Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) | Mutaties suppletoire begroting september (2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 8.695.236 | ‒ 190.976 | 8.504.260 |
Uitgaven | 8.691.793 | ‒ 190.976 | 8.500.817 | |
37.1 | Apparaat Dienst Terugkeer en Vertrek | 90.708 | 895 | 91.603 |
Personele uitgaven | 75.468 | ‒ 4.445 | 71.023 | |
Eigen personeel | 68.793 | ‒ 4.445 | 64.348 | |
Externe inhuur | 6.662 | 0 | 6.662 | |
Overig Personeel | 13 | 0 | 13 | |
Materiële uitgaven | 15.240 | 5.340 | 20.580 | |
ICT | 7.786 | 2.791 | 10.577 | |
SSO's | 3.282 | 1.973 | 5.255 | |
Overig materieel | 4.172 | 576 | 4.748 | |
37.4 | Toegang, toelating en opvang vreemdelingen | 5.903.331 | ‒ 206.369 | 5.696.962 |
Bijdrage aan agentschappen | 1.005.858 | 57.069 | 1.062.927 | |
IND | 921.016 | 45.303 | 966.319 | |
DJI - Vreemdelingenbewaring | 84.842 | 11.766 | 96.608 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 4.690.930 | ‒ 249.533 | 4.441.397 | |
COA | 4.259.362 | ‒ 249.533 | 4.009.829 | |
NIDOS - opvang | 431.568 | 0 | 431.568 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 31.122 | 35.053 | 66.175 | |
Samenwerkingsverbanden asielketen | 31.122 | 35.053 | 66.175 | |
Subsidies (regelingen) | 20.458 | 677 | 21.135 | |
Vluchtelingenwerk Nederland | 13.052 | 610 | 13.662 | |
IOM | 2.776 | 25 | 2.801 | |
Overige Subsidies | 4.630 | 42 | 4.672 | |
Opdrachten | 154.963 | ‒ 49.635 | 105.328 | |
Programma Ketenvoorzieningen | 9.178 | 83 | 9.261 | |
Versterking vreemdelingenketen | 120.172 | ‒ 56.180 | 63.992 | |
Identificatie en Registratie vreemdelingen | 25.613 | 6.462 | 32.075 | |
37.5 | Terugkeer en bewaring vreemdelingen | 33.336 | 3.866 | 37.202 |
Bijdrage aan agentschappen | 9.024 | 3.742 | 12.766 | |
DJI - Dienst vervoer en ondersteuning | 9.024 | 3.742 | 12.766 | |
Subsidies (regelingen) | 10.778 | ‒ 71 | 10.707 | |
REAN-regeling | 6.557 | 278 | 6.835 | |
Overige Subsidies | 4.221 | ‒ 349 | 3.872 | |
Opdrachten | 13.534 | 195 | 13.729 | |
Vreemdelingen vertrek | 13.534 | 195 | 13.729 | |
37.6 | Versterking Grenstoezicht | 0 | 10.632 | 10.632 |
Subsidies (regelingen) | 0 | 10.632 | 10.632 | |
Versterking grenstoezicht | 0 | 10.632 | 10.632 | |
37.7 | Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden | 2.664.418 | 0 | 2.664.418 |
Bijdrage aan medeoverheden | 2.389.193 | 0 | 2.389.193 | |
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden | 2.389.193 | 0 | 2.389.193 | |
Subsidies (regelingen) | 20.108 | 0 | 20.108 | |
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden | 20.108 | 0 | 20.108 | |
Opdrachten | 255.117 | 0 | 255.117 | |
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden | 255.117 | 0 | 255.117 | |
Ontvangsten | 21.826 | 364.146 | 385.972 | |
Toelichting
37.1 Apparaat Dienst terugkeer en VertrekDeze post bestaat uit een aantal kleine mutaties, zoals de verdeling van de loon- en prijsbijstelling voor de tranche 2025-2030, waarvan € 3,2 mln. in 2025 valt.
37.4 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
– De toekenning van de loon- en prijsbijstelling voor de tranche 2025-2030, waarvan € 126,3 mln. in 2025 op dit artikelonderdeel wordt verwerkt.
– In het regeerprogramma zijn partnerschappen opgenomen als direct instrument met derde landen om de instroom te beperken en terugkeer te bevorderen. Hiervoor wordt in 2025 € 10 mln. beschikbaar gesteld aan het ministerie van Asiel en Migratie, afkomstig uit de begroting van het ministerie van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp. Deze middelen zullen worden ingezet voor het bevorderen van terugkeer en het tegengaan van irreguliere migratie (inclusief bijvoorbeeld inzet van de keten bij grensmanagement en de aanpak van mensenhandel en mensensmokkel) via programma’s, projecten en uitbreiding van operationele inzet in derde landen, aansluiting bij en invloed op de EU-migratiepartnerschappen, en het inrichten van pilots voor innovatieve partnerschappen.
– Bij de Voorjaarsnota is structureel € 115 miljoen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van asielmaatregelen uit het Regeerprogramma. Een deel van de benodigde middelen wordt vanuit artikel 92 overgeboekt naar de artikelen 37 en 91 van de begroting van Asiel en Migratie voor de uitvoering van deze asielmaatregelen. Daarnaast wordt er budget overgeboekt naar de begroting van Justitie en Veiligheid voor kosten die samenhangen met het Migratiepact, de Asielnoodmaatregelenwet, het tweestatusstelsel en personeelskosten, waaronder uitgaven voor de Raad voor Rechtsbijstand en de Raad voor de Rechtspraak. Voor een nadere toelichting op deze mutaties wordt verwezen naar de begroting van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Op de begroting van Asiel en Migratie betreft het de volgende budgetmutaties:
• Voor de uitvoering van de verplichtingen voorvloeiend uit het Migratiepact wordt in 2025 € 15,3 mln. beschikbaar gesteld.
• Asielnoodmaatregelenwet en tweestatusstelsel: voor de voorbereiding en uitvoering van deze wetsvoorstellen wordt in 2025 € 4 mln. beschikbaar gesteld aan de IND.
• Voor de uitbreiding van vreemdelingenbewaring worden middelen aan DJI beschikbaar gesteld. Het betreft € 5,6 mln. in 2025.
• Voor de voorbereiding en uitvoering van de Wet Terugkeer en Vreemdelingenbewaring worden structureel middelen beschikbaar gesteld aan DJI. Het betreft € 2,9 mln. in 2025.
– De onderuitputting (ad € 84,2 mln.) op de middelen voor de wetsvoorstellen wordt door middel van een kasschuif ingezet voor asielopvang bij het COA in latere jaren.
– De afrekening over 2024 (€ 358,3 mln.) van het COA, Nidos en IND wordt door middel van een kasschuif ingezet voor asielopvang bij het COA in latere jaren.
– Een meevaller van 526 miljoen euro wordt met een kasschuif naar 2028 tot en met 2030 ingezet voor asielopvang bij het COA in die jaren. Dit betreft naast afrekeningen over 2024 met de asielorganisaties (zie de post hierboven), ook de loon- en prijsontwikkeling (LPO) van het NIDOS (circa 22 miljoen euro) en het COA (circa 62 miljoen euro) en de meevaller bij de middelen wetsvoorstellen regeerprogramma in 2025 (circa 84 miljoen euro).
– Vanuit de spreidingswet hebben gemeenten een nieuwe decentrale taak gekregen in het zoeken van opvangplekken. Zij krijgen hiervoor € 15,3 mln. compensatie vanuit het gemeentefonds. En om de Provinciale Regietafels (PRT’s) te versterken in onder meer hun nieuwe taak rondom de spreidingswet wordt € 12,8 mln. beschikbaar gesteld aan het provinciefonds.
– De kosten van eerstejaarsasielopvang zijn toerekenbaar aan ODA. Het blijkt dat de realisatie van het toerekenbare percentage voor ODA een daling laat zien. Op basis van recente ervaringscijfers wordt daarom het ODA-aandeel in de asielkosten aangepast.
37.6 Versterking GrenstoezichtDeze post bestaat hoofdzakelijk uit een desaldering van Eurostar. Conform het convenant tussen Eurostar en het Rijk, geldig in 2024, is de betaling van Eurostar overgemaakt naar Defensie/KMar in 2024. De betaling van de factuur over 2024 door Eurostar is recent ontvangen; de middelen ad € 5,8 mln. worden ingezet in 2025 ten behoeve van Versterking Grenstoezicht. Het restantsaldo betreft een interne overboeking tussen twee artikelonderdelen. De middelen voor de verordening van het Europees Grens en Kustwacht Agentschap (EGKWA, voorheen Frontex) worden structureel overgezet van Versterking Vreemdelingen Keten naar het nieuwe subartikel Versterking Grenstoezicht. Nederland levert hiermee inzet aan Frontex/EGKWA. Voor 2025 betreft dit een bedrag van € 4,8 mln.