Base description which applies to whole site

3.1 Beleidsartikel 1 Kernenergie

Het eerste begrotingsartikel van het Klimaatfonds is bedoeld voor maatregelen voor Kernenergie. De doelstelling van dit begrotingsartikel is als volgt:

  • Het onderzoeken van het veilig en doelmatig verlengen van de levensduur van de kerncentrale in Borssele.

  • Het voorbereiden van de bouw van vier nieuwe kerncentrales. Hierbij gaat het onder andere om:

    • Het bepalen van een (voorkeurs)locatie voor de eerste twee nieuwe kerncentrales en het bepalen van de techniek die gebruikt zal worden. Onderdeel hiervan is ook het opstellen van een milieueffectrapportage.

    • Het uitwerken van een financieringsconstructie voor de bouw van de eerste twee nieuwe kerncentrales, in samenspraak met commerciële partijen.

    • Het laten uitvoeren van de benodigde (haalbaarheids)studies voor de eerste twee nieuwe kerncentrales door relevante commerciële partijen en hier middelen voor beschikbaar stellen.

    • Het uitwerken van een organisatiestructuur voor het uitvoeren van de overheidsrol bij de aanbesteding, bouw en exploitatie van de nieuwe kerncentrales.

    • Het in kaart brengen van de benodigde extra te zetten stappen voor de realisatie van een derde en vierde kerncentrale.  

  • Het creëren van randvoorwaardelijk beleid voor de ontwikkeling van kernenergie in Nederland. Daarbij gaat het onder andere om:

    • Het versterken van de nucleaire kennisinfrastructuur. Om als Nederland op een effectieve en veilige wijze nieuwe kerncentrales te bouwen, moet onze kennisinfrastructuur verbeterd worden.

    • Het versterken van de Europese en internationale samenwerking en kennisuitwisseling.

    • Het versterken van de Nederlandse en Europese waardeketen en brandstofcyclus.

  • Het versnellen van de ontwikkeling van Small Modular Reactors (SMR’s) door te ondersteunen bij de overgangsfase van ontwerp naar realisatie.

    • D.m.v. simulaties met stakeholders knelpunten en kansen rondom SMR’s inzichtelijk maken.

    • In kaart brengen potentie en mogelijke inpassing SMR’s in het Nederlandse energiesysteem, evenals de randvoorwaarden.

    • Daaruit voortvloeiende keuzes en doelen verder concretiseren in nationale visie op SMR’s.

  • Zorgdragen voor voldoende uitvoeringscapaciteit bij het Rijk en decentrale overheden.

De Minister van Klimaat en Groene Groei is als Fondsbeheerder verantwoordelijk voor de begroting van het Klimaatfonds. Zij is daarmee primair verantwoordelijk voor het beheer en de uitvoering van het Klimaatfonds. Naast Fondsbeheerder is de Minister van Klimaat en Groene Groei beleidsinhoudelijk verantwoordelijk voor kernenergie.

In dit artikel is geen sprake van beleidswijzigingen.

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van artikel 1 Kernenergie (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Verplichtingen

0

0

0

160.849

658.870

1.083.551

1.247.010

        

Uitgaven

0

0

0

160.849

658.870

1.083.551

1.247.010

        

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

       

Kernenergie onverdeeld

 

0

0

160.849

658.870

1.083.551

1.247.010

Tabel 5 Meerjarenoverzicht Beleidsartikel 1 Kernenergie (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

2031 t/m 2035

Totaal

Verplichtingen Kernenergie

 

0

0

160.849

658.870

1.083.551

1.247.010

10.359.725

13.510.005

Uitgaven Kernenergie

 

0

0

160.849

658.870

1.083.551

1.247.010

10.359.725

13.510.005

BudgetflexibiliteitMiddelen in het Klimaatfonds zijn niet juridisch verplicht of bestuurlijk gebonden. In het perceel Kernenergie zijn middelen gereserveerd (€ 2,0 mln). Er zijn € 13,5 mld aan middelen vrij beschikbaar binnen het perceel. 

De tabellen hierboven tonen het totale uitgaven- en verplichtingenbudget van het artikel Kernenergie. Dat bevat vrije middelen, voorwaardelijke toekenningen en reserveringen. Voor een totaaloverzicht aan maatregelen wordt verwezen naar bijlage 1.

Tabel 6 Verdiepingstabel artikel 1 Kernenergie (bedragen x € 1.000)
 

2025

2026

2027

2028

2029

2030

2031 t/m 2035

Beschikbare middelen ontwerpbegroting 2025

0

150.000

386.350

892.395

1.042.395

1.292.395

10.361.975

Maatregelen

       

Nucleaire veiligheid en stralingsbescherming

 

‒ 10.274

‒ 14.659

‒ 24.275

‒ 42.770

‒ 43.985

 

Nieuwbouw kerncentrales

 

‒ 16.300

‒ 1.200

‒ 400

‒ 200

‒ 200

 

Projectorganisatie NEO NL

‒ 4.800

‒ 17.300

     

Nuclear Academy 2026-2030

 

‒ 1.000

‒ 1.000

‒ 1.000

   

Uitvoeringskosten medeoverheden

‒ 750

‒ 9.350

‒ 8.600

‒ 7.850

‒ 6.100

‒ 4.700

‒ 2.250

        

Technische verwerking

       

Kasschuiven

2.050

‒ 95.776

  

90.226

3.500

 

Herschikking

  

‒ 200.042

‒ 200.000

   

Terugboekingen

8.945

      

waarvan afgeboekt (blijft via eindejaarsmarge 2026 behouden)1

‒ 5.445

      
        

Beschikbare middelen Ontwerpbegroting 2026

0

0

160.849

658.870

1.083.551

1.247.010

10.359.725

1

Vanwege onderuitputting op Klimaatfonds middelen op departementale begrotingen, worden middelen conform de spelregels van het Klimaatfonds teruggeboekt naar het fonds. Deze middelen worden nu afgeboekt maar komen via de 100% eindejaarmarge in het voorjaar 2026 weer beschikbaar in de vrije ruimte van dit perceel.

Nucleaire veiligheid en stralingsbescherming

De ANVS ontvangt middelen om te intensiveren en het RIVM om de meet- en ongevalsorganisatie te versterken. De maatregel ziet ook op de kennisopbouw stralingsbescherming en het onderzoeksprogramma eindberging radioactief afval.

Nieuwbouw kerncentrales

Voor de nieuwbouw van vier kerncentrales zijn middelen opgevraagd voor financieel/juridisch onderzoek/advisering, de m.e.r. en grondonderzoeken . Daarnaast zijn middelen opgevraagd voor eventuele zekerstelling van grond, het selectieproces en het Rijk-Regiopakket.

Projectorganisatie NEO NL

De uitbreiding van projectorganisatie NEO NL is benodigd om de rol van opdrachtgever (Ministerie van Klimaat en Groene Groei) en opdrachtnemer (de projectorganisatie NEO NL) te scheiden. De rol van opdrachtnemer dient los te staan van de politieke besluitvorming zodat de opdrachtnemer slagvaardig besluiten kan nemen en zich inhoudelijk kan richten op de voorbereiding van de aanbesteding van de nieuwe kerncentrales.

Nuclear Academy 2026 ‒ 2030

Via de Nuclear Acadamy wordt de kennisinfrastructuur voor Kernenergie opgebouwd en vergroot. Dat is nodig om de ambities van het kabinet rondom kernenergie te verwezenlijken. De financiering wordt verlengd voor de jaren 2026-2030.

Uitvoeringkosten medeoverheden

De beoogde nieuwbouw van vier kerncentrales vergt aanvullende inzet vanuit het Ministerie van Klimaat en Groene Groei. De benodigde middelen voor deze aanvullende departementale fte’s worden via deze maatregel aangevraagd.

Technische verwerking

Dit betreft de verwerking van mutaties, zoals kasschuiven en interne herschikkingen, die dienen om het perceel in de benodigde en realistische kasritmes te brengen, zodat de toekenningen conform het MJP26 mogelijk zijn en aansluiten bij de verwachtingen voor MJP27.

Licence