Base description which applies to whole site

5.1 Agentschap Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)

In deze paragraaf is de begroting opgenomen van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

DUO is een agentschap van het Ministerie van OCW, dat ook voor enkele andere ministeries werkt. Voor het Ministerie van OCW voert DUO een groot aantal onderwijswetten en -regelingen uit. Daarnaast vervult DUO voor het Ministerie van JenV taken voor de Wet Inburgering en beheert het twee registers op het gebied van kinderopvang. Voor het Ministerie van Financiën voert DUO werkzaamheden uit op het gebied van examens voor de Wet op het financieel toezicht (Wft). Verder voert de organisatie taken uit voor het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), in opdracht van het Ministerie van JenV. Tot slot verzorgt de Shared Service Organisatie (SSO) Noord, onderdeel van DUO, voor diverse opdrachtgevers taken op het gebied van inkoop in het Inkoop Uitvoeringscentrum (IUC), en housing en hosting in het Overheids Datacenter (ODC). DUO is gevestigd in Groningen (hoofdkantoor) en in Den Haag, en heeft twintig servicekantoren en balies en zes toetslocaties verspreid over het land.

De komende jaren staat het realiseren van de ambities in het kader van Werken aan Uitvoering centraal bij DUO. De publieke dienstverlening aan alle klanten van DUO wordt verbeterd. Hiertoe wordt geïnvesteerd in het vakmanschap van de medewerkers van DUO en in de randvoorwaarden die hiervoor ingevuld moeten worden zoals het verder verbeteren van de digitale systemen, informatiehuishouding en de implementatie van klantvolgsystemen.

In de budgettaire bijlage van het hoofdlijnenakkoord is opgenomen dat er bezuinigd moet worden op het apparaat van de Rijksoverheid. Voor DUO betreft dit een oplopende reeks tot € 10,8 miljoen in 2030. Daarnaast geldt dat er een structurele additionele taakstelling is opgelegd van € 3,8 miljoen per 2025. Dit brengt het totaal op structureel € 14,6 miljoen.

Tabel 81 Begroting van baten-lastenagentschap DUO voor het jaar 2026 (bedragen x € 1.000)
 

Laatste vastgestelde begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

Baten

      

- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten

48.866

86.292

91.890

99.131

107.487

117.269

Examendiensten

3.410

5.649

5.649

5.649

5.649

5.649

ICT-Diensten

42.050

73.152

78.750

85.991

94.347

104.129

Inkoopdiensten

971

4.602

4.602

4.602

4.602

4.602

Overige dienstverlening

2.435

2.889

2.889

2.889

2.889

2.889

- Baten als tegenprestatie voor levering van input

458.751

542.679

549.553

546.093

526.720

534.853

Hoofdproduct Bekostiging

66.460

79.942

84.599

85.765

86.561

89.277

Hoofdproduct Studiefinanciering

169.682

204.073

203.580

199.675

199.291

202.415

Hoofdproduct Examendiensten

75.036

90.433

91.371

90.901

89.370

90.157

Hoofdproduct Onderwijsregisters

58.177

69.953

71.579

71.952

71.165

72.413

Hoofdproduct Informatiediensten

17.633

21.237

21.383

20.759

20.791

21.049

Inburgering

40.574

44.862

44.862

44.862

44.862

44.862

ICT-Diensten

14.404

17.499

17.499

17.499

Diverse registers

12.130

9.724

9.724

9.724

9.724

9.724

Overige Dienstverlening

4.655

4.956

4.956

4.956

4.956

4.956

Rentebaten

1.000

1.400

1.400

1.400

1.400

1.400

Vrijval voorzieningen

Bijzondere baten

Totaal baten

508.617

630.371

642.843

646.624

635.607

653.522

       

Lasten

      

Apparaatskosten

428.184

528.459

530.589

524.970

510.211

516.336

- Personele kosten

330.768

411.880

413.512

406.925

394.294

398.930

waarvan eigen personeel

249.490

283.546

284.977

286.407

287.851

289.301

waarvan inhuur externen

69.454

113.500

113.895

106.193

92.608

95.784

waarvan overige personele kosten

11.824

14.834

14.640

14.325

13.835

13.845

- Materiële kosten

97.416

116.579

117.077

118.045

115.917

117.406

waarvan apparaat ICT

38.686

56.825

57.888

59.401

59.753

61.876

waarvan bijdrage aan SSO's

28.412

28.751

28.457

28.165

26.944

26.599

waarvan overige materiële kosten

30.318

31.003

30.732

30.479

29.220

28.931

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten

30.316

32.064

32.208

32.488

31.865

32.296

Rentelasten

2.563

3.695

4.780

5.570

6.066

6.253

Afschrijvingskosten

45.354

64.203

73.316

81.646

85.515

96.687

- Materieel

13.000

21.620

22.670

24.029

25.597

27.432

waarvan apparaat ICT

12.500

21.220

22.270

23.629

25.197

27.032

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

500

400

400

400

400

400

- Immaterieel

32.354

42.583

50.646

57.617

59.918

69.255

Overige lasten

2.100

1.850

1.850

1.850

1.850

1.850

waarvan dotaties voorzieningen

2.100

1.850

1.850

1.850

1.850

1.850

waarvan bijzondere lasten

Totaal lasten

508.517

630.271

642.743

646.524

635.507

653.422

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

100

100

100

100

100

100

Agentschapsdeel Vpb-lasten

100

100

100

100

100

100

Saldo van baten en lasten

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Baten

Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten

De totale verwachte baten als tegenprestatie voor de levering van diensten bedragen € 86,3 miljoen. Het gaat hier om dienstverlening op het gebied van examens, ICT en inkoopdiensten aangeboden door de SSO Noord en overige dienstverlening waaronder vergoedingen voor detacheringen.

Baten examendiensten

De verwachte baten examendiensten van € 5,6 miljoen betreffen de inkomsten uit leges voor afgenomen examens in opdracht van het Ministerie van OCW.

Baten ICT-Diensten

De verwachte baten ICT-Diensten van € 73,2 miljoen betreffen de inkomsten uit werkzaamheden uitgevoerd door de SSO Noord, dat onderdeel is van DUO. Het betreffen werkzaamheden voor de Ministeries van OCW (€ 6,7 miljoen), BZK (€ 30,2 miljoen), JenV (€ 20,8 miljoen), EZ (€ 7,8 miljoen), VWS (€ 3,3 miljoen), Financiën (€ 1,6 miljoen), IenW (€ 1,3 miljoen) en diverse gemeenten, zelfstandige bestuursorganen en agentschappen (€ 1,5 miljoen).

Baten inkoopdiensten

De verwachte baten inkoopdiensten van € 4,6 miljoen betreffen de inkomsten uit werkzaamheden uitgevoerd door de Shared Service Organisatie Noord, dat onderdeel is van DUO. Het betreft werkzaamheden voor de Ministeries van OCW (€ 3,2 miljoen) en JenV (€ 1,4 miljoen).

Baten overige dienstverlening

De verwachte baten in verband met overige dienstverlening aan derden en detacheringen bedragen € 1,2 miljoen respectievelijk € 1,7 miljoen.

Baten als tegenprestatie voor de levering van input

De totale verwachte baten als tegenprestatie voor het leveren van input bedragen € 542,7 miljoen. Deze baten vloeien voort uit het uitvoeren van de vijf hoofdproducten en werkplekdienstverlening in opdracht van het Ministerie van OCW. Tevens zijn hier de baten opgenomen in verband met het uitvoeren van de inburgeringstaken in opdracht van het Ministerie van JenV. Voorts zijn baten opgenomen in verband met het voeren van diverse registers en overige dienstverlening, met name het Landelijk Register Kinderopvang. 

Baten hoofdproduct bekostiging

De verwachte baten van € 79,9 miljoen betreffen de inkomsten voor geleverde diensten en producten aan het Ministerie van OCW voor het uitvoeren van het hoofdproduct bekostiging van onderwijsinstellingen. In de totale baten is een vergoeding voor ontwikkeling van het systeemlandschap (€ 12,5 miljoen) en een vergoeding voor werkzaamheden in verband met Werk aan Uitvoering (€ 4,1 miljoen) opgenomen.

Omzet studiefinanciering

De verwachte baten van € 204,1 miljoen betreffen de inkomsten voor geleverde diensten en producten aan het Ministerie van OCW voor het uitvoeren van het hoofdproduct studiefinanciering. In de totale baten is een vergoeding voor ontwikkeling van het systeemlandschap (€ 22,7 miljoen) en een vergoeding voor werkzaamheden in verband met Werk aan Uitvoering (€ 26,8 miljoen) opgenomen.

Omzet examendiensten

De verwachte baten van € 90,4 miljoen betreffen de inkomsten voor geleverde diensten en producten aan het Ministerie van OCW voor het uitvoeren van het hoofdproduct examendiensten. In de totale baten is een vergoeding voor ontwikkeling van het systeemlandschap (€ 16,1 miljoen) en een vergoeding voor werkzaamheden in verband met Werk aan Uitvoering (€ 1,2 miljoen) opgenomen.

Omzet onderwijsregisters

De verwachte baten van € 70,0 miljoen betreffen de inkomsten voor geleverde diensten en producten aan het Ministerie van OCW voor het uitvoeren van het hoofdproduct onderwijsregisters. In de totale baten is een vergoeding voor ontwikkeling van het systeemlandschap (€ 15,9 miljoen) en een vergoeding voor werkzaamheden in verband met Werk aan Uitvoering (€ 1,2 miljoen) opgenomen.

Omzet informatiediensten

De verwachte baten van € 21,2 miljoen betreffen de inkomsten voor geleverde diensten en producten aan het Ministerie van OCW voor het uitvoeren van het hoofdproduct informatiediensten. In de totale baten is een vergoeding voor ontwikkeling van het systeemlandschap (€ 1,5 miljoen) en een vergoeding voor werkzaamheden in verband met Werk aan Uitvoering (€ 6,4 miljoen) opgenomen.

Baten inburgering

De verwachte baten voor het uitvoeren van taken voortkomend uit de inburgeringswetgeving bedragen € 44,9 miljoen. De werkzaamheden worden uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van JenV.

Baten ICT-Diensten

De verwachte baten uit hoofde van werkplekdienstverlening aan het Ministerie van OCW bedragen € 17,5 miljoen.

Baten in verband met het voeren van diverse registers

De verwachte baten voor het voeren van diverse registers in opdracht van het Ministerie van SZW bedragen € 9,7 miljoen. Het betreft primair het beheren van het Landelijk Register Kinderopvang.

Baten in verband met overige dienstverlening

De verwachte baten in verband met overige dienstverlening bedragen € 5,0 miljoen. De werkzaamheden bestaan uit het afnemen van de examens in verband met de Wet op het financieel toezicht in opdracht van het Ministerie van Financiën (€ 2,7 miljoen); daarnaast uit print- en couverteerwerkzaamheden voor het Ministerie van JenV (€ 2,3 miljoen).

Hieronder is weergeven wat de herkomst van de baten is als tegenprestatie voor de levering van producten en diensten, respectievelijk baten als tegenprestatie voor levering van input.

Tabel 82 Specificatie herkomst van de baten DUO voor het jaar 2026 (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Laatste vastgestelde begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

Omzet moederdepartement

401.392

493.265

500.650

497.852

479.242

488.268

Omzet overige departementen

99.538

127.119

132.094

138.528

145.954

154.647

Omzet derden

6.687

8.587

8.699

8.844

9.011

9.207

Totaal omzet

507.617

628.971

641.443

645.224

634.207

652.122

Rentebaten

De verwachte rentebaten bedragen € 1,4 miljoen en betreffen de verwachte vergoeding voor het positieve uitstaande saldo bij het Ministerie van Financiën.

Lasten

Personele kosten

De begrote personele kosten bedragen € 411,9 miljoen en hebben betrekking op de kosten van het eigen personeel (€ 283,5 miljoen) op basis van de gemiddelde loonkosten, de kosten voor externe inhuur (€ 113,5 miljoen) en een reële inschatting van de overige personele kosten zoals opleidingsbudget en reiskosten (€ 14,8 miljoen). DUO probeert voortdurend de inzet van relatief duur extern ICT-personeel te verminderen door in plaats daarvan ambtelijk personeel in dienst te nemen. Dit heeft naast kostenvoordelen ook als voordeel dat de kennisopbouw binnen de eigen organisatie beter kan worden geborgd. Wel heeft DUO de komende jaren additionele werkzaamheden te verrichten op het gebied van wetgeving en het vervangen en doorontwikkelen van haar systeemlandschap. Voor deze incidenteel gefinancierde werkzaamheden geldt dat DUO in beginsel geen vast personeel aantrekt.

Materiële kosten

De begrote materiële kosten bedragen € 116,6 miljoen en betreffen onder andere de ICT-gerelateerde apparaatskosten (€ 56,8 miljoen), zoals de kosten voor het rekencentrum en kosten ten behoeve van beheer, onderhoud en ontwikkeling van ICT-systemen. Daarnaast is een bijdrage aan SSO's (€ 28,8 miljoen) begroot. De begrote overige materiële lasten (€ 31,0 miljoen) betreffen kosten voor examens (zoals drukwerk en vergoedingen voor examinatoren en surveillanten), communicatiekosten en portokosten.

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten

De begrote kosten uitbesteed werk en andere externe kosten bedragen € 32,1 miljoen. Dit betreffen verwachte kosten uit hoofde van ingekochte dienstverlening ten behoeve van de uitvoering van diverse taken.

Rentelasten

De begrote rentelasten bedragen € 3,7 miljoen voor de aangetrokken leningen bij het Ministerie van Financiën. Deze leningen worden gebruikt ter financiering van vervangingen in het systeemlandschap.

Afschrijvingskosten

De begrote afschrijvingskosten bedragen € 64,2 miljoen en betreffen de afschrijvingskosten uit hoofde van materiële en immateriële vaste activa. De stijging in 2026 en opvolgende jaren hangt primair samen met de geplande investeringen in het ICT-landschap.

Overige lasten

De begrote overige lasten bedragen € 1,9 miljoen en betreffen de verwachte dotatie aan de personele voorzieningen voor wachtgeld, maatwerk en jubileumuitkeringen.

Tabel 83 Kasstroomoverzicht over het jaar 2026 (bedragen x € 1.000)
  

Stand slotwet 2024

Vastgestelde begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

24.229

20.231

98.973

99.073

99.173

99.273

99.373

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

591.103

508.617

508.617

630.371

642.843

646.624

635.607

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 528.755

‒ 463.263

‒ 463.163

‒ 566.068

‒ 569.427

‒ 564.878

‒ 549.992

2.

Totaal operationele kasstroom

62.348

45.354

45.454

64.303

73.416

81.746

85.615

 

-/- totaal investeringen

‒ 81.710

‒ 94.300

‒ 106.500

‒ 106.500

‒ 106.500

‒ 106.500

‒ 106.500

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

0

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 81.710

‒ 94.300

‒ 106.500

‒ 106.500

‒ 106.500

‒ 106.500

‒ 106.500

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

-/- aflossingen op leningen

‒ 25.982

‒ 45.354

‒ 45.354

‒ 64.203

‒ 73.316

‒ 81.646

‒ 85.515

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

85.900

94.300

106.500

106.500

106.500

106.500

106.500

4.

Totaal financieringskasstroom

59.918

48.946

61.146

42.297

33.184

24.854

20.985

         

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

64.785

20.231

99.073

99.173

99.273

99.373

99.473

Toelichting

Kasstroomoverzicht

De operationele kasstroom is het saldo van ontvangsten van dienstverlening aan het moederdepartement, de overige departementen en derden waar uitgaven aan intern en extern personeel en leveranciers tegenover staat. De investeringskasstroom betreft de verwachte investeringen in zowel materiële als immateriële vaste activa. Het gaat hier specifiek om investeringen in het rekencentrum, softwarelicenties en netwerken. Daarnaast betreffen dit investeringen in het systeemlandschap (zelf ontwikkelde infrastructuur en applicaties). Onder de financieringskasstroom is de aflossing op de leningen opgenomen, evenals de verwachte aan te trekken leningen. De investeringen in de (immateriële) vaste activa worden gefinancierd via een beroep op de leenfaciliteit.

Kapitaaluitgaven

Tabel 84 Specificatie kapitaaluitgaven agentschap DUO 2026 (bedragen x € 1.000)

Investeringen in Immateriële vast activa

 

-Zelfontwikkeld software

64.600

-Software Licenties

1.900

Materiële vaste activa

 

- Hardware Data- en rekencentrum

36.200

- Hardware Netwerk

700

- Hardware Overig

700

- Overige Inventaris

2.400

Totaal investeringen

106.500

Doelmatigheid

De basisindicatoren voor het bepalen van de doelmatigheid zijn de kostprijs en kwaliteit per product of dienst. Conform het overzicht met doelmatigheidsindicatoren stuurt DUO op gelijkblijvende kosten bij verbeterde dienstverlening. De kwaliteitsverbetering zal onder andere ontstaan door de investeringen in het ICT-landschap. Daarnaast heeft de invoering van Life Cycle Management (LCM) binnen DUO geleid tot een situatie waarin grote eenmalige projectinvesteringen zijn vervangen door structurele investeringen die over langere tijd worden afgeschreven. Dit is zichtbaar in de post vervangingskosten, zijnde de niet activeerbare ontwikkelkosten van de vervangingen inclusief de afschrijvingen van de immateriële vaste activa, die de omvang van het ICT-landschap weerspiegelen.

DUO streeft naar doelmatig gebruik van ICT-systemen, door te sturen op een stabilisering en uiteindelijke daling van de omvang van haar ICT-landschap. DUO bereikt dit door «slim» te vervangen en te komen tot een onder architectuur ontwikkeld, modern, simpel en kleiner ICT-landschap. DUO streeft naar stabilisering van de kosten voor onderhoud. Onderhoud is datgene wat nodig is voor instandhouding van de geautomatiseerde uitvoeringsprocessen. Daarnaast stuurt DUO op doelmatigheid voor wat betreft de overheadkosten. DUO streeft de komende jaren naar 20 procent overhead ten opzichte van de totale kosten. DUO is voornemens de doelmatigheidsindicatoren in aankomende jaren door te ontwikkelen.

Tabel 85 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
 

Slotwet 2024

Vastgestelde begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

Omschrijving Generiek Deel

       

Omzet Bekostiging Instellingen*1

17%

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

Omzet Studiefinanciering*

46%

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

Omzet Examendiensten*

16%

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

Omzet Basisregisters*

16%

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

Omzet Informatiediensten*

5%

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

Totaal basiscontract

 

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

        

Vervangingskosten

53,0

113

120

135

148

152

167

Kosten met betrekking tot onderhoud en beheer*

57,9

100

100

100

100

100

100

Immateriële vaste activa (x1 mln)

177,0

161

192,2

214,9

230,7

243,7

245,8

        

Overheadkosten t.o.v. de totale kosten (%)

18%

20%

20%

20%

20%

20%

20%

        

FTE

       

FTE-Intern

3.103,0

3.224,3

3.531,0

3.542,0

3.554,8

3.565,9

3.573,0

FTE-Extern

545,0

429,1

430,3

445,4

436,1

453,3

464,7

        

Tarieven/uur

       

ICT gerelateerd

€ 132,00

€ 140,00

€ 146,50

€ 146,50

€ 146,50

€ 146,50

€ 146,50

Overige uren

€ 87,00

€ 94,50

€ 103,00

€ 103,00

€ 103,00

€ 103,00

€ 103,00

        

Saldo baten en lasten (%)

0,5%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

        

Kwaliteitsindicatoren

       

Klantcontact digitaal

6,5

6,5

6,5

6,5

6,5

6,5

6,5

Klantcontact traditioneel

7,9

7,0

7,0

7,0

7,0

7,0

7,0

1

Index 2025 is gelijk aan 100

Toelichting doelmatigheidsindicatoren

Omzet/kostprijs per productDUO aggregeert haar werkzaamheden naar vijf producten, te weten bekostiging, studiefinanciering, examens, registers en informatiediensten.

VervangingskostenDUO maakt de effecten van Life Cycle Management inzichtelijk via de vervangingskosten. Dit betreffen de niet-activeerbare ontwikkelkosten van de vervangingen, inclusief de afschrijvingen van de immateriële vaste activa en de bijbehorende rente, die de omvang van het ICT-landschap weerspiegelen.

Kosten met betrekking tot onderhoud en beheerDUO streeft naar een gelijkblijvend onderhoud en beheer, gerepresenteerd in een gelijkblijvend indexgetal van 100.

Overheadkosten ten opzichte van de totale kosten (%)Deze indicator drukt de overhead uit als percentage van de totale kosten. Daar waar in het verleden een percentage van boven de 20 procent is gerealiseerd wil DUO voor de komende jaren dalen naar 20 procent overhead ten opzichte van de totale kosten.

FTE totaalDe ontwikkeling in fte’s betreft een deel van de bezetting dat werkzaam is in de ontwikkeling van infrastructuur, software en applicaties in eigen beheer wat, financieel gezien, wordt aangemerkt als een investering in immateriële vaste activa. Ten slotte geldt dat een fors deel van de stijging in het aantal fte’s het gevolg is van additionele werkzaamheden die voortvloeien uit additionele compliancewerkzaamheden.

Tarieven

Projecttarief per uurHet projecttarief per uur (€ 146,50) is een gemiddeld uurtarief ten behoeve van systeem- en procesaanpassingen.

Meerwerktarief per uurVoor niet ICT-gerelateerde inzet geldt een lager tarief van € 103,00 per uur.

Indicatoren:Voor de indicator Klanttevredenheid klantcontact digitaal is de norm 6,5 en voor de indicator Klanttevredenheid klantcontact traditioneel is de norm 7,0. Het betreft hier respectievelijk de tevredenheid van individuele klanten op de kanalen Mijn DUO en de website (digitaal) en de tevredenheid op de kanalen telefonie, e-mail en balie (traditioneel), op een schaal van 1 tot en met 10.

Licence