Uitvoeringsgevolgen en toetsen
Het kabinet hecht grote waarde aan het samenspel tussen beleid en uitvoering.
Het is belangrijk om samen met de uitvoering tot een effectief beleid te komen waarmee een bijdrage kan worden geleverd aan het oplossen van maatschappelijke opgaven. Het is daarbij niet alleen belangrijk dat maatregelen op individueel niveau uitvoerbaar zijn, maar dat ook een wetsvoorstel in zijn geheel uitvoerbaar is. Hiermee wordt eventuele verdringing in het portfolio zichtbaar. Er wordt daarom vroegtijdig een beeld gedeeld van alle beleidsopdrachten die mogelijk door de Belastingdienst, Douane en Dienst Toeslagen moeten worden uitgevoerd.
Dit is onderdeel van een meerjarig proces waarin beleid en uitvoering samenwerken om het inzicht in de uitvoerbaarheid verder te vergroten. Door beleidsvoornemens in een vroeg stadium inzichtelijk te maken kan rekening gehouden worden met bijvoorbeeld de mogelijkheden en onmogelijkheden in het ICT-landschap van de Belastingdienst, Douane en Dienst Toeslagen. Zo is een andere of eenvoudigere opzet van een beleidsvoornemen soms voldoende om de implementatie sneller te kunnen realiseren en substantieel minder impact op de uitvoering te hebben.
Het is wenselijk om beleidsambities te bezien in samenhang met ambities voor de uitvoering. Niet alles kan tegelijkertijd. Het is namelijk van groot belang om de dienstverlening van de Belastingdienst aan burgers en bedrijven te blijven verbeteren. Daarnaast moet er bij het maken van nieuw beleid ook prioriteit worden gegeven aan het op orde brengen van de basis en het implementeren van noodzakelijke moderniseringen bij de Belastingdienst, Douane en Dienst Toeslagen, zoals binnen de ICT. Dat betekent ook dat er soms moet worden geaccepteerd dat beleidsvoornemens later worden ingevoerd om zo de modernisering van de ICT niet te vertragen. Tegelijkertijd blijven maatschappelijke opgaven vragen om beleidsmatige oplossingen. Wanneer zich nieuwe beleidswensen voordoen geldt dat de inpasbaarheid steeds op de volgende wijze wordt bekeken:
-
1. inpassen van maatregelen waar dit mogelijk is zonder herprioritering
-
2. de vormgeving van maatregelen aanpassen om deze inpasbaar te maken (bijv. als parameter)
-
3. waar dit niet kan ontstaat een (her)planningsvraagstuk.
De maatregelen van dit wetsvoorstel zijn door de Belastingdienst of Douane beoordeeld met de Uitvoeringstoets. Voor alle maatregelen geldt dat de Belastingdienst of Douane die uitvoerbaar acht per de voorgestelde data van inwerkingtreding. Voor toetsen met gele en rode vlaggen geldt dat de Belastingdienst heeft aangegeven dat het voorstel op de weergegeven aspecten risico’s met zich meebrengt of er negatieve gevolgen zijn voor de handhaafbaarheid of fraudebestendigheid. Een gele of rode vlag betekent niet per se dat een maatregel onuitvoerbaar is. Een maatregel kan nog steeds uitvoerbaar zijn, waarbij dan wel geaccepteerd moet worden dat op bijvoorbeeld handhaafbaarheid wordt ingeboet. Waar dit het geval is wordt dit beschreven in de uitvoeringstoets. Als gevolg daarvan moet een aantal fiscale maatregelen dit jaar vastgelegd en volgend jaar uitgevoerd worden. Om de inpasbaarheid in het portofolio te waarborgen en stapeling te voorkomen, zullen andere meer technische maatregelen opgenomen worden in de Fiscale verzamelwet 2027. Hiermee wordt de druk op de uitvoering geprobeerd te verminderen.
De gevolgen voor de uitvoering op individueel niveau zijn beschreven in de uitvoeringstoetsen die als bijlage bij het BP 2026 zijn bijgevoegd. Daarnaast wordt in de algemene toelichting op de individuele maatregelen in het onderhavige verzamelwetsvoorstel ingegaan op de uitvoeringsgevolgen.
Uitvoeringskosten
De maatregelen uit dit wetsvoorstel die leiden tot uitvoeringskosten bij de Belastingdienst, Douane en Dienst Toeslagen zijn opgenomen in de onderstaande tabel. De uitvoeringskosten worden gedekt op begroting hoofdstuk IX (Financiën). Uitgangspunt is dat de uitvoeringskosten worden gedekt vanuit de begroting IXB Financiën, artikel 1 of 10189, en vervolgens overgeheveld naar de uitvoeringsorganisaties.
| Wetsvoorstellen | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Wetsvoorstel Belastingplan 2026 | ||||||
| Wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Wetsvoorstel wet behoud verlaagd btw-tarief op cultuur, media en sport | – 150 | 190 | 250 | 390 | 490 | 490 |
| Wetsvoorstel wet differentiatie tarief vliegbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Wetsvoorstel Wet stroomlijning fiscaal inzagerecht | 0 | 0 | PM | PM | PM | PM |
| Wetsvoorstel Tweede wet aanpassing Wet minimumbelasting 2024 | 0 | 160 | 160 | 160 | 160 | 160 |
| Wetsvoorstel wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling bijheffing informatieaangifte | 0 | 210 | 60 | 60 | 60 | 60 |
| Wetsvoorstel tot wijziging van de Wet milieubeheer in verband met de nadere operationalisering van het mechanisme voor een koolstofcorrectie aan de grens | 0 | 2.700 | 2.500 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
| Wetsvoorstel Belastingplan 2026 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Inkomensbeleid 2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Verduidelijking fietsregeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Maatregelen lucratiefbelangregeling | 0 | 910 | 940 | 940 | 850 | 1.030 |
| Aanpassingen box 3 | 0 | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Uitsluiten niet-marktconform handelende gelieerde partijen van toepassing leegwaarderatio | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Reparatie tegenbewijsregeling box 3 voor obligaties en andere vermogensbestanddelen met kortlopende termijnen | 0 | 1.480 | 1.240 | 1.240 | 1.240 | 1.240 |
| Aanpassingen groen beleggen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Akkoord «gezond naar het pensioen» | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Evaluatie ETK-regeling en IBO arbeidsmigratie | ||||||
| Fiscale normering markt voor voertuigen gericht op personenvervoer | ||||||
| Voorstel ongelijke breukdelen bij een huwelijksgoederengemeenschap in de erf- en schenkbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Schenkingen binnen 180 dagen voor overlijden | 70 | 0 | 0 | – 1.970 | – 1.970 | – 1.970 |
| Gelijkstelling voor de schenk- en erfbelasting van uitsluitend biologische kinderen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Verlegging ingangsdatum berekenen belastingrente erfbelasting en verlenging aangiftetermijn erfbelasting | 310 | – 760 | – 540 | – 540 | – 540 | – 540 |
| Emissievrije bijzondere personenauto’s en emissievrije motorrijwielen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Autonome vergroening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Tariefkorting motorrijtuigenbelasting emissievrije personenauto’s | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Kwarttarieven motorrijtuigenbelasting | 0 | 40 | 70 | 0 | 0 | 0 |
| Ophoging en afschaffing heffingsplafond belasting op leidingwater | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Hervormingen afvalstoffenbelasting | 0 | 70 | 0 | 70 | 0 | 0 |
| Aanpassingen CO2-heffing industrie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Belastingvermindering energiebelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Aanpassing zuiveldefinitie | 0 | 570 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Koopkrachtmaatregel BES-eilanden | 340 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Verlengen verlaagde accijnstarieven voor ongelode benzine, diesel en LPG | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |