Base description which applies to whole site

2.5 Overzicht risicoregelingen

In reactie op het rapport van de Commissie Risicoregelingen heeft het kabinet in 2013 voor nieuwe en bestaande risicoregelingen een garantiekader opgesteld (Kamerstukken II 2013/14, 33750, nr. 13). In lijn met het beleid gaat VWS terughoudend om met het gebruik van risicoregelingen. Conform de gemaakte afspraken worden in deze paragraaf de garanties en achterborgstelling van VWS uitgebreid toegelicht.

Tabel 5 Overzicht verstrekte garanties (bedragen x € 1.000)

Artikel

Omschrijving

o.g.v.

Uitstaande garanties 2024

Geraamd te verlenen 2025

Geraamd te vervallen 2025

Uitstaande garanties 2025

Geraamd te verlenen 2026

Geraamd te vervallen 2026

Uitstaande Garanties 20261

Garantie plafond

Totaal plafond

2

Voorzieningen tbv De Hoogstraat

Begrotingswet

3.880

 

833

3.047

 

833

2.214

 

3.047

2

Voorzieningen tbv Ziekenhuizen

Regeling 1958

58.566

 

13.703

44.863

 

10.381

34.482

 

44.863

3

Voorzieningen tbv Verpleeghuizen

Financiering

2.071

 

532

1.539

 

460

1.079

 

1.539

3

Voorzieningen tbv Psychiatrische instellingen

Regeling 1958

4.937

 

1.172

3.765

 

1.087

2.678

 

3.765

3

Voorzieningen tbv Zwakzinnigen inrichtingen

Regeling 1958

708

 

181

527

 

181

346

 

527

3

Voorzieningen tbv Instellingen gehandicapten

Regeling 1958

4.672

 

1.027

3.645

 

913

2.732

 

3.645

3

Voorzieningen tbv Zwakzinnigen inrichtingen

Rijksregeling

1.862

 

223

1.639

 

173

1.466

 

1.639

3

Voorzieningen tbv instellingen gehandicapten

Rijksregeling

20.594

 

2.158

18.436

 

1.979

16.457

 

18.436

2

Garantie NRG Petten22

 

27.978

1.162

0

29.140

1.195

0

30.335

 

30.335

1

Bestuurs-aansprakelijkheid SON

 

2.500

 

0

2.500

 

0

2.500

 

2.500

            
 

Totaal

 

127.768

1.162

19.829

109.101

1.195

16.007

94.289

 

110.296

1

Door afronding kan de som van de delen afwijken van het totaal.

2

Betrof in 2019 geen nieuwe verlening maar een gedeeltelijke overheveling van een bestaande garantie van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat naar het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Tabel 6 Overzicht achterborgstellingen (bedragen x € 1 mln.)

x 1.000.000

2024

2025

2026

Achterborgstelling (incl. failliete deelnemers)

5.779,4

5.677,8

5.525,8

Bufferkapitaal

297,8

224,8

236,8

Obligo

173,0

167,7

163,4

Doel en werking garantieregeling

De bovenstaande tabel is gebaseerd op gegevens van het Waarborgfonds voor de Zorgsector (WFZ). Het WFZ verstrekt garanties aan financiële instellingen voor leningen van de bij het WFZ aangesloten leden. De Staat is achterborg voor het WFZ. Het WFZ is voortgekomen uit de financieringsproblemen voor zorginstellingen die ontstonden begin jaren '90 van de vorige eeuw. Het WFZ is door de koepels in de sector opgericht om de financiering voor zorginstellingen te vergemakkelijken en daarmee de continuïteit van de zorg veilig te stellen. Het totaalbedrag aan uitstaande verplichtingen is volgens de raming van het WFZ € 5,5 miljard in 2026.

Beheersing risico’s en versobering

De risico’s voor het ministerie van VWS van de achterborg worden beperkt door een aantal maatregelen. Allereerst kent het WFZ een selectieve toelating. Voor deelname aan het WFZ moeten zorginstellingen hun financiële situatie voldoende op orde hebben. Daarnaast worden garanties alleen verstrekt aan vertrouwenwekkende investeringen. Te risicovolle projecten worden niet geborgd. Verder zijn aangesloten leden gebonden aan het regelement van het WFZ en de daarin omschreven risicobeperkende bepalingen. Een deelnemer mag bijvoorbeeld niet zonder toestemming van het WFZ gebruik maken van rentederivaten. In het kader van het beleid van versobering van risicoregelingen heeft een evaluatieonderzoek van het WFZ plaatsgevonden.

Premiestelling en kostendekkendheid

Het ministerie van VWS ontvangt geen premie voor de achterborg. Zorginstellingen betalen een eenmalige premie (disagio) voor de garantstelling aan het WFZ. Hiermee bouwt het WFZ een risicovermogen op waarmee eventuele claims kunnen worden gedekt. Als dit risicovermogen onvoldoende zou zijn om eventuele schades te dekken, kunnen de deelnemers aan het WFZ via de zogenaamde obligo worden verplicht een financiële bijdrage te leveren van maximaal 3% van de uitstaande garanties van de instelling. Als het risicovermogen van het WFZ en de obligoverplichting van de deelnemers tezamen niet voldoende zijn voor het WFZ om aan zijn verplichtingen richting geldverstrekkers te kunnen voldoen, kan het WFZ zich richting VWS beroepen op de achterborg. Dit houdt in dat op dat moment VWS het WFZ van een lening zal voorzien zodat het WFZ aan zijn verplichtingen kan voldoen. Het WFZ heeft nog nooit een beroep hoeven doen op de obligoverplichting van de WFZ-deelnemers.

Begrotingsreserve

Het is nog nooit nodig geweest voor het WFZ om de achterborg van het Rijk in te roepen. Niettemin is besloten om in het kader van de verdere beperking van de risico’s vanaf het jaar 2017 een begrotingsreserve aan te leggen voor eventuele schade in het kader van de achterborg. Deze begrotingsreserve is opgenomen onder artikel 9.

Licence