Base description which applies to whole site

2.2 Belangrijkste beleidsmatige mutaties

Deze financiële paragraaf presenteert conform de Rijksbegrotingsvoorschriften de belangrijkste budgettaire veranderingen op de OCW-begroting, zowel voor de uitgaven (tabel 1) als de ontvangsten (tabel 2).

Tabel 1 Belangrijkste beleidsmatige uitgavenmutaties t.o.v. vorig jaar (bedragen x € 1.000)
 

Art.

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Stand begroting 2025 (inclusief NvW)

 

57.761.491

56.363.942

57.477.384

55.503.288

55.198.359

613.157

        

Mutaties eerste suppletoire begroting 2025

 

2.561.484

572.305

1.516.205

1.374.982

1.451.688

55.715.018

Saldo loon- en prijsbijstelling toebedeeld

diverse

2.226.344

2.190.818

2.230.590

2.159.627

2.178.425

2.140.310

Afschaffing onderwijskansenregeling

3

0

0

‒ 90.000

‒ 177.000

‒ 177.000

‒ 177.000

Saldo mee- en tegenvallers

diverse

10.507

‒ 1.110

13.091

34.122

31.742

88.576

- Referentieraming

diverse

4.725

16.172

35.218

59.141

83.138

125.157

- Studiefinancieringsraming

11,12

53.794

‒ 28.778

‒ 35.793

‒ 32.000

‒ 54.069

‒ 36.435

- Nieuwkomers

1,3

15.034

9.432

11.750

4.835

527

‒ 2.292

- School en omgeving

1,3

‒ 53.940

0

0

0

0

0

- Overig saldo

diverse

‒ 9.106

2.064

1.916

2.146

2.146

2.146

Saldo in- en extensiveringen

diverse

‒ 83.558

23.541

‒ 12.953

‒ 13.562

‒ 35.424

‒ 73.185

- Reisproduct buitenland studerenden

11

0

2.800

5.600

9.800

9.800

12.600

- Network and information security (NIS2)

diverse

6.310

8.345

8.107

8.107

7.607

7.607

- Masterplan basisvaardigheden

4

11.200

24.000

12.000

0

0

0

- Alternatieve invulling taakstelling op de apparaatskosten

91,95

22.302

38.202

38.202

38.397

38.591

38.752

- Intensivering DUO

diverse

9.850

24.955

31.455

32.655

32.255

35.955

- Overige intensiveringen

diverse

24.536

18.349

25.150

37.244

43.622

48.769

- Extensivering bekostiging po

1

0

0

‒ 5627

‒ 13.105

‒ 34.521

‒ 37.095

- Extensivering bekostiging vo

3

0

0

‒ 3.598

‒ 8.378

‒ 23.940

‒ 26.513

- Extensivering bekostiging mbo

4

‒ 6.000

‒ 14.543

‒ 17.280

‒ 14.815

‒ 14.297

‒ 21.461

- Extensivering bekostiging hbo

6

‒ 1.531

‒ 8.642

‒ 11.120

‒ 14.640

‒ 13.960

‒ 19.538

- Extensivering bekostiging wo

7

‒ 766

‒ 15.121

‒ 22.311

‒ 26.697

‒ 27.835

‒ 39.286

- Extensivering bekostiging cultuur en media

14,15

1.373

‒ 798

‒ 1.629

‒ 3.366

‒ 2.341

‒ 3.719

- Overige extensiveringen

diverse

‒ 150.832

‒ 54.006

‒ 71.902

‒ 58.764

‒ 50.405

‒ 69.256

Opvraag Aanvullende post

diverse

445

13.716

4.837

10.781

18.029

27.138

Eindejaarsmarge

diverse

196.000

0

0

0

0

0

Nationaal Groeifonds

diverse

120.080

40.403

21.307

11.964

‒ 1.399

7.352

Kasschuiven

diverse

765.686

‒ 979.796

102.340

81.354

33.805

‒ 3.389

Niet kaderrelevante uitgaven

11,12

‒ 701.327

‒ 620.543

‒ 633.385

‒ 609.183

‒ 597.824

‒ 624.243

Extrapolatie

diverse

0

0

0

0

0

54.328.068

Desalderingen

diverse

3.844

0

0

0

0

0

Overboekingen met andere departementen

diverse

23.463

‒ 94.724

‒ 119.622

‒ 123.121

1.334

1.391

Mutaties ontwerpbegroting 2026

 

‒ 51.886

96.817

299.530

359.026

225.708

256.229

1. Terugdraaien afschaffing onderwijskansenregeling

3

0

0

90.000

177.000

177.000

177.000

2. Kasschuiven

diverse

‒ 11.168

‒ 331

1.213

‒ 1.997

‒ 1.142

13.425

3. Nationaal Groeifonds

diverse

‒ 54.551

98.231

192.931

166.089

30.864

47.021

- Overhevelingen middelen Ontwikkelkracht

3

0

29.064

33.260

19.676

0

0

- Overhevelingen middelen Npuls

6

0

40.000

80.000

80.000

44.700

0

- Overhevelingen middelen Biotech Booster

16

0

28.836

28.951

30.098

32.411

33.589

- Kasschuiven Nationaal Groeifonds

diverse

‒ 54.551

331

50.720

36.315

‒ 46.247

13.432

4. Desalderingen

3,6,14

14.422

10.780

10.780

10.780

10.780

10.780

5. Overig

diverse

‒ 589

‒ 11.863

4.606

7.154

8.206

8.003

        

Stand ontwerpbegroting 2026

 

60.271.089

57.033.064

59.293.119

57.237.296

56.875.755

56.584.404

Toelichting

Mutaties eerste suppletoire begroting 2025

Deze mutaties zijn reeds in de eerste suppletoire begroting 2025 toegelicht. De grootste mutatie in de eerste suppletoire begroting betreft de uitkering van de loon- en prijsontwikkeling, ter compensatie van stijgende lonen en prijzen. Van de prijsbijstelling tranche 2025 is 50% niet uitgekeerd om rijksbrede problematiek te dekken. Het beschikbare budget voor prijsbijstelling op de OCW-begroting is daardoor geen € 343,2 miljoen maar € 171,6 miljoen structureel. Ook wordt in de eerste suppletoire begroting in begrotingsjaar 2027 gekort op de onderwijskansenregeling voortgezet onderwijs. Vanaf 2028 zou deze regeling worden opgeheven. In de augustusbesluitvorming is de afschaffing van de onderwijskansenregeling teruggedraaid.Daarnaast vond er bij de eerste suppletoire begroting per saldo een tegenvaller plaats van structureel € 88,6 miljoen die voornamelijk wordt veroorzaakt door een tegenvaller op de Referentieraming. Deze tegenvaller en andere intensiveringen zijn gedekt door meevallers en extensiveringen op de OCW-begroting. Ten slotte bedraagt de totaal beschikbare eindejaarsmarge in 2025 € 501,2 miljoen. Deze Voorjaarsnota is conform besluit bij Miljoenennota 2025 een deel van de maximale 1% eindejaarsmarge op regulier budget ingehouden ter dekking van hogere uitgaven voor de Hersteloperatie Toeslagen. Het OCW-aandeel betreft € 305,2 miljoen. Per saldo is dus € 196,0 miljoen overgeheveld naar de OCW-begroting.

Mutaties ontwerpbegroting 2026

1. Terugdraaien afschaffing onderwijskansenregelingDe Tweede Kamer heeft de motie Rooderkerk aangenomen (Kamerstukken II,2024/25, 36 725 VIII, nr. 20.) waarin wordt opgeroepen de bezuiniging op de onderwijskansenregeling te heroverwegen en die inspanning hebben zowel de minister van Financiën als de bewindslieden van OCW toegezegd aan de Tweede Kamer. Naar aanleiding daarvan heeft het kabinet in de augustusbesluitvorming deze afschaffing teruggedraaid. De onderwijskansenregeling kan hiermee ook na 2026 doorgang vinden. Voor deze regeling is structureel een bedrag van € 185,9 miljoen beschikbaar. Dit betreft het budget inclusief toegevoegde loon- en prijsbijstelling vanuit de eerste suppletoire begroting 2025.

2. KasschuivenOp de begroting worden diverse meerjarige kasschuiven doorgevoerd, om de budgetten in overeenstemming te brengen met het verwachte bestedingsritme. De grootste kasschuif (€ 7,0 miljoen) betreft die van het kasritme op de compliance opgave bij DUO. Door vertraagde capaciteitsopbouw vindt een deel van de realisatie en bijbehorende kasuitgaven later plaats dan eerder geraamd.

3. Nationaal Groeifonds

Er zijn middelen toegevoegd aan de OCW-begroting voor de NGF-projecten Ontwikkelkracht, NPuls en Biotech Booster. Het betreft middelen die in de tweede tranche zijn toegekend voor deze projecten. Voor het NGF-project Ontwikkelkracht gaat het om een toekenning van cumulatief € 82,0 miljoen. Voor NPuls en Biotech Booster betreft het een toekenning van cumulatief € 244,7 miljoen en € 196,4 miljoen.

Daarnaast worden er kasschuiven gedaan op verschillende NGF-projecten, waarvan de grootste:

  • voor Npuls wordt er uit 2029 € 44,7 miljoen naar de jaren 2026,2027 en 2028 geschoven. Dit om de middelen voor de subsidieregeling die in 2026 worden verstrekt met een looptijd van 3 jaar in het juiste bestedingsritme te zetten;

  • voor het NGF-project Ontwikkelkracht is € 18,3 miljoen uit 2025, 2026 en 2027 naar 2028 geschoven om de overgehevelde middelen in het juiste bestedingsritme te zetten;

  • voor de LLO Katalysator wordt er € 23,1 miljoen van 2025 naar latere jaren geschoven in verband met een aanvullende subsidie tot en met 2029;

  • voor het NGF-project Creative Industries Immersive Impact Coalition wordt er € 14,3 miljoen van 2025 en € 4,9 miljoen van 2026 naar 2027 geschoven om de middelen in het juiste bestedingsritme te zetten.

4. Desalderingen

Dit betreft desalderingen van de uitgaven behorend bij de ontvangsten in tabel 2. De grootste desaldering betreft een desaldering op artikel 14 (cultuur) van € 10,8 miljoen. Subsidies voor monumenteninstandhouding worden gemiddeld na zeven jaar definitief vastgesteld, doorgaans lager dan de toegekende bedragen. Hierdoor ontstaat er budgettaire ruimte. Deze ruimte wordt via deze desaldering opnieuw ingezet voor de Subsidieregeling Instandhouding Monumenten (SIM). Zie Kamerbrief «Aanpak grote monumenten en religieus erfgoed» (Kamerstukken II 2024/25, 32156, nr. 140).

5. Overig

Dit saldo bestaat uit verschillende mutaties:

  • een saldoneutrale mutatie om de korting op de loonbijstelling van de externe inhuur tranche 2025 door te verdelen naar de verschillende artikelen;

  • een incidentele bezuiniging op artikel 95 van € 1,9 miljoen in 2026 als gevolg van het aangenomen amendement van het lid van Kent (Kamerstukken II, 2024/25, 36725 XV, nr.13) bij Voorjaarsnota. In het amendement staat dat dekking (€ 40,0 miljoen) wordt gevonden in het incidenteel taakstellend verlagen van de uitgaven aan externe inhuur in 2026. De verdeling van deze dekking per departement betekent voor het Ministerie van OCW een incidentele bezuiniging van € 1,9 miljoen;

  • overboekingen met andere departementen;

  • technische mutaties en interne overboekingen vallen onder dit saldo.

Tabel 2 Belangrijkste beleidsmatige ontvangstenmutaties t.o.v. vorig jaar (bedragen x € 1.000)
 

Art.

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Stand begroting 2025 (inclusief NvW)

 

2.274.012

2.354.126

2.450.535

2.551.840

2.646.508

0

        

Mutaties eerste suppletoire begroting 2025

diverse

1.039.766

116.115

846.129

126.820

82.993

2.759.815

Saldo mee- en tegenvallers

diverse

‒ 28.502

‒ 85.716

134.538

‒ 17.122

‒ 29.203

‒ 45.332

Intensivering wettelijke rente

11

0

0

‒ 1.400

‒ 1.400

0

0

Niet kaderrelevante mutaties

1,11

1.064.424

201.831

712.991

145.342

112.196

84.983

Desalderingen

diverse

3.844

0

0

0

0

0

Extrapolatie

diverse

0

0

0

0

0

2.720.164

Mutaties ontwerpbegroting 2026

 

28.860

10.780

10.780

10.780

10.780

10.780

1. Desalderingen

3,6,14

14.422

10.780

10.780

10.780

10.780

10.780

2. Overig

4,14

14.438

0

0

0

0

0

        

Stand ontwerpbegroting 2026

 

3.342.638

2.481.021

3.307.444

2.689.440

2.740.281

2.770.595

Toelichting

Mutaties eerste suppletoire begroting 2025

Deze mutaties zijn reeds in de eerste suppletoire begroting 2025 toegelicht: op de ontvangsten vond er een tegenvaller plaats van € 85,7 miljoen in 2026. Dit wordt veroorzaakt door de studiefinancieringsraming, voornamelijk doordat de relevante renteontvangsten omlaag zijn bijgesteld met € 72,5 miljoen in 2026. Verder zijn bij de niet-kaderrelevante mutaties de extra ontvangsten hoger uitgevallen dan geraamd, onder andere omdat oud-studenten meer aflossen dan noodzakelijk en studenten minder zijn gaan lenen dan eerder geraamd.

Mutaties ontwerpbegroting 2026

1. Desalderingen

Dit betreft desalderingen van de ontvangsten behorend bij de uitgaven in tabel 1. De grootste desaldering betreft een desaldering op artikel 14 (cultuur) van € 10,8 miljoen. Zie de toelichting bij de desalderingen van de uitgaven.

2. Overig

Dit saldo bestaat uit verschillende mutaties:

  • een meevaller van € 1,0 miljoen door een incidentele extra afrekening op het ontvangstenartikel van DUO in 2025 van de Specifieke Uitkering Educatie. Hierdoor worden de ontvangsten naar boven bijgesteld.

  • € 13,4 miljoen aan onbenutte coronasteun terugontvangen door het Ministerie van OCW. De ontvangstenraming wordt met dit bedrag verhoogd.

Overzichten intensiveringen en extensiveringen

Tabel 3 geeft een overzicht van alle generale intensiveringen op de OCW-begroting, sinds de start van het kabinet Schoof en tabel 4 doet dat voor de generale extensiveringen. Tabel 5 geeft het saldo van de tabellen 3 en 4 weer.

Tabellen 6, 7 en 8 geven dezelfde informatie weer, maar dan per artikel uitgesplitst.

Tabel 3 Intensiveringen (bedragen x € 1.000)
 

Art.

2025

2026

2027

2028

2029

2030

HLA 11. Investeren in goed bestuur en de rechtstaat

14

0

0

0

500

1.000

1.000

HLA 21. Eenmalige uitkering studielening sociaal leenstelsel

11

0

0

1.297.000

47.000

27.000

15.000

Religieus cultureel erfgoed

14

0

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

Schoolmaaltijden

1,3

135.000

135.000

135.000

135.000

135.000

135.000

        

Totaal intensiveringen

 

135.000

140.000

1.437.000

187.500

168.000

156.000

Tabel 4 Extensiveringen (bedragen x € 1.000)
 

Art.

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Bezuiniging maatschappelijke diensttijd*

3

‒ 74.735

‒ 44.902

‒ 67.363

‒ 70.000

‒ 70.000

‒ 70.000

HLA 23. Afschaffen brede brugklas en beperken S&O

1,3

‒ 55.000

‒ 170.000

‒ 170.000

‒ 170.000

‒ 170.000

‒ 170.000

HLA 24. Alternatieve invulling bijstelling sectorplannen hoger onderwijs en wetenschap

6,7

‒ 134.734

‒ 134.734

‒ 134.734

‒ 134.734

‒ 134.734

‒ 161.330

HLA 26. Terugdraaien groei apparaat rijksoverheid

diverse

‒ 42.598

‒ 62.186

‒ 80.612

‒ 100.342

‒ 108.466

‒ 108.466

HLA 29. SPUK naar GF en PF met 10% budgetkorting

1,4,14

0

‒ 81.261

‒ 81.201

‒ 81.201

‒ 81.201

‒ 81.201

HLA 32. Beëindiging functiemix Randstad en terugdraaien bezuiniging

3

0

0

0

0

0

0

HLA 34. Gerichte keuzes ontwikkelingssamenwerking

6,7

0

‒ 8.511

‒ 8.511

‒ 8.511

‒ 8.510

‒ 7.188

HLA 35. Verlaging non-ODA-middelen

6,7,8,14

‒ 731

‒ 718

‒ 844

‒ 956

‒ 3.214

‒ 3.506

HLA 40. Generieke taakstelling subsidies rijksbreed

diverse

‒ 71.830

‒ 131.838

‒ 220.601

‒ 277.994

‒ 322.937

‒ 311.027

HLA 41. Verminderen internationale studenten (via bestuurlijk akkoord)

6,7

0

‒ 17.000

‒ 68.000

‒ 121.000

‒ 158.000

‒ 156.000

HLA 42. Hervorming Nederlandse Publieke Omroep NPO

15

0

0

‒ 100.000

‒ 100.000

‒ 100.000

‒ 100.000

HLA 43. Alternatieve invulling afschaffen OV-vergoeding buitenland studerenden

11

0

‒ 4.000

‒ 8.000

‒ 14.000

‒ 14.000

‒ 18.000

HLA 44. Verhogen collegegeld langstudeerders (via lagere bekostiging) en terugdraaien bezuiniging

6,7

0

0

0

0

0

0

HLA 69. Fonds Onderzoek Wetenschap

7,16

‒ 106.929

‒ 106.929

‒ 106.929

‒ 107.054

‒ 132.054

‒ 132.054

Ten behoeve van 4x 25 miljoen fonds onderzoek en wetenschap

3,4,6,7

‒ 25.000

‒ 25.000

‒ 25.000

‒ 25.000

0

0

Verlaging rijksmediabijdrage landelijke publieke omroep**

15

0

0

‒ 50.000

‒ 50.000

‒ 50.000

‒ 50.000

Opheffen onderwijskansenregeling en terugdraaien bezuiniging

3

0

0

0

0

0

0

Inhouden loonbijstelling externe inhuur tranche 2025

diverse

‒ 4.615

‒ 4.532

‒ 4.534

‒ 4.269

‒ 3.723

‒ 4.010

Amendement Kent door taakstelling externe inhuur

95

0

‒ 1.867

0

0

0

0

        

Totaal

 

‒ 516.172

‒ 793.478

‒ 1.126.329

‒ 1.265.061

‒ 1.356.839

‒ 1.372.782

*Deze maatregel stond in het hoofdlijnenakkoord als HLA 22. Afschaffen maatschappelijke diensttijd. Na amendement Bontenbal c.s. (Kamerstukken II 2024/25, 36600 VIII, nr. 141) is maatschappelijke diensttijd echter niet afgeschaft maar heeft er alleen een bezuiniging op plaatsgevonden.**Daarbij verzoekt het amendement van Bontenbal c.s. (Kamerstukken II 2024/25, 36600 VIII, nr. 141) om de landelijke publieke omroep meer ruimte te geven om (online) reclameopbrengsten te generen waarmee de korting van € 50,0 miljoen opgevangen kan worden.

Tabel 5 Saldo intensiveringen en extensiveringen (bedragen x € 1.000)
 

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Totaal intensiveringen

135.000

140.000

1.437.000

187.500

168.000

156.000

Totaal extensiveringen

‒ 516.172

‒ 793.478

‒ 1.126.329

‒ 1.265.061

‒ 1.356.839

‒ 1.372.782

       

Saldo

‒ 381.172

‒ 653.478

310.671

‒ 1.077.561

‒ 1.188.839

‒ 1.216.782

Tabel 6 Intensiveringen per artikel (bedragen x € 1.000)
 

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Artikel 1

82.350

82.350

82.350

82.350

82.350

82.350

Artikel 3

52.650

52.650

52.650

52.650

52.650

52.650

Artikel 11

0

0

1.297.000

47.000

27.000

15.000

Artikel 14

0

5.000

5.000

5.500

6.000

6.000

       

Totaal

135.000

140.000

1.437.000

187.500

168.000

156.000

Tabel 7 Extensiveringen per artikel (bedragen x € 1.000)
 

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Artikel 1

‒ 12.264

‒ 158.003

‒ 173.767

‒ 196.051

‒ 204.898

‒ 204.898

Artikel 3

‒ 170.845

‒ 211.086

‒ 267.619

‒ 283.572

‒ 285.661

‒ 285.661

Artikel 4

‒ 23.383

‒ 49.415

‒ 61.804

‒ 72.594

‒ 77.870

‒ 65.960

Artikel 6

‒ 9.523

‒ 18.651

‒ 49.280

‒ 70.198

‒ 82.174

‒ 81.865

Artikel 7

‒ 197.037

‒ 220.807

‒ 254.310

‒ 290.393

‒ 339.162

‒ 336.396

Artikel 8

‒ 231

‒ 252

‒ 441

‒ 585

‒ 598

‒ 598

Artikel 9

‒ 60

‒ 62

‒ 64

‒ 66

‒ 69

‒ 69

Artikel 11

‒ 4.122

‒ 8.108

‒ 12.192

‒ 18.197

‒ 17.798

‒ 22.131

Artikel 12

‒ 49

‒ 51

‒ 52

‒ 54

‒ 56

‒ 56

Artikel 13

‒ 275

‒ 287

‒ 296

‒ 303

‒ 320

‒ 320

Artikel 14

‒ 2.765

‒ 4.615

‒ 7.983

‒ 9.745

‒ 13.301

‒ 13.298

Artikel 15

‒ 1.868

‒ 3.445

‒ 156.418

‒ 157.947

‒ 159.066

‒ 159.066

Artikel 16

‒ 54.597

‒ 58.979

‒ 66.058

‒ 69.908

‒ 72.635

‒ 99.234

Artikel 25

‒ 750

‒ 58

‒ 107

‒ 133

‒ 151

‒ 151

Artikel 91

‒ 22.302

‒ 22.302

‒ 22.302

‒ 22.302

‒ 22.302

‒ 22.302

Artikel 95

‒ 16.101

‒ 37.357

‒ 53.636

‒ 73.013

‒ 80.778

‒ 80.777

       

Totaal

‒ 516.172

‒ 793.478

‒ 1.126.329

‒ 1.265.061

‒ 1.356.839

‒ 1.372.782

Tabel 8 Saldo intensiveringen en extensiveringen per artikel (bedragen x € 1.000)
 

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Artikel 1

70.086

‒ 75.653

‒ 91.417

‒ 113.701

‒ 122.548

‒ 122.548

Artikel 3

‒ 118.195

‒ 158.436

‒ 214.969

‒ 230.922

‒ 233.011

‒ 233.011

Artikel 4

‒ 23.383

‒ 49.415

‒ 61.804

‒ 72.594

‒ 77.870

‒ 65.960

Artikel 6

‒ 9.523

‒ 18.651

‒ 49.280

‒ 70.198

‒ 82.174

‒ 81.865

Artikel 7

‒ 197.037

‒ 220.807

‒ 254.310

‒ 290.393

‒ 339.162

‒ 336.396

Artikel 8

‒ 231

‒ 252

‒ 441

‒ 585

‒ 598

‒ 598

Artikel 9

‒ 60

‒ 62

‒ 64

‒ 66

‒ 69

‒ 69

Artikel 11

‒ 4.122

‒ 8.108

1.284.808

28.803

9.202

‒ 7.131

Artikel 12

‒ 49

‒ 51

‒ 52

‒ 54

‒ 56

‒ 56

Artikel 13

‒ 275

‒ 287

‒ 296

‒ 303

‒ 320

‒ 320

Artikel 14

‒ 2.765

385

‒ 2.983

‒ 4.245

‒ 7.301

‒ 7.298

Artikel 15

‒ 1.868

‒ 3.445

‒ 156.418

‒ 157.947

‒ 159.066

‒ 159.066

Artikel 16

‒ 54.597

‒ 58.979

‒ 66.058

‒ 69.908

‒ 72.635

‒ 99.234

Artikel 25

‒ 750

‒ 58

‒ 107

‒ 133

‒ 151

‒ 151

Artikel 91

‒ 22.302

‒ 22.302

‒ 22.302

‒ 22.302

‒ 22.302

‒ 22.302

Artikel 95

‒ 16.101

‒ 37.357

‒ 53.636

‒ 73.013

‒ 80.778

‒ 80.777

Totaal

‒ 381.172

‒ 653.478

310.671

‒ 1.077.561

‒ 1.188.839

‒ 1.216.782

Fonds Onderzoek en Wetenschap

Met het Fonds voor Onderzoek en Wetenschap investeren we in het fundament, in een gunstiger werkklimaat voor onze onderzoekers en in baanbrekend onderzoek voor maatschappelijke impact en transities.

Tabel 9 Fonds voor Onderzoek en Wetenschap (bedragen x € 1.000)
 

Art.

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

2031

2032

Starters- en stimuleringsbeurzen

7

152.230

152.230

77.935

77.935

77.935

77.935

77.935

77.935

77.935

 

Thematische programmering

16

10.000

10.000

10.868

10.868

10.868

10.868

10.868

10.868

10.868

 

Professional doctorate beurzen

16

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

 

Praktijkgericht onderzoek art 6

6

36.993

36.993

38.986

38.986

38.986

38.986

38.986

38.986

38.986

 

Roadmap grootschalige wetenschappelijke infrastructuur

16

50.000

50.000

23.300

23.300

23.300

23.300

23.300

23.300

23.300

 

Strategische agenda toegepast onderzoek faciliteiten (EZ)

EZ

86.494

97.238

71.375

89.645

72.828

57.163

23.203

0

0

 

Matching Horizon Europe

16

78.900

79.305

82.992

82.992

82.992

82.992

82.992

0

0

 

Open Competitie

16

60.000

60.000

63.800

63.800

63.800

63.800

63.800

63.800

63.800

 

Toponderzoek

16

20.000

20.000

20.000

20.000

20.000

20.000

20.000

20.000

20.000

 

Kennisveiligheid

16, 95

6.435

3.475

5.671

5.321

5.072

4.172

4.172

4.172

4.172

 

Sociale Veiligheid

16

4.200

4.000

4.210

4.210

4.210

4.120

4.120

4.120

4.120

 

Scholars at Risk

16

400

1.200

1.200

1.200

1.200

1.200

1.200

1.200

1.200

 

Europese Partnerschappen (OCW)

16

10.000

10.000

12.795

12.795

12.795

12.795

12.795

0

0

 

Europese Partnerschappen (EZ)

EZ

40.000

27.472

55.775

33.065

33.836

29.065

28.515

0

0

 

Open Science

16

20.000

20.000

10.000

10.000

10.000

10.000

10.000

10.000

10.000

 

Practoraten

4

1.926

2.936

2.590

2.590

3.639

3.639

3.639

3.639

3.639

 

Nationaal expertisecentrum voor wetenschap en samenleving

16

277

846

1.456

1.456

1.164

1.164

1.164

1.164

1.164

 

Faculty of Impact

16

2.770

2.770

2.770

2.770

2.770

2.770

2.770

2.770

2.770

 

Uitvoering, monitoring, verantwoording, evaluatie

16, 6, 7, 95, EZ

4.685

5.935

2.635

2.635

2.635

2.629

2.129

2.630

2.630

 

Totaal

 

590.310

589.400

493.358

488.568

473.030

451.598

416.588

269.584

269.584

0

Licence