Base description which applies to whole site

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 (in € mln.)
   

Art.

Uitgaven

Ontvangsten

Stand ontwerpbegroting 2016

 

5.784,0

5.784,0

Stand vastgestelde begroting 2016

 

5.784,0

5.784,0

         

– Mutaties 1e suppletoire begroting 2016

     

Kader relevante mutaties

     

1.

Saldo 2015

18

 

207,6

 

Verwerking saldo 2015 op de artikelen

alle

266,6

59,0

2.

Overboekingen naar PF/GF/BCF:

     
 

– Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP)

14

– 64,2

– 64,2

 

– Beter Benutten

12/13/18

– 64,8

– 64,8

3.

Overboekingen naar BDU:

     
 

– Beter Benutten

12/18

– 24,1

– 24,1

 

– Bleizo

13/14

– 5,2

– 5,2

4.

Bijdragen derden

div

23,0

23,0

5.

Taakstelling VenJ en Migratie

div

– 4,2

– 4,2

 

Overige mutaties

 

– 8,9

– 8,9

Stand 1e suppletoire begroting 2016

 

5.902,1

5.902,1

Toelichting

1. Saldo 2015

De begroting van het Infrastructuurfonds vertoont over het jaar 2015 een voordelig saldo van circa € 207,6 miljoen. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en ontvangsten. Het voordelig saldo wordt in 2016 als verhoging van de ontvangsten geboekt op het artikelonderdeel 18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen. In dit wetsvoorstel is naast deze ontvangstenverhoging ook het volledige voordelig saldo op de juiste uitgaven- en ontvangstenartikelen (producten) begrotingtechnisch verwerkt.

2. Overboekingen naar Provinciefonds, Gemeentefonds BTW-compensatiefonds

Dit betreft overboekingen naar het Provinciefonds, het Gemeentefonds en het BTW-compensatiefonds in het kader van het programma Beter Benutten (€ 64,8 miljoen) en het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP) (€ 64,2 miljoen).

3. Overboekingen naar BDU

Dit betreft overboekingen naar de BDU in het kader van het programma Beter Benutten (€ 24,1 miljoen) en voor de uitvoering van het vervoersknooppunt BleiZo (€ 8,7 miljoen, waarvan € 5,2 miljoen in 2016).

4. Bijdragen derden

Deze post bestaat uit diverse bijdragen van derden. De belangrijkste bijdragen zijn:

  • Een compensatie die de NS aan IenM moet betalen in verband met het niet halen van alle geluidseisen (€ 10,0 miljoen);

  • Een bijdrage van de provincie Zuid-Holland en de gemeente Dordrecht ter verbetering van de aansluiting A16/N3 op het bedrijventerrein Dortsekil. Vanwege een scopewijziging is de bijdrage in 2016 verlaagd (– € 7,6 miljoen) en de bijdrage in de periode 2017–2020 verhoogd (€ 21,6 miljoen).

  • Een lagere gebruikersvergoeding van de High Speed Alliance vanwege extra onderhoudswerkzaamheden en de daarmee gepaarde lagere beschikbaarheid van het spoor rondom Schiphol in de jaren 2013 en 2014 (– € 4,0 miljoen);

  • Een vergoeding van het Havenbedrijf Rotterdam voor de kosten van het onderhoud van de sporen op de Tweede Maasvlakte (€ 17,5 miljoen, waarvan € 4,4 miljoen in 2016);

  • Een extra bijdrage voor de berging van de Baltic Ace in 2016 (€ 4,7 miljoen).

  • Een Europese subsidie (TEN-T) voor het project Zeetoegang IJmond (€ 3,6 miljoen);

  • De afrekening van ProRail voor het vierde kwartaal van 2015 (€ 2,6 miljoen);

  • Een niet noodzakelijk gebleken compensatie voor de NS voor exploitatieverlies op de treindiensten van en naar Antwerpen (€ 2,5 miljoen).

5. Taakstelling Veiligheid en Justitie en Migratie

Dit betreft het aandeel van het Infrastructuurfonds in het extra budget dat beschikbaar wordt gesteld aan de begroting van Veiligheid en Justitie en voor de budgettaire gevolgen van de migratieproblematiek. Het aandeel bedraagt € 4,2 miljoen per jaar in 2016 en 2017 en € 1,4 miljoen in 2018.

Licence