Base description which applies to whole site

BIJLAGE 2 VERDIEPINGSHOOFDSTUK BEGROTING

Het verdiepingshoofdstuk bestaat uit een cijfermatig overzicht per artikel. Bij ieder artikel wordt eerst de opbouw van de stand vanaf de ontwerpbegroting 2014 tot aan de stand ontwerpbegroting 2015 vermeld. Daarna worden de belangrijkste nieuwe mutaties toegelicht.

De nieuwe begrotingsmutaties zijn toegelicht voor zover de kasbedragen in 2015 groter zijn dan € 2 miljoen.

Artikel 1 Volksgezondheid

Opbouw uitgaven x € 1.000
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2014

497.640

497.518

500.958

507.163

508.237

0

Mutatie nota van wijziging 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie amendement 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2014

– 13.703

5.997

5.846

5.843

10.841

10.841

Nieuwe mutaties

2.515

138.567

134.074

131.851

131.959

647.997

Stand ontwerpbegroting 2015

486.452

642.082

640.878

644.857

651.037

658.838

Opbouw ontvangsten x € 1.000
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2014

11.003

11.003

10.903

10.903

10.903

0

Mutatie nota van wijziging 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie amendement 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2014

0

0

0

0

0

0

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

10.903

Stand ontwerpbegroting 2015

11.003

11.003

10.903

10.903

10.903

10.903

Toelichting belangrijkste nieuwe mutaties (bedragen x € 1.000)
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Overboeking vanuit artikel 4 voor de uitvoering van het Nationaal Programma Alles is Gezondheid... (TK 32 739, nr 102).

3.300

2.150

2.050

0

0

0

Met de inwerkingtreding van de Wet langdurige zorg per 1 januari 2015 worden de uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma en de hielprik opgenomen in de Wet publieke gezondheid. Dit betekent dat het budget voor beide progamma’s, die voorheen onderdeel waren van de AWBZ, is overgeheveld naar de begroting van VWS.

0

137.852

137.852

137.852

137.852

137.852

Overboeking naar artikel 4 voor de uitvoering van de programma’s «Vernieuwing Jeugdgezondheidszorg, Generation R@12 en Non-Alimentaire zoönosen» door ZonMw.

0

– 800

– 1.300

– 1.300

– 1.200

– 1.200

Artikel 2 Curatieve zorg

Opbouw uitgaven x € 1.000
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2014

2.733.958

2.940.256

3.053.191

3.121.043

3.274.013

0

Mutatie nota van wijziging 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie amendement 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2014

– 10.746

10.663

8.175

10.150

2.000

2.000

Nieuwe mutaties

467

1.709.971

1.264.877

837.997

441.298

3.389.212

Stand ontwerpbegroting 2015

2.723.679

4.660.890

4.326.243

3.969.190

3.717.311

3.391.212

Opbouw ontvangsten x € 1.000
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2014

35.853

35.853

35.953

35.953

35.953

0

Mutatie nota van wijziging 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie amendement 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2014

20.000

10.000

0

0

0

0

Nieuwe mutaties

0

0

2

2

2

35.955

Stand ontwerpbegroting 2015

55.853

45.853

35.955

35.955

35.955

35.955

Toelichting belangrijkste nieuwe mutaties (bedragen x € 1.000)
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Overboeking van artikel 3 in verband met het samenvoegen van een tweetal subsidies aan het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL).

 

6.400

6.400

6.400

6.400

6.400

Het grootste deel van de extramurale behandeling van zintuiglijk gehandicapten (budget circa € 200 mln) wordt conform advies van ZiNL ondergebracht in de Zvw. Circa 21 miljoen hiervan betreft de zogenaamde expertisefunctie voor opleidingen en consultatie en advies. De expertisefunctie zal met ingang van 2015 door middel van een subsidie worden bekostigd. Het budget hiervoor is overgeheveld naar de begroting van VWS.

 

21.250

21.250

21.250

21.250

21.250

De NFU ontvangt vanaf 2015 gedurende 5 jaar € 5 mln per jaar voor doelmatigheidsprojecten via het zogenoemde doelmatigheidsfonds.

 

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

In oktober 2013 hebben de ministers van VWS en VenJ samen met de betrokken partijen het transitieakkoord Meldkamer van de Toekomst ondertekend. De huidige 25 regionale meldkamers worden vervangen door 1 landelijke meldkamer. Met deze mutatie worden de benodigde middelen aan de begroting van VWS toegevoegd waarna het budget wordt overgeboekt naar de begroting van VenJ.

 

2.250

2.250

4.500

4.500

6.750

Overboeking naar V&J: bijdrage landelijke meldkamerorganisatie

 

– 2.250

– 2.250

– 4.500

– 4.500

– 6.750

In afwachting van de uitkomsten van een heroverweging naar de verantwoordelijkheid- en taakverdeling tussen publieke en private partijen bij de DBC-systematiek zijn de middelen op de begroting van VWS voor de (door)ontwikkeling en het beheer van de DBC-systematiek in beschikbaar gesteld aan de NZa via artikel 4.

 

– 10.300

       

Overboeking naar artikel 4 voor de uitvoering van het programma TopZorg 2014–2018 door ZonMw.

 

– 8.000

– 8.000

– 8.000

– 1.000

– 5.000

Subsidieregeling overgang integrale tarieven medische specialistische zorg. Deze nieuwe subsidieregeling maakt onderdeel uit van het Budgettair Kader Zorg

 

125.000

   

25.000

25.000

In de bestuursafspraken 2011–2015 tussen Rijk, VNG en IPO is overeengekomen dat de vrijvallende uitvoeringkosten voor de jeugd-ggz bij zorgverzekeraars in verband met de stelselherziening jeugdzorg beschikbaar worden gesteld aan gemeenten. Zij krijgen hiervoor een bijdrage uit het Zorgverzekeringsfonds van € 50 per kind (in totaal € 170 miljoen). Omdat de uitgaven voor jeugd-ggz ongeveer 20% van de zorguitgaven voor 18-minners uitmaken, ligt het in de rede om de bijdrage uit het fonds naar rato en dus met € 35 miljoen te verlagen en deze over te boeken naar het Gemeentefonds.

 

– 22.000

– 28.000

– 35.000

– 35.000

– 35.000

Budget bestemd voor de tijdelijke regeling anonieme e-mental health.

 

2.000

       

De hervorming van de langdurige zorg, waarbij overhevelingen plaatsvinden van AWBZ naar de Zvw, zorgt voor een effect op de Zvw-premie. Een tegengesteld effect doet zich voor als gevolg van de overheveling van de jeugd-ggz naar gemeenten. Om het gesaldeerde premie-effect te dempen is een nieuwe rijksbijdrage ingevoerd. Deze rijksbijdrage loopt af naar € 0 in 2019.

0

1.804.000

1.353.000

902.000

451.000

0

Artikel 3 Maatschappelijke ondersteuning en langdurige zorg

Opbouw uitgaven x € 1.000
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2014

4.193.291

4.476.277

4.714.178

4.949.335

5.210.452

0

Mutatie nota van wijziging 2014

0

– 70.000

– 100.000

– 100.000

– 100.000

– 100.000

Mutatie amendement 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2014

391.248

407.140

420.620

464.169

491.650

796.650

Nieuwe mutaties

3.898

– 1.235.220

– 1.341.998

– 1.421.558

– 1.502.811

3.623.042

Stand ontwerpbegroting 2015

4.588.388

3.578.197

3.692.800

3.891.946

4.099.291

4.319.692

Opbouw ontvangsten x € 1.000
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2014

3.441

3.441

3.441

3.441

3.441

0

Mutatie nota van wijziging 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie amendement 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2014

0

0

0

0

0

0

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

3.441

Stand ontwerpbegroting 2015

3.441

3.441

3.441

3.441

3.441

3.441

Toelichting belangrijkste nieuwe mutaties (bedragen x € 1.000)
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Gemeenten worden verantwoordelijk voor het gehele stelsel voor vrouwenopvang inclusief specifieke slachtoffergroepen. Deze middelen worden toegevoegd aan de decentralisatie uitkering vrouwenopvang en zijn bedoeld voor versterking van het stelsel van vrouwenopvang en de opvang van slachtoffers van eergerelateerd geweld en loverboys. De middelen zullen de eerste jaren ook worden ingezet om het nieuwe verdeelmodel goed te laten functioneren.

 

– 12.100

– 12.100

– 12.100

– 12.100

– 12.100

Overboeking naar het Ministerie van SZW voor de bestrijding van fraude met pgb’s door de Inspectie SZW.

 

– 2.350

– 2.350

– 2.350

– 2.350

– 2.350

Overboeking naar artikel 2 in verband met het samenvoegen van een tweetal subsidies aan het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL).

 

– 6.400

– 6.400

– 6.400

– 6.400

– 6.400

Omdat de rol van mantelzorgers en vrijwilligers bij de ondersteuning van mensen in de eigen omgeving groter wordt, wordt de steun van mantelzorgers in 2015 verder versterkt. Gemeenten zullen voor mantelzorg in 2015 € 70 miljoen ontvangen, oplopend naar € 100 miljoen in daarop volgende jaren.

 

– 70.000

– 100.000

– 100.000

– 100.000

– 100.000

Bijstelling van de rijksbijdrage Bijdrage in de Kosten van Kortingen (BIKK) naar aanleiding van de actuele ramingen van het CPB.

– 5.100

– 1.245.600

– 1.320.400

– 1.392.300

– 1.472.000

– 1.556.300

Dit betreft transitiekosten in verband met de herziening van de langdurige zorg. De middelen worden onder meer ingezet voor monitoring en voorlichting, communicatie en ondersteuning van cliënten, aanbieders en gemeenten.

13.905

11.200

9.400

4.300

4.300

4.300

De toeslagen voor zorginstellingen voor Joodse en Indische Bewoners worden vanaf 2015 bekostigd via een subsidie. Het budget hiervoor is overgeheveld vanaf artikel 7.

 

2.600

2.600

2.600

2.600

2.600

Overboeking naar de begroting voor de verdere ontwikkeling en uitvoering van trekkingsrechten voor het pgb. In 2015 zal een groot deel van deze kosten centraal worden gefinancierd.

 

25.048

       

Artikel 4 Zorgbreed beleid

Opbouw uitgaven x € 1.000
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2014

697.717

739.596

731.186

739.767

748.517

0

Mutatie nota van wijziging 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie amendement 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2014

37.829

16.724

12.867

5.026

4.115

3.915

Nieuwe mutaties

– 397

23.420

11.973

8.913

647

757.985

Stand ontwerpbegroting 2015

735.149

779.740

756.026

753.706

753.279

761.900

Opbouw ontvangsten x € 1.000
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2014

4.858

4.858

4.858

4.858

4.858

0

Mutatie nota van wijziging 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie amendement 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2014

0

0

0

0

0

0

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

4.858

Stand ontwerpbegroting 2015

4.858

4.858

4.858

4.858

4.858

4.858

Toelichting belangrijkste nieuwe mutaties (bedragen x € 1.000)
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Overboeking naar artikel 4 voor de uitvoering van het Nationaal Programma Alles is Gezondheid (TK 32 739, nr 102).

– 1.900

– 2.150

– 2.050

     

Om aan de regels van Verantwoord Begroten te voldoen, wordt het budget voor het personeel van het Zorgverzekeringskantoor op de BES-eilanden overgeheveld naar artikel 10, waar de apparaatskosten zijn verantwoord.

 

– 8.400

– 8.400

– 8.400

– 8.400

– 8.400

Overboeking van artikel 1 voor de uitvoering van de programma’s «Vernieuwing Jeugdgezondheidszorg, Generation R@12 en Non-Alimentaire zoönosen» door ZonMw.

 

2.750

3.000

3.000

2.900

2.900

De op artikel 11 gereserveerde middelen voor fraudebestrijding in de zorg worden overgeheveld naar het onderdeel «voorkomen oneigenlijk gebruik en aanpak fraude» op artikel 4.

1.600

1.600

1.600

1.600

1.600

1.600

In afwachting van de uitkomsten van een heroverweging naar de verantwoordelijkheid- en taakverdeling tussen publieke en private partijen bij de DBC-systematiek zijn de middelen op de begroting van VWS voor de (door)ontwikkeling en het beheer van de DBC-systematiek beschikbaar gesteld aan de NZa via artikel 4.

 

10.300

       

Budgetoverheveling naar de begroting voor de uitvoering van het Nationaal Progamma Ouderenzorg (NPO), door ZonMw, dat voorheen onderdeel was van de AWBZ.

 

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

Overboeking van artikel 2 voor de uitvoering van het programma TopZorg 2014–2018 door ZonMw.

 

8.000

8.000

8.000

1.000

5.000

Artikel 5 Jeugd

Opbouw uitgaven x € 1.000
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2014

1.551.126

1.491.493

1.395.914

1.361.934

1.361.316

0

Mutatie nota van wijziging 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie amendement 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2014

– 4.688

– 14.929

– 28.629

– 28.500

– 28.500

– 28.500

Nieuwe mutaties

4.303

– 1.267.455

– 1.197.728

– 1.183.035

– 1.236.346

132.614

Stand ontwerpbegroting 2015

1.550.741

209.109

169.557

150.399

96.470

104.114

Opbouw ontvangsten x € 1.000
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2014

4.508

4.508

4.508

4.508

4.508

0

Mutatie nota van wijziging 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie amendement 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2014

0

0

0

0

0

0

Nieuwe mutaties

0

0

78.000

0

0

4.508

Stand ontwerpbegroting 2015

4.508

4.508

82.508

4.508

4.508

4.508

Toelichting belangrijkste nieuwe mutaties (bedragen x € 1.000)
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Als gevolg van de stelselherziening jeugdzorg en de overheveling van de jeugdzorg naar gemeenten zullen frictiekosten optreden om de continuïteit van zorg en infrastructuur te kunnen garanderen. Het hiervoor benodigde transitiebudget wordt gevuld door de gereserveerde middelen voor uitvoeringsrisico’s bij de stelselherziening jeugd (€ 34 miljoen per jaar van 2015 t/m 2017) aan te wenden, evenals de egalisatiereserves uit het PF die vanaf 2015 beschikbaar komen (€ 78 miljoen). In totaal gaat het om € 180 miljoen die wordt verspreid over vier jaar.

 

60.000

60.000

60.000

   

Met € 40 miljoen in 2015 wordt een soepele overgang in het nieuwe stelsel bewerkstelligd van instellingen voor jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering met een bovenregionaal of landelijk werkgebied. De middelen worden aan het transitiebudget voor frictiekosten toegevoegd.

 

40.000

       

Overheveling deel jeugd AWBZ naar jeugdhulp in het kader van de stelselwijziging.

 

5.000

4.000

4.000

3.000

3.000

Overheveling jeugdzorgtaken (o.a. Kindertelefoon en vertrouwenswerk) naar VNG in het kader van de stelselwijziging jeugdzorg.

 

– 14.800

– 14.800

– 14.800

– 14.800

– 14.800

Deze mutatie betreft de overheveling van het programmabudget jeugdhulp naar de integratie-uitkering sociaal domein in verband met de decentralisatie jeugdzorg.

 

– 1.359.000

– 1.251.972

– 1.229.522

– 1.214.200

– 1.214.200

Artikel 6 Sport en bewegen

Opbouw uitgaven x € 1.000
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2014

132.412

128.103

131.867

132.378

129.968

0

Mutatie nota van wijziging 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie amendement 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2014

– 16.219

– 1.900

– 1.998

9

9

9

Nieuwe mutaties

– 45.708

403

– 534

– 532

– 540

129.430

Stand ontwerpbegroting 2015

70.485

126.606

129.335

131.855

129.437

129.439

Opbouw ontvangsten x € 1.000
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2014

1.740

1.740

1.740

1.740

1.740

0

Mutatie nota van wijziging 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie amendement 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2014

0

0

0

0

0

0

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

1.740

Stand ontwerpbegroting 2015

1.740

1.740

1.740

1.740

1.740

1.740

Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en herinnering Tweede Wereldoorlog

Opbouw uitgaven x € 1.000
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2014

327.802

311.492

292.568

274.859

259.325

0

Mutatie nota van wijziging 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie amendement 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2014

– 126

0

0

0

0

0

Nieuwe mutaties

110

– 2.490

– 2.490

– 2.490

– 2.490

241.205

Stand ontwerpbegroting 2015

327.786

309.002

290.078

272.369

256.835

241.205

Opbouw ontvangsten x € 1.000
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2014

901

901

901

901

901

0

Mutatie nota van wijziging 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie amendement 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2014

0

0

0

0

0

0

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

901

Stand ontwerpbegroting 2015

901

901

901

901

901

901

Toelichting belangrijkste nieuwe mutaties (bedragen x € 1.000)
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

De toeslagen voor zorginstellingen voor Joodse en Indische Bewoners worden vanaf 2015 bekostigd via een subsidie. Het budget hiervoor is overgeheveld naar artikel 3.

 

– 2.600

– 2.600

– 2.600

– 2.600

– 2.600

Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten

Opbouw uitgaven x € 1.000
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2014

4.466.171

4.496.812

4.313.646

4.613.731

5.372.041

0

Mutatie nota van wijziging 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie amendement 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2014

– 438.931

320.460

149.000

144.333

38.000

0

Nieuwe mutaties

244.682

– 748.768

78.130

159.597

– 492.379

4.916.920

Stand ontwerpbegroting 2015

4.271.922

4.068.504

4.540.776

4.917.661

4.917.662

4.916.920

Toelichting belangrijkste nieuwe mutaties (bedragen x € 1.000)
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Bijstelling van de uitgavenraming zorgtoeslag naar aanleiding van de actuele raming van het CPB.

244.682

– 373.768

237.130

325.597

– 326.379

– 326.379

Beperking van de uitgaven zorgtoeslag door verhoging van het afbouwpercentage.

0

– 375.000

– 159.000

– 166.000

– 166.000

– 166.000

Artikel 9 Algemeen

Opbouw uitgaven x € 1.000
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2014

30.741

29.687

29.487

28.307

28.306

0

Mutatie nota van wijziging 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie amendement 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2014

8.169

– 1.202

– 1.173

7

7

7

Nieuwe mutaties

1

– 341

– 2.811

– 6.311

– 7.711

20.595

Stand ontwerpbegroting 2015

38.911

28.144

25.503

22.003

20.602

20.602

Artikel 10 Apparaatsuitgaven

Opbouw uitgaven x € 1.000
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2014

220.886

211.415

205.016

206.766

206.845

0

Mutatie nota van wijziging 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie amendement 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2014

61.319

12.144

8.303

6.685

5.893

5.393

Nieuwe mutaties

13.257

6.673

9.996

7.487

6.288

213.165

Stand ontwerpbegroting 2015

295.462

230.232

223.315

220.938

219.026

218.558

Opbouw ontvangsten x € 1.000
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2014

5.358

5.354

5.357

5.357

5.357

0

Mutatie nota van wijziging 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie amendement 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2014

25.561

0

0

0

0

0

Nieuwe mutaties

5.402

0

0

0

0

5.357

Stand ontwerpbegroting 2015

36.321

5.354

5.357

5.357

5.357

5.357

Toelichting belangrijkste nieuwe mutaties (bedragen x € 1.000)
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Om aan de regels van Verantwoord Begroten te voldoen, wordt het budget voor het personeel van het Zorgverzekeringskantoor op de BES-eilanden voortaan op het apparaatsartikel verantwoord.

 

8.400

8.400

8.400

8.400

8.400

Dit betreft een overheveling van middelen van VWS naar BZK in verband met de jaarlijkse exploitatiekosten die door P-Direkt gemaakt worden voor de huidige basisdienstverlening.

 

– 2.378

– 2.241

– 2.181

– 2.135

– 2.103

Artikel 11 Nominaal en onvoorzien

Opbouw uitgaven x € 1.000
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2014

– 36.814

– 12.187

– 18.975

– 32.750

– 39.486

0

Mutatie nota van wijziging 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie amendement 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2014

22.562

– 19.487

27.131

12.136

12.073

18.257

Nieuwe mutaties

– 17.874

– 14.966

– 4.778

5.472

12.511

– 32.975

Stand ontwerpbegroting 2015

– 32.126

– 46.640

3.378

– 15.142

– 14.902

– 14.718

Opbouw ontvangsten x € 1.000
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2014

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

0

Mutatie nota van wijziging 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie amendement 2014

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2014

2.297

0

0

0

0

0

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

5.000

Stand ontwerpbegroting 2015

7.297

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

Toelichting belangrijkste nieuwe mutaties (bedragen x € 1.000)
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

In het Begrotingsakkoord 2014 is een taakstelling op de topsectoren toebedeeld aan de verschillende departementen. Voor VWS gaat het om een structureel bedrag van € 6 miljoen, waarvan € 2,5 miljoen vanaf 2016 via een fiscale regeling bij EZ kan worden ingevuld. Omdat er onvoloende ruimte is om de taakstelling binnen de verschillende domeinen van het topsectorenbeleid op te vangen wordt het knelpunt VWS-breed opgelost.

 

4.000

3.500

3.500

3.500

3.500

Voor de aanpak van fraude in de zorg is in de begroting van 2014 structureel € 10 miljoen beschikbaar gesteld. In samenwerking met verschillende ketenpartners is gewerkt aan een programma om de bestrijding van fraude in de zorg goed van de grond te krijgen. Bovenop deze middelen wordt daarom in 2015 en 2016 een beperkte intensivering ingezet om de bestrijding van fraude middels een aantal vanuit VWS geïnitieerde onderzoeken te bevorderen.

 

2.500

2.500

     

Dit betreft middelen ten behoeve van fraudebestrijding in de zorg die worden overgeheveld naar het onderdeel «voorkomen van oneigenlijk gebruik en fraudebestrijding» op artikel 4.

– 4.100

– 4.100

– 1.600

– 1.600

– 1.600

– 1.600

Overboeking naar het Ministerie van OCW voor de uitgaven ter financiering van de loonkostenindexering op grond van de ova. Het gaat hier om de tranche 2014.

– 5.674

– 5.668

– 5.673

– 5.681

– 5.697

– 5.656

Overboeking ova jeugd (loonbijstelling) naar het sociaal deelfonds

 

– 5.000

– 5.000

– 5.000

– 5.000

– 5.000

Licence