Base description which applies to whole site

3.5 Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid (bedragen x € 1.000)
  

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

503.155

9.110

512.265

     
 

Uitgaven

513.557

9.110

522.667

     

36.2

Nationale veiligheid en terrorismebestrijding

496.422

8.965

505.387

 

Bijdrage aan agentschappen

2.289

61

2.350

 

Overige Bijdrage aan agentschappen

2.289

61

2.350

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

55.066

8.420

63.486

 

Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV)

55.066

8.420

63.486

 

Bijdrage aan medeoverheden

407.788

‒ 4.669

403.119

 

Brede Doeluitkering Rampenbestrijding

267.789

9.207

276.996

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

139.999

‒ 13.876

126.123

 

Subsidies (regelingen)

7.697

479

8.176

 

Nederlands Rode Kruis

4.158

68

4.226

 

Korpora

635

19

654

 

Overige Subsidies

2.904

392

3.296

 

Opdrachten

23.582

4.674

28.256

 

Crisiscommunicatie

4.699

‒ 251

4.448

 

NCSC

1.000

4.381

5.381

 

Regeling tegemoetkoming schade 2021

10.900

159

11.059

 

Overige Opdrachten

6.983

385

7.368

36.3

Onderzoeksraad Voor Veiligheid

17.135

145

17.280

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

17.135

145

17.280

 

Onderzoeksraad Voor Veiligheid

17.135

145

17.280

     
 

Ontvangsten

2.000

0

2.000

     

Toelichting

Mutaties uitgaven

36.2 Nationale Veiligheid en Terrorismebestrijding

  • De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2025-2030, waarvan € 14,8 mln. in 2025 op dit artikelonderdeel wordt verantwoord.

  • Daarnaast vindt een herschikking plaats binnen het veiligheidsdomein (van artikel 31 naar artikel 36), om invulling te geven aan de openstaande knelpunten. Dit betreft onder andere uitgaven ten behoeve van de versterking van de BES-crisisbeheersing en de Nationale Reddingsvloot. In 2025 gaat het om € 6 mln.

  • Een interne overboeking van € 6,9 mln. in 2025 naar apparaatsuitgaven ten behoeve van het rapport Bewaken en Beveiligen.

  • Een overboeking naar het ministerie van Defensie van € 6,2 mln. in 2025 voor het versterken en vernieuwen van het stelsel Bewaken en Beveiligen.

  • De inrichtingskosten (verhuizingen, inrichten en verbouwen van de Turfmarkt, ontwerpen van een Casemanagement systeem ed.) van de Dreigingsanalyse functie (DAF) zal grotendeels in 2026 plaats vinden. In verband hiermee wordt het kasritme aangepast via een kasschuif, zodat de beschikbare dekking aansluit op het jaar waarin de uitgaven naar verwachting worden gedaan. Hiervoor wordt € 5 mln. van 2025 doorgeschoven naar 2026.

  • Er wordt € 7 mln. aan middelen beschikbaar gesteld voor weerbaarheid ten behoeve van onder andere lokale noodsteunpunten en communicatie-uitingen richting de samenleving, zoals de publiekscampagne en een huis-aan-huispublicatie en burgerhulpverlening.

Licence