Base description which applies to whole site

05 Gemeenschappelijk Dienstencentrum ICT (GDI)

Het GDI is leverancier van generieke ICT diensten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Het GDI draagt zorg voor de levering van standaard werkplekken de ontwikkeling en het beheer van extra beveiligde werkplekken (dit laatste als rijksbrede voorziening) en bestuursneutrale applicaties en het ketenbeheer voor de ondersteuning van primaire processen. Daartoe beschikt het GDI over professionals met kennis op het gebied van beveiliging, ERP, content-, document- en recordmanagement, keteninformatisering en complexe ICT-infrastructuren.

Op voorspraak van het programma Compacte Rijksdienst en de I-Strategie Rijk heeft de ICBR besloten om te komen tot een Shared Service Center ICT Den Haag onder het Ministerie van BZK. Doel daarvan is de realisatie van één ICT-infrastructuur en één ICT-dienstverlener voor de ICT-werkplekken in de Haagse beleidskernen en daaraan nauw verbonden uitvoeringsorganisaties. Het beheer van de standaard werkplekken gaat per 1 januari 2014 over van het GDI naar het Shared Service Center-ICT Den Haag.

Meerjarige begroting van baten en lasten

Meerjarige begroting van baten en Lasten x € 1 000
 

Realisatie 2011

Begroting 2012

Begroting 2013

prognose op basis van continuïteit 2013

2014

2015

2016

2017

Baten

             

Omzet moederdepartement

35 400

34 860

38 869

39 119

39 119

39 119

39 119

Omzet overige departementen

3 221

804

1 276

1 526

1 526

1 526

1 526

Omzet derden

0

0

0

0

0

0

0

Rentebaten

0

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

557

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

39 178

35 664

40 144

40 644

40 644

40 644

40 644

             

 

Lasten

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Apparaatskosten

           

 

Personele kosten

22 741

19 307

23 693

23 693

23 693

23 693

23 693

Waarvan eigen personeel

12 733

14 612

15 502

15 502

15 502

15 502

15 502

Waarvan externe inhuur

10 008

4 695

8 190

8 190

8 190

8 190

8 190

Materiële kosten

11 975

12 758

11 714

11 714

11 714

11 714

11 714

Waarvan ICT

8 497

6 368

7 472

7 472

7 472

7 472

7 472

Waarvan bijdrage aan SSO's

0

0

0

0

0

0

0

Rentelasten

107

100

196

196

196

196

196

Afschrijvingskosten

2 724

3 500

4 541

5 041

5 041

5 041

5 041

Materieel

2 724

3 500

4 541

5 041

5 041

5 041

5 041

Waarvan apparaat ICT

2 643

3 250

4 174

4 674

4 674

4 674

4 674

Immaterieel

0

0

0

0

0

0

0

Overige kosten

           

 

Dotaties voorzieningen

0

0

0

0

0

0

0

Bijzondere lasten

2 066

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

39 613

35 664

40 144

40 644

40 644

40 644

40 644

               

Saldo van baten en lasten

– 436

0

0

0

0

0

0

Toelichting op de meerjarige begroting van baten en lasten

Baten

Baten per groep van producten en diensten

Het GDI werkt met afspraken met opdrachtgevers over de dienstverlening en de kosten daarvan op basis van kostencomponenten, tarieven (p) en aantallen producten en diensten (q).

Omzet totaal x € 1 000
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Beheer

30 644

26 211

31 723

32 223

32 223

32 223

32 223

Projecten

7 227

8 703

7 671

7 671

7 671

7 671

7 671

Bijdrage Computervloer SSC-ICT VenJ

750

750

750

750

750

750

750

Totale omzet

38 621

35 664

40 144

40 644

40 644

40 644

40 644

Omzet moederdepartement

Dit betreft inkomsten voor geleverde diensten en producten aan dienstonderdelen van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

Ten opzichte van de begroting 2012 verwacht het GDI een stijging van de omzet op beheer van € 5,0 mln., onder andere door het beheer van het nieuwe ERP-systeem, beheer van ketengerichte systemen ter verbetering van het grensmanagement, uitbreiding van het beheer voor de dienst Justis en verlenging van het beheer voor het OM.

De omzet op projecten daalt met € 1,0 mln., onder andere door de geplande oplevering van de ICT infrastructuur in de nieuwbouw van de Ministeries van Veiligheid en Justitie en BZK begin 2013.

Omzet moederdepartement x € 1 000
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Beheer

29 914

25 407

30 447

30 697

30 697

30 697

30 697

Projecten

4 736

8 703

7 671

7 671

7 671

7 671

7 671

Bijdrage Computervloer SSC-ICT VenJ

750

750

750

750

750

750

750

Totale omzet moederdepartement

35 400

34 860

38 869

39 119

39 119

39 119

39 119

Omzet overige departementen

Het GDI verleent aan het Ministerie van BZK ICT-diensten voor P-Direkt, de Dienst Terugkeer & Vertrek en de Immigratie Naturalisatie Dienst. GDI verzorgt vanaf 2013 de exploitatie van de gemeenschappelijke ICT infrastructuur in de nieuwbouw van de Ministeries van Veiligheid en Justitie en BZK en de externe datacentra waarvan een deel aan het Ministerie van BZK wordt doorbelast.

Omzet overige departementen x € 1 000
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

BZK

             

Beheer

730

804

1 276

1 526

1 526

1 526

1 526

Projecten

2 491

0

0

0

0

0

0

Totale omzet overige departementen

3 221

804

1 276

1 526

1 526

1 526

1 526

Rentebaten

Omdat op een positief rekening-courantsaldo geen rente wordt vergoed wordt geen rekening gehouden met rentebaten.

Lasten

Personele kosten

De afgelopen jaren moest het GDI vanwege de personele taakstelling een groot deel van de personele capaciteit invullen door inhuur tegen hogere kosten. Eind 2011 heeft ophoging van de formatie van het GDI plaatsgevonden naar 203,3 fte. Daarmee wordt een doelmatige afweging van de inzet en verdeling over vast en variabel personeel mogelijk.

De verwachte omzet voor 2013 vereist een capaciteit van 254 fte. Voor de personele bezetting 2013 en verder wordt uitgegaan van een verdeling van 80% intern (waarvan 6% tijdelijk) en 20% inhuur.

Personele kosten x € 1 000
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Gemiddelde loonsom

66,7

70,0

71,0

71,0

71,0

71,0

71,0

Gemiddelde bezetting in fte vast

169,9

177,4

189,3

189,3

189,3

189,3

189,3

Gemiddelde bezetting in fte variabel

9,5

13,6

14,0

14,0

14,0

14,0

14,0

Opleiding & vorming

567

764

744,1

744,1

744,1

744,1

744,1

Overige personele kosten

214

478

197,1

197,1

197,1

197,1

197,1

               

Ambtelijk personeel

             

Kosten

12 733

14 612

15 502,2

15 502

15 502

15 502

15 502

Aantal fte

178,5

191,0

203,3

203,3

203,3

203,3

203,3

Overig personeel

             

Kosten

10 008

4 695

8 190,4

8 190

8 190

8 190

8 190

Aantal fte

59

31

51

51

51

51

51

Postactief personeel

           

 

Dotatie voorziening post actief personeel

0

0

0,0

0

0

0

0

Aantal fte’s

0

0

0,0

0

0

0

0

Totale personele kosten

22 741

19 307

23 693

23 693

23 693

23 693

23 693

Materiële kosten

Het GDI is gehuisvest in twee aangrenzende panden in Zoetermeer en beschikt daar over ruim 400 werkplekken voor de eigen organisatie, ICT-projecten van opdrachtgevers en collega ICT-beheerorganisaties. Bij opdrachtgevers zoals het bestuursdepartement beschikt het GDI over werkplekken voor de ICT-dienstverlening op locatie. De lagere huisvestingskosten komen door nieuwe huurovereenkomsten met lagere tarieven.

De automatiseringskosten betreffen de interne automatiseringskosten van het GDI, de onderhoudskosten van beheerde systemen en omgevingen, de kosten van het eigen datacentrum in Zoetermeer en het kostenaandeel van het GDI in de computervloeren van het Shared Service Centrum ICT van het Ministerie van Veiligheid en Justitie bij Defensie in Maasland en Woensdrecht. In het kader van het onderdeel Eén ICT infrastructuur van het programma Compacte Rijksdienst beschikt het GDI vanaf 2012 over een gemeenschappelijk datacentrum bij het Ministerie van Financiën, zodat consolidatie van de datacenters mogelijk is.

De post risico-opslag is opgenomen als buffer voor niet voorzienbare kostenfluctuaties.

Materiële kosten x € 1 000
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Huisvesting

2 886

3 240

2 210

2 210

2 210

2 210

2 210

Facilitair

285

400

452

452

452

452

452

Overig materieel

307

2 250

1 080

1 080

1 080

1 080

1 080

Automatisering (exclusief afschrijving / inclusief SSC)

8 497

6 368

7 472

7 472

7 472

7 472

7 472

Risico-opslag

0

500

500

500

500

500

500

Totale materiële kosten

11 975

12 758

11 714

11 714

11 714

11 714

11 714

Rentelasten

De post rentelasten is gebaseerd op de omvang van de leenfaciliteit en het gemiddelde rekening-courantsaldo bij het Ministerie van Financiën. Het gemiddelde rentepercentage van de uitstaande leningen bedraagt 2,10%.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingsbedragen zijn een gemiddelde over de verschillende investeringsjaren, op basis van lineaire afschrijving en een tijdsevenredige verdeling over het jaar.

De forse investering in 2012 vanwege de ICT in de nieuwbouw van de Ministeries van Veiligheid en Justitie en BZK leidt tot hogere afschrijvingen vanaf 2013.

Voor de diverse activaklassen worden de volgende afschrijvingstermijnen gehanteerd:

Activaklassen

Termijn (jaar)

Meubilair

10

Installaties

5

Kantoormachines

5

Overige inventaris

5

Netwerk

3

Technische Infrastructuur Software

3

Technische Infrastructuur Hardware

4

Werkpleksoftware

4

Werkplek Hardware

3

Licenties

3

Saldo baten en lasten

De verwachte baten zijn gelijk aan de begrote lasten. Indien door een eventueel batig saldo het eigen vermogen boven de 5% norm uit komt, wordt in overleg met de eigenaar van het GDI een bestemming vastgesteld.

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht x € 1 000
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

1. Rekening Courant RHB 1 januari

7 612

4 297

6 283

5 058

5 189

5 664

6 205

2. Totaal operationele kasstroom

1 611

3 438

4 235

4 992

5 041

5 041

5 041

3a. totaal investeringen

– 1 924

– 3 600

– 1 200

– 700

– 10 325

– 4 125

– 1 300

3b. totaal boekwaarden desinvesteringen

0

0

0

0

0

0

1

3. Totaal investeringskasstroom

– 1 924

– 3 600

– 1 200

– 700

– 10 325

– 4 125

– 1 299

4a. eenmalige uitkering aan moederdepartement

– 2 286

0

0

0

0

0

0

4b. eenmalige storting door moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

4c. aflossingen op leningen

– 2 515

– 1 452

– 5 460

– 4 860

– 4 566

– 4 500

– 4 500

4d. beroep op leenfaciliteit

1 800

3 600

1 200

700

10 325

4 125

1 300

4. Totaal financieringskasstroom

– 3 001

2 148

– 4 260

– 4 160

5 759

– 375

– 3 200

5. Rekening Courant RHB 31 december

4 298

6 283

5 058

5 189

5 664

6 205

6 747

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Investeringskasstroom

De investeringskasstroom wordt bepaald door de vervangings- en uitbreidingsinvesteringen. Voor 2013 zijn conform de ingediende leenaanvragen de volgende vervangingsinvesteringen voorzien:

Investeringen x € 1 000
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Verbouwingen

0

0

0

0

0

0

0

Installaties

0

0

0

0

0

0

0

Meubilair

0

0

0

0

0

0

0

Kantoormachines

0

0

0

0

0

0

0

Audio-visuele middelen

0

0

0

0

0

0

0

Overige Inventaris

0

0

0

0

0

0

0

Werkplek Hardware

900

600

0

0

3 000

0

0

Technische Infrastructuur Hardware

800

1 800

1 200

600

800

4 125

1 200

Netwerk

0

800

0

0

6 425

0

0

Informatiesystemen

0

0

0

0

0

0

0

Werkplek Software

0

50

0

0

0

0

0

Technische Infrastructuur Software

0

50

0

0

0

0

0

Licenties

100

300

0

100

300

0

100

Totaal Investeringen

1 800

3 600

1 200

700

10 525

4 125

1 300

De werkelijke investeringen in 2012 zullen hoger zijn dan begroot, namelijk ongeveer € 15,2 mln. Dit is het gevolg van het realiseren van de uitgestelde vervangingsinvesteringen in infrastructurele hardware (uitgesteld tot het moment van inhuizing naar het nieuwe rekencentrum) en de uitbreiding hiervan door het beheer van de ICT-infrastructuur in de nieuwbouw van de Ministeries van Veiligheid en Justitie en BZK en de computercentra. De aanvraag leenfaciliteit 2012 is hiervoor aangepast. In 2015 volgt de eerste grote vervangingsinvestering.

Doelmatigheid

Als baten-lastendienst streeft het GDI naar een zo efficiënt mogelijk ICT-beheer en doelmatigheidsverbetering van de dienstverlening waar mogelijk. Optimale dienstverlening voor een zo laag mogelijke prijs. Dit komt tot uitdrukking in de uurtarieven en de prijzen van de componenten voor opdrachtgevers.

Het GDI streeft naar het kunnen aanbieden van lage uurtarieven. Hiervoor wordt gestuurd op productiviteit, verhouding tussen intern en extern personeel en inhuurtarieven. De toegenomen projectomzet leidt tot meer inhuur en een hoger uurtarief voor projecten. De vermindering van inhuur vanwege meerjarige beheeropdrachten heeft in 2012 geleid tot lagere uurtarieven voor beheer. Voor 2013 streeft het GDI naar verdere beperking van de inhuur waar mogelijk binnen de kaders.

Doelmatigheid is meer dan lagere kosten. Uit een jaarlijkse meting in een onafhankelijke benchmark ten opzichte van vergelijkbare ICT-organisaties, volgt de afwijking van de gemiddelde marktprijs. Hierin is rekening gehouden met vijf indicatoren die samen bepalend zijn voor de mate van doelmatigheid: volume, complexiteit, kwaliteit, productiviteit en kosten. De afwijkingen op deze indicatoren ten opzichte van de markt worden uitgedrukt in een gewogen gemiddelde percentage prijsafwijking. Het GDI streeft naar een gemiddelde prijsafwijking van 2% ten opzichte van soortgelijke ICT-organisaties.

De beschikbaarheid van de systemen betreft daadwerkelijke toegang tot de systemen als percentage van de met opdrachtgevers afgesproken openingstijden. Deze norm is vanaf 2013 verlaagd naar 98%, omdat de hoge norm van 99,9% alleen haalbaar is tegen hogere kosten.

De betrouwbaarheid van de dienstverlening betreft het percentage van het aantal met opdrachtgevers afgesproken serviceniveaus dat daadwerkelijk wordt gehaald. Streven is deze norm gefaseerd te verhogen naar 97% vanaf 2016. Voor 2013 geldt een norm van 95%.

De klanttevredenheid is een gemiddelde over diverse metingen naar de tevredenheid van klanten met het beheer, de projecten en de gebruikersopleidingen van het GDI.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren bedragen x € 1 000

Generieke indicatoren

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Gemiddeld uurtarief

nb

98

103

103

103

103

103

Totale omzet per product(groep)

39 178

35 664

40 144

40 644

40 644

40 644

40 644

Beheer

28 941

26 961

32 473

32 973

32 973

32 973

32 973

Projecten

9 680

8 703

7 671

7 671

7 671

7 671

7 671

Aantal fte's (exclusief externe Inhuur) werkzaam bij GDI

178,5

191,0

203,3

203,3

203,3

203,3

203,3

Aantal externe fte's ingezet bij GDI

59,0

31,3

51

51

51

51

51

Aantal externe fte's als % van de totale fte's

25%

14%

19%

19%

19%

19%

19%

Saldo van baten en lasten als % van de totale baten

– 1,1%

0%

0%

0%

0%

0%

0%

               

Omschrijving specifiek deel

2011

2012

2013

2014

2015

2015

2015

Doelmatigheidsverbetering op de kostprijs bestaande diensten

nb

1%

1%

1%

1%

1%

1%

Benchmark ten opzichte van vergelijkbare ICT-organisaties

nb

2%

2%

2%

2%

2%

2%

Beschikbaarheid systemen

99,5%

99,9%

98%

98%

98%

98%

98%

Betrouwbaarheid dienstverlening

95,8%

95%

95%

96%

96%

97%

97%

Klanttevredenheid

8

7

7

7

7

7

7

Licence