Base description which applies to whole site

5.4 Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie (Rijksorganisatie ODI)

Inleiding

De focus van Rijksorganisatie ODI ligt op het versnellen van de digitalisering binnen de overheid. Met diverse ODI-merken beschikken we over de juiste kennis en uitvoeringkracht om de overheid te ondersteunen bij complexe digitaliseringsvraagstukken. De thema's waar wij ons op richten, zijn onder andere: digitale weerbaarheid, AI, netwerksamenwerking, ambtelijk en digitaal vakmanschap en een innovatieve, lerende overheid. Dit wordt gerealiseerd doordat Rijksorganisatie ODI zich heeft ontwikkeld tot:

  • dé partner in realisatiekracht en strategisch advies;

  • een kennisintensieve partner;

  • een partner in talentontwikkeling; en

  • een partner in innovatie.

In het afgelopen jaar is een stevige basis gelegd voor de verdere vorming van Rijksorganisatie ODI. Dit met als doel de dienstverlening als betrouwbare overheidspartner te borgen en uit te bouwen.

Digitalisering en het vergroten van de IT-kennis en -capaciteit van de Rijksoverheid blijven onverminderd speerpunten in het beleid van de Rijksoverheid en de opgave van Rijksorganisatie ODI.

Rijksorganisatie ODI leverde afgelopen jaar een belangrijke bijdrage aan projecten op het gebied van data, artificial intelligence (AI), veiligheid, talent- en organisatieontwikkeling en innovatie.

Dat geldt ook voor complexe opgaven, zoals Werk aan Uitvoering (WAU) en Open Overheid en de samenwerking met het hoger onderwijs en mbo. Deze samenwerking maakt het mogelijk om kennis te ontsluiten en nieuw onderwijsmateriaal te ontwikkelen.

In 2026 zetten we in op een scherpere positionering, intern en extern. In de doorontwikkeling van Rijksorganisatie ODI scherpen we onze visie verder aan. Onze focus ligt op een aantal strategische Rijksbrede thema’s, waaronder een meer flexibele overheid, een transparante overheid, een veilige (digitale) overheid en een data gedreven overheid.

Staat van baten en lasten

Tabel 43 Begroting van baten-lastenagentschap Rijksorganisatie ODI voor het jaar 2026 (bedragen x € 1.000)
 

Stand slotwet 2024

Vastgestelde begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

Baten

       

- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten

95.921

115.015

115.078

115.078

115.078

115.078

115.078

Digitalisering: waarvan detachering personeel

43.517

43.385

59.242

59.242

59.242

59.242

59.242

Innovatie: waarvan detachering personeel

30.293

41.857

25.496

25.496

25.496

25.496

25.496

Innovatie: waarvan levering producten

2.859

6.583

4.010

4.010

4.010

4.010

4.010

Organisatie: waarvan detachering personeel

15.761

19.005

21.579

21.579

21.579

21.579

21.579

Organisatie: waarvan levering producten

3.491

4.184

4.751

4.751

4.751

4.751

4.751

- Baten als tegenprestatie voor levering van input

0

0

0

0

0

0

0

Rentebaten

58

0

0

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

2.800

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

98.779

115.015

115.078

115.078

115.078

115.078

115.078

        

Lasten

       

Apparaatskosten

97.869

115.015

109.248

109.248

109.248

109.248

109.248

- Personele kosten

85.225

92.534

92.676

92.676

92.676

92.676

92.676

waarvan eigen personeel

75.832

83.907

86.610

86.610

86.610

86.610

86.610

waarvan inhuur externen

5.993

3.127

501

501

501

501

501

waarvan overige personele kosten

3.400

5.500

5.565

5.565

5.565

5.565

5.565

- Materiële kosten

12.644

22.481

16.572

16.572

16.572

16.572

16.572

waarvan apparaat ICT

392

433

489

489

489

489

489

waarvan bijdrage aan SSO's

11.166

11.728

11.862

11.862

11.862

11.862

11.862

waarvan overige materiële kosten

1.086

10.319

4.221

4.221

4.221

4.221

4.221

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten

4.520

0

5.830

5.830

5.830

5.830

5.830

Rentelasten

0

0

0

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

13

0

0

0

0

0

0

- Materieel

13

0

0

0

0

0

0

waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

0

0

0

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

13

0

0

0

0

0

0

- Immaterieel

0

0

0

0

0

0

0

Overige lasten

870

0

0

0

0

0

0

waarvan dotaties voorzieningen

870

0

0

0

0

0

0

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

103.272

115.015

115.078

115.078

115.078

115.078

115.078

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

‒ 4.493

0

0

0

0

0

0

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

‒ 4.493

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Baten

Bij het opstellen van de begroting voor 2026 is uitgegaan van de tarieven van 2025. De tarieven voor 2026 zijn ten opzichte van 2025 niet geïndexeerd.

Baten als tegenprestatie van producten en/ of diensten

De begrote baten in 2026 van € 115,1 mln. zijn vrijwel gelijk aan de baten in de vastgestelde begroting 2025. De wijzigingen kunnen als volgt worden verklaard:

Een hogere omzet van € 4,9 mln.:

  • In de vastgestelde begroting 2025 is oorspronkelijk uitgegaan van een tariefstijging van 6,42%. Door de loonstijging als gevolg van de CAO Rijk 2024-2025 en verdere doorontwikkeling bij ODI zijn de tarieven in 2025 echter extra met 2% verhoogd, wat resulteert in een totale indexatie van 8,42%. Het effect van de tariefstijging in 2025 van 2% is € 1,85 mln.

  • In 2026 worden extra activiteiten verwacht, zoals invulling van de formatieplekken bij Rijksconsultants (RC) door toename van de vraag naar deze dienstverlening, extra verkoop van coaching trajecten en het programma Mindful Rijk. Het effect van deze extra activiteiten is € 3 mln. aan baten.

Een lagere omzet van € 4,8 mln.:

  • In de vastgestelde begroting 2025 was een omzet van € 4,8 mln. opgenomen vanuit het programma Informatiehuishouding (IHH). Aangezien dit programma eind 2024 is beëindigd, valt deze omzet in 2026 weg, wat resulteert in een daling van € 4,8 mln.

In onderstaande tabellen zijn de begrote omzetcijfers 2026 per product/dienst en per departement weergegeven:

Tabel 44 Begrootte omzetverdeling Rijksorganisatie ODI voor het jaar 2026 (bedragen x € 1 mln.)

Verdeling omzet 2026 (bedragen x € 1 mln.) per unit

Totaal

waarvan detachering personeel

waarvan levering product

Digitalisering

59.242

59.242

 

Innovatie

29.506

25.496

4.010

Organisatie

26.330

21.579

4.751

Totaal

115.078

106.317

8.761

    

Verdeling omzet 2026 naar departement (bedragen x € 1 mln.)

Totaal

  

Omzet moederdepartement

50.634

  

omzet andere departementen

62.142

  

omzet derden

2.302

  

Totaal

115.078

  

De financiële doorbelasting systematiek van Rijksorganisatie ODI is P * Q. Rijksorganisatie ODI hanteert kostprijzen/tarieven per product per maand en uur die in rekening worden gebracht per weggezette medewerker/product bij de opdrachtgevers.

Lasten

Apparaatskosten

De totale apparaatskosten in de ontwerpbegroting 2026 van € 109,2 mln. zijn vrijwel gelijk aan de kosten in de begroting 2025.

Personele kosten

Waarvan eigen personeel

De kosten voor eigen personeel in de begroting 2026 zijn € 2,7 mln. hoger. Dit komt door de invulling van formatieplekken bij de merken Rijksconsultants, I-Vakmanschap enRijksAcademie voor Digitalisering en Informatisering Overheid (RADIO).

Waarvan externe inhuur

De begrote externe inhuur in 2026 is € 2,6 mln. lager ten opzichte van de begroting 2025. Dit komt volledig door de beëindiging van het programma Informatiehuishouding (IHH) en de vervanging van externe inhuur door vast personeel bij het programma I-Vakmanschap.

Waarvan overige personele kosten

De lichte stijging van de begrote overige personele kosten in 2025 met € 0,01 mln. is te wijten aan hogere begrote reiskosten.

Materiële kosten

De begrote materiële kosten in 2026 zijn € 0,1 mln. lager dan in 2025. Dit wordt enerzijds verklaard door de beëindiging van de programma’s Informatiehuishouding (IHH) (€ 0,3 mln.) en anderzijds door de stijging van de PIOFACH-kosten (€ 0,2 mln.). De overige materiële kosten van € 4,2 mln. zijn bestemd voor innovatie en inkoop van materieel.

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten

De kosten voor uitbesteed werk van € 5,8 mln. betreft kosten voor samenwerkingen met universiteiten (I—Vakmanschap), organisatieadvies, opgavegericht werken en werving & selectie.

Kasstroomoverzicht

Tabel 45 Kasstroomoverzicht van baten-lastenagentschap Rijksorganisatie ODI over het jaar 2026 (bedragen x € 1.000)
  

Stand slotwet 2024

Vastgestelde begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

5.415

3.100

2.100

2.100

2.100

2.100

2.100

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

98.995

115.015

115.078

117.315

119.661

122.055

124.496

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 101.040

‒ 116.015

‒ 115.078

‒ 117.315

‒ 119.661

‒ 122.055

‒ 124.496

2.

Totaal operationele kasstroom

‒ 2.045

‒ 1.000

0

0

 

0

0

 

-/- totaal investeringen

‒ 66

0

0

0

0

0

0

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

0

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 66

0

0

0

0

0

0

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

2.800

0

0

0

0

0

0

 

-/- aflossingen op leningen

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

0

0

0

0

0

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

2.800

0

0

0

0

0

0

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

6.104

2.100

2.100

2.100

2.100

2.100

2.100

Toelichting

Het verwachte rekeningcourantsaldo van Rijksorganisatie ODI per 1 januari 2026 is € 2,1 mln.

Doelmatigheidsindicatoren

Tabel 46 Overzicht doelmatigheidsindicatoren Rijksorganisatie ODI voor het jaar 2026
 

Stand slotwet 2024

Vastgestelde begroting 2025

2026

2027

2028

2029

       

Omschrijving Generiek Deel-RODI

      

Saldo van baten en lasten (%)

‒ 4,5%

0%

0%

0%

0%

0%

Fte-totaal (excl. externe inhuur)

598

622

652

652

652

652

Kwaliteitsindicator 1 - MTO

geen

>7

>7

>7

>7

>7

       

Omschrijving Specifiek Deel-RODI

      
       

RODI - Rijksconsultants

      

Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer)

129

142

143

143

143

143

Tarieven/maand (indexcijfer)

129

142

143

143

143

143

Omzet per fte (bedragen x €1.000)

165

181

182

182

182

182

Tevredenheid dienstverlening

>7

>7

>7

>7

>7

       

RODI - IIR

      

Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer)

134

151

153

153

153

153

Tarieven/maand (indexcijfer)

134

151

153

153

153

153

Omzet per fte (bedragen x €1.000)

170

192

196

196

196

196

Tevredenheid dienstverlening

>7

>7

>7

>7

>7

       

RODI - RIG

      

Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer)

131

128

130

130

130

130

Tarieven/maand (indexcijfer)

131

128

130

130

130

130

Omzet per fte (bedragen x €1.000)

167

164

166

166

166

166

Tevredenheid dienstverlening

>7

>7

>7

>7

>7

       

RODI - RIT

      

Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer)

79

86

83

86

86

86

Tarieven/maand (indexcijfer)

79

86

83

86

86

86

Omzet per fte (bedragen x €1.000)

101

109

105

105

105

105

Tevredenheid dienstverlening

>7

>7

>7

>7

>7

       

RODI - Peerreview

      

Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer)

81

120

121

121

121

121

Tarieven/maand (indexcijfer)

81

120

121

121

121

121

Omzet per fte (bedragen x €1.000)

103

153

155

155

155

155

Tevredenheid dienstverlening

>7

>7

>7

>7

>7

       

RODI - Intercoach

      

Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer)

114

132

136

136

136

136

Tarieven/maand (indexcijfer)

114

132

136

136

136

136

Omzet per fte (bedragen x €1.000)

146

168

173

173

173

173

Tevredenheid dienstverlening

>7

>7

>7

>7

>7

Toelichting

FTE's

Het aantal begrote FTE's voor 2026 is toegenomen ten opzichte van de vastgestelde begroting voor 2025. Deze stijging wordt verklaard door invulling van formatieplekken bij Rijksconsultants en RADIO en vervanging van externe inhuur door vast personeel bij het programma I-Vakmanschap.

MTO, werkplezier en werkdruk

Het Medewerkers Tevredenheidsonderzoek (MTO) wordt bij Rijksorganisatie ODI om de twee jaar uitgevoerd. De doelstelling van Rijksorganisatie ODI is een medewerkerstevredenheidsscore van meer dan 7 te behalen.

Kostprijzen per product en tarieven per uur

In het algemeen zijn de integrale kostprijzen per product en de tarieven per uur in de begroting 2026 met 2% geïndexeerd (van 6,42% naar 8,42%) ten opzichte van de begroting 2025, met uitzondering van het tarief voor het merk Rijks I-Traineeship (RIT). De tarieven van RIT zijn geïndexeerd met 3%. De kostprijzen van producten en de tarieven per uur zijn gebaseerd op de Rijksproductiviteitsnorm van 1.275 uren per jaar.

Omzet per FTE

De lichte toename van de omzet per FTE bij alle organisatieonderdelen van Rijksorganisatie ODI (behalve het merk RIT) is volledig te verklaren door de extra indexatie van de 2025 tarieven met 2%. De 2026 tarieven zijn niet geïndexeerd.

Klanttevredenheid

Rijksorganisatie ODI hanteert klanttevredenheid als belangrijke graadmeter voor de kwaliteit van de dienstverlening per merk. De doelstelling is om minimaal een score van 7 of hoger te behalen.

In de tabel zijn de doelmatigheidsindicatoren per merk (Rijksconsultants, I-Interim Rijk, Rijks ICT Gilde, Rijks I-Traineeship, Peerreview en Intercoach) weergegeven voor de reguliere diensten van Rijksorganisatie ODI. Bij alle merken (behalve het merk RIT) die reguliere diensten leveren, is de begrote omzet per FTE in 2026 gemiddeld met 2% gestegen.

Licence