge van de fusie). Hierop is een maatregelenpakket gevormd. Onderdeel hiervan betreft de afkoop van huurcontracten van niet langer benodigde huisvesting. Ten behoeve van de hier aan verbonden kosten wordt de al bestaande voorziening ten behoeve van afstoot op de balans van de NVWA nu gevoed met € 10 mln. Tenslotte wordt de bijdrage verhoogd met € 2,6 mln voor de loon- en prijsbijstelling 2012.

Natuurlijk ondernemen/MER

Er is sprake van meevallers doordat er onder andere minder kosten zijn gemaakt dan geraamd voor de afbouw van het kenniscentrum recreatie en de Milieu Effect Rapportage. Er zijn vertragingen ontstaan met name op het programma natuurlijk ondernemen.

Rente en aflossing/Natura 2000

De meevaller betreft lagere rente-uitgaven voor de aflossing van Particulier Natuurbeheer (PNB)-leningen als gevolg van de lage rentestand. De vertragingen hebben betrekking op geplande werkzaamheden op het terrein van programmadirectie N2000, programma’s internationale monitoring en kaderrichtlijn Mariene Strategie/Noordzee.

Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)

Er vindt verlaging plaats met € 27,8 mln in verband met het beschikbaar stellen aan de provincies van middelen ten behoeve van werkzaamheden in het kader van de Programmatische Aanpak Stikhof (PAS). Het betreft hier zogenaamde «no-regret»- herstel(beheer) maatregelen.

Van de € 27,8 mln wordt € 4,8 mln afgedragen aan het BTW-compensatiefonds.

Afkoop huren panden EZ bij RGD

Met de inhuizing van vrijwel alle Haagse diensten in de hoofdzetel op de Bezuidenhoutseweg 73, dient de restant verplichting van de leegvallende lokaties Bezuidenhoutseweg 20 en Bezuidenhoutseweg 105 voor € 8,8 mln bij de RGD afgekocht te worden.

DICTU: Harmonisatie ICT en aanzuivering eigen vermogen

Voor de Harmonisatie van de ICT van het agentschap DICTU wordt € 3 mln uitgetrokken. Deze bijdrage is bedoeld om de ICT van het departement verder te stroomlijnen tot een gezamenlijk ICT model. Daarnaast wordt het eigen vermogen van DICTU op niveau gehouden door een bijdrage met € 2 mln.

Prijsbijstelling 2012

Bij Miljoenennota 2013 is de prijsbijstellingstranche 2012 toegedeeld. Deze prijsbijstelling is verdeeld over de relevante organisatie-onderdelen. Een deel van de prijsbijstelling wordt ingezet als dekking voor EL&I-brede problematiek.

Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2012 (Najaarsnota)

In onderstaande tabel treft u een overzicht aan van de belangrijkste tweede suppletoire ontvangstenmutaties 2012 (Najaarsnota)

Bedragen x € 1 mln
 

Artikel

Ontvangsten 2012

Stand ontwerpbegroting 2012

 

12 932,6

Stand na 1e suppletoire begroting 2012

 

12 583,0

     

Mutaties Miljoenennota 2013

 

167,4

     

Belangrijkste 2e suppletoire ontvangstenmutaties (Najaarsnota):

   

Ontvangsten NMa bouwfraudeboetes

11

4,4

Ontvangstentegenvaller Technische Ontwikkelingsprojecten

12

– 6,0

Aardgasbaten

14

100,0

Apurement

16

3,7

Verliesdeclaraties Borgstellingsfaciliteit

16

– 12,0

Verkoop gronden buiten EHS

18

– 20,0

Overige mutaties

Div.

– 2,9

     

Stand na 2e suppletoire begroting 2012

 

12 817,6

Ontvangsten NMa bouwfraudeboetes

De NMa verwacht dit jaar nog € 4,4 mln te ontvangen uit de bouwfraudeboetes. Deze ontvangsten waren niet geraamd en vormen daarmee een specifieke meevaller voor de EL&I-begroting.

Ontvangstentegenvaller Technische Ontwikkelingsprojecten

De raming van de ontvangsten voor Technische Ontwikkelingsprojecten wordt verlaagd. De ontvangsten zijn afhankelijk van het commerciële succes van de projecten en daardoor lastig in te schatten. Gezien de ontvangsten tot nu toe wordt de oorspronkelijke raming van € 10 mln niet gehaald.

Aardgasbaten

De raming voor de aardgasbaten is opwaarts bijgesteld met € 100 mln naar aanleiding van een hoger verwacht productievolume en een gunstige commerciële ontwikkeling bij de verkoop van Nederlands aardgas.

Apurement

Dit betreft de onttrekking uit de interne begrotingsreserve apurement om de EU-correcties te kunnen financieren (zie toelichting onder de uitgaven).

Verliesdeclaraties Borgstellingsfaciliteit

Bij Miljoenennota 2013 is voor 2012 een desaldering verwerkt op de uitgaven- en ontvangsten van beleidsartikel 16 van € 12 mln. Deze hield verband met het onttrekken van middelen aan de interne begrotingsreserve Borgstellingsfaciliteit om de verliesdeclaraties in 2012 te financieren. De onttrekking uit de interne begrotingsreserve wordt teruggedraaid. Op basis van de meest actuele inzichten komen de verliesdeclaraties uit op € 8,5 mln. Dekking vindt plaats binnen het beleidsartikel 16 (Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens).

Verkoop gronden buiten EHS

De geraamde ontvangsten uit de verkoop van rijksgronden (€ 20 mln) kunnen in 2012 niet worden gerealiseerd. De rijksgronden dienen een tweeledig doel. Enerzijds worden de gronden ingezet voor een aantal rijksdoelen, waaronder het realiseren van de verkooptaakstelling. Anderzijds worden ze ingezet om de ontwikkelingsopgaven die in het decentralisatieakkoord natuur zijn afgesproken te realiseren, namelijk verwerving en inrichting van respectievelijk 17 000 en 40 000 hectare natuur. De totale grondvoorraad voor beide doelen is wel op perceelsniveau vastgelegd, maar niet per doel. Dat maakt de verkoop tot een lastige opgave, omdat achteraf zou kunnen blijken dat verkochte gronden juist nodig blijken te zijn in het kader van de ontwikkelopgave van de provincies. Om beide doelen te kunnen realiseren, wordt in overleg met de provincies gewerkt aan een systeem, waarbij de gronden kunnen worden ingezet voor de ontwikkelopgave, terwijl tegelijkertijd de ontvangstentaakstelling wordt gegarandeerd.

Licence