Base description which applies to whole site

2.2 Begroting op Hoofdlijnen

Tabel 6 Belangrijkste Kaderrelevante wijzigingen (bedragen x € 1.000)
 

Kaderrelevante mutaties Mobiliteitsfonds

Artikel

2025

2026

2027

2028

2029

2030

2031-2038

2039

 

Stand ontwerpbegroting 2025

 

9.429.121

10.633.592

10.604.721

10.317.893

10.686.239

10.594.621

70.706.031

 

1

Mutaties 1e suppletoire begroting 2025 (Incl. ISB, Amendementen en NvW's)

 

338.538

‒ 443.681

149.639

207.826

79.728

133.867

1.791.189

 
 

Aanvullende Post (AP) - WoMo-middelen

  

27.475

108.250

158.250

308.250

458.250

1.480.775

 
 

Bijdragen Derden

 

8.976

3.648

4.232

7.685

‒ 78.580

12.762

20.845

 
 

Overboekingen andere begrotingshoofdstukken

 

‒ 113.020

‒ 31.653

‒ 31.268

‒ 31.033

‒ 38.061

‒ 37.297

‒ 249.703

 
 

- Beleidsbegroting IenW (XII)

 

‒ 79.814

‒ 24.237

‒ 22.091

‒ 26.867

‒ 33.895

‒ 33.131

‒ 256.620

 
 

- Deltafonds

 

‒ 3.800

‒ 3.800

‒ 5.011

     
 

- Overige Ministeries

 

‒ 29.406

‒ 3.616

‒ 4.166

‒ 4.166

‒ 4.166

‒ 4.166

6.917

 
 

Actualisering Ontvangsten

 

‒ 28.121

2.849

‒ 5.575

‒ 76

9.119

12

21.642

 
 

Kaderaanpassing Voorjaarsbesluitvorming

 

220.000

‒ 450.000

70.000

65.000

‒ 130.000

‒ 300.000

525.000

 
 

Saldo 2024 uitgaven

 

403.426

       
 

Taakstellingen Voorjaarsbesluitvorming

 

‒ 152.723

    

‒ 9.860

‒ 22.370

 
 

KF-middelen: Elekrificatie Friese Waddenveren

  

4.000

4.000

8.000

9.000

10.000

15.000

 
 

Stand 1e suppletoire begroting 2025

 

9.767.659

10.189.911

10.754.360

10.525.719

10.765.967

10.728.488

72.497.220

 
 

Belangrijkste mutaties Mobiliteitsfonds Ontwerpbegroting 2026

         

2

Toevoeging AP-middelen Voorjaarsbesluitvorming Lelylijn aan het MF

   

10.000

33.750

39.500

63.250

2.355.500

 
 

- Nedersaksenlijn

   

10.000

10.000

10.000

10.000

1.872.000

 
 

- Kornwerderzand

    

18.750

18.750

37.500

300.000

 
 

- N36 Almelo-Ommen

     

5.750

5.750

103.500

 
 

- Flessenhals Meppel

    

5.000

5.000

10.000

80.000

 

3

Loon- en prijsbijstelling

 

162.625

182.486

182.018

177.150

183.536

182.293

1.233.434

151.247

 

- Loonbijstelling

 

38.838

38.817

38.674

38.782

38.646

38.613

299.173

37.243

 

- Prijsbijstelling

 

123.787

143.669

143.344

138.368

144.890

143.680

934.261

114.004

4

Bijdragen derden

 

79.285

4.520

4.010

6.021

4.517

4.441

20.204

56.810

 

- Wegen

 

9.586

2.919

2.492

2.391

3.261

3.540

16.506

16.810

 

- Spoorwegen

 

55.130

      

40.000

 

- Vaarwegen

 

13.117

114

285

2.033

    
 

- Megaprojecten

 

1.452

1.487

1.233

1.597

1.256

901

3.698

 

5

Extrapolatie

        

8.632.011

 

- Bijdrage aan MF

        

8.348.303

 

- Ontvangsten derden

        

283.708

6

Actualisering Ontvangsten

 

‒ 210.372

119.008

‒ 35.885

‒ 41.622

‒ 105.563

‒ 99.829

184.943

189.320

7

Overboekingen beleidsbegroting IenW (XII)

 

‒ 23.970

‒ 24.174

‒ 70.806

‒ 32.533

‒ 17.885

‒ 18.273

‒ 35.618

‒ 2.212

 

- Dekking BDU

   

‒ 36.666

     
 

- Decentraal Spoor

 

‒ 20.900

       
 

- Veiligheid en Goederenvervoer

  

‒ 8.300

‒ 4.500

‒ 2.500

‒ 1.500

‒ 1.500

  
 

- Overige overboekingen XII

 

‒ 3.070

‒ 15.874

‒ 29.640

‒ 30.033

‒ 16.385

‒ 16.773

‒ 35.618

‒ 2.212

8

Overboeking ministeries

 

‒ 1.800

‒ 500

8.192

14.308

‒ 500

12.400

177.100

23.500

 

- Emergency Response Towing Vessels (ERTV’s)

   

8.692

14.808

 

12.900

181.100

24.000

 

- Overige overboekingen ministeries

 

‒ 1.800

‒ 500

‒ 500

‒ 500

‒ 500

‒ 500

‒ 4.000

‒ 500

9

Taakstelling Amendement Kent

  

‒ 2.695

      

Stand ontwerpbegroting 2026

 

9.773.427

10.468.556

10.851.889

10.682.793

10.869.572

10.872.770

76.432.783

9.050.676

Toelichting

Kaderrelevante mutaties MF: Dit zijn mutaties die het (meerjarige) kader op het MF veranderen ten opzichte van de vorige begrotingswet (eerste suppletoire begroting).

  • 1. Mutaties 1e suppletoire begroting 2025:Het inmiddels demissionaire kabinet-Schoof I had middelen beschikbaar gesteld voor de ontsluiting en bereikbaarheid van nieuwe woningbouwlocaties. Deze middelen zijn overgeboekt naar het Mobiliteitsfonds bij de 1e suppletoire begroting 2025 (€ 2,5 miljard + € 41 miljoen indexatie). Daarnaast heeft er een kaderaanpassing plaatgevonden, waarbij in 2026, € 450 miljoen weggeschoven wordt, een deel hiervan (€ 220 miljoen) schuift naar 2025. In totaal is er in de begrotingsperiode (2025-2030), € 525 miljoen weggeschoven naar 2031 en verder. Verder is de taakstelling van 152,7 miljoen als gevolg van de dekking voor Herstel Toeslagen, ingeboekt. Tot slot zijn er, middels een nota van wijziging op de 1e suppletoire begroting 2025, middelen vanuit het Klimaatfonds overgeboekt in de periode 2026 t/m 2031. Het gaat in totaal om € 50 miljoen voor een investeringssubsidie voor de elektrificatie van de Friese Waddenveren.

    Mutaties Ontwerpbegroting 2026

  • 2. Toevoeging AP-middelen Voorjaarsbesluitvorming Lelylijn: Met de Voorjaarsnota 2025 zijn de AP-middelen voor de Lelylijn anders ingezet. De middelen zijn ingezet voor de Nedersaksenlijn (€ 1.912 miljoen), Sluis Kornwerderzand (€ 375 miljoen), N36 Almelo-Ommen (€ 115 miljoen) en Flessenhals Meppel (€ 100 miljoen). Met de Voorjaarsnota 2025 zijn deze technisch verwerkt op artikel 99 van de beleidsbegroting HXII. Met de Ontwerpbegroting 2026 worden deze middelen overgeboekt naar het Mobiliteitsfonds.

  • 3. Loon- en Prijsbijstelling 2025: Dit betreft de verwerking van de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2025. Deze middelen zijn bij de eerste suppletoire begroting 2025 aan de beleidsbegroting Hoofdstuk XII toegevoegd. Deze tranche is bij de Ontwerpbegroting 2026 overgeboekt vanuit Hoofdstuk XII naar het Mobiliteitsfonds en zijn verdeeld over de budgetten van de projecten en programma’s in realisatie, instandhouding en waar sprake is van een juridisch bindende afspraak.

  • 4. Bijdragen derden: Dit betreft de wijziging van diverse bijdragen van derden aan het Mobiliteitsfonds. In de artikelgewijze toelichting en verdiepingsbijlage worden deze bijdragen per modaliteit nader toegelicht;

  • 5. Extrapolatie 2039: Bij de Ontwerpbegroting 2026 wordt de looptijd van het Mobiliteitsfonds beleidsarm met een jaar verlengd tot en met 2039. Het niveau van extrapolatie is gelijk aan het jaar 2038 in de begroting 2025 na verwerking van structurele begrotingsmutaties. Daarnaast zijn de structurele bijdragen van derden doorgetrokken. Met de verlenging tot en met 2039 komt in totaal – inclusief structurele ontvangsten van derden – een ruimte van circa € 8,6 miljard beschikbaar op het Mobiliteitsfonds. Deze ruimte wordt met voorrang ingezet voor het dekken van de doorlopende verplichtingen, zoals de uitgaven die benodigd zijn voor de instandhouding van het huidige areaal en het opvangen van risico's en tegenvallers. Er resteert geen vrije investeringsruimte in 2038.

  • 6. Actualisering Ontvangsten: In deze begroting zijn de programma-ramingen aan zowel de uitgaven- als de ontvangstenkant geactualiseerd. In totaal schuift € 374,3 miljoen van de ontvangsten uit 2025-2030 door naar 2031-2039. De voornaamste actualiseringen vinden plaats op de tolontvangsten A24 Blankenburg en de ViA15. In totaal schuift er € 370 miljoen van de ontvangsten uit de periode 2025-2030 weg naar 2031-2039. In de verdiepingsbijlage worden alle actualisaties uitgebreider toegelicht.

  • 7. Overboekingen HXII: Voor de uitvoering van diverse projecten en programma's op het MF is tot en met 2039 in totaal € 225,5 miljoen overgeboekt vanuit de beleidsbegroting Hoofdstuk XII naar het Mobiliteitsfonds. De grootste overboekingen betreffen:

    • De BDU verkeer en vervoer is gekort als onderdeel van de maatregel om SPUKs om te zetten naar fondsuitkeringen, zoals opgenomen in het Hoofdlijnenakkoord. Deze maatregel ging gepaard met een korting van 10%. In 2027 wordt vanuit het ministerie van IenW 1/3de van de korting teruggedraaid door een onttrekking uit de generieke investeringsruimte van het MF. Deze middelen worden overgeboekt naar de beleidsbegroting HXII. Het gaat om € 36,7 miljoen.

    • De specifieke uitkering decentraal Spoor (€ 20,9 miljoen in 2025).

    • De overboekingen in het kader van «Veiligheid en Goederenvervoer» (€ 18,3 miljoen in de periode 2026-2030). Hiervan gaat € 2 miljoen naar het Integraal Programma Goederenvervoer Binnenvaart, € 2,3 miljoen naar Beveiliging Station Maarheze, € 12 miljoen naar de Bodycams en € 2 miljoen naar de Digitale Goederenvervoer.

  • 11. Overboekingen ministeries: Dit betreft de overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken voor de periode 2025 tot en met 2039. In totaal gaat het om € 232,7 miljoen. De grootste overboeking komt vanuit KGG. In de periode 2027 tot en met 2039 is vanuit KGG € 241,5 miljoen overgeboekt voor de ERTV"s (noodsleepboten).

  • 12. Taakstelling Amendement Kent: De Kamer heeft het amendement van lid Kent bij de Voorjaarsnota 2025 aangenomen, waarbij medewerkers van sociaal-ontwikkelbedrijven worden gecompenseerd voor de veranderingen bij de arbeids- en algemene heffingskorting en het tarief eerste schijf, die voor een deel van deze groep nadelig uitpakt. Dekking is gevonden door de uitgaven voor externe inhuur in 2026 te verlagen. Met deze mutatie is de taakstelling ingepast. Het gaat om een korting van € 2,7 miljoen in 2026, die verwerkt is op artikel 12 en artikel 15 van het MF.

Tabel 7 Belangrijkste wijzigingen onder het kader (bedragen x € 1.000)
 

Mutatie onder kader Mobiliteitsfonds

Artikel

2025

2026

2027

2028

2029

2030

2031-2038

2039

1

Kaderruilen Mobiliteitsfonds

         
  

12

‒ 150.000

92.500

40.000

35.000

 

25.000

‒ 42.500

 
  

13

100.000

     

‒ 100.000

 
  

15

‒ 27.500

‒ 25.000

10.000

40.000

 

‒ 25.000

27.500

 
  

17

77.500

‒ 67.500

‒ 50.000

‒ 75.000

  

115.000

 

Toelichting

Mutaties onder kader MF: Dit zijn mutaties die het (meerjarige) kader op het MF niet veranderen ten opzichte van de vorige begrotingswet (eerste suppletoire begroting).

  • 1. Kaderruilen Mobiliteitsfonds: In de beantwoording rondom de schriftelijke Kamervragen van de 1e suppletoire begroting Mobiliteitsfonds 2025 is door IenW benoemd dat, indien van toepassing, de kaderruilen ook in de begrotingsstukken zouden worden toegelicht. Een kaderruil is een overboeking van kasbudget tussen twee artikelen die in een later jaar tegenovergesteld wordt geboekt. In principe kan het kasoverschot op een artikel het kastekort oplossen op een ander artikel, maar moet daarmee over de hele fondsperiode budgetneutraal zijn. Er heeft een kaderruil plaatsgevonden tussen artikel 12, artikel 13, artikel 15 en artikel 17 van het MF. De bedragen zijn in tabel 7 benoemd. In de artikelsgewijze toelichtingen wordt hier nader op ingegaan.

Licence