Base description which applies to whole site

3.1 Artikel 37 Migratie

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 37 Migratie (bedragen x € 1.000)
  

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

8.695.236

‒ 190.976

8.504.260

     
 

Uitgaven

8.691.793

‒ 190.976

8.500.817

     

37.1

Apparaat Dienst Terugkeer en Vertrek

90.708

895

91.603

 

Personele uitgaven

75.468

‒ 4.445

71.023

 

Eigen personeel

68.793

‒ 4.445

64.348

 

Externe inhuur

6.662

0

6.662

 

Overig Personeel

13

0

13

 

Materiële uitgaven

15.240

5.340

20.580

 

ICT

7.786

2.791

10.577

 

SSO's

3.282

1.973

5.255

 

Overig materieel

4.172

576

4.748

37.4

Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

5.903.331

‒ 206.369

5.696.962

 

Bijdrage aan agentschappen

1.005.858

57.069

1.062.927

 

IND

921.016

45.303

966.319

 

DJI - Vreemdelingenbewaring

84.842

11.766

96.608

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

4.690.930

‒ 249.533

4.441.397

 

COA

4.259.362

‒ 249.533

4.009.829

 

NIDOS - opvang

431.568

0

431.568

 

Bijdrage aan medeoverheden

31.122

35.053

66.175

 

Samenwerkingsverbanden asielketen

31.122

35.053

66.175

 

Subsidies (regelingen)

20.458

677

21.135

 

Vluchtelingenwerk Nederland

13.052

610

13.662

 

IOM

2.776

25

2.801

 

Overige Subsidies

4.630

42

4.672

 

Opdrachten

154.963

‒ 49.635

105.328

 

Programma Ketenvoorzieningen

9.178

83

9.261

 

Versterking vreemdelingenketen

120.172

‒ 56.180

63.992

 

Identificatie en Registratie vreemdelingen

25.613

6.462

32.075

37.5

Terugkeer en bewaring vreemdelingen

33.336

3.866

37.202

 

Bijdrage aan agentschappen

9.024

3.742

12.766

 

DJI - Dienst vervoer en ondersteuning

9.024

3.742

12.766

 

Subsidies (regelingen)

10.778

‒ 71

10.707

 

REAN-regeling

6.557

278

6.835

 

Overige Subsidies

4.221

‒ 349

3.872

 

Opdrachten

13.534

195

13.729

 

Vreemdelingen vertrek

13.534

195

13.729

37.6

Versterking Grenstoezicht

0

10.632

10.632

 

Subsidies (regelingen)

0

10.632

10.632

 

Versterking grenstoezicht

0

10.632

10.632

37.7

Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden

2.664.418

0

2.664.418

 

Bijdrage aan medeoverheden

2.389.193

0

2.389.193

 

Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden

2.389.193

0

2.389.193

 

Subsidies (regelingen)

20.108

0

20.108

 

Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden

20.108

0

20.108

 

Opdrachten

255.117

0

255.117

 

Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden

255.117

0

255.117

     
 

Ontvangsten

21.826

364.146

385.972

     

Toelichting

37.1 Apparaat Dienst terugkeer en VertrekDeze post bestaat uit een aantal kleine mutaties, zoals de verdeling van de loon- en prijsbijstelling voor de tranche 2025-2030, waarvan € 3,2 mln. in 2025 valt.

37.4 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

  • De toekenning van de loon- en prijsbijstelling voor de tranche 2025-2030, waarvan € 126,3 mln. in 2025 op dit artikelonderdeel wordt verwerkt.

  • In het regeerprogramma zijn partnerschappen opgenomen als direct instrument met derde landen om de instroom te beperken en terugkeer te bevorderen. Hiervoor wordt in 2025 € 10 mln. beschikbaar gesteld aan het ministerie van Asiel en Migratie, afkomstig uit de begroting van het ministerie van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp. Deze middelen zullen worden ingezet voor het bevorderen van terugkeer en het tegengaan van irreguliere migratie (inclusief bijvoorbeeld inzet van de keten bij grensmanagement en de aanpak van mensenhandel en mensensmokkel) via programma’s, projecten en uitbreiding van operationele inzet in derde landen, aansluiting bij en invloed op de EU-migratiepartnerschappen, en het inrichten van pilots voor innovatieve partnerschappen.

  • Bij de Voorjaarsnota is structureel € 115 miljoen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van asielmaatregelen uit het Regeerprogramma. Een deel van de benodigde middelen wordt vanuit artikel 92 overgeboekt naar de artikelen 37 en 91 van de begroting van Asiel en Migratie voor de uitvoering van deze asielmaatregelen. Daarnaast wordt er budget overgeboekt naar de begroting van Justitie en Veiligheid voor kosten die samenhangen met het Migratiepact, de Asielnoodmaatregelenwet, het tweestatusstelsel en personeelskosten, waaronder uitgaven voor de Raad voor Rechtsbijstand en de Raad voor de Rechtspraak. Voor een nadere toelichting op deze mutaties wordt verwezen naar de begroting van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Op de begroting van Asiel en Migratie betreft het de volgende budgetmutaties:

    • Voor de uitvoering van de verplichtingen voorvloeiend uit het Migratiepact wordt in 2025 € 15,3 mln. beschikbaar gesteld.

    • Asielnoodmaatregelenwet en tweestatusstelsel: voor de voorbereiding en uitvoering van deze wetsvoorstellen wordt in 2025 € 4 mln. beschikbaar gesteld aan de IND.

    • Voor de uitbreiding van vreemdelingenbewaring worden middelen aan DJI beschikbaar gesteld. Het betreft € 5,6 mln. in 2025.

    • Voor de voorbereiding en uitvoering van de Wet Terugkeer en Vreemdelingenbewaring worden structureel middelen beschikbaar gesteld aan DJI. Het betreft € 2,9 mln. in 2025.

  • De onderuitputting (ad € 84,2 mln.) op de middelen voor de wetsvoorstellen wordt door middel van een kasschuif ingezet voor asielopvang bij het COA in latere jaren.

  • De afrekening over 2024 (€ 358,3 mln.) van het COA, Nidos en IND wordt door middel van een kasschuif ingezet voor asielopvang bij het COA in latere jaren.

  • Een meevaller van 526 miljoen euro wordt met een kasschuif naar 2028 tot en met 2030 ingezet voor asielopvang bij het COA in die jaren. Dit betreft naast afrekeningen over 2024 met de asielorganisaties (zie de post hierboven), ook de loon- en prijsontwikkeling (LPO) van het NIDOS (circa 22 miljoen euro) en het COA (circa 62 miljoen euro) en de meevaller bij de middelen wetsvoorstellen regeerprogramma in 2025 (circa 84 miljoen euro).

  • Vanuit de spreidingswet hebben gemeenten een nieuwe decentrale taak gekregen in het zoeken van opvangplekken. Zij krijgen hiervoor € 15,3 mln. compensatie vanuit het gemeentefonds. En om de Provinciale Regietafels (PRT’s) te versterken in onder meer hun nieuwe taak rondom de spreidingswet wordt € 12,8 mln. beschikbaar gesteld aan het provinciefonds.

  • De kosten van eerstejaarsasielopvang zijn toerekenbaar aan ODA. Het blijkt dat de realisatie van het toerekenbare percentage voor ODA een daling laat zien. Op basis van recente ervaringscijfers wordt daarom het ODA-aandeel in de asielkosten aangepast.

37.6 Versterking GrenstoezichtDeze post bestaat hoofdzakelijk uit een desaldering van Eurostar. Conform het convenant tussen Eurostar en het Rijk, geldig in 2024, is de betaling van Eurostar overgemaakt naar Defensie/KMar in 2024. De betaling van de factuur over 2024 door Eurostar is recent ontvangen; de middelen ad € 5,8 mln. worden ingezet in 2025 ten behoeve van Versterking Grenstoezicht. Het restantsaldo betreft een interne overboeking tussen twee artikelonderdelen. De middelen voor de verordening van het Europees Grens en Kustwacht Agentschap (EGKWA, voorheen Frontex) worden structureel overgezet van Versterking Vreemdelingen Keten naar het nieuwe subartikel Versterking Grenstoezicht. Nederland levert hiermee inzet aan Frontex/EGKWA. Voor 2025 betreft dit een bedrag van € 4,8 mln.

Licence