Base description which applies to whole site

3. Agentschap SZW

De in de begrotingstaat inzake het Agentschap opgenomen mutaties bij de baten en lasten kunnen als volgt worden toegelicht.

Staat van baten en lasten AGSZW 2016 (x € 1.000)
   

2016

   

2016

   

Ontwerp begroting

mutaties 1e suppl.

mutaties 2e suppl.

totaal geraamd

Baten

       

Opbrengst moederdepartement

13.400

3.120

695

17.215

Opbrengst overige departementen

1.600

– 550

– 60

990

Opbrengst derden

0

0

0

0

Rentebaten

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

 

• exploitatiebijdrage moederdepartement

0

0

0

0

 

 

0

0

0

Totaal baten

15.000

2.570

635

18.205

           

Lasten

       

Apparaatskosten

       
 

• personele kosten

9.650

2.550

260

12.460

 

waarvan eigen personeel

8.550

740

10

9.300

 

waarvan externe inhuur

500

1.710

300

2.510

 

waarvan overige personeelskosten

600

100

– 50

650

 

• materiële kosten

4.350

– 250

– 51

4.049

 

waarvan apparaat ICT

1.500

0

170

1.670

 

waarvan bijdrage aan SSO's

1.000

0

100

1.100

 

waarvan overige materiële kosten

1.850

– 250

– 321

1.279

Afschrijvingskosten

       
 

• immaterieel

1.000

20

66

1.086

 

• materieel

0

0

0

0

Overige lasten

       
 

       

Totaal lasten

15.000

2.320

275

17.595

           

Saldo van baten en lasten

0

250

360

610

Aangepaste begroting 2016

Zoals toegelicht in de voortgangsrapportage van 18 mei 2016 (2016–0000119781) vinden er nog aanpassingen plaats op de ontwerpbegrotingen van het agentschap. Dit als gevolg van de afwijkende begroting- en offerteprocedure van het Agentschap SZW waardoor de ramingen op verschillende momenten na de ontwerpbegroting nog aangepast worden. Voor interne sturing en rapportering worden telkens de meest recente ramingen gehanteerd. Chronologisch zijn dit:

  • (1) Ontwerpbegroting SZW 2016 (zomer 2015)

  • (2) Begroting bij de tarievennotitie 2016 (december 2015)

  • (3) 1e suppletoire begroting 2016 (mei 2016)

    Formele wijziging van de begroting 2016 op basis van de aan de opdrachtgevers uitgebrachte offertes 2016.

  • (4) 2e suppletoire begroting 2016 (september 2016)

    De prognose van de verwachte realisatie over 2016.

De huidige prognose voor 2016 is een positief resultaat van € 0,61 mln. De belangrijkste verklaring hiervoor is de stijging van de opbrengsten uit opdrachten (€ 1,83 mln) ten opzichte van de tarievennotitie.

Deze extra omzet leidt – ten opzichte van de schatting bij de berekening van de uurtarieven 2016 – tot een stijging van het aantal directe uren met 24.500 uur. Tegen de in de uurtarieven 2016 begrepen dekking voor overhead per uur, leveren deze extra directe uren een dekkingswinst op de overhead op van circa € 0,8 mln.

Overigens is DUS-I voornemens om het nieuw e-portaal van AGSZW voor haar eigen bedrijfsvoering te gaan gebruiken. Als DUS-I een financiële bijdrage levert in de investeringen voor de ontwikkeling en de kosten van het beheer van het nieuw e-portaal, zal dit de winst positief kunnen beïnvloeden.

Afwijkingen ten opzichte van de 1e sup.begroting

De afwijkingen ten opzichte van de eerste suppletoire begroting worden onderstaand toegelicht.

Baten stijging € 0,64 mln

De opbrengsten betreffen de omzet van de voor de opdrachtgevers uitgevoerde subsidieregelingen. Op basis van de huidige inzichten is een prognose voor de omzet 2016 gemaakt. De prognose is € 0,64 mln hoger dan de som van de offertes die ten tijde van de eerste voortgangs-rapportage (mei-16) aan de opdrachtgevers waren uitgebracht. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de nieuwe regelingen Vakantieclaims en Sectorplannen (DWSRA) en door mutaties in de te verrichten activiteiten voor de regelingen ESF, EMVF en Sectorplannen.

Personeelskosten stijging € 0,26 mln

De prognose is dat de personeelskosten met € 0,26 mln stijgen ten opzichte van de 1e sup (2,1%). Dit is een gevolg van de toename van de bedrijfsdrukte, waardoor meer personeel moet worden aangetrokken.

De kosten van externe inhuur 2016 wordt geschat op € 2,51 mln. Ten opzichte van de eerste suppletoire begroting is dit € 0,3 mln meer (13,6%). Vanaf november 2016 is er een piek in de werkzaamheden voor ESF 2014–2020 door de controles van VSO/AMR en openstelling van een nieuw tijdvak DI. Deze piek zal groter zijn dan was voorzien. Er zijn allerlei maatregelen genomen om de extra benodigde capaciteit in deze periode zoveel mogelijk op te vullen door tijdelijke contracten en IF-inleen binnen de rijksoverheid (ambtelijk) en de externe inhuur tot een minimum beperken.

Materiële kosten daling € 0,05 mln

De prognose is dat de materiële kosten € 0,05 mln minder bedragen dan begroot. De belangrijkste mutaties ten opzichte van de eerste suppletoire begroting zijn:

  • Huisvestingskosten. Meerkosten voor extra werkplekken;

  • Kosten kantoorautomatisering. Enerzijds meevallers door correctie op de factuur 2015 en vervallen vaste telefoonkosten. Anderzijds stijging tarieven SSC-ICT voor 2016;

  • Kosten applicaties AGSZW. Extra kosten door de ontwikkeling van een nieuw e-portaal;

  • Advies en onderzoek zijn minder dan begroot.

  • OOP-kosten. Minder kosten voor subsidieregelingen die rechtstreeks in rekening worden gebracht aan de opdrachtgevers.

Afschrijvingskosten stijging € 0,07 mln

Door de extra investeringen in 2016 (onder andere voor nieuw e-portaal) zijn de verwachte afschrijvingskosten 2016 hoger dan in de 1e suppletoire begroting.

Licence