Base description which applies to whole site

3.2 Baten-lastenparagraaf RVOB

De hoofddoelstelling van RVOB/Directie Vastgoed is het doelmatig in gebruik geven van rijksvastgoed en het doelmatig verkopen van overtollig rijksvastgoed. RVOB/Directie Ontwikkeling is de ontwikkelpoot van de dienst en opereert namens het Rijk bij de planvorming van complexe ruimtelijke projecten.

Meerjarige apparaatbegroting van baten en lasten

 (Bedragen * € 1 000)  

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Baten

             

Omzet moederdepartement

21 791

22 319

21 888

21 102

20 457

20 402

20 356

Omzet overige departementen

85

500

500

500

500

500

500

Omzet derden

2 400

950

950

950

950

950

950

Rentebaten

94

10

20

20

20

20

20

Vrijval voorzieningen

458

           

Bijzondere baten

12

           

Totale baten

24 840

23 779

23 358

22 572

21 927

21 877

21 826

               

Lasten

             

Apparaatskosten

             

Personele kosten

15 253

16 358

15 948

15 513

15 218

15 348

15 297

– waarvan eigen personeel

15 054

16 158

15 748

15 313

15 018

15 148

15 097

– waarvan externe inhuur

199

200

200

200

200

200

200

Materiële kosten

4 970

6 812

6 902

6 559

6 209

6 029

6 029

– waarvan apparaat ICT

946

1 600

1 400

1 400

1 400

1 400

1 400

– waarvan bijdrage aan SSO’s

750

750

750

750

750

750

750

Rentelasten

1

15

0

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

             

– materieel

375

472

407

387

350

313

324

– waarvan apparaat ICT

209

392

329

311

279

253

273

– immaterieel

25

25

25

25

25

25

25

Overige kosten

             

– dotaties voorzieningen

598

           

– bijzondere lasten

             

Totaal lasten

21 222

23 682

23 282

22 484

21 802

21 715

21 675

               

Saldo van baten en lasten

3 618

97

76

88

125

162

181

In de meerjarige apparaatbegroting is de taakstelling van het kabinet Rutte verwerkt, die ingaat in 2012. Dit komt tot uiting in het neerwaarts verloop van Omzet moederdepartement. Ter invulling van de taakstelling worden zowel de personele kosten als materiële kosten verminderd.

Toelichting op de baten

Omzet moederdepartement ( € 21,9 mln.)

De omzet in 2013 is als volgt te verdelen naar de diverse producten:

Producten

Omzetbedrag

 

(* € 1 000)

Erfpacht

940

Huur

3 458

Pacht

1 912

Medegebruik

1 435

Behandelen zakelijke lasten

1 369

Onbeheerde nalatenschappen

1 000

Bodemmaterialen

256

Beheerstaken in eigen beheer

786

Verkopen

6 610

Aankopen

48

Taxatie & Advies

1 289

Projectopdrachten gebiedsontwikkeling

690

Business cases gebiedsontwikkeling

1 748

Adviezen over ontwikkelmogelijkheden

347

Totaal

21 888

Omzet overige departementen (€ 0,5 mln.)

De omzet betreft vergoedingen in verband met te verrichten taxaties ten behoeve van RWS, RGD en Defensie.

Omzet derden (€ 1,0 mln.)

De betreffende omzet heeft betrekking op:

  • Opbrengsten Domeinen Roerende Zaken (DRZ) i.v.m. ICT-dienstverlening (€ 750 000).

  • Opbrengst activiteiten in verband met Onbeheerde nalatenschappen (€ 200 000).

Rentebaten (€ 0,02 mln.)

De rentebaten zijn berekend op basis van een rentevoet van 1 %.

Toelichting op de lasten

Personeel (€ 15,9 mln.)

De personele kosten 2012 zijn opgebouwd uit 2 componenten:

  • Eigen personeel (€ 15,7 mln.), betrekking hebbende op 226 fte’s (de te verwachten bezetting 2013). De gehanteerde gemiddelde prijs per fte bedraagt circa € 70 000-

  • Externe inhuur (€ 0,2 mln.).

Materieel (€ 6,9 mln.)

De materiële kosten 2013 zijn onder te verdelen in onderstaande categorieën.

Materiële kosten – categorieën

Bedrag

 

(* € 1 000)

ICT

1 400

Huren

2 293

Huisvesting

575

Opleiding en wervingskosten

420

Reis- en verblijfkosten

644

Communicatie

315

Landsadvocaat

500

Overig

755

Totaal

6 902

Huren (€ 2,3 mln.)

De huurkosten voor de inhuizing bij het ministerie van Financiën bedragen € 1,3 mln. Het overig deel ad € 1 mln. betreft de huurkosten van de regionale eenheden.

Afschrijvingskosten (€ 0,4 mln.)

De afschrijvingskosten zijn bepaald op basis van de huidige investeringsvoorraad en de te verwachten (vervangings)investeringen. In onderstaande tabel zijn de betreffende afschrijvingskosten uitgesplitst naar activagroep. Tevens is hierbij de gehanteerde (totale) afschrijvingstermijn vermeld.

Activagroepen

afschrijvings

Bedrag

 

termijnen

(* € 1 000)

     

Meubilair

10 jaar

13

Kantoormachines

5 jaar

4

ICT

3 jaar

354

Telecommunicatie apparatuur

7 jaar

34

Voertuigen

4 jaar

27

     

Totaal

 

432

Saldo van baten en lasten (€ 0,1 mln.)

Uitgaande van het maximaal eigen vermogen op 31 december 2012 (5% regeling) zal het saldo van baten en lasten worden afgedragen aan het moederdepartement.

Kasstroomoverzicht (bedragen x € 1 000)
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

1. Rekening courant RHB 1/1

5 119

8 814

8 673

8 613

8 674

8 837

8 793

               

2. Totaal operationele kasstroom

– 2 295

394

418

446

460

485

500

               

3a. -/- Totaal investeringen

– 570

– 19 474

– 90 381

– 309

– 209

– 404

– 425

3b +/+ Totaal boekwaarde desinvesteringen

 12

           

3. Totaal investeringskasstroom

– 558

– 19 474

– 90 381

– 309

– 209

– 404

– 425

               

4a. -/- Eenmalige uitkering aan moederdepartement

– 1 000

– 3 643

– 97

– 76

– 88

– 125

– 162

4b. +/+ Eenmalige storting door moederdepartement

1 000

 3 643

         

4c. -/- Aflossingen op leningen

– 79

– 61

         

4d. +/+ Beroep op de leenfaciliteit

6 627

19 000

90 000

       

4. Totaal financieringskasstroom

6 548

18 939

89 903

– 76

– 88

– 125

– 162

               

5. Rekening courant RHB 31/12

8 814

8 673

8 613

8 674

8 837

8 793

8 706

Toelichting

  • 1. Het jaar 2011 betreft de daadwerkelijke realisatiegegevens. Het jaar 2012 betreft de mutaties zoals opgenomen in de ontwerpbegroting 2012.

  • 2. De totale operationele kasstroom komt tot stand door het resultaat van baten en lasten te vermeerderen met de geplande afschrijvingen en te verminderen met de onttrekking aan voorzieningen (betalingen).

  • 3.

    • a. De investeringen hebben grotendeels betrekking op RVOB/Directie Ontwikkeling. Het betreft aankoop van gronden en activering van plankosten.

  • 4.

    • a. De eenmalige uitkering aan het moederdepartement heeft betrekking op de bestemming van de vastgestelde winst van het voorgaande dienstjaar. (5%-regeling eigen vermogen).

    • d. Het beroep op de leenfaciliteit betreft de investeringen, zoals gemeld onder 3.

Doelmatigheidsindicatoren

Indicatoren

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

 Kostprijzen per product

             

– Pacht

€ 574

€ 735

€ 728

€ 722

€ 715

€ 709

€ 702

– Huur

€ 625

€ 735

€ 728

€ 722

€ 715

€ 709

€ 702

– Erfpacht

€ 513

€ 622

€ 616

€ 611

€ 605

€ 600

€ 594

– Medegebruik / overig

€ 417

€ 396

€ 392

€ 389

€ 385

€ 382

€ 378

– Zakelijke lasten

€ 375

€ 396

€ 392

€ 389

€ 385

€ 382

€ 378

               

Omzet per productgroep (* 1 000)

             

– Homogene producten

€ 11 445

€ 10 463

€ 10 944

€ 10 647

€ 10 340

€ 10 315

€ 10 291

– Heterogene producten

€ 13 395

€ 13 316

€ 12 414

€ 11 925

€ 11 587

€ 11 562

€ 11 535

– Totaal

€ 24 840

€ 23 779

€ 23 358

€ 22 572

€ 21 927

€ 21 877

€ 21 826

               

Aandeel directe uren

61%

58%

60%

62%

64%

65%

66%

               

Aantal directe uren voor medewerker in primair proces

1 350

1 270

1 280

1 290

1 300

1 310

1 320

               

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

257,1

257,1

257,1

257,1

257,1

257,1

257.1

begrotingssterkte

             

Mate van kostendekkendheid

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

               

Saldo van baten en lasten (%)

15%

1%

1%

1%

1%

1%

1%

               

Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)

84%

70%

70%

70%

70%

70%

70%

               

Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek

6.8

   

7.0

   

7,0

               

Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld

92%

80%

80%

80%

80%

80%

80%

               
               

Toelichting doelmatigheidsindicatoren

Kostprijzen per product

De hierboven vermelde kostprijzen zijn berekend op basis van vastgestelde normtijden, vermenigvuldigd met het voor het betreffende jaar ingeschatte uurtarief. Het betreft alleen homogene producten. Voor de heterogene producten zijn geen normtijden vastgesteld.

In het begrotingsjaar is ten opzichte van 2012 sprake van hogere kostprijzen. Dit wordt veroorzaakt door hogere uurtarieven. Er zijn namelijk minder uren beschikbaar in verband met de toename van het gebruik van de PAS regeling.

Omzet naar productgroep

Binnen het RVOB is sprake van homogene en heterogene producten. Er is een inschatting gemaakt van het aantal te leveren producten.

Aandeel directe uren voor totaal RVOB

Dit kengetal geeft aan hoe het totale aantal netto te werken uren (aanwezige uren) aan directe en indirecte uren besteed wordt. Het geeft daarmee inzicht in het aandeel van de overhead (bedrijfsvoering, management en beleid). De te verwachten stijging van het aandeel directe uren is het gevolg van sturing op het verhogen van de directe uren voor medewerkers in het primair proces.

Aantal directe uren voor medewerker in primair proces

Dit kengetal laat de ontwikkeling zien van het aantal directe uren dat een medewerker (in fte) in het primaire proces op jaarbasis levert.

FTE-totaal

Het vermelde aantal fte's betreft de begrotingssterkte en geeft het maximaal toegestaan aantal fte’s weer.

Mate van kostendekkendheid

Het uitgangspunt is dat de baten-lastendienst RVOB volledig kostendekkend is.

Saldo van baten en lasten (%)

Het (streef)percentage betreft het saldo van baten en lasten gedeeld door de totale baten.

Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)

Het RVOB/DV betaalt namens het Rijk de onroerendezaakbelasting. Zij beoordeelt hiertoe de aanslagen en maakt waar nodig bezwaar. Door het aantal gehonoreerde bezwaarschriften te vergelijken met het aantal ingediende bezwaarschriften ontstaat een beeld van de effectiviteit van het maken van bezwaar door het RVOB/DV. De in de tabel vermelde norm stelt dat minimaal 70% van alle ingediende bezwaarschriften door de gemeente toegekend moet worden. Door de norm op 70% te stellen (in plaats van bijvoorbeeld 90%) wordt voorkomen dat alleen bezwaarschriften worden ingediend waarbij het vrijwel zeker is dat het RVOB in het gelijk wordt gesteld.

Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek

Met een interval van drie jaar wordt een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Het doel is dat de klanten het RVOB tenminste met een 7 waarderen.

Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld

Doelstelling is dat alle ontvangen klachten binnen de gestelde termijn van de klachtenprocedure, binnen 6 weken, inhoudelijk worden beantwoord. In de regel krijgt het RVOB weinig klachten (<10 stuks). Om te voorkomen dat een kleine onvolkomenheid (bijvoorbeeld 1 klacht 1 dag buiten de termijn) leidt tot een onevenredig negatief beeld is een kleine foutenmarge in het kengetal ingebouwd (80%-score).

Licence