Op dit artikel is ten opzichte van de tweede suppletoire begroting in 2024 € 12,5 mln. minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 227,8 mln. minder aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 23,1 mln. hoger dan begroot bij tweede suppletoire begroting.
Toelichting
Uitgaven
– De in 2024 beschikbare middelen ter dekking van de door de keten organisaties te maken kosten voor de implementatie van het nieuwe Wetboek voor Strafvordering zijn met name ingezet om de noodzakelijke implementatie activiteiten goed inzichtelijk te krijgen en op basis hiervan projectorganisaties op te bouwen. Omdat wetsvoorstellen nog in procedure zijn en de planningen voor implementatiewerkzaamheden pas in Q3 2024 gereed kwamen, kon het realiseren van aanpassingen in processen, opleidingen en ICT nog niet worden gestart waardoor niet alle beschikbare middelen al aan de organisaties konden worden toegewezen. Hierdoor is op het implementatie budget in 2024 een bedrag van € 5,8 miljoen onbesteed gebleven.
– Het restant bedrag omvat diverse kleine mutaties
Verplichtingen
– Op het apparaatsbudget openbaar ministerie is totaal € 40,5 mln. meer verplicht door een meerjarige verplichting die is aangegaan voor de overeenkomst sourcing applicatiebeheer. En een aantal ICT verplichtingen.
– Op het verplichtingenbudget Regionale Informatie en Expertise Centra (RIEC) is een onderuitputting van € 243,5 mln. omdat de besluitvorming dat deze bijdrage als SPUK mag worden toegekend pas in de loop van 2025 wordt genomen.
– Op het onderdeel Aanpak ondermijning is een meevaller van € 29,2 mln. Eerder in het jaar was het de verwachting dat de RIEC's in 2024 een toekenning zouden ontvangen voor 2025 en verder. Deze toekenning zal echter in 2025 worden verstrekt.
– Het restant bedrag bevat diverse kleine mutaties.
Ontvangsten
– Door het uitblijven van grote schikkingen is de afpakraming niet gerealiseerd. Bij Najaarsnota is de oorspronkelijke raming reeds verlaagd. Deze ramingsbijstelling blijkt onvoldoende te zijn geweest. Dit resulteert in een tegenvaller van € 22,9 mln.
– De realisatie van de boeteraming ligt € 47 mln. hoger dan geraamd. Dit heeft verschillende redenen: minder grote impact vervanging trajectcontroles dan geraamd, relatief meer boetes waarvoor een hoger boetebedrag geldt en een hoger dan geraamd bedrag aan OM-transacties.