Base description which applies to whole site

3.4 Artikel 34 Straffen en Beschermen

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 34 Straffen en Beschermen (bedragen x € 1.000)
  

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

4.400.312

130.061

4.530.373

     
 

Uitgaven

4.384.093

130.061

4.514.154

     
 

Apparaatsuitgaven

253.165

9.443

262.608

     

34.1

Apparaat Raad voor de Kinderbescherming

253.165

9.443

262.608

 

Personele uitgaven

204.470

11.264

215.734

 

Eigen personeel

197.895

11.251

209.146

 

Externe inhuur

5.046

0

5.046

 

Overig personeel

1.529

13

1.542

 

Materiële uitgaven

48.695

‒ 1.821

46.874

 

ICT

20.875

‒ 1.484

19.391

 

SSO's

17.999

‒ 472

17.527

 

Overig materieel

9.821

135

9.956

     
 

Programmauitgaven

4.130.928

120.618

4.251.546

     

34.2

Preventieve maatregelen

90.278

2.219

92.497

 

Bijdrage aan agentschappen

32.310

1.624

33.934

 

Dienst Justis

32.310

1.624

33.934

 

Bijdrage aan medeoverheden

43.934

792

44.726

 

Aanpak criminaliteitsfenomenen

43.818

789

44.607

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

116

3

119

 

Subsidies (regelingen)

6.419

261

6.680

 

Aanpak criminaliteitsfenomenen

5.114

205

5.319

 

Overige Subsidies

1.305

56

1.361

 

Opdrachten

7.615

‒ 458

7.157

 

Aanpak criminaliteitsfenomenen

4.664

69

4.733

 

Overige Opdrachten

2.951

‒ 527

2.424

34.3

Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

3.629.392

110.947

3.740.339

 

Bijdrage aan agentschappen

3.229.892

109.336

3.339.228

 

DJI - gevangeniswezen

1.659.983

20.272

1.680.255

 

DJI - Forensische zorg

1.372.590

67.130

1.439.720

 

CJIB

197.319

21.934

219.253

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

318.790

3.872

322.662

 

Reclassering Nederland

191.245

6.267

197.512

 

Leger des Heils

29.314

254

29.568

 

Stichting Verslavingsreclassering GGZ

98.231

‒ 2.649

95.582

 

Bijdrage aan medeoverheden

4.480

140

4.620

 

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

4.480

140

4.620

 

Subsidies (regelingen)

10.174

400

10.574

 

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

8.073

231

8.304

 

Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES)

2.101

169

2.270

 

Opdrachten

42.056

‒ 2.801

39.255

 

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

42.056

‒ 2.801

39.255

 

Storting/onttrekking begrotingsreserve

24.000

0

24.000

 

Garantieregeling Forensische Zorg

24.000

0

24.000

34.4

Slachtofferzorg

98.854

4.108

102.962

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

74.168

3.295

77.463

 

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

13.358

930

14.288

 

Slachtofferhulp Nederland

60.810

2.365

63.175

 

Opdrachten

24.686

813

25.499

 

Slachtofferzorg

1.831

403

2.234

 

Schadefonds Geweldsmisdrijven

21.255

378

21.633

 

Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen

1.600

32

1.632

34.5

Veiligheid jeugd

312.404

3.344

315.748

 

Bijdrage aan agentschappen

237.034

8.923

245.957

 

DJI - jeugd

237.034

8.923

245.957

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

17.262

862

18.124

 

LBIO

3.954

288

4.242

 

Halt

13.308

574

13.882

 

Bijdrage aan medeoverheden

5.619

127

5.746

 

Jeugdbescherming en jeugdsancties

3.449

153

3.602

 

Voogdijraad Caribisch Nederland (BES)

2.170

‒ 26

2.144

 

Subsidies (regelingen)

33.961

‒ 7.505

26.456

 

Jeugdbescherming en jeugdsancties

33.961

‒ 7.505

26.456

 

Opdrachten

18.528

937

19.465

 

Taakstraffen/erkende gedragsinterventies

4.099

147

4.246

 

Jeugdbescherming en jeugdsancties

14.429

790

15.219

     
 

Ontvangsten

163.059

1.257

164.316

Toelichting

34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming (RvdK)De mutatie op de apparaatsuitgaven van de Raad voor de Kinderbescherming omvat hoofdzakelijk de toekenning loon- en prijsbijstelling voor de tranche 2025-2030, ter hoogte van € 10,8 mln. in 2025. Het restant van het saldo bestaat uit een aantal kleinere mutaties.

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

  • De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2025-2030, waarvan € 153,3 mln. in 2025 op dit artikelonderdeel wordt verantwoord.

  • Bij de begrotingsbehandeling 2025 is via het amendement-Ellian € 20 miljoen beschikbaar gesteld voor het inrichten van licht beveiligde plekken, met als doel de voorraad zelfmelders te verlagen. Het kasritme wordt aangepast via een kasschuif, zodat de beschikbare dekking aansluit op de jaren waarin de uitgaven naar verwachting worden gedaan. Hiervoor wordt € 16,1 mln. van 2025 doorgeschoven naar de jaren 2027 tot en met 2029.

  • Voor het uitvoeren van haar wettelijke taken en voor monitoring in de strafrecht- en executieketen, maken de 3 reclasseringsorganisaties gebruik van een gezamenlijk primair processysteem (pps). Het huidige systeem kent legacyproblematiek doordat technieken verouderd zijn en (beveiligings)updates niet meer altijd mogelijk zijn. Het selecteren van een geschikte marktpartij en de voorbereidingen voor vervanging vergen meer tijd dan aanvankelijk verwacht. In verband hiermee wordt het kasritme aangepast via een kasschuif, zodat de beschikbare dekking aansluit op de jaren waarin de uitgaven naar verwachting worden gedaan. Hiervoor wordt € 9 mln. van 2025 doorgeschoven naar de jaren 2026 tot en met 2028.

  • Met het amendement «Sneller» zijn voor de jaren 2025 tot en met 2027 extra middelen van in totaal 3 x € 25 mln. beschikbaar gesteld voor het gevangeniswezen om vervroegde invrijheidsstelling te voorkomen en het aantal zelfmelders terug te brengen. Middels een kasschuif worden deze middelen doorgeschoven naar de jaren 2027 tot en met 2029. De kasschuif is nodig zodat DJI in staat is om extra celcapaciteit te realiseren inclusief de daarbij behorende personeelskosten. Deze capaciteit is momenteel nog niet beschikbaar en om deze te verwerven moeten er kosten worden gemaakt in 2027 en de daaropvolgende jaren.

  • Uitgaande van de halfjaarlijkse realisatie van CJIB is een bedrag van € 7,6 miljoen aan meerkosten voor proceskostenvergoeding geraamd. Op basis van no cure no pay kunnen bureaus van rechtsbijstandverleners namelijk door particulieren worden ingeschakeld bij bezwaarmaking van verkeersboetes. Dit heeft onder andere geleid tot een toename van de uitkeringen voor vergoedingen van proceskosten.

34.4 SlachtofferzorgDe mutaties op dit artikelonderdeel bestaan uit een aantal kleinere mutaties, zoals de toegekende loon- en prijsbijstelling van € 4,2 mln. in 2025.

34.5 Veiligheid jeugd

  • De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2025-2030, waarvan € 13,2 mln. in 2025 op dit artikelonderdeel.

  • Op 12 december jl. heeft de Tweede Kamer het amendement van Mutluer c.s. aangenomen. Op basis van dit amendement wordt het budget voor de aanpak van femicide in 2025 met € 10 mln euro verhoogd. Met dit budget kan binnen de justitiële keten een start worden gemaakt met het vergroten van de capaciteit en kennis van professionals zoals gespecialiseerde officieren van justitie en politiemedewerkers. Aangezien in 2025 slechts een start kan worden gemaakt met de besteding van de € 10 mln euro, wordt € 8,7 mln. van 2025 middels een kasschuif doorgeschoven naar de jaren 2026 tot en met 2028.

Licence