Inleiding
De focus van Rijksorganisatie ODI ligt op het versnellen van de digitalisering binnen de overheid. Met diverse ODI-merken beschikken we over de juiste kennis en uitvoeringkracht om de overheid te ondersteunen bij complexe digitaliseringsvraagstukken. De thema's waar wij ons op richten, zijn onder andere: digitale weerbaarheid, AI, netwerksamenwerking, ambtelijk en digitaal vakmanschap en een innovatieve, lerende overheid. Dit wordt gerealiseerd doordat Rijksorganisatie ODI zich heeft ontwikkeld tot:
– dé partner in realisatiekracht en strategisch advies;
– een kennisintensieve partner;
– een partner in talentontwikkeling; en
– een partner in innovatie.
In het afgelopen jaar is een stevige basis gelegd voor de verdere vorming van Rijksorganisatie ODI. Dit met als doel de dienstverlening als betrouwbare overheidspartner te borgen en uit te bouwen.
Digitalisering en het vergroten van de IT-kennis en -capaciteit van de Rijksoverheid blijven onverminderd speerpunten in het beleid van de Rijksoverheid en de opgave van Rijksorganisatie ODI.
Rijksorganisatie ODI leverde afgelopen jaar een belangrijke bijdrage aan projecten op het gebied van data, artificial intelligence (AI), veiligheid, talent- en organisatieontwikkeling en innovatie.
Dat geldt ook voor complexe opgaven, zoals Werk aan Uitvoering (WAU) en Open Overheid en de samenwerking met het hoger onderwijs en mbo. Deze samenwerking maakt het mogelijk om kennis te ontsluiten en nieuw onderwijsmateriaal te ontwikkelen.
In 2026 zetten we in op een scherpere positionering, intern en extern. In de doorontwikkeling van Rijksorganisatie ODI scherpen we onze visie verder aan. Onze focus ligt op een aantal strategische Rijksbrede thema’s, waaronder een meer flexibele overheid, een transparante overheid, een veilige (digitale) overheid en een data gedreven overheid.
Staat van baten en lasten
Stand slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten | 95.921 | 115.015 | 115.078 | 115.078 | 115.078 | 115.078 | 115.078 |
Digitalisering: waarvan detachering personeel | 43.517 | 43.385 | 59.242 | 59.242 | 59.242 | 59.242 | 59.242 |
Innovatie: waarvan detachering personeel | 30.293 | 41.857 | 25.496 | 25.496 | 25.496 | 25.496 | 25.496 |
Innovatie: waarvan levering producten | 2.859 | 6.583 | 4.010 | 4.010 | 4.010 | 4.010 | 4.010 |
Organisatie: waarvan detachering personeel | 15.761 | 19.005 | 21.579 | 21.579 | 21.579 | 21.579 | 21.579 |
Organisatie: waarvan levering producten | 3.491 | 4.184 | 4.751 | 4.751 | 4.751 | 4.751 | 4.751 |
- Baten als tegenprestatie voor levering van input | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 58 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 2.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 98.779 | 115.015 | 115.078 | 115.078 | 115.078 | 115.078 | 115.078 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 97.869 | 115.015 | 109.248 | 109.248 | 109.248 | 109.248 | 109.248 |
- Personele kosten | 85.225 | 92.534 | 92.676 | 92.676 | 92.676 | 92.676 | 92.676 |
waarvan eigen personeel | 75.832 | 83.907 | 86.610 | 86.610 | 86.610 | 86.610 | 86.610 |
waarvan inhuur externen | 5.993 | 3.127 | 501 | 501 | 501 | 501 | 501 |
waarvan overige personele kosten | 3.400 | 5.500 | 5.565 | 5.565 | 5.565 | 5.565 | 5.565 |
- Materiële kosten | 12.644 | 22.481 | 16.572 | 16.572 | 16.572 | 16.572 | 16.572 |
waarvan apparaat ICT | 392 | 433 | 489 | 489 | 489 | 489 | 489 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 11.166 | 11.728 | 11.862 | 11.862 | 11.862 | 11.862 | 11.862 |
waarvan overige materiële kosten | 1.086 | 10.319 | 4.221 | 4.221 | 4.221 | 4.221 | 4.221 |
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten | 4.520 | 0 | 5.830 | 5.830 | 5.830 | 5.830 | 5.830 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Materieel | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 870 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 870 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 103.272 | 115.015 | 115.078 | 115.078 | 115.078 | 115.078 | 115.078 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 4.493 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 4.493 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Bij het opstellen van de begroting voor 2026 is uitgegaan van de tarieven van 2025. De tarieven voor 2026 zijn ten opzichte van 2025 niet geïndexeerd.
Baten als tegenprestatie van producten en/ of diensten
De begrote baten in 2026 van € 115,1 mln. zijn vrijwel gelijk aan de baten in de vastgestelde begroting 2025. De wijzigingen kunnen als volgt worden verklaard:
Een hogere omzet van € 4,9 mln.:
– In de vastgestelde begroting 2025 is oorspronkelijk uitgegaan van een tariefstijging van 6,42%. Door de loonstijging als gevolg van de CAO Rijk 2024-2025 en verdere doorontwikkeling bij ODI zijn de tarieven in 2025 echter extra met 2% verhoogd, wat resulteert in een totale indexatie van 8,42%. Het effect van de tariefstijging in 2025 van 2% is € 1,85 mln.
– In 2026 worden extra activiteiten verwacht, zoals invulling van de formatieplekken bij Rijksconsultants (RC) door toename van de vraag naar deze dienstverlening, extra verkoop van coaching trajecten en het programma Mindful Rijk. Het effect van deze extra activiteiten is € 3 mln. aan baten.
Een lagere omzet van € 4,8 mln.:
– In de vastgestelde begroting 2025 was een omzet van € 4,8 mln. opgenomen vanuit het programma Informatiehuishouding (IHH). Aangezien dit programma eind 2024 is beëindigd, valt deze omzet in 2026 weg, wat resulteert in een daling van € 4,8 mln.
In onderstaande tabellen zijn de begrote omzetcijfers 2026 per product/dienst en per departement weergegeven:
Verdeling omzet 2026 (bedragen x € 1 mln.) per unit | Totaal | waarvan detachering personeel | waarvan levering product |
---|---|---|---|
Digitalisering | 59.242 | 59.242 | |
Innovatie | 29.506 | 25.496 | 4.010 |
Organisatie | 26.330 | 21.579 | 4.751 |
Totaal | 115.078 | 106.317 | 8.761 |
Verdeling omzet 2026 naar departement (bedragen x € 1 mln.) | Totaal | ||
Omzet moederdepartement | 50.634 | ||
omzet andere departementen | 62.142 | ||
omzet derden | 2.302 | ||
Totaal | 115.078 |
De financiële doorbelasting systematiek van Rijksorganisatie ODI is P * Q. Rijksorganisatie ODI hanteert kostprijzen/tarieven per product per maand en uur die in rekening worden gebracht per weggezette medewerker/product bij de opdrachtgevers.
Lasten
Apparaatskosten
De totale apparaatskosten in de ontwerpbegroting 2026 van € 109,2 mln. zijn vrijwel gelijk aan de kosten in de begroting 2025.
Personele kosten
Waarvan eigen personeel
De kosten voor eigen personeel in de begroting 2026 zijn € 2,7 mln. hoger. Dit komt door de invulling van formatieplekken bij de merken Rijksconsultants, I-Vakmanschap enRijksAcademie voor Digitalisering en Informatisering Overheid (RADIO).
Waarvan externe inhuur
De begrote externe inhuur in 2026 is € 2,6 mln. lager ten opzichte van de begroting 2025. Dit komt volledig door de beëindiging van het programma Informatiehuishouding (IHH) en de vervanging van externe inhuur door vast personeel bij het programma I-Vakmanschap.
Waarvan overige personele kosten
De lichte stijging van de begrote overige personele kosten in 2025 met € 0,01 mln. is te wijten aan hogere begrote reiskosten.
Materiële kosten
De begrote materiële kosten in 2026 zijn € 0,1 mln. lager dan in 2025. Dit wordt enerzijds verklaard door de beëindiging van de programma’s Informatiehuishouding (IHH) (€ 0,3 mln.) en anderzijds door de stijging van de PIOFACH-kosten (€ 0,2 mln.). De overige materiële kosten van € 4,2 mln. zijn bestemd voor innovatie en inkoop van materieel.
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten
De kosten voor uitbesteed werk van € 5,8 mln. betreft kosten voor samenwerkingen met universiteiten (I—Vakmanschap), organisatieadvies, opgavegericht werken en werving & selectie.
Kasstroomoverzicht
Stand slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 5.415 | 3.100 | 2.100 | 2.100 | 2.100 | 2.100 | 2.100 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 98.995 | 115.015 | 115.078 | 117.315 | 119.661 | 122.055 | 124.496 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 101.040 | ‒ 116.015 | ‒ 115.078 | ‒ 117.315 | ‒ 119.661 | ‒ 122.055 | ‒ 124.496 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | ‒ 2.045 | ‒ 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- totaal investeringen | ‒ 66 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 66 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 2.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 2.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 6.104 | 2.100 | 2.100 | 2.100 | 2.100 | 2.100 | 2.100 |
Toelichting
Het verwachte rekeningcourantsaldo van Rijksorganisatie ODI per 1 januari 2026 is € 2,1 mln.
Doelmatigheidsindicatoren
Stand slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel-RODI | ||||||
Saldo van baten en lasten (%) | ‒ 4,5% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 598 | 622 | 652 | 652 | 652 | 652 |
Kwaliteitsindicator 1 - MTO | geen | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
Omschrijving Specifiek Deel-RODI | ||||||
RODI - Rijksconsultants | ||||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 129 | 142 | 143 | 143 | 143 | 143 |
Tarieven/maand (indexcijfer) | 129 | 142 | 143 | 143 | 143 | 143 |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 165 | 181 | 182 | 182 | 182 | 182 |
Tevredenheid dienstverlening | ‒ | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
RODI - IIR | ||||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 134 | 151 | 153 | 153 | 153 | 153 |
Tarieven/maand (indexcijfer) | 134 | 151 | 153 | 153 | 153 | 153 |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 170 | 192 | 196 | 196 | 196 | 196 |
Tevredenheid dienstverlening | ‒ | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
RODI - RIG | ||||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 131 | 128 | 130 | 130 | 130 | 130 |
Tarieven/maand (indexcijfer) | 131 | 128 | 130 | 130 | 130 | 130 |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 167 | 164 | 166 | 166 | 166 | 166 |
Tevredenheid dienstverlening | ‒ | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
RODI - RIT | ||||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 79 | 86 | 83 | 86 | 86 | 86 |
Tarieven/maand (indexcijfer) | 79 | 86 | 83 | 86 | 86 | 86 |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 101 | 109 | 105 | 105 | 105 | 105 |
Tevredenheid dienstverlening | ‒ | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
RODI - Peerreview | ||||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 81 | 120 | 121 | 121 | 121 | 121 |
Tarieven/maand (indexcijfer) | 81 | 120 | 121 | 121 | 121 | 121 |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 103 | 153 | 155 | 155 | 155 | 155 |
Tevredenheid dienstverlening | ‒ | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
RODI - Intercoach | ||||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 114 | 132 | 136 | 136 | 136 | 136 |
Tarieven/maand (indexcijfer) | 114 | 132 | 136 | 136 | 136 | 136 |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 146 | 168 | 173 | 173 | 173 | 173 |
Tevredenheid dienstverlening | ‒ | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
Toelichting
FTE's
Het aantal begrote FTE's voor 2026 is toegenomen ten opzichte van de vastgestelde begroting voor 2025. Deze stijging wordt verklaard door invulling van formatieplekken bij Rijksconsultants en RADIO en vervanging van externe inhuur door vast personeel bij het programma I-Vakmanschap.
MTO, werkplezier en werkdruk
Het Medewerkers Tevredenheidsonderzoek (MTO) wordt bij Rijksorganisatie ODI om de twee jaar uitgevoerd. De doelstelling van Rijksorganisatie ODI is een medewerkerstevredenheidsscore van meer dan 7 te behalen.
Kostprijzen per product en tarieven per uur
In het algemeen zijn de integrale kostprijzen per product en de tarieven per uur in de begroting 2026 met 2% geïndexeerd (van 6,42% naar 8,42%) ten opzichte van de begroting 2025, met uitzondering van het tarief voor het merk Rijks I-Traineeship (RIT). De tarieven van RIT zijn geïndexeerd met 3%. De kostprijzen van producten en de tarieven per uur zijn gebaseerd op de Rijksproductiviteitsnorm van 1.275 uren per jaar.
Omzet per FTE
De lichte toename van de omzet per FTE bij alle organisatieonderdelen van Rijksorganisatie ODI (behalve het merk RIT) is volledig te verklaren door de extra indexatie van de 2025 tarieven met 2%. De 2026 tarieven zijn niet geïndexeerd.
Klanttevredenheid
Rijksorganisatie ODI hanteert klanttevredenheid als belangrijke graadmeter voor de kwaliteit van de dienstverlening per merk. De doelstelling is om minimaal een score van 7 of hoger te behalen.
In de tabel zijn de doelmatigheidsindicatoren per merk (Rijksconsultants, I-Interim Rijk, Rijks ICT Gilde, Rijks I-Traineeship, Peerreview en Intercoach) weergegeven voor de reguliere diensten van Rijksorganisatie ODI. Bij alle merken (behalve het merk RIT) die reguliere diensten leveren, is de begrote omzet per FTE in 2026 gemiddeld met 2% gestegen.