Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) werkt aan een slagvaardig en betrouwbaar openbaar bestuur waarop inwoners kunnen vertrouwen en dat oog heeft voor de menselijke maat. Een openbaar bestuur dat samen met de samenleving in staat is de maatschappelijke opgaven op te lossen. Veranderingen in onze maatschappij beïnvloeden hoe ons bestuur en onze democratie werkt. Om waarden als legitieme besluitvorming, slagkrachtig openbaar bestuur en transparantie daarbij te behouden en democratische waarden en vrijheden te borgen en versterken, is continu aandacht nodig voor de werking en inrichting van democratie en bestuur.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft de zorg voor het goed functioneren van het openbaar bestuur van ons land.
Inwoners verlangen in toenemende mate maatwerk van de overheid. Dat vraagt om een overheid die in kan spelen op hun individuele behoeften en om kan gaan met uiteenlopende maatschappelijke opgaven op verschillende schaalniveaus. Daarnaast zijn er grote maatschappelijke opgaven die we als overheden alleen samen met de samenleving kunnen oplossen. Om hier goed op in te kunnen spelen organiseren we de overheid zo dicht mogelijk bij de burger en met betrokkenheid van de burger.
Met het oog op de doelen binnen dit beleidsartikel is een gezamenlijke inzet van gemeenten, provincies, waterschappen en het Rijk nodig.
De slagvaardigheid en legitimatie van het openbaar bestuur vraagt om een zo helder mogelijke taakverdeling tussen de overheden, financiering die daarbij aansluit, draagkracht in de uitvoering, onderlinge afstemming en samenwerking, betrokkenheid van burgers, ruimte voor maatwerk en zorg voor en toerusting van de mensen werkzaam in het openbaar bestuur.
De minister is hoeder van de Grondwet (GW).
De minister is verantwoordelijk voor:
Stimuleren
– Om de slagvaardigheid van het openbaar bestuur te versterken stimuleert de minister de samenwerking tussen overheden en het werken als één overheid, onder meer via de Agenda stad, City Deals en Regio's aan de grens.
– Ter versterking van het democratisch bestel werkt de minister aan een sterkere verbinding van inwoner en overheid, aan betere toerusting en ondersteuning van politieke ambtsdragers en aan een weerbaarder bestuur. De minister stimuleert en faciliteert betrokken partijen en draagt zorg voor kennisontwikkeling en –verspreiding. Concrete voorbeelden zijn Netwerk Weerbaar bestuur en Kennispunt Lokale Politieke Partijen.
– De minister stimuleert, vanuit haar verantwoordelijkheid voor de Grondwet, het mensenrechtenbeleid in Nederland.
– De minister heeft een stimulerende rol voor een betrouwbare overheid door medeondertekening van de Algemene wet bestuursrecht. Deze wet is kaderstellend voor een behoorlijk bestuur.
– De minister draagt (mede in reactie op het rapport Ongekend onrecht) zorg voor een betere dienstverlening aan de burger vanuit alle onderdelen van de overheid (Kamerstukken II 2020/21, 35510, nr. 4).
– Medeoverheden worden gecompenseerd voor de uitgaven en derving van inkomsten als gevolg van het kwijtschelden van publieke schulden aan gedupeerden van de toeslagenaffaire (Stcrt. 2021, 47680).
Financieren
– Op basis van de Financiële-verhoudingswet (Fvw) is de minister - samen met de Staatssecretaris van Financiën (de fondsbeheerders) - verantwoordelijk voor het beheer van het gemeente- en provinciefonds. De middelen voor beide fondsen kennen een eigen begroting (gemeentefonds en provinciefonds) maar het beheer kan niet los gezien worden van de rest van het stelsel. Op basis van de Gemeentewet (Gemw) en Provinciewet (PW) is de minister verantwoordelijk voor het stelsel van decentrale belastingen.
– Tevens financiert de minister de rechtspositionele regelingen van (voormalige) politieke ambtsdragers.
Regisseren
– Op basis van artikel 2 van de Fvw wordt van beleidsvoornemens van het Rijk, die leiden tot een wijziging van de uitoefening van taken of activiteiten door provincies of gemeenten, aangegeven wat de financiële gevolgen zijn van deze wijziging voor provincies of gemeenten. Hiernaast dient te worden aangegeven via welke bekostigingswijze de financiële gevolgen voor de provincies of gemeenten kunnen worden opgevangen. Hierover vindt overleg plaats met de minister van BZK en de minister van Financiën.
– Op basis van de (Gemw) en (PW) is de minister daarnaast verantwoordelijk voor de interbestuurlijke verhoudingen en het Rijksbeleid dat de medeoverheden raakt. De minister coördineert hierbij het overleg tussen het Rijk en de medeoverheden. Door de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) waarvoor de minister verantwoordelijk is, kunnen gemeenten, provincies en waterschappen samenwerken in publiekrechtelijke constructies.
– Betrouwbare en transparante verkiezingen zijn essentieel voor het vertrouwen in de democratie. De minister is verantwoordelijk voor de Kieswet (KW), die de verkiezingen voor de leden van de Eerste Kamer en Tweede Kamer der Staten-Generaal, het Europees Parlement, Provinciale Staten, algemene besturen van waterschappen, eilandsraden en gemeenteraden regelt.
– De minister is verantwoordelijk voor de aanpak van discriminatie en de daarbij behorende wetgeving, zoals de Algemene wet gelijke behandeling en de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen. De minister heeft een coördinerende rol in de aanpak van discriminatie.
– De minister is eerste ondertekenaar van de Wet op Lijkbezorging (Wlb), die een belangrijk wettelijk kader vormt voor de omgang met overledenen in Nederland.
Uitvoeren
– Politieke partijen vervullen een cruciale rol in de democratie. De minister voert de Wet financiering politieke partijen (Wfpp) uit en financiert deze ook.
– De minister geeft uitvoering aan het Nederlandse decoratiestelsel en aan de ontslag- en benoemingsprocedures van burgemeesters, commissarissen van de Koning en leden van de Hoge Colleges van Staat.
– Om het stelsel van het openbaar bestuur te ondersteunen voert de minister onderzoek uit en ontwikkelt zij kennisproducten, zoals de Staat van het Bestuur en de website www.findo.nl.
Versterken democratische instituties en weerbaar bestuur
In het kader van toegankelijke en uitvoerbare verkiezingen wordt bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 een experiment met het nieuwe stembiljet gehouden. Om de overheid weerbaarder te maken tegen desinformatie en deepfakes worden interventies met focus op democratische processen, publiek debat en maatschappelijke stabiliteit gedaan. Er wordt extra ingezet op maatschappelijke initiatieven ter versterking van democratisch burgerschap. Voor een weerbaar en aantrekkelijk openbaar bestuur wordt de beveiliging van raadsleden en raadszalen uitgebreid en de beroepsverenigingen van decentrale bestuurders versterkt. Verder zijn er middelen beschikbaar voor de structurele kosten van een referendum en de versterking van de ondersteuning van de Tweede Kamer.
Wet op de politieke partijen
Middelen zijn ook beschikbaar voor de beoogde inwerkingtreding van het wetsvoorstel Wet op de politieke partijen (Wpp), dat regels bevat waaraan politieke partijen zich moeten houden, bijvoorbeeld over transparantie en financiering. Ook maakt het wetsvoorstel subsidiëring van decentrale partijen mogelijk (€ 8,15 mln. per jaar). Ter voorbereiding op de (mogelijke) inwerkingtreding van Wpp zal in 2026 de oprichting van de Nederlandse Autoriteit politieke partijen worden voorbereid. Per 10 oktober 2025 treedt de verordening van de Europese Unie betreffende transparantie en gerichte politieke reclame in werking. Vanaf 2026 zullen voor het toezicht de middelen structureel beschikbaar worden gesteld.
Versterken rechtsstaat
Om de instituties van ons bestel te versterken, versterkt het kabinet de constitutionele toets van ontwerp wet- en regelgeving, werkt het kabinet aan een Grondwetswijziging die strekt tot de gedeeltelijke opheffing van het toetsingsverbod in artikel 120 Grondwet en beziet het kabinet de mogelijkheden tot verzelfstandiging van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Door het ontbreken van structurele financiële dekking voor de constitutionele toetsing door de rechter, de oprichting van een constitutioneel hof en de verzelfstandiging van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State worden op dit moment alleen voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd.
Ook worden de middelen besteed aan het daadkrachtig optreden tegen o.a. discriminatie, racisme, antisemitisme en moslimdiscriminatie. Bij de herziening van de Algemene wet bestuursrecht wordt bezien of een recht op vergissen kan worden geïntroduceerd.
Art. | Omschrijving | 20241 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 103.129 | 109.351 | 175.492 | 193.183 | 163.862 | 158.353 | 152.312 | |
Uitgaven | 98.795 | 109.351 | 175.492 | 193.183 | 163.862 | 158.353 | 152.312 | |
01.1 | Bestuur en regio | 29.178 | 36.681 | 33.766 | 38.996 | 28.686 | 28.091 | 25.080 |
Subsidies (regelingen) | 11.655 | 17.533 | 9.384 | 8.333 | 6.430 | 8.487 | 5.403 | |
Multiproblematiek | 1.160 | 1.518 | 1.517 | 215 | 214 | 214 | 214 | |
Antidiscriminatie | 461 | 1.318 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Oorlogsgravenstichting | 4.088 | 4.858 | 4.945 | 4.763 | 4.910 | 5.063 | 5.181 | |
Bestuur en regio | 1.080 | 3.721 | 1.178 | 664 | 0 | 37 | 8 | |
Basisinfrastructuur | 3.179 | 2.840 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Werk aan Uitvoering | 1.662 | 1.686 | 1.744 | 2.691 | 1.306 | 3.173 | 0 | |
Versterken rechtsstaat | 25 | 1.592 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 2.197 | 7.314 | 13.407 | 19.863 | 7.703 | 5.043 | 5.116 | |
Multiproblematiek | 1 | 393 | 665 | 665 | 665 | 665 | 665 | |
Bestuur en regio | 1.704 | 4.578 | 12.388 | 19.198 | 7.038 | 4.378 | 4.451 | |
Antidiscriminatie | 365 | 943 | 354 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Versterken rechtsstaat | 127 | 1.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 0 | 279 | 279 | 278 | 278 | 278 | 278 | |
Diverse bijdragen | 0 | 279 | 279 | 278 | 278 | 278 | 278 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 14.625 | 10.961 | 10.157 | 10.142 | 14.137 | 14.145 | 14.145 | |
Groeiopgave Almere | 10.006 | 10.134 | 9.157 | 9.142 | 9.137 | 9.145 | 9.145 | |
Evides | 1.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse bijdragen | 0 | 827 | 1.000 | 1.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | |
Gemeenten | 3.362 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 77 | 39 | 39 | 39 | 38 | 38 | 38 | |
Bijdragen internationaal | 73 | 39 | 39 | 39 | 38 | 38 | 38 | |
NCDR | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | 624 | 55 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
RWS | 454 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse bijdragen | 170 | 55 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 0 | 500 | 500 | 341 | 100 | 100 | 100 | |
Multiproblematiek | 0 | 500 | 500 | 341 | 100 | 100 | 100 | |
01.2 | Democratie | 69.617 | 72.670 | 126.787 | 130.241 | 120.184 | 116.047 | 112.917 |
Subsidies (regelingen) | 52.534 | 46.515 | 66.443 | 72.241 | 68.394 | 67.396 | 67.364 | |
Politieke partijen | 33.923 | 27.646 | 32.232 | 33.952 | 31.926 | 31.902 | 31.902 | |
Comité 4/5 mei | 107 | 159 | 135 | 128 | 122 | 117 | 117 | |
ProDemos | 9.779 | 10.581 | 9.883 | 8.922 | 8.503 | 8.063 | 8.080 | |
Verbinding inwoner en overheid | 2.267 | 2.791 | 9.743 | 14.337 | 12.240 | 11.895 | 11.888 | |
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers | 3.425 | 3.787 | 3.001 | 2.830 | 2.734 | 2.637 | 2.637 | |
Weerbaar bestuur | 2.657 | 1.551 | 3.113 | 3.922 | 4.568 | 4.518 | 4.518 | |
St Thorbeckeleerstoel | 376 | 0 | 186 | 0 | 0 | 114 | 72 | |
Decentrale politieke partijen | 0 | 0 | 8.150 | 8.150 | 8.301 | 8.150 | 8.150 | |
Opdrachten | 6.305 | 12.000 | 47.213 | 44.921 | 39.203 | 36.052 | 32.954 | |
Verbinding inwoner en overheid | 3.180 | 8.412 | 38.296 | 33.407 | 27.610 | 24.799 | 24.799 | |
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers | 753 | 556 | 540 | 539 | 566 | 846 | 846 | |
Weerbaar bestuur | 2.372 | 3.032 | 8.377 | 10.975 | 11.027 | 10.407 | 7.309 | |
Inkomensoverdrachten | 8.886 | 9.184 | 7.818 | 7.784 | 7.772 | 7.780 | 7.780 | |
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers | 8.886 | 9.184 | 7.818 | 7.784 | 7.772 | 7.780 | 7.780 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 1.286 | 3.291 | 4.226 | 4.211 | 3.707 | 3.710 | 3.710 | |
Diverse bijdragen | 1.286 | 3.291 | 4.226 | 4.211 | 3.707 | 3.710 | 3.710 | |
Bijdrage aan agentschappen | 606 | 1.680 | 1.087 | 1.084 | 1.108 | 1.109 | 1.109 | |
Dienst Publiek en Communicatie | 606 | 1.680 | 1.087 | 1.084 | 1.083 | 1.084 | 1.084 | |
RVO | 0 | 0 | 0 | 0 | 25 | 25 | 25 | |
01.3 | Rechtsstaat en Grondrechten | 0 | 0 | 14.939 | 23.946 | 14.992 | 14.215 | 14.315 |
Subsidies (regelingen) | 0 | 0 | 8.849 | 10.830 | 5.843 | 5.666 | 5.666 | |
Antidiscriminatie | 0 | 0 | 6.152 | 6.120 | 4.683 | 4.560 | 4.560 | |
Diverse subsidies | 0 | 0 | 1.197 | 1.210 | 1.160 | 1.106 | 1.106 | |
Versterken rechtsstaat | 0 | 0 | 1.500 | 3.500 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 0 | 0 | 6.090 | 13.116 | 9.149 | 8.549 | 8.649 | |
Antidiscriminatie | 0 | 0 | 3.890 | 6.856 | 5.920 | 5.920 | 6.920 | |
Versterken rechtsstaat | 0 | 0 | 2.200 | 6.260 | 3.229 | 2.629 | 1.729 | |
Ontvangsten | 16.436 | 16.244 | 25.248 | 25.248 | 25.248 | 25.248 | 25.248 |
Geschatte budgetflexibiliteit
2026 | |
---|---|
juridisch verplicht | 19% |
bestuurlijk gebonden | 75% |
beleidsmatig gereserveerd | 6% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0% |
Juridisch verplicht
Van het totale uitgavenbudget op artikel 1 is 19% juridisch verplicht en dit betreft met name de volgende instrumenten:
Subsidies (regelingen)
Het budget is voor 24% juridisch verplicht. Het betreft onder andere subsidies aan de politieke partijen, de Oorlogsgravenstichting (OGS), ProDemos en Multiproblematiek en Basisinfrastructuur als gevolg van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag.
1.1 Bestuur en regio
Subsidies
POK multiproblematiek
Zoals beoogd in de Kabinetsreactie op de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) zet het ministerie van BZK zich in om de dienstverlening van de overheid te verbeteren. Zo verstrekt BZK een subsidie voor het inrichten van een lerend stelsel binnen de gemeentelijke uitvoering waarbij de dienstverlening op maat aan inwoners, meer specifiek de meest kwetsbare inwoners, centraal staat. Het doel is om vanuit de uitvoeringspraktijk te leren wat goed gaat en wat beter kan, en wat door de uitvoering zelf kan worden opgepakt en waar op landelijk niveau een beleids- of stelselwijziging voor nodig is. Dit lerend stelsel is gestart in 2024 en loopt door tot in 2026.
Daarnaast zal het ministerie van BZK subsidies verstrekken voor activiteiten ter vergroting van de uitvoeringskracht bij gemeenten, ook in de samenwerking met aan gemeenten gelieerde organisaties, en voor het meer structureel inrichten van de feedbackloop vanuit de praktijk naar beleid.
Oorlogsgravenstichting
Namens de Nederlandse overheid onderhoudt de Oorlogsgravenstichting (OGS) wereldwijd ongeveer 50.000 graven van Nederlandse oorlogsslachtoffers. Deze graven liggen in meer dan vijftig landen, verspreid over vijf continenten. Het zwaartepunt ligt daarbij in Indonesië. Tevens verzorgt de stichting ruim 10.000 graven van militairen van de geallieerde strijdkrachten in Nederland. De OGS ontvangt een subidie voor de uitvoering hiervan.
Opdrachten
Bestuur en regio
Het Nationale Programma Vitale Regio's (NPVR) bestaat uit een gebiedsgerichte aanpak voor elf regio’s aan de randen van het land, de grensoverstijgende samenwerking met de buurlanden en uit het doorontwikkelen van de beleids- en investeringslogica van het Rijk. Binnen dit programma worden opdrachten verstrekt voor onder andere onderzoek en kennisontwikkeling, organisatie van (kennis)bijeenkomsten met en voor de regio’s, departementen, maatschappelijke partijen en andere regionale partners, de totstandkoming van langjarige agenda’s met de elf regio’s, de organisatie van de Grenslandconferentie, monitoring en evaluatie van de Grenseffectentoets, het verzamelen van grensstatistieken, ondersteuning voor de coördinerend Rijksheren voor grensoverstijgende samenwerking en algemene monitoring en evaluatie van het programma.
Bijdrage aan medeoverheden
Groeiopgave Almere
De gemeente Almere ontvangt sinds 2021 jaarlijks een specifieke uitkering voor de Groeiopgave Almere. Het doel van de uitkering is om de gemeente Almere in staat te stellen zijn bijdrage aan de gemaakte groeiafspraken te leveren. Deze uitkering loopt door tot uiterlijk 2036 en wordt elke vijf jaar geëvalueerd. De middelen voor deze uitkering zijn overgeheveld vanuit de algemene uitkering van het gemeentefonds. Bij beëindiging van deze uitkering (per 2037 of tussentijds) vloeien de middelen voor de daaropvolgende jaren weer terug in de algemene uitkering van het gemeentefonds.
1.2 Democratie
Subsidies (regelingen)
Politieke partijen
Politieke partijen ontvangen subsidie op grond van de Wet financiering politieke partijen (Wfpp). Het doel van de subsidie is het leveren van een bijdrage aan de instandhouding en versterking van de schakelfunctie van landelijke politieke partijen in het democratische staatsbestel. In de begroting van 2025 en de Voorjaarsnota 2025 heeft het kabinet besloten om vanaf 2026 de beschikbare subsidie voor politieke partijen structureel te verhogen met € 8,7 mln., in navolging van de motie Jetten c.s. (Kamerstukken II 2019/20, 35300 IIA, nr. 8).
Partij | waarde 2022 | waarde 2023 | waarde 2024 | waarde 2025 |
---|---|---|---|---|
VVD | 5.162.692 | 5.408.783 | 4.281.730 | 4.141.246 |
D66 | 3.955.101 | 4.146.855 | 2.650.954 | 2.125.702 |
CDA | 2.624.283 | 2.749.460 | 1.860.479 | 1.536.063 |
SP | 1.912.224 | 2.073.973 | 1.621.623 | 1.542.884 |
PvdA | 2.098.530 | 2.199.298 | 2.035.683 | 2.289.140 |
GL | 1.941.820 | 2.093.621 | 1.989.936 | 2.409.053 |
PvdD | 1.534.500 | 1.669.530 | 1.289.684 | 1.340.675 |
FvD | 1.726.068 | 1.835.879 | 1.607.437 | 1.657.812 |
CU | 1.454.584 | 1.526.477 | 1.267.712 | 1.259.310 |
SGP | 1.269.859 | 1.339.256 | 1.242.321 | 1.333.512 |
DENK | 823.976 | 863.193 | 910.193 | 1.029.201 |
50PLUS | 576.136 | 700.948 | 591.504 | 718.735 |
OPNL | 582.663 | 578.970 | 612.946 | 666.984 |
BIJ1 | 485.548 | 663.073 | 261.102 | 0 |
JA21 | 860.156 | 855.410 | 767.835 | 712.325 |
Volt | 861.842 | 917.549 | 875.197 | 968.542 |
BVNL | 536.972 | 657.688 | 377.767 | 0 |
BBB | 466.328 | 582.753 | 1.126.883 | 1.530.710 |
NSC | 0 | 614.921 | 2.951.996 | 3.140.975 |
Totaal | 28.873.283 | 31.477.637 | 28.322.982 | 28.402.869 |
De bedragen over 2024 en 2025 zijn voorlopige bedragen, waarvan 80% inmiddels is uitgekeerd. Uiterlijk 1 juli van het jaar volgend op het subsidiejaar moeten partijen een definitieve subsidieaanvraag indienen. Als bij de beoordeling daarvan blijkt dat de partijen voldoen aan de voorwaarden, wordt de resterende 20% uitgekeerd. De loon- en prijsbijstellingen over 2024 en 2025 moeten nog in deze bedragen worden verwerkt.
Op 22 november 2023 hebben verkiezingen plaatsgevonden voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Op basis van Art. 14 van de Wet financiering politieke partijen hadden politieke partijen die geen zetels hebben toegewezen gekregen bij deze verkiezing in 2024 recht op een periodieke afbouw van de subsidie.
ProDemos
ProDemos, het Huis voor Democratie en Rechtsstaat, ontvangt een subsidie voor activiteiten gericht op het vergroten van de betrokkenheid en kennis van de democratische rechtsstaat, zoals het verzorgen van bezoeken van scholieren aan het parlement met de daarbij behorende educatieve programma’s.
Verbinding inwoner en overheid
Subsidies worden verstrekt om de kracht van de samenleving (burgerschap) te versterken, onder meer door inrichting van een nationaal contactpunt ten behoeve van lokale ondersteuning van de Wet participatie op decentraal niveau, en om de overheid en maatschappij weerbaar te maken tegen desinformatie en deepfakes.
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers
In het kader van goed bestuur wordt subsidie verstrekt aan de beroepsgroepen van politieke ambtsdragers, griffie en rekenkamer. Met een subsidie aan Stichting Kennispunt Lokale Politieke Partijen worden fysieke en online trainingen aan lokale politieke partijen in 2026 voortgezet.
Weerbaar bestuur
Subsidies worden verstrekt ter verhoging van de weerbaarheid van het bestuur tegen ondermijning en ter verhoging van de veiligheid van decentrale politieke ambtsdragers, ambtenaren en hun organisaties.
Decentrale politieke partijen
Het wetsvoorstel Wpp bevat een structurele subsidieregeling voor decentrale politieke partijen. Hiervoor is vanaf 2026 structureel € 8,15 mln. gereserveerd. De ingangsdatum van deze subsidieregeling is afhankelijk van de inwerkingtreding van de Wpp.
Opdrachten
Verbinding inwoner en overheid
Extra middelen zijn toegevoegd aan de begroting om uitvoering te geven aan beleidsdoelstellingen in het hoofdlijnenakkoord op het gebied van democratische rechtstaat, zoals voor de versterking van de ondersteuning van de Tweede Kamer, verkiezingen en desinformatie.
De gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026 worden voorbereid en geëvalueerd. Tijdens deze verkiezing wordt in 10 gemeenten geëxperimenteerd met een nieuw model stembiljet, in vervolg op het eerdere experiment tijdens de Europees Parlementsverkiezing in 2024. Ook wordt uitvoering gegeven aan het vernieuwde actieplan toegankelijk stemmen. De Kiesraad ontvangt middelen ter voorbereiding op de nieuwe taken als het instellen van een Kiesautoriteit bij gemeenteraadsverkiezingen.
Het ministerie van BZK zet zich als coördinerend ministerie in voor de aanpak van desinformatie en het vergroten van de weerbaarheid van de samenleving tegen de invloed van desinformatie en deepfakes.
Opdrachten worden verstrekt om democratische innovatie te onderzoeken en bevorderen en te monitoren hoe invulling wordt gegeven aan de versterking van participatie bij maatschappelijke opgaven.
Weerbaar bestuur
Er wordt doorgewerkt aan het verhogen van de weerbaarheid van decentrale politieke ambtsdragers, ambtenaren en hun organisaties tegen (online) agressie, intimidatie, bedreiging en ondermijning. Decentrale bestuurders worden ondersteund in het omgaan met maatschappelijk ongenoegen en anti-institutionele sentimenten.
Inkomensoverdrachten
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers
Het ministerie van BZK financiert de rechtspositionele regelingen van (voormalige) politieke ambtsdragers. Het betreft pensioenen en uitkeringen aan voormalige ministers en staatssecretarissen en uitkeringen aan voormalige herindelingsburgemeesters en waarnemend burgemeesters.
1.3 Rechtsstaat en Grondrechten
Subsidies (regelingen)
POK - Antidiscriminatie
De minister is verantwoordelijk voor de aanpak van discriminatie en de bijbehorende wetgeving, zoals de Algemene wet gelijke behandeling en de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen en heeft een coördinerende rol in de aanpak van discriminatie. Er worden subsidies verstrekt om aan deze taak te kunnen voldoen. Er worden onder andere subsidies verleend voor de herziening van het stelsel van antidiscriminatievoorzieningen aan Discriminatie.nl en het tot stand brengen van een real time dashboard met discriminatiecijfers.
Versterken rechtsstaat
De instituties van de rechtsstaat worden versterkt. Zo werkt het kabinet aan een Grondwetswijziging die strekt tot de gedeeltelijke opheffing van het toetsingsverbod in artikel 120 Grondwet en beziet het kabinet de mogelijkheden tot verzelfstandiging van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Ook de constitutionele toetsing ex ante wordt versterkt. Er worden verschillende onderzoeken uitgezet ter ondersteuning van deze beleidsdoelen. De beschikbare middelen zijn voor wat betreft de constitutionele toetsing door de rechter, het constitutioneel hof en de verzelfstandiging van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State alleen voor de voorbereidende fase beschikbaar, er zijn geen structurele middelen beschikbaar voor de oprichting van het constitutioneel hof, de implementatie van de constitutionele toetsing en de verzelfstandiging van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Opdrachten
Versterken rechtsstaat
De instituties van de rechtsstaat worden versterkt. Zo werkt het kabinet aan een Grondwetswijziging die strekt tot de gedeeltelijke opheffing van het toetsingsverbod in artikel 120 Grondwet en beziet het kabinet de mogelijkheden tot verzelfstandiging van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Ook de constitutionele toetsing ex ante wordt versterkt. Er worden verschillende onderzoeken uitgezet ter ondersteuning van deze beleidsdoelen. De beschikbare middelen zijn voor wat betreft de constitutionele toetsing door de rechter, het constitutioneel hof en de verzelfstandiging van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State alleen voor de voorbereidende fase beschikbaar, er zijn geen structurele middelen beschikbaar voor de oprichting van het constitutioneel hof, de implementatie van de constitutionele toetsing en de verzelfstandiging van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Antidiscriminatie
De minister van het ministerie van BZK is verantwoordelijk voor de aanpak van discriminatie en de bijbehorende wetgeving, zoals de Algemene wet gelijke behandeling en de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen en heeft een coördinerende rol in de aanpak van discriminatie. Er worden opdrachten uitgezet die het daadkrachtig optreden tegen onder andere discriminatie, racisme, antisemitisme en moslimdiscriminatie. Er worden onder andere opdrachten verstrekt voor de begeleiding van de transitie naar een nieuw stelsel van antidiscriminatievoorzieningen.
Ontvangsten
De ontvangsten betreffen grotendeels de bijdragen van de waterschappen aan de uitvoeringskosten van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ). De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de wet en de kosten worden gezamenlijk gedragen door het Rijk, gemeenten en waterschappen. De waterschappen betalen jaarlijks hun aandeel in de uitvoeringskosten via het Rijk aan de gemeenten.
Het ministerie van BZK ontvangt jaarlijks budget van de waterschappen in het kader van de organisatie van de Waterschapsverkiezingen. De kosten, die de gemeenten voor de organisatie van de Waterschapsverkiezingen maken, worden vergoed door de waterschappen. Sinds 2020 gebeurt dat via een structurele toevoeging aan de algemene uitkering van het gemeentefonds. Dit bedrag is reeds overgeboekt vanuit de begroting van BZK (VII). Daartegenover incasseert het ministerie van BZK jaarlijks eenzelfde bedrag bij de waterschappen.
Extracomptabel
Naast de in dit begrotingsartikel genoemde instrumenten zijn er fiscale regelingen die betrekking hebben op dit beleidsterrein. De Minister van Financiën is hoofdverantwoordelijk voor de wetgeving en uitvoering van deze regelingen en voor de budgettaire middelen. Van de volgende fiscale regelingen is geen budgettair belang opgenomen. Wel hebben deze regelingen betrekking op dit beleidsartikel. Deze fiscale regelingen zijn:
– Koningshuisregeling in de schenk- en erfbelasting
– Koningshuisregeling in inkomstenbelasting
Voor een beschrijving van de regeling, de doelstelling, verwijzing naar de wettekst, verwijzing naar de laatst uitgevoerde evaluatie en de ramingsgrond wordt verwezen naar de paragraaf ‘Toelichting op de fiscale regelingen’ in de bijlage ‘Fiscale regelingen’ in de Miljoenennota.