Base description which applies to whole site

05. Justitiële Uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit, Screening (Dienst Justis)

Dienst Justis is de screeningsautoriteit op het gebied van integriteit van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Integriteit is een maatstaf om betrouwbaarheid en kwaliteit van het functioneren van personen en organisaties te beoordelen. Justis toetst of personen relevante antecedenten hebben die het uitoefenen van een bepaald beroep of werk in de weg staan. Daarnaast toetst Justis of partijen die bepaalde verklaringen, vergunningen en subsidies aanvragen, aan de benodigde integriteitseisen voldoen. Deze screening van betrouwbaarheid vermindert veiligheidsrisico's en draagt zo bij aan een meer integere en veiligere samenleving.

Binnen Justis lopen twee programma’s: Flexibilisering Radar en Scherp & Efficiënt. Flexibilisering Radar betreft de doorontwikkeling van het systeem Radar. Dit systeem is ontwikkeld binnen het project Herziening Toezicht Rechtspersonen. Dit herziene toezicht op rechtspersonen beoogt het voorkomen en bestrijden van misbruik van rechtspersonen te verbeteren.

Daarnaast loopt het programma Scherp & Efficiënt. Dit programma zorgt ervoor dat Justis één ICT landschap krijgt en aansluit bij de kabinetsdoelstelling om in 2017 digitaal te kunnen communiceren met burgers.

Tabel 05.1 Meerjarige begroting van baten en lasten (x € 1.000)
 

Realisatie

Begroting

         
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

1. Baten

             

Omzet moederdepartement

17.798

17.755

13.105

11.664

11.103

10.858

10.858

Omzet overige departementen

337

216

211

203

204

203

203

Omzet derden

20.070

16.937

16.228

16.228

16.228

16.228

16.228

Rentebaten

8

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

442

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

38.655

34.908

29.544

28.095

27.535

27.289

27.289

               

2. Lasten

             

Apparaatskosten

32.151

34.908

29.544

28.095

27.535

27.289

27.289

Personele kosten

21.065

21.790

18.155

16.931

16.929

16.899

16.899

– waarvan eigen personeel

14.072

15.919

15.293

15.064

15.062

15.032

15.032

– waarvan externe inhuur

6.665

4.736

2.216

1.221

1.221

1.221

1.221

Materiële kosten

11.086

13.118

11.389

11.164

10.606

10.390

10.390

– waarvan apparaat ICT

2.195

4.180

3.311

2.600

2.600

2.600

2.600

– waarvan bijdrage aan SSO’s

7.232

7.571

7.571

7.571

7.571

7.571

7.571

Rentelasten

2

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

32.153

34.908

29.544

28.095

27.535

27.289

27.289

               

Saldo van baten en lasten

6.502

0

0

0

0

0

0

Baten

Toelichting op de meerjarige begroting van baten en lasten

Omzet Moederdepartement

In deze post is de bijdrage van het Ministerie van Veiligheid en Justitie opgenomen voor producten waarvoor geen, of geen kostendekkende tarieven (kunnen) worden geheven aan de eindgebruiker. Daarnaast is een extra bijdrage van het Moederdepartement opgenomen voor de programma’s Flexibilisering Radar en Scherp & Efficiënt.

In de omzet moederdepartement zijn ook vooruit ontvangen posten opgenomen voor de programma’s Radar en Scherp & Efficiënt waarvoor diverse werkzaamheden zijn uitgesteld naar 2014 en 2015. Door de afronding van de programma’s Flexibilisering Radar en Scherp & Efficiënt en daarmee de financiering ervan door de opdrachtgevers in 2015, daalt de omzet moederdepartement in 2015 en 2016. In onderstaande tabel wordt een nadere uitsplitsing van de omzet moederdepartement voor 2014 en 2015 weergegeven.

Tabel 05.2 Omzet moederdepartement (x € 1.000)

Product

2014

2015

Gratie

777

928

GSR

337

464

TRACK

4.853

4.509

Bibob

3.634

3.639

WPBR, BOA en WWM

2.476

2.405

Overig (o.a. extra bijdrage moederdepartement)

5.678

1.160

Totaal

17.755

13.105

Omzet overige departementen

In de omzet overige departementen is de bijdrage opgenomen van overige departementen voor producten waarvoor geen tarieven aan de eindgebruiker worden geheven, maar welke door een ander departement worden gefinancierd. In onderstaande tabel wordt een nadere uitsplitsing gegeven voor het begrotingsjaar 2015.

Tabel 05.3 Omzet overige departementen

Opdrachtgever

Aantal

Bedrag

(x € 1.000)

2015

Screening kinderopvang (SZW)

2.000

42

Screening taxibranche (I&M)

4.500

168

Totaal

 

211

Omzet derden

Deze geraamde omzet betreft de bij derden in rekening te brengen tarieven en boetes voor producten. In onderstaande tabel wordt een nadere uitsplitsing voor 2015 weergegeven.

In 2013 werden veel meer baten gerealiseerd. Dit kwam doordat het aantal aanvragen VOG-NP (Verklaring omtrent het gedrag voor natuurlijke personen) steeg door de nulmeting voor de continue screening in de kinderopvang (circa 120.000 extra aanvragen) en door een stijging van reguliere aanvragen VOG-NP.

Tabel 05.4 Omzet derden 2015

Product

Aantal

Leges

PxQ

(x € 1.000)

Naamswijziging

1.300

835,00

1.086

Bibob

270

500,00

135

Verklaring omtrent gedrag (VOG NP)

420.000

22,55

9.471

Verklaring omtrent gedrag (VOG NP) elektronisch

160.000

24,55

3.928

Verklaring omtrent gedrag (VOG RP)

4.800

147,50

709

GVA

4.000

120,00

480

Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus (vergunningen)

650

490,00

319

Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus (leidinggevenden)

950

60,00

57

Wet wapen munitie (WWM)

270

50,00

14

Bestuurlijke boetes

60

 

30

Totaal

   

16.228

Lasten

Personele kosten

De komende jaren wordt de ICT omgeving van Justis vernieuwd, waardoor minder administratieve medewerkers nodig zijn. Het aantal fte’s daalt door de efficiency voortkomend uit deze vernieuwing. Deze ontwikkeling past in de wens van het kabinet om in te zetten op een kleinere, efficiëntere en compactere overheid.

Tabel 05.5 Personele kosten
 

Realisatie

           
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Eigen personeel

             

gemiddelde loonsom (x € 1.000)

56

62

62

62

62

62

62

aantal fte's

245

247

236

231

231

231

231

Totaal loonsom ambtelijk personeel (x € 1.000)

13.725

15.323

14.533

14.304

14.303

14.303

14.303

Materiële kosten

Na 2014 is een daling van de ICT-kosten zichtbaar. Deze daling komt doordat in 2014 sprake is van dubbele beheerlasten van ICT- systemen. Daarnaast zullen de programma’s Radar en Scherp & Efficiënt in 2015 zijn afgerond waardoor vermoedelijk de ICT- kosten in 2015 en 2016 dalen.

Tabel 05.6 Kasstroomoverzicht (x € 1.000)
 

Realisatie

           
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

1. Rekening Courant RHB 1 januari

9.682

13.054

6.721

6.721

6.721

6.721

6.721

             

2. Totaal operationele kasstroom

3.504

0

0

0

0

0

0

             

3a. Totaal investeringen

0

0

0

0

0

0

0

3b. Totaal boekwaarde desinvesteringen

0

0

0

0

0

0

0

3. Totaal investeringskasstroom

0

0

0

0

0

0

0

             

4a. Eenmalige uitkering aan moederdepartement

– 100

– 6.333

0

0

0

0

0

4b. Eenmalige storting door moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

4c. Aflossingen op leningen

– 32

0

0

0

0

0

0

4d. Beroep op leenfaciliteit

0

0

0

0

0

0

0

4. Totaal financieringskasstroom

– 132

– 6.333

0

0

0

0

0

             

5. Rekening Courant RHB 31 december

13.054

6.721

6.721

6.721

6.721

6.721

6.721

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Bij het jaarverslag 2013 heeft Justis een positief resultaat ad € 6,5 mln. gepresenteerd. Gezien de maximumomvang van de exploitatiereserve (€ 0,168 mln.) is € 6,3 mln. teruggestort als eenmalige uitkering aan het moederdepartement in 2014.

Doelmatigheid

Tabel 05.7 Doelmatigheidsindicatoren
 

Realisatie

           
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Omschrijving Generiek Deel

             

Risicomeldingen

             

Kostprijs (x € 1)

2.554,12

4.626,03

5.129,70

5.069,13

4.997,75

4.970,57

4.970,57

Omzet (PxQ) (x € 1.000)

3.415

3.882

3.606

3.744

3.620

3.575

3.575

Doorlooptijd:

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

             

TIV

             

Kostprijs (x € 1)

1.557,49

1.882,64

1.881,95

1.856,95

1.827,48

1.816,26

1.816,26

Omzet (PxQ) (x € 1.000)

903

971

903

878

841

827

827

Doorlooptijd: Verstrekking A binnen 3 dagen

87%

65%

65%

65%

65%

65%

65%

Doorlooptijd: Verstrekking B binnen 4 weken

59%

75%

75%

75%

75%

75%

75%

Doorlooptijd: Verstrekking C binnen 6 weken en 4 maanden

74%

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

             

GSR

             

Kostprijs (x € 1)

785,10

1.103,83

1.102,02

1.079,73

1.054,89

1.045,42

1.045,42

Omzet (PxQ) (x € 1.000)

282

337

464

444

410

399

399

Doorlooptijd: negatieve beslissingen binnen 4 weken

83%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

Doorlooptijd: negatieve beslissingen binnen 8 weken

61%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

             

Bibob

             

Kostprijs (x € 1)

18.521,86

17.920,36

17.241,40

16.882,00

16.505,79

16.359,96

16.359,96

Omzet (PxQ) (x € 1.000)

3.205

3.769

3.774

3.797

3.569

3.475

3.475

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

33%

60%

60%

60%

60%

60%

60%

Doorlooptijd: % binnen 12 weken

57%

90%

90%

90%

90%

90%

90%

             

Gratie

             

Kostprijs (x € 1)

576,78

478,74

413,64

367,59

360,63

357,85

357,85

Omzet (PxQ) (x € 1.000)

679

777

928

892

849

833

833

Doorlooptijd: % binnen 6 maanden

86%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

             

Verklaring omtrent het Gedrag (VOG NP)

             

Kostprijs (x € 1)

13,38

16,81

16,73

16,21

15,89

15,78

15,78

Omzet (PxQ) (x € 1.000)

17.235

14.110

13.399

13.399

13.400

13.399

13.399

Doorlooptijd: % binnen 4 weken

99%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

Doorlooptijd: % binnen 8 weken na VTW

67%

90%

90%

90%

90%

90%

90%

             

Verklaring omtrent het Gedrag (VOG RP)

             

Kostprijs (x€ 1)

46,09

83,21

83,17

81,70

79,97

77,85

77,85

Omzet (PxQ) (x € 1.000)

753

708

708

708

708

708

708

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

97%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW

100%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

GVA

             

Kostprijs (x € 1)

119,54

73,77

67,95

66,40

65,06

64,52

64,52

Omzet (PxQ) (x € 1.000)

616

480

480

480

480

480

480

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

99%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW

 

95%

95%

95%

95%

95%

95%

               

Continue screening

             

Kostprijs (x € 1)

55,86

35,09

32,40

31,22

31,31

31,07

31,07

Omzet (PxQ) (x € 1.000)

337

216

210

203

203

202

202

Doorlooptijd:

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

               

Naamswijziging

             

Kostprijs (x € 1)

736,31

670,91

604,05

544,73

533,90

529,40

529,40

Omzet (PxQ) (x € 1.000)

1.308

1.089

1.089

1.096

1.068

1.057

1.057

Doorlooptijd: % binnen 6 maanden

92%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

               

WWM beroepen

             

Kostprijs (x € 1)

4.992,29

6.344,75

6.174,34

5.441,64

5.329,67

5.285,24

5.285,24

Omzet (PxQ) (x € 1.000)

1.175

740

722

770

690

684

684

Doorlooptijd: % binnen 26 weken

54%

70%

70%

70%

70%

70%

70%

               

WWM ontheffingen

             

Kostprijs (x € 1)

690,90

949,20

945,87

925,91

905,67

898,05

898,05

Omzet (PxQ) (x € 1.000)

263

104

101

100

97

96

96

Doorlooptijd: % binnen 12 weken

76%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

               

BOA, BOD en BOA cat. Besluiten

             

Kostprijs (x € 1)

115,67

120,35

100,96

93,14

91,51

90,83

90,83

Omzet (PxQ) (x € 1.000)

967

966

913

899

936

928

928

Doorlooptijd: % verzoek BOA art. 142 binnen 16 weken

100%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

Doorlooptijd: % BOD binnen 8 weken

100%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

               

WPBR ondernemingen

             

Kostprijs (x € 1)

729,37

1.017,97

900,37

824,56

806,03

798,45

798,45

Omzet (PxQ) (x € 1.000)

701

659

672

662

649

643

643

Doorlooptijd: % binnen 16 weken

90%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

               

WPBR leidinggevenden

             

Kostprijs (x € 1)

290,94

477,01

454,55

400,09

391,66

388,36

388,36

Omzet (PxQ) (x € 1.000)

356

315

307

302

295

294

294

Doorlooptijd: % binnen 16 weken

70%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

               

Overig (WBP, EG-verklaringen en Bestuurlijke boetes)

             

Omzet (PxQ) (x € 1.000)

130

112

110

110

108

108

108

Doorlooptijd: % WBP binnen 8 weken

100%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

Doorlooptijd: % EG- verklaring binnen 3 maanden

87%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

Doorlooptijd: % sancties binnen 13 wk.

55%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

Tabel 05.8 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Omschrijving Generiek Deel

             

Het aantal fte’s (exclusief externe inhuur) werkzaam bij Justis

245

247

236

231

231

231

231

Saldo van baten en lasten als percentage van de totale baten

17%

0

0

0

0

0

0

Toelichting

De kostprijzen van de producten laten vanaf 2014 meerjarig een daling zien. Dit komt door de digitalisering van de werkprocessen, waardoor minder administratieve medewerkers nodig zijn.

Licence