Base description which applies to whole site

3.1 Domeinen Roerende Zaken

3.1.1 Begroting van baten en lasten

Begroting van baten en lasten voor het jaar 2013 (x € 1 000)

 

Realisatie 2011

Ontwerp 2012

Ontwerp 2013

Ontwerp 2014

Ontwerp 2015

Ontwerp 2016

Ontwerp 2017

Baten

             

Opbrengst moederdepartement

251

150

50

50

50

50

50

Opbrengst overige departementen

11 469

16 758

18 022

17 523

17 523

17 523

17 523

Opbrengsten derden

3 955

2 735

2 650

2 650

2 650

2 650

2 650

Rentebaten

66

30

30

30

30

30

30

Vrijval voorzieningen

1 113

100

300

235

125

0

0

Buitengewone baten

439

           

Exploitatie bijdrage

             

Totaal baten

17 292

19 773

21 052

20 488

20 378

20 253

20 253

               

Lasten

             

Apparaatskosten

             

Personele kosten

4 847

5 958

6 103

6 103

6 103

6 103

6 103

– waarvan eigen personeel

4 617

5 858

5 998

5 998

5 998

5 998

5 998

– waarvan externe inhuur

230

100

105

105

105

105

105

Materiele kosten

9 236

13 127

14 339

13 770

13 660

13 535

13 535

– waarvan ICT

805

750

950

950

950

950

950

– waarvan bijdrage aan SSO's

4 056

3 152

3 250

2 818

2 875

2 875

2 875

Rentelasten

5

0

0

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

             

Materieel

509

605

410

410

410

410

410

Immaterieel

99

82

195

195

195

195

195

Dotaties voorzieningen

             

Buitengewone lasten

             

Totaal lasten

14 695

19 772

21 047

20 478

20 368

20 243

20 243

               

Saldo van baten en lasten

2 597

1

5

10

10

10

10

Toelichting op de baten

Opbrengsten moederdepartement

De opbrengsten betreffen opslag voor de Douane.

Opbrengsten overige departementen

  • Met het Openbaar Ministerie is in 2012 een 5 jaar dienstverleningsmodel afgesloten met betrekking tot vervoer, opslag, verwerking en vernietiging van in beslaggenomen goederen. De totale inkomsten zijn geraamd op € 9.9 mln.

  • Domeinen Roerende Zaken voert vanaf 2012 in opdracht van het Ministerie van Veiligheid en Justitie in het kader van het Programma Aanpak Georganiseerde Hennepteelt de landelijke logistieke coördinatie van de ontmantelingen van hennepkwekerijen. De geraamde baten bedragen € 6,8 mln.

  • Diverse opbrengsten voor opslag, taxaties, advies en verkoopfaciliteiten met betrekking tot het CJIB (€ 0,3 mln.), Agentschap Telecom, Defensie (€ 0,1 mln.) en Rijkswaterstaat (€ 0,1 mln.).

  • Opbrengsten uit hoofde van vernietiging van datadragers die door departementen worden afgestoten (€ 0,5 mln.).

  • Rijksmarktplaats voor kantoormeubilair en benodigdheden (€ 0,3 mln.).

Opbrengsten derden

De opbrengsten bestaan vooral uit opgelden (€ 2,5 mln.). Daarnaast zijn er opbrengsten van boetes bij ontbonden verkopen en opbrengsten van kentekenbewijzen (€ 0,2 mln.) bij verkoop van voertuigen.

Vrijval voorzieningen

DRZ heeft in 2011 een reorganisatievoorziening opgebouwd voor toekomstige personele kosten. Deze voorziening valt jaarlijks (in 2013 : € 0,3 mln.) gedeeltelijk vrij.

Toelichting op de lasten

Personele kosten

De categorie personele kosten omvat de salariskosten en opleidingskosten (0,2 mln.) van ambtelijk personeel. DRZ heeft formatief (101.8 fte) waarvan 97,9 fte ingezet. De gemiddelde loonkosten van de operaties per fte bedragen € 60 642 (incl. bovengenoemde uitbreiding).

Materiële kosten

De materiële kosten bestaan uit de volgende kostencategorieën:

  • Huren Rijksgebouwendienst (RGD) € 3,3 mln.

  • Overige huisvestingkosten € 0,8 mln.

  • Vernietigingskosten hennepkwekerijen € 5,7 mln.

  • Vernietigingskosten vuurwerk en overige in beslaggenomen goederen € 0,6 mln.

  • Automatisering € 1,0 mln.

  • Transportkosten m.b.t. vuurwerk en voertuigen € 0,9 mln.

  • Bedrijfsmiddelen € 0,3 mln.

  • Courtage bemiddeling verkoop € 0,4 mln.

  • Schadeuitkeringe € 0,2 mln.

  • Reis- en verblijfkosten, bureaukosten, communicatie en overige kosten € 1,1 mln.

Totaal € 14,3 mln.

Afschrijvingen

Afschrijvingen van immateriële activa houden verband met de technische realisatie van het Beslagportaal, aanpassing barcodering, Rijksmarktplaats, «Track and trace» en upgrade van het automatiseringssysteem. Afschrijvingen van materiële activa houden voornamelijk verband met voertuigen, heftrucks, kantoormachines, gereedschappen en verbouwingen.

Kasstroomoverzicht (x € 1 000)
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

1. Rekening courant RHB 1/1

4 499

6 226

3 850

4 360

4 675

4 991

5 306

               

2. Totaal operationele kasstroom

2 290

688

610

615

615

615

615

               

3a. -/- Totaal investeringen

– 480

– 500

– 100

– 300

– 300

– 300

– 300

3b +/+ Totaal boekwaarde desinvesteringen

303

           

3 Totaal investeringskasstroom

– 177

– 500

– 100

– 300

– 300

– 300

– 300

               

4a. -/- Eenmalige uitkering aan moederdepartement

– 66

– 2 564

         

4b. +/+ Eenmalige storting door moederdepartement

             

4c. -/- Aflossingen op leningen

– 320

           

4d. +/+ Beroep op de leenfaciliteit

             

4 Totaal financieringskasstroom

– 386

– 2 564

0

0

0

0

0

               

5. Rekening courant RHB 31/12

6 226

3 850

4 360

4 675

4 991

5 306

5 621

Toelichting

De geraamde investeringen ( € 0,1 mln.) worden aangewend t.b.v. het Beslagportaal, poolauto’s en reguliere vervanginginvesteringen. De financiering vindt plaats uit eigen middelen.

3.1.3 Doelmatigheidsindicatoren
Doelmatigheidsindicatoren
 

realisatie

OB

OB

OB

OB

OB

OB

Indicatoren

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

               

Kostendekking

119%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Bewaartaak

120%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Verkooptaak

163%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Vernietiging datadragers

69%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Vernietiging vuurwerk

84%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

               

FTE-totaal (excl. Externe inhuur)

90

85,8

101,8

101,8

101,8

101,8

101,8

               

Omzet per productgroep *€ 1 000

             

Bewaren

9 806

8 458

9 239

8 729

8 729

8 729

8 729

Verkopen

3 955

2 735

2 650

2 650

2 650

2 650

2 650

Vernietiging datadragers

413

450

525

525

525

525

525

Verwerking vuurwerk

1 500

1 500

1 500

1 200

1 200

1 200

1 200

Vernietiging hennep

– 

6 500

6 808

7 119

7 119

7 119

7 119

Totale omzet

15 674

19 643

20 722

20 223

20 223

20 223

20 223

               

Saldo van baten en lasten (%)

15%

0%

0%

0%

0%

0%

0%

               

Betalingstermijn facturen – binnen 30 dagen

92%

90%

90%

90%

90%

90%

90%

               

Gegrond aantal klachten DRZ < 20%

– 

< 20%

zie toelichting

zie toelichting

zie toelichting

zie toelichting

zie toelichting

               

Uitvoering kwaliteitsprogramma

 

100%

90%

90%

90%

90%

90%

               

Klanttevredenheid

7.0

– 

– 

7.0

– 

7.0

– 

Toelichting

Kostendekkendheid DRZ

De kostendekkendheid van de kerntaken wordt berekend door de geplande kosten af te zetten tegen de verwachte opbrengsten. Voor 2013 zijn geen bijzonderheden te verwachten en zal DRZ haar taken kostendekkend uitvoeren.

Omzet naar productgroep

Bewaren: In deze categorie is o.a. de omzet die verbonden is met de uitvoering van Rijksmarktplaats opgenomen.

Verkopen: de omzet voor de verkopen lopen terug als gevolg van minder inbeslaggenomen goederen die verkocht worden en een verminderd aanbod van overcomplete goederen die DRZ verkoopt voor overige departementen.

FTE-totaal

Het vermelde aantal fte’s betreft de begrotingssterkte. Er zijn per 1 januari 2012 16 fte aan de formatie toegevoegd voor de uitvoering van de ontmanteling hennepkwekerijen door DRZ.

Saldo van baten en lasten (%)

Het percentage is als volgt berekend: het saldo van baten en lasten gedeeld door de totale baten.

Betalingstermijn facturen (%)

De gemiddelde termijn (aantal dagen) waarbinnen leveranciersfacturen betaald worden bedraagt 30 dagen. De norm is dat 90% binnen deze termijn betaald wordt.

Gegrond aantal klachten (%)

Eind 2011 geconstateerd dat de indicator van 20% gegrond niet aansluit bij de verschillende klachtenstromen. Besloten is de indicator te herzien en op te splitsen naar: verkoop / opslag / artikel 117 Sv gerelateerde klachten en deze af te zetten tegen criteria die voor deze categorieën relevant zijn. Dat levert onderstaande normering op:

Klachten categorie

Norm

Verkoop

< 0,8%

Opslag

< 0,5%

Art. 117 Sv schadeloosstelling

< 7%

Uitvoering kwaliteitsprogramma (%)

Het kwaliteitsprogramma (interne controle en inventarisatie) zal ten minste voor 90% uitgevoerd worden.

Klanttevredenheid

Het klanttevredenheidsonderzoek heeft betrekking op zowel de aanleverende klant als de afnemende klant. Dit onderzoek vindt elke 2 jaar plaats.

Licence