Base description which applies to whole site

Sociale Zaken en Werkgelegenheid

XV SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID: UITGAVEN
 

2017

2018

2019

2020

2021

2022

Stand Miljoenennota 2017 (excl. IS)

33.601,5

34.236,5

34.663,3

34.660,7

34.728,6

 

Mee- en tegenvallers

           
 

Rijksbegroting in enge zin

           
   

Diversen

0,8

0

0

0

0

 
 

Sociale zekerheid

           
   

Aio

19,5

13,7

13,6

11,6

9,3

 
   

Bijdrage coa

– 26,6

– 7,3

19,7

7,2

7,7

 
   

Compensatie zez-regeling

0

38

0

0

0

 
   

Dagloonbesluit

– 18

70

0

0

0

 
   

Iow

7,2

16,8

26,4

21,2

25,5

 
   

Kinderbijslag

– 30,2

– 33,5

– 37

– 37

– 38,2

 
   

Kinderopvangtoeslag

24,8

56,6

43,4

31,7

19,1

 
   

Kindgebonden budget

24,8

– 1,6

– 21,6

– 38,4

– 55,4

 
   

Leningen inburgering

41,8

13,3

10,6

21

27,4

 
   

Participatiewet

33,2

– 259,7

– 207,6

16,4

157,4

 
   

Re-integratie wajong

– 22

0

0

0

0

 
   

Toeslagenwet

– 7,9

– 23,3

– 26,6

– 26,4

– 23,1

 
   

Uitvoeringskosten uwv

19,9

– 0,6

– 0,7

– 1,2

– 1,4

 
   

Wajong

1,2

27,2

27,9

26,9

26,8

 
   

Diversen

0,9

3,2

1,5

3,7

4,7

 
     

69,4

– 87,2

– 150,4

36,7

159,8

 

Beleidsmatige mutaties

           
 

Rijksbegroting in enge zin

           
   

Sectorplannen

27,9

0

0

0

0

 
   

Diversen

– 26

15,1

16,4

1,6

5,2

 
 

Sociale zekerheid

           
   

Eindejaarsmarge

86,5

0

0

0

0

 
   

Herijking

10,4

37,6

27,1

25,2

25,9

 
   

Kasschuiven sza

– 100,6

45,1

14,6

– 11,3

9,9

 
   

Nominale ontwikkeling

211,2

234,8

239

243,6

247

 
   

Quotumwet

0

0

15

0

0

 
   

Re-integratie wajong

– 27,5

27,5

0

13

13

 
   

Weglek structurele no-riskpolis

0

0

0

0

– 21

 
   

Diversen

– 0,5

– 21,9

– 22,4

– 14,8

– 12,7

 
     

181,4

338,2

289,7

257,3

267,3

 

Technische mutaties

           
 

Rijksbegroting in enge zin

           
   

Diversen

11,7

36,4

26,7

26,4

23,9

 
 

Sociale zekerheid

           
   

Kansrijk opgroeien

– 100

– 100

– 100

– 100

– 100

 
   

Verhoging wkb

0

36

36

36

36

 
   

Diversen

9,5

– 11,1

16,9

16,8

16,9

 
 

Niet tot een ijklijn behorend

           
   

Bikk aow

25,4

46,1

57,2

68,5

69,9

 
   

Rijksbijdrage vermogenstekort ouderenfonds

– 1.573,5

– 2.412,2

– 2.321,5

– 2.415,9

– 2.460,7

 
   

Transitievergoeding (bijdrage ocw)

0

0

54,8

11

11

 
   

Diversen

10,4

7,3

4

5,4

6,6

 
     

– 1.616,5

– 2.397,5

– 2.225,9

– 2.351,8

– 2.396,4

 

Extrapolatie

32.950,8

Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2017

– 1.365,8

– 2.146,6

– 2.086,6

– 2.057,9

– 1.969,4

 
                 

Stand Miljoenennota 2018 (subtotaal)

32.235,7

32.089,9

32.576,7

32.602,8

32.759,1

32.950,8

Totaal Internationale samenwerking

0,5

0,5

0,5

0,5

0,5

0,5

Stand Miljoenennota 2018

32.236,2

32.090,4

32.577,2

32.603,3

32.759,6

32.951,2

                 
XV SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
 

2017

2018

2019

2020

2021

2022

Stand Miljoenennota 2017 (excl. IS)

1.768,3

1.782,2

1.796,5

1.812,5

1.792,2

 

Mee- en tegenvallers

           
 

Sociale zekerheid

           
   

Bvdu 2016 ontvangsten declaratie deel

15,5

0

0

0

0

 
   

Kinderopvangtoeslag

– 23,4

26,3

20,7

21,5

21,2

 
   

Kindgebonden budget

– 16,5

– 17,1

– 4

– 0,5

– 1,4

 
   

Ontvangsten wsw

22

0

0

0

0

 
   

Uitvoeringskosten zbo's

15,6

0

0

0

0

 
   

Wajong

18,2

0

0

0

0

 
   

Diversen

24,5

1

1

1

1

 
     

55,9

10,2

17,7

22

20,8

 

Beleidsmatige mutaties

           
 

Rijksbegroting in enge zin

           
   

Diversen

0

0

0

0

0

 
 

Sociale zekerheid

           
   

Diversen

1,9

– 5,7

– 10,1

– 6,6

– 3,8

 
     

1,9

– 5,7

– 10,1

– 6,6

– 3,8

 

Technische mutaties

           
 

Rijksbegroting in enge zin

           
   

Diversen

– 6,1

– 5,3

– 1,2

– 0,2

– 2,6

 
 

Niet tot een ijklijn behorend

           
   

Bijstelling werkgeversbijdrage kinderopvangtoeslag

83

104,1

115,8

129,1

142,6

 
   

Diversen

0,4

0

0

0

0

 
     

77,3

98,8

114,6

128,9

140

 

Extrapolatie

1.952

Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2017

135,1

103,4

122,1

144,4

157

 
                 

Stand Miljoenennota 2018 (subtotaal)

1.903,4

1.885,5

1.918,6

1.956,9

1.949,2

1.952

Totaal Internationale samenwerking

0

0

0

0

0

0

Stand Miljoenennota 2018

1.903,4

1.885,5

1.918,6

1.956,9

1.949,2

1.952

AIO

Op basis van nieuwe realisatiegegevens van de SVB is de AIO-raming meerjarig opwaarts bijgesteld. Dit hangt vooral samen met een opwaartse bijstelling van het aantal verwachte huishoudens in de AIO en in mindere mate met een hogere gemiddelde AIO-uitkering.

Bijdrage COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers)

De bijdragen aan het COA hebben betrekking op maatschappelijke begeleiding en voorinburgering. De raming is bijgesteld vanwege de gewijzigde verwachting van de instroom en doorstroom uit opvangcentra van migranten.

Compensatie ZEZ-regeling

Deze middelen zijn bestemd voor de compensatieregeling voor zwangere zelfstandigen tussen 2005 en 2008.

Dagloonbesluit

De wijziging van het Dagloonbesluit werknemersverzekeringen in verband met de inkomensverrekening in de WW heeft voor enkele groepen geleid tot onbedoeld lagere uitkeringen. Starters, herintreders, flexwerkers en werknemers die na de wachttijd voor de WIA minder dan 35% arbeidsongeschikt zijn, kunnen in aanmerking komen voor een eenmalige tegemoetkoming. Het verstrekken van de tegemoetkoming voor deze groepen is in 2017 grotendeels afgerond en valt lager uit dan begroot. Voor 2018 en verder is hierbij ook rekening gehouden met compensatie en reparatie van de groep herlevers en mensen die minder dan104 weken ziek zijn geweest.

IOW (Inkomensvoorziening Oudere Werklozen)

De raming van de uitgaven aan de IOW is opwaarts bijgesteld. Het effect van de AOW-leeftijdsverhoging op de IOW-duur blijkt groter dan eerder verwacht.

Kinderbijslag

De raming van de AKW (Kinderbijslag) is neerwaarts bijgesteld. Dit komt onder andere door een afname van het aantal kinderen ten opzichte van de vorige raming en een, ten opzichte van de vorige raming, lager aantal huishoudens dat in aanmerking komt voor AKW+, een bedrag voor alleenstaanden of alleenverdieners die voor een gehandicapt kind zorgen.

Kinderopvangtoeslag

Het gebruik van kinderopvangtoeslag is in het toeslagjaar 2016 sterker gestegen dan ten tijde van de begroting 2017 werd verwacht. Dit leidt vanaf 2017 tot meer uitgaven. Daarnaast leiden positievere economische vooruitzichten naar verwachting ook tot meer gebruik van de kinderopvangtoeslag. De tegenvaller neemt in latere jaren af, met name door de doorwerking van een lager aantal geboorten in de CBS-bevolkingsraming.

Kindgebonden budget

De meevaller ontstaat vooral door verwerking van een nieuwe meerjarenraming van het CPB. De inkomens van huishoudens stijgen harder dan voorheen aangenomen. Aangezien de WKB een inkomensafhankelijke regeling is dalen hierdoor de uitkeringslasten.

Leningen inburgering

Op basis van uitvoeringsinformatie van DUO is de raming van leningen inburgering opwaarts bijgesteld. Zo is het opnamepatroon van de leningen anders gespreid dan aanvankelijk werd aangenomen, terwijl ook het gemiddeld opgenomen bedrag hoger uitvalt.

Participatiewet

Het macrobudget Participatiewet heeft betrekking op de bijstand, IOAW, IOAZ en Bbz (levensonderhoud starters). De raming van het macrobudget Participatiewet is neerwaarts bijgesteld als gevolg van de daling van de werkloosheid. De uitgaven komen in 2017 echter hoger uit vanwege de verwerking van de realisatiegegevens over 2016 (inclusief de realisatie als gevolg van de hogere asielinstroom). Vanaf 2020 worden de hogere uitgaven ook deels verklaard door de toenemende uitgaven als gevolg van de verhoogde asielinstroom en het extra beroep op de bijstand dat daaruit volgt.

Re-integratie Wajong

De raming van de uitgaven aan re-integratie Wajong in 2017 is aangepast op basis van de Juninota.

Toeslagenwet

De raming van de TW is neerwaarts bijgesteld. Dit komt hoofdzakelijk doordat het geraamde WW-volume lager uitkomt dan voorheen als gevolg van de lagere werkloosheidsverwachtingen van het CPB. Omdat er minder WW-uitkeringen worden verwacht, neemt het aantal toeslagen op WW-uitkeringen ook af. Daarnaast is het verwachte aantal Wajongers met arbeidsvermogen op basis van realisatiecijfers neerwaarts bijgesteld (zie kopje Wajong). Het verwachte aantal toeslagen op deze Wajong-uitkeringen is daardoor ook neerwaarts bijgesteld.

Uitvoeringskosten UWV

De raming van de uitvoeringskosten van het UWV zijn neerwaarts bijgesteld. Dit betreft de doorwerking van de verschillende regelingen, zoals de meevallers op de WW, op de uitvoeringskosten van het UWV.

Wajong

De raming van de uitgaven aan de Wajong is naar boven bijgesteld, met name vanaf 2018. Deze tegenvaller wordt voor het grootste deel veroorzaakt doordat uitkeringsverlaging per 1-1-2018 voor mensen met arbeidsvermogen lager uitvalt omdat er minder mensen met arbeidsvermogen zijn dan eerder geraamd is. Daarnaast is de raming van de uitstroom naar beneden bijgesteld.

Sectorplannen

Dit betreft het via de eindejaarsmarge 2016 naar 2017 doorgeschoven budget voor de sectorplannen.

Eindejaarsmarge

Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2016 aan de begroting van SZW.

Herijking

Jaarlijks wordt het bekostigingsmodel van UWV herijkt waardoor schuiven tussen begrotingsgefinancierde uitvoeringskosten en premiegefinancierde uitvoeringskosten ontstaan bij een gelijkblijvend totaalbudget (alleen op dit totaalbudget wordt gestuurd). Tegenover de hogere begrotingsgefinancierde uitvoeringskosten UWV staat een gelijke daling van de premiegefinancierde uitvoeringskosten UWV. Deze daling van de premiegefinancierde uitvoeringskosten UWV staat op H40.

Kasschuiven SZA

Deze post betreft verschillende kasschuiven onder het SZA-kader. De grootste betreft een kasschuif voortvloeiende uit de budgettaire verwerking van de voorfinanciering bijstand.

Nominale Ontwikkeling

De toegekende loon- en prijsindexatie is verdeeld over de artikelen. Hiermee worden de begrotingsgefinancierde uitkeringen op het prijspeil van 2017 gebracht.

Quotumwet

Omdat de sector overheid de banenafspraak niet heeft gehaald, heeft het kabinet besloten tot het activeren van de quotumregeling voor de sector overheid. Besloten is niet te heffen in 2019 over 2018, hierdoor treedt een besparingsverlies op van € 15 miljoen.

Re-integratie Wajong

Verwachting is dat het budget voor re-integratie van arbeidsgehandicapten in 2017 minder hard nodig zal zijn. Deze middelen worden doorgeschoven naar budget in 2020 en 2021, omdat het beroep op deze middelen in deze jaren gaat toenemen als gevolg van de recente herindelingsoperatie in het Wajong-bestand. Aanvullend ontvangt het UWV in 2017 ESF gelden voor oude projecten. De bevoorschotting van re-integratie Wajong in 2017 is hierop aangepast en de gelden komen ten goede van dienstverlening aan Wajongers in 2017 en 2018. Hiermee wordt geborgd dat het niveau van dienstverlening op peil blijft.

Weglek structurele no-riskpolis

De uniforme no-risk polis voor de doelgroep banenafspraak en beschut werk is structureel gemaakt. De extra uitgaven, inclusief uitvoeringskosten, voor het Rijk worden gecompenseerd door een verlaging van het macrobudget Participatiewetuitkeringen en de integratie-uitkering sociaal domein. Door middel van een rekenregel op basis van de meest actuele gegevens worden de uitgaven en de daarmee gepaard gaande uitname bij gemeenten om de vijf jaar herijkt. De eerste herijking vindt plaats in 2021. Deze mutatie betreft de verlaging van het macrobudget Participatiewetuitkeringen.

Kansrijk opgroeien

Om te stimuleren dat ook kinderen in een gezin met een laag inkomen kansrijk kunnen opgroeien, heeft het Rijk afgelopen Miljoenennota structureel 100 miljoen euro beschikbaar gesteld voor benodigdheden in natura voor kinderen (0 tot 18 jaar), waardoor ze mee kunnen doen aan activiteiten en die ze nu missen door armoede. Dit betreft voor € 85 miljoen de technische overboeking naar het Gemeentefonds, omdat gemeenten een belangrijke rol spelen in de uitvoering hiervan, en voor de overige € 15 miljoennaar artikel 2 voor subsidies met hetzelde doel.

Verhoging WKB

Het tweede kindbedrag van de Wet Kindgebonden Budget wordt verhoogd met 71 euro op jaarbasis om de inkomenspositie van gezinnen met een laag- en middeninkomen extra te ondersteunen.

Bikk AOW

In de laatste cijfers van het CPB is de raming voor de inkomsten van heffingskortingen verhoogd. De bijdrage in de kosten van de heffingskortingen (Bikk) stijgt mee met de heffingskortingen en wordt daarom ook verhoogd.

Rijksbijdrage Vermogenstekort Ouderenfonds

Op basis van de laatste cijfers van het CPB is de raming voor de rijksbijdrage aan het vermogenstekort van het ouderdomsfonds neerwaarts bijgesteld. In 2017 komt deze bijstelling met name door het verrekenen van het vermogensoverschot uit 2016. In de latere jaren komt de bijstelling doordat het CPB raamt dat de premie-inkomsten hoger zullen uitvallen. De raming van de uitkeringslasten is neerwaarts bijgesteld. Dankzij hogere premie-inkomsten en lagere uitkeringslasten daalt de Rijksbijdrage aan het ouderdomsfonds.

Transitievergoeding (bijdrage OCW)

In de compensatieregeling transitievergoeding compenseert de overheid werkgevers voor de kosten van de transitievergoeding van langdurig arbeidsongeschikten. Het grootste gedeelte van de compensatieregeling transitievergoeding wordt gefinancierd door een verhoging van de AWF-premie. Binnen OCW zijn er echter onderwijsinstellingen die gebruik kunnen maken van de regeling ter compensatie van de transitievergoeding na 2 jaar ziekte, maar geen AWF-premie afdragen en dus niet meebetalen. Voor deze instellingen verstrekt OCW een rijksbijdrage die loopt via de SZW-begroting.

Bvdu 2016 ontvangsten declaratiedeel

Een deel van de uitgaven loopt via declaraties waarvoor gemeenten van te voren een voorschot krijgen. In 2016 hebben een aantal gemeenten een te hoog voorschot gekregen. Dit leidt tot een nabetaling van gemeenten en een ontvangst op de SZW-begroting.

Kinderopvangtoeslag

De ontvangsten over toeslagjaar 2014 zijn lager dan bij de begroting 2016 was verwacht. Dit leidt vooral tot minder terugontvangsten in 2017. Daarnaast komen in 2017 naar verwachting minder terugontvangsten over 2012 binnen. Meerjarig zijn de ontvangsten hoger als gevolg van een licht hogere overfinanciering.

Kindgebonden budget

De raming van de ontvangsten WKB is herijkt op nieuwe realisatiecijfers van de Belastingdienst. Dit resulteert in lager dan eerder verwachte terugvorderingen en daarmee lagere ontvangsten.

Ontvangsten Wsw

Betreft de terugontvangsten Wsw als gevolg van de onderrealisatie arbeidsplaatsen.

Uitvoeringskosten zbo’s

Dit zijn ontvangsten op de uitvoeringskosten van UWV en SVB als gevolg van een te hoge bevoorschotting in 2016.

Wajong

Een ontvangst ten gunste van de uitkeringslasten Wajong en re-integratie Wajong als gevolg van een te hoge bevoorschotting in 2016.

Bijstelling werkgeversbijdrage Kinderopvangtoeslag

Op basis van de laatste CPB-ramingen is de werkgeversbijdrage kinderopvangtoeslag aangepast.

Licence