Deze financiële paragraaf presenteert conform de Rijksbegrotingsvoorschriften de belangrijkste budgettaire veranderingen op de OCW-begroting, zowel voor de uitgaven (tabel 1) als de ontvangsten (tabel 2).
Art. | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand begroting 2025 (inclusief NvW) | 57.761.491 | 56.363.942 | 57.477.384 | 55.503.288 | 55.198.359 | 613.157 | |
Mutaties eerste suppletoire begroting 2025 | 2.561.484 | 572.305 | 1.516.205 | 1.374.982 | 1.451.688 | 55.715.018 | |
Saldo loon- en prijsbijstelling toebedeeld | diverse | 2.226.344 | 2.190.818 | 2.230.590 | 2.159.627 | 2.178.425 | 2.140.310 |
Afschaffing onderwijskansenregeling | 3 | 0 | 0 | ‒ 90.000 | ‒ 177.000 | ‒ 177.000 | ‒ 177.000 |
Saldo mee- en tegenvallers | diverse | 10.507 | ‒ 1.110 | 13.091 | 34.122 | 31.742 | 88.576 |
- Referentieraming | diverse | 4.725 | 16.172 | 35.218 | 59.141 | 83.138 | 125.157 |
- Studiefinancieringsraming | 11,12 | 53.794 | ‒ 28.778 | ‒ 35.793 | ‒ 32.000 | ‒ 54.069 | ‒ 36.435 |
- Nieuwkomers | 1,3 | 15.034 | 9.432 | 11.750 | 4.835 | 527 | ‒ 2.292 |
- School en omgeving | 1,3 | ‒ 53.940 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Overig saldo | diverse | ‒ 9.106 | 2.064 | 1.916 | 2.146 | 2.146 | 2.146 |
Saldo in- en extensiveringen | diverse | ‒ 83.558 | 23.541 | ‒ 12.953 | ‒ 13.562 | ‒ 35.424 | ‒ 73.185 |
- Reisproduct buitenland studerenden | 11 | 0 | 2.800 | 5.600 | 9.800 | 9.800 | 12.600 |
- Network and information security (NIS2) | diverse | 6.310 | 8.345 | 8.107 | 8.107 | 7.607 | 7.607 |
- Masterplan basisvaardigheden | 4 | 11.200 | 24.000 | 12.000 | 0 | 0 | 0 |
- Alternatieve invulling taakstelling op de apparaatskosten | 91,95 | 22.302 | 38.202 | 38.202 | 38.397 | 38.591 | 38.752 |
- Intensivering DUO | diverse | 9.850 | 24.955 | 31.455 | 32.655 | 32.255 | 35.955 |
- Overige intensiveringen | diverse | 24.536 | 18.349 | 25.150 | 37.244 | 43.622 | 48.769 |
- Extensivering bekostiging po | 1 | 0 | 0 | ‒ 5627 | ‒ 13.105 | ‒ 34.521 | ‒ 37.095 |
- Extensivering bekostiging vo | 3 | 0 | 0 | ‒ 3.598 | ‒ 8.378 | ‒ 23.940 | ‒ 26.513 |
- Extensivering bekostiging mbo | 4 | ‒ 6.000 | ‒ 14.543 | ‒ 17.280 | ‒ 14.815 | ‒ 14.297 | ‒ 21.461 |
- Extensivering bekostiging hbo | 6 | ‒ 1.531 | ‒ 8.642 | ‒ 11.120 | ‒ 14.640 | ‒ 13.960 | ‒ 19.538 |
- Extensivering bekostiging wo | 7 | ‒ 766 | ‒ 15.121 | ‒ 22.311 | ‒ 26.697 | ‒ 27.835 | ‒ 39.286 |
- Extensivering bekostiging cultuur en media | 14,15 | 1.373 | ‒ 798 | ‒ 1.629 | ‒ 3.366 | ‒ 2.341 | ‒ 3.719 |
- Overige extensiveringen | diverse | ‒ 150.832 | ‒ 54.006 | ‒ 71.902 | ‒ 58.764 | ‒ 50.405 | ‒ 69.256 |
Opvraag Aanvullende post | diverse | 445 | 13.716 | 4.837 | 10.781 | 18.029 | 27.138 |
Eindejaarsmarge | diverse | 196.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nationaal Groeifonds | diverse | 120.080 | 40.403 | 21.307 | 11.964 | ‒ 1.399 | 7.352 |
Kasschuiven | diverse | 765.686 | ‒ 979.796 | 102.340 | 81.354 | 33.805 | ‒ 3.389 |
Niet kaderrelevante uitgaven | 11,12 | ‒ 701.327 | ‒ 620.543 | ‒ 633.385 | ‒ 609.183 | ‒ 597.824 | ‒ 624.243 |
Extrapolatie | diverse | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 54.328.068 |
Desalderingen | diverse | 3.844 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overboekingen met andere departementen | diverse | 23.463 | ‒ 94.724 | ‒ 119.622 | ‒ 123.121 | 1.334 | 1.391 |
Mutaties ontwerpbegroting 2026 | ‒ 51.886 | 96.817 | 299.530 | 359.026 | 225.708 | 256.229 | |
1. Terugdraaien afschaffing onderwijskansenregeling | 3 | 0 | 0 | 90.000 | 177.000 | 177.000 | 177.000 |
2. Kasschuiven | diverse | ‒ 11.168 | ‒ 331 | 1.213 | ‒ 1.997 | ‒ 1.142 | 13.425 |
3. Nationaal Groeifonds | diverse | ‒ 54.551 | 98.231 | 192.931 | 166.089 | 30.864 | 47.021 |
- Overhevelingen middelen Ontwikkelkracht | 3 | 0 | 29.064 | 33.260 | 19.676 | 0 | 0 |
- Overhevelingen middelen Npuls | 6 | 0 | 40.000 | 80.000 | 80.000 | 44.700 | 0 |
- Overhevelingen middelen Biotech Booster | 16 | 0 | 28.836 | 28.951 | 30.098 | 32.411 | 33.589 |
- Kasschuiven Nationaal Groeifonds | diverse | ‒ 54.551 | 331 | 50.720 | 36.315 | ‒ 46.247 | 13.432 |
4. Desalderingen | 3,6,14 | 14.422 | 10.780 | 10.780 | 10.780 | 10.780 | 10.780 |
5. Overig | diverse | ‒ 589 | ‒ 11.863 | 4.606 | 7.154 | 8.206 | 8.003 |
Stand ontwerpbegroting 2026 | 60.271.089 | 57.033.064 | 59.293.119 | 57.237.296 | 56.875.755 | 56.584.404 |
Toelichting
Mutaties eerste suppletoire begroting 2025
Deze mutaties zijn reeds in de eerste suppletoire begroting 2025 toegelicht. De grootste mutatie in de eerste suppletoire begroting betreft de uitkering van de loon- en prijsontwikkeling, ter compensatie van stijgende lonen en prijzen. Van de prijsbijstelling tranche 2025 is 50% niet uitgekeerd om rijksbrede problematiek te dekken. Het beschikbare budget voor prijsbijstelling op de OCW-begroting is daardoor geen € 343,2 miljoen maar € 171,6 miljoen structureel. Ook wordt in de eerste suppletoire begroting in begrotingsjaar 2027 gekort op de onderwijskansenregeling voortgezet onderwijs. Vanaf 2028 zou deze regeling worden opgeheven. In de augustusbesluitvorming is de afschaffing van de onderwijskansenregeling teruggedraaid.Daarnaast vond er bij de eerste suppletoire begroting per saldo een tegenvaller plaats van structureel € 88,6 miljoen die voornamelijk wordt veroorzaakt door een tegenvaller op de Referentieraming. Deze tegenvaller en andere intensiveringen zijn gedekt door meevallers en extensiveringen op de OCW-begroting. Ten slotte bedraagt de totaal beschikbare eindejaarsmarge in 2025 € 501,2 miljoen. Deze Voorjaarsnota is conform besluit bij Miljoenennota 2025 een deel van de maximale 1% eindejaarsmarge op regulier budget ingehouden ter dekking van hogere uitgaven voor de Hersteloperatie Toeslagen. Het OCW-aandeel betreft € 305,2 miljoen. Per saldo is dus € 196,0 miljoen overgeheveld naar de OCW-begroting.
Mutaties ontwerpbegroting 2026
1. Terugdraaien afschaffing onderwijskansenregelingDe Tweede Kamer heeft de motie Rooderkerk aangenomen (Kamerstukken II,2024/25, 36 725 VIII, nr. 20.) waarin wordt opgeroepen de bezuiniging op de onderwijskansenregeling te heroverwegen en die inspanning hebben zowel de minister van Financiën als de bewindslieden van OCW toegezegd aan de Tweede Kamer. Naar aanleiding daarvan heeft het kabinet in de augustusbesluitvorming deze afschaffing teruggedraaid. De onderwijskansenregeling kan hiermee ook na 2026 doorgang vinden. Voor deze regeling is structureel een bedrag van € 185,9 miljoen beschikbaar. Dit betreft het budget inclusief toegevoegde loon- en prijsbijstelling vanuit de eerste suppletoire begroting 2025.
2. KasschuivenOp de begroting worden diverse meerjarige kasschuiven doorgevoerd, om de budgetten in overeenstemming te brengen met het verwachte bestedingsritme. De grootste kasschuif (€ 7,0 miljoen) betreft die van het kasritme op de compliance opgave bij DUO. Door vertraagde capaciteitsopbouw vindt een deel van de realisatie en bijbehorende kasuitgaven later plaats dan eerder geraamd.
3. Nationaal Groeifonds
Er zijn middelen toegevoegd aan de OCW-begroting voor de NGF-projecten Ontwikkelkracht, NPuls en Biotech Booster. Het betreft middelen die in de tweede tranche zijn toegekend voor deze projecten. Voor het NGF-project Ontwikkelkracht gaat het om een toekenning van cumulatief € 82,0 miljoen. Voor NPuls en Biotech Booster betreft het een toekenning van cumulatief € 244,7 miljoen en € 196,4 miljoen.
Daarnaast worden er kasschuiven gedaan op verschillende NGF-projecten, waarvan de grootste:
– voor Npuls wordt er uit 2029 € 44,7 miljoen naar de jaren 2026,2027 en 2028 geschoven. Dit om de middelen voor de subsidieregeling die in 2026 worden verstrekt met een looptijd van 3 jaar in het juiste bestedingsritme te zetten;
– voor het NGF-project Ontwikkelkracht is € 18,3 miljoen uit 2025, 2026 en 2027 naar 2028 geschoven om de overgehevelde middelen in het juiste bestedingsritme te zetten;
– voor de LLO Katalysator wordt er € 23,1 miljoen van 2025 naar latere jaren geschoven in verband met een aanvullende subsidie tot en met 2029;
– voor het NGF-project Creative Industries Immersive Impact Coalition wordt er € 14,3 miljoen van 2025 en € 4,9 miljoen van 2026 naar 2027 geschoven om de middelen in het juiste bestedingsritme te zetten.
4. Desalderingen
Dit betreft desalderingen van de uitgaven behorend bij de ontvangsten in tabel 2. De grootste desaldering betreft een desaldering op artikel 14 (cultuur) van € 10,8 miljoen. Subsidies voor monumenteninstandhouding worden gemiddeld na zeven jaar definitief vastgesteld, doorgaans lager dan de toegekende bedragen. Hierdoor ontstaat er budgettaire ruimte. Deze ruimte wordt via deze desaldering opnieuw ingezet voor de Subsidieregeling Instandhouding Monumenten (SIM). Zie Kamerbrief «Aanpak grote monumenten en religieus erfgoed» (Kamerstukken II 2024/25, 32156, nr. 140).
5. Overig
Dit saldo bestaat uit verschillende mutaties:
– een saldoneutrale mutatie om de korting op de loonbijstelling van de externe inhuur tranche 2025 door te verdelen naar de verschillende artikelen;
– een incidentele bezuiniging op artikel 95 van € 1,9 miljoen in 2026 als gevolg van het aangenomen amendement van het lid van Kent (Kamerstukken II, 2024/25, 36725 XV, nr.13) bij Voorjaarsnota. In het amendement staat dat dekking (€ 40,0 miljoen) wordt gevonden in het incidenteel taakstellend verlagen van de uitgaven aan externe inhuur in 2026. De verdeling van deze dekking per departement betekent voor het Ministerie van OCW een incidentele bezuiniging van € 1,9 miljoen;
– overboekingen met andere departementen;
– technische mutaties en interne overboekingen vallen onder dit saldo.
Art. | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand begroting 2025 (inclusief NvW) | 2.274.012 | 2.354.126 | 2.450.535 | 2.551.840 | 2.646.508 | 0 | |
Mutaties eerste suppletoire begroting 2025 | diverse | 1.039.766 | 116.115 | 846.129 | 126.820 | 82.993 | 2.759.815 |
Saldo mee- en tegenvallers | diverse | ‒ 28.502 | ‒ 85.716 | 134.538 | ‒ 17.122 | ‒ 29.203 | ‒ 45.332 |
Intensivering wettelijke rente | 11 | 0 | 0 | ‒ 1.400 | ‒ 1.400 | 0 | 0 |
Niet kaderrelevante mutaties | 1,11 | 1.064.424 | 201.831 | 712.991 | 145.342 | 112.196 | 84.983 |
Desalderingen | diverse | 3.844 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | diverse | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.720.164 |
Mutaties ontwerpbegroting 2026 | 28.860 | 10.780 | 10.780 | 10.780 | 10.780 | 10.780 | |
1. Desalderingen | 3,6,14 | 14.422 | 10.780 | 10.780 | 10.780 | 10.780 | 10.780 |
2. Overig | 4,14 | 14.438 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2026 | 3.342.638 | 2.481.021 | 3.307.444 | 2.689.440 | 2.740.281 | 2.770.595 |
Toelichting
Mutaties eerste suppletoire begroting 2025
Deze mutaties zijn reeds in de eerste suppletoire begroting 2025 toegelicht: op de ontvangsten vond er een tegenvaller plaats van € 85,7 miljoen in 2026. Dit wordt veroorzaakt door de studiefinancieringsraming, voornamelijk doordat de relevante renteontvangsten omlaag zijn bijgesteld met € 72,5 miljoen in 2026. Verder zijn bij de niet-kaderrelevante mutaties de extra ontvangsten hoger uitgevallen dan geraamd, onder andere omdat oud-studenten meer aflossen dan noodzakelijk en studenten minder zijn gaan lenen dan eerder geraamd.
Mutaties ontwerpbegroting 2026
1. Desalderingen
Dit betreft desalderingen van de ontvangsten behorend bij de uitgaven in tabel 1. De grootste desaldering betreft een desaldering op artikel 14 (cultuur) van € 10,8 miljoen. Zie de toelichting bij de desalderingen van de uitgaven.
2. Overig
Dit saldo bestaat uit verschillende mutaties:
– een meevaller van € 1,0 miljoen door een incidentele extra afrekening op het ontvangstenartikel van DUO in 2025 van de Specifieke Uitkering Educatie. Hierdoor worden de ontvangsten naar boven bijgesteld.
– € 13,4 miljoen aan onbenutte coronasteun terugontvangen door het Ministerie van OCW. De ontvangstenraming wordt met dit bedrag verhoogd.
Overzichten intensiveringen en extensiveringen
Tabel 3 geeft een overzicht van alle generale intensiveringen op de OCW-begroting, sinds de start van het kabinet Schoof en tabel 4 doet dat voor de generale extensiveringen. Tabel 5 geeft het saldo van de tabellen 3 en 4 weer.
Tabellen 6, 7 en 8 geven dezelfde informatie weer, maar dan per artikel uitgesplitst.
Art. | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
HLA 11. Investeren in goed bestuur en de rechtstaat | 14 | 0 | 0 | 0 | 500 | 1.000 | 1.000 |
HLA 21. Eenmalige uitkering studielening sociaal leenstelsel | 11 | 0 | 0 | 1.297.000 | 47.000 | 27.000 | 15.000 |
Religieus cultureel erfgoed | 14 | 0 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Schoolmaaltijden | 1,3 | 135.000 | 135.000 | 135.000 | 135.000 | 135.000 | 135.000 |
Totaal intensiveringen | 135.000 | 140.000 | 1.437.000 | 187.500 | 168.000 | 156.000 |
Art. | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bezuiniging maatschappelijke diensttijd* | 3 | ‒ 74.735 | ‒ 44.902 | ‒ 67.363 | ‒ 70.000 | ‒ 70.000 | ‒ 70.000 |
HLA 23. Afschaffen brede brugklas en beperken S&O | 1,3 | ‒ 55.000 | ‒ 170.000 | ‒ 170.000 | ‒ 170.000 | ‒ 170.000 | ‒ 170.000 |
HLA 24. Alternatieve invulling bijstelling sectorplannen hoger onderwijs en wetenschap | 6,7 | ‒ 134.734 | ‒ 134.734 | ‒ 134.734 | ‒ 134.734 | ‒ 134.734 | ‒ 161.330 |
HLA 26. Terugdraaien groei apparaat rijksoverheid | diverse | ‒ 42.598 | ‒ 62.186 | ‒ 80.612 | ‒ 100.342 | ‒ 108.466 | ‒ 108.466 |
HLA 29. SPUK naar GF en PF met 10% budgetkorting | 1,4,14 | 0 | ‒ 81.261 | ‒ 81.201 | ‒ 81.201 | ‒ 81.201 | ‒ 81.201 |
HLA 32. Beëindiging functiemix Randstad en terugdraaien bezuiniging | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
HLA 34. Gerichte keuzes ontwikkelingssamenwerking | 6,7 | 0 | ‒ 8.511 | ‒ 8.511 | ‒ 8.511 | ‒ 8.510 | ‒ 7.188 |
HLA 35. Verlaging non-ODA-middelen | 6,7,8,14 | ‒ 731 | ‒ 718 | ‒ 844 | ‒ 956 | ‒ 3.214 | ‒ 3.506 |
HLA 40. Generieke taakstelling subsidies rijksbreed | diverse | ‒ 71.830 | ‒ 131.838 | ‒ 220.601 | ‒ 277.994 | ‒ 322.937 | ‒ 311.027 |
HLA 41. Verminderen internationale studenten (via bestuurlijk akkoord) | 6,7 | 0 | ‒ 17.000 | ‒ 68.000 | ‒ 121.000 | ‒ 158.000 | ‒ 156.000 |
HLA 42. Hervorming Nederlandse Publieke Omroep NPO | 15 | 0 | 0 | ‒ 100.000 | ‒ 100.000 | ‒ 100.000 | ‒ 100.000 |
HLA 43. Alternatieve invulling afschaffen OV-vergoeding buitenland studerenden | 11 | 0 | ‒ 4.000 | ‒ 8.000 | ‒ 14.000 | ‒ 14.000 | ‒ 18.000 |
HLA 44. Verhogen collegegeld langstudeerders (via lagere bekostiging) en terugdraaien bezuiniging | 6,7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
HLA 69. Fonds Onderzoek Wetenschap | 7,16 | ‒ 106.929 | ‒ 106.929 | ‒ 106.929 | ‒ 107.054 | ‒ 132.054 | ‒ 132.054 |
Ten behoeve van 4x 25 miljoen fonds onderzoek en wetenschap | 3,4,6,7 | ‒ 25.000 | ‒ 25.000 | ‒ 25.000 | ‒ 25.000 | 0 | 0 |
Verlaging rijksmediabijdrage landelijke publieke omroep** | 15 | 0 | 0 | ‒ 50.000 | ‒ 50.000 | ‒ 50.000 | ‒ 50.000 |
Opheffen onderwijskansenregeling en terugdraaien bezuiniging | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inhouden loonbijstelling externe inhuur tranche 2025 | diverse | ‒ 4.615 | ‒ 4.532 | ‒ 4.534 | ‒ 4.269 | ‒ 3.723 | ‒ 4.010 |
Amendement Kent door taakstelling externe inhuur | 95 | 0 | ‒ 1.867 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | ‒ 516.172 | ‒ 793.478 | ‒ 1.126.329 | ‒ 1.265.061 | ‒ 1.356.839 | ‒ 1.372.782 |
*Deze maatregel stond in het hoofdlijnenakkoord als HLA 22. Afschaffen maatschappelijke diensttijd. Na amendement Bontenbal c.s. (Kamerstukken II 2024/25, 36600 VIII, nr. 141) is maatschappelijke diensttijd echter niet afgeschaft maar heeft er alleen een bezuiniging op plaatsgevonden.**Daarbij verzoekt het amendement van Bontenbal c.s. (Kamerstukken II 2024/25, 36600 VIII, nr. 141) om de landelijke publieke omroep meer ruimte te geven om (online) reclameopbrengsten te generen waarmee de korting van € 50,0 miljoen opgevangen kan worden.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal intensiveringen | 135.000 | 140.000 | 1.437.000 | 187.500 | 168.000 | 156.000 |
Totaal extensiveringen | ‒ 516.172 | ‒ 793.478 | ‒ 1.126.329 | ‒ 1.265.061 | ‒ 1.356.839 | ‒ 1.372.782 |
Saldo | ‒ 381.172 | ‒ 653.478 | 310.671 | ‒ 1.077.561 | ‒ 1.188.839 | ‒ 1.216.782 |
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 1 | 82.350 | 82.350 | 82.350 | 82.350 | 82.350 | 82.350 |
Artikel 3 | 52.650 | 52.650 | 52.650 | 52.650 | 52.650 | 52.650 |
Artikel 11 | 0 | 0 | 1.297.000 | 47.000 | 27.000 | 15.000 |
Artikel 14 | 0 | 5.000 | 5.000 | 5.500 | 6.000 | 6.000 |
Totaal | 135.000 | 140.000 | 1.437.000 | 187.500 | 168.000 | 156.000 |
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 1 | ‒ 12.264 | ‒ 158.003 | ‒ 173.767 | ‒ 196.051 | ‒ 204.898 | ‒ 204.898 |
Artikel 3 | ‒ 170.845 | ‒ 211.086 | ‒ 267.619 | ‒ 283.572 | ‒ 285.661 | ‒ 285.661 |
Artikel 4 | ‒ 23.383 | ‒ 49.415 | ‒ 61.804 | ‒ 72.594 | ‒ 77.870 | ‒ 65.960 |
Artikel 6 | ‒ 9.523 | ‒ 18.651 | ‒ 49.280 | ‒ 70.198 | ‒ 82.174 | ‒ 81.865 |
Artikel 7 | ‒ 197.037 | ‒ 220.807 | ‒ 254.310 | ‒ 290.393 | ‒ 339.162 | ‒ 336.396 |
Artikel 8 | ‒ 231 | ‒ 252 | ‒ 441 | ‒ 585 | ‒ 598 | ‒ 598 |
Artikel 9 | ‒ 60 | ‒ 62 | ‒ 64 | ‒ 66 | ‒ 69 | ‒ 69 |
Artikel 11 | ‒ 4.122 | ‒ 8.108 | ‒ 12.192 | ‒ 18.197 | ‒ 17.798 | ‒ 22.131 |
Artikel 12 | ‒ 49 | ‒ 51 | ‒ 52 | ‒ 54 | ‒ 56 | ‒ 56 |
Artikel 13 | ‒ 275 | ‒ 287 | ‒ 296 | ‒ 303 | ‒ 320 | ‒ 320 |
Artikel 14 | ‒ 2.765 | ‒ 4.615 | ‒ 7.983 | ‒ 9.745 | ‒ 13.301 | ‒ 13.298 |
Artikel 15 | ‒ 1.868 | ‒ 3.445 | ‒ 156.418 | ‒ 157.947 | ‒ 159.066 | ‒ 159.066 |
Artikel 16 | ‒ 54.597 | ‒ 58.979 | ‒ 66.058 | ‒ 69.908 | ‒ 72.635 | ‒ 99.234 |
Artikel 25 | ‒ 750 | ‒ 58 | ‒ 107 | ‒ 133 | ‒ 151 | ‒ 151 |
Artikel 91 | ‒ 22.302 | ‒ 22.302 | ‒ 22.302 | ‒ 22.302 | ‒ 22.302 | ‒ 22.302 |
Artikel 95 | ‒ 16.101 | ‒ 37.357 | ‒ 53.636 | ‒ 73.013 | ‒ 80.778 | ‒ 80.777 |
Totaal | ‒ 516.172 | ‒ 793.478 | ‒ 1.126.329 | ‒ 1.265.061 | ‒ 1.356.839 | ‒ 1.372.782 |
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 1 | 70.086 | ‒ 75.653 | ‒ 91.417 | ‒ 113.701 | ‒ 122.548 | ‒ 122.548 |
Artikel 3 | ‒ 118.195 | ‒ 158.436 | ‒ 214.969 | ‒ 230.922 | ‒ 233.011 | ‒ 233.011 |
Artikel 4 | ‒ 23.383 | ‒ 49.415 | ‒ 61.804 | ‒ 72.594 | ‒ 77.870 | ‒ 65.960 |
Artikel 6 | ‒ 9.523 | ‒ 18.651 | ‒ 49.280 | ‒ 70.198 | ‒ 82.174 | ‒ 81.865 |
Artikel 7 | ‒ 197.037 | ‒ 220.807 | ‒ 254.310 | ‒ 290.393 | ‒ 339.162 | ‒ 336.396 |
Artikel 8 | ‒ 231 | ‒ 252 | ‒ 441 | ‒ 585 | ‒ 598 | ‒ 598 |
Artikel 9 | ‒ 60 | ‒ 62 | ‒ 64 | ‒ 66 | ‒ 69 | ‒ 69 |
Artikel 11 | ‒ 4.122 | ‒ 8.108 | 1.284.808 | 28.803 | 9.202 | ‒ 7.131 |
Artikel 12 | ‒ 49 | ‒ 51 | ‒ 52 | ‒ 54 | ‒ 56 | ‒ 56 |
Artikel 13 | ‒ 275 | ‒ 287 | ‒ 296 | ‒ 303 | ‒ 320 | ‒ 320 |
Artikel 14 | ‒ 2.765 | 385 | ‒ 2.983 | ‒ 4.245 | ‒ 7.301 | ‒ 7.298 |
Artikel 15 | ‒ 1.868 | ‒ 3.445 | ‒ 156.418 | ‒ 157.947 | ‒ 159.066 | ‒ 159.066 |
Artikel 16 | ‒ 54.597 | ‒ 58.979 | ‒ 66.058 | ‒ 69.908 | ‒ 72.635 | ‒ 99.234 |
Artikel 25 | ‒ 750 | ‒ 58 | ‒ 107 | ‒ 133 | ‒ 151 | ‒ 151 |
Artikel 91 | ‒ 22.302 | ‒ 22.302 | ‒ 22.302 | ‒ 22.302 | ‒ 22.302 | ‒ 22.302 |
Artikel 95 | ‒ 16.101 | ‒ 37.357 | ‒ 53.636 | ‒ 73.013 | ‒ 80.778 | ‒ 80.777 |
Totaal | ‒ 381.172 | ‒ 653.478 | 310.671 | ‒ 1.077.561 | ‒ 1.188.839 | ‒ 1.216.782 |
Fonds Onderzoek en Wetenschap
Met het Fonds voor Onderzoek en Wetenschap investeren we in het fundament, in een gunstiger werkklimaat voor onze onderzoekers en in baanbrekend onderzoek voor maatschappelijke impact en transities.
Art. | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Starters- en stimuleringsbeurzen | 7 | 152.230 | 152.230 | 77.935 | 77.935 | 77.935 | 77.935 | 77.935 | 77.935 | 77.935 | |
Thematische programmering | 16 | 10.000 | 10.000 | 10.868 | 10.868 | 10.868 | 10.868 | 10.868 | 10.868 | 10.868 | |
Professional doctorate beurzen | 16 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | |
Praktijkgericht onderzoek art 6 | 6 | 36.993 | 36.993 | 38.986 | 38.986 | 38.986 | 38.986 | 38.986 | 38.986 | 38.986 | |
Roadmap grootschalige wetenschappelijke infrastructuur | 16 | 50.000 | 50.000 | 23.300 | 23.300 | 23.300 | 23.300 | 23.300 | 23.300 | 23.300 | |
Strategische agenda toegepast onderzoek faciliteiten (EZ) | EZ | 86.494 | 97.238 | 71.375 | 89.645 | 72.828 | 57.163 | 23.203 | 0 | 0 | |
Matching Horizon Europe | 16 | 78.900 | 79.305 | 82.992 | 82.992 | 82.992 | 82.992 | 82.992 | 0 | 0 | |
Open Competitie | 16 | 60.000 | 60.000 | 63.800 | 63.800 | 63.800 | 63.800 | 63.800 | 63.800 | 63.800 | |
Toponderzoek | 16 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | |
Kennisveiligheid | 16, 95 | 6.435 | 3.475 | 5.671 | 5.321 | 5.072 | 4.172 | 4.172 | 4.172 | 4.172 | |
Sociale Veiligheid | 16 | 4.200 | 4.000 | 4.210 | 4.210 | 4.210 | 4.120 | 4.120 | 4.120 | 4.120 | |
Scholars at Risk | 16 | 400 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | |
Europese Partnerschappen (OCW) | 16 | 10.000 | 10.000 | 12.795 | 12.795 | 12.795 | 12.795 | 12.795 | 0 | 0 | |
Europese Partnerschappen (EZ) | EZ | 40.000 | 27.472 | 55.775 | 33.065 | 33.836 | 29.065 | 28.515 | 0 | 0 | |
Open Science | 16 | 20.000 | 20.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |
Practoraten | 4 | 1.926 | 2.936 | 2.590 | 2.590 | 3.639 | 3.639 | 3.639 | 3.639 | 3.639 | |
Nationaal expertisecentrum voor wetenschap en samenleving | 16 | 277 | 846 | 1.456 | 1.456 | 1.164 | 1.164 | 1.164 | 1.164 | 1.164 | |
Faculty of Impact | 16 | 2.770 | 2.770 | 2.770 | 2.770 | 2.770 | 2.770 | 2.770 | 2.770 | 2.770 | |
Uitvoering, monitoring, verantwoording, evaluatie | 16, 6, 7, 95, EZ | 4.685 | 5.935 | 2.635 | 2.635 | 2.635 | 2.629 | 2.129 | 2.630 | 2.630 | |
Totaal | 590.310 | 589.400 | 493.358 | 488.568 | 473.030 | 451.598 | 416.588 | 269.584 | 269.584 | 0 |