De Dienst ICT Uitvoering (DICTU) is een van de grotere ICT-dienstverleners binnen de Rijksoverheid. DICTU ondersteunt met name de primaire processen van de Ministeries van Economische Zaken (EZ), Klimaat en Groene Groei (KGG) en Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) en gelieerde uitvoeringsorganisaties.
Laatste vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | ||||||
- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten | 396.933 | 412.218 | 415.606 | 419.167 | 422.901 | 426.810 |
waarvan Applicatie Services | 150.999 | 172.602 | 176.054 | 179.575 | 183.167 | 186.830 |
waarvan Ontwikkelopdrachten | 56.873 | 48.269 | 49.235 | 50.220 | 51.224 | 52.248 |
waarvan Generieke Diensten | 62.804 | 62.649 | 63.902 | 65.181 | 66.484 | 67.814 |
waarvan Werkplekservices | 101.884 | 116.890 | 114.372 | 111.908 | 109.497 | 107.138 |
waarvan Overig | 14.953 | 1.557 | 1.588 | 1.620 | 1.652 | 1.685 |
waarvan Generieke eBS | 9.420 | 10.250 | 10.455 | 10.664 | 10.877 | 11.095 |
- Baten als tegenprestatie voor levering van input | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 396.933 | 412.218 | 415.606 | 419.167 | 422.901 | 426.810 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | 380.666 | 343.374 | 315.109 | 286.383 | 287.785 | 289.316 |
- Personele kosten | 234.305 | 238.793 | 212.969 | 186.628 | 190.361 | 194.168 |
waarvan eigen personeel | 132.902 | 136.897 | 139.635 | 142.427 | 145.276 | 148.181 |
waarvan inhuur externen | 96.142 | 96.616 | 67.948 | 38.707 | 39.481 | 40.271 |
waarvan overige personele kosten | 5.262 | 5.281 | 5.386 | 5.494 | 5.604 | 5.716 |
- Materiële kosten | 146.361 | 104.581 | 102.141 | 99.755 | 97.425 | 95.148 |
waarvan apparaat ICT | 46.409 | 2.319 | 2.365 | 2.412 | 2.461 | 2.510 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 27.957 | 28.236 | 28.800 | 29.376 | 29.964 | 30.563 |
waarvan overige materiële kosten | 71.995 | 74.027 | 70.975 | 67.967 | 65.000 | 62.075 |
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten | 0 | 52.656 | 84.309 | 116.595 | 118.927 | 121.306 |
Rentelasten | 857 | 760 | 760 | 760 | 760 | 760 |
Afschrijvingskosten | 14.910 | 14.928 | 14.928 | 14.928 | 14.928 | 14.928 |
- Materieel | 12.378 | 11.346 | 11.346 | 11.346 | 11.346 | 11.346 |
waarvan apparaat ICT | 12.378 | 11.346 | 11.346 | 11.346 | 11.346 | 11.346 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 2.532 | 3.582 | 3.582 | 3.582 | 3.582 | 3.582 |
Overige lasten | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
waarvan dotaties voorzieningen | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 396.933 | 412.218 | 415.606 | 419.166 | 422.901 | 426.810 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
Als gevolg van volume en prijseffecten is de omzet in 2025 hoger uitgekomen dan begroot, dit zorgt ook voor een hogere voorziene omzet in 2026. Vanaf 2026 wordt een daling verwacht van de werkplekservices door de afname van het aantal Rijksambtenaren als gevolg van het invullen van de taakstelling bij de afnemers van DICTU. De afname is in lijn met de besloten ontwikkeling van de personele budgetten binnen EZ/KGG. De post «Werkplekservices» neemt toe in 2026. Dit wordt veroorzaakt door een administratieve herverdeling van de post "Waarvan Overig".
Als gevolg van de sourcingstrategie wordt meer met marktpartijen samengewerkt en dit zorgt voor een verschuiving van ontwikkelopdrachten naar applicatie services. Daarnaast zorgt een administratieve herverdeling van de omzet voor een afname van de post «Overige omzet» en een toename van de post «Werkplekservices».
Laatste vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten vanuit moederdepartement | 256.892 | 260.722 | 262.865 | 265.117 | 267.479 | 269.951 |
Baten vanuit overige departementen | 139.143 | 150.779 | 152.019 | 153.321 | 154.687 | 156.117 |
Baten vanuit partijen anders dan departementen | 898 | 717 | 723 | 729 | 735 | 742 |
Totaal | 396.933 | 412.218 | 415.606 | 419.167 | 422.901 | 426.810 |
Toelichting op de lasten
Personele kosten
Ook in 2026 zet DICTU onverminderd in op verambtelijking van het personeelsbestand, waardoor de bezetting uitkomt op de geplande formatie. De ambitie voor 2027 en verder moet nog worden vastgesteld. De DICTU bedrijfsstrategie en de daarvan deel uitmakende sourcing strategie werkt toe naar een samenwerking met Rijkspartners, meer doen door en met marktpartijen en op termijn minder zelf doen. Dit leidt in 2027 en 2028 tot een verschuiving van uren (post ‘externe inhuur’) naar inkoop van diensten bij Rijkspartners dan wel marktpartijen.
Materiele Kosten en Kosten uitbesteed werk
Vanwege de vernieuwde regelgeving vanuit RJ en RBV wordt de post «kosten van uitbesteed werk (en andere externe kosten)» vanaf 2026 niet langer verantwoord onder de post «Materiele Kosten – waarvan apparaat ICT». In 2027 en 2028 zien we een verdere toename van de post «uitbesteed werk» door de in werking treding van het contract voor applicatiediensten.
De in 2026 initieel hogere overige materiele kosten hebben voornamelijk betrekking op hogere licentie kosten als gevolg van een hogere vraag en prijsstijging. In de jaren daarna dalen de licentiekosten als gevolg van een afname van de werkplekdienstverlening.
De taakstelling voor 2026 en verdere jaren is verwerkt in de post «Materiele kosten, waarvan bijdrage aan SSO’s».
Stand Slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 19.828 | 15.407 | 15.407 | 15.407 | 15.407 | 15.407 | 15.407 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 403.952 | 396.933 | 412.218 | 415.606 | 419.167 | 422.901 | 426.810 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 382.412 | ‒ 382.023 | ‒ 397.290 | ‒ 400.679 | ‒ 404.239 | ‒ 407.973 | ‒ 411.882 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 21.540 | 14.910 | 14.928 | 14.928 | 14.928 | 14.928 | 14.928 |
-/- totaal investeringen | ‒ 13.852 | ‒ 25.000 | ‒ 20.000 | ‒ 20.000 | ‒ 20.000 | ‒ 20.000 | ‒ 20.000 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 23 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 13.829 | ‒ 25.000 | ‒ 20.000 | ‒ 20.000 | ‒ 20.000 | ‒ 20.000 | ‒ 20.000 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 365 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 14.462 | ‒ 14.910 | ‒ 14.928 | ‒ 14.928 | ‒ 14.928 | ‒ 14.928 | ‒ 14.928 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 17.919 | 25.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 3.822 | 10.090 | 5.072 | 5.072 | 5.072 | 5.072 | 5.072 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 31.361 | 15.407 | 15.407 | 15.407 | 15.407 | 15.407 | 15.407 |
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom geeft de kasstroom weer uit de reguliere bedrijfsuitoefening.
Investeringskasstroom
In 2025 is er een hoger investeringsniveau als gevolg van investeringen in platformdiensten. Op langere termijn verwacht DICTU op een lager investeringsniveau uit te komen vanwege de implementatie van de sourcingsstrategie.
Financieringskasstroom
DICTU begroot een financieringskasstroom welke aansluit bij het begrote investeringsniveau en het beroep op de leenfaciliteit.
Stand Slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving generiek deel | |||||||
Kostprijzen per product (groep) | |||||||
a. Basistarief werkplek CW | 2.960 | 3.019 | 2.916 | 2.974 | 3.034 | 3.094 | 3.156 |
Tarieven/uur | |||||||
a. Senior medewerker (ontwikkeling) | 161 | 160 | 164 | 166 | 170 | 173 | 176 |
b. Medior medewerker (bouw) | 132 | 126 | 129 | 132 | 134 | 137 | 140 |
c. Junior medewerker (test en beheer) | 118 | 107 | 109 | 111 | 113 | 116 | 118 |
Indicatoren | |||||||
Aantal werkplekken CW | 20.029 | 19.882 | 19.056 | 18.256 | 17.489 | 16.754 | 16.051 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur)1 | 973 | 1.145 | 1.173 | 1.173 | 1.173 | 1.173 | 1.173 |
Aantal interne FTE’s in percentage van het totale aantal FTE’s | 60,0% | 70,8% | 71,6% | 78,5% | 86,7% | 86,8% | 86,8% |
Saldo van baten en lasten (%) | 1,86% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Ziekteverzuim | 5,1% | 4,0% | 4,0% | 4,0% | 4,0% | 4,0% | 4,0% |
Klanttevredenheid | 7,5 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 |
Beschikbaarheid applicaties | 99,7% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% |
Aantal grote verstoringen2 | 6 | max 5 | max 5 | max 5 | max 5 | max 5 | max 5 |
Eindgebruikerstevredenheid afhandeling incidenten | 8,5 | 7,0 ‒ 7,5 | 7,0 ‒ 7,5 | 7,0 ‒ 7,5 | 7,0 ‒ 7,5 | 7,0 ‒ 7,5 | 7,0 ‒ 7,5 |
Oplospercentage 1e lijn helpdesk | 83% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% |
Servicedesk; in 1 keer geholpen | 84% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
Servicedesk; dienstverleningsniveau volgens afspraken | 42% | 85% | 85% | 85% | 85% | 85% | 85% |
Betalingen aan crediteuren: min. 95% cf. betaaltermijn | 96% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Cloud Werkplek (CW)
In de tarieven van de CW is een aantal effecten opgenomen, waarbij dit per saldo resulteert in een tariefsverlaging van 3,4% in 2026.
Aantal Cloudwerkplekken
In de ontwerpbegroting is gerekend met een lager gemiddeld aantal Cloud werkplekken, vanwege een verwachte daling van het aantal medewerkers van EZ/KGG/LVVN i.v.m. de Rijksbrede taakstelling. De afname is in lijn met de besloten ontwikkeling van de personele budgetten binnen EZ/KGG.
Aantal interne FTE’s in percentage van het totale aantal FTE’s
Het percentage interne FTE’s stijgt vanaf 2026, dat heeft enerzijds te maken met de inzet op verambtelijking, anderzijds door de implementatie van een andere sourcingstrategie.
Ziekteverzuim
Het meerjarig streefgemiddelde ziekteverzuim is 4%.
Klanttevredenheid
Iedere maand ontvangt een aantal willekeurige eindgebruikers een vragenlijst, waarin een oordeel gegeven kan worden over de werkplek, kantoor applicaties en bedrijfsapplicaties.
Beschikbaarheid applicaties
De beschikbaarheid van frontend-applicaties wordt gemeten door middel van tooling (BSM). Er wordt per applicatie gemeten per maand over beschikbaarstellingsperiode, exclusief overeengekomen onderhoudsperioden. De in de doelmatigheidsindicatoren opgenomen percentages betreffen basis en basis 24, met als doel de beschikbaarheid van 98%. Bij basis gaat het om beschikbaarheid op werkdagen van 7.00 ‒ 18.00 uur. Bij basis 24 op alle dagen 00.00 ‒ 24.00 uur.
Aantal grote verstoringen
Een grote verstoring is minimaal een type C1 verstoring conform de prioriteitenmatrix Incidenten DICTU.
Eindgebruikerstevredenheid afhandeling incidenten
Iedere dag wordt aan een aantal willekeurig gekozen personen die een incident hebben ingediend dat de dag ervoor is opgelost, een uitnodiging voor een onderzoek gestuurd dat betrekking heeft op de afhandeling van incidenten. De respondent kan op een tienpuntschaal aangeven in hoeverre hij tevreden is over de afhandeling van het betreffende incident. De KPI wordt gemeten per kalendermaand.
Oplospercentage 1e lijn helpdesk
Geeft aan welke percentage van de calls wordt opgelost door de 1e lijn.
In één keer geholpen
80% van elk contact van een gebruiker met de Servicedesk dient direct afgehandeld te worden.
Dienstverleningsniveau volgens afspraken
85% van de meldingen van gebruikers bij de Servicedesk dienen binnen afgesproken dienstverleningsniveaus afgehandeld te worden.
Betalingen aan crediteuren
Minimaal 95% van de betalingen aan leveranciers dient binnen betaaltermijn te zijn.