Base description which applies to whole site

01 DIENST JUSTITIËLE INRICHTINGEN (DJI)

De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk bestaan op te bouwen.

De capaciteit van DJI is ondergebracht bij de beleidsartikelen «Sanctietoepassing» en «Jeugd». DJI levert een bijdrage aan de artikelonderdelen 34.3 en 35.3.

Meerjarige begroting van baten en lasten

Meerjarige begroting van baten en lasten x € 1 000
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

1. Baten

             

1.1.Omzet moederdepartement

2 138 654

2 167 485

2 070 844

2 003 932

1 948 591

1 937 512

1 923 666

1.2.Vordering op moederdepartement

 

57 700

– 3 400

– 32 400

– 27 418

   

1.3. Omzet derden

132 628

109 167

108 878

68 267

67 971

67 964

67 531

1.4. Rentebaten

527

250

250

250

250

250

250

1.5. Vrijval voorzieningen

7 451

           

1.6. Bijzondere baten

             

Totaal baten

2 279 260

2 334 602

2 176 572

2 040 049

1 989 394

2 005 726

1 991 447

               

2. Lasten

             

Apparaatskosten

             

2.1. Personele kosten

1 030 264

1 032 580

953 687

860 576

839 205

837 499

835 017

– waarvan externe inhuur

17 400

17 000

16 000

15 000

14 000

14 000

14 000

2.2. Materiële kosten

1 110 975

1 165 242

1 127 378

1 085 466

1 048 923

1 069 905

1 058 813

– waarvan ICT

74 763

92 841

98 765

105 697

113 379

130 729

131 061

2.3. Rentelasten

2 702

2 815

3 661

4 316

4 856

5 115

5 295

2.4. Afschrijvingskosten

             

– materieel

51 492

51 067

49 460

45 071

43 401

42 415

41 773

– waarvan ICT

7 870

7 800

7 600

6 900

6 600

6 500

6 400

– immaterieel

5 909

5 159

4 635

4 403

4 021

3 771

3 539

– waarvan ICT

5 909

5 159

4 635

4 403

4 021

3 771

3 539

2.5. Overige kosten

             

– Dotaties voorzieningen

95 135

67 740

37 751

40 217

48 988

47 021

47 010

– Bijzondere lasten

38 100

10 000

         

Totaal lasten

2 334 576

2 334 602

2 176 572

2 040 049

1 989 394

2 005 726

1 991 447

               

Saldo van baten en lasten

– 55 316

0

0

0

0

0

0

Saldo baten en lasten als % totale baten

– 2,4

           

Toelichting

De ontwikkeling in de meerjarenraming van baten en lasten wordt in belangrijke mate verklaard door de capaciteitsmutaties volgend uit het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ), het DJI-aandeel in de diverse kortingen en taakstellingen (onder andere Regeer- en Begrotingsakkoord) alsmede het opnemen van de vordering op het moederdepartement.

Onderstaand wordt nader ingegaan op de specifieke posten zoals opgenomen in het overzicht Meerjarige begroting van baten en lasten.

1. Baten
1.1. Omzet moederdepartement

De omzet moederdepartement is gebaseerd op de geldende kostprijzen en de -zie onderdeel kengetallen per artikelonderdeel- opgenomen productieaantallen. Uitvoering van de kerntaak van DJI betekent het tegen kostprijzen leveren van een gedifferentieerd aanbod van detentie-, behandel- en opvangplaatsen. In de jaarafspraken tussen het moederdepartement en DJI worden onder meer afspraken gemaakt over de hoeveelheid en kwaliteit van de te leveren producten en de kostprijzen. Bekostiging vindt plaats op basis van output (p*q). Ook de uit te voeren projecten vormen een onderdeel van de jaarafspraken. De omvang van de bijdrage wordt hierop afgestemd.

Onderstaand overzicht bevat informatie omtrent de (geraamde) gemiddelde prijs per plaats/per dag.

Overzicht gemiddelde prijs per plaats/per dag (x € 1,–)

Omschrijving

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Artikelonderdeel 34.3.

             

– Intramurale sanctiecapaciteit GW

232

249

248

248

248

248

248

– Extramurale sanctiecapaciteit GW

34

47

46

46

46

46

46

– FPC’s/forensische zorg

479

510

524

525

526

526

526

– Intramurale forensische zorg in GW

360

398

398

398

398

398

398

– Intramurale forensische .zorg in GGz-instellingen

294

321

319

317

317

317

317

– Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

195

205

194

194

197

198

198

Artikelonderdeel 35.3.

             

– Jeugdplaatsen

543

560

560

597

599

599

599

In het algemeen geldt dat de dagprijzen per 2012 stijgen ten opzichte van 2011 als gevolg van:

  • de incidentele loonontwikkeling en premiemutaties;

  • de prijsontwikkeling;

  • het aanpassen van de operationele capaciteit en het creëren van (goedkopere) reservecapaciteit en in stand te houden capaciteit, waardoor de (vaste) overheadkosten aan een lager aantal direct inzetbare plaatsen worden toegerekend;

Meer specifiek geldt nog dat:

  • bij het gevangeniswezen een aanpassing heeft plaatsgevonden in het kader van de brandveiligheid;

  • bij de FPC’s/forensische zorg de contracten betreffende (goedkopere) tenderplaatsen aflopen;

  • bij de jeugdplaatsen door (verdere) capaciteitskrimp de kleinschaligheid en de vaste kosten (onder andere huisvesting), die over een minder aantal plaatsen moeten worden omgeslagen, een opwaarts effect op de dagprijs heeft.

Doelmatigheid

Naast de hierboven genoemde gemiddelde prijzen per plaats/per dag als indicator voor de doelmatigheid gelden de volgende productiviteitsindicatoren.

 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Productiviteitsindicatoren:

             

1. gemiddeld aantal Tbs-passanten

22

21

20

20

20

20

20

2a. gemiddeld aantal personen in PP’s (equivalentplaatsen)

407

456

455

450

442

432

432

2b. verhouding equivalentplaatsen/gemiddelde bezetting

3,9

4,4

4,4

4,4

4,3

4,2

4,2

Toelichting

  • 1. Tbs-passanten verblijven in het gevangeniswezen in afwachting van plaatsing in een forensisch psychiatrisch centrum (FPC). Het gemiddeld aantal tbs-passanten geeft een indicatie van de mate van druk op de capaciteit van FPC’s weer.

  • 2. Als gevolg van de inzet van penitentiaire programma’s (PP’s) worden de onder 2a opgenomen intramurale plaatsen «bespaard». De verhouding tussen de gemiddelde bezetting GW-strafrechtelijk verblijvenden en het aandeel PP’s is opgenomen onder 2b. Gelet op het bovenstaande gaat het hier om circa 4 per 100 bezette GW-plaatsen.

Vermenigvuldiging van de kostprijs («P») en de gemiddelde capaciteit («Q») per product(categorie) levert voor de DJI in vergelijking met de meerjarenraming baten en lasten, het volgende beeld op:

Overzicht opbouw baten en lasten volgens p x q – benadering (x € 1 mln.)

Omschrijving

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Artikelonderdeel 34.3.:

           

– Intramurale sanctiecapaciteit (inclusief reservecapaciteit)

1 078,6

1 049,9

1 054,5

1 056,1

1 055,7

1 055,6

– Extramurale sanctiecapaciteit

7,8

7,6

7,6

7,4

7,3

7,3

– FPC’s/forensische zorg (inclusief reservecapaciteit)

375,3

363,9

351,2

338,6

326,4

315,1

– Intramurale forensische zorg in GW

101,7

98,8

98,8

98,8

98,8

98,8

– Intramurale forensische zorg in GGz-inst.

181,1

184,7

183,5

183,5

183,5

183,5

– Inkoop ambulante forensische zorg

58,0

53,0

53,0

53,0

53,0

53,0

– Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra (inclusief reserve

en aan te houden capaciteit)

155,0

146,4

141,4

143,4

144,0

144,0

Artikelonderdeel 35.3.:

           

– Jeugdplaatsen (inclusief reserve en aan te houden capaciteit)

183,3

181,5

159,1

159,6

159,6

169,3

Subtotaal volgens p*q

2 140,9

2 085,8

2 049,0

2 040,3

2 028,2

2 026,5

             

Omzet derden (excl. België)

69,4

69,1

68,5

68,2

68,2

67,8

Verdrag België

40,0

40,0

       

Capaciteit Caribisch Nederland

9,1

9,5

9,5

9,5

9,5

9,5

Middelen ten behoeve van flankerend beleid

48,6

51,8

13,2

3,9

2,8

7,4

Overig niet in p*q begrepen

26,5

– 79,7

– 100,2

– 132,6

– 103,0

– 119,8

Totaal lasten

2 334,6

2 176,6

2 040,0

1 989,4

2 005,7

1 991,4

Toelichting

In bovenstaande tabel is per artikelonderdeel de uitkomst volgens de p*q -systematiek gepresenteerd. De per artikelonderdeel gepresenteerde reeks loopt parallel met de ontwikkeling van de capaciteit. De onder de post «niet in p*q begrepen» bedragen hebben met name betrekking op incidentele kosten (b.v. afkoop boekwaarde). Ook het DJI-aandeel in de diverse kortingen en taakstellingen (onder andere Begrotingsakkoord) is onder deze reeks begrepen. De invulling hiervan heeft zich nog niet vertaald in de aanpassing van de dagprijs en/of capaciteit. Dit geschiedt op basis van concrete plannen van aanpak omtrent de te treffen maatregelen. Met name de taakstellingen voortvloeiend uit het Begrotingsakkoord vormen een substantieel onderdeel van genoemde reeks en lopen op tot € 90 mln. structureel. Dit bedrag komt boven op de eerder aan DJI opgelegde taakstellingen. Deze maatregel wordt ingevuld door onder meer versobering. Dit wordt vormgegeven door de toepassing van meerpersoonscellen waar mogelijk te intensiveren en de vrijvallende capaciteit buiten gebruik te stellen. Het Begrotingsakkoord leidt voorts tot ombuigingen op het terrein van de forensische zorg. Tenslotte is rekening gehouden met de kosten verbonden aan de bewaringscapaciteit in Caribisch Nederland. Het gaat hier om een (structureel) bedrag van € 9,5 mln. ten behoeve van de exploitatie van 125 plaatsen.

1.2. Vordering op moederdepartement

DJI sloot het boekjaar 2011 af met een negatief saldo van € 55,3 mln. Na inzet van de exploitatiereserve (€ 49,8 mln.) resteert over 2011 een tekort van € 5,5 mln. Ook over 2012 realiseert DJI naar verwachting een negatief jaarresultaat (€ 57,7 mln.). Ter afdekking van deze tekorten (totaal € 63,2 mln.) wordt een langlopende vordering op het moederdepartement opgenomen.

Per 2013 realiseert DJI weer positieve jaarresultaten en zal hierdoor in staat zijn deze vordering in de periode 2013–2015 af te boeken. Het opnemen van deze post vormt een onderdeel van de met het Ministerie van Financiën gemaakte afspraken teneinde DJI in de toekomst financieel sterk te maken.

1.3. Omzet derden

De omzet derden kan als volgt worden gespecificeerd:

Omzet derden x € 1 000
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Arbeid

13 779

12 000

11 800

11 640

11 300

11 300

11 300

Verdrag België

38 625

40 000

40 000

       

Diversen/overig

80 224

57 167

57 078

56 627

56 671

56 664

56 231

Totaal

132 628

109 167

108 878

68 267

67 971

67 964

67 531

Arbeid

Het betreft hier de (bruto) opbrengsten uit de (als regimeactiviteit) verrichte arbeid zoals die in de rijksinrichtingen plaatsvindt ten behoeve van derden. Aan externe opdrachtgevers wordt geleverd tegen marktprijzen.

Verdrag België

Het verdrag regelt dat Nederland tijdelijk de penitentiaire inrichting Tilburg en het daarbij behorende personeel ter beschikking stelt aan België en het volledige beheer van de inrichting tegen betaling verzorgt. Het verdrag was in eerste instantie voor 3 jaar (2010 t/m 2012) afgesloten, maar is met een jaar verlengd (2013). Het gaat om 650 detentieplaatsen.

Diversen/overig

Het gaat hier voornamelijk om de opbrengsten van het vreemdelingenvervoer ten behoeve van derden, de externe dienstverlening (onder andere bijzondere bijstand en ondersteuning), de exploitatievergoeding voor de VN-bewaring en het Internationaal Strafhof, de opbrengst ESF-subsidies en de afrekeningen van verstrekte voorschotten aan particuliere inrichtingen.

1.4. Rentebaten

Het betreft hier rentebaten als gevolg van een positieve rekening-courant verhouding met het Ministerie van Financiën, alsmede rentebaten door het gebruikmaken van de depositofaciliteit. Bij de berekening is uitgegaan van een gemiddeld percentage van 0,3%.

2. Lasten
2.1. Personele kosten

De in onderstaande tabel opgenomen raming kent per 2013 een voorlopig karakter. Dat komt omdat de personele consequenties van onder andere de capaciteitsramingen van het Prognosemodel Justitiële ketens (PMJ) en het Begrotingsakkoord, zich nog niet volledig hebben vertaald in een aanpassing van de personele meerjarenraming. Dit geschiedt op basis van concrete plannen van aanpak voor de te treffen capacitaire maatregelen en vormt een onderdeel van de begrotingsuitvoering. Verder is in de raming geen rekening gehouden met de kosten in het kader van de substantieel bezwarende functies (SBF). De hiermee gemoeide kosten komen ten laste van de voorziening.

Personele kosten x € 1 000
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Ambtelijk personeel:

             

– Gemiddelde loonsom (x € 1,–)

55 304

55 333

55 333

55 333

55 333

55 333

55 333

– Aantal fte’s

16 285

16 065

15 449

14 895

14 542

14 503

14 428

Ambtelijk personeel

929 792

935 000

866 887

824 576

804 205

802 499

800 017

Reiskosten woon-/standplaats

22 940

22 650

21 800

20 000

20 000

20 000

20 000

Overige personele kosten

77 532

74 930

65 000

16 000

15 000

15 000

15 000

Totaal

1 030 264

1 032 580

953 687

860 576

839 205

837 499

835 017

Toelichting

DJI heeft als beleid om een deel van het personeel flexibel (dat wil zeggen inhuur via bijvoorbeeld een uitzendbureau) aan te trekken. Op deze wijze kan worden ingespeeld op wijzigingen in vraag en aanbod van capaciteit. De financiering hiervan vindt plaats vanuit «ambtelijk personeel» door onder meer het blokkeren van vacatures. De hiermee gemoeide kosten worden verantwoord onder de post «overige personele kosten». Naast bovengenoemde kosten worden onder deze post de (incidentele) kosten in het kader van sociaal flankerend beleid en de kosten voor onder andere post-actieven geraamd.

2.2. Materiële kosten

Onder deze post zijn de reguliere exploitatiekosten van DJI begrepen. In het algemeen geldt, dat de gepresenteerde reeks parallel loopt aan de ontwikkeling van de capaciteit.

Materiële kosten x € 1 000
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Financiering particuliere inrichtingen

324 965

345 391

354 544

338 559

329 554

320 775

316 614

Huisvesting

281 839

291 538

305 713

305 453

293 584

293 308

293 221

Inkoopplaatsen forensische zorg

219 050

241 810

239 050

237 775

237 799

237 800

237 799

Overig

285 121

286 503

228 071

203 679

187 986

218 022

211 179

Totaal

1 110 975

1 165 242

1 127 378

1 085 466

1 048 923

1 069 905

1 058 813

De reeks «Financiering particuliere inrichtingen» betreft vooral de bekostiging van de particuliere justitiële jeugd- en Tbs-inrichtingen alsmede de Tbs-contractplaatsen in de GGZ en gehandicaptenzorg. De opgenomen reeks voor huisvesting heeft met name betrekking op de aan de Rijksgebouwendienst te betalen kosten van huur- en serviceovereenkomsten. Verder is rekening gehouden met de kosten verbonden aan de inkoop van forensische zorg in het strafrechtelijke kader.

Onder de post «Overig» zijn onder meer begrepen de kosten van de justitieel ingeslotenen in de rijksinrichtingen (onder andere voeding), de kosten van de arbeid (onder andere materialen), de inhuur van deskundigen/adviseurs alsmede de overige exploitatiekosten betreffende DJI.

2.3. Rentelasten

Voor de vervangings- en uitbreidingsinvesteringen wordt in beginsel een beroep gedaan op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën. De in dit kader te betalen rente wordt zichtbaar in de staat van baten en lasten en is verdisconteerd in de dagprijs. Uitgegaan is van een gemiddelde rente van 2,7% over de gemiddelde stand van de leningen per jaar.

2.4. Afschrijvingskosten

De afschrijvingsreeks is gebaseerd op de actuele omvang van de vaste activa, rekening houdend met de geplande vervangings- en uitbreidingsinvesteringen. De afschrijvingen vinden stelselmatig plaats, op lineaire basis en volgens voorgeschreven termijnen per activagroep en voorts op basis van de aanname dat de restwaarde (afgezien van uitzonderingen) nul is. De gehanteerde afschrijvingspercentages gaan in beginsel uit van de volgende gemiddelde levensduur:

  • inventaris/installaties 5 – 10 jaar

  • computerhard- en software 3 – 5 jaar

  • vervoermiddelen 4 – 5 jaar

  • overige materiële vaste activa 2 – 5 jaar

  • immateriële vaste activa 2 – 5 jaar

2.5. Overige kosten

De jaarlijkse dotaties aan de voorzieningen hebben voornamelijk betrekking op dotaties in het kader van de substantieel bezwarende functies (SBF).

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht x € 1 000
   

2011 

2012 

2013

2014

2015 

2016 

2017

1

Rekening Courant RHB 1 januari

147 473

160 410

121 080

95 122

106 807

126 884

128 504

                 

2

Totaal operationele kasstroom

58 573

– 24 500

– 5 200

37 500

55 000

40 000

40 000

                 

3a

Totale investeringen

– 47 199

– 44 000

– 43 000

– 43 200

– 43 200

– 43 200

– 43 200

3b

Totaal boekwaarde desinvesteringen

9 804

           

3

Totaal investeringskasstroom

– 37 395

– 44 000

– 43 000

– 43 200

– 43 200

– 43 200

– 43 200

4a

eenmalige uitkering aan departement

             

4b

eenmalige uitkering door departement

             

4c

aflossing op leningen

– 18 241

– 10 830

– 17 758

– 22 616

– 26 723

– 31 181

– 34 064

4d

beroep op leenfaciliteit

10 000

40 000

40 000

40 000

35 000

36 000

37 000

4

Totaal financieringskasstroom

– 8 241

29 170

22 242

17 385

8 278

4 820

2 937

                 

5

Rekening Courant RHB 31 december

160 410

121 080

95 122

106 807

126 884

128 504

128 240

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.

Investeringskasstroom

Het betreffen hier de voorgenomen investeringen die worden gepleegd in de materiële vaste activa. In hoofdzaak betreft het investeringen in gebouwelijke voorzieningen, installaties en inventaris alsmede computer hard- en software.

In 2013 zijn de volgende investeringen gepland:

Investeringen x € 1 000

Omschrijving

Vervanging

Uitbreiding

TOTAAL

Verbouw en nieuwbouw

12 800

2 400

15 200

Inventaris/installaties

12 500

2 300

14 800

Automatisering

9 600

1 000

10 600

Vervoermiddelen

2 000

400

2 400

Overige materiële activa

Totaal

36 900

6 100

43 000

Financieringskasstroom

Het saldo van deze reeks heeft betrekking op het voorgenomen beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën voor investeringen, en de hierop betrekking hebbende aflossingen.

Garanties

Garanties x € 1 mln.
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Garantieplafond

             

Uitstaand risico per 1–1

56,2

52,9

44,2

40,8

39,5

38,2

37,2

Vervallen of te vervallen garanties

– 3,3

– 3,3

– 3,4

– 1,3

– 1,3

– 1,0

– 0,4

Verleende of te verlenen garanties

             

Over te dragen garanties aan VWS

 

– 5,4

         

Uitstaand risico per 31–12

52,9

44,2

40,8

39,5

38,2

37,2

36,8

Het feitelijke risico van de verleende garanties aan particuliere jeugdinrichtingen betreft borgstellingen ten behoeve van het restantbedrag van leningen die particuliere inrichtingen zijn aangegaan ter financiering van gebouwen. Zonder garantieverlening was het niet mogelijk (tegen gunstige condities) leningen bij externe financiers af te sluiten.

Conform het aangescherpte rijksbeleid worden geen nieuwe garanties ten behoeve van externe geldgevers meer afgegeven. De particuliere JJI’s hebben op vrijwillige basis toegang gekregen tot het geïntegreerd middelenbeheer van het Ministerie van Financiën (MvF). Voor de financiering van investeringen kunnen de toegelaten inrichtingen een beroep doen op de leenfaciliteit. Indien een beroep wordt gedaan, staat het Ministerie van Veiligheid en Justitie garant voor het nakomen van de verplichting.

Overzicht verplichtingen volgend uit het beroep op de leenfaciliteit MvF door particuliere JJI’s:

x € 1 mln.

Omschrijving

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Uitstaand risico per 1–1

77,7

90,0

78,6

77,9

74,6

71,2

67,7

Vervallen of te vervallen garanties

– 1,2

– 3,0

– 3,2

– 3,3

– 3,4

– 3,5

– 3,7

Verleende of te verlenen garanties

13,5

1,4

2,4

       

Over te dragen garanties aan VWS

 

– 9,8

         

Uitstaand risico per 31–12

90,0

78,6

77,9

74,6

71,2

67,7

64,0

Publiek Private Samenwerking (PPS)

x € 1 mln.

Omschrijving

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Detentiecentrum Rotterdam

9,8

10,3

10,3

10,3

10,3

10,3

10,3

Justitieel Complex Schiphol

1,3

5,5

5,5

5,5

5,5

5,5

Penitentiaire inrichting Zaanstad

nnb

nnb

Nnb

Totaal

9,8

11,6

15,8

15,8

15,8

15,8

15,8

Toelichting

De kosten van het detentiecentrum Rotterdam worden geraamd op € 10,3 mln. bij een geraamd aantal ingeslotenen van ruim 500. In dit bedrag zijn naast de kosten voor huisvesting ook de facilitaire kosten, de kosten voor de verzorging en afschrijvingen opgenomen. De personele kosten vormen geen onderdeel van de PPS-constructie.

De bouw van het Justitieel Complex Schiphol ligt op schema. Het pand, waarin naast een detentiecentrum van DJI ook een aanmeldcentrum (IND) en een rechtbank worden gehuisvest, zal naar verwachting in het vierde kwartaal van 2012 in gebruik genomen worden. Het aandeel in de kosten voor DJI wordt geraamd op € 5,5 mln. Ten aanzien van penitentiaire inrichting Zaanstad is sprake van vertraging. De ingebruikname van deze inrichting staat gepland in het najaar van 2015. Gelet op de stand van zaken (onder andere aanbestedingsprocedure) kan nog geen kostenindicatie worden gegeven.

Kengetallen per artikelonderdeel

Capaciteiten en prijzen

Als belangrijkste indicator voor zowel de rijks- als particuliere inrichtingen alsmede de inkoopplaatsen geldt de capaciteitseenheid (plaats, bed) ten behoeve van gedetineerden, pupillen en Tbs-gestelden. Op basis hiervan en aan de hand van de overeengekomen prijs per capaciteitseenheid vindt bekostiging (in termen van p*q) van DJI plaats.

Artikelonderdeel 34.3

Overzicht intramurale sanctiecapaciteit

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Stand ontwerpbegroting 2012

12 170

11 658

11 611

11 664

11 684

11 678

11 678

– uitvoeringsverschillen

– 18

           

– correctie PMJ 2012 /Masterplan

 

250

         

– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2013:

             

– direct inzetbare capaciteit MPC/EPC

 

273

246

166

– 2

– 6

– 6

– inzet in stand te houd. capaciteit tbv dir.inzetb.

   

5

87

252

256

254

– actualiseren capaciteitsmarge 5,1%

 

3

– 5

– 7

– 4

– 2

 

– dir.inzetb.capaciteit in verband met FZG-plts.

   

58

58

58

58

58

Stand ontwerpbegroting 2013

12 152

12 184

11 915

11 968

11 988

11 984

11 984

Verdeeld naar:

             

Direct inzetbare capaciteit:

             

– strafrechtelijke sanctiecapaciteit

11 519

11 467

11 212

11 262

11 277

11 272

11 270

– in bewaring gestelden op politiebureaus

58

20

20

20

20

20

20

– capaciteit ten behoeve van internationale tribunalen

96

114

114

114

114

114

114

Reservecapaciteit

479

583

569

572

577

578

580

               

Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct

             

inzetbare capaciteit (x € 1,–)

232

249

248

248

248

248

248

               

Totaal kader p*q (x € 1 mln.)

1 010,3

           

– direct inzetbare capaciteit

 

1 054,3

1 027,0

1 031,5

1 032,9

1 032,5

1 032,4

– reservecapaciteit

 

24,3

22,9

23,0

23,2

23,2

23,2

               

Bezettingsgraad (in %)1

91,1

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

1

Betreft het percentage van de direct inzetbare capaciteit exclusief in bewaring gestelden op politiebureaus.

Toelichting

Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling in de intramurale sanctiecapaciteit weer. Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2012 is de productietaakstelling bijgesteld in verband met de uitvoering Masterplan (2012) en de uitkomsten van PMJ in 2013. Naast de direct inzetbare capaciteit is in de tabel rekening gehouden met de reservecapaciteit. Het gaat hier om (over)capaciteit die tegen een sterk gereduceerd tarief (gemiddeld € 110,– per plaats/per dag) in het kader van DJI is opgenomen. Indien deze capaciteit toekomstig moet worden ingezet, kan deze op relatief korte termijn operationeel zijn.

Overzicht in stand te houden capaciteit

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Stand ontwerpbegroting 2012

 

88

 

80

248

254

254

– correctie PMJ 2012/Masterplan

 

– 88

         

– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2013:

             

– van/naar reservecapaciteit

   

5

7

4

2

 

– inzet in stand te houd. capaciteit tbv dir.inzetb

   

– 5

– 87

– 252

– 256

– 254

Stand ontwerpbegroting 2013

Toelichting

Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling van de in stand te houden capaciteit weer.

Overzicht extramurale sanctiecapaciteit

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Stand ontwerpbegroting 2012

450

435

426

421

413

405

405

– uitvoeringsverschillen

– 43

           

– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2013

 

21

29

29

29

27

27

Stand ontwerpbegroting 2013

407

456

455

450

442

432

432

Verdeeld naar:

             

(B)PP met of zonder ET1

407

456

455

450

442

432

432

               

Gemiddelde prijs per plaats/per dag (x € 1,–)

34

47

46

46

46

46

46

               

Totaal kader p*q (x € 1 mln.)

5,1

7,8

7,7

7,6

7,5

7,3

7,3

1

Het betreft hier het aantal door DJI uitgevoerde penitentiaire programma’s (PP), eventueel in combinatie met een aanvullende maatregel als elektronisch toezicht (ET).

Toelichting

Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2012 is de productietaakstelling bijgesteld op grond van de verwachte hogere behoefte aan extramurale capaciteit (PMJ 2013).

Overzicht FPC’s / Forensische zorg

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Stand ontwerpbegroting 2012

2 155

2 109

2 073

2 034

1 974

1 912

1 912

– uitvoeringsverschillen

– 88

– 32

         

– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2013:

             

– bijstellen dir.inzetbare capaciteit

   

– 97

– 119

– 120

– 113

– 171

– bijstellen reserve capaciteit

   

– 16

– 27

– 37

– 48

– 50

Stand ontwerpbegroting 2013

2 067

2 077

1 960

1 888

1 817

1 751

1 691

Verdeeld naar:

             

Direct inzetbare capaciteit:

             

– rijks Tbs-klinieken

427

387

366

352

339

327

315

– particuliere Tbs-klinieken

1 379

1 366

1 290

1 243

1 196

1 153

1 113

Inkoop GGZ en Gehandicaptenzorg

256

223

211

203

195

188

182

Reservecapaciteit (rijk/part.)

5

101

93

90

87

83

81

               

Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct

             

Inzetbare capaciteit (x € 1,–)

479

510

524

525

526

526

526

               

Totaal kader p*q (x € 1 mln.)

360,6

           

– direct inzetbare capaciteit

 

367,9

357,1

344,6

332,2

320,2

309,1

– reservecapaciteit

 

7,4

6,8

6,6

6,4

6,1

6,0

               

Bezettingsgraad Justitiële Tbs-klinieken (in %)1

92,0

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

1

Betreft percentage direct inzetbare capaciteit.

Toelichting

Op grond van de PMJ uitkomsten 2013 is de capaciteitstaakstelling neerwaarts bijgesteld. Naast de direct inzetbare capaciteit -verdeeld naar rijk en particulier- is in de tabel rekening gehouden met de reservecapaciteit. Het gaat hier om capaciteit die tegen een gereduceerd tarief (gemiddeld € 202,– per plaats/per dag) in het kader is opgenomen.

Overzicht intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in Gevangeniswezen
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Stand ontwerpbegroting 2012

700

700

700

700

700

700

700

– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2013

   

– 20

– 20

– 20

– 20

– 20

Stand ontwerpbegroting 2013

700

700

680

680

680

680

680

               

Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–)

360

398

398

398

398

398

398

               

Totaal kader p*q (x € 1 mln.)

92,1

101,7

98,8

98,8

98,8

98,8

98,8

Toelichting

Op grond van de PMJ uitkomsten 2013 is de capaciteitstaakstelling neerwaarts bijgesteld.

Overzicht intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in GGZ-instellingen/Gehandicaptenzorg
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Stand ontwerpbegroting 2012

1 422

1 510

1 513

1 513

1 513

1 513

1 513

– uitvoeringsverschillen

– 53

 

 

 

 

 

 

– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2013

 

36

73

73

73

73

73

Stand ontwerpbegroting 2013

1 369

1 546

1 586

1 586

1 586

1 586

1 586

Verdeeld naar:

             

Inkoop forensische zorg in strafrechtelijk kader

1 172

1 298

1 376

1 376

1 376

1 376

1 376

Inkoop forensische zorg voor gedetineerden

197

248

210

210

210

210

210

               

Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–)

294

321

319

317

317

317

317

               

Totaal kader p*q (x € 1 mln.)

146,7

181,1

184,7

183,5

183,5

183,5

183,5

Toelichting

Naast de inkoop van de in bovenstaande tabel genoemde intramurale plaatsen, zal vanaf 2013 voor circa € 53 mln. ambulante zorg worden ingekocht ten behoeve van personen met een strafrechtelijke titel die niet in een justitiële inrichting zijn opgenomen. Dit is -als gevolg van autonome groei van de forensische zorg- € 3 mln. meer dan opgenomen in de begroting 2012.

Overzicht capaciteit vreemdelingenbewaring en uitzetcentra
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Stand ontwerpbegroting 2012

2 081

2 081

2 081

2 081

2 081

2 081

2 081

– omzetten dir.inzetb.capaciteit in reserve capaciteit

   

– 260

– 260

– 260

– 260

– 260

– reservecapaciteit

   

260

260

260

260

260

Stand ontwerpbegroting 2013

2 081

2 081

2 081

2 081

2 081

2 081

2 081

Verdeeld naar:

             

Direct inzetbare capaciteit:

             

– vrijheidsbeneming (art. 6 Vw)

108

131

168

168

168

168

168

– vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw)

1 421

1 431

1 361

1 361

1 361

1 361

1 361

– in bewaring gestelden op politiebureaus

1

1

1

1

1

1

1

– uitzetcentra

421

193

161

161

161

161

161

Reservecapaciteit

130

325

390

390

390

390

390

               

Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct

             

inzetbare capaciteit (x € 1,–)

195

205

194

194

197

198

198

               

Totaal kader p*q (x € 1 mln.)

147,3

           

– direct inzetbare capaciteit

 

131,4

119,7

119,7

121,6

122,2

122,2

– reservecapaciteit

 

11,1

16,9

16,9

17,1

17,1

17,1

               

Bezettingsgraad ( in %)1

71,8

70,0

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

1

Betreft direct inzetbare capaciteit exclusief in bewaring gestelden politiebureaus en uitzetcentra.

Toelichting

Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2012 is de samenstelling van de productietaakstelling per 2013 gewijzigd als gevolg van het omzetten van 260 plaatsen direct inzetbare capaciteit naar reservecapaciteit.

De reservecapaciteit wordt gefinancierd tegen een sterk gereduceerd tarief (gemiddeld € 119,– per plaats/per dag). Indien deze capaciteit toekomstig moet worden ingezet, kan deze op relatief korte termijn operationeel zijn.

Overzicht in stand te houden capaciteit
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Stand ontwerpbegroting 2012

700

700

700

700

700

700

700

– afstoten in stand te houden capaciteit

   

– 305

– 531

– 531

– 531

– 531

Stand ontwerpbegroting 2013

700

700

395

169

169

169

169

Verdeeld naar:

             

In stand te houden capaciteit korte termijn inzetbaar

330

330

330

169

169

169

169

In stand te houden capaciteit lange termijn inzetbaar

370

370

65

       
               

Totaal kader p*q (x € 1 mln.)

 

12,4

9,7

4,7

4,7

4,7

4,7

Toelichting

Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling van de in stand te houden capaciteit weer. Het gaat hier om (over)capaciteit die slechts zeer beperkt gefinancierd is (onder andere kosten huurcontract). Deze capaciteit wordt niet gerekend tot de productietaakstelling. Het gemiddelde tarief van de in stand te houden capaciteit korte termijn inzetbaar en lange termijn inzetbaar bedraagt respectievelijk € 76,– en € 25,– per plaats per dag.

Vanaf 2013 zal de in stand te houden capaciteit worden verlaagd naar in totaal 169 plaatsen structureel. De reden hiervoor is dat in 2011 het besluit is genomen om de huurovereenkomst met de Rijksgebouwendienst aangaande de detentieplatforms in Zaandam in 2013 te beëindigen. Dit is mogelijk omdat binnen de vreemdelingenbewaring sprake is van onderbezetting en de uitkomsten van de PMJ-ramingen geen ander beeld laten zien.

Artikelonderdeel 35.3

Overzicht Jeugd-plaatsen
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Stand ontwerpbegroting 2012

988

950

950

950

950

950

950

– capacitaire bijst. o.g.v. fin.meerjarenplan

 

   

– 150

– 150

– 150

– 150

Stand ontwerpbegroting 2013

988

950

950

800

800

800

800

verdeeld naar:

             

Direct inzetbare capaciteit:

             

– rijks jeugdinrichtingen1

454

358

358

328

328

328

328

– particuliere jeugdinrichtingen1

384

442

442

322

322

322

322

Reservecapaciteit

150

150

150

150

150

150

150

               

Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct

             

inzetbare capaciteit (x € 1,–)

543

560

560

597

599

599

599

               

Totaal kader p*q (x € 1 mln.)

186,2

           

– direct inzetbare capaciteit

 

163,5

163,5

141,6

142,1

142,1

142,1

– reserve capaciteit

 

7,4

7,4

7,4

7,4

7,4

7,8

               

Bezettingsgraad ( in %)2

72,3

90,0

90,0

90,0

90,0

90,0

90,0

1

Vanaf 2014 gaat het om voorlopige aantallen.

2

Betreft percentage direct inzetbare capaciteit.

Toelichting

Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling van het aantal plaatsen in de JJI’s weer. Naast de direct inzetbare capaciteit is in de tabel rekening gehouden met de reservecapaciteit. Het gaat hier om (over)capaciteit die tegen een sterk gereduceerd tarief (gemiddeld € 135,– per plaats/per dag) in het kader van DJI is opgenomen. Indien deze capaciteit toekomstig wederom moet worden ingezet, kan deze op relatief korte termijn operationeel zijn.

Overzicht in stand te houden capaciteit
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Stand ontwerpbegroting 2012

363

552

552

552

552

552

552

– afstoten in stand te houden capaciteit

 

– 300

– 338

– 347

– 347

– 347

– 181

Stand ontwerpbegroting 2013

363

252

214

205

205

205

371

               

Totaal kader p*q (x € 1 mln.)

12,2

12,4

10,5

10,1

10,1

10,1

19,4

Toelichting

Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling van de in stand te houden capaciteit weer. In aanloop naar de reductie tot 650 direct inzetbare plaatsen per 2014 wordt hier in 2013 zoveel mogelijk op geanticipeerd door verwachte onderbezetting te concentreren. Het gaat hier om (over)capaciteit die slechts zeer beperkt gefinancierd is (onder andere kosten huurcontract). Deze capaciteit wordt niet gerekend tot de productietaakstelling. Ten aanzien van de in stand te houden capaciteit geldt een tarief van € 135,– per plaats/per dag. In de periode 2012–2016 zijn maximaal 166 plaatsen tijdelijk verhuurd aan partijen buiten DJI. In de meerjarenraming wordt er vooralsnog van uitgegaan dat deze plaatsen per 2017 weer onderdeel worden van de aan te houden capaciteit.

Licence