Laatste vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | ||||||
- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten | 103.465 | 111.794 | 107.292 | 107.292 | 107.292 | 107.272 |
waarvan Uitvoering Telecom en cybersecurity | 12.713 | 10.413 | 10.413 | 10.413 | 10.413 | 10.413 |
waarvan Toezicht Telecom en cybersecurity | 47.081 | 56.996 | 53.521 | 53.521 | 53.521 | 53.521 |
waarvan Uitvoering overige wetten | 7.850 | 6.328 | 5.396 | 5.396 | 5.396 | 5.376 |
waarvan Toezicht overige wetten | 6.348 | 7.086 | 7.086 | 7.086 | 7.086 | 7.086 |
waarvan Toezicht i.k.v. Regeling Vergoedingen | 29.473 | 30.971 | 30.876 | 30.876 | 30.876 | 30.876 |
- Baten als tegenprestatie voor levering van input | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 375 | 770 | 780 | 800 | 840 | 900 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 103.840 | 112.564 | 108.072 | 108.092 | 108.132 | 108.172 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | 98.652 | 107.238 | 101.231 | 99.786 | 98.925 | 98.966 |
- Personele kosten | 67.873 | 73.917 | 70.939 | 70.939 | 70.940 | 70.940 |
waarvan eigen personeel | 49.896 | 54.148 | 51.969 | 51.969 | 51.969 | 51.969 |
waarvan inhuur externen | 14.108 | 15.228 | 14.603 | 14.603 | 14.603 | 14.603 |
waarvan overige personele kosten | 3.869 | 4.541 | 4.366 | 4.367 | 4.367 | 4.368 |
- Materiële kosten | 30.779 | 33.321 | 30.292 | 28.846 | 27.985 | 28.025 |
waarvan apparaat ICT | 899 | 1.523 | 1.523 | 1.523 | 1.523 | 1.523 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 13.311 | 16.968 | 17.568 | 17.846 | 17.671 | 17.127 |
waarvan overige materiële kosten | 16.569 | 14.829 | 11.201 | 9.477 | 8.791 | 9.375 |
waarvan kosten uitbesteed werk en andere kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 313 | 301 | 366 | 432 | 432 | 432 |
Afschrijvingskosten | 4.800 | 4.950 | 6.400 | 7.800 | 8.700 | 8.700 |
- Materieel | 3.000 | 2.600 | 3.000 | 3.100 | 3.400 | 3.400 |
waarvan apparaat ICT | 1.200 | 650 | 750 | 775 | 850 | 850 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 1.800 | 1.950 | 2.250 | 2.325 | 2.550 | 2.550 |
- Immaterieel | 1.800 | 2.350 | 3.400 | 4.700 | 5.300 | 5.300 |
Overige lasten | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 |
waarvan dotaties voorzieningen | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 103.840 | 112.564 | 108.072 | 108.092 | 108.132 | 108.172 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het saldo baten en lasten geeft het beeld van een kostendekkende (meerjarige) agentschapsbegroting. Om dit resultaat te realiseren is het een randvoorwaarde om het uurtarief 2026 nominaal te laten stijgen met 1,55%. Daarmee komt het uurtarief gemiddeld uit op € 171,58. De prijsstijging volgens de CPB-raming van maart 2025 zit op 2,1%. Tezamen met de stijging van het uurtarief komt de gewogen loon- en prijsstijging neer op 1,13%. In de gewogen loon- en prijsstijging van de RDI is de efficiencykorting en aanvullende taakstelling OCW verwerkt.
Toelichting op de baten
Uitvoering Telecom en cybersecurity
De structurele bijdragen zijn in overeenstemming met de opdrachtverstrekkingen. De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur gaat ervan uit dat de budgetten zoals beschikbaar bij de opdrachtgever(s), met inachtneming van de nominale loon- en prijsstijging van 1,13%, hierop aansluiten. De afname van Uitvoering Telecom en cybersecurity van 2025 naar 2026 heeft te maken met de afname van de frequentieverdelingsprojecten in 2026 ten opzichte van 2025.
Toezicht Telecom en cybersecurity
De structurele bijdragen zijn in overeenstemming met de opdrachtverstrekkingen. De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur gaat ervan uit dat de budgetten zoals beschikbaar bij de opdrachtgever(s), met inachtneming van de nominale loon- en prijsstijging van 1,13%, hierop aansluiten. De baten van deze toezichttaken nemen in 2026 toe in verband met het toezicht op de NIS2, CER en AI.
Uitvoering overige wetten
Hieronder vallen de baten m.b.t. Metrologie- en waarborgwet en de Wet Ruimtevaartactiviteiten (Wra).
Toezicht overige wetten
Het toezicht overige wetten geeft inzicht in de bijdrage die de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur ontvangt voor de uit te voeren opdrachten vanuit overige departementen. In 2026 is de omzet hoger als gevolg van intensivering NIS2 Overheid vanuit het Ministerie van BZK en EMW.
Product/diensten i.k.v. Regeling Vergoedingen
Hieronder staan alle baten die voortvloeien uit de werkzaamheden in het kader van de Telecommunicatiewet gepubliceerd in de Regeling Vergoedingen in de Staatcourant van betreffend jaar. Bij de vaststelling van de tarieven voor de Markt voor 2026 kijkt RDI naar de meerjarige kostendekking per categorie en maakt op basis daarvan een keuze voor de tariefmutatie.
Vastgestelde Begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten vanuit moederdepartemen | 58.062 | 57.734 | 56.802 | 56.802 | 56.802 | 56.782 |
Baten vanuit overige departementen | 19.695 | 26.896 | 23.421 | 23.421 | 23.421 | 23.421 |
Baten vanuit partijen anders dan departementen | 25.709 | 25.314 | 25.304 | 25.284 | 25.244 | 25.184 |
Totaal | 103.466 | 109.944 | 105.527 | 105.507 | 105.467 | 105.387 |
Baten vanuit moederdepartement
De structurele bijdragen moederdepartement zijn in overeenstemming met de opdrachtverstrekkingen. De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur gaat ervan uit dat de budgetten zoals beschikbaar bij de opdrachtgever(s), met inachtneming van de nominale loon- en prijsstijging van 1,13%, hierop aansluiten.
Baten vanuit overige departementen
De baten vanuit overige departementen geeft inzicht in de bijdrage die de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur ontvangt voor de uit te voeren opdrachten vanuit overige departementen. In 2026 zijn de baten vanuit overige departementen hoger als gevolg van intensivering NIS2 Overheid en EMW ten behoeve van het Ministerie van BZK en de splitsing van EZK in EZ en KGG.
Baten vanuit partijen anders dan departementen
Onder Baten vanuit partijen anders dan departementen staan alle opbrengsten die voortvloeien uit de werkzaamheden in het kader van de Telecommunicatiewet en overige opbrengsten uit de markt. Bij de vaststelling van de tarieven voor de Markt voor 2026 kijkt RDI naar de meerjarige kostendekking per categorie en maakt op basis daarvan een keuze voor de tariefmutatie.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De verwachte bezetting voor 2026 is 530,2 fte (incl. externe inhuur). De gemiddelde loonkosten per FTE worden voor ambtelijk en niet-ambtelijk personeel begroot op € 130.840. Het percentage externe inhuur is financieel meerjarig begroot op 22% als gevolg van inbedding van nieuwe gespecialiseerde taken en de huidige krappe arbeidsmarkt.
Materiële kosten
De bijdrage aan SSO’s wordt grotendeels gevormd door de bijdrage aan Dienst ICT en Uitvoering (DICTU) en Rijksvastgoedbedrijf (RVB) voor de jaarlijkse dienstverleningsovereenkomst en de huisvestingskosten van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur. De bijdrage aan DICTU is voor kosten werkplekservices, infraservices, regulier beheer en licenties.
Rentelasten
De rente betreft de vergoeding die de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur betaalt voor leningen bij het Ministerie van Financiën om investeringen in vaste activa, zoals elektronische apparatuur, voertuigen en antennes, te financieren.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten nemen toe als gevolg van ICT-ontwikkelingen, aanschaf van meetapparatuur en installaties.
Dotaties voorzieningen
Voor 2026 is de dotatie voorzieningen dubieuze debiteuren begroot op € 75.000.
Stand Slotwet 2024 | Vastgestelde Begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 28.227 | 27.455 | 38.007 | 38.635 | 39.337 | 40.587 | 43.612 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 91.272 | 103.840 | 112.564 | 108.072 | 108.092 | 108.132 | 108.172 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 79.875 | ‒ 98.965 | ‒ 107.539 | ‒ 101.597 | ‒ 100.217 | ‒ 99.357 | ‒ 99.397 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 11.397 | 4.875 | 5.025 | 6.475 | 7.875 | 8.775 | 8.775 |
-/- totaal investeringen | ‒ 472 | ‒ 8.000 | ‒ 9.400 | ‒ 9.200 | ‒ 9.200 | ‒ 9.200 | ‒ 9.200 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 472 | ‒ 8.000 | ‒ 9.400 | ‒ 9.200 | ‒ 9.200 | ‒ 9.200 | ‒ 9.200 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 4.372 | ‒ 4.727 | ‒ 4.398 | ‒ 5.773 | ‒ 6.625 | ‒ 5.750 | ‒ 5.750 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 8.000 | 9.400 | 9.200 | 9.200 | 9.200 | 9.200 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 4.372 | 3.273 | 5.003 | 3.428 | 2.575 | 3.450 | 3.450 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 34.780 | 27.603 | 38.635 | 39.337 | 40.587 | 43.612 | 46.636 |
Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
Investeringskasstroom
De investeringskasstroom bestaat uit investeringen in materiële vaste activa zoals elektronische apparatuur, (elektrische) auto’s, antennes en ICT-projecten.
Financieringsstroom
Voor de financiering van de begrote investeringen wordt een beroep gedaan op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën.
Stand Slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Kostprijzen per product (reële stijging Regeling Vergoedingen) | 0,00% | ‒ 2,67% | ‒ 1,59% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
Tarieven/uur (reële stijging) | 0,00% | ‒ 2,51% | ‒ 0,50% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 434,3 | 440,0 | 469,6 | 450,6 | 450,6 | 450,6 | 450,6 |
Saldo van baten en lasten (%) | 4% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Loonkosten per fte | € 116.793 | € 127.741 | € 130.840 | € 130.842 | € 130.842 | € 130.842 | € 130.842 |
Een randvoorwaarde voor een kostendekkende begroting is het nominaal stijgen van het uurtarief 2026 van 1,55%. Ten opzichte van de loon- en prijsbijstelling van 2,05% volgens CPB-raming maart 2025 is de reële stijging van het uurtarief daarmee ‒ 0,50%.
De personeelskosten per FTE bedragen € 130.842. Doordat de nieuwe opdrachten van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur zeer specialistisch (soms extern) personeel vergen, stijgen de kosten per FTE. Het percentage externe inhuur bedraagt 22%. De RDI heeft altijd de ambitie om, waar dit verantwoord en uitvoerbaar is, in te zetten op verambtelijking van inhuur met als doel het betreffende percentage te verlagen.