Base description which applies to whole site

3.2 De belasting- en premieontvangsten in 2010

In tabel 3.2.1 wordt de nieuwe raming voor 2010 vergeleken met de raming ten tijde van de Voorjaarsnota en wordt een toelichting gegeven op de belangrijkste bijstellingen. Ten opzichte van de Voorjaarsnota 2010 is de raming voor de totale belasting- en premieontvangsten op EMU-basis met 3,5 miljard euro opwaarts bijgesteld op basis van het meest recente economische beeld en de gerealiseerde kasontvangsten over 2010 tot en met de maand juli.

Tabel 3.2.1 Raming belasting- en premieontvangsten 2010 op EMU-basis (x € miljoen)
 

Voorjaarsnota 2010

Vermoedelijke uitkomsten 2010

Verschil

Indirecte belastingen (kasbasis)

67 245

68 292

1 048

Omzetbelasting

39 653

40 717

1 065

Belasting op personenauto's en motorrijwielen

1 823

1 923

100

Accijnzen

10 984

10 952

– 32

Belastingen van rechtsverkeer

3 826

3 623

– 204

Motorrijtuigenbelasting

3 638

3 646

8

Belastingen op een milieugrondslag

4 665

4 666

1

Verpakkingenbelasting

280

280

0

Vliegbelasting

0

0

0

Overig

2 377

2 487

110

    

Directe belastingen en premies volksverzekeringen (kasbasis)

97 024

98 691

1 667

Loonheffing

86 538

87 356

818

Inkomensheffing

– 5 785

– 5 658

127

Dividendbelasting

2 481

2 511

30

Vennootschapsbelasting

11 431

12 125

694

Overig (inclusief niet nader toe te rekenen belastingontvangsten)

2 355

2 353

– 2

    

Totaal belastingen en premies volksverzekeringen (kasbasis)

164 269

166 983

2 715

    

Aansluiting op EMU-basis

332

486

154

    

Totaal belastingen en premies volksverzekeringen (EMU-basis)

164 601

167 470

2 868

    

Premies werknemersverzekeringen

45 880

46 537

656

Totaal belasting- en premieontvangsten (EMU-basis)

210 482

214 006

3 525

De verwachting over de economische ontwikkeling in 2010 is sinds de Voorjaarsnota 2010 iets verbeterd met 0,2%. De voor de belasting- en premieontvangsten relevante indicatoren als de werkgelegenheids- en winstontwikkeling zijn naar boven bijgesteld, terwijl de verwachting over het aantal huizenverkopen licht is verslechterd. Overige relevante indicatoren als de ontwikkeling in de particuliere consumptie zijn nauwelijks gewijzigd. Het per saldo licht positievere beeld leidt naast de gerealiseerde kasontvangsten tot en met juli 2010 tot positieve mutaties bij de grootste drie belastingsoorten, te weten de loon- en inkomensheffing, de omzetbelasting en de vennootschapsbelasting.

De raming van de omzetbelasting (BTW) is met 1,1 miljard naar boven bijgesteld. Dit is vooral gebaseerd op de gerealiseerde belastingontvangsten tot en met juli 2010. Bij Voorjaarsnota 2010 is de raming van de BTW-ontvangsten ten opzichte van de Miljoenennota 2010 nog met –1,2 miljard naar beneden bijgesteld. Deze bijstelling is nu grotendeels weer teruggedraaid. De bijstelling in de Voorjaarsnotaraming was namelijk gebaseerd op de uiteindelijke realisatie van de BTW-ontvangsten over 2009, die fors lager uitkwam dan vorig jaar bij de Miljoenennota 2010-raming werd verwacht. De realisaties over 2010 zijn echter tot dusver zodanig positief dat de bijstelling bij Voorjaarsnota weer grotendeels teruggedraaid kan worden. Hiermee is de raming van de BTW-ontvangsten 2010 weer op het niveau van de verwachting bij Miljoenennota 2010.

De verwachtingen over de werkgelegenheidsontwikkeling in 2010 zijn sinds de vorige Miljoenennota telkens wat positiever geworden. De meest recente verwachting over de ontwikkeling van de werkgelegenheid en de realisaties tot en met juli 2010 geven aanleiding de ontvangsten met betrekking tot de loonheffing met 0,8 miljard verder naar boven bij te stellen, nadat bij Voorjaarsnota de loonheffing al opwaarts is bijgesteld. In navolging van de ontwikkeling bij de loonheffing zijn ook de premies werknemersverzekeringen positief bijgesteld met 0,7 miljard.

De raming van de ontvangsten vennootschapsbelasting is met 0,7 miljard naar boven bijgesteld op basis van een hogere winstverwachting over 2010 en de gerealiseerde kasontvangsten tot dusver. Ten slotte zorgt een wat negatievere verwachting over de verkoop van (bestaande) huizen voor een tegenvaller van –0,2 miljard bij de overdrachtsbelasting.

Licence