Base description which applies to whole site

5.2 Agentschap Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut

Tabel 25 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap KNMI Tweede Suppletoire begroting 2022 (Bedragen x € 1.000)
 

(1) Vastgestelde begroting

(2) Mutaties 1e suppletoire begroting

(3) Mutaties 2e suppletoire begroting

(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd

Baten

    

- Omzet

94.761

6.089

‒ 4.933

95.917

waarvan omzet moederdepartement

63.499

4.822

‒ 2.133

66.188

waarvan omzet overige departementen

2.935

308

0

3.243

waarvan omzet derden

28.327

959

‒ 2.800

26.486

Rentebaten

 

0

2

2

Vrijval voorzieningen

 

0

  

Bijzondere baten

  

Totaal baten

94.761

6.089

‒ 4.931

95.919

     

Lasten

    

Apparaatskosten

71.461

5.905

‒ 2.109

75.258

- Personele kosten

43.609

2.202

649

46.460

waarvan eigen personeel

39.051

2.194

‒ 797

40.448

waarvan inhuur externen

4.374

8

1.630

6.012

waarvan overige personele kosten

184

‒ 184

- Materiële kosten

27.852

3.704

‒ 2.758

28.798

waarvan apparaat ICT

9.237

2.762

425

12.424

waarvan bijdrage aan SSO's

4.554

918

‒ 153

5.319

waarvan overige materiële kosten

14.061

25

‒ 3.031

11.055

Rentelasten

  

Afschrijvingskosten

2.550

184

‒ 360

2.374

- Materieel

2.165

355

‒ 332

2.188

waarvan apparaat ICT

871

‒ 166

‒ 25

680

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

1.294

521

‒ 306

1.509

- Immaterieel

385

‒ 170

‒ 29

186

Overige lasten

20.724

‒ 991

19.733

waarvan dotaties voorzieningen

    

waarvan bijzondere lasten

  

Totaal lasten

94.735

6.090

‒ 3.460

97.365

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

25

‒ 1.471

‒ 1.446

Agentschapsdeel Vpb-lasten

25

 

25

Saldo van baten en lasten

‒ 1.471

‒ 1.471

Toelichting

Baten

Omzet Moederdepartement

Aan de ene kant stijgt de omzet vanwege toevoegen van middelen voor loon- en prijsbijstelling (€ 1,3 miljoen), Hybride werken (€ 1,0 miljoen).

De daling komt door achterblijven strategische projecten (€ 2,8 miljoen), lagere baten EUMETSAT (€ 1,0 miljoen) lagere baten RWS (€ 0,4 miljoen) en diverse kleinere posten (€ 0,2 miljoen). Strategische projecten blijven met name achter omdat het vullen van vacatures van deze specialistische rollen lastiger is dan verwacht in de huidige markt.

Omzet Derden

De onderschrijding van de baten komt met name door achterblijven uitgaven voor de luchtvaart (€ 2,7 miljoen). Het achterblijven van uitgaven komt vooral door vertragingen en moeite met het aantrekken en behouden van personeel.

Lasten

Personele kosten

De stijging van de loonkosten wordt veroorzaakt door gestegen lonen (€ 1,1 miljoen). Aan de andere kant is er door een lagere bezetting dan begroot een daling van de loonkosten (€ 0,9 miljoen). De lagere bezetting wordt veroorzaakt door moeite met aantrekken en behouden van personeel. Daarnaast is sprake van lagere kosten door met name thuiswerken en minder reizen naar het buitenland (€ 0,8 miljoen). De inhuurkosten stijgen doordat werving vast personeel moeizaam loopt. Om toch voortgang te boeken wordt extra ingehuurd. Dit speelt zowel voor de uitbreiding personeel voor strategische projecten als voor reguliere activiteiten.

Materiele kosten

De kosten voor de dienstverlening ICT (Campus) vallen hoger uit door stijgende kosten (€ 0,9 miljoen). Daarnaast is vooral sprake van onderschrijdingen op de kosten door vertragingen.

Enkele opvallende zijn: Masterplan (€ 0,9 miljoen), I-strategie (€ 0,5 miljoen), luchtvaart (€ 0,8 miljoen), netwerkmigratie de Bilt (€ 0,4 miljoen) en diverse subsidieprojecten (€ 0,4 miljoen). De overige € 0,7 miljoen wordt veroorzaakt door overige projecten en activiteiten.

Afschrijvingskosten

Prognose lager door met name achterblijven investeringen in vervanging meetapparatuur (zichtmeters € 0,2 miljoen en lidars € 0,1 miljoen)

Overig lasten

Onderschrijding komt door teruggave overschotten. Deze worden door KNMI gesaldeerd met de contributies EUMETSAT waardoor de realisatie op de contributies lager uitvalt.

Resultaat

Het verlies wordt vooral veroorzaakt doordat er extra kosten worden gemaakt (€ 1,3 miljoen) voor oplossen van de tekortkomingen uit het rapport van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag, voor de Wet open overheid (regelt het recht op informatie over alles wat de overheid doet) en voor het programma Werk aan Uitvoering (een overheidsbreed programma ter verbetering van de publieke dienstverlening). Hier staan geen opbrengsten tegenover (maar wel een directe vermogensstorting). De overige € 0,2 miljoen betreffen extra kosten met diverse oorzaken.

Tabel 26 Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
  

(1) Vastgestelde begroting

(2) Mutaties 1e suppletoire begroting

(3) Mutaties 2e suppletoire begroting

(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

6.143

807

6.950

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

5.226

‒ 1.792

1.255

4.689

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 2.104

‒ 5.746

2.495

‒ 5.355

2.

Totaal operationele kasstroom

3.122

‒ 7.538

3.751

‒ 666

 

Totaal investeringen (-/-)

‒ 1.450

‒ 5.100

4.492

‒ 2.058

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

  

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 1.450

‒ 5.100

4.492

‒ 2.058

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

  

 

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

300

 

1.274

1.574

 

Aflossingen op leningen (-/-)

‒ 2.254

867

‒ 856

‒ 2.243

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

1.450

5.100

‒ 4.492

2.058

4.

Totaal financieringskasstroom

‒ 504

5.967

‒ 4.074

1.389

5.

Rekening courant RHB 31 december (=1+2+3+4)

7.310

‒ 5.864

4.169

5.615

Toelichting

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom stijgt met € 5,0 miljoen Belangrijkste oorzaken voor de stijging zijn ontvangsten EUMETSAT (€ 1,2 miljoen), lagere kosten voor producten (€ 2,7 miljoen) en projecten (€ 2,9 miljoen) en later betalen Campus (€ 1,8 miljoen). Daartegenover staan lagere ontvangsten luchtvaart (€ 3 miljoen), lagere afschrijvingen (€ 0,4 miljoen) en een begroot verlies (€ 0,2 miljoen).

Investeringskasstroom

Door vertragingen lopen de investeringen in met name meetapparatuur sterk achter (€ 4,5 miljoen). Waarvan lidars luchtvaart (€ 1,5 miljoen), UV-lidar Ruisdael (€ 0,6 miljoen) en E-test (€ 0,5 miljoen) de grootsten zijn. De vertraging bij lidars wordt veroorzaakt door lagere werving van personeel dan geraamd en langere doorlooptijden bij aanbestedingen dan verwacht. De verklaring voor de overige vertragingen zijn ook met name door lagere werving van personeel dan geraamd.

Financieringskasstroom

Omdat er alleen wordt geleend voor gerealiseerde uitgaven neemt ook de financieringskasstroom hiermee af. Daarnaast zijn de aflossingen verlaagd en in lijn gebracht met de daadwerkelijk afgesloten leningen (€ 0,9 miljoen) en is voor de ontvangen bijdragen voor oplossen van de tekortkomingen uit het rapport van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag, Wet open overheid (regelt het recht op informatie over alles wat de overheid doet) en Werk aan Uitvoering (een overheidsbreed programma ter verbetering van de publieke dienstverlening) een eenmalige storting moederdepartement toegevoegd van € 1,3 miljoen.

Licence